InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Macin

Plangere contraventionala

(Sentinta civila nr. 341 din data de 17.05.2012 pronuntata de Judecatoria Macin)

Domeniu Cereri | Dosare Judecatoria Macin | Jurisprudenta Judecatoria Macin

Tip speta -Sentinta  Civila NR. 341/17.05.2012
Domeniu-plangere contraventionala
Deliberand asupra cauzei civile de fata, instanta retine urmatoarele:
Prin plangerea contraventionala inregistrata pe rolul Judecatoriei Macin sub nr.1336/253/2010, petenta SC A.  NG SRL a solicitat anularea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria ATR nr. 0140429/04.11.2010 intocmit de intimat Autoritatea Rutiera Romana  - A.R.R. - Agentia Tulcea.
In motivarea plangerii, petenta a aratat ca procesul verbal a fost intocmit de un functionar necompetent deoarece desi fapta a fost savarsita in jud. Tulcea, aceasta a fost constatata de catre un inspector din cadrul ARR Galati, imprejurare care se sanctioneaza cu nulitatea absoluta a acestui act. Pe fondul cauzei, s-a aratat ca interpretand gresit disp.art.38 alin.3 pct.3 din HG nr.1175/2007, agentul constatator a considerat ca petenta a savarsit aceasta contraventie. Astfel, asa cum rezulta din procesul verbal contestat, la bordul vehiculului se aflau doua stingatoare functionale cu masa de 9,7 kg iar ceea ce sanctioneaza actul normativ indicat este nedetinere la bord a unor extinctoare functionale. In subsidiar, s-a solicitat inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu avertismentul, fata de imprejurarea ca petenta detinea la bord extinctoare cu o masa sensibil apropiata de cea de 12 kg, astfel incat fapta ar fi de o gravitate redusa.
In drept plangerea a fost intemeiata pe disp.OG nr.2/2001, HG nr.1175/2007.
In dovedirea plangerii, petenta a depus la dosar in copie procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria AIR nr. 0161388/18.08.2011, extras cont, proces verbal de instruire si anexa 1.
Legal citata, intimata a formulat intampinare prin care a invocat exceptia tardivitatii formularii plangerii, iar pe fondul cauzei, a solicitat respingerea plangerii ca neintemeiata.
In drept, intimatul a invocat prev. art. 115-118 Cod proc. civ., O.G. nr. 2/2001, HG nr.1374.
La termenul din 19.04.2012, instanta a respins ca neintemeiata exceptia tardivitatii formularii plangerii contraventionale invocata de intimata prin intampinare pentru considerentele aratate in incheiere.
Pentru solutionarea cauzei, instanta a incuviintat la cererea partilor proba cu inscrisuri. Din oficiu, instanta a solicitat intimatei sa depuna la dosarul cauzei documentatia care a stat la baza incheierii procesului verbal, intimata inaintand in acest sens, dovada comunicarii procesului verbal catre petenta si buletinul de control seria BCADR nr.0063651/04.11.2010 (filele 38, 60). De asemenea in baza art.33 alin.1 din OG nr.2/2001 s-a dispus citarea martorului asistent G. D..
Din materialul probator administrat in cauza, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
Prin procesul verbal de contraventie contestat, petenta a fost sanctionata cu masura amenzii contraventionale in cuantum de 5000 lei, in temeiul dispozitiilor art. 38 alin.3 pct.3 si art.40 alin.2 din HG nr.1175/2007, retinandu-se in sarcina sa faptul ca in data de 04.11.2010, la controlul efectuat asupra auto GL 44 ANG proprietatea  SC A. NG SRL, care efectua transport de marfa periculoasa - motorina, s-a constatat ca existau numai doua stingatoare fiecare in greutate de 3,7 kg fiecare, fapt ce contravine cap.8.1.4 din ADR deoarece la bord trebuia sa existe extinctoare in greutate de 12 kg.
Conform dispozitiilor normative indicate in cuprinsul procesului verbal de contraventie:
Art.38 din HG nr.1175/2007 -   (3) Constituie contraventii din categoria a II-a de risc urmatoarele fapte: 3. la bordul vehiculului nu exista toate stingatoarele de incendiu functionale conform cerintelor prezentelor norme. Un stingator de incendiu poate fi considerat ca fiind functional daca este utilizabil, dar lipsesc doar sigiliul prescris si/sau termenul de valabilitate. Nu este considerat functional stingatorul de incendiu care este in mod evident inutilizabil, cum ar fi cel la care indicatia manometrului este aproape "zero".
Art. 40 din HG nr.1175/2007 -   (2)  Contraventiile prevazute la art. 38 se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 7.000 lei, aplicabila expeditorului si/sau transportatorului.
      In urma examinarii din oficiu a procesului verbal de contraventie din perspectiva cauzelor de nulitate expresa si absoluta prevazute de art. 17 din O.G. nr. 2/2001, s-a constatat ca acesta nu este afectat de nici una dintre aceste cauze, motiv pentru care instanta a trecut la analiza sustinerilor petentului privind  nelegalitatea si netemeinicia procesului verbal, conform art. 34 alin. (1) din O.G. nr. 2/2001.
In plangere au fost invocate atat motive de nelegalitate a procesului verbal contestat motivat de faptul ca a fost intocmit de un functionar necompetent cat si motive de netemeinicie a procesului verbal fata de care petenta solicita anularea acestuia, in sensul ca organul constatator a interpretat eronat disp.art.38 alin.3 pct.3 din HG nr.117572007, astfel incat petenta nu se face vinovata de savarsirea contraventiei retinuta in sarcina sa.
