InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Institutia detasarii presupune ca modificarea temporara a locului muncii sa se realizeze in interesul unitatii la care s-a dispus detasarea, neexistand reglementata o durara minima a acesteia, ci numai durata maxima, detasarea fiind supusa controlulu...

(Sentinta comerciala nr. 888/CA/2011 din data de 29.03.2012 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Desfacerea contractului de munca | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

Incetarea detasarii in interesul invatamantului a directorului unitatii de invatamant.

       Institutia detasarii presupune ca modificarea temporara a locului muncii sa se realizeze in interesul unitatii la care s-a dispus detasarea, neexistand reglementata o durara minima a acesteia, ci numai durata maxima, detasarea fiind supusa controlului instantei judecatoresti numai in ceea ce priveste legalitatea, nu si oportunitatea acestei masuri, care ramane la latitudinea celui ce a dispus-o.

Trib. Bistrita-Nasaud, sect. II civ., de cont. adm . si fisc., sent. nr. 888/CA/13 iulie 2011

       Prin actiunea in contencios administrativ reclamantul SIC a chemat in judecata paratul ISJ Bistrita-Nasaud, solicitand anularea Dispozitiei nr.1408/26.11.2010 privind incetarea detasarii din functia de director al Liceului de muzica "Tudor Jarda" ca fiind nelegala si netemeinica; sa se dispuna repunerea acestuia in functia de director; sa fie obligat paratul la plata in favoarea sa a sumei de 419 lei/luna cu titlu de contravaloare indemnizatie de director neincasata, aferenta perioadei 29.11.2010 pana la data repunerii  efectiv in functia de director, calculata cu aplicarea procentului de 26% la salariul de incadrare; sa fie obligat paratul la plata in favoarea sa a sumei de 3.500 lei, cu titlu de daune materiale, pentru: cheltuieli ocazionate de drumurile la celelalte scoli, pentru a-si cauta/completa catedra de pana la 18 ore/saptamana, in perioada 02.12. - 06.12.2010 - 200 lei; contravaloarea indemnizatiei expert/evaluator ARACIP pentru 2 zile/saptamana - 3000 lei; cheltuieli ocazionate de formularea contestatiei, multiplicare acte - 300 lei; precum si cu obligarea paratului la plata in favoarea sa a sumei de 25.000 lei, cu titlu de daune morale pe care i le datoreaza pentru afectarea imagini in colectivul de profesori ai liceului, in comunitatea dascalilor din judet si din tara, pentru stresul cauzat reclamantului si familiei acestuia, ramasa dintr-odata fara 1/3 din salariul sau si fara catedra completa in mijlocul anului scolar, pentru diminuarea sanselor de promovare in cadrul proiectelor locale si nationale destinate directorilor ca expert, formator si consilier adresa nr. 579/07.12.2010 a MECTS), cu cheltuieli de judecata.
       Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
       Prin decizia nr. 2603/01.09.2008 a Inspectorului scolar general al Inspectoratului Judetean Bistrita-Nasaud s-a dispus numirea, incepand cu data de 01.09.2008, a reclamantului prin detasare in interesul invatamantului in functia de director la Liceul de Muzica Bistrita, pana la ocuparea postului prin concurs organizat de inspectoratul scolar, dar nu mai tarziu de sfarsitul anului scolar 2008-2009, in preambulul actului invocandu-se prevederile art. 14 alin. 1, 3,4 ,5 si art. 21 al 5 din Legea . 128/1997, precum si cele ale art. 5 din Ordinul MEdC nr. 3142/2006.
       Ulterior, prin decizia nr. 1240/31.08.2010 aceasta detasare in interesul invatamantului a fost prelungita, incepand cu data de 01.10.2010 tot in functia de director la Liceul de Muzica "Tudor Jarda" Bistrita, pana la ocuparea functiei prin concurs, dar nu mai tarziu de finele anului scolar 2010-2011, cu mentiunea ca este rezervat postul pe care reclamantul era titular.
