Nerespectarea obligatia de raportare a indicatorilor economico-finnciari de catre operatorii economici. Proportionalitatea sanctiunii.
(Sentinta civila nr. 885 din data de 11.06.2013 pronuntata de Judecatoria Corabia)Prin cererea inregistrata pe rolul instantei sub nr.830/213/10.04.2013, petenta S.C E.G.P. S.R.L, a formulat, in contradictoriu cu intimata Directia Generala a Finantelor Publice Olt, plangere contraventionala impotriva procesului verbal de constatare a contraventiei seria A/2010 nr.00-----/27.03.2013 emis de ANAF - DGFP Olt, prin care a fost sanctionata contraventional cu amenda in suma de 5.000 lei in temeiul art.8 ind.2 din OUG nr.44/2011 pentru incalcarea disp. art.5 ind.2 din acelasi act normativ, solicitand admiterea plangerii contraventionale, anularea procesului verbal de contraventie si exonerarea de plata amenzii, iar in subsidiar inlocuirea amenzii contraventionale cu masura "avertisment".
Petenta a aratat ca potrivit art.1 al.1 lit.d din Ordinul OMFP nr.2443/2011 modificat si completat prin ordinul OMFP nr.2668/2011 conform caruia "operatorii economici prevazuti la art.2 al.4 au obligatia raportarii lunare si trimestriale la Ministerul Finantelor Publice a indicatorilor economico-financiar prevazuti in anexele nr.1-7, care fac parte integranta din prezentul ordin, in termen de 25 de zile calendaristice de la data incheierii perioadei de raportare, astfel: ___. d) operatorii economici prevazuti in listele A si B mentionate la art.2 al.4 vor raporta trimestrial date preliminare conform anexelor nr.6 si 7", rezulta ca termenul de raportare a datelor preliminare, pentru trimestrul IV 2012, este de 25.01.2013.
Precizeaza petenta ca este adevarat ca nu a respectat termenul mentionat, depunand formularul S1001 cu datele preliminare la data de 02.03.2013 (deci inaintea controlului efectuat de reprezentantii DGFP Olt), astfel cum rezulta din insasi cuprinsul procesului verbal emis la data de 27.03.2013 contestat in prezenta cauza.
Cu toate acestea, apreciaza petenta, ca raportat la disp. art.21 al.3 din OG nr.2/2001, nu s-a respectat principiul proportionalitatii intrucat pentru o contraventie ce consta in fapt intr-o stare de pericol prezumat, fara a se fi produs urmari grave ori alte consecinte negative, sanctiunea aplicata este prea aspra, desi limitele de amenda prevazute pentru incalcarea art.5 ind.1 raportat la art.8 ind.2 din O.U.G nr.44/2011 sunt de la 5000 lei pana la 10 000 lei, amenda efectiv aplicata este minimul prevazut.
Sustine petenta ca, totusi, potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 "avertismentul se poate aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei nu prevede aceasta sanctiune", astfel, sanctiunea isi produce efecte depline, preventiv-educative, daca este aplicata in mod just situatie concrete a contravenientului tinandu-se seama de elementele aratate la art.21 al.3.
Mai sustine petenta ca in speta nu s-au retinut imprejurari (formularul era depus la data controlului), mod, mijloace ori scop deosebite de savarsire a contraventiei, iar pe de alta parte, fiind o contraventie de pericol implicit nu are nici urmari.
In acest sens, precizeaza petenta, ca obligatia de transmitere privea, conform art.1 al.1 lit.d din Ordinul mentionat, date preliminare, datele definitive urmand a fi transmise, conform art.1 al.6 lit.a din acelasi ordin, pana la data de 25.05.2013.
In aceste conditii, petenta a apreciat ca, si in conditiile in care daca datele au fost raportate peste termen, prin aceasta s-a adus o atingere minima valorilor sociale protejate prin norma cuprinsa in art.5 ind.1 raportat la art.8 ind.2 din O.U. G nr.44/2011, fapta fiind de astfel de gravitate redusa, astfel a solicitat instantei sa aprecieze asupra gravitatii reduse a faptei, lipsa urmarilor si a circumstantelor personale ale petentului (nu a mai savarsit contraventii), si considerand ca sanctiunea este prea aspra sa se dispuna inlocuirea acesteia cu masura "avertisment".
Petenta a mai sustinut ca, este adevarat, ca potrivit principiului "nemo auditur propriam turpitudinem allegans", nimeni nu poate invocat in sustinerea intereselor sale propria sa culpa insa, de asemenea este adevarat ca potrivit Legii nr.31/1990 si actului constitutiv administratorul petentei este imputernicit cu puteri depline pentru indeplinirea obiectului de activitate, acestuia revenindu-i obligatia respectarii legii in activitatea desfasurata de societate, inclusiv in zona financiar/fiscala.
Cu toate acestea petenta a precizat ca desi infiintata la data de 04.10.2012, societatea nu a angajat personal (inclusiv de specialitate financiar - contabila) decat incepand cu data de 07.02.2013, conform extrasului contractului individual de munca referent de specialitate financiar-contabila, atasat la prezenta cerere, persoana care in cel mai scurt timp posibil a demarat de urgenta procedurile pentru aducerea la zi a obligatiilor financiar-fiscale.
