InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Cluj

Recalcularea pensiei in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005. Data de la care se recalculeaza

(Decizie nr. 783/R din data de 12.04.2010 pronuntata de Curtea de Apel Cluj)

Domeniu Pensii | Dosare Curtea de Apel Cluj | Jurisprudenta Curtea de Apel Cluj

Curtea de Apel Cluj, Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru minori si familie, decizia civila nr. 783/R din 12 aprilie 2010 Prin sentinta civila nr. 3055 din 02.11.2009 a Tribunalului Cluj, s-a admis actiunea formulata de catre reclamantul P.T. impotriva paratei Casa Judeteana de Pensii Cluj, si, in consecinta, a fost obligata parata la recalcularea pensiei pentru limita de varsta in favoarea reclamantului cu luarea in calcul a sporurilor mentionate in adeverinta nr.1351/23.06.2008 emisa de SC A. SA Cluj precum si sporul de vechime cuprins in carnetul de munca la pozitiile 33-46.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca prin Decizia nr.136170/20.11.2008 reclamantului i s-a acordat pensia  pentru limita de varsta din sistemul public, stabilindu-i-se un cuantum al pensiei de 1503 lei, punctajul anual determinat fiind stabilit la 2,58518 puncte in conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000.
Reclamantul  a depus la dosarul cauzei  Adeverinta nr.1351/23.06.2008, eliberata de catre S.C. A. S.A.  din care rezulta ca acesta a beneficiat  de venituri suplimentare reprezentand acord global, indemnizatii de conducere si alte sporuri, precum si copia carnetului de munca in care la pozitiile 33-46 este specificat sporul de vechime neluat in calcul.
Conform reglementarilor in materie, calculul si plata contributiei de asigurari   sociale datorate de asigurati prevazuti la art.5 alin. l,  pct. I, II si V din Legea nr. 19/2000 republicata, si de catre angajatorii acestora, se face lunar de catre  acestia din urma.
Baza lunara de calcul a contributiei individuala de asigurari sociale in cazul asiguratilor  o constituie dupa caz,  salariile brute individuale  realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca, in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. l  pct. I, au veniturile brute  de natura drepturilor salariale realizate  lunar de asiguratii prev. la art. 5 alin. I pct. II si V.
Se iau asadar in calcul  sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariul de baza sau sumele fixe indiferent daca au caracter permanent sau nu.
Salariile sunt inscrise in carnetul de munca, iar in situatia in care acest lucru nu s-a intamplat ele pot fi dovedite cu adeverinte. Daca nu se pot dovedi cu inscrisuri  la stabilirea drepturilor se va lua in calcul salariul minim pe economie. La fel pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent ca si  majorarile de salarii.
Sunt luate in considerare indemnizatiile care potrivit legislatiei anterioare datei de l.04.2001 au facut parte din baza de calcul al pensiilor si care se utilizeaza  la determinarea punctajului mediu anual, potrivit art. 4 pct.2 si 3 din OUG 4/2005. Prevederi asemanatoare sunt cuprinse si in Ordinul nr. 680/01.08.2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, punctul 7, care modifica punctul 19 de la sectiunea I "Dispozitii generale".
Fata de cele ce preced, avand in vedere faptul ca reclamantul  a dovedit pretentiile sale,  prin adeverinta anterior mentionata, instanta in temeiul art. 87 coroborat cu prev. art. 155 si urm. din Legea nr. 19/2000 a admis  actiunea acestuia si a obligat-o pe parata sa recalculeze pensia pentru limita de varsta in favoarea reclamantului cu luarea in calcul a Adeverintei nr. 1351/ 23.06.2008  emisa de S.C. A. S.A. si a sporului de vechime mentionat in carnetul de munca la pozitiile 33-46.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs parata Casa Judeteana de Pensii Cluj solicitand admiterea acestuia, modificarea sentintei atacate, cu respingerea actiunii.
In motivarea recursului parata a aratat ca instanta de fond a omis sa precizeze data de la care trebuie acordate drepturile.
Art.78. alin.4 din Legea nr.19/2000 are incidenta pentru sumele care au devenit contributive de la 01.08.2007 prin Ordinul nr.680/2007 care stabileste ca baza  contributiva la pensie poate fi venitul brut - fara a ne limita la sporurile permanente. Inaintea acestei date aveau inclusiv pentru perioadele realizate dupa 01.04.2001 restrictii - de exemplu pentru premii (prime) nu se datora contributia conform art.26 din lege. Acest act normativ nu priveste veniturile din anii respectivi realizate inainte de 01.08.2007.
