InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Gorj

obligatia de a face

(Sentinta civila nr. 99 din data de 18.01.2012 pronuntata de Tribunalul Gorj)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Gorj | Jurisprudenta Tribunalul Gorj

Titlu  :  obligatia de a face
Domeniu asociat :  cereri

Sentinta nr. 99/2012
Sedinta publica de la 18 ianuarie 2012
 
Pe rol judecarea cauzei  privind pe reclamant T.V. si pe parat S.P.C.R.P.C., avand ca obiect obligatia de a face .
La apelul nominal facut in sedinta publica  au lipsit partile.
Procedura  de citare fiind legal indeplinita.
Dupa efectuarea referatului oral al cauzei de catre grefierul de sedinta,  invedereaza ca prin serviciul registratura-arhiva s-au depus din partea reclamantei inscrisuri prin care face dovada celor mentionate in actiune si chitanta nr.2445906 din data de 04.01.2012 privind achitarea taxei de timbru de 4 lei si 0,30 lei timbru judiciar.
Tribunalul  din oficiu verificandu-si competenta in temeiul art. 1591 alin.4 astfel cum a fost modificat prin Legea nr.202/2010 stabileste ca este competent  material si teritorial sa judece cauza.
Constatandu-se cauza in stare de judecata,  tribunalul a trecut la solutionare, avand in vedere ca s-a solicitat judecarea cauzei si in lipsa.
     
