CIVIL-Concurs intre legea generala si legea speciala. Admisibilitatea actiunii. Dovada dreptului de proprietate.
(Sentinta civila nr. 739 din data de 12.06.2010 pronuntata de Tribunalul Dambovita)Prin actiunea inregistrata la J.R. sub nr. 2390/284/2008, reclamantele N.M.M. si N.G.C. au chemat in judecata pe paritii Ministerul Finantelor Publice si Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta a fie obligate sa le lase in deplina proprietate si posesie terenul in suprafata de 5.000 m.p. si casa situate in oras Judetul Dambovita .
In motivarea cererii, reclamantele au aratat ca sunt mostenitoarele defunctilor D.F. ( bunic) , si D.M. ( mama), proprietari ai acestor imobile, care au fost trecute dupa anul 1948 in proprietatea statului fara titlu, conform protocolului de predare primire din 31.03.2006 in baza art 2 din HG nr . 250/2006 predate de catre DADR Dambovita, Agentiei de Plati si Interventii pentru Agricultura, ca aceste imobile nu fac parte din cele enumerate de Decretul nr. 91/1950 .
Parata DGFP Dambovita a formulat intampinare prin care a sustinut ca actiunea reclamantelor este inadmisibila in baza prevederilor dreptului comun, acestea avand posibilitatea sa se adreseze instantei in baza Legii nr. 10/2001 si a Legii nr 112/1995.
A formulat intimpinare si parita APIA, invocind exceptia lipsei calitatii procesuale active a celor doua reclamante precum si lipsa calitatii sale procesuale pasive .
Reclamantele au formulat cerere completatoare solicitind introducerea in cauza a Primariei Titu ca proprietara a terenurilor in litigiu . Considera reclamantele ca prin invocarea acestei exceptii de fapt se arata titularul dreptului conform articolelor 64 si 65 din Codul de procedura civila.
Dupa punerea in discutie a acestor cereri a fost citata in calitate de pirita Primaria orasului Titu aceasta formulind intampinare prin care cere a fi respinsa actiunea reclamantelor si invoca exceptiile lipsei calitatii sale procesuale passive si a inadmisibilitatii actiunii .
Dupa punerea in discutie a exceptiilor invocate instanta de fond le-a respins pe cele privind lipsa calitatii procesuale pasive a paratei APIA, inadmisibilitatii actiunii si a lipsei calitatii procesuale active motivat de faptul ca cele doua exceptii privind inadmisibilitatea actiunii ridicata prin intampinare , atat de catre Ministerul Finantelor (fila nr.20 dosar fond), cat si de catre Primaria orasului Titu (fila nr. 4 dosar fond) nu pot fi primite pentru ca, pe de o parte , calificarea juridica a unei cereri in raport de temeiul de drept al acesteia este atributul judecatorului atunci cand se pronunta asupra fondului si pe de alta parte nici nu este o veritabila exceptie de fond , dintre cele la care se refera art. 137 alin. 1 Cod proc. civ. , putand fi tratata ca o veritabila aparare de fond care va trebui, de asemenea , sa fie analizata odata cu fondul.
Exceptia privind lipsa calitatii procesuale pasive ridicata de parata APIA (fila nr. 30 dosar fond) este neintemeiata , dat fiind faptul ca reclamantele au justificat atat propria lor calitate procesuala , cat si pe cea pasiva , prin chiar indicarea obiectului cererii (revendicare imobiliara) si a motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza pretentia acestora (filele 4-5 dosar fond).
Exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantelor ridicata de APIA (fila nr. 30 dosar fond) , de asemenea, a fost respinsa, motivat de faptul ca au calitatea de succesori legali ai ascendentilor lor.
A fost unita cu fondul exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei Titu .
Reclamantele au formulat cerere precizatoare prin care cheama in calitate de parat Consiliul Local Titu ca administrator al domeniului public si privat al autoritatii administrative teritoriale, solicitarea fiind pusa in discutie in sedinta publica si incuviintata .
