InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Gorj

Anulare act administrativ

(Sentinta civila nr. 31/2015 din data de 16.01.2015 pronuntata de Tribunalul Gorj)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Gorj | Jurisprudenta Tribunalul Gorj

Titlu: anulare act administrativ
Domeniu asociat: cereri

R O M A N I A
TRIBUNALUL GORJ
SECTIA CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL

Sentinta nr. 31/2015
Sedinta publica din 16 ianuarie 2015 Pe rol judecarea cererii  de chemare in judecata formulata de reclamantul R. I in contradictoriu cu parata A P I A - Centrul Judetean G., avand ca obiect  anulare act administrativ.
La apelul nominal facut in sedinta publica s-a prezentat reclamantul R. I., asistat de avocat V. M. si consilier juridic M. I., pentru parata APIA - Centrul Judetean G.
Procedura de citare legal indeplinita.
S-a facut referatul oral al cauzei de catre grefierul de sedinta, care a invederat faptul ca prin compartimentul registratura al acestei instante, la data de 9 decembrie 2014, parata APIA Centrul Judetean G, a depus raspunsul la relatiile solicitate de catre instanta.
La interpelarea instantei cu privire la faptul, daca se mai insista in ascultarea martorei S. C., avocat V. M. a aratat ca renunta la ascultarea acesteia.
Nemaifiind cereri de formulat si noi probe de administrat, instan?a a constatat cercetarea judecatoreasca incheiata si a trecut la solutionare, acordand cuvantul pe fondul cauzei.
Avocat V. M., avand cuvantul, a solicitat admiterea actiunii, asa cum a fost formulata, aratand ca reclamantul nu se face vinovat, acesta executand obligatiile impuse prin Parchetul de agromediu.
Consilier juridic M. I., pentru parata, a solicitat respingerea actiunii, pentru considerentele expuse prin intampinare, in esenta aratand ca reclamantul a incalcat Pachetul de agromediu.

TRIBUNALUL

Asupra cauzei de fata:
Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul acestei instante la data de 21 ianuarie 2014 sub nr. 267/95/2014, reclamantul R. I. a chemat in judecata in calitate de parata APIA - Centrul Jude?ean G, solicitand instantei ca prin sentinta ce va pronunta sa dispuna anularea  Deciziei 2589/12.02.2013 a APIA - Centrul Judetean G prin care i-a fost respinsa contestatia impotriva procesului-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare nr. 46/15.01.2013 inregistrat la Centrul Judetean G sub nr. 760/17.01.2013, intocmit de Comisia constituita la nivelul Centrului Judetean G in baza imputernicirii nr. 15486/27.12.2012 a Directorului Executiv al Centrului Judetean G.
In motivarea cererii a aratat ca a chemat in judecata in calitate de parata APIA - Centrul Jude?ean G, solicitand instantei ca prin sentinta ce va pronunta sa dispuna anularea  Deciziei 2589/12.02.2013 a Agentiei de Plati si Interventie pentru  Agricultura - Centrul Judetean Gorj prin care i-a fost respinsa contestatia impotriva procesului-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare nr. 46/15.01.2013 inregistrat la Centrul Judetean G sub nr. 760/17.01.2013, intocmit de Comisia constituita la nivelul Centrului Judetean G in baza imputernicirii nr. 15486/27.12.2012 a Directorului Executiv al Centrului Judetean G.
Ca pasuneaza cu ovinele in muntele Stana Stirbului si Stana Ursului de peste 25 de ani, ultimul contract de pa?unat incheiat cu Consiliul Local T fiind inregistrat sub nr. 6096/11.05.2009 si avand perioada de derulare de un an (11.05.2009-10.05.2010).
Prin Decizia nr. 2032366/04.06.2009 de acordarea platilor in cadrul schemelor de sprijin pe suprafata, campania 2009 emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura ca urmare a solicitarii sale inregistrata sub nr. 1831304/01.04.2008, a beneficiat de suma de 48.943,68 lei, reprezentand schema de plata unica pe suprafata plati pentru zona montana defavorizata, plati pentru agro-mediu pachetul 1 si 2.
A aratat ca uzantele pana la acea data erau ca la expirarea termenului de derulare a contractului de pa?unat, Consiliul Local al orasului T sa incheie cu  cei care se ocupa de cresterea animalelor, contracte de arendare pe aceeasi perioada de un an.
Astfel, a solicitat la inceputul anului 2010, respectiv 30.03.2010, Consiliului Local T prin cererea inregistrata sub nr. 3560/30.03.2010, inchirierea Pasunii Alpine Muntele Stana Stirbului pentru anul 2010, continuand sa pasuneze cu acordul tacit al autoritatilor si dupa data de 10.05.2010.
Intrucat i s-a refuzat incheierea unui nou contract desi a facut demersurile necesare chiar si in instanta, a adus la cunostinta APIA situatia in care s-a aflat respectiv, ca pe anul 2010 nu mai are titlul de folosinta al terenului desi in fapt l-a folosit.
Astfel, a solicitat expres ca reprezentantii APIA sa trimita o comisie de verificare la fata locului pentru a arata ca  isi respecta angajamentul incheiat in anul 2008, chiar daca nu a solicitat plata pe anul 2010.
Ulterior, pentru ca terenul de pa?unat a fost atribuit unei alte persoane, a uzat de formularul M3 prin care a solicitat retragerea intregii suprafete.
Abia in anul 2013 in baza procesului-verbal de constatare a neregulilor si stabilirea creantelor bugetare nr. 46/15.03.2013 i s-a stabilit un debit de 48.943,68 lei, motivat de imprejurarea ca desi s-a angajat sa respect anumite masuri pe timp de 5 ani, in anul 2010 nu a putut prezenta un titlu de folosinta al terenului, desi in fapt s-a constatat ca a folosit acest teren si in anul 2010.
A aratat ca a contestat ca netemeinic si nelegal procesul-verbal, contestatie ce a fost respinsa prin Decizia 2589/05.03.2013, decizie pe care a primit-o la solicitarea sa in data de 25.11.2013, motiv pentru care s-a adresat instantei de judecata competente.
Astfel,actul normativ care reglementeaza procedura de constatare si sanctionare a neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene este OUG 66/29.06.2011, care in art. 2 defineste termenii de neregula suma cuvenita si principiul propor?ionalita?ii.
In sensul prezentei OUG 66/29.06.2011, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: a) neregula - orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu dispozitiile nationale si/sau europene, precum si cu prevederile contractelor ori a altor angajamente legale incheiate in baza acestor dispozitii ce rezulta dintr-o actiune sau inactiune a beneficiarului ori a autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene, care a prejudiciat sau care poate prejudicia bugetul Uniunii Europene/ bugetele donatorilor publici internationali si/sau fondurile publice nationale aferente acestora printr-o suma platita necuvenit; n) principiul propor?ionalita?ii - orice masura administrativa adoptata trebuie sa fie adecvata, necesara si corespunzatoare scopului urmarit, atat in ceea ce priveste resursele angajate in constatarea neregulilor, cat si in ceea ce priveste stabilirea creantelor bugetare rezultate din nereguli, ?inand seama de natura si frecventa neregulilor constatate si de impactul financiar al acestora asupra proiectului/programului respectiv; u) suma platita necuvenit - plata nedatorata, asa cum este aceasta prevazuta in dreptul civil, acordata unui beneficiar sau realizata in numele unui beneficiar, care provine din fonduri europene si /sau fonduri publice aferente acestora.