Arata petenta ca potrivit art.2 al.1 - 2 din Ordinul mentionat: "Raportarea indicatorilor economico-financiari prevazuti la art.1 se va face prin completarea formularului inteligent de declaratie S1001, descarcat de pe site-ul internet al Ministerului Finantelor Publice. Transmiterea formularului S1001 completat se va face utilizand serviciile portalului e-guvernare. Declaratia se semneaza electronic cu semnatura digitala utilizata de operatorul economic la depunerea declaratiilor fiscale", ori in situatia in care societatea petenta a obtinut certificatul calificat cu semnatura digitala in data de 19.02.2013, in zilele urmatoare fiind facute demersurile necesare pentru depunerea formularului S1001, insa din cauza unor erori de incarcare sau de sistem, formularul S1001 si raportarea au fost inregistrate si confirmate numai la data de 02.03.2013.
Petenta mentioneaza ca fata de aspectele invederate releva buna sa credinta in indeplinirea obligatiilor de raportare financiar fiscala si, in general, de a respecta dispozitiile legale.
In drept, au fost invocate dispozitiile OG nr.2/2001, iar in baza art.411 al.1 pct.2 C.pr.civ, petenta a solicitat judecarea cauzei in lipsa.
In sustinerea plangerii au fost depuse la dosar urmatoarele inscrisuri: copia contractului individual de munca nr.11/04.02.2013, procura speciala autentificata sub nr.348/05.02.2013, cererea pentru utilizarea unui certificat digital calificat, e-mail-ul transmis catre ANAF si procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor atacat, .
La data primirii actiunii, respectiv 10.04.2013, dupa formarea dosarului, judecatorul caruia i-a fost repartizat aleatoriu dosarul, verificand de indata, actele depuse a constatat urmatoarele: cererea de chemare in judecata nu indeplineste conditiile legale, in sensul ca nu s-a depus dovada calitatii de reprezentant legal al petentei, iar inscrisurile atasate in copie nu erau certificate de parte ca fiind conforme cu originalul, astfel ca s-a emis catre petenta comunicarea adresei privind lipsurile constatate, aceasta avand obligatia, ca in termen de 10 zile, sub sanctiunea anularii, sa-si indeplineasca obligatiile stabilite.
Petenta si-a indeplinit obligatiile stabilite prin rezolutia premergatoare in termenul prevazut in comunicarea-adresa, acesta depunand la dosar, copii legalizate de pe urmatoarele inscrisuri: actul constitutiv al petentei, certificatul de inregistrate a petentei la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Olt, cartea de identitate a reprezentantului societatii, certificatul constatator emis de ORC Olt, in original.
Totodata, a depus, in copie certificata "conform cu originalul", inscrisurile atasate anterior plangerii contraventionale.
Intimata Directia Generala a Finantelor Publice Olt a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea plangerii contraventionale formulata de petenta S.C E.G.P. S.R.L impotriva procesului verbal de contraventie seria A/2010 nr.00-----/27.03.2013.
In fapt, intimata a aratat ca in urma controlului financiar intreprins la petenta s-a constatat ca aceasta nu a respectat dispozitiile art.5 ind.1 din O.U.G nr.44/2011, privind unele masuri economico-financiare aplicabile operatorilor economici prevazuti in O.U.G nr.79/2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici si pentru modificarea O.U.G nr.55/2010 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice, in sensul ca nu a depus in termen legal, respectiv pana la data de 25.01.2013, declaratia S1001 privind raportarea indicatorilor economico-financiari aferenti trimestrului IV 2012.
Precizeaza intimata ca potrivit dispozitiilor O.M.F.P nr.2443/2011 asa cum a fost modificat prin O.M.F.P nr.2668/2011, anumitor operatori economici, recalificati in domeniul administratiei publice, cu capital integral sau majoritar de stat, li s-a impus obligatia raportarii indicatorilor economico-financiari prevazuti in bugetele de venituri si cheltuieli, indicatori care sunt avuti in vedere la monitorizarea operatiunilor privind rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor - cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, tinand cont de conditionalitatile cuprinse in Arajamentul stand-by incheiat cu F.M.I.
In aceasta situatie, sustine intimata, chiar daca era vorba despre transmiterea unor date preliminare, aceasta nu insemna ca netransmiterea lor ar fi mai putin importanta, cum se incearca a se induce de catre petenta, intrucat obligatia de depunere a declaratiei este prevazuta in aceeasi dispozitie legala ca si cea de depunere a declaratiei cu datatele definitive, consecintele fiind aceleasi.
Arata intimata ca nu este de acord cu sustinerea petentei in sensul ca este vorba de o contraventie de pericol care nu are urmari, intrucat o fapta fara urmari nu ar fi sanctionata de lege in nici un fel, pe cand in cazul de fata neraportarea in termen a acelor indicatori economico-financiari distorsioneaza datele care trebuie transmise, pe cai guvernamentale, catre organismele internationale partenere in acordurile mentionate mai sus.
