civil-anulare proces verbal de contraventie
(Decizie nr. 2157 R din data de 07.10.2014 pronuntata de Tribunalul Ilfov)DOSAR NR. 11740 /1748 /2011
ROMANIA
TRIBUNALUL ILFOV
SECTIA CIVILA
DECIZIA CIVILA NR. 2157 R
SEDINTA PUBLICA DIN 07.10.2014
PRESEDINTE: E.M.
JUDECATOR: D.A.
JUDECATOR: M.G.
GREFIER : M.M.A.
Pe rol se afla solutionarea recursului civil, formulat de recurenta petenta UM. B. impotriva sentintei civile nr_./19.03.2013, pronuntata de Judecatoria Cornetu, in dosarul nr. _/1748/2011, in contradictoriu cu intimata V.M., avand ca obiect, anulare proces verbal de contraventie.
La apelul nominal facut in sedinta publica, partile nu au raspuns.
Procedura de citare este legal indeplinita prin afisare la usa instantei cu intimata.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, care invedereaza instantei faptul ca par?ile au solicitat judecarea cauzei in lipsa, dupa care,
Nemaifiind alte cererii prealabile de formulat sau probe de administrat Tribunalul declara dezbaterile inchise si ramane in pronuntare asupra motivelor de recurs.
T R I B U N A L U L,
Prin cererea inregistrata pe rolul Judecatoriei Buftea la data de 01.04.2011 sub nr. _/94/2011 petenta UM. B. a solicitat in contradictoriu cu intimata V.M., inlocuirea amenzii contraventionale aplicata acesteia prin procesul verbal seria JO nr_./19.09.2010 cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
In fapt, petenta a aratat ca intimata a fost sanctionata contraventional prin procesul verbal mentionat cu amenda in cuantum de 500 lei pentru savarsirea contraventiei prevazute de art. 2 punctul 6 din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice.
Cu toate ca intimata a luat cunostinta de intocmirea procesului verbal de contraventie, semnand procesul verbal, aceasta nu a achitat in termenul prevazut de lege amenda aplicata, iar potrivit art.37 din O.G. nr.2/2001 procesul verbal a devenit titlu executoriu fara vreo alta formalitate. Astfel ca potrivit prevederilor art.39 din O.G. nr.2/2001 procesul verbal a fost trimis in vederea executarii amenzii Primariei Judetului B.
Primaria Municipiului B., potrivit adresei nr_. din data de 02.02.2011 a restituit procesul verbal de contraventie pe motiv ca intimata nu realizeaza venituri, nu detine bunuri urmaribile si nu exista posibilitatea incasarii debitului sau a executarii silite. Singura modalitate de sanctionare a contraventiei fiind inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu cea a prestarii unei activitati in folosul comunitatii.
Fata de cele mentionate a solicitat admiterea cererii asa cum a fost formulata in sensul dispunerii inlocuirii sanctiunii amenzii contraventionale aplicata prin procesul verbal de contraventie seria JO nr. _/19.09.2010 cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
In drept, petenta a invocat prevederile art.9 alin. 3 si art. 391 din OG nr. 2/2001, OG nr. 55/2002 .
In sustinerea cererii petenta a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri, sens in care a depus in copie un set de inscrisuri .
Desi legal citata, intimata nu a depus intampinare si nu s-a prezentat la termenul de judecata pentru a-si preciza pozitia procesuala.
Prin sentinta civila nr. _/07.11.2011 Judecatoria Buftea a admis exceptia de necompetenta teritoriala si a declinat competenta in favoarea Judecatoriei Cornetu.
Pe rolul acestei Judecatoriei Cornetu cererea a fost inregistrata la data de 25.11.2011 sub nr. _/1748/2011.
Instanta a incuviintat pentru petenta proba cu inscrisurile depuse la dosar.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a constatat urmatoarele:
In fapt, intimata V.M. a fost sanctionata contraventional prin procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria JO nr. _/19.09.2010, cu amenda in cuantum de 500 de lei pentru savarsirea contraventiei prevazute de art.2 pct.6 din Legea nr.61/1991.
Se observa ca procesul verbal nu au fost contestat de contravenienta, in termenul legal astfel ca a fost inaintat spre punere in executare, in conditiile executarii silite a creantelor fiscale, administratiei fiscale de la domiciliul contravenientului, respectiv municipiul Braila, potrivit art. 39, alin 2, lit. a si alin 3 din OG 2/2001. Potrivit adresei emise de Primariei municipiului B. nr. _ din 02.02.2011, intimata nu poseda bunuri urmaribile.
De asemenea, din inscrisurile depuse la dosar rezulta ca intimata nu mai locuieste efectiv la domiciliul din municipiul B., chiar daca din relatiile comunicate de Directia pentru evidenta persoanelor si administrarea bazelor de date.