       Atributiile reclamantului, in calitatea sa de director al Liceului de Muzica "Tudor Jarda" din Bistrita erau cele mentionate in fisa postului, printre acestea enumerandu-se si cele privind "Elaborarea anuala a proiectului planului de scolarizare si normarea unitatii de invatamant cu personal didactic si personal nedidactic", precum si elaborarea proiectului de buget, cu antrenarea raspunderii pentru legalitatea, oportunitatea si modul in care se utilizeaza creditele bugetare (atributii ale functiei de conducere si ale functiei de ordonator tertiar de credite).
       Incepand cu data de 29.11.2010 s-a dispus prin decizia nr. 1408/26.11.2010 emisa de Inspectorul scolar general al ISJ Bistrita-Nasaud, a carei anulare se solicita in prezent cauza, incetarea detasarii reclamantului in functia de director la Liceul de Muzica "Tudor Jarda" din Bistrita, invocandu-se in preambulul actului prevederile art. 20 alin. 1, art. 31 si art. 101 al. 2 din Legea nr. 128/1997, art. 142 lit. g din Legea nr. 84/1995, precum si hotarare Consiliului de Administratie al ISJ Bistrita-Nasaud din data de 22.11.2010.
       Impotriva acestei decizii s-a formulat contestatia inregistrata sub nr. 6895/2.12.2010 la parat, solicitandu-se desfiintarea acesteia cu motivarea ca decizia este nelegala, abuziva si discriminatorie in conditiile in care nu s-a organizat vreun concurs, iar finele anului scolar inca nu intervenise.
       Prin adresa nr. 7026/13.12.2010 se comunica reclamantului ca in Consiliul de Administratie al ISJ Bistrita-Nasaud s-a hotarat respingerea contestatiei formulate, motivele fiind aceleasi care au dus la incetarea detasarii in functia de conducere, respectiv nerespectarea cifrei de scolarizare aprobate pentru anul scolar 2010-2011 pentru Liceul de Muzica "Tudor Jarda" Bistrita, fiind in depasire cu 5 elevi la invatamantul integrat si cu 22 de elevi al invatamantul de arta suplimentar, neincadrarea in numarul de norme aprobate pentru anul scolar in curs, respectiv 63,5 posturi.
       Totodata se mentiona faptul ca, in hotararea luata, consiliul de administratie a tinut cont de activitatea desfasurata pana in prezent in calitate de director la unitatea liceala in cauza, apreciind ca nu se impune aplicarea unei sanctiuni disciplinare.
       Dispozitiile legale aplicabile in speta sunt cele ale art. 14 al. 3 din Legea nr. 128/1997 in conformitate cu care detasarea in interesul invatamantului pentru functiile de conducere,  de indrumare si de control poate fi efectuata pana la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfarsitul anului scolar respectiv, precum si ale art. 5 din Ordinul nr.3142/2006 "Pentru postul neocupat prin concurs sau eliberat intre perioadele de concurs, inspectorul scolar general numeste, cu avizul consiliului de administratie al inspectoratului scolar, director prin detasare in interesul invatamantului, pana la organizarea unui nou concurs, dar nu mai tarziu de sfarsitul anului scolar respectiv".
       Asadar, este intemeiat punctul de vedere al paratului in sensul ca detasarea in interesul invatamantului reprezinta o masura dispusa de ministerul de resort prin reprezentantii sai in teritoriu - inspectorul scolar general, in vederea organizarii in mod eficient al bunului mers al administratiei publice, facandu-se dovada prin actele dosarului ca masura incetarii detasarii a fost in interesul invatamantului.
        Astfel, numirea in functie a reclamantului, prin detasare in interesul invatamantului, a fost motivata de faptul ca prin ordinul M.E.C.I. nr.3275/23.02.2009 a fost suspendata organizarea si desfasurarea concursurilor pentru ocuparea functiilor de director si director adjunct din unitatile de invatamant preuniversitar de stat, incepand de la acea data si pana in prezent.