A mai fost invocata de catre paratul Consiliul Local Titu exceptia netimbrarii cererii de chemare in judecata si cea a inadmisibilitatii actiunii si dupa punerea lor in discutie instanta a respins-o pe cea de-a doua si a pus in vedere reclamantelor sa evalueze bunul in litigiu si sa timbreze corespunzator.
Dupa administrarea probelor cu inscrisuri si expertiza, instanta de fond a admis in parte actiunea formulata, precizata si completata, obligand paratele Comisia Locala Titu si Ministerul Finantelor Publice sa lase reclamantelor in proprietate si posesie constructiile identificate in lucrarea de expertiza intocmita in cauza , mai putin obligatia fiind fata de APIA care nu foloseste aceste imobile . A fost respinsa solicitarea privind revendicarea terenului.
Pentru a hotari astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Initial , reclamantele au formulat cerere in baza Legii nr. 247/2005,pentru suprafata de 5000 mp teren revendicat in prezenta cauza, fiindu-le respinsa de catre Comisia Locala Titu care le validase propunerea de reconstituire in baza Legii nr. 18/1991, dar in temeiul Legii nr . 247/2005 a invalidat retroactiv respectiva propunere .
Inscrisurile detinute de catre reclamante probeaza ca autorii lor au detinut terenurile si constructiile , procedindu-se la identificarea exacta a acestora, insa in privinta terenurilor trebuie urmata calea pusa la dispozitie de procedura speciala instituita de legislatia fondului funciar.
Pe terenul in litigiu exista o casa si un grajd si revendicarea pornita de catre reclamante este o actiune reala, urmarindu-se readucerea bunurilor revendicate in patrimonial celor indreptatiti deci nu poate fi inlaturata aplicarea dispozitiilor articolelor 480 si urmatoarele din codul Civil , care devin incidente in speta .
Reclmantelor nu le poate fi incalcat dreptul de a pretinde bunurile revendicate in baza dispozitiilor de drept comun , imobilele constructii fiind trecute in proprietatea statului fara titlu, conform protocolului de predare primire din data de 31.03.2006 autorii reclamantelor facand parte din categoria persoanelor exceptate de la nationalizare .
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs Ministerul Finantelor Publice si Consiliul Local Titu, criticand sentinta pentru nelegalitate si netemeinicie, pentru urmatoarele motive:
Ministerul Finantelor Publice prin Directia Generala a Finantelor Publice Dambovita a sustinut ca actiunea reclamantelor este inadmisibila pe calea dreptului comun, in acest sens pronuntandu-se si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 33/09.06.2008, ca acestea aveau posibilitatea sa solicite restituirea imobilelor in baza Legii nr. 10/2001 si ale Legii nr. 112/1995 precum si in baza prevederilor art. 6 alin. 2 din Legea nr. 213/1998 care stabilesc ca bunurile preluate de stat fara un titlu valabil pot fi revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, daca nu fac obiectul unor legi speciale de reparatie.
Consiliul Local Titu a invocat inadmisibilitatea actiunii in revendicare in baza Deciziei nr. 33/09.06.2008, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, sustinand ca in materia revendicarii in privinta concursului dintre legea speciala si legea generala, Legea nr. 10/2001 reglementeaza masuri reparatorii, inclusiv pentru imobilele preluate fara titlu valabil.
A mai invocat inadmisibilitatea actiunii, motivat de faptul ca bunurile - constructii ce fac obiectul revendicarii, sunt proprietate publica, fiind inalienabile, insesizabile si imprescriptibile. Pe fond a criticat sentinta pe motiv ca din probele administrate nu rezulta imprejurarea ca autorii reclamantilor au fost inregistrati si cu constructii.
Intimata parata Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura a solicitat admiterea recursului si respingerea cererii formulata de reclamante ca fiind inadmisibila sau neintemeiata.
Au aratat ca bunurile au trecut in domeniul public al statului si in administrarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, ca actele incheiate cu incalcarea prevederilor Legii nr. 213/1998 sunt lovite de nulitate absoluta, iar autorii reclamantilor nu figurau cu constructii.
