Declinare de competenta avand in vedere ca parata are calitatea de autoritate publica, iar contractele incheiate de autoritatile publice sunt asimilate actelor administrative, competenta solutionarii cauzei revenind instantei de contencios administrativ
(Sentinta civila nr. 1142/2011 din data de 09.09.2011 pronuntata de Judecatoria Beclean)Declinare de competenta avand in vedere ca parata are calitatea de autoritate publica, iar contractele incheiate de autoritatile publice sunt asimilate actelor administrative, competenta solutionarii cauzei revenind instantei de contencios administrativ.
Prin cererea inregistrata initial la Judecatoria Nasaud sub nr. reclamanta S.C. E S.R.L. a chemat in judecata parata Primaria comunei C, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta, sa fie obligata parata la plata sumei de 2380 lei, contravaloarea facturii fiscale nr. _ actualizata conform dobanzii de referinta a BNR la data platii, reprezentand consultanta pentru Scoala Generala C si Scoala Generala P, cu obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare, reclamanta a aratat ca in baza relatiilor contractelor incheiate intre parti, a prestat paratei servicii contractuale in cursul anului 2007. Cu toate acestea, potrivit fisei clientului, aceasta nu a achitat nici pana in prezent contravaloarea facturii nr. _ in valoare de 2380 lei. Autoritatea locala parata a comunicat refuzul sau in achitarea acestei facturi, justificat pe faptul ca, in urma unui control efectuat in anul 2009, s-ar fi constatat dubluri la facturile restante catre reclamanta, sustinere care nu este justificata. De asemenea, s-a mai precizat ca in cauza, potrivit inscrisurilor depuse la dosar, s-a realizat si procedura prealabila a concilierii directe.
In drept, s-au invocat dispozitiile art. 112, art. 7201 si urmatoarele Cod procedura civila, art. 1073 si art. 1079 Cod civil.
Au fost anexate: convocarea la conciliere directa a paratei nr. _. si confirmarea comunicarii acesteia, corespondenta purtata intre parti, procesul-verbal de conciliere directa din _., fisa clientului si situatia facturilor neincasate, precum si copia facturii nr. _.
Parata Primaria comunei C a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii. In motivare, s-a aratat ca cele doua contracte de prestari servicii incheiate intre Primaria C si reclamanta, atat la Scoala generala C, cat si la Scoala generala P, au fost incheiate pe termen limitat si nu au mai fost prelungite. La sfarsitul anului 2007, s-au facut procese verbale de receptie la terminarea lucrarilor, semnate de comisia de receptie, de firma constructoare, de proiectant, inspectia in constructii si reprezentanta reclamantei. Factura fiscala nr_.. nu are nici un temei legal, intrucat toate lucrarile si procesele verbale de receptie au fost incheiate pana la sfarsitul anului 2007. De asemenea, din facturile fiscale prezentate de reclamant rezulta ca parata a achitat suma de 14.280 lei echivalenta a 12 luni, iar din contractele de prestari servicii rezulta ca trebuia achitata suma echivalenta numai a 8 luni, prin urmare facturile sunt emise fara acoperire si solicita obligarea reclamantei la restituirea sumei echivalente a 4 luni.
In drept s-au invocat prevederile art. 115-118 C.p.c.
Au fost anexate procese verbale de receptie la terminarea lucrarilor si contracte de prestari servicii.
Prin SC nr. pronuntata de Judecatoria Nasaud, a fost admisa exceptia lipsei de competenta teritoriala si a fost declinata competenta in favoarea Judecatoriei Beclean, avand in vedere prev. art. 7 al. 1 C.p.c. si faptul ca parata in cauza are sediul in circumscriptia teritoriala a Judecatoriei Beclean.
Dosarul a fost inregistrat la aceasta instanta sub nr. 152/186/2011.
La solicitarea instantei, reclamanta a depus factura nr. _ si extras de cont, si a precizat ca suma de 1190 lei este aferenta contractului nr. _., iar suma de 1190 lei este aferenta contractului nr. ...