      Analizand motivele de nelegalitate  invocate in plangere prin prisma probelor administrate in cauza si prin raportare la dispozitiile normative incidente, instanta le gaseste neintemeiate pentru considerentele urmatoare:
      Referitor la imprejurarea ca procesul verbal ar fi fost intocmit de un functionat necompetent in conditiile in care, desi fapta a fost savarsita in jud. Tulcea, ea a fost constata de catre un inspector din cadrul ARR Galati, instanta retine disp. art.31 lit. a din HG nr.1175/2007 potrivit carora controlul respectarii normelor instituite de actul normativ mentionat se realizeaza de catre personalul cu atributii de control imputernicit in acest scop de Ministerul Transporturilor, in traficul rutier, la sediile intreprinderilor si in punctele de trecere a frontierei de stat. Or, din continutul procesului verbal rezulta ca acesta a fost incheiat de un inspector de trafic din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii -ARR-Agentia Galati.
In acest context, instanta constata ca motivul indicat de catre petenta, respectiv intocmirea procesului verbal de catre un functionar necompetent teritorial, nu este prevazut de lege drept cauza de nulitate expresa, pentru a atrage nulitatea procesului verbal, fara sa fie necesara dovada unei vatamari.
Cu exceptia mentiunilor prevazute de art. 17 din O.G. nr. 2/2001, lipsa oricaror alte mentiuni (enumerate de art. 16 din O.G. nr. 2/2001) poate atrage numai nulitatea virtuala a procesului verbal, nulitate care este conditionata de dovada unei vatamari. Cum petenta nu a facut dovada existentei unui vatamari care sa nu poata fi inlaturata decat prin anularea procesului verbal, motivele invocate nu atrag nulitatea procesului verbal contestat.
      Analizand motivele de netemeinicie invocate in plangere prin prisma probelor administrate in cauza si prin raportare la dispozitiile normative incidente, instanta le gaseste neintemeiate pentru considerentele urmatoare:
      In ceea ce priveste sustinerea petentei ca nu se face vinovata de savarsirea faptei prev. de art.38 alin.3 pct.3 din HG nr.1175/2007 deoarece la momentul efectuarii controlului la bordul vehiculului se aflau doua stingatoare functionale, dispozitiile mentionate sanctionand nedetinerea unor extinctoare functionale, instanta apreciaza ca este neintemeiata si nu poate conduce la anularea procesului verbal de contraventie. Aceasta deoarece petenta a fost sanctionata in temeiul art. 38 alin.3 pct.3 din HG nr.1175/2007, potrivit caruia constituie contraventie fapta de a nu exista  la bordul vehiculului toate stingatoarele de incendiu functionale conform cerintelor prezentelor norme. Or conform cerintelor HG nr.1175/2007, respectiv art. 19 lit.a, pe langa obligatiile prevazute in alte acte normative, vehiculele utilizate pentru transportul rutier de marfuri periculoase trebuie sa  corespunda si prevederilor cap. 8.1 din anexa B la A.D.R..
      Acordul european privind transportul rutier international de marfuri periculoase - ADR, in CAPITOLUL 8.1 intitulat PRESCRIPTII GENERALE REFERITOARE LA UNITATILE DE TRANSPORT SI LA ECHIPAMENTUL DE BORD, art. 8.1.4.1 lit e, prevede ca sunt necesare echipamente suplimentare pentru unitatile de transport cu o masa maxima admisibila mai mare de 7,5 tone, respectiv unul sau mai multe extinctoare portabile, pentru clasele de inflamabilitate A, B si C, cu o capacitate totala minima de 12 kg pudra (sau de capacitate echivalenta pentru un alt agent extinctor acceptabil), din care cel putin unul trebuie sa aiba o capacitate minima de 6 kg.
      Cum in cauza, la bordul vehiculului petentei existau, la momentul efectuarii controlului, doar doua stingatoare in greutate de 3,7 kg fiecare, in mod corect sanctiunea a fost aplicata acesteia.
      In ceea ce priveste individualizarea sanctiunii contraventionale, in raport cu dispozitiile art. 21 alin. 3 din OG nr. 2/2001, instanta retine ca amenda contraventionala aplicata in cuantum de 5.000 lei, reprezentand minimul prevazut de lege, este proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, tinand seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, precum si de circumstantele personale ale contravenientei.
      Prin urmare, avand in vedere dispozitiile legale evocate si situatia de fapt retinuta, instanta apreciaza ca probele administrate nu au fost de natura sa rastoarne prezumtia de veridicitate si legalitate a procesului-verbal de contraventie contestat, ci, dimpotriva, ca acestea conduc la concluzia retinerii vinovatiei petentei in savarsirea contraventiei pentru care a fost sanctionata. Pentru aceste motive, instanta urmeaza sa mentina dispozitiile procesului-verbal si, in consecinta, sa respinga plangerea contraventionala formulata, ca neintemeiata.
                   
         
3 1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007