Plangere contraventionala
(Sentinta civila nr. 454 din data de 21.07.2011 pronuntata de Judecatoria Harsova)DOSAR NR.491/842/2011
R O M A N I A
JUDECATORIA HARSOVA
JUDETUL CONSTANTA
SENTINTA CIVILA NR. 454
SEDINTA PUBLICA DIN : 21.07.2011
PRESEDINTE : S.F.
GREFIER : G. C. Pe rol, solutionarea actiunii civile avand ca obiect plangere contraventionala formulata de petenta S.C. C. S.R.L., cu sediul in com. C., com.C., jud. C., impotriva procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472 din 19.05.2011 incheiat de intimata G.F. C., cu sediul in mun.C. B-dul F. jud. C..
La apelul nominal facut in sedinta publica raspunde pentru petenta avocat B. Z.S. in baza imputernicirii avocatiale seria AV nr.0010291 din 02.06.2011; martora B. T. propusa de petenta, prezenta personal; lipsa fiind intimata.
Procedura este legal indeplinita conform art. 87 si urm. C.pr.civ.
Plangerea este scutita de plata taxei judiciare de timbru conform disp. art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, prin care s-au evidentiat partile, obiectul litigiului, mentiuni privitoare la indeplinirea procedurii de citare si stadiul procesual.
In baza art. 192 in ref. la art. 196 C.pr.civ. se procedeaza la audierea martorei B. T. la propunerea petentei, cele declarate fiind consemnate in procesele-verbale atasate la dosar.
Intrebata fiind, petenta prin aparator, precizeaza ca nu mai are cereri de formulat sau exceptii de invocat, solicitand cuvantul pe fond.
Instanta luand act de declaratia petentei prin aparator, constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.
Aparatorul petentei avand cuvantul solicita admiterea plangerii
contraventionale cu consecinta anularii procesului verbal de contraventie.
Invedereaza instantei doua aspecte de nelegalitate si netemeinicie in sensul ca, in procesul verbal de constatare a contraventiei, la puctul de lucru din loc.Crisan , com.Crucea, trebuia trecut si sediul social, asa cum prevede art. 17 din O.G. nr. 2/2001, fapt ce atrage nulitatea actului intocmit.
Un alt aspect, este faptul ca, mentiunea conform careia �contavenientul poate achita pe loc sau in termen de 48 de ore, jumatate din minimul amenzii" a fost taiata de agentul constatator, nelasandu-i posibilitatea petentului de a achita amenda contraventionala in termen de 48 de ore, avand in vedere ca era vorba despre o suma asa de mare.
Sub aspectul netemeiniciei procesului verbal solicita sa se constate ca procesul verbal a fost intocmit la ora 8,20 si singura clienta a fost o femeie in varsta, care a dorit sa schimbe o butelie cu gaz lichefiat goala cu una plina.Avand in vedere faptul ca nu avea toata suma la ea, deoarece pretul buteliei s-a modificat, a lasat suma de 58 lei si a plecat acasa sa aduca si diferenta de 8 lei , urmand ca la achitarea integrala a costului buteliei sa-i fie eliberat si bonul fiscal. Pe de alta parte prejudiciul adus statului, pentru neemiterea de bonuri pentru suma de 58 lei, este unul foarte mic. In aceste conditii a aplica o amenda de 8.000 lei si a suspenda ativitatea punctului de lucru pentru o perioada de 3 luni de zile , a confisca si suma de 58 lei apare ca o sanctiune disproportionata in raport de prejudiciul efectiv si periculozitatea faptei.
Avand in vedere aceste aspecte solicita admiterea plangerii asa cum a fost formulata, inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea avertisment si inlaturarea sanctiunii complementare a suspendarii activitatii pe o perioada de trei luni de zile.
In baza art. 150 C.pr.civ. instanta constata dezvbaterile inchise si ramane in pronuntare.
I N S T A N T A
Asupra plangerii de fata;
Prin plangerea adresata acestei instante si inregistrata sub numar de dosar 491/842/2011, petenta S.C. C.S.R.L. a solicitat in contradictoriu cu intimata G. F. C., anularea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr.0346472/19.05.2011 prin care a fost sanctionata cu amenda in cuantum de 8000 lei si in subsidiar, a solicitat inlocuirea tuturor sanctiunilor aplicate cu sanctiunea avertismentului.
In motivarea plangerii sale, petenta arata ca, in urma controlului efectuat la punctual de lucru al societatii sale din localitatea C., jud.C., bar de zi si magazin, s-a constatat faptul ca �nu au fost emise bonuri fiscale catre clienti pentru suma de 58 lei, suma ce reprezinta diferenta dintre momentul intocmirii la ora 8,20 din data controlului, in valoare de 66 lei si raportul �Z" al aparatului de marcat electronic fiscal in valoare de 7,6 lei.