Intimata sustine ca petenta isi recunoaste fapta, iar in ceea ce priveste sanctiunea aplicata de organul constatator, aceasta este egala cu minimul prevazut de dispozitia legala pentru contraventia savarsita, fiind corect individualizata in raport de imprejurarile cauzei.
Cu privire la sustinerile petentei in sensul ca societatea nu a avut angajat personal de specialitate financiar contabila, iar certificatul cu semnatura electronica a fost obtinut la o data ulterioara expirarii termenului de depunere a declaratiei, intimata apreciaza ca acestea nu pot fi retinute in solutionarea favorabil a cauzei, reprezentand invocarea propriei culpe, lucru nepermis de lege.
Pentru motivele aratate, intimata a solicitat respingerea plangerii contraventionale, ca neintemeiata.
In drept, au fost invocate dispozitiile art.205 N.C.pr.civ.
Totodata, intimata a solicitat judecarea cauzei in lipsa conform art.411 al.1 pct.2 N.C.pr.civ.
Intimata a depus la dosar copii de pe procesul verbal de contraventie atacat si raportul de inspectie economico-financiara incheiat la data de 29.03.2013
Analizand actele si lucrarile dosarului, in baza dispozitiilor legale si a probelor administrate in cauza, instanta retine urmatoarele:
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria A/2010 nr.00-----/27.03.2013 emis de ANAF - DGFP Olt, societatea petenta fost sanctionata contraventional cu amenda in suma de 5.000 lei in temeiul art.8 ind.2 din OUG nr.44/2011 pentru incalcarea disp. art.5 ind.2 din acelasi act normativ retinandu-se in sarcina sa ca " Nerespectarea obligatia de raportare a indicatorilor economico-finnciari de catre operatorii economici pentru trimestrul IV 2012, conform art.1, aliun.1, lit.d din OMFP 2443*/2011, modificat si completat prin OMFP 2668/2011, in sensul ca societatea nu a depus in termen legal, respectiv pana la data de 25.01.2013, anexele 6 si 7 prevazute declaratia S1001 privind raportarea indicatorilor economico-financiari aferenti trimestrului IV 2012, fiind despuse in data de 02.03.2013..
In drept, potrivit art. 8^2, alin.1 si 2 din OUG nr.44/2011,, Constituie contraventie urmatoarele fapte:
..........................................
d) nerespectarea prevederilor art. 5^1.
Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.".
Potrivit art. 5^1. din OUG nr.44/2011, "Conducatorii operatorilor economici prevazuti la art. 1 au obligatia sa transmita Ministerului Finantelor Publice lunar, trimestrial sau ori de cate ori este nevoie fundamentari, analize, situatii, raportari si orice alte informatii referitoare la indicatorii economico-financiari din bugetele de venituri si cheltuieli, in formatul si la termenele stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice sau prin circulare.".
Potrivit art.1 al.1 lit.d din Ordinul OMFP nr.2443/2011 modificat si completat prin ordinul OMFP nr.2668/2011 conform caruia "operatorii economici prevazuti la art.2 al.4 au obligatia raportarii lunare si trimestriale la Ministerul Finantelor Publice a indicatorilor economico-financiar prevazuti in anexele nr.1-7, care fac parte integranta din prezentul ordin, in termen de 25 de zile calendaristice de la data incheierii perioadei de raportare, astfel: ___. d) operatorii economici prevazuti in listele A si B mentionate la art.2 al.4 vor raporta trimestrial date preliminare conform anexelor nr.6 si 7.
Potrivit art.2 al.1 - 2 din Ordinul mentionat: "Raportarea indicatorilor economico-financiari prevazuti la art.1 se va face prin completarea formularului inteligent de declaratie S1001, descarcat de pe site-ul internet al Ministerului Finantelor Publice. Transmiterea formularului S1001 completat se va face utilizand serviciile portalului e-guvernare. Declaratia se semneaza electronic cu semnatura digitala utilizata de operatorul economic la depunerea declaratiilor fiscale", ori in situatia in care societatea petenta a obtinut certificatul calificat cu semnatura digitala in data de 19.02.2013, in zilele urmatoare fiind facute demersurile necesare pentru depunerea formularului S1001, insa din cauza unor erori de incarcare sau de sistem, formularul S1001 si raportarea au fost inregistrate si confirmate numai la data de 02.03.2013.
In urma controlului financiar intreprins de catre ANAF - DGFP Olt la data de 27.03.2013 la societatea petenta s-a constatat ca aceasta nu a respectat dispozitiile art.5 ind.1 din O.U.G nr.44/2011, privind unele masuri economico-financiare aplicabile operatorilor economici prevazuti in O.U.G nr.79/2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici si pentru modificarea O.U.G nr.55/2010 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice, in sensul ca nu a depus in termen legal, respectiv pana la data de 25.01.2013, declaratia S1001 privind raportarea indicatorilor economico-financiari aferenti trimestrului IV 2012.
