Programare consultatie online avocat
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Iasi

Obligatie de a face. Emitere permis de vanatoare

(Sentinta civila nr. 286 din data de 12.01.2009 pronuntata de Judecatoria Iasi)

Domeniu Cereri | Dosare Judecatoria Iasi | Jurisprudenta Judecatoria Iasi



Deliberand asupra cauzei civile de fata constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul instantei la data de 06.10.2008 sub nr. 19153/245/2008, reclamantul MJ a solicitat instantei sa oblige parata AVPS sa-i elibereze documentul "permis de vanatoare".
In motivarea cererii reclamantul a aratat ca a avut calitatea de membru al asociatiei parate pana in anul 2000, cand s-a inscris la  AVZI , asociatie la care a achitat cotizatia de membru. In anul 2003 parata a publicat in Monitorul Oficial al Romanei , partea a III-a anularea permisului sau de vanatoare.
Precizeaza reclamantul ca inainte de aparitia Legii nr.103/1996 si a Ordinului Ministrului Agriculturii nr.1125/2005, care stabilesc cadrul general al acestei activitati, precum si formatul permiselor de vanatoare, carnetul de membru al asociatiei A.V.P.S. constituia in acelasi timp si permis de vanatoare.
Prin Ordinul nr. 1125/2005 s-a stabilit expres modalitatea eliberarii documentului �Permis de vanatoare" separat de documentul "Carnet de membru" acesta din urma putand fi eliberat de orice asociatie legal constituita in care vanatorii sunt inscrisi.
A precizat reclamantul ca nu intra sub incidenta dispozitiilor art. 27 alin. 5 din actul normativ mentionat, permisul de vanatoare fiind anulat intrucat face parte din alta asociatie de vanatoare.
Legal citata, parata a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii motivat de faptul ca in cap. III din Ordinul Ministrului Agriculturii nr.1125/2005, la art.6 pct. E alin.1 este reglementata posibilitatea eliberarii noilor documente "permise de vanatoare" numai pentru persoanele pentru care nulitatea vechilor documente "carnet de membru si permis de vanatoare" a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei pentru alte cauze decat cele prevazute la art.27 alin.5 din Legea nr.103/1996.
Reclamantul a avut calitatea de membru al asociatiei parate cu cotizatia achitata la zi pana in anul 1998. Intrucat nu a achitat cotizatia la asociatia parata, a fost exclus din asociatie, pierzand atat calitatea de membru cat si pe cea de vanator, anularea documentului fiind obligatorie deoarece legitimarea cu acest document intr-o alta asociatie nu este admisa de lege.
Avand in vedere ca reclamantul nu a dat curs nici unei notificari privind plata cotizatiei si/sau predarea carnetului de membru si permis de vanatoare, acesta a fost radiat din evidentele asociatiei in baza Hotararii nr.2/10.03.2003 a Biroului Consiliului Asociatiei si a Hotararii nr.2/04.09.2003 a Consiliului Asociatiei.
In consecinta parata a solicitat respingerea actiunii si obligarea reclamantului la plata cheltuielilor de judecata.
Analizand actele si lucrarile dosarului de fata instanta retine urmatoarele:
Pana in anul  2000 reclamantul a fost membru in Asociatia Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Judetul Iasi dupa care a devenit membru al Asociatiei de Vanatoare �Zimbru" Iasi.
Prin Hotararea nr. 2/10.03.2003 a Biroului Consiliului Asociatiei Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Judetul Iasi, articolul 7,  s-a luat hotararea ca toti membrii care nu si-au achitat cotizatia sa fie exclusi din asociatie , hotarare validata prin  Hotararea nr. 2/04.09.2003 a  Consiliului Asociatiei Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Judetul Iasi, printre cei exclusi regasindu-se si reclamantul asa cum reiese din anexa la Hotararea nr. 2/10.03.2003 a Biroului Consiliului AVPS avand ca rezultat anularea permiselor de vanatoare, masura ce a fost publicata in Monitorul  Oficial al Romanei , partea a III-a nr. 200/23.04.2003  .