Pentru acest aspect organul constataor a aplicat urmatoarele sanctiunii : amenda in cunatum de 8.000 lei, suspendarea activitatii punctului de lucru pe o perioada de 90 de zile si confiscarea sumei de 58 lei.
Considera petenta ca procesul verbal are anumite vicii de forma, care atrag nulitatea actului intocmit. Astfel, atunci cand membrii organului de control vorbesc de contravenient si de datele acestuia, mentioneaza numele persoanei juridice, nr. de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului, codul unic de inregistrare, insa nu fac vorbire si de sediul societatii, desi se face mentiunea in mod expres in forma tipizata a procesului verbal, la subsolul acestuia, de faptul ca �pentru contravenient persoana juridica, se trece denumirea si sediul social, codul unic de inregistrare si datele complete de indentificare ale persoanei care o reprezinta".De asemenea in O.G. nr. 2/2001 la art. 6 pct.6, mentiunea, sediul este obligatorie, lipsa acesteia fiind sanctionata conform art. 17, cu nulitatea procesului verbal, in conditiile in care in cuprinsul procesului verbal se mentioneaza ca stabilirea contraventiei s-a facut la un punct de lucru.
De asemenea, un alt viciu de forma, are in vedere faptul ca mentiunile privind posibilitatea achitarii a jumatate din cuantumul amenzii in termen de 48 de ore, a fost inalturat din procesul verbal, ceea ce contravine dispozitiilor legale. Corect din punctul lor de vedere ar fi fost ca in procesul verbal atacat sa se pastreze redactarea initiala si sa se arate ca jumatate din minimul amenzii reprezinta suma de 4.000 lei.
La punctul de lucru al societatii sale din satul C., jud.C. este un bar de zi si un magazin satesc, la ora 8,20 ora efectuarii controlului singura clienta a fost o femeie in varsta care a dorit sa schimbe o butelie de gaz lichefiat goala cu una plina.Avand in vedere faptul ca nu avea toata suma la ea, deoarece pretul buteliei s-a modificat, a lasat suma de 58 lei si a plecat acasa sa aduca si diferenta de 8 lei , urmand ca la achitarea integrala a costului buteliei sa-i fie eliberat si bonul fiscal.
Pe de alta parte prejudiciul adus statului, pentru neemiterea de bonuri pentru suma de 58 lei este unul foarte mic. Aceasta suma care a fost confiscata, o constituia valoarea marfii, a buteliei care oricum a trebuit data persoanei care a lasat suma respectiva. Presupunand insa ca profitul sau este suma de 10 lei, aplicarea impozitului de 16% din acest profit insemna o suma de 1,6 lei. Daca s-ar aplica cota de impozit la intreaga suma confiscata, presupanand ca toata ar reprezenta profit, ar rezulta o suma de 9,28 lei.
In aceste conditii, a aplica o amenda de 8.000 lei, a suspenda activitatea la punctul de lucru respectiv, pe o perioada de 3 luni de zile, a confisca si suma de 58 lei, apara ca o sanctiune disproportionata in raport de prejudiciul efectiv si periculozitatea faptei.
Sanctiunile aplicate sunt prevazute de OUG nr. 28/1999, insa supune atentiei instantei, modalitatea de interpretare si aplicare a acestor sanctiuni in raport cu fapta imputeta.
Statele parte a Conventiei, au dreptul de a impune sanctiuni pecuniare drept sanctiuni pentru incalcarea anumitor dispozitii legale.Marja de apreciere a statelor nu este insa absoluta.Astfel, cum rezulta din jurisprudenta Curtii (spre exemplu cauza Chassaugnou si altii c.Frantei) ingerintele statului in dreptul de proprietate al persoanelor, pentru a fi compatibile cu art. 1 alin.2 din Protocolul aditional nr.1, trebuie sa fie prevazute de lege, sa aibe un scop legitim si sa asigure o proportie echitabila intre scopul urmarit si mijloacele utilizate. De asemenea in cauza Asito c. Moldovei (2005) referindu-se chiar la cazul particular al amenzilor, Curtea a statuat ca aplicarea unei amenzi egale cu profitul realizat in mod nelegal de reclamanta (90.750 lei moldovenesti) este disproportionata in raport cu scopul urmarit, motiv pentru care incalca dispozitiile art.1 din Protocolul aditional nr.1.