De asemenea, art. 17 din aceeasi ordonanta, stipuleaza ca "orice actiune intreprinsa in sensul constatarii unei nereguli si stabilirii creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza cu aplicarea principiului propor?ionalita?ii".
Prin urmare, la stabilirea creantei bugetare rezultata din nereguli, trebuie sa se stabileasca mai intai daca neregula constatata a prejudiciat in vreun fel sau daca poate prejudicia bugetul Uniunii Europene.
A apreciat ca, desi s-a obligat sa respecte anumite obligatii 5 ani, imprejurarea ca nu a  mai putut obtine un titlu de folosinta al terenului pe anul 2010 nu poate prejudicia in nici un fel bugetul Uniunii Europene, intrucat sumele primite au fost alocate anului 2008 cand a indeplinit toate conditiile, iar pe anul 2010 a continuat sa pa?uneze ,respectand toate masurile de agro-mediu, iar din anul 2011, fiind preluat terenul de catre altcineva aceasta persoana a continuat sa indeplineasca conditiile de agro-mediu.
De asemenea, principiul propor?ionalita?ii impune ca la stabilirea creantei bugetare rezultata din nereguli trebuie sa se tina seama de natura si frecventa neregulilor constatate si de impactul financiar al acestora asupra proiectului.
A mentionat de asemenea, ca nu din culpa sa nu a mai putut obtine un titlu de folosinta a terenului, ca a facut tot posibilul, inclusiv actiune in justitie pentru a obtine un nou contract de inchiriere/concesionare.
De asemenea, a dovedit buna sa credinta aducand la cunostinta APIA situatia in care s-a aflat ,depunand personal cererea de retragere a suprafetei si conform art. 25 din Regulamentul CE nr. 1122/2009 acest lucru se poate face oricand mai putin in situatia in care fermierul a fost informat cu privire la neregulile din cererea sa de sprijin, a fost instiintat cu privire la intentia APIA de a efectua un control sau cand controlul la fata locului a scos in evidenta anumite nereguli.
Se poate observa ca din succesiunea evenimentelor, cererea de retragere a suprafetei este anterioara datei efectuarii controlului, motiv pentru care a considerat ca a actionat legal si nu poate fi sanctionat.
In concluzie a solicitat admiterea in totalitate a actiunii asa cum a fost formulata.
In dovedire a depus la dosar copia dupa plicului in care a primit corespondenta, decizia 2589/05.03.2013, Contractul de pa?unat nr. 4311/09.05.2008,chitanta taxa timbru in cuantum de 10 lei /14.06.2010,copia buletinului de identitate, ,certificat nr. 7158/15.06.2010, copie cerere nr. 3560/30.03.2010, chitanta nr. P.F. nr. 1711052009/11.05.2009 in suma de 623.00 lei reprezentand taxa de pasunat, chitanta nr. P.F. nr. 406042010/6.04.2010 in suma de 2 lei reprezentand taxa de pasunat; chitanta nr. P.F. nr. 306042010/06.04.2010 in suma de 5600.00 lei reprezentand taxa de pa?unat, adresa nr. 628/688/10.05.2010 emisa de Institutia Prefectului Judetului Gorj, , program de pa?unat pe anul 2011, adresa nr. 4476/20.11.2013 emisa de Agentia de Plati si Interventii pentru Agricultura - Centrul jude?ean Gorj, Decizia de Solutionare a contesta?iei formulata de reclamant, si inregistrata sub nr. 2589/05.03.2013, contract de pa?unat nr. 4311/9.05.2008
La data de 25 aprilie 2014 parata Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura-Centrul Judetean , a depus intampinare prin care a solicitat respingerea ac?iunii formulata de reclamantul R. I.
  In motivare parata a aratat ca, in conformitate cu prevederile OUG nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu Anul 2007 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr.36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari prin Legea 139/2007, reclamantul a depus in Campania 2008, cererea de sprijin pe suprafata nr. 1831304/01.04.2008 aplicand pentru schema de plata unica pe suprafata (SAPS), zona montana defavorizata (ZMD) pentru suprafata de 4.33 ha.
La data de 20.05.2008, reclamantul a completat formularul de adaugare M2, adaugand suprafata de 105,50 ha aplicand si pentru pachetul de agromediu 1, urmare a inchirierii suprafetei de pasune de la Primaria Tismana.
Potrivit dispozitiilor cuprinse in art.2 din O.U.G. nr. 125/2006, schemele de plati directe care se acorda incepand cu anul 2007, ca mecanisme de sustinere a producatorilor agricoli, sunt urmatoarele:a) Schema de plata unica pe suprafata (SAPS);b) plati nationale directe complementare (PNDC) in sectorul vegetal;c) plati nationale directe complementare (PNDC) in sectorul zootehnic;d) Schema de plata pentru culturi energetice;e) Schema de plata separata pentru zahar.
A.P.I.A. implementeaza masuri/scheme de sprijin pentru fermieri finantate din:
  Fondul European pentru Garantare in Agricultura - F.E.G.A. ca plati directe in cadrul Schemei de Plata Unica pe Suprafata - S.A.P.S.
Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala - F.E.A.D.R. ca plati pentru masurile 211, 212, 214 din cadrul Axei nr. 2 din P.N.D.R. 2007-2013, versiunea consolidata
  Bugetul national masuri de sprijin finantate ca plati nationale directe complementare -P.N.D.C.
Pentru a beneficia de acordarea de plati in cadrul schemelor de plata unica pe suprafata, conform art. 7 alin. (1) din OUG nr. 125/2006, solicitantii trebuie sa fie inscrisi in Registrul fermierilor administrat de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, sa depuna cerere de solicitare a platilor la termen si sa indeplineasca urmatoarele conditii generale:
"a) sa exploateze un teren agricol cu o suprafata de cel putin 1 ha, iar suprafata parcelei agricole sa fie de cel putin 0,3 ha. In cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole, arbustilor fructiferi, suprafata minima a parcelei trebuie sa fie de cel putin 0,1 ha;
b) sa declare toate parcelele agricole;
c) sa inscrie, sub sanctiunea legii penale, date reale, complete si perfect valabile in formularul de cerere de plata directa pe suprafata si in documentele anexate, inclusiv lista suprafetelor;
d) sa fie de acord ca dalele din formularul de cerere de plata sa fie introduse in baza  de date IACS, procesate si verificate in vederea calcularii platii si transmise autoritatilor responsabile in vederea elaborarii de studii statistice si de evaluari economice, in conditiile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) sa respecte bunele conditii agricole si de mediu, reglementate prin legislatia nationala, pe toata suprafata agricola a exploatatiei;
f) sa prezinte documentele necesare care dovedesc dreptul de folosinta si sa poata face dovada ca utilizeaza terenul pentru care s-a depus cererea;
g) sa furnizeze toate informatiile solicitate de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, in termenele stabilite;
h) sa permita efectuarea controalelor de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura sau de catre alte organisme abilitate in acest sens;
i) sa marcheze limitele parcelei utilizate, atunci cand este cultivata cu aceeasi cultura cu a parcelelor invecinate;
j) sa comunice in termen de 10 zile, in scris, Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura orice modificare a datelor declarate in cererea de plata survenita in perioada cuprinsa intre data depunerii si data acordarii platii. Aceste modificari se refera la suprafata agricola utilizata a exploatatiei, transferarea proprietatii fermei catre un alt utilizator agricol, aprobarea unei rente agricole viagere, alte schimbari ale informatiilor din formularul de cerere. "
Beneficiarii platilor directe in cadrul Schemei de plata unica pe suprafata pot fi persoanele fizice si/sau persoanele juridice care exploateaza terenul agricol pentru care solicita plata, in calitate de proprietari, arendasi, concesionari, asociati, administratori in cadrul asociatiilor in participatiune, locatari sau altele asemenea conform art. 6 alin.(l) din actul normativ sus mentionat.