In conformitate cu prevederile 249 din Ncpc,, Cel care face o sustinere in cursul procesului trebuie sa o dovedeasca, in afara de cazurile anume prevazute de lege,,.
Fata de dispozitiile legale anterior mentionate si avand in vedere imprejurarea ca prin proba cu inscrisuri solicitata si administrata in cauza societatea petenta nu a facut dovada contrara a celor retinute prin procesul-verbal de constatare a contraventiei iar procesul-verbal face dovada deplina a celor consemnate in cuprinsul sau pana la proba contrarie, instanta a apreciat ca plangerea contraventionala formulata de petenta nu este intemeiata.
Mai mult, mentiunile procesului-verbal contestat au fost confirmate de inscrisurile depuse la dosar de catre societatea petenta si din care rezulta ca termenul de raportare a datelor preliminare, pentru trimestrul IV 2012, era data de de 25.01.2013 si canu a respectat termenul mentionat, depunand formularul S1001 cu datele preliminare la data de 02.03.2013 (deci inaintea controlului efectuat de reprezentantii DGFP Olt).
Sustinerile petentei in sensul ca obligatia de transmitere privea, conform art.1 al.1 lit.d din Ordinul mentionat, date preliminare, datele definitive urmand a fi transmise, conform art.1 al.6 lit.a din acelasi ordin, pana la data de 25.05.2013, nu au putut fi retinute intrucat obligatia de depunere a declaratiei cu date preliminare, este prevazuta in aceeasi dispozitie legala ca si cea de depunere a declaratiei cu datatele definitive, consecintele fiind aceleasi.
In consecinta, avindu-se in vedere imprejurarea ca petenta nu a facut dovada existentei unei alte situatii de fapt decit cea retinuta in procesul verbal de contraventie ( desi, potrivit disp. art.249 Ncpc, ei ii incumba sarcina acestei probe) si tinindu-se cont si de faptul ca in speta nu exista vreo cauza de nulitate absoluta a procesului verbal care sa poata fi retinuta din oficiu, instanta constata asadar ca forta probanta a acestuia nu a fost inlaturata, el bucurindu-se in continuare de prezumtia de legalitate si temeinicie instituita de lege in favoarea sa.
Cu toate acestea, in temeiul art.34 din OG 2/2001 - care constituie dreptul comun in materie contraventionala (articol care, coroborat cu art.38 al.3 din acelasi act normativ permite instantei sa aprecieze inclusiv sanctiunea ce se impune a fi aplicata contravenientului , in ipoteza in care prezumtia relativa de valabilitate a procesului verbal nu a fost rasturnata), instanta considera asadar ca sanctiunea avertismentului este totusi suficienta pentru a i se atrage atentia contestatoarei asupra obligatiilor ce-i revin in materia ordinii si disciplinei financiare, conform .
Opinia instantei are la baza pe de o parte disp.art.5 al.5 din OG 2/2001 (potrivit carora sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu pericolul social al faptei savarsite), art.21 al.3 din acelasi act normativ (conform caruia la aplicarea sanctiunii trebuie sa se tina cont si de "imprejurarile in care a fost savarsita fapta, modul si mijloacele de savarsire ale acesteia, scopul urmarit, urmarea produsa si circumstantele personale ale contravenientului"), precum si art. 7 alin 3 (prin care se prevede ca avertismentul se aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiilor respective nu prevede in mod expres aceasta sanctiune).
Astfel, in speta nu s-au retinut imprejurari (formularul era depus la data controlului), mod, mijloace ori scop deosebite de savarsire a contraventiei, iar pe de alta parte, fiind o contraventie de pericol implicit nu are nici urmari si ca, in conditiile in care daca datele au fost raportate peste termen, prin aceasta s-a adus o atingere minima valorilor sociale protejate prin norma cuprinsa in art.5 ind.1 raportat la art.8 ind.2 din O.U. G nr.44/2011, fapta fiind de astfel de gravitate redusa .
In aceste conditii, instanta apreciaza ca sanctiunea amenzii contraventionale este excesiva si ca sanctiunea avertismentului, este suficienta pentru a schimba aditudinea societatii petente si a atrage atentia acestuia cu privire la obligatiile ce ii revin cu privire la raportarea in termen a acelor indicatori economico-financiari, motiv pentru care va admite in parte plangerea si va modifica procesul verbal, in sensul inlocuirii sanctiunii amenzii cu avertismentul. Publicat pe portal 20.01.2014
Petenta a aratat ca potrivit art.1 al.1 lit.d din Ordinul OMFP nr.2443/2011 modificat si completat prin ordinul OMFP nr.2668/2011 conform caruia "operatorii economici prevazuti la art.2 al.4 au obligatia raportarii lunare si trimestriale la Ministerul Finantelor Publice a indicatorilor economico-financiar prevazuti in anexele nr.1-7, care fac parte integranta din prezentul ordin, in termen de 25 de zile calendaristice de la data incheierii perioadei de raportare, astfel: ___. d) operatorii economici prevazuti in listele A si B mentionate la art.2 al.4 vor raporta trimestrial date preliminare conform anexelor nr.6 si 7", rezulta ca termenul de raportare a datelor preliminare, pentru trimestrul IV 2012, este de 25.01.2013.
