Competenta materiala a instantei de contencios administrativ
(Decizie nr. 2118 din data de 07.11.2005 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia) 26. Competenta materiala a instantei de contencios administrativ. Act de control al A. J. O. F. M. privind executarea obligatiilor din contractele de credit incheiate potrivit art.77 din Legea 76/2002.
Actul de control al A.J.O.F.M. prin care se verifica respectarea conditiilor de acordare a creditelor potrivit art.77 din Legea 76/2002 stabilindu-se penalitati care se varsa in bugetul asigurarilor sociale pentru somaj are natura juridica a unui act de control fiscal si competenta materiala a solutionarii actiunii in anulare revine instantei de contencios administrativ in conditiile Titlului 9 al OG 92/2003, iar nu judecatoriei conform Ordinului 279/2004 al Presedintelui A.J.O.F.M.
Sectia comerciala si contencios administrativ - Decizia civila nr.2118/7 noiembrie 2005.
Prin sentinta civila nr.296/CA/13 septembrie 2005 pronuntata de Tribunalul Alba-sectia comerciala si de contencios administrativ in dosar nr.3560/2005 s-a declinat competenta solutionarii cauzei formulata de reclamanta SC “A” SRL Sebes, impotriva deciziei nr.1570/1.01.2005 a Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Alba in favoarea Judecatoriei Alba Iulia.
Pentru a pronunta aceasta solutie instanta a retinut ca potrivit art.30 din Ordinul nr.279 din 2 iulie 2004 al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, deciziile organelor administrative prin care se solutioneaza contestatiile persoanelor supuse controlului pot fi atacate la instantele judecatoresti competente potrivit dreptului comun, in speta competenta revenind judecatoriei.
Impotriva hotararii a declarat recurs parata A.J.O.F.M. Alba solicitand a se dispune casarea acesteia cu trimiterea spre competenta judecare Tribunalului Alba, sustinand ca instanta de fond a facut o gresita calificare a naturii juridice a cauzei intrucat debitele stabilite prin actele de control sunt de natura financiar fiscala si potrivit Ordinului Presedintelui ANOFM nr.279 / 2004, calea de atac impotriva acestor acte este contestatia administrativa si competenta revine instantei de contencios, in acelasi sens fiind si dispozitiile Titlului 9 din OG nr.92/2003.
Examinand legalitatea hotararii sub aspectul rezolvarii exceptiei competentei materiale se constata recursul paratei ca fondat, pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.77 din Legea nr.76/2002, actualizata, stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor se realizeaza prin ... lit.b), acordarea de credite in conditii avantajoase in vederea crearii de noi locuri de munca.
Potrivit art.862 din aceeasi lege, creditele in conditii avantajoase si fondurile nerambursabile se acorda din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj.
Prin urmare, parata AJOFM Alba nu are o pozitie de egalitate juridica in raportul dedus judecatii, fapt confirmat si de competenta acesteia de a incheia procesul-verbal de control prin care sa urmareasca respectarea conditiilor impuse de lege, actul de control stabileste penalitati care se varsa tot in bugetul asigurarilor sociale pentru somaj, astfel ca nu poate avea decat natura juridica a unui act de control fiscal, iar nu a unui act civil.
Pe linia aceluiasi rationament contestatia impotriva actului de control este solutionata pe calea recursului administrativ de organul administrativ emitent, astfel incat competenta materiala a solutionarii actiunii impotriva actului de control si a deciziei administrative este reglementata de Titlul 9 al OG nr.92/2003, iar nu de Ordinul 279/2004.
Prin urmare, instanta a solutionat gresit exceptia competentei materiale, sens in care potrivit art.312 alin.6 si 304 pct.3 din Codul de procedura civila s-a admis recursul, s-a casat hotararea atacata si s-a trimis cauza instantei competente in vederea solutionarii actiunii in contencios administrativ-fiscal - Tribunalul Alba.
Actul de control al A.J.O.F.M. prin care se verifica respectarea conditiilor de acordare a creditelor potrivit art.77 din Legea 76/2002 stabilindu-se penalitati care se varsa in bugetul asigurarilor sociale pentru somaj are natura juridica a unui act de control fiscal si competenta materiala a solutionarii actiunii in anulare revine instantei de contencios administrativ in conditiile Titlului 9 al OG 92/2003, iar nu judecatoriei conform Ordinului 279/2004 al Presedintelui A.J.O.F.M.
Sectia comerciala si contencios administrativ - Decizia civila nr.2118/7 noiembrie 2005.
Prin sentinta civila nr.296/CA/13 septembrie 2005 pronuntata de Tribunalul Alba-sectia comerciala si de contencios administrativ in dosar nr.3560/2005 s-a declinat competenta solutionarii cauzei formulata de reclamanta SC “A” SRL Sebes, impotriva deciziei nr.1570/1.01.2005 a Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Alba in favoarea Judecatoriei Alba Iulia.
Pentru a pronunta aceasta solutie instanta a retinut ca potrivit art.30 din Ordinul nr.279 din 2 iulie 2004 al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, deciziile organelor administrative prin care se solutioneaza contestatiile persoanelor supuse controlului pot fi atacate la instantele judecatoresti competente potrivit dreptului comun, in speta competenta revenind judecatoriei.
Impotriva hotararii a declarat recurs parata A.J.O.F.M. Alba solicitand a se dispune casarea acesteia cu trimiterea spre competenta judecare Tribunalului Alba, sustinand ca instanta de fond a facut o gresita calificare a naturii juridice a cauzei intrucat debitele stabilite prin actele de control sunt de natura financiar fiscala si potrivit Ordinului Presedintelui ANOFM nr.279 / 2004, calea de atac impotriva acestor acte este contestatia administrativa si competenta revine instantei de contencios, in acelasi sens fiind si dispozitiile Titlului 9 din OG nr.92/2003.
Examinand legalitatea hotararii sub aspectul rezolvarii exceptiei competentei materiale se constata recursul paratei ca fondat, pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.77 din Legea nr.76/2002, actualizata, stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor se realizeaza prin ... lit.b), acordarea de credite in conditii avantajoase in vederea crearii de noi locuri de munca.
Potrivit art.862 din aceeasi lege, creditele in conditii avantajoase si fondurile nerambursabile se acorda din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj.
Prin urmare, parata AJOFM Alba nu are o pozitie de egalitate juridica in raportul dedus judecatii, fapt confirmat si de competenta acesteia de a incheia procesul-verbal de control prin care sa urmareasca respectarea conditiilor impuse de lege, actul de control stabileste penalitati care se varsa tot in bugetul asigurarilor sociale pentru somaj, astfel ca nu poate avea decat natura juridica a unui act de control fiscal, iar nu a unui act civil.
Pe linia aceluiasi rationament contestatia impotriva actului de control este solutionata pe calea recursului administrativ de organul administrativ emitent, astfel incat competenta materiala a solutionarii actiunii impotriva actului de control si a deciziei administrative este reglementata de Titlul 9 al OG nr.92/2003, iar nu de Ordinul 279/2004.
Prin urmare, instanta a solutionat gresit exceptia competentei materiale, sens in care potrivit art.312 alin.6 si 304 pct.3 din Codul de procedura civila s-a admis recursul, s-a casat hotararea atacata si s-a trimis cauza instantei competente in vederea solutionarii actiunii in contencios administrativ-fiscal - Tribunalul Alba.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Competenta materiala
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017