InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM.: Cerere de suspendare a executarii deciziei emise de Camera de Conturi Buzau, privind acordarea unor drepturi salariale. Cerinte prevazute de art. 14 din Legea nr. 554/2004

(Sentinta comerciala nr. din data de 06.08.2010 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

        SENTINTA
        
                       
        
1)  Obiectul cererii
     Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr. X/X/2010 din 3.05.2010,  reclamanta Comuna C., Judetul Buzau, prin primar,  a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna suspendarea executarii deciziei nr.X/2010 emisa de Curtea de Conturi a Romaniei - Camera de Conturi a Judetului Buzau pana la solutionarea irevocabila a fondului litigiului.
               2) - Motivarea in fapt si in drept a cererii
     In motivarea cererii, reclamanta a sustinut ca urmare controlului efectuat  in luna  martie 2010 de catre auditorii publici externi ai paratei, finalizat prin procesul verbal de constatare nr.X din 23.03.2010, s-a emis decizia nr. X/2010, prin care s-a retinut comiterea unor pretinse abateri  de la legalitate si regularitate, stabilindu-se totodata alaturi de alte masuri , recuperarea prejudiciului creat prin plata nelegala catre salariatii sai a unor drepturi speciale in bani; prin plata tichetelor cadou acordate personalului didactic si nedidactic din unitatile de invatamant finantate din bugetul  local ; precum si neimpozitarea diferentei intre valoarea tichetelor cadou acordate fiecarui angajat pentru doua evenimente si valoarea minima neimpozabila prevazuta de lege.
     Considera ca decizia emisa de parata este afectata de nelegalitate, in conditiile in care acordarea drepturilor speciale in bani s-a facut cu respectarea art.24 din Acordul Colectiv de Munca inregistrat sub nr. 1662/45/2007 si a actului aditional nr. 160/22.04.2009, dar si in executarea  sentintelor  nr. 2292/1.10.2007 si nr. 784/13.08.2007; acordarea tichetelor cadou fiecarui angajat  al primariei s-a facut cu respectarea prevederilor art.12 din Legea nr. 193/2006; acordarea tichetelor cadou personalului didactic si nedidactic  din cadrul unitatilor de invatamant s-a facut in considerarea calitatii primarului de ordonator principal de credite si pentru angajatii unitatilor de invatamant, precum si a sumei de 37.000 lei special alocata de Consiliul Judetean Buzau, aprobata in bugetul pe anul 2009.
     Se apreciaza ca  in cauza sunt intrunite cerintele prevazute de art.14 alin.1 din  Legea nr. 544/2004 sub aspectul cazului bine justificat si prevenirii unei pagube iminente, de natura sa conduca la suspendarea executarii deciziei contestate.
 3)  - Inscrisuri depuse in  sprijinul cererii
     In sprijinul cererii, reclamanta a depus la dosar: decizia nr.X/2010 (filele 7-9), obiectiunile formulate la procesul verbal de constatare nr. 1180/2010 (filele 10-13), contestatia formulata impotriva deciziei nr.5/2010 (filele 14-18), Acordul Colectiv de Munca inregistrat la DMSSF Buzau sub nr. 1662/45/2.05.2007 (filele 22-37), Hotararea Consiliului Local al Comunei Costesti nr. 14/ 30.04.2007   privind    aprobarea Acordului    Colectiv  de   Munca  (fila 40), sentinta nr. 2292/2007 pronuntata in dosarul nr. X/2007 al Tribunalului Buzau - Sectia comerciala si de contencios administrativ (fila 66), sentinta nr. X/2007 pronuntata in dosarul nr. X/X/2007 al Tribunalului Buzau - Sectia civila (filele 67-69), sentinta nr. X/2009 pronuntata de Tribunalul Buzau - Sectia comerciala si de contencios administrativ in dosarul nr. X/X/2008 (filele 70-73), decizia nr. X/2009 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti  in acelasi dosar (filele 74-79), Hotararea Consiliului Local al comunei C. emisa sub nr. X/29.12.2009 privind rectificarea bugetului pentru anul 2009 , cu extras din anexa nr.1 (filele 80-83) si Hotararea Consiliului Local al comunei C. emisa sub nr. 6/24.03.2010 , cu extras din anexa nr. 1 privind  aprobarea bugetului pentru anul 2010 (filele 84-85).