Precizeaza petenta ca este adevarat ca nu a respectat termenul mentionat, depunand formularul S1001 cu datele preliminare la data de 02.03.2013 (deci inaintea controlului efectuat de reprezentantii DGFP Olt), astfel cum rezulta din insasi cuprinsul procesului verbal emis la data de 27.03.2013 contestat in prezenta cauza.
Cu toate acestea, apreciaza petenta, ca raportat la disp. art.21 al.3 din OG nr.2/2001, nu s-a respectat principiul proportionalitatii intrucat pentru o contraventie ce consta in fapt intr-o stare de pericol prezumat, fara a se fi produs urmari grave ori alte consecinte negative, sanctiunea aplicata este prea aspra, desi limitele de amenda prevazute pentru incalcarea art.5 ind.1 raportat la art.8 ind.2 din O.U.G nr.44/2011 sunt de la 5000 lei pana la 10 000 lei, amenda efectiv aplicata este minimul prevazut.
Sustine petenta ca, totusi, potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 "avertismentul se poate aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei nu prevede aceasta sanctiune", astfel, sanctiunea isi produce efecte depline, preventiv-educative, daca este aplicata in mod just situatie concrete a contravenientului tinandu-se seama de elementele aratate la art.21 al.3.
Mai sustine petenta ca in speta nu s-au retinut imprejurari (formularul era depus la data controlului), mod, mijloace ori scop deosebite de savarsire a contraventiei, iar pe de alta parte, fiind o contraventie de pericol implicit nu are nici urmari.
In acest sens, precizeaza petenta, ca obligatia de transmitere privea, conform art.1 al.1 lit.d din Ordinul mentionat, date preliminare, datele definitive urmand a fi transmise, conform art.1 al.6 lit.a din acelasi ordin, pana la data de 25.05.2013.
In aceste conditii, petenta a apreciat ca, si in conditiile in care daca datele au fost raportate peste termen, prin aceasta s-a adus o atingere minima valorilor sociale protejate prin norma cuprinsa in art.5 ind.1 raportat la art.8 ind.2 din O.U. G nr.44/2011, fapta fiind de astfel de gravitate redusa, astfel a solicitat instantei sa aprecieze asupra gravitatii reduse a faptei, lipsa urmarilor si a circumstantelor personale ale petentului (nu a mai savarsit contraventii), si considerand ca sanctiunea este prea aspra sa se dispuna inlocuirea acesteia cu masura "avertisment".
Petenta a mai sustinut ca, este adevarat, ca potrivit principiului "nemo auditur propriam turpitudinem allegans", nimeni nu poate invocat in sustinerea intereselor sale propria sa culpa insa, de asemenea este adevarat ca potrivit Legii nr.31/1990 si actului constitutiv administratorul petentei este imputernicit cu puteri depline pentru indeplinirea obiectului de activitate, acestuia revenindu-i obligatia respectarii legii in activitatea desfasurata de societate, inclusiv in zona financiar/fiscala.
Cu toate acestea petenta a precizat ca desi infiintata la data de 04.10.2012, societatea nu a angajat personal (inclusiv de specialitate financiar - contabila) decat incepand cu data de 07.02.2013, conform extrasului contractului individual de munca referent de specialitate financiar-contabila, atasat la prezenta cerere, persoana care in cel mai scurt timp posibil a demarat de urgenta procedurile pentru aducerea la zi a obligatiilor financiar-fiscale.
Arata petenta ca potrivit art.2 al.1 - 2 din Ordinul mentionat: "Raportarea indicatorilor economico-financiari prevazuti la art.1 se va face prin completarea formularului inteligent de declaratie S1001, descarcat de pe site-ul internet al Ministerului Finantelor Publice. Transmiterea formularului S1001 completat se va face utilizand serviciile portalului e-guvernare. Declaratia se semneaza electronic cu semnatura digitala utilizata de operatorul economic la depunerea declaratiilor fiscale", ori in situatia in care societatea petenta a obtinut certificatul calificat cu semnatura digitala in data de 19.02.2013, in zilele urmatoare fiind facute demersurile necesare pentru depunerea formularului S1001, insa din cauza unor erori de incarcare sau de sistem, formularul S1001 si raportarea au fost inregistrate si confirmate numai la data de 02.03.2013.
Petenta mentioneaza ca fata de aspectele invederate releva buna sa credinta in indeplinirea obligatiilor de raportare financiar fiscala si, in general, de a respecta dispozitiile legale.
In drept, au fost invocate dispozitiile OG nr.2/2001, iar in baza art.411 al.1 pct.2 C.pr.civ, petenta a solicitat judecarea cauzei in lipsa.
In sustinerea plangerii au fost depuse la dosar urmatoarele inscrisuri: copia contractului individual de munca nr.11/04.02.2013, procura speciala autentificata sub nr.348/05.02.2013, cererea pentru utilizarea unui certificat digital calificat, e-mail-ul transmis catre ANAF si procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor atacat, .
