InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Balcesti

plangere contraventionala

(Hotarare nr. din data de 16.03.2010 pronuntata de Judecatoria Balcesti)

Domeniu Cereri | Dosare Judecatoria Balcesti | Jurisprudenta Judecatoria Balcesti

Prin plangerea inregistrata pe rolul acestei instan?e sub n.797/185/2009, petenta SC BC SRL reprezentata prin administrator BM , in contradictoriu cu ITM Vilcea, a solicitat ca prin hot?rarea ce se va reprezenta s? se anuleze procesul verbal de contraven?ie nr. 0003788/09.07.2009 ?i exonerarea de plata amenzii.
In motivare s-a ar?tat faptul c? in urma controlului efectuat de reprezentan?i ai ITM Vilcea in perioada 06.07.2009 - 08.07.2009, s-a incheiat procesul verbal de constatare a contraven?iilor nr.0003788 din 09.07.2009, in care s-a constatat c? a primit la lucru f?r? a avea intocmite in form? scris? contracte individuale d e munc? anterior inceperii activitii un num?r de trei persoane. Pentru aceast? fapt? s-a aplicat o amend? de 4500 lei . Petenta a men?ionat c? fapta re?inut? nu exist? deoarece activitatea desfurat? de cele trei persoane in cadrul societii s-a realizat in baza raporturilor de  munc? stabilite prin contracte individuale de munc? incheiate in form? scris? , contracte inregistrate atat in registrul general de evident? a salaria?ilor cat si la ITM .
In discu?iile avute cu cei trei salaria?i, dup? efectuarea controlului in leg?tur? cu declara?iile date prin care men?ionau c? nu s-au incheiat contracte individuale de munc?, ace?tia au justificat men?iunile f?cute prin faptul c? inspectorii i-au timorat ei neputandu-se concentra asupra intreb?rilor puse de ace?tia iar unul din salaria?i in loc s?-?i treac? numele real ?i-a men?ionat un alt nume. 
Petenta a men?ionat faptul c? la intocmirea procesului verbal de contraven?ie au fost inc?lcate disp.art.16 alin.7 din OG 2/2001 care prevedeau obliga?ia pentru agentul constatator de a consemna obiec?iunile in caz contrar sanc?iunea ce intervine este nulitatea procesului verbal. De asemenea, s-a men?ionat c? agentul constatator a refuzat s? consemneze in procesul verbal de contraven?ie c? are posibilitatea s? achite in 48 de ore jum?tate din minimul amenzii prev?zute in actul normativ .
S-a mai precizat in plangere c? potrivit art. 1 din OG 2/2001 constituie contraven?ie fapta s?var?it? cu vinovie iar aceast? vinovia nu se prezum? ci ea trebuie dovedit? de c?tre agentul constatator .
In drept au fost invocate dispozi?iile art. 276 alin.3 din Legea 53/2003 ?i art. 31 ?i urm din OG 2/2001.
Au fost ata?ate in copie, contracte individuale de munc?:  BE, DD, CM, in?tiin?are de plat? nr.394/09.07.2009, proces verbal de constatare si sanc?ionare a contraven?iilor.
La data de 20.08.2009 intimata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea plangerii formulate de petent?.
In motivare s-a ar?tat c? in data de 06.07.2009 in jurul orelor 11,25, inspectori din cadrul ITM Vilcea s-au deplasat la punctul de lucru din ora?ul B?lce?ti in vederea efectu?rii unui control inopinat care avea drept obiectiv identificarea si combaterea cazurilor de munc? f?r? forme legale de angajare ?i verificarea modului de organizare si desfurare a stabilirii rela?iilor de munc? in cadrul societii .In ziua respectiv? au fost g?si?i la lucru CM, DD, PM , c?rora li s-a cerut s? completeze ?i s? semneze pe propria r?spundere declara?ii prin care au recunoscut c? lucreaz? incepand cu data de 01.07.2009 f?r? a li se intocmi contracte individuale de munc? fiind in perioad? de prob?.
Potrivit Codului Muncii administratorul firmei avea obliga?ia de a incheia contracte individuale de munc? in form? scris?, anterior inceperii  raporturilor de munc? iar men?iunea salaria?ilor c? erau in perioada de proba nu este relevant? deoarece ?i in aceasta situa?ie exista obliga?ia de a incheia contract de munc? in care s? se prevad? perioada de prob?.