4) - Note de concluzii scrise depuse de parata
        Neformuland intampinare in conditiile legii, parata a depus note de concluzii scrise la filele 53 - 59 prin care a invocat pe cale de  exceptie  prematuritatea introducerii actiunii (intrucat reclamanta a inregistrat cererea de suspendare inainte de solutionarea contestatiei formulate impotriva deciziei nr.5/2010, parcurgerea unei astfel de proceduri administrative fiind obligatorie) si inadmisibilitatea cererii (intrucat obiectul acesteia vizeaza suspendarea executarii deciziei nr.5/2010, iar o eventuala actiune in instanta poate fi indreptata numai impotriva incheierii  prin care se solutioneaza contestatia).
        Pe fond, parata a invocat netemeinicia cererii, apreciind ca in cauza nu sunt intrunite cerintele prevazute de art.14 din Legea nr.544/2004 referitor la  cazul bine justificat si iminenta pagubei, neexistand aspecte care sa puna in evidenta caracterul ilegal al actului si  abuzul autoritatii.
        In sprijinul sustinerilor facute, parata a depus la dosar, drept precedente judiciare in materie:  sentinta nr. X/2010 pronuntata de Tribunalul Mures in dosarul nr.X/X/2009 (filele 41-44) si sentinta nr. X/2009 pronuntata de Tribunalul Harghita in dosarul nr.X/X/2009 (filele 45-48).
5) - Situatia in fapt si in drept retinuta de tribunal
      Analizand cererea in raport de actele si lucrarile dosarului si  de prevederile legale incidente cauzei, tribunalul retine in fapt si in drept:
      5.1.) -  Pe exceptii:
   5.1.1.) - Referitor la exceptia prematuritatii introducerii actiunii, invocata de parata sub motivatia, in esenta, ca nu a fost inca solutionata contestatia formulata de reclamanta impotriva  deciziei:
Exceptia este neintemeiata.
Conform   prevederilor   art.14    alin.1   texa  a  I- a din Legea nr. 554/2004, " In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art.7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond".      Din interpretarea logica a textului de lege invocat, rezulta neechivoc faptul ca persoana vatamata poate sa ceara instantei suspendarea executarii deciziei, dupa sesizarea, in conditiile art.7, a autoritatii publice care a emis actul, fara sa fie conditionata de parcurgea si finalizarea procedurii prealabile administrative, care, de necontestat, este obligatorie.
Punctul de vedere expus este consolidat si de prevederile ce se regasesc la  teza a II - a a aceluiasi text de lege, potrivit carora " In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate ".
De altfel, doctrina si jurisprudenta sunt constante sub acest aspect, apreciindu-se ca institutia suspendarii actului administrativ este reglementata in scopul acordarii protectiei  provizorii a unor  drepturi si interese  pana la  momentul in care instanta competenta va cenzura legalitatea actului, protectie consacrata prin mai multe instrumente juridice, atat in sistemul Consiliului Europei, cat si in ordinea juridica a Uniunii Europene.
5.1.2) - Referitor la exceptia inadmisibilitatii cererii, invocata de parata sub motivatia ca nu poate fi indreptata decat impotriva incheierii de solutionare a contestatiei formulate impotriva deciziei:
Exceptia este neintemeiata.
In conditiile in care motivatia se regaseste si la exceptia prematuritatii, tribunalul are in vedere considerentele deja expuse in sensul ca formularea cererii de suspendare nu este conditionata de finalizarea procedurii administrative prealabile prin emiterea incheierii prevazute la art.102 din Regulamentul privind organizarea si desfasurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati.
De altfel,  logic, dar si formal, parata a inteles sa invoce  o singura exceptie si anume prematuritatea introduceri cererii care, in caz de admitere,  in plan teoretic, ar fi condus la respingerea actiunii ca inadmisibila.