TRIBUNALUL Asupra cauzei de fata ;
Prin cererea inregistrata la instanta   reclamanta  T.V. a chemat in judecata parata S.P.C.R.P.C solicitand instantei ca prin sentinta ce o va pronunta,  sa fie obligata aceasta la inmatricularea fara plata taxei pe poluare a autovehiculului marca Peugeot 206  cu seria sasiu VF32AHFZE40718439.
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca a achizitionat un autoturism  marca PEUGEOT 206 cu seria sasiu VF32AHFZE40718439, care fusese inmatriculat pentru prima data la data de 17.01.2000  intr-un stat apartinand Uniunii Europene si adus in Romania in anul 2009, cu achitarea tuturor taxelor ce se cuvin pentru a fi inmatriculat in circulatie.
  Considera reclamanta ca prevederile OUG 50/2008 nu pot fi aplicate deoarece incepand cu 01.01.2007 Romania  a devenit stat membru al Uniunii Europene.
Si in Romania taxa de poluare este achitata numai de primul detinator, in legislatia interna neexistand reglementari privind perceperea taxei cu ocazia revinderii autoturismelor.
In consecinta, pentru autoturismele inmatriculate in Romania nu se plateste taxa de poluare cu ocazia revinderii, in timp ce pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania se percepe aceasta taxa, deci rezulta o diferenta de tratament ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine dispozitiilor mentionate in Tratatul CEE.
Aceste dispozitii se opun unei taxe speciale de inmatriculare pentru achizitiile intracomunitare se autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national, astfel incalcandu-se principiul libertatii circulatiei marfurilor, adica se dezavantajeaza, direct sau indirect, masinile din celelalte tari membre U.E., in competitia cu produsele similare autohtone.
O.G. nr.50/2008 nu poate fi aplicat deoarece prin art. 142/2 modifica Codul Fiscal, acest lucru nefiind legal, deoarece orice modificare adusa acestuia  se face prin lege promovata cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia nu prin ordonanta de urgenta.
Orice modificare sau completare la prezentul cod fiscal intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui prin care a fost adoptat. Aceste motive demonstreaza nelegalitatea ordonantei privind taxa de poluare in baza caruia este obligat sa o plateasca.
 In  drept, reclamanta si-a intemeiat prezenta actiune pe dispozitiile art.,112 cod procedura civila,  art.110 (90 ), art.30 si art.34 din Tratatul Comunitatii Europene, art.1080 alin.1 Cod civil, Legea nr.554/2004 si art.274 Cod procedura  civila.
In dovedirea actiunii, reclamantul a depus la dosar in fotocopie, actele de provenienta a autoturismului.
Legal citata, parata nu a formulat intampinare.
Analizand actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Din actele si lucrarile dosarului se constata ca reclamanta a achizitionat din Franta   autoturismul  marca PEUGEOT 206,  inmatriculat prima data la 17.01.2000  in Franta  si s-a adresat paratei in vederea inmatricularii, din intampinare rezultand refuzul avand in vedere ca din punctul de vedere al acesteia in acest mod s-au respectat dispozitiile legale, dandu-se curs cererii solicitantului doar dupa ce sunt depuse toate documentele necesare pentru inmatriculare, inclusiv dovada achitarii taxei de poluare.
Cererea reclamantului vizeaza incompatibilitatea dispozitiilor OUG nr. 50/2008 cu cele ale Tratatului CE, art. 90, cu consecinta nelegalitatii  platii taxei de poluare in vederea inmatricularii.
S-a solicitat inmatricularea autoturismului conform OUG nr. 50/2008 intrata  in vigoare la 1 iulie 2008, la art. 2 lit. a definindu-se autovehiculul nou ca fiind "orice autovehicul care nu a mai fost niciodata vandut anterior intr-un alt scop decat cel al revanzarii sau livrarii sale si astfel nu a mai fost niciodata inmatriculat", din inscrisurile depuse de reclamant rezultand ca autoturismul este unul second - hand, pentru care s-ar datora taxa de poluare indiferent cand s-ar face inmatricularea dupa 1 iulie 2008.
In temeiul  art. 4, taxa de poluare se plateste cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania , fara a se face distinctia intre autoturismele produse in tara si cele din afara ei, intre autoturismele noi si cele second-hand. Insa, intrucat actul normativ a intrat in vigoare la 1 iulie 2008, rezulta ca taxa este datorata numai pentru autoturismele ce se inmatriculeaza prima data in Romania, nu si pentru cele aflate deja  in circulatie, inmatriculate in tara.
Avand in vedere scopul emiterii actului normativ(expunerea de motive ce insoteste proiectul de lege privind  aprobarea OUG nr. 50/2008 depus la Parlament la  10.09.2008 cu numar PL - X 536), in sensul ca neadoptarea de urgenta a ordonantei ar fi fost facilitarea intrarii in Romania a unui numar mare de autoturisme second - hand cu o vechime de peste 10 ani,  se concluzioneaza ca s-a dorit ca taxa de poluare al carui scop este in principiu corect (poluatorul plateste) sa aiba ca efect imediat diminuarea introducerii in tara a autoturismelor  second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru.
Cu atat mai mult, dupa modificarea OUG nr. 50/2008 prin OUG nr. 208/2008, intre 15 dec. 2008 si 31 dec.2009 sunt exceptate de la plata autovehiculele cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 2000 cm3, si care se inmatriculeaza prima data in Romania sau in alte state membre ale UE.