In drept, potrivit art. 39 ind. 1, alin 2 din OG 2/2001 coroborat cu art. 9, alin 2 din acelasi act normativ, in cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii, organul din care face parte agentul constatator sesizeaza instanta de judecata in carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia in vederea inlocuirii sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, pe o durata ce nu poate depasi 50 de ore.
Prestarea unei activitati in folosul comunitatii se face la primaria de la locul unde domiciliaza contravenientul, iar cum in prezenta cauza nu se cunoaste actualul domiciliu al intimatei, instanta nu ar putea-o obliga pe aceasta sa presteze activitatea in localitatea unde nu mai locuieste, situatie in care obligatia de a presta o activitate in folosul comunitatii ar genera in sarcina intimatei obligatii prea costisitoare si impovaratoare pentru aceasta.
Pentru aceste considerente instanta a respins cererea ca neintemeiata.
Impotriva sentintei civile nr. _/19.03.2013 a formulat recurs petentul solicitand modificarea sentintei civile recurate si mentinerea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria JO nr. _/19.09.2010.
Recurentul petent a criticat sentinta instantei de fond raportat la sustinere acesteia legata de faptul ca nu se cunoaste actualul domiciliu al intimatei, instanta nu ar putea-o obliga pe aceasta sa presteze activitatea in localitatea unde nu mai locuieste, situatie in care obligatia de a presta o activitate in folosul comunitatii ar genera in sarcina intimatei obligatii prea costisitoare si impovaratoare pentru aceasta.
Astfel s-a aratat ca din actele dosarului rezulta in mod clar unde domiciliaza intimata, in municipiul B. si ca s-au intreprins toate demersurile legale pentru a se indica domiciliul acesteia.
Referitor la generarea in sarcina intimatei a obligatiei prea costisitoare pentru aceasta, recurentul a aratat ca intimata a comis o fapta sanctionata contraventional, nu a achitat, in termenul prevazut de lege, amenda stabilita de agentul constatator si astfel a creat un prejudiciu la bugetul de stat.
In opinia recurentei doar prin transformarea amenzii contraventionale in sanctiunea prestarii unei activitasi in folosul comunitatii se poate atinge scopul pentru care a fost emis actul normativ care a stat la baza aplicarii sanctiunii contraventionale, acelea de a descuraja persoanele care comit astfel de fapte, in deplina cunostinta de cauza si cu o atitudine de sfidare a normelor legale.
In drept au fost invocate disp. art. 299 si urm. C. proc. Civ.
De?i legal citata cu copia motivelor de recurs intimata nu a formulat intampinare.
Analizand recursul formulat in raport de actele dosarului, instanta retine urmatoarele:
In fapt, intimata a fost sanctionata prin procesele - verbale de contraventie, pentru savarsirea mai multor contraventii.
Potrivit adresei cu nr. _/02.02.2011 emisa de Primaria B., s-a procedat la restituirea catre petenta a mai multor procese - verbale de contraventie, avand in vedere ca nu exista posibilitatea executarii silite a intimatei, aceasta nefigurand in evidenta fiscala cu bunuri mobile sau imobile.
Potrivit art. 39 ind. 1 OG nr. 2 din 2001, in cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite, acesta va sesiza instanta in circumscriptia careia s-a savarsit contraventia, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii, tinandu-se seama, dupa caz, si de partea din amenda care a fost achitata.
(2) In cazul in care contravenientul, citat de instanta, nu a achitat amenda in termenul prevazut la alin. (1), instanta procedeaza la inlocuirea amenzii cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii pe o durata maxima de 50 de ore, iar pentru minori incepand cu varsta de 16 ani, de 25 de ore.
Analizand prevederile legale aplicabile in speta, instanta retine pe de-o parte ca in baza art. 1169 din Codul Civil, cel ce face o propunere inaintea judecatii trebuie sa o dovedeasca.
De asemenea, din analiza prevederilor legale mai sus citate, rezulta ca, pentru admiterea cererii de inlocuire a amenzii contraventionale cu munca in folosul comunitatii, este necesar, pe de o parte ca debitorul sau nu fi achitat amenda, iar pe de alta parte, sa nu existe posibilitatea executarii silite a acestuia prin modalitatile prevazute de codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste prima conditie, instanta retine ca aceasta este indeplinita in cauza, intrucat intimata nu a depus la dosar dovezi din care sa rezulte ca ar fi achitat amenda contraventionala care i-a fost aplicata prin procesul - verbal depuse la dosarul cauzei.
In ceea ce priveste insa cea de-a doua conditie, instanta retine ca acesta nu este indeplinita, pentru urmatoarele considerente:
Din continutul textului de lege citat mai sus, rezulta ca acesta conditie a imposibilitatii executarii debitorului, presupune ca, in urma incercarii de executare silita a acestuia, alternativ sau concomitent, prin toate modalitatile prevazute de codul de procedura fiscala, sa rezulte ca acestea nu detine bunuri mobile sau imobile urmaribile si nici nu are venituri urmaribile, cu alte cuvinte, aceste este insolvabil.