In cazul de fata, sanctiunea aplicata, daca ar fi sa ne raportam atat la amenda cat si la suma confiscata, este de aproximativ 1.000 de ori mai mare decat prejudiciul adus statului, prejudiciu oricum recuperat.La acesta se adauga, suspendarea activitatii pe o perioada de 90 de zile, sanctiune care la randul sau este disproportionata. Consecintele unei astfel de sanctiuni pentru societatea sa sunt iremediabile, putand duce la faliment, avand in vedere necesitatea platii chiriei, a intretinerii si a celorlalte utilitati, in conditiile imposibilitatii obtinerii de venituri.
Suspendarea activitatii unei persoane juridice, are drept consecinta nu numai nerealizarea de venituri pe perioada respectiva, ci si pierderea clientelei, care in decursul perioadei de suspendare se poate indrepta spre alti concurenti, pozitia pe piata a unor personae juridice sanctionate in acest mod poate fi iremediabil afectata.
Aceasta masura are efecte negative asupra angajatilor, care devin lipsiti de un loc de munca pe perioada suspendarii.Nu in ultimul rand si statul va fi afectat negativ de aceasta masura, care pe parcursul suspendarii activitatii persoanei juridice, nu va incasa impozite nici de la aceasta si nici de la angajatii ei.
Ca un argument a fortiori in dovedirea caracterului excesiv al acestor masuri, petenta face apel la prevederile art. 53 indice 1 din C.pen..potrivit caruia � minimul general al pedepsei amenzii aplicabile personei juridice este de 2500 lei, adica cu mult inferior minimului special prevazut de art. 11 alin.1 lit.b din OUG nrt.28/1999.De asemenea, potrivit art. 53 indice 1 alin.3 lit.b, persoanei juridice i se poate aplica sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pe o perioada cuprinsa intre 3 luni si un an.Aplicarea acesteia nu este obligatorie, decat in situatia in care legea prevede expres acest lucru (numai pentru infractiunile cu un pericol social ridicat). Deci, este posibil ca o persoana juridica sa comita o infractiune si sa fie sanctionata numai cu o amenda de 2500 lei, adica cu mult mai putin sever, decat pentru contraventia retinuta in sarcina contestatoarei.
Prin urmare, prin raportare la dispozitiile Codului penal sus citate, sanctiunea aplicata contestatoarei, pentru savarsirea contraventiei retinuta in sarcina sa, este echivalenta cu sanctiunea de care ar fi pasibila pentru savarsirea unei infractiuni cu un pericol ridicat, care sa prevada o sanctiune pecuniara de 3 ori mai mare decat minimul general al pedepsei amenzii, si sa prevada obligativitatea aplicarii sanctiunii suspendarii activitatii sale pe o perioada de 3 luni, lucru innadmisibil dupa parerea sa intrucat contraventiile au un pericol social in abstracto, inferior celui reprezentat de infractiuni.
In drept, au fost invocate disp. art. 6, 7, 16, si 17 din O.G. nr. 2/2001.
La plangere, a anexat in copie: procesul verbal seria H nr. 0346672 din 19.05.2011.
Intimata, legal citata nu a formulat intampinare, si nu s-a prezentat in instanta pentru a-si preciza pozitia procesuala.
In probatiune petenta a solicitat prova cu inscrisuri si proba testimoniala.
A fost aufiata martora B. T. care invedrat instantei ca, intr-o dimineata a lunii mai 2011 a mers la magazinul din sat C., com.C., jud.C. care apartine S.C.C. S.R.L. pentru a cumpara o butelie. Cand a ajuns la magazin, i s-a adus la cunostinta ca pretul unei butelii este de 64 lei si trebuie sa mearga acasa, sa aduca diferenta.A lasat suma de bani, de 58 lei la magazin si a plecat acasa pentru a aduce diferenta. Dupa aproximativ 20 minute, s-a intors, a lasat diferenta pana la 64 lei, a luat butelia si a plecat acasa.Cand s-a intors la magazin nu a vazut persoane straine, in afara de vanzator si nimeni nu i-a spus sa fi fost vreun control la magazin.Nici ulterior nu a aflat sa fi fost vreun control la acea societate.
Din analiza materialului probator existent in cauza instanta retine urmatoarele:
La data de 19.05.2011, ora 1000, petenta S.C. C. S.R.L. a fost sanctionata contraventional, deoarece in urma controlului efectuat la punctul de lucru al societatii sale, din localitatea C. jud.C., bar de zi si magazin, s-a constatat faptul ca �nu au fost emise bonuri fiscale catre clienti pentru suma de 58 lei, suma ce reprezinta diferenta dintre momentul intocmirii, la ora 8,20 din data controlului in valoare de 66 lei si raportul �Z" al aparatului de marcat electronic fiscal in valoare de 7,6 lei.
