Fond-Asigurari sociale - Contestatie decizie de pensionare
(Sentinta civila nr. 394 din data de 11.03.2009 pronuntata de Tribunalul Tulcea)Dosar nr. 2711/88/2008
SENTINTA CIVILA NR. 394
Sedinta publica din data de 11 martie 2009 Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr.2711/88/2008, contestatoarea ... a contestat , in contradictoriu cu intimata Casa Judeteana de Pensii Tulcea deciziile emise anterior deciziei nr.30595/15.10.2008 prin care i-a fost recalculata pensia la suma de 947 lei.
In motivarea contestatiei s-a aratat ca prin decizia nr.30595/15.10.2008 i-a fost recalculata pensia la suma de 947 lei (pensie pentru stagiu complet de cotizare). Urmare a comunicarii acestei decizii, a constatat ca, de fapt, trebuia sa beneficieze de aceasta pensie inca din anul 2001. avand in vedere ca a fost pensionata in 1984, pe motiv de boala - grad 2 invaliditate. Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr.19/2000 si adoptarea noului sistem de punctaj, parata trebuia sa constate ca, inca din anul 2001 contestatoarea indeplinea conditiile prevazute la sart.47 lit.b din lege, pentru acordarea pensiei - stagiu complet.
S-a mai aratat ca documentele din care reiesea handicapul accentuat fusesera depuse la dosarul de pensionare inca din 1984, cand a fost pensionata. Desi pensia i s-a modificat in timp, nu a primit vreo decizie de la parata si din calculele pe ultimii trei ani se deduce ca parata nu a facut aplicarea textului de lege mai sus mentionat si nu i-a acordat pensia pentru stagiu complet de cotizare.
Abia prin decizia nr.30595/15.10.2008 se recunoaste situatia de fapt de a i se acorda pensia corespunzatoare stagiului complet de cotizare dar incepand cu 1.10.2008.
In drept, s-au invocat preved. art.87 din Legea nr.19/2000 iar in dovedire s-au depus la dosarul cauzei in copie: decizia de pensionare nr.30595/15.10.2008 si adeverinta nr.15191/2008.
La data de 8 ianuarie 2009 reclamanta a facut o serie de precizari la cererea de chemare in judecata aratand ca nu a inteles sa conteste decizia de pensionare din anul 2008 ci decizia de pensionare din anul 2002, solicitand totodata si plata diferentei dintre drepturile de pensie corespunzatoare stagiului complet de cotizare si sumele efectiv platite pentru perioada 1.10.2005 - 1.10.2008 (perioada neprescrisa).
In aparare, intimata Casa Judeteana de Pensii Tulcea a formulat intampinare aratand ca pensionarea contestatoarei s-a realizat in baza Legii nr.3/1977 si ca datorita unor erori s-au aplicat preved. HG nr.332/2000.
A mai aratat intimata ca in cauza nu s-a formulat nici o cerere de solicitare a aplicarii art.47 al.1 lit.b din Legea nr.19/2000 si nici nu exista vreun certificat de incadrare in grad de handicap.
In dovedirea sustinerilor din intampinare intimata a depus la dosarul cauzei in copie toate deciziile de pensionare ale contestatoarei, decizia de debit nr. 30595/2002, fisele de pensie si o serie de adrese si cereri.
Analizand contestatia in raport de probele administrate, instanta constata urmatoarele:
Potrivit deciziei nr. 30595/16.02.1984 contestatoarea ... a fost inscrisa la pensie de invaliditate ca urmare a deciziei medicale nr.23/18.01.1084 a Comisiei Judetene de Pensii Tulcea - Comisia de Expertiza Medicala si Recuperarea Capacitatii de Munca, prin care aceasta este incadrata in gradul II de invaliditate. Aceasta pensionare s-a realizat in baza disp. Legii nr.3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
Potrivit art.34 din Legea nr.3/1977, la implinirea varstei de 60 de ani barbatii si 55 ani femeile, pensionarii pentru pierderea capacitatii de munca sunt trecuti din oficiu in categoria pensionarilor pentru munca depusa si limita de varsta.