Primaria comunei C a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii a neintemeiata, cu obligarea reclamantei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare, s-a aratat ca pretul pe care trebuia sa-l achite reclamatei in baza celor doua contracte era de 1000 lei + TVA/luna, deci in total trebuia sa plateasca 9520 lei. In fapt, parata a platit suma de 19.040 lei, astfel cum reiese din listele anexate cuprinzand facturile de plata. Dintr-o regretabila eroare, descoperita doar cu ocazia prezentei cauze, a constat ca a platit mai mult decat dublul sumei de trebuia achitata cu titlu de pret.
In drept, s-au invocat prevederile art. 115-118 C.p.c.
La termenul din 15.06.2011, instanta din oficiu a invocat exceptia necompetentei materiale, raportat la prevederile art. 2 alin. 1 lit. b si c din Legea 554/2004 si art. 2 alin. 1 lit. d C.pr.civila, avand in vedere ca parata are calitatea de autoritate publica, iar contractele incheiate de autoritatile publice sunt asimilate actelor administrative, competenta solutionarii cauzei revenind instantei de contencios administrativ.
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. b Legea 554/2004 prin autoritate publica se intelege orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autoritatilor publice, in sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica. Cfm. art. 2 alin. 1 lit. c din acelasi act normativ "act administrativ - actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice; sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizitiile publice; prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative supuse competentei instantelor de contencios administrativ"
Analizand exceptia invocata din oficiu prin prisma temeiului legal invocat si a obiectului cererii (pretentii derivate din contracte de prestari servicii incheiat de Primaria comunei C cu reclamanta SC E SRL), raportat la prevederile art. 159 pct. 2 C.pr.civila, necompetenta fiind de ordine publica, instanta urmeaza sa constate ca aceasta este intemeiata, solutionarea litigiilor in materie de contencios administrativ realizandu-se prin sectiile de contencios administrativ din cadrul tribunalelor si curtilor de apel, competenta de solutionare a prezentei actiuni revenindu-i Tribunalului Bistrita - Nasaud - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal.
In virtutea acestor considerente si a disp. art. 137 C.pr.civ., art. 158 C.pr.civila astfel cum a fost modificat prin Legea 202/2010, raportat la art. 2 pct. 1 lit. d Cod procedura civila, va admite exceptia invocata din oficiu, dispunand trimiterea cauzei spre competenta solutionare Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal.
Vazand si disp. art. 274 C.pr.civ.,
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:
Admite exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Beclean.
Declina competenta de solutionare a actiunii formulata de reclamanta SC E SRL, cu sediul in _., in contradictoriu cu intimata Primaria comunei C, cu sediul in _.. in favoarea Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal.
Fara cheltuieli de judecata.
Fara cale de atac.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15.06.2011.
Prin cererea inregistrata initial la Judecatoria Nasaud sub nr. reclamanta S.C. E S.R.L. a chemat in judecata parata Primaria comunei C, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta, sa fie obligata parata la plata sumei de 2380 lei, contravaloarea facturii fiscale nr. _ actualizata conform dobanzii de referinta a BNR la data platii, reprezentand consultanta pentru Scoala Generala C si Scoala Generala P, cu obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare, reclamanta a aratat ca in baza relatiilor contractelor incheiate intre parti, a prestat paratei servicii contractuale in cursul anului 2007. Cu toate acestea, potrivit fisei clientului, aceasta nu a achitat nici pana in prezent contravaloarea facturii nr. _ in valoare de 2380 lei. Autoritatea locala parata a comunicat refuzul sau in achitarea acestei facturi, justificat pe faptul ca, in urma unui control efectuat in anul 2009, s-ar fi constatat dubluri la facturile restante catre reclamanta, sustinere care nu este justificata. De asemenea, s-a mai precizat ca in cauza, potrivit inscrisurilor depuse la dosar, s-a realizat si procedura prealabila a concilierii directe.
In drept, s-au invocat dispozitiile art. 112, art. 7201 si urmatoarele Cod procedura civila, art. 1073 si art. 1079 Cod civil.