La data primirii actiunii, respectiv 10.04.2013, dupa formarea dosarului, judecatorul caruia i-a fost repartizat aleatoriu dosarul, verificand de indata, actele depuse a constatat urmatoarele: cererea de chemare in judecata nu indeplineste conditiile legale, in sensul ca nu s-a depus dovada calitatii de reprezentant legal al petentei, iar inscrisurile atasate in copie nu erau certificate de parte ca fiind conforme cu originalul, astfel ca s-a emis catre petenta comunicarea adresei privind lipsurile constatate, aceasta avand obligatia, ca in termen de 10 zile, sub sanctiunea anularii, sa-si indeplineasca obligatiile stabilite.
Petenta si-a indeplinit obligatiile stabilite prin rezolutia premergatoare in termenul prevazut in comunicarea-adresa, acesta depunand la dosar, copii legalizate de pe urmatoarele inscrisuri: actul constitutiv al petentei, certificatul de inregistrate a petentei la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Olt, cartea de identitate a reprezentantului societatii, certificatul constatator emis de ORC Olt, in original.
Totodata, a depus, in copie certificata "conform cu originalul", inscrisurile atasate anterior plangerii contraventionale.
Intimata Directia Generala a Finantelor Publice Olt a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea plangerii contraventionale formulata de petenta S.C E.G.P. S.R.L impotriva procesului verbal de contraventie seria A/2010 nr.00-----/27.03.2013.
In fapt, intimata a aratat ca in urma controlului financiar intreprins la petenta s-a constatat ca aceasta nu a respectat dispozitiile art.5 ind.1 din O.U.G nr.44/2011, privind unele masuri economico-financiare aplicabile operatorilor economici prevazuti in O.U.G nr.79/2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici si pentru modificarea O.U.G nr.55/2010 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice, in sensul ca nu a depus in termen legal, respectiv pana la data de 25.01.2013, declaratia S1001 privind raportarea indicatorilor economico-financiari aferenti trimestrului IV 2012.
Precizeaza intimata ca potrivit dispozitiilor O.M.F.P nr.2443/2011 asa cum a fost modificat prin O.M.F.P nr.2668/2011, anumitor operatori economici, recalificati in domeniul administratiei publice, cu capital integral sau majoritar de stat, li s-a impus obligatia raportarii indicatorilor economico-financiari prevazuti in bugetele de venituri si cheltuieli, indicatori care sunt avuti in vedere la monitorizarea operatiunilor privind rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor - cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, tinand cont de conditionalitatile cuprinse in Arajamentul stand-by incheiat cu F.M.I.
In aceasta situatie, sustine intimata, chiar daca era vorba despre transmiterea unor date preliminare, aceasta nu insemna ca netransmiterea lor ar fi mai putin importanta, cum se incearca a se induce de catre petenta, intrucat obligatia de depunere a declaratiei este prevazuta in aceeasi dispozitie legala ca si cea de depunere a declaratiei cu datatele definitive, consecintele fiind aceleasi.
Arata intimata ca nu este de acord cu sustinerea petentei in sensul ca este vorba de o contraventie de pericol care nu are urmari, intrucat o fapta fara urmari nu ar fi sanctionata de lege in nici un fel, pe cand in cazul de fata neraportarea in termen a acelor indicatori economico-financiari distorsioneaza datele care trebuie transmise, pe cai guvernamentale, catre organismele internationale partenere in acordurile mentionate mai sus.
Intimata sustine ca petenta isi recunoaste fapta, iar in ceea ce priveste sanctiunea aplicata de organul constatator, aceasta este egala cu minimul prevazut de dispozitia legala pentru contraventia savarsita, fiind corect individualizata in raport de imprejurarile cauzei.
Cu privire la sustinerile petentei in sensul ca societatea nu a avut angajat personal de specialitate financiar contabila, iar certificatul cu semnatura electronica a fost obtinut la o data ulterioara expirarii termenului de depunere a declaratiei, intimata apreciaza ca acestea nu pot fi retinute in solutionarea favorabil a cauzei, reprezentand invocarea propriei culpe, lucru nepermis de lege.
Pentru motivele aratate, intimata a solicitat respingerea plangerii contraventionale, ca neintemeiata.
In drept, au fost invocate dispozitiile art.205 N.C.pr.civ.
Totodata, intimata a solicitat judecarea cauzei in lipsa conform art.411 al.1 pct.2 N.C.pr.civ.
Intimata a depus la dosar copii de pe procesul verbal de contraventie atacat si raportul de inspectie economico-financiara incheiat la data de 29.03.2013
Analizand actele si lucrarile dosarului, in baza dispozitiilor legale si a probelor administrate in cauza, instanta retine urmatoarele:
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria A/2010 nr.00-----/27.03.2013 emis de ANAF - DGFP Olt, societatea petenta fost sanctionata contraventional cu amenda in suma de 5.000 lei in temeiul art.8 ind.2 din OUG nr.44/2011 pentru incalcarea disp. art.5 ind.2 din acelasi act normativ retinandu-se in sarcina sa ca " Nerespectarea obligatia de raportare a indicatorilor economico-finnciari de catre operatorii economici pentru trimestrul IV 2012, conform art.1, aliun.1, lit.d din OMFP 2443*/2011, modificat si completat prin OMFP 2668/2011, in sensul ca societatea nu a depus in termen legal, respectiv pana la data de 25.01.2013, anexele 6 si 7 prevazute declaratia S1001 privind raportarea indicatorilor economico-financiari aferenti trimestrului IV 2012, fiind despuse in data de 02.03.2013..