5.2.) - Pe fond:
     Prin decizia nr.5 din 12.04.2010 emisa de Curtea de Conturi a Judetului Buzau in baza procesului verbal de constatare nr.X din 23.03.2010 intocmit urmare controlului efectuat in cursul lunii martie 2010,  s-au constatat unele abateri de la legalitate si regularitate, stabilindu-se la  pct . 5 , pct . 6  si  pct .7 ale dispozitivului acesteia o serie de masuri  de recuperare a unui pretins prejudiciu, contestat insa de catre reclamanta, referitoare la :  acordarea necuvenita a tichetelor cadou personalului didactic  si nedidactic ; acordarea tichetelor cadou propriilor angajati fara a se aplica o impozitare corecta ; acordarea propriilor angajati , in mod nelegal ,  a unor drepturi speciale in bani.
     Pipaind fondul, in raport de cererea de suspendare pendinte judecatii, tribunalul retine:
     5.2.1. - Referitor la acordarea,  in cursul anului 2009, propriilor angajati a unor drepturi speciale in bani pentru : mentinerea  sanatatii    si      securitatii
muncii, indemnizatii pentru refacerea capacitatii de munca (prima de vacanta) si stimulente cu prilejul sarbatorii de Craciun si zilei de 1 iunie (pct . 7 din decizie ) :
Conform sustinerilor reclamantei , drepturile speciale invocate la acest capitol au fost acordate in baza dispozitiilor art. 24 din Acordul  Colectiv de Munca, cu act aditional, aprobat prin Hotararea Consiliului Local al Comunei Costesti nr.14/30.04.2007, inregistrat la DMSSF Buzau sub nr. 1662/45/2007.
Aceste drepturi speciale, ce nu pot fi asimilate unor drepturi salariale intrucat nu au afectat bugetul local, fiind platite din veniturile proprii realizate de reclamanta, incadrate la categoria cheltuielilor materiale pe care ea insasi le suporta, au fost negociate la perioada de referinta cu respectarea dispozitiilor art.72 din Legea nr. 188/1999, art. 157 din Legea nr. 153/2002, art.12 si 24 alin.1 din Legea nr. 130/1996 si art. 25 din H.G. nr. 833/2007.
Mai mult,  prin sentinta nr. 2292 din 1.10.2007 pronuntata de Tribunalul Buzau - Sectia comerciala si de contencios administrativ in dosarul nr.  5210/114/2007  si respectiv prin sentinta nr. 784 din 13.08.2007 pronuntata de Tribunalul Buzau - Sectia Civila  in dosarul nr. 4683/114/2007, ambele ramase irevocabile, reclamanta a fost obligata sa respecte prevederile art.24  cap.III din Acordul Colectiv de Munca referitoare la acordarea acestor drepturi speciale atat functionarilor publici cat si personalului contractual.
Relevanta in acest sens este  si decizia nr. 462 din 19.03.2009 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti, ca instanta de control judiciar, in dosarul 3441/114/2008, intr-o cauza similara, in contradictor insa cu Comuna G., Judetul Buzau, prin care s-a statuat in sensul ca:  " Existenta unei hotarari judecatoresti definitive si executorii care obliga la respectarea acordului colectiv de munca face inutila analiza criticilor privind legalitatea drepturilor stabilite prin acel acord " .
5.2.2.) - Referitor la acordarea, in cursul anului 2009, propriilor angajati, a tichetelor cadou cu prilejul a doua evenimente, fara a se impozita diferenta intre valoarea tichetelor  acordate fiecarui angajat si valoarea minima neimpozabila prevazuta de lege (pct . 6 din decizie):
Conform sustinerilor reclamantei, acordarea tichetelor cadou, propriilor angajati in conditiile expuse, s-a facut in temeiul dispozitiilor art.12 din Legea nr. 193/17.05.2006 privind acordarea tichetelor  cadou si a tichetelor de cresa.
Or,  potrivit art. 12 din Legea nr. 193/17.05.2006 ,
" alin.(1) :  Sumele corespunzatoare tichetelor de cresa acordate de angajator, in limitele valorii nominale prevazute la art. 7, se incadreaza in categoria cheltuielilor sociale deductibile limitate, in conformitate cu dispozitiile art.21 alin.3 lit. c din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.
              alin.(2) : Sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator nu se iau in calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial " .
5.2.3.) - Referitor la plata tichetelor cadou, acordate in cursul anului 2009,  personalului didactic si nedidactic (personal contractual ) din unitatile de invatamant finantate din bugetul local ( pct . 5 din decizie):
Conform sustinerilor reclamantei, coroborate cu documentatia depusa la dosar, primarul are calitatea de ordonator principal de credite si pentru angajatii unitatilor din invatamant,  iar sumele necesare pentru acordarea tichetelor in discutie au fost alocate de Consiliul Judetean Buzau ,  fiind aprobate in bugetul pe anul 2009 la Titlul VIII - Asistenta sociala - Capitolul 65.02 - Invatamant.
6.) - Solutia tribunalului
6.1.) - Actul administrativ cu caracter unilateral se bucura de prezumtia de legalitate si se executa din oficiu, insa, de la aceasta regula exista o situatie de exceptie, cand efectele lui sunt vremelnic intrerupte prin suspendarea executarii actului,  fie in temeiul art.14 alin.1 teza a I - a , fie , dupa caz , in temeiul art.15 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.
In ambele ipoteze, legea impune indeplinirea cumulativa a doua conditii : cazul bine justificat si paguba iminenta , prin caz bine justificat intelegandu-se, potrivit art. 2 alin.1  lit. t ) , imprejurarile legate de starea de fapt si de drept care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ , iar prin paguba iminenta , intelegandu-se conform art .2 alin.1 lit. s),prejudiciul material viitor si previzibil  sau , dupa caz , perturbarea previzibila, grava a functionarii unei autoritati  publice ori a unui serviciu public.
6.2.) - In raport de situatia in fapt si in drept evocata, fundamentata pe textele de lege analizate, conform considerentelor expuse la pct . 5 din prezenta sentinta  , tribunalul , retinand aparenta dreptului , apreciaza ca in cauza dedusa judecatii sunt indeplinite ambele cerinte, atat sub aspectul cazului bine justificat cat si al pagubei iminente.
Referitor la cazul bine justificat, tribunalul are in vedere ca plata drepturilor speciale s-a facut in baza Acordului Colectiv de Munca si in executarea a doua hotarari judecatoresti ramase  irevocabile, acordarea tichetelor cadou propriilor angajati s-a facut in temeiul prevederilor art.12 din Legea nr. 192/2006 ,  iar acordarea tichetelor cadou personalului didactic si nedidactic s-a facut in considerarea calitatii primarului de ordonator de credite  si pentru angajatii unitatilor de invatamant , suma de 37.000 lei  fiind alocata de Consiliul Judetean Buzau si aprobate   la   bugetul pentru anul 2009 ( fila 37 dosar ).
Referitor la paguba iminenta, tribunalul are in vedere faptul ca prin eventuala recuperare a sumelor calificate drept prejudiciu de catre parata , astfel cum sunt estimate :  166.566 lei ( pct .7 din decizie), 4.140 lei ( pct .6 din decizie ) si 35.850 lei (pct . 5 din decizie) , in total : 206.556 lei ( peste 2 miliarde lei vechi, aferente anului 2009, la care in perspectiva s-ar adauga si sumele corespunzatoare anilor 2007 si 2008 ) , s-ar perturba grav functionarea autoritatii publice respective, in conditiile in care bugetul pentru anul de referinta  2010 este  cu mult mai mic  fata de  anul anterior , in domeniul salarizarii , astfel cum rezulta din documentatia depusa la filele 80-85 dosar ,dar   ar fi afectate  grav si drepturile legitime ale beneficiarilor drepturilor in discutie.
6.3.) - Pentru considerentele expuse, prin sentinta nr- X/2010 pronuntata de Tribunalul Buzau , in aplicarea art. 137 din Codul de procedura civila s-au respins ca neintemeiate exceptiile de prematuritate si inadmisibilitate a cererii de suspendare a executarii deciziei nr.X/.2010, invocate de parata Curtea de Conturi a Judetului Buzau, iar in baza art.14 alin.1 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ s-a admis ca intemeiata cererea formulata de reclamanta Comuna C., prin primar, dispunandu-se suspendarea executarii deciziei nr. X/2010 emisa de Curtea de Conturi a  Judetului Buzau , pana la solutionarea irevocabila a fondului litigiului.

1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007