InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CIVILA II.Inmatriculare autoturism fara plata taxei pe poluare

(Sentinta civila nr. 23 din data de 01.03.2012 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau


     
     
     
     Asupra cauzei de fata.
     Prin cererea inregistrata sub nr.6645/114/2011 pe rolul Tribunalului Buzau, reclamanta S.C. .....SRL a solicitat  in contradictoriu cu parata Institutia Prefectului Judetului Buzau - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor  pronuntarea unei hotarari prin care  sa fie obligata parata la inmatricularea  autovehiculului marca Renault, model Mascott, serie sasiu........., an fabricatie 2005, proprietatea reclamantei fara plata taxei pe poluare.
     In motivarea actiunii reclamanta a invederat instantei ca  a cumparat  din Polonia de la furnizorul........., un autoturism second hand , devenind proprietara acestuia, fara insa a-l  putea inmatricula intrucat i se impune plata unei taxe pe poluare, desi autoturismul a fost inmatriculat initial in tara de origine la data de 01.08.2005.
     Arata reclamanta ca aceasta taxa nu este datorata  iar dispozitiile OUG nr. 50/2008 care reglementeaza plata taxei contravin legislatiei comunitare in materie, fiind si in contradictie cu prevederile constitutionale.
     Se sustine astfel ca art.90 paragraful 1 din Tratatul UE este incalcat atunci cand  taxa aplicata  produselor importate  si cea aplicata produselor nationale sau din state membre  sunt calculate diferit pe baza unor criterii  care conduc la un nivel mai mare in cazul celor importate.
     In dovedirea actiunii s-au depus la dosar  contractul de vanzare cumparare al autovehiculului, certificatul de inregistrare al acestuia in Uniunea Europeana, certificat de autenticitate, actele de proprietate ale autoturismului, certificatul de inmatriculare.
     Parata Institutia Prefectului Judetului Buzau - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor  a formulat in cauza intampinare prin care a solicitat  respingerea actiunii aratand ca  nu poate proceda la inmatricularea autoturismului apartinand reclamantei in absenta achitarii taxei speciale pentru inmatriculare, fiind tinut sa respecte legislatia interna chiar si in situatia in care ulterior legiuitorul  o va modifica pentru a asigura compatibilitatea legii interne cu dreptul comunitar.
     Se mai arata de asemenea ca autoturismul proprietatea reclamantei  nu intra in categoriile exceptate de la plata taxei pe poluare si prevazute in mod expres de OUG nr. 50/2008, act normativ ce a fost promovat pentru a impiedica intrarea in Romania a unui numar foarte mare de autovehicule second - hand cu vechime de peste 10 ani.
     Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta va retine in fapt urmatoarele:
     Reclamanta S.C. .......SRL  a cumparat din Polonia  un autoturism  marca  Renault, model Mascott, serie sasiu........, an fabricatie 2005 a carei inmatriculare  nu este posibila fara plata taxei pe poluare, conform dispozitiilor art.4 din OUG nr. 50/2008.
     Tribunalul va retine insa ca in temeiul  dispozitiilor art. 90 par.1 din Tratatul UE, nici un stat membru nu poate aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre  impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor  nationale similare, dispozitii care isi gasesc aplicarea si in hotararea CJE in cauza  Wiegel din anul 2004  care a stabilit  ca obiectul reglementarii comunitare este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta prin  eliminarea  oricarei forme de protectie care decurge  din aplicarea de impozite  interne  discriminatorii fata de produsele provenind din statele membre.
     Astfel, sensul  acestei reglementari este acela de a interzice discriminarea fiscala intre masinile second hand importate si cele similare autohtone, ori in Romania nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele inmatriculate aici cu ocazia reinmatricularii ca urmare a schimbarii proprietarului.
Organele fiscale din Romania  au invocat legalitatea incasarii taxei ca urmare a aplicarii dreptului intern, respectiv a Codului Fiscal, iar reclamantul a invocat nelegalitatea acestuia ca urmare a aplicarii directe a reglementarii comunitare.
De la 1.01.2007 Romania este un stat membru al Uniunii Europene, iar potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei, ca urmare a aderarii, prevederile Tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
Prin Legea 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, statul roman si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originare ale comunitatii dinainte de aderare.
     Asa fiind, instanta urmeaza sa constate ca in cauza sunt aplicabile in mod direct dispozitiile din dreptul comunitar care au prioritate fata de dreptul national.
   Intrucat in Romania, stat comunitar, nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele inmatriculate  aici cu ocazia  reinmatricularii prin schimbarea proprietarului,  dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania,  dupa aducerea acestora aici, instanta constata o diferenta de tratament, ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine dispozitiilor mentionate din Tratatul CEE.
      Aceste dispozitii se opun unei taxe speciale pentru achizitiile intracomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national, astfel incalcandu-se principiul libertatii circulatiei marfurilor, dezavantajandu-se direct, sau indirect masinile din celelalte tari ale Uniunii Europene in competitia cu  produsele similare autohtone.
In temeiul  considerentelor de fapt si de drept  expuse, tribunalul  urmeaza sa admita actiunea si in consecinta va obliga parata sa inmatriculeze autovehiculul proprietatea reclamantei marca Renault, model Mascott, serie sasiu........., an fabricatie 2005,  fara plata taxei de poluare.

2
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007