In drept, potrivit art. 8^2, alin.1 si 2 din OUG nr.44/2011,, Constituie contraventie urmatoarele fapte:
..........................................
d) nerespectarea prevederilor art. 5^1.
Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.".
Potrivit art. 5^1. din OUG nr.44/2011, "Conducatorii operatorilor economici prevazuti la art. 1 au obligatia sa transmita Ministerului Finantelor Publice lunar, trimestrial sau ori de cate ori este nevoie fundamentari, analize, situatii, raportari si orice alte informatii referitoare la indicatorii economico-financiari din bugetele de venituri si cheltuieli, in formatul si la termenele stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice sau prin circulare.".
Potrivit art.1 al.1 lit.d din Ordinul OMFP nr.2443/2011 modificat si completat prin ordinul OMFP nr.2668/2011 conform caruia "operatorii economici prevazuti la art.2 al.4 au obligatia raportarii lunare si trimestriale la Ministerul Finantelor Publice a indicatorilor economico-financiar prevazuti in anexele nr.1-7, care fac parte integranta din prezentul ordin, in termen de 25 de zile calendaristice de la data incheierii perioadei de raportare, astfel: ___. d) operatorii economici prevazuti in listele A si B mentionate la art.2 al.4 vor raporta trimestrial date preliminare conform anexelor nr.6 si 7.
Potrivit art.2 al.1 - 2 din Ordinul mentionat: "Raportarea indicatorilor economico-financiari prevazuti la art.1 se va face prin completarea formularului inteligent de declaratie S1001, descarcat de pe site-ul internet al Ministerului Finantelor Publice. Transmiterea formularului S1001 completat se va face utilizand serviciile portalului e-guvernare. Declaratia se semneaza electronic cu semnatura digitala utilizata de operatorul economic la depunerea declaratiilor fiscale", ori in situatia in care societatea petenta a obtinut certificatul calificat cu semnatura digitala in data de 19.02.2013, in zilele urmatoare fiind facute demersurile necesare pentru depunerea formularului S1001, insa din cauza unor erori de incarcare sau de sistem, formularul S1001 si raportarea au fost inregistrate si confirmate numai la data de 02.03.2013.
In urma controlului financiar intreprins de catre ANAF - DGFP Olt la data de 27.03.2013 la societatea petenta s-a constatat ca aceasta nu a respectat dispozitiile art.5 ind.1 din O.U.G nr.44/2011, privind unele masuri economico-financiare aplicabile operatorilor economici prevazuti in O.U.G nr.79/2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici si pentru modificarea O.U.G nr.55/2010 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice, in sensul ca nu a depus in termen legal, respectiv pana la data de 25.01.2013, declaratia S1001 privind raportarea indicatorilor economico-financiari aferenti trimestrului IV 2012.
In conformitate cu prevederile 249 din Ncpc,, Cel care face o sustinere in cursul procesului trebuie sa o dovedeasca, in afara de cazurile anume prevazute de lege,,.
Fata de dispozitiile legale anterior mentionate si avand in vedere imprejurarea ca prin proba cu inscrisuri solicitata si administrata in cauza societatea petenta nu a facut dovada contrara a celor retinute prin procesul-verbal de constatare a contraventiei iar procesul-verbal face dovada deplina a celor consemnate in cuprinsul sau pana la proba contrarie, instanta a apreciat ca plangerea contraventionala formulata de petenta nu este intemeiata.
Mai mult, mentiunile procesului-verbal contestat au fost confirmate de inscrisurile depuse la dosar de catre societatea petenta si din care rezulta ca termenul de raportare a datelor preliminare, pentru trimestrul IV 2012, era data de de 25.01.2013 si canu a respectat termenul mentionat, depunand formularul S1001 cu datele preliminare la data de 02.03.2013 (deci inaintea controlului efectuat de reprezentantii DGFP Olt).
Sustinerile petentei in sensul ca obligatia de transmitere privea, conform art.1 al.1 lit.d din Ordinul mentionat, date preliminare, datele definitive urmand a fi transmise, conform art.1 al.6 lit.a din acelasi ordin, pana la data de 25.05.2013, nu au putut fi retinute intrucat obligatia de depunere a declaratiei cu date preliminare, este prevazuta in aceeasi dispozitie legala ca si cea de depunere a declaratiei cu datatele definitive, consecintele fiind aceleasi.