Potrivit art.164 al Legii nr.19/2000 - legea dupa principiile careia s-a facut recalcularea pensiilor - La determinarea punctajului anual, pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inregistrare a acestora in carnetul de munca. Asadar, legea impune luarea in calcul a salariilor brute din carnet, iar salariile brute nu sunt si veniturile brute.
La determinarea punctajelor anuale, pe langa salariile prevazute la alin.1 se au in vedere si sporurile cu caracter permanent, care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inregistrate in carnetul de munca sau sunt dovedite  cu adeverinte  eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare.
In cazul de fata s-au realizat ore suplimentare - si nu in regim prelungit de lucru - cu caracter de spor pentru o activitate desfasurata  sistematic peste program - asa cum reiese si din adresa nr.4182/2010 a CNPAS aceste ore nu au caracter permanent, neputand face parte din fosta baza de calcul si in consecinta a fi luate in calcul.
Examinand sentinta recurata prin prisma motivelor de recurs invocate, Curtea de Apel constata urmatoarele:
Referitor la recursul Casei Judetene de Pensii Cluj se retine ca, desi nu a mentionat expres, parata a formulat critici impotriva hotararii primei instante care pot fi incadrate, conform art. 306 alin. (3) Cod procedura civila, in dispozitiile art. 304 pct. 9 Cod procedura civila.
Art. 2 alin. (1) din OUG 4/2005 prevede ca "Recalcularea prevazuta la art. 1 (a pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite in baza legislatiei in vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001) se efectueaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a prevederilor prezentei ordonante de urgenta".
Veniturile obtinute suplimentar la retributia tarifara de incadrare au avut caracter permanent in perioada aratata fiind cumulate cu salariul individual brut si incluse alaturi de celelalte sporuri in baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, achitandu-se lunar atat cotele C.A.S. cat si contributia la fondul pentru pensia suplimentara. Introducerea acestor sporuri in baza de calcul a contributiei pentru asigurari sociale se incadreaza in dispozitiile art. 23 din Legea nr. 19/2000.
In conformitate cu art. 164 din Legea nr. 19/2000, la determinarea punctajelor se utilizeaza salariile brute sau nete in baza inregistrarilor din carnetele de munca iar la alin. 2 se stipuleaza ca se au in vedere si sporurile inregistrate in carnetele de munca. Aceasta nu inseamna ca sporurile neinregistrate in carnetele de munca si care au intrat in bazele de calcul a contributiei de asigurari sociale nu ar putea fi luate in considerare atata vreme cat se face dovada existentei acestora prin adeverinte, intrucat ar atrage incalcarea unuia din principiile ce guverneaza sistemul public de asigurari sociale.
In baza art. 2 lit. e din Legea nr. 19/2000 drepturile de asigurari sociale se cuvin pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite iar veniturile la care a facut referire au fost avute in vedere la calcularea si aplicarea contributiilor.
Nu se poate admite ca baza de calcul a contributiei de asigurari sociale sa fie constituita si din aceste sume iar la stabilirea pensiei cu prestatie de asigurari sociale sa nu se ia in considerare deoarece ne-am afla in situatia in care aceasta prestatie nu ar fi proportionala cu pretul platit, creandu-se o inechitate.
In concretizarea acestui principiu art. 78 alin. 4 din Legea nr. 19/2000 prevede ca punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin. (1) si (2), se calculeaza la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au platit contributii de asigurari sociale.
In aplicarea acestui text legal art. I pct. 7 din Ordinul nr. 680 din 1 august 2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 prevede ca punctul 19 de la sectiunea I "Dispozitii generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contributia de asigurari sociale" va avea urmatorul cuprins: "19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege venitul brut in bani, achitat din fondul de salarii, reprezentand: a) salariile de baza brute corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizatiile de conducere, salariile de merit, indexari, compensari si alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de baza b) sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariu ori sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu, platite pentru: conditii deosebite de munca (conditii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfasurata in mediul rural, in zone izolate; activitate desfasurata de nevazatori; munca prestata in schimbul de noapte; indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati suplimentare functiei de baza; sporul de fidelitate si altele asemanatoare; l) alte sume acordate potrivit legii."