S-a intocmit procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr.0346472/19.05.2011, fapta fiind incadrata in dispozitiile art. 10 lit.b din OUG nr. 28/1999; sanctiunea aplicata a fost amenda contraventionala in cuantum de 8000 lei conform art. 1 lit.b din acelasi act normativ .
In conformitate cu art. 11 alin.3 din OUG nr. 28/1999-republicata s-a confiscat suma de 58 lei, aceasta suma a fost incasata cu chitanta nr. 252469/ 19.05.2011.
Potrivit dispozitiilor art. 34 alin.1 din OG nr.2/2001 instanta competenta sa solutioneze plangerea, dupa ce verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane citate, administreaza orice probe prevazute de lege necesare in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal si hotaraste asupra sanctiunii.
Raportat la exigentele acestui text de lege, mai sus enuntat, instanta de judecata apreciaza ca plangerea contraventionala a fost introdusa in termenul prevazut la art.31 alin.1 din OG nr.2/2001.
Situatia de fapt retinuta de instanta rezulta din continutul plangerii contraventionale, din inscrisurile depuse ca proba in dosar si declaratia martorei Burlacu Tamara, conduc la concluzia ca plangerea este intemeiata.
Situatia de fapt retinuta de agentul constatator prin procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se bucura de o prezumtie relativa de adevar care insa, poate fi rasturnata prin administrarea de probe contrare.
Cercetand procesul verbal de constatare a contraventiei sub aspectul legalitatii intocmirii, si observand inscrisurile depuse la dosarul cauzei, instanta constata ca procesul verbal seria H nr.0346472/19.05.2011 intocmit de intimata cuprinde toate mentiunile prevazute de art. 17 din O.G. nr. 2/2001 sub sanctiunea nulitatii absolute.
In ceea ce priveste temeinicia;
In procesul-verbal, agentul constatator a retinut ca nu s-au emis bonuri fiscale pentru toate incasarile realizate in ziua de 19.05.2011, respectiv, pentru suma de 58 lei. Din declaratia martorei B. T., suma de 58 lei provine din avansul lasat pentru achizitionarea unei butelii in cuantum de 64 lei, care a fost lasata si completata ulterior cu diferenta de 6 lei achizitionand butelia in acea zi.
Instanta apreciaza ca declaratia data de martora B. T., nu este de natura sa rastoarne situatia de fapt retinuta prin procesul verbal, aceasta spune ca lasand suma de 58 lei pentru achitarea unei butelii de aragaz, dar nu cunoaste daca societatea a fost sanctionata si amendata de catre lucratorii garzii financiare .Cu toate acestea, in temeiul art. 34 din O.G. nr.2/2001 care constituie dreptul comun in materie contraventionala, care coroborat cu art 38 alin.3 din acelasi act normative, permite instantei sa aprecieze sanctiunea ce se impune a fi aplicata contraventientei, in situatia in care prezumtia relativa de adevar (valabilitatii) procesului-verbal nu a fost rasturnata, instanta considera ca sanctiunea avertismentului este totusi suficienta pentru a i se atrage atentia petentei asupra obligatiilor ce ii revin.
Opinia instantei are la baza, pe de o parte disp. art. 5 alin.5 din O.G. nr.2/2001 (potrivit carora sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite), art. 21 alin. 3 din acelasi act normativ, conform caruia la aplicarea sanctiunii trebuie sa se tina cont de �imprejurarile in care a fost savarsita fapta, modul si mijloacele de savarsire a acesteia, scopul urmarit, urmarea produsa si circumstantele personale ale contravenientului, prev. de art. 2 alin.3 prin care se prevede ca avertismentul se aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei respective, nu prevede in mod expres aceasta sanctiune.
Pe de alta parte instanta are in vedere cuantumul disproportionat al amenzii, suma ce nu a putut fi justificata de catre petenta reprezentand aproximativ a o suta treizecea parte din cuantumul amenzii aplicate, acest raport este o incalcare evidenta a dispozitiilor art. 1 din Protocolul 1 a CEDO.
In ceea ce priveste sanctiunea complementara a suspendarii activitatii timp de 3 luni, la aprecierea ei, instanta va avea in vedere prevederile art. 5 alin.6 din O.G. nr. 2/2001 conform carora sanctiunea complementara se aplica in functie de natura si gravitatea faptei si ale art. 34 alin.1 din acelasi act normativ, prin care se dispune ca in solutionarea plangerii contraventionale, instanta va hotara asupra sanctiunii aplicate, fara a se face diferentiere intre sanctiunile principale si cele complementare.