Pentru o mai buna cunoastere a mecanismul de autorizare cereri - plati, in cadrul Schemei de plata unica pe suprafata, a aratat ca , o conditie esentiala pe care statul roman trebuie sa o indeplineasca pentru a putea absorbi fondurile pentru platile directe este crearea unui sistem care sa asigure administrarea si controlul riguros al cererilor de plata ale fermierilor. Acesta este Sistemul Integrat de Administrare si Control (IACS), - art. 17 -20 din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, iar crearea, implementarea si gestionarea lui intra in atributiile Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) - art.31 lit. m) din Legea nr. 1/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, cu modificarile si completarile ulterioare.
In conformitate cu art. 4, alin (3) din OUG 125/2006 ," pentru gestionarea fondurilor comunitare si nationale destinate agriculturii pentru platile directe acordate in sectorul
vegetal si pentru control. Agentia ele Plati si Interventie pentru Agricultura va utiliza, ca instrument de derulare si gestionare financiara, Sistemul integrat de administrare si control".
Prin sistemul IACS sunt gestionate urmatoarele scheme de plata pe suprafata: SAPS (schema de plata unica pe suprafata), PNDC (plati nationale directe complementare), LFA (plati pentru zone defavorizate), masuri de agro mediu, schema pentru culturi energetice si, incepand cu 2008, plati tranzitorii pentru tomate.
IACS este format dintr-un ansamblu de componente reunind personal, proceduri, tehnica de calcul si telecomunicatii in vederea gestionarii cererilor de plata depuse de fermieri si verificarii corectitudinii informatiilor declarate de acestia - art.3 lit.g din OL/G nr. 125/2006.
Verificarea corectitudinii se realizeaza prin compararea datelor declarate de fermieri cu o serie de date de referinta stocate in bazele de date ale sistemului.
Intrucat suma platilor directe acordate unui fermier depinde in mod direct de suprafata de teren utilizata de acesta, un important rol in cadrul IACS il detine sistemul de identificare a parcelelor agricole (LPIS).
Pe langa constructia infrastructurii logistice si de IT necesare pentru a putea avea un IACS functional la momentul aderarii, A.P.I.A a realizat, inainte de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, o serie de activitati de importanta primordiala :
- inregistrarea fermelor in conformitate cu Ordinul MAPDR nr. 302/2005 privind realizarea Registrului fermelor, si crearea bazei de date Registrul fermierilor (ca element component al Sistemului integrat de administrare si control, in vederea identificarii fermierilor care pot beneficia de sprijin national si de sprijin comunitar la data integrarii Romaniei in Uniunea Europeana - art.l alin.(l) din Ordinul MAPDR nr. 302 /2005).
- crearea LPIS, realizat pe baza de ortofotoplanuri pe care sunt identificate blocurile fizice. S-a creat un sistem de blocuri fizice unic identificate la nivel national. Aceste doua tipuri de date (ortofoto si blocuri fizice) s-au reunit intr-un sistem de informatii geografice (GIS).
- pre-identificarea parcelelor agricole. Fermierilor inregistrati in Registrul Fermelor li s-au pus la dispozitie materiale grafice (ortofotoplanuri pe care sunt unic identificate blocurile fizice) si au fost rugati sa isi localizeze pe acest material parcelele declarate in Registrul fermelor, conform dispozitiilor cuprinse in art.l 2 alin.(3) din Regulamentul (CE) nr. 796/2004.
Odata cu depunerea cererii privind solicitarea sprijinului pentru platile directe pe suprafata, solicitantul are obligatia sa faca o schita a parcelelor agricole utilizate, pe materialul grafic pus la dispozitie de reprezentantii centrelor locale si judetene A.P.I.A.
Dupa aceasta etapa, cererea de plata este verificata formal (vizual), pentru a se constata daca sunt erori formale (evidente), si pentru a i se da posibilitatea solicitantului sa le corecteze.
In acest sens se completeaza, cu cele constatate de catre functionarul A.P.I.A, "Procesul verbal pentru controlul vizual pentru cererea de plata pe suprafata 2008‘‘.
Constatandu-se ca cererea reclamantului este completa si corecta "formal‘‘, aceasta a fost transmisa (avizata) pentru procesare in baza de date a cererilor din IACS.
Legiuitorul european, cat si cel roman a considerat ca fiind necesara identificarea parcelelor agricole de catre fermieri, in sensul recunoasterii si marcarii parcelelor agricole utilizate. Acest text de lege se regaseste in cuprinsul art. 12 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 796/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit caruia:"In vederea identificarii tuturor parcelelor agricole ale exploatatiei prevazute la alineatul (l) litera (d), formularele preimprimate distribuite agricultorilor in conformitate cu articolul 22 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr, 1782/2003 mentioneaza suprafata maxima admisa pe parcela de referinta, in scopul punerii in aplicare a schemei de plati unice. in afara de aceasta, materialul grafic furnizat agricultorului in conformitate cu aceasta dispozitie indica limitele parcelelor de referinta, precum si identificarea lor unica, iar agricultorul precizeaza localizarea fiecarei parcele ".
Fata de acest aspect, a subliniat faptul ca dimensionarea parcelelor in cadrul blocurilor fizice revine in sarcina fermierului.
S-a precizat ca odata cu cererea de plata depusa de petent in anul 2008, care contine si declaratia de suprafata, fermierul a semnat si si-a asumat obligatiile specifice fiecarei scheme de plata, precum si cap.111 angajamente si declaratii. Referitor la masurile de dezvoltare rurala:
a. zone montane defavorizate din punct de vedere natural (ZMD) in dreptul careia apare mentiunea: "Fermierul se angajeaza ca va continua activitatile agricole timp de 5 ani de la efectuarea primei plati"
b. Masuri de agromediu cu mentiunea:"Fermierul se angajeaza sa mentina practicile de agromediu pe suprafetele pentru care solicita acest tip de sprijin timp de 5 ani de la semnarea angajamentului"
- cap. III.1 Angajamente si declaratii, include, printre obligatiile generale si pe aceea de "respectare a bunelor conditii agricole si de mediu (GAEC) reglementate prin legislatia nationala , pe toata suprafata agricola a exploata?iei, dupa cum urmeaza:
- cap. III1.2. Angajamentele si declaratiile asumate privind masurile de agro-mediu,astfel:
"Declar pe propria raspundere ca nu am utilizat fertilizand chimici si/ produse de protectia plantelor in ultimii 5 ani pe suprafetele pe care aplic acest pachet".
l. Ma angajez sa respect cerintele cuprinse in Bunele Conditii Agricole si de Mediu in legislatia nationala in domeniul fito-sanitar, precum si in codul bunelor practici agricole,relevante pachetului (lor) de agro-mediu pentru care aplic pe suprafata intregii ferme si pe toata durata angajamentului.
