InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Calarasi

Dreptul muncii si securitatii sociale Obligare la emiterea unei decizii de revizuire a pensiei pentru limita de varsta, in care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizate adeverintele ce atesta faptul ca s-a beneficiat, conform adeverintei n

(Sentinta civila nr. 2083 din data de 27.11.2012 pronuntata de Tribunalul Calarasi)

Domeniu Pensii | Dosare Tribunalul Calarasi | Jurisprudenta Tribunalul Calarasi

Dreptul muncii si securitatii sociale
Obligare la emiterea unei decizii  de revizuire  a pensiei pentru limita de varsta, in care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizate adeverintele ce atesta faptul ca s-a beneficiat, conform adeverintei nr. 818/2010, de spor prima de vacanta  si conform adeverintei nr. 817/2010 de spor ore festive  pentru care unitatea a platit contributii asigurari sociale.
Obligarea  la plata diferentelor dintre pensia cuvenita si pensia incasata, conform Decret nr. 167/1958(3) (actualizata cu indicele de inflatie corespunzator).
Legea nr. 19 modificata, Legea nr. 3/1977, Legea nr. 57/1974, Decret Lege 98/1990, H.G. 1550/2004, OUG. Nr. 4/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, Decizia 736/2006 a Curtii Constitutionale, Legea nr. 49/1992.
Prematuritate - art. 149-151 din Legea 263/2010 .

     
Prin sentin?a civila nr. 2083/27.11.2012, pronuntata de Tribunalul Calarasi in dosarul nr. _./116/2012 a fost admisa exceptia prematuritatii formularii cererii invocata de parata  CSP Calarasi si, pe cale de consecinta, a fost respinsa cererea formulata de reclamantul M.D. (domiciliat in com. S.c.M. , judetul Calarasi) impotriva paratei CJP CALARASI (cu sediul in Calarasi, str. _ judetul Calarasi), ca fiind prematur introdusa