Mai mult, Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 736/2006 a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor mentiunii de la punctul VI din Anexa Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, statuand ca verificarea imprejurarilor daca, potrivit legislatiei anterioare, s-au incasat sau nu contributii la asigurarile sociale de stat pentru veniturile excluse de la stabilirea punctajului anual si daca aceste venituri au facut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor constituie probleme de fapt si de aplicare a legii in cazuri concrete individuale, a caror solutionare intra in competenta exclusiva a instantei judecatoresti. Prin aceasta interpretare, Curtea Constitutionala confirma faptul ca dispozitiile punctului VI din Anexa Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, nu exclud de plano posibilitatea valorificarii veniturilor enumerate in mod exhaustiv in acest act normativ si ca aplicabilitatea la cazul concret a acestor prevederi legale se stabileste de instanta, in functie de includerea sau nu a acestor venituri in baza de calcul a contributiilor de asigurari sociale.
De asemenea, in conditiile in care art. 2 alin. (1) din OUG 4/2005 prevede in mod expres ca recalcularea pensiilor se efectueaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, nu se poate retine ca s-ar aplica retroactiv dispozitiile acestei legi (inclusiv sub aspectul modificarii prin Legea 250/2007).
In plus, chiar la pct.V din Anexa la OUG 4/2005 se prevede in mod expres ca sporul pentru lucrul sistematic peste programul normal este un spor cu caracter permanent, care intra in baza de calcul a pensiei recalculate, atat pentru perioadele anterioare cat si pentru cele ulterioare intrarii in vigoare a Legii 49/1992.
Contrar celor invocate in recurs, Curtea retine ca din adeverinta depusa de intimat reiese ca in perioadele 23.07.1962-31.01.1963 si 21.08.1966-31.12.1995 acesta a obtinut in intervalul martie-octombrie a fiecarui an spor pentru orele lucrate suplimentar, astfel incat in mod evident acestea nu au avut un caracter sporadic.
Din mentiunile aratate in adeverinta depusa la dosar rezulta ca reclamantul a realizat venituri suplimentare la retributia tarifara de incadrare constand in venituri suplimentare constand in spor de 25 % pentru lucrul sistematic peste programul normal de lucru, spor care a fost inclus in baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si pensie pensia suplimentara conform Decretului nr. 389/1972 si Legii 65/1965. Drept urmare, veniturile mentionate in adeverinta sunt venituri care se adauga la retributia de incadrare, astfel ca sustinerile recurentei in sensul ca din adeverinta rezulta ca in anumite perioade intimatul nu a realizat nici un venit urmeaza sa fie inlaturate.
Referitor la omisiunea instantei de fond de a preciza data de la care sa se acorde drepturile de pensie recalculate intimatului, Curtea retine ca in conformitate cu dispozitiile art.7 alin. (3) din OUG 4/2005 "Decizia prevazuta la alin. (1) poate fi modificata la cerere, in baza actelor doveditoare prezentate de pensionar, intocmite conform prevederilor legale, din care rezulta alte date si elemente decat cele utilizate la recalculare, referitoare la drepturi cu caracter salarial care, conform Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se au in vedere la stabilirea punctajului mediu anual sau la stagii de cotizare realizate pana la data de 1 aprilie 2001". De asemenea, alin.(5) al aceluiasi articol prevede ca "Cererile prevazute la alin. (3) se solutioneaza in termenul prevazut la art. 86 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, drepturile modificate acordandu-se prin derogare de la prevederile art. 95 si 169 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data platii drepturilor recalculate, stabilita potrivit prevederilor art. 3, cu respectarea termenului general de prescriptie, calculat incepand cu luna inregistrarii cererii".
Retinand ca reclamantul a depus la Casa Judeteana de Pensii Adeverinta nr. 1351/23.06.2008 emisa de SC A. S.A. in data de 25 iunie 2008 si ca drepturile recalculate i s-au acordat initial incepand cu data de 01.09.2005, Curtea retine ca prima instanta a aplicat gresit dispozitiile legale mentionate anterior (in cauza fiind incident motivul de recurs prevazut de art. 304 pct. 9 Cod procedura civila),  parata trebuind sa fie obligata sa plateasca drepturile de pensie cu luarea in considerare a sporurilor din adeverinta incepand de la data platii drepturilor recalculate, respectiv 01.09.2005.
Pentru aceste considerente, in temeiul dispozitiilor legale mentionate anterior si a art. 312 alin. (1) Cod procedura civila se va admite in parte recursul declarat de parata Casa Judeteana de Pensii  Cluj impotriva sentintei civile nr. 3055 din 02.11.2009 a Tribunalului Cluj, pe care o va modifica, in sensul ca se va obliga parata la recalcularea pensiei reclamantului incepand cu data de 01.09.2005.
Se vor mentine restul dispozitiilor sentintei recurate. 
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010