2. Ma angajez sa respect cerintele de management aferente pachetului (lor) de agro-mediu pentru care aplic pe suprafetele pentru care aplic, pe toata durata angajamentului si sa mentin o evidenta a activitatilor de agro-mediu pe aceste suprafete."
Platile de agro-mediu- schema de plata cu cerinte specifice, vor fi acordate fermierilor care isi asuma, in mod voluntar, angajamente de agromediu, conform carora vor respecta bunele conditii agricole si de mediu, cerintele minime pe suprafata intregii exploatatii si cerintele specifice aferente unuia sau mai multe din cele 4 pachete disponibile pentru care aplica pe suprafata pe care solicita sprijinul, pentru o perioada de 5 ani de la data semnarii angajamentului.
Suprafata solicitata in cererea de plata pentru masura 214 plati pe agro-mediu pentru pachetele PI, P2 si P3, obligatoriu trebuie sa fie aceeasi pentru toata perioada de 5 ani, respectiv aceleasi parcele situate in aceleasi blocuri fizice (judet - localitate - cod sirsup - nr. bloc fizic - nr. parcela - categorie de folosinta - suprafata) ".
Angajamentele din primul an sunt considerate contracte care se incheie intre fermieri si APIA, motiv pentru care acestea trebuie semnate in dublu exemplar (o copie fiind destinata fermierului) si originalul ramane arhivat pe toata perioada de 5 ani la dosarul fizic al fermierului din primul an de angajament.
Angajamentul reprezinta documentul semnat de un solicitant al sprijinului acordat, prin care se obliga sa respecte conditiile impuse prin fisa masurii si modalitatea de acordare a platilor de catre APIA.
Cerinte de management pentru Pachetul 1: Pajisti eu inalta Valoare Naturala sunt urmatoarele:
- Utilizarea fertilizantilor chimici este interzisa.
- Utilizarea traditionala a gunoiului de grajd este permisa pana in echivalentul a maxim 30 kg. N s.a./ha.
- Utilizarea pesticidelor este interzisa.
- Cositul poate incepe doar dupa data de 1 iulie;
- Masa vegetala cosita trebuie adunata de pe suprafata pajistii nu mai tarziu de doua saptamani de la efectuarea cositului.
- Pasunatul se efectueaza cu maxim 1 UVM pe hectar.
- Pasunile inundate nu vor fi pasunate mai devreme de doua saptamani de la retragerea apelor.
- Este interzis aratul sau discuitul pajistilor aflate sub angajament.
- Nu vor fi realizate insaman?ari de suprafata sau suprainsaman?ari. Se pot face insamantari cu specii din flora locala doar in cazurile cand anumite portiuni de pajiste degradeaza sau sunt afectate accidental.
Obligatia generala a fermierilor care au accesat masurile de agromediu de " semnare si mentinere a angajamentului pe o perioada de 5 ani de la data semnarii" este inclusa in Criteriile de eligibilitate generale si specifice privind masurile de agromediu, descrise in Anexa 1 a Ordinului MAPDR nr. 384 din 12 iunie 2009 privind aprobarea sistemului de sanctiuni pentru masurile 214 "Plati de agro-mediu", 211 "Sprijin pentru zona montana defavorizata" si 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona montana" din Programul National de Dezvoltare Rurala 2007 - 2013, in Ordinul MADR nr. 75 din 24 martie 2010 privind aprobarea sistemului de sanctiuni pentru masurile 211 "Sprijin pentru zona montana defavorizata", 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona montana" si 214 "Plati de agro-mediu" din Programul national de dezvoltare rurala 2007 - 2013 si Ordinul MADR nr. 20/2011.
Conform actelor normative la care s-a facut referire mai sus, in cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafetei care face obiectul angajamentului sau a unei parti a acesteia, fermierul va proceda astfel: nu returneaza platile primite, in situatia in care noul utilizator al suprafetei in cauza accepta sa preia angajamentul existent; sau returneaza platile efectuate pana la acea data pentru respectiva suprafata in situatia in care noul utilizator al suprafetei in cauza nu accepta preluarea angajamentului existent.
S-a precizat ca nerespectarea angajamentului de agromediu duce la sanctionarea fermierului atat pentru anul in cauza cat si pentru campaniile anterioare, fermierul returnand platile efectuate pana la acea data pentru suprafata respectiva.
Potrivit art. 44, alin (1) din Regulament (CE) Nr. 1974 din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurala acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR) "in cazul in care, in cursul perioadei de indeplinire a unui angajament luat ca o conditie de acordare a unui sprijin, exploata?ia unui beneficiar este transferata, in totalitate sau partial, unei alte persoane, aceasta poate prelua angajamentul pentru perioada ramasa. in cazul in care angajamentul nu este preluat, beneficiarul trebuie sa ramburseze ajutorul primit".
Fermierul trebuie sa tina o evidenta a activitatilor agricole corelate cu implementarea cerintelor de agro-mediu (Caietul de agro-mediu) pe o perioada de 5 ani incepand de la data la care a semnat angajamentul cu APIA. Toate inscrisurile trebuie actualizate ori de cate ori se realizeaza activitati legate de angajamentul de agromediu asumat. Fermierul trebuie sa pastreze acest caiet cu inregistrarile facute, pe toata perioada angajamentului, pentru toate campaniile incepand cu anul in care s-a semnat angajamentul si 3 de control abilitate fermierul trebuie sa prezinte acest caiet. Conform Ordinului M.A.D.R. nr. ¡61/2012, lipsa Caietului de agro-mediu (pe anul in curs si anii precedenti), dar si necompletarea sau prezentarea incompleta a acestuia, atrage dupa sine sanctionarea fermierului, sanctionare care poate ajunge pana la excluderea de la plata pe pachet/masura si in plus returnarea tuturor sumelor primite in anii anteriori..
Art. 29, alin. 2 din Reg. CE nr. 73/2009 precizeaza: "Platile din cadrul schemelor de sprijin enumerate in anexa 1 nu se realizeaza inainte de finalizarea verificarii conditiilor de eligibilitate, care trebuie efectuata de statul membru conform art. 20" iar conform art. 20 alin. 1 din Reg. CE nr. 73/2009 "Statele membre realizeaza controale administrative ale cererilor de ajutor pentru a verifica conditiile de eligibilitate pentru acordarea ajutorului."
In urma desfasurarii controalelor administrative asupra cererii depusa de reclamant in Campania 2008, s-a emis decizia de plata nr. 1966709/29.05.2009 de acordare a platilor in cadrul schemelor de sprijin pe suprafata-Campania 2008, stabilindu-se la plata urmatoarele sume:
-schema de plata unica pe suprafata-SAPS-24.588,16 Ici;plati compensatorii pentru zona montana defavorizata-17.201,56Iei;plati pentru agromediu, pachet 1, pajisti cu inalta valoare naturala-48.943,69 lei
In Campania 2010, reclamantul a depus la Centrul Judetean APIA G., cerere unica de plata pe suprafata nr.GJ 12051/14.04.2010, declarand ca suprafata utilizata 4,33 ha, solicitand sprijin pentru suprafata de 4,33 ha in baza declaratiei de suprafata, aplicand pentru schema de plata unica pe suprafata (SAPS), zona montana defavorizata (ZMD) si plati pentru agromediu Pachetul 1 si Pachetul 2.