In ceea ce priveste modalitatile prin care se realizeaza executarea silita, OG 92/2003, privind codul de procedura fiscala, prevede la art. 142 alin. 1: "(1) Executarea silita se poate intinde asupra veniturilor si bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, iar valorificarea acestora se efectueaza numai in masura necesara pentru realizarea creantelor fiscale si a cheltuielilor de executare. Executarea silita a bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, se efectueaza, de regula, in limita a 150% din valoarea creantelor fiscale, inclusiv a cheltuielilor de executare.
In continuare art. 149 alin. 1 prevede: (1) Sunt supuse executarii silite prin poprire orice sume urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute si/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de catre terte persoane sau pe care acestia le vor datora si/sau detine in viitor in temeiul unor raporturi juridice existente."
De asemenea, art. 151 alin. 1 si art. 154 alin1 si urmatoarele prevad: "(1) Sunt supuse executarii silite orice bunuri mobile ale debitorului, cu exceptiile prevazute de lege; (1) Sunt supuse executarii silite bunurile imobile proprietate a debitorului. In situatia in care debitorul detine bunuri in proprietate comuna cu alte persoane, executarea silita se va intinde numai asupra bunurilor atribuite debitorului in urma partajului judiciar, respectiv asupra sultei. (2) Executarea silita imobiliara se intinde de plin drept si asupra bunurilor accesorii bunului imobil, prevazute de Codul civil. Bunurile accesorii nu pot fi urmarite decat odata cu imobilul. (3) In cazul debitorului persoana fizica nu poate fi supus executarii silite spatiul minim locuit de debitor si familia sa, stabilit in conformitate cu normele legale in vigoare."
Asadar, formele prin care se realizeaza executarea silita sunt: poprirea, executarea silita mobiliara si executarea silita imobiliara, iar acestea pot fi aplicate concomitent sau succesiv pentru recuperarea debitului.
Potrivit dispozitiilor art. 176 cod procedura fiscala - Insolvabilitatea:" (1) In sensul prezentului cod, este insolvabil debitorul ale carui venituri sau bunuri urmaribile au o valoare mai mica decat obligatiile fiscale de plata sau care nu are venituri ori bunuri urmaribile. (2) Pentru creantele fiscale ale debitorilor declarati in stare de insolvabilitate care nu au venituri sau bunuri urmaribile, conducatorul organului de executare dispune scoaterea creantei din evidenta curenta si trecerea ei intr-o evidenta separata. (3) In cazul debitorilor prevazuti la alin. (2), prin exceptie de la dispozitiile art. 148 alin. (3), executarea silita se intrerupe. Organele fiscale au obligatia ca cel putin o data pe an sa efectueze o investigatie asupra starii acestor contribuabili, care nu constituie acte de executare silita. (4) In cazurile in care se constata ca debitorii au dobandit venituri sau bunuri urmaribile, organele de executare vor lua masurile necesare de trecere din evidenta separata in evidenta curenta si de executare silita."
In ceea ce priveste declararea starii de insolvabilitate a debitorului, sunt aplicabile prevederile Ordinului nr. 447/2007, pentru aprobarea Procedurii privind declararea starii de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau juridice, publicat in M.Of. nr. 447 din 02.07.2007.
Astfel, potrivit literei A- Dispozitii generale privind procedura de declarare a starii de insolvabilitate: 1. Prezenta procedura este aplicabila persoanelor fizice sau juridice care indeplinesc conditiile legale in aceasta materie. 3. In situatia in care se constata indeplinirea conditiilor legale in materie, debitorul in cauza va fi declarat insolvabil in baza unui proces-verbal intocmit de compartimentul cu atributii de executare silita din cadrul organului fiscal competent, vizat de compartimentul juridic al acestuia sau al directiei generale a finantelor publice judetene, dupa caz, si aprobat de conducatorul organului fiscal. 4. Procesul-verbal de declarare a starii de insolvabilitate se intocmeste in 3 exemplare, dintre care unul se pastreaza la dosarul de executare, unul la compartimentul cu atributii in evidenta analitica pe platitori, iar celalalt se transmite debitorului declarat insolvabil. 5. Procedura de declarare a starii de insolvabilitate se aplica in fiecare dintre situatiile prevazute la art. 172 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare ( actualul art. 176) atat in cazul debitorilor ale caror venituri sau bunuri urmaribile au o valoare mai mica decat obligatiile fiscale de plata, cat si in cazul debitorilor care nu au venituri ori bunuri urmaribile.