Contractele invocate de petenta ca fiind incheiate anterior controlului sunt contrazise de faptul c? au fost inregistrate la ITM Vilcea in data de 08.07.2009 , ulterior finaliz?rii controlului fapt ce demonstreaz? c? administratorul societii i?i indeplinea atribu?iile numai in urma controalelor efectuate. Sanc?iunea aplicat? este in conformitate cu dispozi?iile art. 276 alin. 1 lit. e din Legea 53/2003. Gravitatea faptei s?var?ite rezult? chiar din dispozi?iile legii care o sanc?ioneaz? ?i pentru are legiuitorul a prev?zut limite considerabile ale amenzilor avand in vedere domeniul pe care il reglementeaz? respectiv protec?ia persoanelor in cadrate in munc?. Sanc?iunea a fost individualizata ?i aplicat? cu respectarea art. 276 alin.1 lit. e din legea 53/2003 ?i art. 21 alin.3 din OG 2/2001, amenda stabilit? fiind minimul prev?zut de lege pentru fiecare persoan? g?sit? f?r? contract de munc?. Gradul crescut al pericolului social al faptei este pus in eviden de natura relatiilor sociale ap?rate dreptul la munc? fiind un drept fundamental recunoscut de art. 41 din Constitu?ia Romaniei art. 23 pct. 1 ?i 2 din Declara?ia Universala a drepturilor Omului din 1948 , art. 1 Partea II din Carta Social? Europeana adoptata la Strasbourg la 3 mai 1986.
In drept au fost invocate disp. Legii 53/2003 ?i OG 2/2001 .
Au fost ata?ate in copie, proces verbal de control nr.2649/08.07.2009, anexele 1.1 ?i 1.2  la procesul verbal nr.1092/08.07.2009, declara?ii CM, PM, DD, adresa petentei inregistrata la ITM sub nr.12545/08.07.2009.
In dovedirea plangerii petenta a solicitat proba cu acte, prob? ce a fost incuviin?at? si administrata de instan?a de judecat?.
Instan?a a dispus audierea martorilor CM, DD, declara?iile acestora fiind ata?ate la dosarul cauzei. Nu a putut fi audiat martorul BE .
Instan?a analizand actele ?i lucr?rile dosarului re?ine c?:
La data de 09.07.2009 petentei i-a fost intocmit proces verbal de contraven?ie deoarece in urma controlului efectuat la data de 06.07.2009 la punctul de lucru din ora?ul B?lce?ti al SC BC SRL au fost identificate trei persoane , respectiv CM, PM ?i DD care au fost primite la lucru , f?r? a avea intocmit in form? scris? contracte individuale de munc? anterior inceperii raporturilor de munc?, inc?lcandu-se astfel prevederile art. 16 alin.1 din  Legea 53/2003.
Pentru aceasta fapt? petentei i-a fost aplicat? o amend? de 4500 lei conform art. 276 alin.1 lit.e din Legea 53/2003.
Petenta a depus la dosar -filele 6-11, copii de pe contractele individuale de munc? inregistrate la 08.07.2009 la ITM Vilcea sub numerele 14209/337777 pentru BE, 14209/337781 pentru DD ?i 14209/337714 pentru CM.
Martorul DD (fila 60)  a precizat c? a semnat contract individual de munc? la data inceperii activitii ?i c? ?i-a inceput activitatea in cadrul societii in data de 04.07.2009 . Contrar celor sus?inute in instan in declara?ia data in prezenta inspectorilor ITM (fila 30 dosar), acesta a men?ionat c? nu a semnat contract de munc? fiind in prob? ?i c? a fost angajat incepand cu data de 01.07.2009.
Martorul CM (fila 81) a men?ionat c? in momentul in care a inceput activitatea in cadrul societii a semnat fi?a de protec?ie a muncii si i-a fost efectuat instructajul, lucrand circa 6 zile, dup? care a renun?at intrucat nu putea lucra la in?l?ime. Acesta a declarat ca i?i men?ine declara?ia dat? in prezen?a reprezentan?ilor ITM Vilcea.
Dar in declara?ia dat? cu ocazia controlului (fila 27 dosar) CM precizeaz? c? nu a semnat contract de munc? fiind in perioada de prob? ?i c? ?i-a inceput activitatea in cadrul firmei la data de 01.07.2009.