In anul 2010, reclamantul a depus cerere de plata pe suprafata si nu a respectat suprafata angajata cu pachete de agromediu in anul 2008, astfel:in anul 2008 pentru parcela 11 suprafata angajata a fost de 76 ha, iar in anul 2010 a fost de 0 ha; in anul 2008 pentru parcela 12 suprafata angajata a fost de 29,50 ha, iar in anul 2010 a fost de 0 ha.
Avand in vedere ca in Campania 2010, reclamantul a solicitat prin cererea de sprijin o suprafata diminuata fata de cea pentru care s-a angajat in Campania 2008 ca va indeplini pe o perioada de 5 ani masurile de agomediu, rezulta ca nu a respectat angajamentul asumat in Campania 2008 pentru o perioada de 5 ani, intrerupandu-l dupa doi ani, ceea ce duce la returnarea sumelor acordate in campaniile anterioare pentru suprafetele respective.
Dosarul a fost propus pentru plati necuvenite, cu recuperarea sumelor, cererea unica de plata pe suprafata nr. 1831304/01.04.2008 depusa in campania 2008 a fost reinstrumenta si emisa decizia de plata nr. 2773183/11.11.2011,stabilindu-se pentru plata pentru pachetul de  agromediu suma de O lei si sanctiuni multianuale. Diferenta intre suma stabilita si incasata pentru pachetul de agromediu si suma calculata in decizia mentionata mai sus, reprezentand plati necuvenite, respectiv suma de 48.943,68 lei.
Daca APIA constata in urmatorii anul/ani celui in care s-a efectuat plata ca a acordat plati necuvenite unui/unor fermier(i) va proceda la recuperarea acestora.
Situatiile in care functionarul APIA poate constata plati acordate necuvenit sunt:
A. - la controlul pe teren din anul/anii urmator(i) platii (se constata nerespectarea criteriilor de eligibilitate / sunt gasite anumite neconformitati in campania curenta; acesti fermieri trebuie verificati daca au fost platiti necuvenit in campania/campaniile precedente);
B. - in urma redigitizarii blocului fizic in LPIS (reactualizarea suprafetelor blocurilor fizice);
C. - in urma sesizarii unei terte persoane, urmata de analiza si verificare sau in urma autosesizarii-cazul nu a fost gestionat corespunzator din punct de vedere procedural;
D. - ca urmare a nerespectarii angajamentelor specifice LFA (ZMD/ZDS/ZDS)/agro-mediu;
E. - recuperarea sumelor necuvenite pentru fermierii cu angajamente care nu au depus cerere pe campania curenta;
In cazul in care in anul curent suprafata determinata a parcelei aflata sub angajament de agromediu este diminuata si nu exista eroare evidenta care sa ateste gasirea parcelei in alta locatie, iar eroarea AM 0601 este clasificata "propus plati necuvenite", atunci angajamentul se considera nerespectat, este inclus si se recupereaza sume necuvenite (statusul "incluspentru nerespectare").
Se compara suprafata determinata eligibila in anul curent cu cea determinata eligibila in anul anterior. Cum suprafata din anul curent este mai mica decat cea din anul anterior, se genereaza o eroare. In plati necuvenite urmeaza a se stabili care sunt campaniile pentru care trebuie recuperate sume, ca urmare a scaderii suprafetei in anul curent fata de cel anterior, daca eroarea este clasificata "Propus plati necuvenite". Se va tine cont ca recuperarea de sume sa se realizeze numai pentru anii in care angajamentul s-a aflat in grija aceluiasi fermier.
Intrucat nu s-a respectat angajamentul de agromediu, in sistemul electronic s-au generat plati necuvenite in modulul fermieri, neconformitati OSC si nerespectare angajamente. Nerespectarea cerintelor specifice pachetelor de agromediu atrage dupa sine sanctionarea fermierului atat pe campania in curs cat si pe campaniile anterioare precum si recuperarea platilor acordate in mod necuvenit.
Conform art. 80 din Regulamentul (CE) nr. 1122 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului in ceea ce priveste ecoconditionalitatea, modularea si sistemul integrat de administrare si control in cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori,prevazute de regulamentul respectiv, precum si  de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului in ceea ce priveste ecoconditionalitatea in cadrul schemei de ajutoare prevazute pentru sectorul vitivinicol. In cazul in care a primit plati necuvenite, agricultorul in cauza are obligatia de a returna sumele respective, majorate cu dobanzile calculate in conformitate cu dispozitiile alineatului (2)".
Daca in urma efectuarii tuturor controalelor se genereaza erori care propun dosarul pentru recuperarea sumelor necuvenite, acestea vor fi verificate si reinstrumentate in campaniile precedente, in vederea recuperarii eventualelor sume acordate necuvenit.
Ordonanta de Urgenta nr. 66 din 29 iunie 2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora reglementeaza activitatile de prevenire, de constatare a neregulilor, de stabilire si de recuperare a creantelor bugetare rezultate din neregulile aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, precum si de raportare a neregulilor catre Comisia Europeana sau catre alti donatori internationali.
Dispozitiile ordonantei de urgenta se aplica autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene (inclusiv A.P.l.A) si oricaror alte institutii publice care au atributii privind prevenirea, constatarea unei nereguli, stabilirea si urmarirea incasarii creantelor bugetare rezultate din nereguli aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si a fondurilor publice nationale aferente acestora, beneficiarilor de fonduri europene si/sau fonduri publice nationale aferente acestora, precum si oricaror alti operatori economici cu capital public sau privat care desfasoara activitati finantate din fonduri europene in baza unor acte juridice.
Potrivit O.U.G nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare este efectuata de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura prin echipe de control organizate in acest scop (art. 20, alin (2), lit.c)).
Pentru fermierii care prezinta unul din cazurile semnalate anterior se intocmeste de catre echipa de verificare imputernicita in acest sens un Proces verbal de constatare a sumelor necuvenite.
In acest sens a fost intocmit pentru fermierul R. I., Procesul verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare nr. 760/17.01.2013 ca urmare a nerespectarii angajamentelor de agromediu, valoarea creantei bugetare rezultate din nereguli fiind de 48.943,68 lei, suma autorizata la plata pentru pachetul de agromediu 1, prin Decizia de plata nr. 1966709/29.05.2009 de acordare a platilor in cadrul schemelor de sprijin pe suprafata-Campania 2008.
Impotriva Procesului verbal nr. 760717.01.2013 de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare, care reprezinta titlu de creanta si este act administrativ in sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, reclamantul a formulat contestatie, fiind solutionata de institutia parata prin Decizia nr.2589/05.03.2013.
A mentionat parata ca prin prezenta intampinare a explicat procedura de autorizare a cererii SAPS, precum si modul in care aceasta a fost gestionata, conform dispozitiilor nationale si comunitare in vigoare si in acest sens, solicitand instantei sa observe ca reclamantul intrucat a incalcat angajamentul de agromediu, este necesar a se recupera sumele acordate in mod necuvenit.
De asemenea, a invederat ca, in acord cu legislatia in materie, constituie obiect al recuperarii creantelor bugetare rezultate din nereguli, sumele platite necuvenit din fonduri comunitare si/sau din cofinantarea aferenta, costurile bancare, inclusiv accesoriile acestora, precum si alte sume stabilite de lege in sarcina debitorului.