Daca s-ar considera altfel, s-ar ajunge la situatia in care instanta poate inlatura sau reduce o sanctiune principala, fara a putea insa sa dispuna asupra unei sanctiuni complementare, ceea ce nu corespunde scopului legii.
In situatia de fata suma de 58 lei pentru care nu a putut prezenta un document justificativ la momentul controlului, provine din avansul lasat de martora, in aceasta situatie procesul verbal este lipsit de temeinicie prezumtia fiind rasturnata.
In ceea ce priveste sanctiunea complementara a suspendarii activitatii timp de 3 luni, la aprecierea ei, instanta va avea in vedere potrivit art. 5 alin.6 din O.G. nr. 2/2001 conform carora sanctiunea complementara se aplica in functie de natura si gravitatea faptei, suspendarea activitatii timp de 3 luni este o masura excesiva, cu consecinte pecuniare foarte grave, fata de gradul de pericol social al faptei pentru care s-a incheiat procesul verbal suma de 58 lei fiind una chiar modica intr-un sat unde populatia este in general lipsita de resurse materiale.Sanctiunea complementara se aplica de agentul constatator in mod obligatoriu, dispozitiile legale fiind imperative, dar cu toate astea instanta de judecata are posibilitatea sa aprecieze asupra sanctiunilor aplicate, fie ele principale sau complementare, in functie de natura si gravitatea faptei.
Daca s-ar considera altfel, s-ar ajunge la situatia in care instanta poate inlatura sau reduce o sanctiune principala, fara a putea sa dispuna asupra unei sanctiuni complementare, ceea ce nu corespunde scopului legii si s-ar incalca principii fundamentale ale dreptului, in concret poti dispune mai mult, raportat la sanctiunea principala si nu poti dispune pentru mai putin - sanctiunea complementara, care se poate aplica numai pe langa o sanctiune principala.
Pentru aceste considerente,va admite in parte plangerea contraventionala, va dispune modificarea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472/19.05.2011, in sensul inlocuirii sanctiunii amenzii aplicate in cuantum de 8000 lei cu sanctiunea - avertismentului, va inlatura sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pentru 3 luni de zile si va mentine sanctiunea confiscarii sumei de 58 lei.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE :
Admite in parte plangerea contraventionala formulata de petenta S.C. C. S.R.L., cu sediul in com. C., com.C., jud. C., impotriva procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472 din 19.05.2011 incheiat de intimata G.F. C., cu sediul in mun.C., B-dul F. nr., jud. C..
In baza art. 34 din OG nr. 2/2001.
Dispune modificarea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472/19.05.2011, in sensul inlocuirii sanctiunii amenzii aplicate in cuantum de 8000 lei cu sanctiunea, avertismentului, inlatura sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pentru 3 luni de zile si mentine sanctiunea confiscarii sumei de 58 lei.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare .
Pronuntata in sedinta publica, azi, 21.07.2011.
PRESEDINTE, GREFIER,
S. F. G. C. Red.jud. S.F.- 28.07.2011
Dact.gref. G.C.-29.07.2011
Ex- 4-
R O M A N I A
JUDECATORIA HARSOVA
JUDETUL CONSTANTA
SENTINTA CIVILA NR. 454
SEDINTA PUBLICA DIN : 21.07.2011
PRESEDINTE : S.F.
GREFIER : G. C. Pe rol, solutionarea actiunii civile avand ca obiect plangere contraventionala formulata de petenta S.C. C. S.R.L., cu sediul in com. C., com.C., jud. C., impotriva procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472 din 19.05.2011 incheiat de intimata G.F. C., cu sediul in mun.C. B-dul F. jud. C..
La apelul nominal facut in sedinta publica raspunde pentru petenta avocat B. Z.S. in baza imputernicirii avocatiale seria AV nr.0010291 din 02.06.2011; martora B. T. propusa de petenta, prezenta personal; lipsa fiind intimata.
Procedura este legal indeplinita conform art. 87 si urm. C.pr.civ.
Plangerea este scutita de plata taxei judiciare de timbru conform disp. art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, prin care s-au evidentiat partile, obiectul litigiului, mentiuni privitoare la indeplinirea procedurii de citare si stadiul procesual.
In baza art. 192 in ref. la art. 196 C.pr.civ. se procedeaza la audierea martorei B. T. la propunerea petentei, cele declarate fiind consemnate in procesele-verbale atasate la dosar.