Conform legislatiei din februarie 2009 (OUG nr. 50/2008 modificata de OUG nr. 218/2008, ce abrogat OUG 208/2008 si ulterior modificata de OUG 7/2009), autoturismele M1 cu norma de poluare E4 si o capacitate cilindrica de pana la 2000 cm3. precum si toate autovehiculele N1 cu E4, sunt scutite de plata taxei de poluare in Romania  daca se inmatriculeaza pentru prima data in tara sau in alt stat membru UE, intre 15 dec. 2008 - 31 dec. 2009, legislatia prezenta prevazand dublarea taxelor aplicabile altor vehicule ce fac obiectul taxei (in raport de OUG nr. 50/2008 in vigoare la 1 iulie 2008).
La finele anului 2008  Comisia Europeana a transmis Guvernului Romaniei ca noua taxa de poluare, triplata, in cazul masinilor second-hand incalca legislatia comunitara si trebuie modificata, nefiind prima data cand CE a atentionat Romania asupra taxei auto ilegale. Aceasta intrucat in scrisoarea de notificare din martie 2008 se atrage atentia asupra modificarii taxei, cu mentiunea ca reglementarile sunt discriminatorii in privinta autoturismelor second-hand importate din alte state europene. Pe de alta parte la 25.06.2009  CE a cerut Romaniei sa modifice legislatia privind taxa de poluare (fosta taxa de prima inmatriculare) care in forma existenta in februarie 2009 este discriminatorie si menita sa protejeze industria nationala a autovehiculelor noi din Romania.
In conformitate cu jurisprudenta constata a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot sa prevada taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii diferite si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale.
In opinia comisiei, criteriul "primei inmatriculari" ce figureaza in OG nr. 50/2008 (in forma initiala din iulie 2008, dar si cea din prezent) nu este o cerinta pe deplin obiectiva intrucat nu tine seama de calitatea  intrinseca a masinilor. In anumite cazuri, cerintele ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie ce provin din alte state membre.
In urma aplicarii cerintei de"prima inmatriculare", conform OUG nr. 50/2008, toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din Romania, circula fara sa fie supuse acestei taxe. Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data si care intra in concurenta cu produsele nationale, vor fi supuse unei taxe substantiale.
Taxa nu este aplicata tuturor poluatorilor din Romania (autoturismelor), scade pe masura ce autovehiculul este mai vechi, deci polueaza mai mult, se aplica nu la prima inmatriculare pe teritoriul CE, ci la prima inmatriculare in Romania si reprezinta o taxa similara cu impozitul anual calculat la capacitatea cilindrica.
Concluziile sunt mai evidente in conditiile modificarii OUG nr. 50/2008 prin OUG nr. 218/2008, in preambulul ultimei figurand "avand in vedere concluziile analizei gradului de adancire a crizei financiare si economice, ce releva o scadere importanta a pietelor auto a productiei industriei furnizoare, precum si masurile de sustinere a sectorului de automobile, afectat de criza financiara internationala, faptul ca Guvernul Romaniei se preocupa de luarea masurilor care sa asigure pastrarea locurilor de munca in economia romaneasca, iar la un loc de munca in industria constructoare sunt patru locuri de munca in industria furnizoare ".
Concluzionand, se retine de catre tribunal ca asa cum este reglementata, taxa de poluare nu se percepe pentru un autoturism produs in Romania sau in alte state UE, daca a fost anterior inmatriculat in Romania, fiind insa perceputa la autoturismul produs in tara sau in alt stat membru UE, daca este inmatriculat prima data in Romania.
OUG nr. 50/2008 contravine dispozitiilor art. 90 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, precum cel achizitionat de reclamant pentru care  s-a achitat in Italia taxa de poluare, favorizandu-se astfel vanzarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania si, mai recent, a autoturismelor noi produse in Romania.
Conform jurisprudentei CJE (Comisia c. Grecia, cauza 375/1995 si cea cu nr. 90/1994) dispozitiile fiscale nationale nu pot fi considerate compatibile cu dreptul comunitar decat in masura in care exclud orice posibilitate ca produsele importate sa fie supuse unor impozite mai mari decat cele aplicate produselor nationale similare, fiind in mod evident discriminatorii.
Dupa aderarea Romaniei la 1 ian. 2007 la U.E. acest lucru nu este admisibil intrucat produsele importate sunt din alte tari membri ale U.E., norma fiscala (OUG nr.50/2008) diminuand sau fiind susceptibila sa diminueze chiar si potential, consumul produselor importate si astfel fiind influentata alegerea consumatorilor.
La pronuntarea solutiei, se va avea in vedere si hotararea pronuntata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene in cauza C 402/09 Tatu contra Romaniei, conform careia" articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala".
In hotararea pronuntata in cauza C/263/10 de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene Nisipeanu contra Romaniei la punctul 29 au fost reluate concluziile din cauza Tatu.