Au fost anexate: convocarea la conciliere directa a paratei nr. _. si confirmarea comunicarii acesteia, corespondenta purtata intre parti, procesul-verbal de conciliere directa din _., fisa clientului si situatia facturilor neincasate, precum si copia facturii nr. _.
Parata Primaria comunei C a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii. In motivare, s-a aratat ca cele doua contracte de prestari servicii incheiate intre Primaria C si reclamanta, atat la Scoala generala C, cat si la Scoala generala P, au fost incheiate pe termen limitat si nu au mai fost prelungite. La sfarsitul anului 2007, s-au facut procese verbale de receptie la terminarea lucrarilor, semnate de comisia de receptie, de firma constructoare, de proiectant, inspectia in constructii si reprezentanta reclamantei. Factura fiscala nr_.. nu are nici un temei legal, intrucat toate lucrarile si procesele verbale de receptie au fost incheiate pana la sfarsitul anului 2007. De asemenea, din facturile fiscale prezentate de reclamant rezulta ca parata a achitat suma de 14.280 lei echivalenta a 12 luni, iar din contractele de prestari servicii rezulta ca trebuia achitata suma echivalenta numai a 8 luni, prin urmare facturile sunt emise fara acoperire si solicita obligarea reclamantei la restituirea sumei echivalente a 4 luni.
In drept s-au invocat prevederile art. 115-118 C.p.c.
Au fost anexate procese verbale de receptie la terminarea lucrarilor si contracte de prestari servicii.
Prin SC nr. pronuntata de Judecatoria Nasaud, a fost admisa exceptia lipsei de competenta teritoriala si a fost declinata competenta in favoarea Judecatoriei Beclean, avand in vedere prev. art. 7 al. 1 C.p.c. si faptul ca parata in cauza are sediul in circumscriptia teritoriala a Judecatoriei Beclean.
Dosarul a fost inregistrat la aceasta instanta sub nr. 152/186/2011.
La solicitarea instantei, reclamanta a depus factura nr. _ si extras de cont, si a precizat ca suma de 1190 lei este aferenta contractului nr. _., iar suma de 1190 lei este aferenta contractului nr. ...
Primaria comunei C a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii a neintemeiata, cu obligarea reclamantei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare, s-a aratat ca pretul pe care trebuia sa-l achite reclamatei in baza celor doua contracte era de 1000 lei + TVA/luna, deci in total trebuia sa plateasca 9520 lei. In fapt, parata a platit suma de 19.040 lei, astfel cum reiese din listele anexate cuprinzand facturile de plata. Dintr-o regretabila eroare, descoperita doar cu ocazia prezentei cauze, a constat ca a platit mai mult decat dublul sumei de trebuia achitata cu titlu de pret.
In drept, s-au invocat prevederile art. 115-118 C.p.c.
La termenul din 15.06.2011, instanta din oficiu a invocat exceptia necompetentei materiale, raportat la prevederile art. 2 alin. 1 lit. b si c din Legea 554/2004 si art. 2 alin. 1 lit. d C.pr.civila, avand in vedere ca parata are calitatea de autoritate publica, iar contractele incheiate de autoritatile publice sunt asimilate actelor administrative, competenta solutionarii cauzei revenind instantei de contencios administrativ.
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. b Legea 554/2004 prin autoritate publica se intelege orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autoritatilor publice, in sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica. Cfm. art. 2 alin. 1 lit. c din acelasi act normativ "act administrativ - actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice; sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizitiile publice; prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative supuse competentei instantelor de contencios administrativ"
Analizand exceptia invocata din oficiu prin prisma temeiului legal invocat si a obiectului cererii (pretentii derivate din contracte de prestari servicii incheiat de Primaria comunei C cu reclamanta SC E SRL), raportat la prevederile art. 159 pct. 2 C.pr.civila, necompetenta fiind de ordine publica, instanta urmeaza sa constate ca aceasta este intemeiata, solutionarea litigiilor in materie de contencios administrativ realizandu-se prin sectiile de contencios administrativ din cadrul tribunalelor si curtilor de apel, competenta de solutionare a prezentei actiuni revenindu-i Tribunalului Bistrita - Nasaud - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal.