Intrebata fiind, petenta prin aparator, precizeaza ca nu mai are cereri de formulat sau exceptii de invocat, solicitand cuvantul pe fond.
Instanta luand act de declaratia petentei prin aparator, constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.
Aparatorul petentei avand cuvantul solicita admiterea plangerii
contraventionale cu consecinta anularii procesului verbal de contraventie.
Invedereaza instantei doua aspecte de nelegalitate si netemeinicie in sensul ca, in procesul verbal de constatare a contraventiei, la puctul de lucru din loc.Crisan , com.Crucea, trebuia trecut si sediul social, asa cum prevede art. 17 din O.G. nr. 2/2001, fapt ce atrage nulitatea actului intocmit.
Un alt aspect, este faptul ca, mentiunea conform careia �contavenientul poate achita pe loc sau in termen de 48 de ore, jumatate din minimul amenzii" a fost taiata de agentul constatator, nelasandu-i posibilitatea petentului de a achita amenda contraventionala in termen de 48 de ore, avand in vedere ca era vorba despre o suma asa de mare.
Sub aspectul netemeiniciei procesului verbal solicita sa se constate ca procesul verbal a fost intocmit la ora 8,20 si singura clienta a fost o femeie in varsta, care a dorit sa schimbe o butelie cu gaz lichefiat goala cu una plina.Avand in vedere faptul ca nu avea toata suma la ea, deoarece pretul buteliei s-a modificat, a lasat suma de 58 lei si a plecat acasa sa aduca si diferenta de 8 lei , urmand ca la achitarea integrala a costului buteliei sa-i fie eliberat si bonul fiscal. Pe de alta parte prejudiciul adus statului, pentru neemiterea de bonuri pentru suma de 58 lei, este unul foarte mic. In aceste conditii a aplica o amenda de 8.000 lei si a suspenda ativitatea punctului de lucru pentru o perioada de 3 luni de zile , a confisca si suma de 58 lei apare ca o sanctiune disproportionata in raport de prejudiciul efectiv si periculozitatea faptei.
Avand in vedere aceste aspecte solicita admiterea plangerii asa cum a fost formulata, inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea avertisment si inlaturarea sanctiunii complementare a suspendarii activitatii pe o perioada de trei luni de zile.
In baza art. 150 C.pr.civ. instanta constata dezvbaterile inchise si ramane in pronuntare.
I N S T A N T A
Asupra plangerii de fata;
Prin plangerea adresata acestei instante si inregistrata sub numar de dosar 491/842/2011, petenta S.C. C.S.R.L. a solicitat in contradictoriu cu intimata G. F. C., anularea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr.0346472/19.05.2011 prin care a fost sanctionata cu amenda in cuantum de 8000 lei si in subsidiar, a solicitat inlocuirea tuturor sanctiunilor aplicate cu sanctiunea avertismentului.
In motivarea plangerii sale, petenta arata ca, in urma controlului efectuat la punctual de lucru al societatii sale din localitatea C., jud.C., bar de zi si magazin, s-a constatat faptul ca �nu au fost emise bonuri fiscale catre clienti pentru suma de 58 lei, suma ce reprezinta diferenta dintre momentul intocmirii la ora 8,20 din data controlului, in valoare de 66 lei si raportul �Z" al aparatului de marcat electronic fiscal in valoare de 7,6 lei.
Pentru acest aspect organul constataor a aplicat urmatoarele sanctiunii : amenda in cunatum de 8.000 lei, suspendarea activitatii punctului de lucru pe o perioada de 90 de zile si confiscarea sumei de 58 lei.
Considera petenta ca procesul verbal are anumite vicii de forma, care atrag nulitatea actului intocmit. Astfel, atunci cand membrii organului de control vorbesc de contravenient si de datele acestuia, mentioneaza numele persoanei juridice, nr. de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului, codul unic de inregistrare, insa nu fac vorbire si de sediul societatii, desi se face mentiunea in mod expres in forma tipizata a procesului verbal, la subsolul acestuia, de faptul ca �pentru contravenient persoana juridica, se trece denumirea si sediul social, codul unic de inregistrare si datele complete de indentificare ale persoanei care o reprezinta".De asemenea in O.G. nr. 2/2001 la art. 6 pct.6, mentiunea, sediul este obligatorie, lipsa acesteia fiind sanctionata conform art. 17, cu nulitatea procesului verbal, in conditiile in care in cuprinsul procesului verbal se mentioneaza ca stabilirea contraventiei s-a facut la un punct de lucru.