Potrivit literei C- Procedura de declarare a starii de insolvabilitate a debitorilor, persoane fizice sau juridice, care nu au venituri ori bunuri urmaribile: 17. In scopul declararii in stare de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau juridice, care nu au venituri ori bunuri urmaribile, care indeplinesc conditiile legale, organele de executare au urmatoarele obligatii: 17.1. sa verifice situatia juridica a debitorului persoana juridica prin solicitarea de informatii de la oficiul registrului comertului sau de la alte institutii competente, dupa caz, urmarind eventualele mentiuni inscrise in certificatul constatator referitoare la dizolvare, lichidare ori radiere; 17.2. sa verifice domiciliul fiscal, sediul social si/sau sediul secundar, dupa caz, al debitorilor persoane fizice ori juridice, care urmeaza a fi declarati in stare de insolvabilitate, prin: 17.2.1. solicitari de informatii de la organele abilitate, iar in cazul in care acesta nu este gasit, sa se faca mentiunea "nu este gasit la adresa"; 17.2.2. deplasarea la domiciliul si/sau sediul secundar cunoscute; 17.2.3. solicitari de informatii de la: a) organele de politie referitoare la domiciliul/resedinta, dupa caz, al/a administratorilor, asociatilor/actionarilor persoanei juridice debitoare; b) organele de politie referitoare la domiciliul/resedinta al/a persoanei fizice debitoare; c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla ori s-au aflat sediile principale sau secundare, dupa caz; 17.3. sa verifice existenta bunurilor de orice fel care se afla in proprietatea debitorului persoana fizica sau juridica, precum si a veniturilor acestuia, prin: 17.3.1. examinarea datelor cuprinse in situatiile financiar-contabile anuale sau semestriale, precum si in ultima balanta contabila incheiata de societatea debitoare; 17.3.2. consultarea fisierului conturilor bancare; 17.3.3. verificarea inregistrarilor in arhiva electronica de garantii reale mobiliare; 17.3.4. solicitari de informatii de la unitatea administrativ-teritoriala (primarie), biroul de Carte Funciara, precum si, dupa caz, de la institutii care gestioneaza registre publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Roman, Registrul Naval Roman etc.); 17.3.5. cercetari si constatari la domiciliul fiscal si/sau sediul secundar, precum si in alte locuri despre care s-au cules informatii in legatura cu existenta bunurilor debitorului persoana juridica sau fizica, dupa caz.
18. Dupa culegerea datelor si informatiilor mentionate la lit. C pct. 17, organele de executare competente, in functie de situatia in care se incadreaza, vor proceda la intocmirea procesului-verbal de declarare a starii de insolvabilitate a debitorului persoana fizica sau juridica, al carui model este prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura.
18.1. Existenta documentatiei prevazute mai sus nu are caracter limitativ si sta la baza aplicarii prevederilor art. 172 (actualul art. 176) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
18.2. Toata documentatia se indosariaza si se pastreaza la dosarul de executare silita al debitorului in cauza, care ramane la organul de executare.
In cauza se observa ca, desi potrivit tuturor dispozitiilor legale mai sus citate recurenta - petenta avea obligatia sa depuna dovezi in sustinerea sesizarii formulate, nu a depus la dosar niciun fel de dovezi din care sa rezulte ca s-ar fi incercat executarea silita a contravenientei si nici minime dovezi din care sa rezulte ca aceasta este insolvabila, nu realizeaza venituri si nu detine bunuri care sa poata fi executate silit in vederea incasarii amenzii a carei inlocuire cu munca in folosul comunitatii se solicita.
Se apreciaza ca simpla adresa emisa de Primaria comunei S., in care se consemneaza ca intimata nu figureaza in evidenta cu bunuri urmaribile nu este suficienta sub aspect probator pentru a dovedi instantei aspectele mentionate mai sus.
Pe de alta parte instanta retine ca in speta, asa cum prevad dispozitiile mai sus-citate, era necesar sa fie intocmit un dosar de executare silita complet al contravenientei in care sa se realizeze demersuri in vederea incasarii amenzii, de natura celor enumerate mai sus ( de ex: de adrese la Casa Judeteana de Pensii, la D.G.A.S.P.C. in cazul persoanelor cu handicap, la AJOFM, la A.F.P, la banci in vederea aflarii conturilor debitoarei, precum si deplasarea la domiciliul contravenientei pentru identificarea eventualelor bunuri urmaribile ale acesteia) iar in cazul in care se constata ca aceasta este insolvabila trebuia sa fie intocmit un proces verbal de insolvabilitate potrivit Ordinului nr. 447/2007 publicat in M.Of. nr. 447 din 02.07.2007.
Avand in vedere considerentele expuse mai sus, in temeiul prevederilor art. 312 alin. 1 V. pr. civ., recursul formulat va fi respinsa ca nefondat.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE :
Respinge recursul formulat de recurenta petenta UM. B. impotriva sentintei civile nr_./19.03.2013, pronuntata de Judecatoria Cornetu, in dosarul nr. _/1748/2011, in contradictoriu cu intimata V. M. ca nefondat.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica azi, 07.10.2014.
Presedinte Judecator Judecator
Grefier
Concept red. gref. M. A. M..