Relevante sunt si celelalte argumente ale Curtii, punctul 27 in sensul ca toate versiunile de modificare a OUG nr. 50/2008 mentin un regim  de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzura si o vechime importante, in timp ce vehicule similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in nici un fel grevate de o asemenea sarcina fiscala. Pe de alta parte, cu ocazia sedintei care a avut loc dupa pronuntarea hotararii Tatu, Guvernul roman nu a sustinut ca ar exista o diferenta relevanta in scopul examinarii compatibilitati cu art. 110 TFUE a unei taxe precum cea reglementata de OUG nr. 50/2008, intre versiunea initiala a acesteia si cele ulterioare.
Obiectivul protectiei mediului care se materializeaza in faptul, pe de o parte de a impiedica prin aplicarea unei taxe disuasive circulatia in Romania a unor vehicule deosebit de poluante, precum cele care corespund normelor Euro 1 si Euro 2 si care au o capacitate cilindrica mare, pe de alta parte de a folosi veniturile generate de aceasta taxa pentru finantarea unor proiecte de mediu, ar putea fi realizat mai complet si mai coerent aplicand taxa pe poluare oricarui vehicul de acest tip care a fost pus in circulatie in Romania. O astfel de taxare, a carei punere in aplicare in cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibila, nu ar favoriza piata nationala a vehiculelor de ocazie in detrimentul punerii in circulatie a vehiculelor de ocazie importate si ar fi, in plus, conform principiului "poluatorul plateste".
Concluzionand, intrucat C.J.C.E., in exercitarea jurisdictiei conferite de art.267 T.F.U.E.      ( fostul 234 C.E. ) da interpretari unei norme de drept european, clarifica sau defineste acolo unde este necesar intelesul si intinderea normei asa cum aceasta ar fi trebuit inteleasa si aplicata de la data intrarii ei in vigoare, se retine ca taxa pe poluare instituita prin dispozitiile O.U.G. nr.50/2008 pentru autoturismele de ocazie cumparate din alte state membre ale Uniunii Europene este contrara dreptului comunitar, decizia Curtii fiind obligatorie pentru instanta din Romania ce a adresat intrebarea preliminara si in egala masura pentru toate instantele nationale care sunt sesizate cu o problema similara, efectele celor doua hotarari pronuntate ca urmare a intrebarilor preliminare adresate Curtii producand efecte retroactiv cu 1.07.2008 intrucat cererea de limitare in timp a efectelor hotararii Nisipeanu a fost respinsa, apreciindu-se ca nu este intrunit criteriul esential constand in riscul unor perturbari grave, nefiind necesar a se verifica indeplinirea celui de-al doilea criteriu.
Edificatoare pentru speta este si hotararea preliminara pronuntata de Curtea de Justitie in cauza 106/77,  Simmenthal II, concluzia fiind aceea ca "instanta nationala care a fost invitata sa aplice dreptul comunitar are obligatia de a aplica aceste dispozitii in plenitudinea lor si sa refuze din oficiu aplicarea oricaror norme juridice contrare, chiar daca este ulterioara si nu are nevoie ca     intr-un  astfel de caz sa astepte interventia prealabila a unor instrumente legislative, constitutionale sau procedurale", judecatorul national avand obligatia ca in temeiul art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei sa lase norma interna neaplicata si sa dea eficienta dreptului european.
Avand in vedere ca dreptul european este un sistem de drept autonom fata de cel intern, insa a carui norme prevaleaza in fata oricaror dispozitii contrare, rezulta ca normele unionale cu caracter obligatoriu se impun voles-nolens tuturor subiectelor de drept, in concret nu doar celor enumerate in art.148 alin.4 din Constitutie ( Parlament, Presedintele Romaniei, Guvernul si instantele judecatoresti )  ci si organelor administrative, in acest sens fiind hotararea din 28 iunie 2001 pronuntata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene in afacere C-118/00, Gervais Larsy, hotararea din 09 septembrie 2003, afacerea C-198/01, Consorzio Industrie Fiammiferi.
 Prin instituirea taxei pe poluare prin O.U.G. nr.50/2008,  cu 01.07.2008  s-au abrogat dispozitiile art.2141- 2143 din Legea nr.571/2003 ce au reglementat cu incepere din 01.01.2007 taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, asa incat Ordinul face trimitere la un act normativ abrogat.
Aceasta intrucat, in cuprinsul O.U.G nr.50/2008, nu exista o  mentiune conform careia in situatia in care printr-un  act normativ anterior prezentei se face trimitere la " taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule" trimiterea se va socoti facuta la dispozitiile "taxei pe poluare" instituita prin OUG nr.50/2008.
Conform art.8 si 18 din Legea nr.554/2004, actiunea se priveste ca fiind intemeiata si va fi admisa, obligand parata sa procedeze la inmatricularea autoturismului, fara plata taxei de poluare, respectiv  autoturismul marca PEUGEOT 206, numar de identificare VF32AHFZE40718439,  inmatriculat prima data la 17.01.2000  in Franta .

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE Admite actiunea formulata de catre reclamanta T.V,   impotriva paratei S.P.C.R.P.C.
           Obliga parata sa inmatriculeze autoturismul  reclamantei marca PEUGEOT 206, numar de identificare VF32AHFZE40718439,  inmatriculat prima data la 17.01.2000  in Franta , fara plata taxei de poluare.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
 Pronuntata in sedinta publica de la 18 ianuarie 2012, la sediul Tribunalului Gorj.

          
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007