Conditia de varsta impusa de acest text de lege a fost indeplinita de contestatoare la data de 2.09.1999 cand aceasta a implinit varsta de 55 ani, fiind nascuta la data de 2.09.1944.
Intrucat la aceasta data nu s-au aplicat preved. acestui text de lege, in anul 2000 s-au aplicat preved. HG nr.332/2000, beneficiind de un coeficient de recorelare a pensiei de 42,14% corespunzator unei pensii de invaliditate, in loc de un coeficient de 29,35% de care ar fi trebuit sa beneficieze in baza pensiei pentru limita de varsta, incasand astfel nejustificat pana in anul 2002, o pensie mai mare decat cea cuvenita.
In aceasta situatie s-a emis decizia nr. 30595/25.06.2002 prin care s-a stabilit un debit de 1.994.714 lei vechi datorita aplicarii eronate a HG nr.332/2000.
Prin decizia nr. 30595/25.06.2002 contestatoarea a fost trecuta la pensie pentru limita de varsta conform art.34 din Legea nr.3/1977 fara modificarea cuantumului pensiei.
Potrivit art.47 al.1 lit.b din Legea nr.19/2000 persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, in functie de gradul handicapului, beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare prev.in anexa nr.3, cu 10 ani daca au realizat cel putin 2/3 din stagiul complet de cotizare pentru cei cu handicap accentuat.
La data la care contestatoarea a implinit varsta de 55 ani aceste dispozitii legale erau in vigoare, insa in evidentele Casei Judetene de Pensii nu exista nici un certificat de incadrare in grad de handicap accentuat pentru a putea fi aplicate aceste prevederi.
Contestatoarea a facut cerere pentru aplicarea preved. art.47 al.1 lit.b din Legea nr.19/2000 abia la data de 5.09.2008 cand a anexat si certificatul bnr.4354/27.08.2008 eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap prin care aceasta este incadrata in grad de handicap accentuat.
Fata de toate aceste considerente, data fiind inexistenta unei cereri anterioare lunii august 2008 precum si a vreunui certificat de incadrare in grad de handicap accentuat in evidentele intimatei, contestatia este privita ca neintemeiata si urmeaza a fi respinsa in totalitate.
SENTINTA CIVILA NR. 394
Sedinta publica din data de 11 martie 2009 Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr.2711/88/2008, contestatoarea ... a contestat , in contradictoriu cu intimata Casa Judeteana de Pensii Tulcea deciziile emise anterior deciziei nr.30595/15.10.2008 prin care i-a fost recalculata pensia la suma de 947 lei.
In motivarea contestatiei s-a aratat ca prin decizia nr.30595/15.10.2008 i-a fost recalculata pensia la suma de 947 lei (pensie pentru stagiu complet de cotizare). Urmare a comunicarii acestei decizii, a constatat ca, de fapt, trebuia sa beneficieze de aceasta pensie inca din anul 2001. avand in vedere ca a fost pensionata in 1984, pe motiv de boala - grad 2 invaliditate. Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr.19/2000 si adoptarea noului sistem de punctaj, parata trebuia sa constate ca, inca din anul 2001 contestatoarea indeplinea conditiile prevazute la sart.47 lit.b din lege, pentru acordarea pensiei - stagiu complet.
S-a mai aratat ca documentele din care reiesea handicapul accentuat fusesera depuse la dosarul de pensionare inca din 1984, cand a fost pensionata. Desi pensia i s-a modificat in timp, nu a primit vreo decizie de la parata si din calculele pe ultimii trei ani se deduce ca parata nu a facut aplicarea textului de lege mai sus mentionat si nu i-a acordat pensia pentru stagiu complet de cotizare.
Abia prin decizia nr.30595/15.10.2008 se recunoaste situatia de fapt de a i se acorda pensia corespunzatoare stagiului complet de cotizare dar incepand cu 1.10.2008.
In drept, s-au invocat preved. art.87 din Legea nr.19/2000 iar in dovedire s-au depus la dosarul cauzei in copie: decizia de pensionare nr.30595/15.10.2008 si adeverinta nr.15191/2008.