Intimatele reclamante au solicitat respingerea recursului motivat de faptul ca nu se afla in nici una din situatiile prevazute de Decizia nr. 33/09.06.2008 a ICCJ, ca nu lezeaza prin cererea lor nici un alt drept de proprietate, ca imobilul este degradat si acolo nu se desfasoara nici o activitate.
Examinand sentinta recurata, prin prisma criticilor formulate, a actelor si lucrarilor dosarului, a sustinerilor partilor, precum si a dispozitiilor legale incidente in cauza, tribunalul constata recursurile nefondate pentru cele ce se vor arata in continuare:
In ce priveste inadmisibilitatea actiunii in revendicare invocata de ambele recurente, tribunalul apreciaza ca aceasta a fost in mod corect solutionata de catre instanta de fond prin prisma Deciziei nr. 33/2008 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie la data de 09.06.2008.
Potrivit acestei decizii, concursul dintre legea speciala si legea generala, se rezolva in favoarea legii speciale, insa in cazul in care sunt sesizate neconcordante intre legea speciala, respectiv Legea nr. 10/2001 si Conventia Europeana a Drepturilor Omului, aceasta din urma are prioritate, prioritate care poate fi data in cadrul unei actiuni in revendicare, intemeiata pe dreptul comun, in masura in care astfel, nu s-ar aduce atingere unui alt drept de proprietate ori securitatii raporturilor juridice .
S-a stabilit prin aceasta decizie ca atunci cand exista neconcordante intre legea interna si Conventia Europeana a Drepturilor Omului, trebuie sa se verifice pe fond daca si paratul in actiunea in revendicare nu are, la randul sau, un bun in sensul conventiei - o hotarare judecatoreasca anterioara, prin care i s-a recunoscut dreptul de a pastra imobilul. In speta, prin aceasta actiune nu se aduce atingere vreunui alt drept de proprietate al altei persoane, ori securitatii raporturilor juridice, deoarece revendicarea a fost indreptata impotriva statului si ale unor institutii ale statului si nu impotriva unei persoane fizice.
In ce priveste inadmisibilitatea actiunii pe motiv ca bunurile revendicate - constructii sunt proprietate publica, tribunalul constata ca si aceasta este neintemeiata.
Terenul revendicat de reclamante figureaza in HCL Titu nr. 69/28.06.2007 in domeniul public al acestei localitati, iar prin Hotararea nr. 117/ 29.10.2008 s-a abrogat HCL nr. 53/16.07.2008, prin aprobarea trecerii din domeniul public al orasului Titu si administrarea Consiliului Local Titu in domeniul public al statului si in administrarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, a imobilului teren in suprafata de 3702 mp pentru amplasarea unei constructii de tip modular cu destinatia de sediu pentru centrul local APIA Titu.
De asemenea, conform Hotararii nr. 250/2006 a Guvernului Romaniei, la pozitia nr. 48 apare un imobil in suprafata construita de 48 mp situat in satul Salcuta - oras Titu, aflat in domeniul public al statului si in administrarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale - Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura.
Fata de cele de mai sus, se poate constata ca imobilul in suprafata desfasurata de 48 mp nu este unul si acelasi cu imobilele revendicate si identificate de expert, respectiv casa P + 1 in suprafata de 179 mp si grajd in suprafata de 84 mp, aceste imobile nefiind cuprinse in Hotararea nr. 250/22.02.2006, care atesta apartenenta bunurilor la domeniul public al statului.
In ce priveste terenul despre care se afirma ca face parte din domeniul public al statului, se poate observa ca desi a facut obiectul actiunii in revendicare, nu s-a admis actiunea cu privire la acesta , neavand relevanta apartenenta acestuia de domeniul public al statului.
Referitor la criticile formulate de recurenta Consiliul Local Titu , pe fondul cauzei, in sensul ca intimatele reclamante nu si-au dovedit dreptul de proprietate cu privire la constructii, tribunalul retine ca acestea nu sunt intemeiate.