Pentru a pronunta aceasta solutie, tribunalul a avut in vedere urmatoarele :
Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal sub nr_./116/2012, reclamantul MD in contradictoriu cu parata CJP PENSII CALARASI (cu sediul in Calarasi, str. _, judetul Calarasi) a solicitat ca prin sentinta ce se va pronunta sa se oblige parata sa ii emita o decizie de REVIZUIRE a pensiei pentru limita de varsta, in care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizate adeverintele ce atesta faptul ca a beneficiat, conform adeverintei nr. 818/2010, de spor PRIMA DE VACANTA si conform adeverintei nr. 817/2010 de spor ORE FESTIVE, pentru care unitatea a platit contributii asigurari sociale.
De asemenea, a solicitat obligarea paratei la plata diferentelor dintre pensia cuvenita si pensia incasata, conform Decret nr. 167/1958(3) (actualizata cu indicele de inflatie corespunzator).
In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca este pensionat la limita de varsta si vechime integrala, in conformitate cu prevederile legii nr. 19/2000 drepturile initiale de pensie fiindu-i stabilite prin decizia nr. 136868/2005 privind acordarea pensiei pentru munca depusa si limita de varsta, emisa de Oficiul de Pensii Calarasi.
Conform Legii nr. 49/1992 in categoria sporuri cu caracter permanent in capitolul V al OUG nr. 4/2005 alte sporuri cu caracter permanent prevazute de legislatia specifica fiecarui domeniu de activitate sau prevazute in contractele colective si individuale de munca." Aceste sporuri se utilizeaza la determinarea punctajului mediu anual atat pentru perioadele anterioare, cat si pentru cele ulterioare datei de 1 aprilie 1992, data intrarii in vigoare a prevederilor Legii nr. 49/1992.
Permanenta unui spor, desi nedefinita expres de lege, echivaleaza in mod neindoielnic cu acordarea sa in fiecare luna, corespunzator fiecarui salariu lunar incasat de angajat.
Sporurile care nu sunt inscrise distinct in carnetul de munca si sunt dovedite cu adeverinte, sporuri pentru care unitatea a achitat contributia pentru asigurari sociale, trebuiesc luate in considerare la calculul pensiei pentru ca, in caz contrar se incalca dispozitiile art. 2 alin. e din Legea nr. 19/2000 principiul contributivitatii (ex. sporul de vechime, spor ore festive, spor prima de vacanta,spor ore cap sectie).
In art.164 alin.3 teza I din Legea nr. 19/2000 se dispune luarea in calcul, la determinarea punctajului anual, a sporurilor cu caracter permanent inregistrate in carnetele de munca sau dovedite cu adeverintele eliberate de unitati,aceasta ipoteza fiind valabila in reclamantului.
Din aceasta perspectiva, daca exista o adeverinta eliberata de fostul angajator din care rezulta nivelul sporului de vechime de care a beneficiat asiguratul, acesta fiindu-i mai favorabil decat cel prevazut de lege (art. 164 alin. 3 teza a ll a din Legea nr. 19/2000), trebuie luat in considerare sporul de vechime real obtinut, o astfel de solutie fiind conforma si cu principiul contributivitatii, care cere ca la stabilirea drepturilor de pensie sa fie avute in vedere toate veniturile asupra carora    s-a calculat contributia de asigurari sociale inregistrate in carnetul de munca sau evidentiate in adeverinta eliberata de unitatea la care asiguratul si-a desfasurat activitatea si numai in cazul in care nu este dovedit prin carnetul de munca ori adeverinte cu valoare probanta echivalenta sporul de vechime pentru perioada anterioara datei de 01-04-1992, se calculeaza automat, in baza art. 164 alin.3 din Legea nr.19/2000.
A mai aratat reclamantul ca art.1 din Decretul nr. 389/1972 cu privire la contributia pentru asigurarile sociale de stat dispunea ca angajatorii sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat o contributie de 15% asupra castigului brut realizat de personalul lor salariat, dispozitii mentinute si prin Legea nr. 49/1992 pentru modificarea si completarea unor reglementari din legislatia de asigurari sociale, modificandu-se numai procentul acesteia.
OUG nr. 4/2005 prin art. 1 si art. 2 dispune ca recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite pe baza legislatiei in vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000.
Conform art. 23 alin. (1) lila din Legea nr. 19/2000, baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asigurarilor o constituie veniturile brute realizate lunar.
Art. 78 alin.(1) din acelasi act normativ prevede ca punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile, sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care constituie baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.
Totodata, potrivit alin. (4) al textului mentionat, punctajul asiguratului stabilit conform alin. (1) si (2) se calculeaza la nivelul veniturilor brute realizate pentru care     s-au platit contributii de asigurari sociale. In art. 4 alin. (2) si (3) din OUG nr. 4/2005 se precizeaza ca sporurile, indemnizatiile si majorarile de retributii tarifare care, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, au facut parte din baza de calcul a pensiilor si care se utilizeaza la determinarea punctajului mediu anual sunt enumerate in anexa ordonantei si acestea pot fi dovedite prin inscrierile din carnetele de munca sau adeverinte eliberate, conform legii, de catre angajatori.
In conformitate cu dispozitiile art. 3 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala-dreptul comun in materie anterior Legii nr. 19/2000 dreptul la pensie era recunoscut tuturor cetatenilor care au desfasurat o activitate permanenta pe baza unui contract de munca si pentru care angajatorii au platit contributia de asigurari sociale prevazuta de lege.