La data de 8 ianuarie 2009 reclamanta a facut o serie de precizari la cererea de chemare in judecata aratand ca nu a inteles sa conteste decizia de pensionare din anul 2008 ci decizia de pensionare din anul 2002, solicitand totodata si plata diferentei dintre drepturile de pensie corespunzatoare stagiului complet de cotizare si sumele efectiv platite pentru perioada 1.10.2005 - 1.10.2008 (perioada neprescrisa).
In aparare, intimata Casa Judeteana de Pensii Tulcea a formulat intampinare aratand ca pensionarea contestatoarei s-a realizat in baza Legii nr.3/1977 si ca datorita unor erori s-au aplicat preved. HG nr.332/2000.
A mai aratat intimata ca in cauza nu s-a formulat nici o cerere de solicitare a aplicarii art.47 al.1 lit.b din Legea nr.19/2000 si nici nu exista vreun certificat de incadrare in grad de handicap.
In dovedirea sustinerilor din intampinare intimata a depus la dosarul cauzei in copie toate deciziile de pensionare ale contestatoarei, decizia de debit nr. 30595/2002, fisele de pensie si o serie de adrese si cereri.
Analizand contestatia in raport de probele administrate, instanta constata urmatoarele:
Potrivit deciziei nr. 30595/16.02.1984 contestatoarea ... a fost inscrisa la pensie de invaliditate ca urmare a deciziei medicale nr.23/18.01.1084 a Comisiei Judetene de Pensii Tulcea - Comisia de Expertiza Medicala si Recuperarea Capacitatii de Munca, prin care aceasta este incadrata in gradul II de invaliditate. Aceasta pensionare s-a realizat in baza disp. Legii nr.3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
Potrivit art.34 din Legea nr.3/1977, la implinirea varstei de 60 de ani barbatii si 55 ani femeile, pensionarii pentru pierderea capacitatii de munca sunt trecuti din oficiu in categoria pensionarilor pentru munca depusa si limita de varsta.
Conditia de varsta impusa de acest text de lege a fost indeplinita de contestatoare la data de 2.09.1999 cand aceasta a implinit varsta de 55 ani, fiind nascuta la data de 2.09.1944.
Intrucat la aceasta data nu s-au aplicat preved. acestui text de lege, in anul 2000 s-au aplicat preved. HG nr.332/2000, beneficiind de un coeficient de recorelare a pensiei de 42,14% corespunzator unei pensii de invaliditate, in loc de un coeficient de 29,35% de care ar fi trebuit sa beneficieze in baza pensiei pentru limita de varsta, incasand astfel nejustificat pana in anul 2002, o pensie mai mare decat cea cuvenita.
In aceasta situatie s-a emis decizia nr. 30595/25.06.2002 prin care s-a stabilit un debit de 1.994.714 lei vechi datorita aplicarii eronate a HG nr.332/2000.
Prin decizia nr. 30595/25.06.2002 contestatoarea a fost trecuta la pensie pentru limita de varsta conform art.34 din Legea nr.3/1977 fara modificarea cuantumului pensiei.
Potrivit art.47 al.1 lit.b din Legea nr.19/2000 persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat, in functie de gradul handicapului, beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare prev.in anexa nr.3, cu 10 ani daca au realizat cel putin 2/3 din stagiul complet de cotizare pentru cei cu handicap accentuat.
La data la care contestatoarea a implinit varsta de 55 ani aceste dispozitii legale erau in vigoare, insa in evidentele Casei Judetene de Pensii nu exista nici un certificat de incadrare in grad de handicap accentuat pentru a putea fi aplicate aceste prevederi.
Contestatoarea a facut cerere pentru aplicarea preved. art.47 al.1 lit.b din Legea nr.19/2000 abia la data de 5.09.2008 cand a anexat si certificatul bnr.4354/27.08.2008 eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap prin care aceasta este incadrata in grad de handicap accentuat.
Fata de toate aceste considerente, data fiind inexistenta unei cereri anterioare lunii august 2008 precum si a vreunui certificat de incadrare in grad de handicap accentuat in evidentele intimatei, contestatia este privita ca neintemeiata si urmeaza a fi respinsa in totalitate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007