Astfel, din borderoul populatiei, proprietatilor si exploatatiilor agricole din comuna Salcuta, plasa Titu, judetul Dambovita, intocmit conform recensamantului agricol si al populatiei din anul 1948, rezulta ca la numarul casei 336 figureaza numitii D.F. SI D.M. cu suprafetele de 20 ha si 5000 mp din care curti 5000 mp.
De asemenea, din adeverinta nr. 452 din 18 iunie 1947 rezulta ca numitul F.D. poseda pe raza comunei Salcuta o suprafata de 20,7713 ha, compusa din doua trupuri, iar certificatul nr. 405 din 22.11.2000 emis de Directia Judeteana Dambovita a Arhivelor Nationale, atesta ca numitul F.D. poseda in comuna Salcuta, suprafata de 20,50 ha, fiind inscris in tabelul cu chiaburi din aceasta localitate.
Din inscrisurile aratate mai sus, rezulta fara putinta de tagada ca autorii reclamantelor au posedat pe raza localitatii Salcuta, judetul Dambovita suprafata de 20 ha si 5000 mp din care 5000 mp curti, aceasta ultima suprafata fiind reconstituita in baza Legii nr. 18/1991 si apoi invalidata cu motivarea ca le-a fost acordata o suprafata mai mare decat cea totala avuta de autorii lor. Invalidarea nu a avut loc ca urmare a faptului ca aceasta suprafata nu ar fi fost proprietatea autorilor reclamantelor, ci pentru faptul ca depasea suprafata totala acordata acestora.
Constructiile aflate pe suprafata de 5000 mp au fost identificate prin expertiza efectuata in cauza, constatandu-se ca acestea au fost edificate in anii 1937 - 1938, ca au o suprafata desfasurata de 179 mp si respectiv de 84 mp aflate intr-o avansata stare de degradare. Anul constructiei stabilit de expert coincide cu datele atestate de actele de proprietate ale reclamantelor cu privire la teren si chiar daca nu exista un document care sa ateste in mod expres dreptul de proprietate al autorilor reclamantei cu privire la aceste constructii, concluzia este aceea ca acestea au fost edificate de autorii acestora pe suprafata de teren curti situat pe raza comunei Salcuta, oras Titu, judetul Dambovita, care le-a apartinut.
Paratele nu au produs nici o dovada contrara in sensul mentionarii persoanelor sau institutiilor care ar fi edificat aceste imobile, mentionand doar ca acestea s-ar afla in domeniul public al statului prin H.G. nr. 250/22.02.2006 la pozitia 48, insa la aceasta pozitie apare un imobil in suprafata desfasurata de 48 mp care nu coincide cu imobilele identificate de expert pe teren.
Autorii reclamantelor au figurat in tabelul cu chiaburi din comuna Salcuta, cu suprafata de 20 ha si 5000 mp din care 5000 curti, nr. casei fiind 336, astfel ca in mod cert imobilele situate pe acest teren, identificate de expert au fost proprietatea autorilor reclamantelor.
Pentru cele ce preced, tribunalul constatand ca instanta de fond a pronuntat o hotarare legal si temeinica, in baza art. 312 Cod procedura civila, va respinge recursurile ca nefondate.
In motivarea cererii, reclamantele au aratat ca sunt mostenitoarele defunctilor D.F. ( bunic) , si D.M. ( mama), proprietari ai acestor imobile, care au fost trecute dupa anul 1948 in proprietatea statului fara titlu, conform protocolului de predare primire din 31.03.2006 in baza art 2 din HG nr . 250/2006 predate de catre DADR Dambovita, Agentiei de Plati si Interventii pentru Agricultura, ca aceste imobile nu fac parte din cele enumerate de Decretul nr. 91/1950 .
Parata DGFP Dambovita a formulat intampinare prin care a sustinut ca actiunea reclamantelor este inadmisibila in baza prevederilor dreptului comun, acestea avand posibilitatea sa se adreseze instantei in baza Legii nr. 10/2001 si a Legii nr 112/1995.