Cea de-a treia persoan? identificat? ca neavand incheiat contract de munc? nu a putut fi audiat?, dar din declara?ia dat? ?i aflat? la fila 28, men?ioneaz? c? nu a incheiat contract de munc? fiind in perioad? de prob?. 
Administratorul societii a semnat f?r? obiec?iuni anexele la procesul verbal  seria ITM VL 1092/08.07.2009 (filele 25,26).
Contractele individuale de munc? a celor trei persoane au fost inregistrate la  ITM Vilcea la data de 08.07.2009 ( fila 13 dosar) iar modific?rile intervenite in registrul general de eviden a salaria?ilor in form? electronic? au fost inregistrate la data de 14.07.2009.
     Potrivit art. 276 alin.l lit. e din Legea 53/2003, constituie contraven?ie primirea la munc? a persoanelor f?r? incheierea unui contract individual de munc?.
     Contractul individual de munc? este acea conven?ie in temeiul c?reia o persoan? fizic? denumit? salariat se oblig? s? presteze o anumit? activitate pentru ?i sub autoritatea unui angajator, persoan? juridic? sau persoan? fizic?, care la randul s?u se oblig? s? pl?teasc? remunera?ia denumit? salariu ?i s? asigure condi?ii adecvate desfur?rii activitii, men?inerii securitii ?i s?n?tii in munc?.
     Potrivit art. 16 din Legea 53/2003, angajatorul are obliga?ia de a incheia contract individual de munc? anterior inceperii raporturilor de munc?.
     Contractul individual de munc? trebuie incheiat in form? scris?, aceast? cerin fiind prev?zut? de Codul Muncii (art. 16 alin.l ) conform c?reia contractul de munc? se incheie in baza consimmantului p?r?ilor, in form? scris? ?i in limba roman?. Este o obliga?ie ce revine angajatorului iar neindeplinirea ei constituie contraven?ie.
     Intrucat contractul individual de munc? reprezint? cea mai concludent? dovad? a ceea ce au convenit p?r?ile, documentul pe baza c?ruia se poate verifica in ce m?sur? ?i-a indeplinit obliga?ia oricare dintre p?r?i, ce drepturi poate revendica ?i ce r?spunderi are chiar ?i in cazul solu?ion?rii unor eventuale litigii, incheierea lui chiar inainte de inceperea raportului de munc? ?i in form? scris? este in interesul ambelor p?r?i.
     R?spunderea pentru incheierea contractului individual de munc? revine in mod firesc angajatorului.
     Existen?a contractului previne comportamentului abuziv al acestuia dar si atitudinea incorect? a salariatului in indeplinirea sarcinilor pentru care s-a angajat. De asemenea incadrarea in munc? doar cu forme legale pe baza unor contracte individuale de munc? asigur? ?i cunoa?terea si exercitarea obliga?iilor legale e le revin celor care folosesc for de munc? salariat?.
     Forma scris?, de?i are o insemn?tate incontestabil? pentru concretizarea voin?ei p?r?ilor, pentru precizarea drepturilor ?i obliga?iilor lor reciproce, ?i pe cale de consecin, pentru dovedirea ulterioar? a con?inutului real al raportului juridic, nu constituie o condi?ie de valabilitate ci una de prob?, ea fiind reglementat? in interesul p?r?ilor in special al salariatului pentru a? asigura un mijloc de prob? sigur ?i u?or de administrat.
      Legisla?ia in vigoare prevede o dubl? inregistrare a contractului in registrul de eviden a salaria?ilor (art. 34 Codul Muncii) ?i la inspectoratul teritorial de munc? (Legea 130/1999).
      Nu este intemeiat? ap?rarea petentei ?i sus?inut? ?i de cei trei angaja?i c? nu s-a incheiat contract individual de munc? pe motiv c? erau in perioad? de prob?.
      Codul Muncii reglementeaz? perioada de prob? ca fiind o modalitate de verificare a aptitudinilor salariatului facultativ? sau obligatorie, dup? caz.
       Pe durata perioadei de prob? salariatul se bucur? de toate drepturile ?i are toate obliga?iile prev?zute in legisla?ia muncii, contractul colectiv de munc? aplicabil, in regulamentul intern precum ?i in contractul individual de munc?.