        Prin adresa nr.2628/11.05.2010 emisa de I.S.J. Bistrita-Nasaud s-a comunicat  conducerii liceului de Muzica "Tudor Jarda" din Bistrita, planul de scolarizare pentru anul scolar 2010-2011 respectiv numarul total cuprinsi in invatamantul de arte integrat si suplimentar - 146, iar in luna iulie 2010 s-a stabilit numarul de norme aprobat pentru anul scolar 2010-2011, prin adresa I.S.J. Bistrita-Nasaud nr. 4334/26.07.2010, reclamantul avand obligatia, in calitate de director al unitatii de invatamant, de a lua masurile pe care le considera necesare pentru a respecta atat planul de scolarizare, cat si numarul de posturi aprobate, date fiind atributiile prevazute in fisa postului si enuntate anterior.
       Consiliul de administratie al inspectoratului scolar, urmare a adresei Liceului de Muzica "Tudor Jarda" din Bistrita nr. 528/06.08.2010, in sedinta din data de 30.08.2010, a decis incadrarea in numarul de posturi aprobat, aceeasi solutie fiind adoptata si in data de 21.09.2010, respectiv 30.09.2010. 
       Solicitarile reclamantului in sensul suplimentarii numarului de elevi pentru clasele I-VIII au continuat, astfel ca prin adresa I.S.J. Bistrita-Nasaud nr.5844 din 8.10.2010 i se comunica faptul ca nu este posibila suplimentarea numarului de elevi pentru clasele I-VIII, in conditiile in care pentru anul scolar 2010-2011 numarul total de posturi aprobate judetului prin H.G.nr.114/2009 este mai mic cu 278 de posturi fata de anul precedent, reamintindu-i-se obligatia de a se incadra in cifrele de scolarizare si numarul de norme aprobat,  cu mentiunea ca in caz de nerespectare pot interveni sanctiuni disciplinare, materiale sau penale, dupa caz.
       Rezulta ca s-a purtat, asa cum a relevat si paratul in intampinarea formulata, o intensa si bogata corespondenta intre unitatea de invatamant al carei director era reclamantul si inspectoratul scolar, in intervalul august-octombrie 2010, reclamantul sustinand aprobarea desfasurarii activitatii cu nr. de elevi existent in clasele I-VIII (154 elevi+19 externi), intrucat reducerea numarului de norme de la 66,68 la 63,5 ar reprezenta, in primul rand, eliminarea unui nr. de elevi din liceu, iar pe de alta parte se contura posibilitatea refuzului inmatricularii unor noi elevi, in conditiile in care cererile privind scolarizarea in Liceul de Muzica au inregistrat o crestere.
       Fata de situatia de fapt expusa, tribunalul apreciaza ca nu au fost nesocotite dispozitiile legale care reglementeaza detasarea in interesul invatamantului, cata vreme, conform art.45 din C. muncii, institutia detasarii presupune ca modificarea temporara a locului muncii sa se realizeze in interesul unitatii la care s-a dispus detasarea, neexistand reglementata o durara minima a acesteia, ci numai durata maxima, detasarea fiind supusa controlului instantei judecatoresti numai in ceea ce priveste legalitatea, nu si oportunitatea acestei masuri, care ramane la latitudinea celui ce a dispus-o, apreciindu-se de inspectoratul scolar judetean ca reclamantului ii revenea obligatia realizarii demersurilor cerute de aceasta institutie in vederea incadrarii in cifrele de scolarizare si numarul de norme aprobate, conditii in care neexistand motive de nelegalitate (art. 31 din Legea nr.128/1997 care prevede ca "eliberarea din functiile de conducere, prevazute la art. 20 si din functiile de indrumare si de control, prevazute la art. 25, se face de catre cei care au dispus numirea, in conditiile legii", fiind respectat), va respinge actiunea in contencios administrativ, aspectul ca numirea s-a realizat pana la un moment limita reprezentat fie de organizarea unui concurs, fie de sfarsitul anului scolar, neputand fi un argument in sustinerea ideii ca numai prin intervenirea celor doua cazuri, detasarea ar putea inceta, fiind posibila doar o cercetare disciplinara, procedura care nu este insa obligatorie pentru parat.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Desfacerea contractului de munca

Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
ESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA PENTRU MOTIVE CARE NU TIN DE PERSOANA SALARIATULUI. NERESPECTAREA CRITERIILOR MINIMALE DE SELECTIE A PERSONALULUI CE URMEAZA A FI CONCEDIAT, PREVAZUTE DE CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCA APLICABIL, RAPORTAT LA D... - Sentinta civila nr. 1521/97/2010 din data de 22.02.2011
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA PENTRU MOTIVE CE NU TIN DE PERSOANA SALARIATULUI. RESPECTAREA CRITERIILOR PRIORITARE DE CONCEDIERE. NETEMEINICIA CONTESTATIEI. - Sentinta civila nr. 2250/LM/2011 din data de 27.10.2011
Desfacerea disciplinara a contractului individual de munca. Analiza temeiniciei masurii in raport de dispozitiile art.266 Codul Muncii - Sentinta civila nr. 376/LM/2011 din data de 28.02.2011
Conflict de munca. Modificarea unilaterala a contractului individual de munca fara acordul salariatului. Mentinerea postului desfiintat sub o alta denumire. Nelegalitate. - Sentinta civila nr. 320/LM/2011 din data de 22.02.2011
Conflict de munca. Gresita indicare a temeiului de drept in cazul desfacerii contractului de munca pe durata determinata inainte de expirarea termenului. Neacordarea daunelor morale - Sentinta civila nr. 318/LM/2011 din data de 22.02.2011
Desfiintarea postului ocupat de reclamant in cadrul procedurii de concediere colectiva. - Sentinta civila nr. 1598/LM/2010 din data de 09.11.2010
DESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA. APRECIEREA GRESITA A STARII DE FAPT DE CATRE INSTANTA DE FOND. - Sentinta civila nr. 1226/LM/2009 din data de 14.05.2009
Abatere disciplinara - Sentinta civila nr. 463/LM/2008 din data de 30.12.2008
Conflict de drepturi. Anularea deciziei de desfacere disciplinara a contractului individual de munca. - Sentinta civila nr. 78/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de concediere. Nulitatea deciziei. Prescriptia termenului de aplicare a sanctiunii disciplinare. - Sentinta civila nr. 855/lm/2008 din data de 17.02.2009
Concediere. Desfiintare post datorita reorganizarii societatii in urma dificultatilor economice - Sentinta civila nr. 690 din data de 20.04.2015
Concediere pe motive disciplinare. Contestatie respinsa ca neintemeiata - Sentinta civila nr. 530 din data de 30.03.2015
Desfacerea contractului individual de munca pe motive disciplinare pentru lipsa nemotivata - Sentinta civila nr. 1256 din data de 15.12.2014
Concedierea persoanei pentru lipsa nejustificata de la serviciu pentru o perioada mai mare de 5 zile - Sentinta civila nr. 1550 din data de 20.12.2011
Concediere pentru motive ce nu tin de persoana salariatului. Desfiintarea locului de munca. - Sentinta civila nr. 281 din data de 16.03.2011
Desfacerea contractului de munca pentru indeplinirea varstei de pensionare - Decizie nr. 379 din data de 12.04.2010
Tardivitatea contestarii deciziei de desfacere a contractului individual de munca - Sentinta civila nr. 4 din data de 12.01.2010
Incetarea raportului de munca in baza art. 65(2) C. Muncii datorita desfiintarii locului de munca - Sentinta civila nr. 1322 din data de 20.12.2010
Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului.Administrator asociatie de proprietari-concediere individuala - Sentinta civila nr. 151 din data de 18.02.2009