A formulat intimpinare si parita APIA, invocind exceptia lipsei calitatii procesuale active a celor doua reclamante precum si lipsa calitatii sale procesuale pasive .
Reclamantele au formulat cerere completatoare solicitind introducerea in cauza a Primariei Titu ca proprietara a terenurilor in litigiu . Considera reclamantele ca prin invocarea acestei exceptii de fapt se arata titularul dreptului conform articolelor 64 si 65 din Codul de procedura civila.
Dupa punerea in discutie a acestor cereri a fost citata in calitate de pirita Primaria orasului Titu aceasta formulind intampinare prin care cere a fi respinsa actiunea reclamantelor si invoca exceptiile lipsei calitatii sale procesuale passive si a inadmisibilitatii actiunii .
Dupa punerea in discutie a exceptiilor invocate instanta de fond le-a respins pe cele privind lipsa calitatii procesuale pasive a paratei APIA, inadmisibilitatii actiunii si a lipsei calitatii procesuale active motivat de faptul ca cele doua exceptii privind inadmisibilitatea actiunii ridicata prin intampinare , atat de catre Ministerul Finantelor (fila nr.20 dosar fond), cat si de catre Primaria orasului Titu (fila nr. 4 dosar fond) nu pot fi primite pentru ca, pe de o parte , calificarea juridica a unei cereri in raport de temeiul de drept al acesteia este atributul judecatorului atunci cand se pronunta asupra fondului si pe de alta parte nici nu este o veritabila exceptie de fond , dintre cele la care se refera art. 137 alin. 1 Cod proc. civ. , putand fi tratata ca o veritabila aparare de fond care va trebui, de asemenea , sa fie analizata odata cu fondul.
Exceptia privind lipsa calitatii procesuale pasive ridicata de parata APIA (fila nr. 30 dosar fond) este neintemeiata , dat fiind faptul ca reclamantele au justificat atat propria lor calitate procesuala , cat si pe cea pasiva , prin chiar indicarea obiectului cererii (revendicare imobiliara) si a motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza pretentia acestora (filele 4-5 dosar fond).
Exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantelor ridicata de APIA (fila nr. 30 dosar fond) , de asemenea, a fost respinsa, motivat de faptul ca au calitatea de succesori legali ai ascendentilor lor.
A fost unita cu fondul exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei Titu .
Reclamantele au formulat cerere precizatoare prin care cheama in calitate de parat Consiliul Local Titu ca administrator al domeniului public si privat al autoritatii administrative teritoriale, solicitarea fiind pusa in discutie in sedinta publica si incuviintata .
A mai fost invocata de catre paratul Consiliul Local Titu exceptia netimbrarii cererii de chemare in judecata si cea a inadmisibilitatii actiunii si dupa punerea lor in discutie instanta a respins-o pe cea de-a doua si a pus in vedere reclamantelor sa evalueze bunul in litigiu si sa timbreze corespunzator.
Dupa administrarea probelor cu inscrisuri si expertiza, instanta de fond a admis in parte actiunea formulata, precizata si completata, obligand paratele Comisia Locala Titu si Ministerul Finantelor Publice sa lase reclamantelor in proprietate si posesie constructiile identificate in lucrarea de expertiza intocmita in cauza , mai putin obligatia fiind fata de APIA care nu foloseste aceste imobile . A fost respinsa solicitarea privind revendicarea terenului.
Pentru a hotari astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Initial , reclamantele au formulat cerere in baza Legii nr. 247/2005,pentru suprafata de 5000 mp teren revendicat in prezenta cauza, fiindu-le respinsa de catre Comisia Locala Titu care le validase propunerea de reconstituire in baza Legii nr. 18/1991, dar in temeiul Legii nr . 247/2005 a invalidat retroactiv respectiva propunere .
Inscrisurile detinute de catre reclamante probeaza ca autorii lor au detinut terenurile si constructiile , procedindu-se la identificarea exacta a acestora, insa in privinta terenurilor trebuie urmata calea pusa la dispozitie de procedura speciala instituita de legislatia fondului funciar.