De asemenea, un alt viciu de forma, are in vedere faptul ca mentiunile privind posibilitatea achitarii a jumatate din cuantumul amenzii in termen de 48 de ore, a fost inalturat din procesul verbal, ceea ce contravine dispozitiilor legale. Corect din punctul lor de vedere ar fi fost ca in procesul verbal atacat sa se pastreze redactarea initiala si sa se arate ca jumatate din minimul amenzii reprezinta suma de 4.000 lei.
La punctul de lucru al societatii sale din satul C., jud.C. este un bar de zi si un magazin satesc, la ora 8,20 ora efectuarii controlului singura clienta a fost o femeie in varsta care a dorit sa schimbe o butelie de gaz lichefiat goala cu una plina.Avand in vedere faptul ca nu avea toata suma la ea, deoarece pretul buteliei s-a modificat, a lasat suma de 58 lei si a plecat acasa sa aduca si diferenta de 8 lei , urmand ca la achitarea integrala a costului buteliei sa-i fie eliberat si bonul fiscal.
Pe de alta parte prejudiciul adus statului, pentru neemiterea de bonuri pentru suma de 58 lei este unul foarte mic. Aceasta suma care a fost confiscata, o constituia valoarea marfii, a buteliei care oricum a trebuit data persoanei care a lasat suma respectiva. Presupunand insa ca profitul sau este suma de 10 lei, aplicarea impozitului de 16% din acest profit insemna o suma de 1,6 lei. Daca s-ar aplica cota de impozit la intreaga suma confiscata, presupanand ca toata ar reprezenta profit, ar rezulta o suma de 9,28 lei.
In aceste conditii, a aplica o amenda de 8.000 lei, a suspenda activitatea la punctul de lucru respectiv, pe o perioada de 3 luni de zile, a confisca si suma de 58 lei, apara ca o sanctiune disproportionata in raport de prejudiciul efectiv si periculozitatea faptei.
Sanctiunile aplicate sunt prevazute de OUG nr. 28/1999, insa supune atentiei instantei, modalitatea de interpretare si aplicare a acestor sanctiuni in raport cu fapta imputeta.
Statele parte a Conventiei, au dreptul de a impune sanctiuni pecuniare drept sanctiuni pentru incalcarea anumitor dispozitii legale.Marja de apreciere a statelor nu este insa absoluta.Astfel, cum rezulta din jurisprudenta Curtii (spre exemplu cauza Chassaugnou si altii c.Frantei) ingerintele statului in dreptul de proprietate al persoanelor, pentru a fi compatibile cu art. 1 alin.2 din Protocolul aditional nr.1, trebuie sa fie prevazute de lege, sa aibe un scop legitim si sa asigure o proportie echitabila intre scopul urmarit si mijloacele utilizate. De asemenea in cauza Asito c. Moldovei (2005) referindu-se chiar la cazul particular al amenzilor, Curtea a statuat ca aplicarea unei amenzi egale cu profitul realizat in mod nelegal de reclamanta (90.750 lei moldovenesti) este disproportionata in raport cu scopul urmarit, motiv pentru care incalca dispozitiile art.1 din Protocolul aditional nr.1.
In cazul de fata, sanctiunea aplicata, daca ar fi sa ne raportam atat la amenda cat si la suma confiscata, este de aproximativ 1.000 de ori mai mare decat prejudiciul adus statului, prejudiciu oricum recuperat.La acesta se adauga, suspendarea activitatii pe o perioada de 90 de zile, sanctiune care la randul sau este disproportionata. Consecintele unei astfel de sanctiuni pentru societatea sa sunt iremediabile, putand duce la faliment, avand in vedere necesitatea platii chiriei, a intretinerii si a celorlalte utilitati, in conditiile imposibilitatii obtinerii de venituri.
Suspendarea activitatii unei persoane juridice, are drept consecinta nu numai nerealizarea de venituri pe perioada respectiva, ci si pierderea clientelei, care in decursul perioadei de suspendare se poate indrepta spre alti concurenti, pozitia pe piata a unor personae juridice sanctionate in acest mod poate fi iremediabil afectata.
Aceasta masura are efecte negative asupra angajatilor, care devin lipsiti de un loc de munca pe perioada suspendarii.Nu in ultimul rand si statul va fi afectat negativ de aceasta masura, care pe parcursul suspendarii activitatii persoanei juridice, nu va incasa impozite nici de la aceasta si nici de la angajatii ei.