Red. Jud M.E../2exemplare
Jud.fond :- Vasile Bogdan Marin - Jud./Cornetu
ROMANIA
TRIBUNALUL ILFOV
SECTIA CIVILA
DECIZIA CIVILA NR. 2157 R
SEDINTA PUBLICA DIN 07.10.2014
PRESEDINTE: E.M.
JUDECATOR: D.A.
JUDECATOR: M.G.
GREFIER : M.M.A.
Pe rol se afla solutionarea recursului civil, formulat de recurenta petenta UM. B. impotriva sentintei civile nr_./19.03.2013, pronuntata de Judecatoria Cornetu, in dosarul nr. _/1748/2011, in contradictoriu cu intimata V.M., avand ca obiect, anulare proces verbal de contraventie.
La apelul nominal facut in sedinta publica, partile nu au raspuns.
Procedura de citare este legal indeplinita prin afisare la usa instantei cu intimata.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, care invedereaza instantei faptul ca par?ile au solicitat judecarea cauzei in lipsa, dupa care,
Nemaifiind alte cererii prealabile de formulat sau probe de administrat Tribunalul declara dezbaterile inchise si ramane in pronuntare asupra motivelor de recurs.
T R I B U N A L U L,
Prin cererea inregistrata pe rolul Judecatoriei Buftea la data de 01.04.2011 sub nr. _/94/2011 petenta UM. B. a solicitat in contradictoriu cu intimata V.M., inlocuirea amenzii contraventionale aplicata acesteia prin procesul verbal seria JO nr_./19.09.2010 cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
In fapt, petenta a aratat ca intimata a fost sanctionata contraventional prin procesul verbal mentionat cu amenda in cuantum de 500 lei pentru savarsirea contraventiei prevazute de art. 2 punctul 6 din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice.
Cu toate ca intimata a luat cunostinta de intocmirea procesului verbal de contraventie, semnand procesul verbal, aceasta nu a achitat in termenul prevazut de lege amenda aplicata, iar potrivit art.37 din O.G. nr.2/2001 procesul verbal a devenit titlu executoriu fara vreo alta formalitate. Astfel ca potrivit prevederilor art.39 din O.G. nr.2/2001 procesul verbal a fost trimis in vederea executarii amenzii Primariei Judetului B.
Primaria Municipiului B., potrivit adresei nr_. din data de 02.02.2011 a restituit procesul verbal de contraventie pe motiv ca intimata nu realizeaza venituri, nu detine bunuri urmaribile si nu exista posibilitatea incasarii debitului sau a executarii silite. Singura modalitate de sanctionare a contraventiei fiind inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu cea a prestarii unei activitati in folosul comunitatii.
Fata de cele mentionate a solicitat admiterea cererii asa cum a fost formulata in sensul dispunerii inlocuirii sanctiunii amenzii contraventionale aplicata prin procesul verbal de contraventie seria JO nr. _/19.09.2010 cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
In drept, petenta a invocat prevederile art.9 alin. 3 si art. 391 din OG nr. 2/2001, OG nr. 55/2002 .
In sustinerea cererii petenta a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri, sens in care a depus in copie un set de inscrisuri .
Desi legal citata, intimata nu a depus intampinare si nu s-a prezentat la termenul de judecata pentru a-si preciza pozitia procesuala.
Prin sentinta civila nr. _/07.11.2011 Judecatoria Buftea a admis exceptia de necompetenta teritoriala si a declinat competenta in favoarea Judecatoriei Cornetu.
Pe rolul acestei Judecatoriei Cornetu cererea a fost inregistrata la data de 25.11.2011 sub nr. _/1748/2011.
Instanta a incuviintat pentru petenta proba cu inscrisurile depuse la dosar.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a constatat urmatoarele:
In fapt, intimata V.M. a fost sanctionata contraventional prin procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria JO nr. _/19.09.2010, cu amenda in cuantum de 500 de lei pentru savarsirea contraventiei prevazute de art.2 pct.6 din Legea nr.61/1991.
Se observa ca procesul verbal nu au fost contestat de contravenienta, in termenul legal astfel ca a fost inaintat spre punere in executare, in conditiile executarii silite a creantelor fiscale, administratiei fiscale de la domiciliul contravenientului, respectiv municipiul Braila, potrivit art. 39, alin 2, lit. a si alin 3 din OG 2/2001. Potrivit adresei emise de Primariei municipiului B. nr. _ din 02.02.2011, intimata nu poseda bunuri urmaribile.
De asemenea, din inscrisurile depuse la dosar rezulta ca intimata nu mai locuieste efectiv la domiciliul din municipiul B., chiar daca din relatiile comunicate de Directia pentru evidenta persoanelor si administrarea bazelor de date.
In drept, potrivit art. 39 ind. 1, alin 2 din OG 2/2001 coroborat cu art. 9, alin 2 din acelasi act normativ, in cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii, organul din care face parte agentul constatator sesizeaza instanta de judecata in carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia in vederea inlocuirii sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, pe o durata ce nu poate depasi 50 de ore.