O.U.G. nr. 66/2011, defineste in art. 2 alin. (I) Ut. a) neregula ca fiind orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu dispozitiile nationale si/sau europene, precum si cu prevederile contractelor ori a altor angajamente legal incheiate in baza acestor dispozitii, ce rezulta dintr-o actiune sau inactiune a beneficiarului ori a autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene, care a prejudiciat sau care poate prejudicia bugetul Uniunii Europene/bugetele donatorilor publici internationali si/sau fondurile publice nationale aferente acestora printr-o suma platita necuvenit
Art. 20 alin (1) din acelasi act normativ, "Activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare/corectiilor financiare se efectueaza de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, prin structuri de control organizate in acest scop in cadrul acestora ".
Conform art. 73, alin. (1) din Regulamentul CE nr. 796/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, "daca o suma este acordata pe nedrept, fermierul o va inapoia, plus dobanda calculata in acord cu alin. (3) al aceluiasi regulament. "
In ceea ce priveste invocarea principiului propor?ionalita?ii prevazut de OUG 66/2011, invocat de reclamant, a solicitat a se observe ca acest principiu a fost respectat, debitul stabilind-se in conditiile legii, proportional cu natura si gravitatea neregulii constatate. Astfel, intreruperea si incalcarea angajamentului de agromediu a dus la restituirea sumelor acordate in mod necuvenit in campania anterioara potrivit art. 80 din Regulamentul (CE) nr. 1122 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului in ceea ce priveste ecoconditionalitatea, modularea si sistemul integrat de administrare si control in cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori, prevazute de regulamnetul respectiv, precumk  si de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al pentru sectorul vitivinicol care precizeaza ca "‘In cazul in care a primit plati necuvenite, agricultorul in cauza are obligatia de a returna sumele respective, majorate cu dobanzile calculate in conformitate cu dispozitiile alineatului (2)"
Totodata potrivit dispozi?iilor prevazute in legislatia nationala, respectiv in OMAPDR nr. 384/2009, OM ADR nr. 75/2010 si OM ADR 20/2011 "in cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafetei care face obiectul angajamentului sau a unei parti a acesteia, fermierul va proceda astfel: nu returneaza platile primite, in situatia in care noul utilizator al suprafetei in cauza accepta sa preia angajamentul existent; sau returneaza platile efectuate pana la acea data pentru respectiva suprafata in situatia in care noul utilizator al suprafetei in cauza nu accepta preluarea angajamentului existent".
 Astfel, din interogarea bazei de date a rezultat ca angajamentul de agromediu nu a fost preluat de un nou utilizator, acesta fiind inchis pentru nerespectare.
S-a aratat ca institutia parata isi desfasoara activitatea in deplina concordanta cu legislatia nationala si comunitara in vigoare, solicitand a se avea in vedere faptul ca APIA este agentie de plati acreditata de autoritatile nationale competente in domeniu si auditata de organismele de specialitate din cadrul Comisiei Europene (ex. Directia generala agricultura si dezvoltare rurala - CE ).
Potrivit art. 1 - autorizarea agentiilor de plati - din Regulamentul CE nr. 885/2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1290/2005 in ceea ce priveste autorizarea agentiilor de plati si a altor entitati precum si lichidarea conturilor FEGA si FEADR,
" /. Pentru a fi autorizata, orice agentie de plata, asa cum este definita la articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005, trebuie sa aiba o structura administrativa si un sistem de control intern care sa indeplineasca conditiile stabilite la anexa I din prezentul regulament (denumite in continuare ,, conditii de autorizare ") referitoare la:
(a) mediul intern, (b) activitatile de control, (c) informarea si comunicarea, (d) monitorizarea. "
Potrivit art. 3 din Legea nr. 1/2004, Agentia are urmatoarele atributii principale:
" .......m) este autoritatea publica responsabila cu implementarea Sistemului Integrat
de Administrare si Control - IACS;
o) elaboreaza manuale de proceduri si metodologii in  vederea implementarii corespunzatoare a atributiilor care ii revin.....;
s) realizeaza si intretine sistemul de identificare a parcelelor agricole." Prin urmare, gestionarea tuturor cererilor de  sprijin depuse de fermieri se realizeaza conform manualelor de proceduri, intocmite de APIA, in baza regulamentelor comunitare in vigoare si auditate de organismele de specialitate din cadrul Comisiei Europene.
De astfel,gestionarea fiecarei etape a unei cereri de sprijin se efectueaza si se gestioneaza potrivit unui manual de proceduri (etape: depunere cerere, control administrativ, analiza risc si esantionare, control incrucisat, control pe teren, supracontrol, autorizare plati, etc).
A subliniat faptul ca Agentia are obligatia de a respecta prevederile comunitare, in vigoare, intrucat schemele SAPS se platesc din fonduri comunitare, iar nerespectarea prevederilor legale, atrage dupa sine raspunderea celor vinovati si sanctionarea statului membru, in masura in care platile sunt realizate, tara ca acestea sa fi fost in conformitate cu dispozitiile legale.
  In lumina celor expuse mai sus, s-a solicitat a se constata  ca legislatia in vigoare a fost respectata intocmai si sa fie mentinuta ca temeinica si legala Decizia nr. 2589/05.03.2013 de solutionare a contestatiei formulata de RADU ION , respingand cererea de chemare in judecata formulata de reclamant ca netemeinica si nelegala.
In drept, prezenta intampinare a fost intemeiata pe dispozitiile art. 205 si urmatoarele din Codul de Procedura Civila adoptat prin Legea 134/2010, pe prevederile actelor normative incidente la care am facut referire si urmatoarele:Legea nr.1/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura cu modificarile si completarile ulterioare;Regulamentul (CE) nr. 1122 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului in ceea ce priveste ecoconditionalitatea, modularea si sistemul integrat de administrare si control in cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori, prevazute de regulamentul respectiv, precum si de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului in ceea ce priveste ecoconditionalitatea in cadrul schemei de ajutoare prevazute pentru sectorul vitivinicol;Regulamentul CE. Nr 1973/2004 din data de 29 octombrie 2004, ce stabileste principiile detaliate de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) Nr 1782 in domeniul sistemelor de sprijin, prevazute in titlurile IV si IVa ale acestui regulament, precum si de utilizare a terenurilor rezervate pentru productia de materie prima;Regulamentul CE nr. 73/2009 al Consiliului, de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori in cadrul politicii agricole comune pentru sistemele de ajutor pentru agricultori in cadrul politicii agricole comune si de instituire a numitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1290/2005, CE nr. 247/2006, (CE)nr. 378/2007 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003;O.U.G. 125 din 21.decembrie 2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura;Ordinul M.A.P.D.R. nr. 152/2004 privind stabilirea termenilor de referinta pentru organizarea si functionarea Sistemului Integrat de Administrare si Control;Regulamentul CE nr. 1290/2005 privind finantarea politicii agricole comune;Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a ecoconditionarii, a modularii si a sistemului integrat de gestionare si control, prevazute de Regulamentul (CE) nr. 1782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct in cadrul politicii agricole comune si de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori; Ordin MADR nr. 384 din 12 iunie 2009 privind aprobarea sistemului de sanctiuni pentru masurile 214 "Plati de agro-mediu", 211 "Sprijin pentru zona montana defavorizata" si 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona montana" din Programul National de Dezvoltare Rurala 2007 - 2013;Ordonanta de Urgenta nr. 66 din 29 iunie 2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora;
-HG nr. 875/31.08.2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de Urgenta nr. 66/2011.