Pe terenul in litigiu exista o casa si un grajd si revendicarea pornita de catre reclamante este o actiune reala, urmarindu-se readucerea bunurilor revendicate in patrimonial celor indreptatiti deci nu poate fi inlaturata aplicarea dispozitiilor articolelor 480 si urmatoarele din codul Civil , care devin incidente in speta .
Reclmantelor nu le poate fi incalcat dreptul de a pretinde bunurile revendicate in baza dispozitiilor de drept comun , imobilele constructii fiind trecute in proprietatea statului fara titlu, conform protocolului de predare primire din data de 31.03.2006 autorii reclamantelor facand parte din categoria persoanelor exceptate de la nationalizare .
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs Ministerul Finantelor Publice si Consiliul Local Titu, criticand sentinta pentru nelegalitate si netemeinicie, pentru urmatoarele motive:
Ministerul Finantelor Publice prin Directia Generala a Finantelor Publice Dambovita a sustinut ca actiunea reclamantelor este inadmisibila pe calea dreptului comun, in acest sens pronuntandu-se si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 33/09.06.2008, ca acestea aveau posibilitatea sa solicite restituirea imobilelor in baza Legii nr. 10/2001 si ale Legii nr. 112/1995 precum si in baza prevederilor art. 6 alin. 2 din Legea nr. 213/1998 care stabilesc ca bunurile preluate de stat fara un titlu valabil pot fi revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, daca nu fac obiectul unor legi speciale de reparatie.
Consiliul Local Titu a invocat inadmisibilitatea actiunii in revendicare in baza Deciziei nr. 33/09.06.2008, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, sustinand ca in materia revendicarii in privinta concursului dintre legea speciala si legea generala, Legea nr. 10/2001 reglementeaza masuri reparatorii, inclusiv pentru imobilele preluate fara titlu valabil.
A mai invocat inadmisibilitatea actiunii, motivat de faptul ca bunurile - constructii ce fac obiectul revendicarii, sunt proprietate publica, fiind inalienabile, insesizabile si imprescriptibile. Pe fond a criticat sentinta pe motiv ca din probele administrate nu rezulta imprejurarea ca autorii reclamantilor au fost inregistrati si cu constructii.
Intimata parata Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura a solicitat admiterea recursului si respingerea cererii formulata de reclamante ca fiind inadmisibila sau neintemeiata.
Au aratat ca bunurile au trecut in domeniul public al statului si in administrarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, ca actele incheiate cu incalcarea prevederilor Legii nr. 213/1998 sunt lovite de nulitate absoluta, iar autorii reclamantilor nu figurau cu constructii.
Intimatele reclamante au solicitat respingerea recursului motivat de faptul ca nu se afla in nici una din situatiile prevazute de Decizia nr. 33/09.06.2008 a ICCJ, ca nu lezeaza prin cererea lor nici un alt drept de proprietate, ca imobilul este degradat si acolo nu se desfasoara nici o activitate.
Examinand sentinta recurata, prin prisma criticilor formulate, a actelor si lucrarilor dosarului, a sustinerilor partilor, precum si a dispozitiilor legale incidente in cauza, tribunalul constata recursurile nefondate pentru cele ce se vor arata in continuare:
In ce priveste inadmisibilitatea actiunii in revendicare invocata de ambele recurente, tribunalul apreciaza ca aceasta a fost in mod corect solutionata de catre instanta de fond prin prisma Deciziei nr. 33/2008 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie la data de 09.06.2008.
Potrivit acestei decizii, concursul dintre legea speciala si legea generala, se rezolva in favoarea legii speciale, insa in cazul in care sunt sesizate neconcordante intre legea speciala, respectiv Legea nr. 10/2001 si Conventia Europeana a Drepturilor Omului, aceasta din urma are prioritate, prioritate care poate fi data in cadrul unei actiuni in revendicare, intemeiata pe dreptul comun, in masura in care astfel, nu s-ar aduce atingere unui alt drept de proprietate ori securitatii raporturilor juridice .