In virtutea acestor considerente si a disp. art. 137 C.pr.civ., art. 158 C.pr.civila astfel cum a fost modificat prin Legea 202/2010, raportat la art. 2 pct. 1 lit. d Cod procedura civila, va admite exceptia invocata din oficiu, dispunand trimiterea cauzei spre competenta solutionare Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal.
Vazand si disp. art. 274 C.pr.civ.,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:
Admite exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Beclean.
Declina competenta de solutionare a actiunii formulata de reclamanta SC E SRL, cu sediul in _., in contradictoriu cu intimata Primaria comunei C, cu sediul in _.. in favoarea Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia Comerciala, de Contencios Administrativ si Fiscal.
Fara cheltuieli de judecata.
Fara cale de atac.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15.06.2011.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Competenta materiala
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018Dare in plata a unui imobil ipotecat. Competenta materiala in apel apartine sectiei a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului - Decizie nr. 178 din data de 08.03.2017
Desbagubiri solicitate pentru neindeplinirea clauzelor unui contract de servicii turistice. Necompetenta materiala a instantei sesizate - Sentinta civila nr. 78 din data de 26.01.2010
Litigiu de munca. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 1118 din data de 04.12.2009
Inadmisibilitatea cererii de sesizare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu cerere preliminara. Cererea formulata de reclamant, referitoare la sesizarea CJUE pentru a stabili aplicarea directa a dreptului comunitar in materia activitatilor de im... - Hotarare nr. 691/R din data de 11.04.2011
Vicii ascunse. Conditii pentru a fi considerate astfel. - Decizie nr. 212/Ap din data de 19.11.2007
Competenta materiala. Competenta de solutionare a cauzei in despagubiri rezultate din actiunea fundamentata pe dispozitiile cuprinse in art. 404 ind.1 cod procedura civila. - Rezolutie nr. I N C H E I E R E din data de 06.05.2011
Anulare hotarare prin care s-a solutionat o cauza canonica in baza unor dispozitii din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale B.O.R. Necompetenta generala a instantelor judecatoresti. - Decizie nr. 1429 din data de 25.10.2016
Cooperare judiciara internationala in materie penala. Recunoasterea si executarea sanctiunilor pecuniare. - Decizie nr. 10 din data de 20.01.2014
Competenta materiala. Stabilirea competentei instantei atunci cand actiunea cuprinde doua capete de cerere principale. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 17 Cod procedura civila. - Decizie nr. 410 din data de 13.09.2012
Competenta materiala a instantei competente sa judece cererea de ordonanta presedintiala atunci cand o actiune pe fondul dreptului este deja inregistrata pe rolul unei instante. - Decizie nr. 705 din data de 09.10.2009
Competenta materiala a Sectiei de litigii de munca a Tribunalului - Decizie nr. 111 din data de 30.01.2008
Competenta materiala a instantei de fond funciar. - Decizie nr. 270 din data de 05.03.2007
Legea nr.272/2004. Competenta materiala - Decizie nr. 141 din data de 28.11.2006
Tutela. Competenta materiale in cauzele privind tutela - Decizie nr. 632 din data de 09.05.2006
Competenta materiala. Cerere de investire cu formula executorie a unei hotarari arbitrale. - Decizie nr. 41/F din data de 18.05.2006
Cauzele avand ca obiect constatarea nulitatii absolute a actelor de instrainare de imobile ce intra sub incidenta Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 115 din data de 08.02.2006
Competenta materiala a instantei de contencios administrativ - Decizie nr. 2118 din data de 07.11.2005
Exceptia necompetentei si exceptia netimbrarii. Ordinea solutionarii lor - Decizie nr. 815 din data de 07.10.2005
Recunoasterea statutului de magistrat pensionar si stabilirea drepturilor cuvenite. Competenta materiala. - Decizie nr. 803 din data de 22.11.2004