In proba?iune, s-a solicitat incuviin?area dovezilor cu inscrisuri si orice alte probe care ar reiesi din necesitatea dezbaterilor.
De asemenea s-a solicitat judecarea cauzei in lipsa, in temeiul art.242 alin. (2) din C.proc. civ..
Analizand actele si lucrarile dosarului, prin prisma celor invocate de parti, precum si a inscrisurilor depuse de acestea, Tribunalul constata si retine urmatoarele:
 Prin prezenta actiune, reclamantul a solicitat anularea Procesului-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare nr.46/15.01.2013 inregistrat la Centrul Judetean G. sub nr. 760/17.01.2013, intocmit de Comisia constituita la nivelul Centrului Judetean G., in baza imputernicirii nr. 15486/27.12.2012 a Directorului Executiv al Centrului Judetean Gorj, precum si a Deciziei 2589/12.02.2013 a Agentiei de Plati si Interventie pentru  Agricultura - Centrul Judetean Gorj, prin care i-a fost respinsa contestatia impotriva acestui proces verbal.
Se retine ca, prin respectivul Proces Verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare, atasat in copie la filele nr.58-52 din dosar, APIA- Centrul Judetean G a constatat si a retinut ca reclamantul a beneficiat de plati necuvenite, in cuantum de 48.943,68 lei, din care FEADR-AGRO 1 - contributie Uniunea Europeana - 40.133,82 lei, precum si FEADR-AGRO 2 - contributie publica nationala - 8.809,86 lei.
Procesul verbal de constatare a neregulilor si stabilire a creantelor bugetare a fost contestata, fiind mentinuta in contestatia prealabila administrativa, prin Decizia nr. 2589/12.02.2013 a Agentiei de Plati si Interventie pentru  Agricultura - Centrul Judetean G (filele nr.26-28 din dosar).
Tribunalul retine ca, prin Decizia nr. 2032366/04.06.2009 de acordarea platilor in cadrul schemelor de sprijin pe suprafata, campania 2009 emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura ca urmare a solicitarii sale inregistrata sub nr. 1831304/01.04.2008, a beneficiat de suma de 48.943,68 lei, reprezentand schema de plata unica pe suprafata plati pentru zona montana defavorizata, plati pentru agro-mediu, Pachetele 1 si 2.
Sub aspect normativ, in cauza sunt aplicabile disp.din OUG nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr.36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari prin Legea 139/2007.
In baza acestor norme legale,  reclamantul a depus, pentru  Campania 2008, Cererea de sprijin pe suprafata nr. 1831304/01.04.2008, aplicand pentru o suprafata de 109.83 ha pentru schema de plata unica pe suprafata (SAPS), 108.91 ha pentru zona montana defavorizata (ZMD), si 105,50 ha pentru plati pentru agromediu Pachetul1.
Potrivit dispozitiilor cuprinse in art.2 din O.U.G. nr. 125/2006, schemele de plati directe care se acorda incepand cu anul 2007, ca mecanisme de sustinere a producatorilor agricoli, sunt urmatoarele:a) Schema de plata unica pe suprafata (SAPS); b) plati nationale directe complementare (PNDC) in sectorul vegetal; c) plati nationale directe complementare (PNDC) in sectorul zootehnic;d) Schema de plata pentru culturi energetice; e) Schema de plata separata pentru zahar.
De retinut ca, pentru a beneficia de acordarea de plati in cadrul schemelor de plata unica pe suprafata, conform art. 7 alin. (1) din OUG nr. 125/2006, solicitantii trebuie sa fie inscrisi in Registrul fermierilor administrat de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, sa depuna cerere de solicitare a platilor la termen si sa indeplineasca urmatoarele conditii generale:
"a) sa exploateze un teren agricol cu o suprafata de cel putin 1 ha, iar suprafata parcelei agricole sa fie de cel putin 0,3 ha. In cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole, arbustilor fructiferi, suprafata minima a parcelei trebuie sa fie de cel putin 0,1 ha;
b) sa declare toate parcelele agricole;
c) sa inscrie, sub sanctiunea legii penale, date reale, complete si perfect valabile in formularul de cerere de plata directa pe suprafata si in documentele anexate, inclusiv lista suprafetelor;
d) sa fie de acord ca dalele din formularul de cerere de plata sa fie introduse in baza  de date IACS, procesate si verificate in vederea calcularii platii si transmise autoritatilor responsabile in vederea elaborarii de studii statistice si de evaluari economice, in conditiile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) sa respecte bunele conditii agricole si de mediu, reglementate prin legislatia nationala, pe toata suprafata agricola a exploatatiei;
f) sa prezinte documentele necesare care dovedesc dreptul de folosinta si sa poata face dovada ca utilizeaza terenul pentru care s-a depus cererea;
g) sa furnizeze toate informatiile solicitate de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, in termenele stabilite;
h) sa permita efectuarea controalelor de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura sau de catre alte organisme abilitate in acest sens;
i) sa marcheze limitele parcelei utilizate, atunci cand este cultivata cu aceeasi cultura cu a parcelelor invecinate;
j) sa comunice in termen de 10 zile, in scris, Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura orice modificare a datelor declarate in cererea de plata survenita in perioada cuprinsa intre data depunerii si data acordarii platii. Aceste modificari se refera la suprafata agricola utilizata a exploatatiei, transferarea proprietatii fermei catre un alt utilizator agricol, aprobarea unei rente agricole viagere, alte schimbari ale informatiilor din formularul de cerere. "
se mai retine ca, la depunerea cererii in anul 2008, reclamantul a solicitat plati compensatorii pentru masurile de agromediu, Pachetul 1 si Pachetul 2, si a semnat un angajament prin care se obliga sa mentina angajamentul de agromediu, pe suprafata angajata pe fiecare parcela in parte, pentru o perioada de 5 ani de la data semnarii acestuia.
In anul 2010, reclamantul a depus cererea de plata pentru schemele de sprijin pe suprafata nr. 4726821 din 04 aprilie 2010 si nu a respectat  valoarea suprafetei angajate in anul 2008, astfel:
- In anul 2008, pentru  parcela nr.11, situata pe teritoriul administrativ al Orasului Tismana, judetul Gorj, suprafata angajata a fost de 76 ha, iar in anul 2010, a fost 0 ha.
- In anul 2008, pentru Parcela nr.12, situata pe teritoriul administrativ al Orasului Tismana, suprafata angajata a fost de 29.50 ha, iar in anul 2010, a fost 0 ha..
Tribunalul retine astfel ca reclamantul nu a mai respectat valoarea suprafetei angajate in anul 2008 pentru cele doua parcele mentionate anterior, aspect de fapt ce reiese din cuprinsul Procesului verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare si, respectiv din Decizia raspuns, ambele contestate in cauza, coroborate cu documentele depuse la dosar de ambele parti.
Datorita tocmai a acestei nerespectari, a angajamentului asumat, parata a intocmit Procesul verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare nr. 46 din 05 ianuarie 2013, prin care s-a stabilit ca reclamantul datoreaza Agentiei de Interventii si Plati pentru Agricultura un debit in valoare totala de 48.943,68 lei.
Referitor la motivele pentru care reclamantul a solicitat anularea Procesului verbal si a Deciziei prin care a fost solutionata contestatia impotriva acestuia, invocate de reclamant, constand in neprejudicierea bugetului Uniunii Europene, tribunalul il retine ca fiind neintemeiat.