Prestarea unei activitati in folosul comunitatii se face la primaria de la locul unde domiciliaza contravenientul, iar cum in prezenta cauza nu se cunoaste actualul domiciliu al intimatei, instanta nu ar putea-o obliga pe aceasta sa presteze activitatea in localitatea unde nu mai locuieste, situatie in care obligatia de a presta o activitate in folosul comunitatii ar genera in sarcina intimatei obligatii prea costisitoare si impovaratoare pentru aceasta.
Pentru aceste considerente instanta a respins cererea ca neintemeiata.
Impotriva sentintei civile nr. _/19.03.2013 a formulat recurs petentul solicitand modificarea sentintei civile recurate si mentinerea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria JO nr. _/19.09.2010.
Recurentul petent a criticat sentinta instantei de fond raportat la sustinere acesteia legata de faptul ca nu se cunoaste actualul domiciliu al intimatei, instanta nu ar putea-o obliga pe aceasta sa presteze activitatea in localitatea unde nu mai locuieste, situatie in care obligatia de a presta o activitate in folosul comunitatii ar genera in sarcina intimatei obligatii prea costisitoare si impovaratoare pentru aceasta.
Astfel s-a aratat ca din actele dosarului rezulta in mod clar unde domiciliaza intimata, in municipiul B. si ca s-au intreprins toate demersurile legale pentru a se indica domiciliul acesteia.
Referitor la generarea in sarcina intimatei a obligatiei prea costisitoare pentru aceasta, recurentul a aratat ca intimata a comis o fapta sanctionata contraventional, nu a achitat, in termenul prevazut de lege, amenda stabilita de agentul constatator si astfel a creat un prejudiciu la bugetul de stat.
In opinia recurentei doar prin transformarea amenzii contraventionale in sanctiunea prestarii unei activitasi in folosul comunitatii se poate atinge scopul pentru care a fost emis actul normativ care a stat la baza aplicarii sanctiunii contraventionale, acelea de a descuraja persoanele care comit astfel de fapte, in deplina cunostinta de cauza si cu o atitudine de sfidare a normelor legale.
In drept au fost invocate disp. art. 299 si urm. C. proc. Civ.
De?i legal citata cu copia motivelor de recurs intimata nu a formulat intampinare.
Analizand recursul formulat in raport de actele dosarului, instanta retine urmatoarele:
In fapt, intimata a fost sanctionata prin procesele - verbale de contraventie, pentru savarsirea mai multor contraventii.
Potrivit adresei cu nr. _/02.02.2011 emisa de Primaria B., s-a procedat la restituirea catre petenta a mai multor procese - verbale de contraventie, avand in vedere ca nu exista posibilitatea executarii silite a intimatei, aceasta nefigurand in evidenta fiscala cu bunuri mobile sau imobile.
Potrivit art. 39 ind. 1 OG nr. 2 din 2001, in cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite, acesta va sesiza instanta in circumscriptia careia s-a savarsit contraventia, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii, tinandu-se seama, dupa caz, si de partea din amenda care a fost achitata.
(2) In cazul in care contravenientul, citat de instanta, nu a achitat amenda in termenul prevazut la alin. (1), instanta procedeaza la inlocuirea amenzii cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii pe o durata maxima de 50 de ore, iar pentru minori incepand cu varsta de 16 ani, de 25 de ore.
Analizand prevederile legale aplicabile in speta, instanta retine pe de-o parte ca in baza art. 1169 din Codul Civil, cel ce face o propunere inaintea judecatii trebuie sa o dovedeasca.
De asemenea, din analiza prevederilor legale mai sus citate, rezulta ca, pentru admiterea cererii de inlocuire a amenzii contraventionale cu munca in folosul comunitatii, este necesar, pe de o parte ca debitorul sau nu fi achitat amenda, iar pe de alta parte, sa nu existe posibilitatea executarii silite a acestuia prin modalitatile prevazute de codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste prima conditie, instanta retine ca aceasta este indeplinita in cauza, intrucat intimata nu a depus la dosar dovezi din care sa rezulte ca ar fi achitat amenda contraventionala care i-a fost aplicata prin procesul - verbal depuse la dosarul cauzei.
In ceea ce priveste insa cea de-a doua conditie, instanta retine ca acesta nu este indeplinita, pentru urmatoarele considerente:
Din continutul textului de lege citat mai sus, rezulta ca acesta conditie a imposibilitatii executarii debitorului, presupune ca, in urma incercarii de executare silita a acestuia, alternativ sau concomitent, prin toate modalitatile prevazute de codul de procedura fiscala, sa rezulte ca acestea nu detine bunuri mobile sau imobile urmaribile si nici nu are venituri urmaribile, cu alte cuvinte, aceste este insolvabil.