S-a stabilit prin aceasta decizie ca atunci cand exista neconcordante intre legea interna si Conventia Europeana a Drepturilor Omului, trebuie sa se verifice pe fond daca si paratul in actiunea in revendicare nu are, la randul sau, un bun in sensul conventiei - o hotarare judecatoreasca anterioara, prin care i s-a recunoscut dreptul de a pastra imobilul. In speta, prin aceasta actiune nu se aduce atingere vreunui alt drept de proprietate al altei persoane, ori securitatii raporturilor juridice, deoarece revendicarea a fost indreptata impotriva statului si ale unor institutii ale statului si nu impotriva unei persoane fizice.
In ce priveste inadmisibilitatea actiunii pe motiv ca bunurile revendicate - constructii sunt proprietate publica, tribunalul constata ca si aceasta este neintemeiata.
Terenul revendicat de reclamante figureaza in HCL Titu nr. 69/28.06.2007 in domeniul public al acestei localitati, iar prin Hotararea nr. 117/ 29.10.2008 s-a abrogat HCL nr. 53/16.07.2008, prin aprobarea trecerii din domeniul public al orasului Titu si administrarea Consiliului Local Titu in domeniul public al statului si in administrarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, a imobilului teren in suprafata de 3702 mp pentru amplasarea unei constructii de tip modular cu destinatia de sediu pentru centrul local APIA Titu.
De asemenea, conform Hotararii nr. 250/2006 a Guvernului Romaniei, la pozitia nr. 48 apare un imobil in suprafata construita de 48 mp situat in satul Salcuta - oras Titu, aflat in domeniul public al statului si in administrarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale - Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura.
Fata de cele de mai sus, se poate constata ca imobilul in suprafata desfasurata de 48 mp nu este unul si acelasi cu imobilele revendicate si identificate de expert, respectiv casa P + 1 in suprafata de 179 mp si grajd in suprafata de 84 mp, aceste imobile nefiind cuprinse in Hotararea nr. 250/22.02.2006, care atesta apartenenta bunurilor la domeniul public al statului.
In ce priveste terenul despre care se afirma ca face parte din domeniul public al statului, se poate observa ca desi a facut obiectul actiunii in revendicare, nu s-a admis actiunea cu privire la acesta , neavand relevanta apartenenta acestuia de domeniul public al statului.
Referitor la criticile formulate de recurenta Consiliul Local Titu , pe fondul cauzei, in sensul ca intimatele reclamante nu si-au dovedit dreptul de proprietate cu privire la constructii, tribunalul retine ca acestea nu sunt intemeiate.
Astfel, din borderoul populatiei, proprietatilor si exploatatiilor agricole din comuna Salcuta, plasa Titu, judetul Dambovita, intocmit conform recensamantului agricol si al populatiei din anul 1948, rezulta ca la numarul casei 336 figureaza numitii D.F. SI D.M. cu suprafetele de 20 ha si 5000 mp din care curti 5000 mp.
De asemenea, din adeverinta nr. 452 din 18 iunie 1947 rezulta ca numitul F.D. poseda pe raza comunei Salcuta o suprafata de 20,7713 ha, compusa din doua trupuri, iar certificatul nr. 405 din 22.11.2000 emis de Directia Judeteana Dambovita a Arhivelor Nationale, atesta ca numitul F.D. poseda in comuna Salcuta, suprafata de 20,50 ha, fiind inscris in tabelul cu chiaburi din aceasta localitate.
Din inscrisurile aratate mai sus, rezulta fara putinta de tagada ca autorii reclamantelor au posedat pe raza localitatii Salcuta, judetul Dambovita suprafata de 20 ha si 5000 mp din care 5000 mp curti, aceasta ultima suprafata fiind reconstituita in baza Legii nr. 18/1991 si apoi invalidata cu motivarea ca le-a fost acordata o suprafata mai mare decat cea totala avuta de autorii lor. Invalidarea nu a avut loc ca urmare a faptului ca aceasta suprafata nu ar fi fost proprietatea autorilor reclamantelor, ci pentru faptul ca depasea suprafata totala acordata acestora.
