InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Calarasi

Fond civil. Cerere de acordare despagubiri in baza art. 5 alin. 1 lit. a si alin. 4 din Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora.

(Sentinta civila nr. 27 din data de 12.01.2011 pronuntata de Tribunalul Calarasi)

Domeniu Despagubiri, penalitati | Dosare Tribunalul Calarasi | Jurisprudenta Tribunalul Calarasi


       Fond civil.
       Cerere de acordare despagubiri in baza art. 5 alin. 1 lit. a si alin. 4 din Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora.
       Efectele declararii ca neconstitutionale a dispozitiilor art. 5 (1) lit. a din Legea 221/2009.
       

(TRIBUNALUL CALARASI, SENTINTA CIVILA Nr. 27/12 Ianuarie 2011)
Prin actiunea formulata la 25.01.2010 apelanta MM a chemat in judecata Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice, solicitand obligarea acestuia la plata sumei de 300.000 euro, in echivalent in lei la data platii, reprezentand daune materiale si morale in temeiul art.5 alin.1 lit.a si alin.4 din Legea nr.221/2009.
       Potrivit art.4 alin.2 din Legea nr.221/2009 privind condamnarile cu caracter politic  si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 06.03.1945-22.12.1989 persoanele care au facut obiectul unor masuri administrative, altele decat cele prevazute la art.3 pot solicita instantei sa se constate caracterul politic al acestora conform art.1 alin.3, care se aplica in mod corespunzator. Acest din urma text arata ca poate constitui condamnare cu caracter politic condamnarea pronuntata in perioada 06.03.1945-22.12.1989 pentru orice alt fapt prevazut de legea  penala, daca prin savarsirea acestora s-a urmarit unul dintre scopurile prevazute de art.2 alin.1 din OUG nr.214/1999 prin acordarea calitatii de luptator si rezistenta  anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, condamnarea persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice  masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania.
       Reclamanta a aratat ca sotului sau si familiei sale li s-a stabilit domiciliu fortat in comuna B, Judetul Galati, pentru ca un frate al sotului sau a  dezertat din armata si a fugit peste granita. Situatia de fapt a dislocarii si stabilirii domiciliului fortat rezulta atat din declaratia martorului BV, audiat in fata instantei, cat si din declaratia extrajudiciara data in fata notarului public de catre numitii PM si SA, si care a fost avuta in vedere la emiterea hotararii nr.949/1991 de catre Comisia pentru acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice conform Decretului Lege nr.118/1990. Martorul audiat a declarat ca masura administrativa a fost dispusa ca urmare a dezertarii din armata a unui frate al sotului reclamantei pe care il chema MS.
Prin intampinarea depusa de Ministerul Finantelor Publice la 09.02.2010 s-a solicitat respingerea actiunii, deoarece din continutul actiunii nu reiese prejudiciul material si moral suferit de sotul reclamantei.
       Prin sentinta civila nr. -/24.03.2010 Tribunalul Calarasi  a respins actiunea formulata de reclamanta.
       Pentru a hotari astfel, instanta de fond a constatat ca masura administrativa dispusa impotriva sotului reclamantei, si care a  constat in dislocarea si stabilirea domiciliului intr-o alta localitate, nu a avut caracter politic, atata timp cat ea a fost dispusa ca urmare a  dezertarii din armata a unui frate al sotului reclamantei, aceasta situatie neincadrandu-se intre cele reglementate de art.1 alin.3 din Legea nr.221/2009, atata timp cat nu s-a facut dovada ca dezertarea a avut ca scop impotrivirea fata de regimul comunist sau a reprezentat un act prin care s-a urmarit unul din scopurile prevazute de art.2 alin.1 din OUG nr.214/1999. Chiar daca masura administrativa dispusa poate fi apreciata ca abuziva ea nu a fost dispusa din motive politice, asa cum sunt descrise de Legea nr. 221/2009.
       Nefiind vorba de o masura administrativa cu caracter politic, evident reclamanta nu poate fi beneficiara unor despagubiri reprezentand daune morale conform art.5 din Legea nr. 221/2009.
       Impotriva acestei sentinte a formulat apel reclamanta MM, fara a motiva apelul.
Verificand legalitatea si temeinicia sentintei civile apelate, in conditiile art.292 alin.2 Cod de procedura civila, Curtea a admis apelul, a desfiintat sentinta apelata si a trimis cauza spre rejudecare aceleiasi instante, Tribunalul Calarasi, pentru urmatoarele considerente:
Sentinta atacata cu apel a fost pronuntata la 03.03.2010 si la 30.06.2010 prin OUG nr.62 a fost  modificat textul de lege ce reprezinta temeiul juridic al actiunii introductive de instanta, respectiv alin.11 al art.5, care stabileste criteriile pentru determinarea cuantumului despagubirilor prevazute la alin.1 al normei mentionate.
Cum modificarile legislative sunt de imediata aplicare, iar prin modul de solutionare a actiunii introductive de instanta nu a fost cercetat fondul cauzei, Curtea a admis apelul si in temeiul art.297 alin.1 Cod procedura civila a desfiintat sentinta apelata si a trimis cauza spre rejudecare aceleiasi instante, Tribunalul Calarasi.
Dosarul a fost reinregistrat pe rolul Tribunalului Calarasi sub nr. -/116/2010.
Prin intampinarea depusa pentru termenul din 12.01.2011 paratul Statul Roman prin reprezentant Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi a solicitat respingerea actiunii formulate de reclamanta in principal ca inadmisibila si in subsidiar ca nefondata aratand urmatoarele motive:
Art. 5 alin.1 din Legea 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic a fost declarat neconstitutional prin decizia nr.1358/2010 a Curtii Constitutionale publicata in Monitorul Oficial  nr.761/15.11.2010, astfel incat dispozitiile legale in baza carora se solicita despagubirile fiind declarate neconstitutionale nu mai exista temei legal in baza careia instanta sa acorde suma solicitata.
In subsidiar, in cazul in care instanta va respinge exceptia inadmisibilitatii paratul a solicitat respingerea actiunii drept neintemeiata deoarece nu rezulta clar prejudiciul material si moral  suferit de autorul reclamantei care a beneficiat atat el cat si sotia sa de despagubiri sub forma unor indemnizatii lunare conform Decretului Lege 118/1990 prejudiciu ce nefiind probat in nici un fel nu se impune deci a fi reparat.
Analizand actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine ca si prima instanta ca masura administrativa dispusa impotriva sotului reclamantei nu a avut caracter politic deoarece  a fost dispusa ca urmare a dezertarii din armata a unui frate al acestuia, aceasta situatie neincadrandu-se in cele reglementate de art.1 alin.3 din Legea 221/2009 atata vreme cat nu s-a facut dovada ca dezertarea a avut drept scop impotrivirea fata de regimul comunist sau a reprezentat un act prin care s-a urmarit unul din scopurile prevazute de art.2 alin.1 din OUG 214/1999 si chiar daca masura administrativa a fost abuziva la data respectiva nu s-a facut dovada ca ea s-ar fi dispus din motive politice dupa cum imperativ prevede Legea 221/2009.
Deci primul capat de cerere al actiunii reclamantei care priveste constatarea caracterului politic al masurii administrative dispusa impotriva sotului reclamantei -numitul MF  este neintemeiat si urmeaza a fi respins.
Cat priveste capatul de cerere privind obligarea paratului la plata daunelor morale in cuantum de 300 000 Euro intemeiat pe art.5 alin.1 lit. a din Legea 221/2009, instanta constata ca acest text de lege a fost modificat prin OUG 62/2010 stabilindu-se o limitare a cuantumului despagubirilor.
La data pronuntarii prezentei sentinte dispozitiile art.5(1) lit.a din Legea 221/2009 atat in forma nemodificata cat si art.1 pct.1 din OUG 62/2010 care a modificat acest articol au fost declarate neconstitutionale prin deciziile nr.1354/20.10.2010 si 1358/21.10.2010 pronuntate de Curtea Constitutionala, acestea fiind publicate in Monitorul Oficial al Romaniei din 15.11.2010.Cum in intervalul de timp scurs de la data publicarii pana la zi nu a intervenit nici o punere de acord a prevederilor legale declarate neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei devin aplicabile mentiunile art.31(3) din Legea 47/1992 potrivit carora dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare constatate neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziilor Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial, astfel incat actiunea reclamantei ramanand in acest fel fara temei legal se va respinge ca neintemeiata (si nu drept inadmisibila cum a solicitat paratul intrucat aceasta exceptie intervine in alt gen de situatii). ? 1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Despagubiri, penalitati

DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE IN FORMAT ELECTRONIC - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data de 15.11.2011
Despagubiri din asigurare de raspundere in cazul accidentelor de circulatie. Subrogatie. Neaplicarea solidaritatii. - Decizie nr. speta 5 din data de 08.01.2008
Repararea pagubei materiale sau a daunei morale in cazul condamnarii pe nedrept sau al privarii ori restrangerii dreptului de libertate in mod nelegal (art.504-507 Cod proc. penala). Data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii p... - Sentinta civila nr. speta 2 din data de 04.01.2008
Despagubiri pentru lipsa de folosinta corelativ cu dreptul de retentie - Decizie nr. 88 din data de 05.03.2015
Folosinta teren agricol. Despagubiri acordate la valoarea corespunzatoare a folosului de tras - Decizie nr. 660 din data de 04.12.2014
LITIGIU CU PROFESIONISTI - Sentinta comerciala nr. 1049 din data de 04.11.2014
Solicitare pe cale separata a cheltuielilor de judecata. Reducere onorar de avocat. - Decizie nr. 219 din data de 03.04.2014
Despagubiri solicitate in baza Legii 221 din 2009. Constatarea caracterului politic a deportarii - Sentinta civila nr. 240 din data de 07.03.2011
Despagubiri - Decizie nr. 60 din data de 28.01.2011
Despagubiri - Sentinta civila nr. 138 din data de 04.02.2011
Despagubiri solicitate in baza Legii 221/2009 reprezentand contravaloarea unor bunuri confiscate abuziv de regimul comunist, fara ca masura confiscarii sa aiba caracter politic. - Sentinta civila nr. 969 din data de 15.10.2010
Esalonarea platilor stabilite prin titlul executoriu. - Decizie nr. 152 din data de 04.03.2010
Despagubiri - Sentinta civila nr. 1 din data de 15.09.2008
Pretentii - Sentinta civila nr. 330 din data de 05.05.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 17 din data de 13.01.2010
Evacuare - Sentinta civila nr. 181 din data de 26.02.2009
Fonduri europene. Natura de acte administrative a proceselor-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare si consecintele ce decurg din aceasta cu privire la prezumtiile legale si sarcina probei. - Decizie nr. 658/R din data de 04.06.2015
Validarea de catre vicepresedintele A.N.R.P. a hotararii unei comisii judetene de aplicare a Legii nr. 9/1998. A.N.R.P. nu se poate apara invocand propria culpa in negasirea resurselor financiare efectuarii platii acestor despagubiri. - Decizie nr. 71/R din data de 16.01.2015
Art. 41 din Legea nr. 165/2013 interpretare notiunea de hotarare judecatoreasca prin care s-a stabilit cuantumul despagubirilor. - Decizie nr. 284/R din data de 03.03.2015
Competenta legala de luare a masurii alocarii unor judecatori de la alte sectii la constituirea completurilor de judecata ale unei sectii, in mod exceptional. Diferenta intre aceasta masura, pe de o parte si delegare/detasare/transfer, pe de alta parte. - Decizie nr. 2110/R din data de 19.09.2014