In ceea ce priveste modalitatile prin care se realizeaza executarea silita, OG 92/2003, privind codul de procedura fiscala, prevede la art. 142 alin. 1: "(1) Executarea silita se poate intinde asupra veniturilor si bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, iar valorificarea acestora se efectueaza numai in masura necesara pentru realizarea creantelor fiscale si a cheltuielilor de executare. Executarea silita a bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, se efectueaza, de regula, in limita a 150% din valoarea creantelor fiscale, inclusiv a cheltuielilor de executare.
In continuare art. 149 alin. 1 prevede: (1) Sunt supuse executarii silite prin poprire orice sume urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute si/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de catre terte persoane sau pe care acestia le vor datora si/sau detine in viitor in temeiul unor raporturi juridice existente."
De asemenea, art. 151 alin. 1 si art. 154 alin1 si urmatoarele prevad: "(1) Sunt supuse executarii silite orice bunuri mobile ale debitorului, cu exceptiile prevazute de lege; (1) Sunt supuse executarii silite bunurile imobile proprietate a debitorului. In situatia in care debitorul detine bunuri in proprietate comuna cu alte persoane, executarea silita se va intinde numai asupra bunurilor atribuite debitorului in urma partajului judiciar, respectiv asupra sultei. (2) Executarea silita imobiliara se intinde de plin drept si asupra bunurilor accesorii bunului imobil, prevazute de Codul civil. Bunurile accesorii nu pot fi urmarite decat odata cu imobilul. (3) In cazul debitorului persoana fizica nu poate fi supus executarii silite spatiul minim locuit de debitor si familia sa, stabilit in conformitate cu normele legale in vigoare."
Asadar, formele prin care se realizeaza executarea silita sunt: poprirea, executarea silita mobiliara si executarea silita imobiliara, iar acestea pot fi aplicate concomitent sau succesiv pentru recuperarea debitului.
Potrivit dispozitiilor art. 176 cod procedura fiscala - Insolvabilitatea:" (1) In sensul prezentului cod, este insolvabil debitorul ale carui venituri sau bunuri urmaribile au o valoare mai mica decat obligatiile fiscale de plata sau care nu are venituri ori bunuri urmaribile. (2) Pentru creantele fiscale ale debitorilor declarati in stare de insolvabilitate care nu au venituri sau bunuri urmaribile, conducatorul organului de executare dispune scoaterea creantei din evidenta curenta si trecerea ei intr-o evidenta separata. (3) In cazul debitorilor prevazuti la alin. (2), prin exceptie de la dispozitiile art. 148 alin. (3), executarea silita se intrerupe. Organele fiscale au obligatia ca cel putin o data pe an sa efectueze o investigatie asupra starii acestor contribuabili, care nu constituie acte de executare silita. (4) In cazurile in care se constata ca debitorii au dobandit venituri sau bunuri urmaribile, organele de executare vor lua masurile necesare de trecere din evidenta separata in evidenta curenta si de executare silita."
In ceea ce priveste declararea starii de insolvabilitate a debitorului, sunt aplicabile prevederile Ordinului nr. 447/2007, pentru aprobarea Procedurii privind declararea starii de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau juridice, publicat in M.Of. nr. 447 din 02.07.2007.
Astfel, potrivit literei A- Dispozitii generale privind procedura de declarare a starii de insolvabilitate: 1. Prezenta procedura este aplicabila persoanelor fizice sau juridice care indeplinesc conditiile legale in aceasta materie. 3. In situatia in care se constata indeplinirea conditiilor legale in materie, debitorul in cauza va fi declarat insolvabil in baza unui proces-verbal intocmit de compartimentul cu atributii de executare silita din cadrul organului fiscal competent, vizat de compartimentul juridic al acestuia sau al directiei generale a finantelor publice judetene, dupa caz, si aprobat de conducatorul organului fiscal. 4. Procesul-verbal de declarare a starii de insolvabilitate se intocmeste in 3 exemplare, dintre care unul se pastreaza la dosarul de executare, unul la compartimentul cu atributii in evidenta analitica pe platitori, iar celalalt se transmite debitorului declarat insolvabil. 5. Procedura de declarare a starii de insolvabilitate se aplica in fiecare dintre situatiile prevazute la art. 172 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare ( actualul art. 176) atat in cazul debitorilor ale caror venituri sau bunuri urmaribile au o valoare mai mica decat obligatiile fiscale de plata, cat si in cazul debitorilor care nu au venituri ori bunuri urmaribile.