Tribunalul apreciaza astfel ca, in raport de probele  dosarului, actele contestate de reclamant indeplinesc conditiile legale, de acte administrative unilaterale cu caracter individual, emise de autoritatea publica parata, in executarea in concret a legii si cu scopul vadit de a produce efecte juridice specifice pentru care au fost intocmite, respectiv pentru recuperarea sumelor considerat a fi acordate nelegal catre reclamant.
Pe de alta parte, se constata ca ambele acte administrative ce fac obiectul analizei,  au fost motivate, atat in fapt, cat si in drept, fiind totodata respectate drepturile reclamantului si procedura in vigoare, nefiind astfel identificate motive de anulare sau de nulitate, din acest punct de vedere.
Astfel, se observa ca parata a indicat atat motivele de fapt, cat si motivele de drept care au dus la respingerea contestatiei, in urma analizarii aspectelor de nelegalitate invocate de reclamant.
Referitor la apararea formulata de reclamant in cuprinsul actiunii introductive, in sensul ca nu mai putut respecta angajamentul de agromediu ca urmare a imposibilitatii de a respecta contractul de pasunat pentru anul 2010, ca urmare a refuzului nejustificat al Consiliului Local Tismana de a-l prelungi, Tribunalul o retine de asemenea ca fiind neintemeiata.
Cum in cauza se invoca astfel un caz fortuit, instanta retine ca acesta reprezinta un eveniment care nu poate fi prevazut si nici impiedicat de catre cel care ar fi fost chemat sa raspunda daca evenimentul nu s-ar fi produs.
Pe de alta parte, potrivit art. 31 din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 si art. 41 alin. 1 din Regulamentul (CE) nr. 1974/2006, sunt recunoscute ca fiind cazuri de forta majora sau circumstante exceptionale calamitatea suprafetelor agricole, incapacitatea profesionala pe termen lung a agricultorului, decesul agricultorului, distrugerea accidentala a adaposturilor destinate cresterii animalelor, epizotiile afectand total sau partial septelul si exproprierea unei parti importante a exploatatiei, daca aceasta nu a fost previzionata la data la care angajamentul a fost semnat, acestea fiind singurele situatii in care agricultorul nu este obligat la restituirea sumelor primite.
Coroborand aceste norme europene cu regulile contractuale romanesti, rezulta aspectul conform caruia reclamantul a fost in imposibilitate de a mai incheia contractul de pasunat si pentru anul 2010, nu poate fi incadrat printre aceste situatii.
Cum Regulamentul european si normele interne referitoare la acordarea pachetelor de agromediu impun anumite reguli stricte si previzibile premergatoare la indeplinirea conditiilor accesarii respectivelor fonduri, reclamantul este cel care si-a asumat, sub semnatura, indeplinirea conditiei de utilizare a terenului pentru o perioada data de 5 ani.
Aceasta este conditia primordiala si esentiala la accesarea sumelor din Pachetele de agromediu, deci una dintre conditiile primirii fondurilor, iar in cauza reclamantul nu a indeplinit tocmai ce personal si-a asumat, respectiv utilizarea neintrerupta, timp de 5 ani, a terenurilor, pentru a accesa fondurile.
Normele in baza carora se  primesc fondurile nu cer decat acest angajament, avand relevanta faptul ca, in cauza de fata, beneficiarul sumelor este cel care si-a asumat riscul neindeplinirii tuturor conditiilor.
Asa fiind, chiar daca acesta a facut dovada ca aceasta imposibilitate s-a datorat refuzului Consiliului Local Tismana de a mai incheia contractul de pasunat, nu conteaza motivul acelui refuz, din moment ce reclamantul si-a asumat personal acest risc in momentul in care s-a angajat sa incheie contractul pe fiecare din cei 5 ani pentru care a semnat angajamentul, la data semnarii el avand contract  de pasunat, cu certitudine, doar pentru un an.
In cauza de asemenea, reclamantul nu a  facut dovada afirmatiilor de pe parcursul cercetarii judecatoresti, conform caruia o alta persoana ar fi preluat angajamentul sau, in cei 5 ani, stare de fapt ce rezulta din raspunsul inaintat de parata la fila nr.273 din dosar.
Retinand toate aceste constatari, nu se poate accepta nici o relocatiune tacita in ce priveste contractul de inchiriere/arendare a terenurilor de catre Consiliului Local Tismana, dar nici preluarea angajamentelor reclamantului de catre alte persoane, incepand cu anul 2010.
Astfel, din adresa raspuns nr. 4107/04.12.2014/12743/05.12.2014, atasat la fila nr.273, rezulta ca fermierul Radu ion a avut angajamente de agromediu in anii 2008 si 2009, pentru suprafetele arendate de la Consiliul Local T., dar in campania 2010, nu au mai fost incheiate astfel de contracte si nu au fost solicitat sume la plata.
De asemenea, parata arata prin aceeasi adresa ca, la nivelul Campaniei 2010, aceste angajamente nu au fost preluate de alti fermieri, iar in Campania 2011, respectivele suprafete au fost contractate de numita S. G. C., neexistand insa un transfer de preluare de angajamente pentru terenurile in discutie, de la reclamant, iar susnumita si-a asumat angajamente propriii pentru anul 2011.
In ceea ce priveste nerespectarea, de catre parata, a principiului proportionalitatii, Tribunalul constata ca acesta a fost respectat, debitul fiind stabilit in conditiile legii, proportional cu natura si gravitatea neregulii constatate.
Astfel, intreruperea si incalcarea angajamentului de agromediu a dus la restituirea sumelor acordate in mod necuvenit in campania anterioara, potrivit art. 80 din Regulamentul (CE) nr. 112/2009.
De asemenea, in legislatia nationala, respectiv in OMAPDR nr. 384/2009, OMADR nr. 75/2010 si OAMDR 20/2011, se prevede ca, in cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafetei care face obiectul angajamentului sau a unei parti a acesteia, fermierul va nu va returna platile primite, in situatia in care noul utilizator al suprafetei in cauza accepta sa preia angajamentul existent, iar in caz contrar, trebuie sa returneze in intregime platile efectuate pana la acea data pentru respectiva suprafata.
Or, asa cum rezulta din probele administrate in cauza, si asa cum am aratat anterior, dupa pierderea in anul 2010, de catre reclamant, a folosintei suprafetelor mentionate in angajamentele de agromediu, nici proprietarul acestora si nici o alta persoana nu au preluat angajamentele existente, acestea fiind inchise.
Astfel, asa cum rezulta si din documentele depuse de parti, actiunea dedusa judecatii apare ca neintemeiata, pentru toate considerentele expuse, sumele calculate prin Procesul verbal si mentinute prin Decizia raspuns, fiind in corelare cu intinderea prejudiciului produs de reclamant.
Asa fiind, nu exista motive de anulare sau de nulitate a actelor administrative ce fac obiectul analizei in prezentul dosar, motiv pentru care actiunea de fata nu este intemeiata si, prin urmare, va fi respinsa.
Ca o consecinta, atat Procesul verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare, cat si Decizia raspuns in calea administrativa de atac vor fi mentinute, ca legale si temeinice.
 

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Respinge contestatia formulata de reclamantul R. I, domiciliat in ..............., in contradictoriu cu parata Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Centrul Judetean G, cu sediul in ............................
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare, care se va depune la Tribunalul G.
Pronuntata in sedinta publica din 16 ianuarie 2015, la Tribunalul G.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007