La data de 14.11.2005 este publicat Ordinul 1125/2005 privind aprobarea modelului de permis de vanatoare si a Regulamentului privind tiparirea, gestionarea, distribuirea, eliberarea si anularea permisului de vanatoare, ale caror dispozitii prevad expres modalitatea de eliberare a documentului "Permis de vanatoare".
Din actele si lucrarile dosarului rezulta ca actiunea reclamantului este intemeiata.
Astfel, ordinul amintit mai sus, prevede ca situatie de exceptie, eliberarea documentului "Permis de vanatoare" persoanelor titulare ale documentului "Carnet de membru si permis de vanatoare" carora le-a fost anulat acest document,  pentru alte motive decat cele prevazute de art. 27 alin 5 din Legea nr. 103/1996 republicata, a fondului cinegetic si a protectiei vanatului.
Ori, reclamantului nu i-a fost anulat permisul de vanatoare pentru nici unul din aceste motive ci pentru neplata cotizatiei asa cum reiese din cele doua hotarari ale paratei nr. 2/10.03.2003 a Biroului Consiliului AVPS si nr. 2/04.09.2003 a  Consiliului AVPS
Permisul de vanatoare este echivalentul unui atestat sau al unei diplome, pe care reclamantul a obtinut-o prin sustinerea unui examen, permis ce poate fi anulat doar pentru motivele expres prevazute de 27 alin 5 din Legea nr. 103/1996 republicata si nicidecum pentru neplata unei  cotizatii in favoarea unei asociatii la care reclamantul nu mai era membru si cu atat mai mult in conditiile in care acesta achita o alta cotizatie la asociatia la care era inscris din ianuarie 2001
In aceste conditii, este evident ca, o astfel de "diploma" nu poate fi eliberata decat o singura data de asociatia in fata careia a sustinut examenul si care i-a testat cunostintele si aptitudinile, situatie ce este avuta in vedere si prin dispozitiile ordinului mentionat mai sus( respectiv situatia de exceptie prevazuta de articolul 6 lit e).
Nu in ultimul rand este de remarcat ca, art.  6 lit. e din Ordinul 1125/2005 privind aprobarea modelului de permis de vanatoare si a Regulamentului privind tiparirea, gestionarea, distribuirea, eliberarea si anularea permisului de vanatoare, pe de o parte, nu conditioneaza eliberarea documentului de calitatea de membru al beneficiarului, in asociatia obligata la emitere, iar pe de alta parte, desemneaza clar persoana juridica obligata la efectuarea operatiunii de eliberare,
Mai mult decat atat, art. 30 din Legea nr. 407/2006 a vanatorii si a fondului cinegetic, ce abroga Legea nr. 103/1996, nici nu mai prevede ca si motiv de anulare a carnetului de membru decat situatia in care acesta savarseste o infractiune .
S-ar nega dreptul reclamantului la libera asociere, fortandu-l ori sa ramana membru al paratei, ori sa renunte la calitatea de vanator, masura ce ar incalca art. 11 din Conventia Drepturilor Omului (Hotararea din 3 februarie 2005 in cauza Partidul Comunistilor (Nepeceristi) si Ungureanu impotriva Romaniei,a Curtii Europene a Drepturilor Omului).
Instanta apreciaza ca, in cauza, sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 1073 si urmatoarele Cod civil, legiuitorul instituind in sarcina paratei o obligatie legala de a face, a carei indeplinire este refuzata de catre aceasta, motiv pentru care, in baza art. 1075 si urmatoarele Cod civil coroborate cu dispozitiile art. 6 lit. e din Ordinul 1125/2005 privind aprobarea modelului de permis de vanatoare si a Regulamentului privind tiparirea, gestionarea, distribuirea, eliberarea si anularea permisului de vanatoare, va admite actiunea obligand parata sa elibereze reclamantului documentul "Permis de vanatoare", ce a fost anulat de catre aceasta.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate � respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007