      Perioada de prob? nu se prezum? ?i nici nu constituie un act unilateral al angajatorului ci trebuie prev?zut? expres in contract (art. 17 alin.2 lit. m coroborat cu art. 17 alin.3 din Codul Muncii).
      Art. 83 din Codul Muncii stabile?te in cazul contractelor individuale de munc? pe durata determinat? o durat? maxim? a perioadei de prob? .
      Din analiza textelor men?ionate rezult? f?r? nici un dubiu c? ?i in situa?ia in care o persoan? este angajat? pentru a i se verifica aptitudinile trebuie incheiat contract individual de munc? anterior inceperii activitii, contract in care s? fie prev?zut? aceast? perioad?.
      Contrar celor sus?inute de petent? ?i cei trei angaja?i c? ar fi fost angajate in perioada de prob?, din verificarea contractelor aflate la dosar  (filele 6-11) se constat? c? nu este prev?zut? nicio men?iune la rubrica "perioada de prob?".
      De asemenea, este neintemeiat? ap?rarea petentei privind neincheierea contractului de munc? intrucat cei trei salaria?i nu efectuaser? examenul medical deoarece art. 27 alin.1 din Codul Muncii prevede c? o persoan? poate fi angajat? in munc? numai in baza unui certificat medical care atesta faptul c? cel in cauz? este apt pentru prestarea acelei munci. In acela?i sens Legea 319/2006 a securitii ?i s?n?tii in munc? stabile?te c? angajatorul are obliga?ia s? angajeze numai persoane care in urma examenului medical ?i, dup? caz, a test?rii psihologice a aptitudinilor corespund sarcinii de munc? pe care urmeaz? s? o execute ?i s? asigure controlul medical periodic ?i, dup? caz, controlul psihologic periodic ulterior angaj?rii.
      Prin efectuarea examenului medical se urm?re?te printre altele compatibilitatea/incompatibilitatea dintre eventuale afec?iuni prezente in momentul examin?rii ?i viitorul loc de munc? , existen?a/inexisten?a unei afec?iuni ce pune in pericol s?n?tatea ?i securitatea celorlal?i lucr?tori de la acela?i loc de munc? , existen?a/inexisten?a unei afec?iuni ce pune in pericol securitatea unitii sau calitatea serviciilor prestate. 
      In consecin, era obliga?ia angajatorului c? in momentul in care se incepea activitatea, angaja?ii s? fac? dovada certificatului medical care s? ateste c? sunt ap?i pentru prestarea acelei munci.
      Martorul  CM (fila 81) men?ioneaz? c? in ziua controlului lucrau la izolarea termic? a unui bloc, activitate periculoas?, motiv pentru care  dup? circa 6 zile a p?r?sit locul de munc? deoarece "nu putea muncii la in?l?ime".
     Nu este intemeiat? ap?rarea petentei ca nu s-a prev?zut in procesul verbal de contraven?ie posibilitatea achit?rii a jum?tate din minimul amenzii in 48 de ore deoarece aceast? norm? favorabil? se aplic? numai dac? actul normativ care reglementeaz? contraven?ia prevede expres aceast? posibilitate.
      In Codul muncii nu se prevede posibilitatea  achit?rii a jum?tate din minimul amenzii in 48 de ore.
     Intrucat din probatoriul administrat rezult? c? la momentul efectu?rii controlului de c?tre ITM Vilcea existau un num?r de trei persoane care se aflau in raporturi de munc? cu petenta f?r? s? semneze contract individual de munc? anterior inceperii activitii, instan?a constat? c? in mod temeinic ?i legal s-a intocmit proces verbal de contraven?ie.
Indeplinirea obliga?iei legale de c?tre petent? dup? efectuarea controlului nu exonereaz?  pe petent? de fapta s?var?it?.
     Importan?a raporturilor de munc? ?i in mod corelativ sanc?ionarea inc?lc?rii normelor legale privind aceste raporturi este cu atat mai evident? cu cat legiuitorul a in?eles s? ocroteasc? ?i s? consacre ca ?i drept fundamental in art. 41 din Constitu?ia Romaniei, munca ?i protec?ia social? a muncii.
     Examinand procesul verbal in raport de disp.art. 17 din OG 2/2001 se constat? c? nu exist? motive de nulitate absolut? a acestuia .
     Fa de cele men?ionate, instan?a urmeaz? s? resping? plangerea formulat? de petenta ca neintemeiat?.
1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007