In consecinta, avindu-se in vedere imprejurarea ca petenta nu a facut dovada existentei unei alte situatii de fapt decit cea retinuta in procesul verbal de contraventie ( desi, potrivit disp. art.249 Ncpc, ei ii incumba sarcina acestei probe) si tinindu-se cont si de faptul ca in speta nu exista vreo cauza de nulitate absoluta a procesului verbal care sa poata fi retinuta din oficiu, instanta constata asadar ca forta probanta a acestuia nu a fost inlaturata, el bucurindu-se in continuare de prezumtia de legalitate si temeinicie instituita de lege in favoarea sa.
Cu toate acestea, in temeiul art.34 din OG 2/2001 - care constituie dreptul comun in materie contraventionala (articol care, coroborat cu art.38 al.3 din acelasi act normativ permite instantei sa aprecieze inclusiv sanctiunea ce se impune a fi aplicata contravenientului , in ipoteza in care prezumtia relativa de valabilitate a procesului verbal nu a fost rasturnata), instanta considera asadar ca sanctiunea avertismentului este totusi suficienta pentru a i se atrage atentia contestatoarei asupra obligatiilor ce-i revin in materia ordinii si disciplinei financiare, conform .
Opinia instantei are la baza pe de o parte disp.art.5 al.5 din OG 2/2001 (potrivit carora sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu pericolul social al faptei savarsite), art.21 al.3 din acelasi act normativ (conform caruia la aplicarea sanctiunii trebuie sa se tina cont si de "imprejurarile in care a fost savarsita fapta, modul si mijloacele de savarsire ale acesteia, scopul urmarit, urmarea produsa si circumstantele personale ale contravenientului"), precum si art. 7 alin 3 (prin care se prevede ca avertismentul se aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiilor respective nu prevede in mod expres aceasta sanctiune).
Astfel, in speta nu s-au retinut imprejurari (formularul era depus la data controlului), mod, mijloace ori scop deosebite de savarsire a contraventiei, iar pe de alta parte, fiind o contraventie de pericol implicit nu are nici urmari si ca, in conditiile in care daca datele au fost raportate peste termen, prin aceasta s-a adus o atingere minima valorilor sociale protejate prin norma cuprinsa in art.5 ind.1 raportat la art.8 ind.2 din O.U. G nr.44/2011, fapta fiind de astfel de gravitate redusa .
In aceste conditii, instanta apreciaza ca sanctiunea amenzii contraventionale este excesiva si ca sanctiunea avertismentului, este suficienta pentru a schimba aditudinea societatii petente si a atrage atentia acestuia cu privire la obligatiile ce ii revin cu privire la raportarea in termen a acelor indicatori economico-financiari, motiv pentru care va admite in parte plangerea si va modifica procesul verbal, in sensul inlocuirii sanctiunii amenzii cu avertismentul. Publicat pe portal 20.01.2014
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Plangeri prealabile
plangere impotriva procurorului - Hotarare nr. 3794 din data de 21.12.2017alte plangeri - Hotarare nr. 3792 din data de 13.12.2017
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale Competenta prim procurorului adjunct in solutionarea plangerii - Decizie nr. 141 din data de 19.04.2010
Plangere contra solutiei procurorului. Casare cu trimitere pentru nerespectarea dispozitiilor art.278/1 al.8 lit.b. Nemotivare. - Decizie nr. 298 din data de 18.12.2009
- Sentinta penala nr. 78 din data de 28.05.2008
abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, prev. de art.246 C.pen. ?i favorizarea infractorului prev. de art.264 C.pen - Sentinta penala nr. 1 din data de 21.03.2012
Plangerea petentului vizeaza un act al procurorului, efectuat in cursul urmaririi penale, care nu poate fi atacat decat in fata procurorului ierarhic superior, nu si in fata instantei de judecata. Legea nu permite atacarea in fata instantei de judecata, d - Hotarare nr. 558/R din data de 07.06.2013
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/F din data de 16.03.2011
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/R din data de 16.03.2011
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
Plangere contraventionala - Decizie nr. 188/R din data de 15.02.2013
Respins recurs plangere contaventionala OPC. - Decizie nr. 253/R din data de 18.02.2010
Recurs, infractiune urmaribila la plangerea prealabila a partii vatamate. - Decizie nr. 127 din data de 05.04.2012
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 332/S din data de 30.11.2011
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 337/S din data de 07.12.2011
Plangere prealabila, momentul in care incepe sa curga termenul prevazut de art. 284 alin. 1 Cod Procedura Penala. Cu opinie separata. - Sentinta penala nr. 577/R din data de 16.12.2011
Recurs plangere rezolutie procuror. Respins - Sentinta penala nr. 3 din data de 29.10.2009
Recurs plangere rezolutie procuror – respins - Sentinta penala nr. 1 din data de 29.10.2009
Plangere impotriva deciziei C.N.S.C. Inaplicabilitatea dispozitiilor O.U.G. nr.34/2006. Desfiintarea deciziei atacate si trimiterea contestatiei spre solutionare instantei competente. - Decizie nr. 2160 din data de 27.07.2011
Anularea din oficiu a procedurii de atribuire de catre C.N.S.C.Conditii. - Decizie nr. 1 din data de 05.01.2010