InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Contencios Administrativ Fiscal-litigii

(Sentinta civila nr. 3462 din data de 20.09.2011 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

Sentinta civila Nr. 3462/2011
Sedinta publica de la 20 Septembrie 2011

TRIBUNALUL,

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. ..../88/2010, reclamantul Sindicatul National al Politistilor si Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in numele si pentru membrii de sindicat, a chemat in judecata pe paratul Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Tulcea, pentru ca, in contradictoriu cu acesta, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratului la plata sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, pentru perioada 01.08.2007 - 31.12.2009, actualizata cu coeficientul de inflatie pe fiecare luna, de la data nasterii dreptului pana la plata efectiva si plata dobanzilor legale calculate la data platii efective.
      In motivare, reclamantul a aratat ca art. 16 din O.G. nr. 38/30.01.2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor prevede:
 "(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de politistii incadrati in functii de Inalti functionari publici, functionari publici de conducere si functionari publici de executie se vor plati cu un spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza:
  a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale de lucru;
  b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.
  (2) Munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite."
     Chiar daca O.G. nr. 38/2003 prevede la art. 57 ca aceste drepturi sa fie platite in limita fondurilor bugetare, nu e posibil ca politistii sa fie obligati sa desfasoare munca in schimburi (ture) in zilele de repaus saptamanal si in zilele declarate sarbatori legale (zilele prevazute de art. 134 din Codul Muncii, modificat si completat), fara a fi platiti cu un spor de 100%, conform art. 16 din O.G. nr. 38/2003.
     In situatia in care nu s-ar aplica prevederile art. 16 din O.G. nr. 38/2003, in mod direct, acesta ar fi golit de norma juridica.
     In acest sens, reclamantul solicita sa se observe si prevederile art. 15 alin. (1) din Ordinul M.A.I, nr. 577/2008 privind programul de lucru al politistilor, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal: "Pentru politistii care desfasoara activitatea in schimburi, precum si pentru cei care desfasoara activitati operative se asigura in cursul unei luni cel putin un repaus saptamanal, sambata si duminica, in zile consecutive."
     Ca documente justificative, care atesta orele lucrate in schimburi, respectiv in zilele de repaus saptamanal (sambata si duminica), precum si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, au fost intocmite grafice lunare pentru executarea serviciului in schimburi (ture), precum si dispozitii scrise, in acest sens.
     Desi politistii au desfasurat activitati in zilele de sambata, duminica si in zilele de sarbatori legale, acestia nu au putut primi in compensare nici timp liber corespunzator (avand in vedere lipsa de efective la nivelul tuturor structurilor de politie), deoarece era imposibil asigurarea continuitatii permanente si obligatorii a serviciului politienesc.
       Natura juridica a cauzei este, prin urmare, un conflict de drepturi, determinat de neacordarea unor drepturi salariale suplimentare prevazute de lege (art. 248 alin. 3 Codul Muncii).
     Art. 18 din Codul muncii prevede in mod imperativ ca drepturile persoanelor incadrate in munca nu pot face obiectul vreunei tranzactii, renuntari sau limitari, ele fiind aparate de stat impotriva oricaror incalcari, a manifestarilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu.
     In consecinta, dreptul la plata sporului de 100%, fiind un drept prevazut de lege, derivat dintr-un raport de munca, nu poate fi anulat sau neacordat.
     Un drept prevazut de lege nu poate sa devina doar o obligatie lipsita de continut, redusa la nudum jus, deoarece s-ar ajunge la situatia ca un drept patrimonial, a carui existenta este recunoscuta, sa fie vidat de substanta sa si, practic, sa devina lipsit de orice valoare.
     Conform art. 287 din Codul Muncii (Legea nr. 53/2003) "Sarcina probei in conflictele de munca revine angajatorului, acesta fiind obligat sa depuna dovezile in apararea sa pana la prima zi de infatisare."
     Prin urmare, roaga reclamantul sa se aprecieze ca politistii sunt indreptatiti sa solicite restituirea drepturilor salariale cuvenite cu titlul de spor de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, perioada 01.08.2007 - 31.12.2009.
     De asemenea, solicita reclamantul sa se constate faptul ca nu sunt in situatia sa faca dovada procedurii prealabile conform art. 7 din Legea nr. 554/2004, deoarece acest articol se refera la un drept sau un interes legitim stabilit printr-un act administrativ unilateral, in speta de fata fiind vorba de acte normative. Reclamantul face dovada indeplinirii procedurii prealabile prin adresa B.T. al S.N.P.P.C. din I.J.P.F. Tulcea nr.339/01.07.2010, adresa I.J.P.F. Tulcea nr. 751568/ 29.07.2010.
     Intrucat, reclamantul considera ca se afla in termenul general de prescriptie prevazut de art. 47 din Ordonanta de Guvern nr. 38/30.01.2003 republicata, privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, aprobata prin Legea nr. 353/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, considera ca prezentul demers juridic este justificat.
     Considera reclamantul ca neacordarea sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, contravine:
     Art. 16 alin. (1) lit. b, teza a doua, din O.G. nr. 38/30.01.2003 Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza;
- Art. 2 din O.G. 137/2000;
     - Art. 40, alin.2 lit. c din Codul Muncii - angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individual de munca;
     - Art. 154 alin. 2 si 3 din Codul Muncii - Pentru munca prestata in baza contractului individual de munca fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat in bani. La stabilirea si la acordarea salariului este interzisa orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala. "
     - Art. 6 alin. 3 din Codul Muncii - pentru munca egala sau de valoare egala este interzisa orice discriminare bazata pe criteriul de sex cu privire la toate elementele si conditiile de remunerare;
     - Art. 53 din Constitutia Romaniei - Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav;
     - Art. 16 alin. 1 din Constitutia Romaniei - Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari;
     - Art. 2, pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului este aparatorul oricaror discriminari, iar art. 23 din aceasta norma internationala statueaza in mod expres, faptul ca este garantat dreptul tuturor oamenilor. fara nici un fel de discriminare la un salariu egal pentru munca egala.