Principiul contributivitatii ce rezulta din textul enuntat este reiterat si in Legea nr. 19/2000, prin art. 2 lit. (e) care dispune ca drepturile de asigurari sociale se cuvin pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
Mai arata reclamantul ca potrivit art. 155 lit. e din Legea nr. 19/2000, dreptul de a solicita revizuirea drepturilor de pensie nu este supus vreunui termen de prescriptie si ca el nu a contestat Decizia de pensionare, CI A CERUT REVIZUIREA DREPTURILOR DE PENSIE PRIN UTILIZAREA ADEVERINTELOR CE REPREZINTA SPORURI IN CALCULUL PENSIEI si emiterea unei noi Decizii de pensionare cu respectarea Decretului nr. 167/1958 (3).
In consecinta, considera ca a fost prejudiciat in mod nelegal la stabilirea drepturilor sale de pensie (nu i s-a luat in calculul pensiei toate sporurile), pentru care unitatea a platit cas,
In drept invoca Legea nr. 19 modificata, Legea nr. 3/1977, Legea nr. 57/1974, Decret Lege 98/1990, H.G. 1550/2004, OUG. Nr. 4/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, Decizia 736/2006 a Curtii Constitutionale, Legea nr. 49/1992, Sentinta Civila nr. 312/2010.Sentinta civila nr.1656/2010, Decizia nr.3493/R/13-09-2010 a Curtii de Apel Bucuresti, Decizia nr.19/2011 a I.C.C.J. privind acordul global
Prin intampinarea formulata in cauza, parata solicita, pe cale de exceptie, sa se respinga cererea ca prematur introdusa.
Arata parata ca Decizia nr. 136868/03.10.2012 a fost emisa in temeiul Legii nr. 263/2010, cand in urma examinarii actelor din dosarul de pensionare depus la C.J.P. Calarasi, s-a admis cererea de recalculare a drepturilor emitandu-se decizia pe care reclamantul o contesta.
Pentru a se putea aplica prevederile art. 150 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a emis Ordinul nr. 1.453 din 2 mai 2011 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, functionarea si structura Comisiei centrale de contestatii din cadrul Casei Nationale de Pensii Publice.
Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. l din Ordinul nr. 1.453 din 2 mai 2011 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, functionarea si structura Comisiei centrale de contestatii din cadrul Casei Nationale de Pensii Publice, contestatia impotriva deciziei de pensie se depune in termen de 30 de zile de la data comunicarii, la casa teritoriala de pensii emitenta, aceleasi dispozitii fiind prevazute si de art. 151 alin. 2 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Or, prin cererea de chemare in judecata, reclamantul nu a contestat decizia de pensie emisa de Casa Judeteana de Pensii si nu a asteptat adoptarea hotararii de catre Comisia centrala de contestatii.
Examinand actele si lucrarile dosarului, tribunalul  a retinut  urmatoarele:
Prin cererea introductiva, reclamantul arata ca nu contesta decizia de pensionare emisa de parata in baza Legii 263/2011, la data de 03.10.2012, ci solicita obligarea paratei la emiterea unei decizii de revizuire, insa tribunalul observa ca obiectul cererii il constituie valorificarea unor adeverinte ce atesta realizarea unor venituri cu titlu de sporuri, adeverinte ce au fost depuse la casa de pensii, aceasta refuzand valorificarea veniturilor, prin emiterea deciziei din data de 03.10.2012.
Art. 129 alin. 3-5 Cod procedura civila consacra rolul activ al judecatorului, in virtutea caruia instanta are obligatia sa puna in dezbaterea partilor orice imprejurari de fapt ori de drept, chiar daca nu sunt mentionate in cerere, si sa staruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice greseala privind aflarea adevarului in cauza, pe baza stabilirii faptelor si prin aplicarea corecta a legii, in scopul pronuntarii unei hotarari temeinice si legale.
Spre deosebire de obiectul actiunii, care nu poate fi schimbat, temeiul ei juridic nu leaga instanta, care este indreptatita si chiar obligata, in exercitarea rolului activ si pentru a ajuta efectiv partile in ocrotirea intereselor legitime, sa dea actiunii calificarea juridica exacta, alta decat cea data de reclamant prin cererea de chemare in judecata. Calificarea actiunii se va face nu dupa natura termenilor folositi de reclamant, ci dupa scopul urmarit de acesta prin promovarea actiunii.
In speta, desi reclamantul a solicitat sa se oblige parata sa emita o decizie de recalculare a drepturilor de pensie cu valorificarea adeverintelor ce cuprindeau anumite sporuri, calificarea corecta a cererii sale este aceea de contestatie la decizia de pensie si potrivit prevederilor art. 149-151 din Legea 263/2010, deciziile de pensie emise de casele teritoriale de pensii si de casele de pensii sectoriale pot fi contestate, in termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia Centrala de Contestatii, termenul de solutionare a contestatiei fiind de 45 de zile de la data inregistrarii acesteia.
Hotararile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate la instanta judecatoreasca competenta, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Fata de inscrisurile depuse la dosar, tribunalul constata ca acesta nu a formulat contestatie impotriva deciziei 136868/03.10.2012 la casa teritoriala de pensii.
Situatie fata de care, tribunalul va admite exceptia prematuritatii invocata de parata si, pe cale de consecinta, va respinge ca prematur formulata cererea reclamantului M? impotriva paratei CJPCalarasi.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010