Potrivit literei C- Procedura de declarare a starii de insolvabilitate a debitorilor, persoane fizice sau juridice, care nu au venituri ori bunuri urmaribile: 17. In scopul declararii in stare de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau juridice, care nu au venituri ori bunuri urmaribile, care indeplinesc conditiile legale, organele de executare au urmatoarele obligatii: 17.1. sa verifice situatia juridica a debitorului persoana juridica prin solicitarea de informatii de la oficiul registrului comertului sau de la alte institutii competente, dupa caz, urmarind eventualele mentiuni inscrise in certificatul constatator referitoare la dizolvare, lichidare ori radiere; 17.2. sa verifice domiciliul fiscal, sediul social si/sau sediul secundar, dupa caz, al debitorilor persoane fizice ori juridice, care urmeaza a fi declarati in stare de insolvabilitate, prin: 17.2.1. solicitari de informatii de la organele abilitate, iar in cazul in care acesta nu este gasit, sa se faca mentiunea "nu este gasit la adresa"; 17.2.2. deplasarea la domiciliul si/sau sediul secundar cunoscute; 17.2.3. solicitari de informatii de la: a) organele de politie referitoare la domiciliul/resedinta, dupa caz, al/a administratorilor, asociatilor/actionarilor persoanei juridice debitoare; b) organele de politie referitoare la domiciliul/resedinta al/a persoanei fizice debitoare; c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla ori s-au aflat sediile principale sau secundare, dupa caz; 17.3. sa verifice existenta bunurilor de orice fel care se afla in proprietatea debitorului persoana fizica sau juridica, precum si a veniturilor acestuia, prin: 17.3.1. examinarea datelor cuprinse in situatiile financiar-contabile anuale sau semestriale, precum si in ultima balanta contabila incheiata de societatea debitoare; 17.3.2. consultarea fisierului conturilor bancare; 17.3.3. verificarea inregistrarilor in arhiva electronica de garantii reale mobiliare; 17.3.4. solicitari de informatii de la unitatea administrativ-teritoriala (primarie), biroul de Carte Funciara, precum si, dupa caz, de la institutii care gestioneaza registre publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Roman, Registrul Naval Roman etc.); 17.3.5. cercetari si constatari la domiciliul fiscal si/sau sediul secundar, precum si in alte locuri despre care s-au cules informatii in legatura cu existenta bunurilor debitorului persoana juridica sau fizica, dupa caz.
18. Dupa culegerea datelor si informatiilor mentionate la lit. C pct. 17, organele de executare competente, in functie de situatia in care se incadreaza, vor proceda la intocmirea procesului-verbal de declarare a starii de insolvabilitate a debitorului persoana fizica sau juridica, al carui model este prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura.
18.1. Existenta documentatiei prevazute mai sus nu are caracter limitativ si sta la baza aplicarii prevederilor art. 172 (actualul art. 176) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
18.2. Toata documentatia se indosariaza si se pastreaza la dosarul de executare silita al debitorului in cauza, care ramane la organul de executare.
In cauza se observa ca, desi potrivit tuturor dispozitiilor legale mai sus citate recurenta - petenta avea obligatia sa depuna dovezi in sustinerea sesizarii formulate, nu a depus la dosar niciun fel de dovezi din care sa rezulte ca s-ar fi incercat executarea silita a contravenientei si nici minime dovezi din care sa rezulte ca aceasta este insolvabila, nu realizeaza venituri si nu detine bunuri care sa poata fi executate silit in vederea incasarii amenzii a carei inlocuire cu munca in folosul comunitatii se solicita.
Se apreciaza ca simpla adresa emisa de Primaria comunei S., in care se consemneaza ca intimata nu figureaza in evidenta cu bunuri urmaribile nu este suficienta sub aspect probator pentru a dovedi instantei aspectele mentionate mai sus.
Pe de alta parte instanta retine ca in speta, asa cum prevad dispozitiile mai sus-citate, era necesar sa fie intocmit un dosar de executare silita complet al contravenientei in care sa se realizeze demersuri in vederea incasarii amenzii, de natura celor enumerate mai sus ( de ex: de adrese la Casa Judeteana de Pensii, la D.G.A.S.P.C. in cazul persoanelor cu handicap, la AJOFM, la A.F.P, la banci in vederea aflarii conturilor debitoarei, precum si deplasarea la domiciliul contravenientei pentru identificarea eventualelor bunuri urmaribile ale acesteia) iar in cazul in care se constata ca aceasta este insolvabila trebuia sa fie intocmit un proces verbal de insolvabilitate potrivit Ordinului nr. 447/2007 publicat in M.Of. nr. 447 din 02.07.2007.
Avand in vedere considerentele expuse mai sus, in temeiul prevederilor art. 312 alin. 1 V. pr. civ., recursul formulat va fi respinsa ca nefondat.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE :
Respinge recursul formulat de recurenta petenta UM. B. impotriva sentintei civile nr_./19.03.2013, pronuntata de Judecatoria Cornetu, in dosarul nr. _/1748/2011, in contradictoriu cu intimata V. M. ca nefondat.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica azi, 07.10.2014.
Presedinte Judecator Judecator
Grefier
Concept red. gref. M. A. M..
Red. Jud M.E../2exemplare
Jud.fond :- Vasile Bogdan Marin - Jud./Cornetu
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007