In dovedire, reclamantul a depus la dosar o serie de inscrisuri si a solicitat efectuarea unei expertize contabile in cauza.
Paratul, legal citat, a depus intampinare la dosar, solicitand respingerea actiunii ca nefondata.
     Prin intampinare, paratul a aratat ca potrivit art. 16 din O.G. nr. 38/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor "(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de politistii incadrati in functii de inalti functionari publici, functionari publici de conducere si functionari publici de executie se vor plati cu un spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza:
  a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare.
     Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.
    (2) Munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite."
     Roaga paratul sa se observe ca, insasi O.G. nr. 38/2003 art. 16 alin. (2) stipuleaza ca "munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fast platite". Legiuitorul a prevazut ordinea privitoare la compensarea orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, dupa cum urmeaza:
1. plata orelor suplimentare
2.compensarea cu timp liber corespunzator, la cererea politistului.
     Relativ la aspectul legat de "asigurarea in cursul unei luni cel putin un repaus saptamanal, sambata si duminica, in zile consecutive, pentru politistii care desfasoara activitatea in schimburi, precum si cei care desfasoara activitati operative", asa cum prevede art. 15 alin. (1) din Ordinul MAI nr. 577/2008 privind programul de lucru al politistilor, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal, arata paratul  ca, la nivelul structurilor s-a acordat in compensatie timp liber corespunzator, la cererea politistilor de frontiera.
     De altfel, art. 13 din Ordinul MAI nr. 577/2008 privind programul de lucru al politistilor, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal, statueaza modul in care se tine evidenta situatiilor privitoare la prestarea orelor despre care se face vorbire, si, ca atare, doreste paratul sa incunostinteze instanta ca la nivelul I.J.P.F. Tulcea, politistii de frontiera, pentru orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, au fost compensati cu timp liber, la cererea acestora, respectandu-se, in acelasi timp, principiul continuitatii serviciului politienesc.
     Si cum I.J.P.F. Tulcea are obligatia de a acorda timp liber politistilor de frontiera doar la cererea acestora, politistii care au cerut, au primit.
     Afirmatia cum ca I.J.P.F. Tulcea este obligata la plata sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, este o obligatie care in subsidiar ofera o alternativa, aceea a compensarii cu timp liber corespunzator asa cum evident stipuleaza art. 16 din O.G. nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor la alin. (2) "munca prestata potrivit alin. 1 poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite. "
     Un alt aspect pe care doreste paratul  sa-l invedereze instantei de judecata este ca "acordarea drepturilor banesti reglementate prin prezenta ordonanta se face in limita fondurilor bugetare aprobate anual unitatilor prevazute la art.(1)", conform art. 57 din O.G. nr. 38/2003, si cum nu s-au alocat fonduri bugetare suficiente, nu s-au putut plati aceste sporuri, reiterand ideea ca I.J.P.F. Tulcea s-a prevalat in mod judicios de a doua posibilitate oferita de lege.
     Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 2995/88/2010, reclamantul Sindicatul National al Politistilor si Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in numele si pentru membrii de sindicat, a chemat in judecata pe paratul Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Tulcea, pentru ca, in contradictoriu cu acesta, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratului la plata sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, nu se lucreaza, pentru perioada 01.08.2007 - 31.12.2009, actualizata cu coeficientul de inflatie pe fiecare luna, de la data nasterii dreptului pana la plata efectiva si plata dobanzilor legale calculate la data platii efective.
Prin incheierea din 17.03.2011 s-a dispus conexarea dosarului nr. 2995/88/2010 la dosarul nr. 2994/88/2010.
Analizand actele si lucrarile dosarelor instanta retine urmatoarele:
     Se cuvine a fi observat ca, in ceea ce priveste drepturile cuvenite membrilor de sindicat ai reclamantului pentru orele lucrate, inclusiv in unele zile de repaus saptamanal si in celelalte zile in care nu se lucreaza, potrivit art. 16 alin. 1 teza a II-a din O.G. nr. 38/2003 in forma in vigoare pana la data de 01.01.2010, orele lucrate de politisti in zilele de repaus saptamanal sau in cele de sarbatoare legala se plateau cu un spor de 100% din salariul de baza.