Constructiile aflate pe suprafata de 5000 mp au fost identificate prin expertiza efectuata in cauza, constatandu-se ca acestea au fost edificate in anii 1937 - 1938, ca au o suprafata desfasurata de 179 mp si respectiv de 84 mp aflate intr-o avansata stare de degradare. Anul constructiei stabilit de expert coincide cu datele atestate de actele de proprietate ale reclamantelor cu privire la teren si chiar daca nu exista un document care sa ateste in mod expres dreptul de proprietate al autorilor reclamantei cu privire la aceste constructii, concluzia este aceea ca acestea au fost edificate de autorii acestora pe suprafata de teren curti situat pe raza comunei Salcuta, oras Titu, judetul Dambovita, care le-a apartinut.
Paratele nu au produs nici o dovada contrara in sensul mentionarii persoanelor sau institutiilor care ar fi edificat aceste imobile, mentionand doar ca acestea s-ar afla in domeniul public al statului prin H.G. nr. 250/22.02.2006 la pozitia 48, insa la aceasta pozitie apare un imobil in suprafata desfasurata de 48 mp care nu coincide cu imobilele identificate de expert pe teren.
Autorii reclamantelor au figurat in tabelul cu chiaburi din comuna Salcuta, cu suprafata de 20 ha si 5000 mp din care 5000 curti, nr. casei fiind 336, astfel ca in mod cert imobilele situate pe acest teren, identificate de expert au fost proprietatea autorilor reclamantelor.
Pentru cele ce preced, tribunalul constatand ca instanta de fond a pronuntat o hotarare legal si temeinica, in baza art. 312 Cod procedura civila, va respinge recursurile ca nefondate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Revendicare (actiuni, bunuri, drepturi)
Revendicare imobiliara - Decizie nr. 583 din data de 13.09.2017Calificare actiune. Actiune in constatare sau actiune in realizare. Admisibilitatea actiunii in constatare in situatia in care partile au posibilitatea de a formula actiune realizarea dreptului - Sentinta civila nr. 272 din data de 16.03.2016
Revendicare imobiliara. Folosirea unui teren agricol fara titlu. Despagubiri - Sentinta civila nr. 296 din data de 08.04.2015
Revendicare unui imobil trecut in proprietatea statului. Actiune in revendicare inadmisibila - Decizie nr. 497 din data de 17.05.2012
Actiune in revendicare. Obligatia proprietarului de a permite traversarea terenului pentru cauza de utilitate publica. - Decizie nr. 466 din data de 14.05.2012
Revendicare imobiliara. Folosirea unui imobil fara titlu - Decizie nr. 539 din data de 14.11.2011
Restituire imobil preluat abuziv de catre stat - Decizie nr. 384 din data de 01.09.2011
Cerere de restituire a imobilelor trecute in proprietatea statului prin expropriere. - Decizie nr. 386 din data de 02.09.2011
Revendicare - Sentinta civila nr. 335 din data de 29.03.2011
Revendicare - Decizie nr. 6798 din data de 28.01.2011
Revendicare - Decizie nr. 4979 din data de 10.02.2011
Revendicare imobil in baza legii 10/2001 - Decizie nr. 401 din data de 28.10.2010
Revendicare - Decizie nr. 220 din data de 25.03.2010
Revendicare.Nulitatea absoluta a actelor juridice si operatiunilor de cf. - Decizie nr. 67 din data de 04.03.2010
Revendicare mobiliara - Sentinta civila nr. 307 din data de 26.01.2011
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 1311 din data de 19.10.2011
Revendicare - Sentinta civila nr. 115 din data de 17.02.2010
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 129 din data de 24.02.2010
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 129 din data de 24.02.2010
Legalitatea dispozitiei de recuperare a sumelor incasate necuvenit cu titlu de ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri, ca urmare a nedeclararii corecte a numarului membrilor de familie, veniturilor ori bunurilor detinute. - Decizie nr. 103/F din data de 16.01.2014