     Singura conditie impusa de textul legal pentru plata acestui spor era aceea ca orele sa fie prestate in una din zilele de mai sus si sa nu fie prestate peste durata normala a timpului de lucru.
     Cu alte cuvinte, simpla prestare a unor ore in zilele de repaus sau de sarbatoare legala era suficienta pentru plata sporului.
     Regimul orelor prestate peste durata normala a timpului de lucru era reglementat distinct de prima teza a art. 16 alin. 1 din O.G. nr. 38/2003 si implica si ea plata unui spor diferentiat in functie de numarul de ore lucrat suplimentar.
     In situatia in care orele prestate sambata si duminica erau in acelasi timp si ore suplimentare programului normal de munca saptamanal de 40 de ore, atunci se datora atat sporul prevazut de teza intai a art. 16 alin. 1 din O.G. nr. 38/2003 cat si sporul prevazut de teza a doua.
     Aceste prevederi legale nu au reprezentat altceva decat o aplicatie cu titlu particular in cazul functionarilor publici cu statut special - politistii de frontiera a prevederilor generale aplicabile oricarui raport juridic de munca, continute de art. 132 din Codul muncii.
     O.G. nr. 38/2003, ca lege speciala, facea referire la regimul zilelor de repaus, fara a-l descrie insa in detaliu, caz in care acesta va fi definit de legislatia generala in materie, adica de Codul muncii, in forma in vigoare in perioada de referinta.
     Art. 132 alin. 1-3 din Codul muncii arata ca repausul saptamanal presupune 2 zile obligatorii de odihna, acordate de regula, sambata si duminica.
     Textele prevad posibilitatea acordarii celor doua zile si in alte zile decat sambata si duminica, dar pentru aceasta derogare instituie si o sanctiune pentru angajator constand in plata unui spor la salariu, spor care, in cazul politistilor de frontiera este reglementat de art. 16 alin. 1 teza a doua din O.G. nr. 38/2003.
     Altfel spus, daca salariatul si implicit si politistul de frontiera, lucreaza sambata si duminica in interiorul timpului normal de lucru, angajatorul trebuie sa ii acorde repausul saptamanal in alte zile ale saptamanii si sa ii plateasca un spor.
     Acordarea repausului saptamanal in alte 2 zile ale saptamanii nu reprezinta un beneficiu special acordat salariatilor, ci reprezinta doar concretizarea respectarii obligatiei de acordare a repausului saptamanal.
     Plata sporului reprezinta o reparatie pentru faptul  ca salariatul si-a efectuat repausul in alte zile decat majoritatea salariatilor si a fost privat astfel de o parte din posibilitatile de recreere alaturi de familie.
     Rezulta deci, ca simpla acordare a altor 2 zile libere pe saptamana nu este de natura sa inlature obligatia de a plati sporul prevazut de O.G. nr. 38/2003.
     Desigur, legislatia speciala aplicabila membrilor de sindicat ai reclamantului, spre deosebire de Codul Muncii, prevedea in art. 16 alin. 2 posibilitatea ca sporul sa fie intocmit prin timp liber corespunzator, insa acesta urma sa fie acordat suplimentar celor 2 zile aferente repausului saptamanal. Aceleasi considerente isi  gasesc aplicabilitatea si in cazul zilelor de sarbatoare legala.
     In fapt de toate aceste considerente, vazand si concluziile raportului de expertiza contabila intocmit in cauza, inclusiv raspunsul la obiectiuni, prin care au fost calculate sumele cuvenite membrilor de sindicat, urmeaza ca instanta sa admita actiunea si va obliga paratul la plata catre ceilalti membrii ai sindicatului reclamant a sporului de 100% din salariul de baza aferent orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal si in celelalte zile in care nu se lucreaza pentru perioada 01.08.2007 - 31.12.2009 calculat conform raportului de expertiza contabila - expert Calin Daniela Liliana - raport plus raspuns la obiectiuni, ce face parte integranta din prezenta hotarare, actualizat ci indicele de inflatie de la data nasterii dreptului pana la data platii efective. Totodata, instanta va lua act de renuntarea la judecata cauzei a numitilor Denisov Laura, Dumitrache Danut Fitiila Ionel, Furca Niulae, Furca Victorita, Georgescu Marius-Razvan, Graur Nicu, Guiu Adrian Bogdan, Ilisei Cristinel si Ion Roxana-Elena. Instanta va dispune plata onorariului in suma de 5000 lei din contul B.L.E. Tl catre d-na expert Calin Daniela Liliana. In temeiul art. 274 Cod. Proc. Civila, instanta ca obliga paratul sa plateasca reclamantului suma de 5000 lei cu titlu cheltuieli de judecata.
7
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007