Ca un argument a fortiori in dovedirea caracterului excesiv al acestor masuri, petenta face apel la prevederile art. 53 indice 1 din C.pen..potrivit caruia � minimul general al pedepsei amenzii aplicabile personei juridice este de 2500 lei, adica cu mult inferior minimului special prevazut de art. 11 alin.1 lit.b din OUG nrt.28/1999.De asemenea, potrivit art. 53 indice 1 alin.3 lit.b, persoanei juridice i se poate aplica sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pe o perioada cuprinsa intre 3 luni si un an.Aplicarea acesteia nu este obligatorie, decat in situatia in care legea prevede expres acest lucru (numai pentru infractiunile cu un pericol social ridicat). Deci, este posibil ca o persoana juridica sa comita o infractiune si sa fie sanctionata numai cu o amenda de 2500 lei, adica cu mult mai putin sever, decat pentru contraventia retinuta in sarcina contestatoarei.
Prin urmare, prin raportare la dispozitiile Codului penal sus citate, sanctiunea aplicata contestatoarei, pentru savarsirea contraventiei retinuta in sarcina sa, este echivalenta cu sanctiunea de care ar fi pasibila pentru savarsirea unei infractiuni cu un pericol ridicat, care sa prevada o sanctiune pecuniara de 3 ori mai mare decat minimul general al pedepsei amenzii, si sa prevada obligativitatea aplicarii sanctiunii suspendarii activitatii sale pe o perioada de 3 luni, lucru innadmisibil dupa parerea sa intrucat contraventiile au un pericol social in abstracto, inferior celui reprezentat de infractiuni.
In drept, au fost invocate disp. art. 6, 7, 16, si 17 din O.G. nr. 2/2001.
La plangere, a anexat in copie: procesul verbal seria H nr. 0346672 din 19.05.2011.
Intimata, legal citata nu a formulat intampinare, si nu s-a prezentat in instanta pentru a-si preciza pozitia procesuala.
In probatiune petenta a solicitat prova cu inscrisuri si proba testimoniala.
A fost aufiata martora B. T. care invedrat instantei ca, intr-o dimineata a lunii mai 2011 a mers la magazinul din sat C., com.C., jud.C. care apartine S.C.C. S.R.L. pentru a cumpara o butelie. Cand a ajuns la magazin, i s-a adus la cunostinta ca pretul unei butelii este de 64 lei si trebuie sa mearga acasa, sa aduca diferenta.A lasat suma de bani, de 58 lei la magazin si a plecat acasa pentru a aduce diferenta. Dupa aproximativ 20 minute, s-a intors, a lasat diferenta pana la 64 lei, a luat butelia si a plecat acasa.Cand s-a intors la magazin nu a vazut persoane straine, in afara de vanzator si nimeni nu i-a spus sa fi fost vreun control la magazin.Nici ulterior nu a aflat sa fi fost vreun control la acea societate.
Din analiza materialului probator existent in cauza instanta retine urmatoarele:
La data de 19.05.2011, ora 1000, petenta S.C. C. S.R.L. a fost sanctionata contraventional, deoarece in urma controlului efectuat la punctul de lucru al societatii sale, din localitatea C. jud.C., bar de zi si magazin, s-a constatat faptul ca �nu au fost emise bonuri fiscale catre clienti pentru suma de 58 lei, suma ce reprezinta diferenta dintre momentul intocmirii, la ora 8,20 din data controlului in valoare de 66 lei si raportul �Z" al aparatului de marcat electronic fiscal in valoare de 7,6 lei.
S-a intocmit procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr.0346472/19.05.2011, fapta fiind incadrata in dispozitiile art. 10 lit.b din OUG nr. 28/1999; sanctiunea aplicata a fost amenda contraventionala in cuantum de 8000 lei conform art. 1 lit.b din acelasi act normativ .
In conformitate cu art. 11 alin.3 din OUG nr. 28/1999-republicata s-a confiscat suma de 58 lei, aceasta suma a fost incasata cu chitanta nr. 252469/ 19.05.2011.
Potrivit dispozitiilor art. 34 alin.1 din OG nr.2/2001 instanta competenta sa solutioneze plangerea, dupa ce verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane citate, administreaza orice probe prevazute de lege necesare in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal si hotaraste asupra sanctiunii.
Raportat la exigentele acestui text de lege, mai sus enuntat, instanta de judecata apreciaza ca plangerea contraventionala a fost introdusa in termenul prevazut la art.31 alin.1 din OG nr.2/2001.
Situatia de fapt retinuta de instanta rezulta din continutul plangerii contraventionale, din inscrisurile depuse ca proba in dosar si declaratia martorei Burlacu Tamara, conduc la concluzia ca plangerea este intemeiata.
Situatia de fapt retinuta de agentul constatator prin procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se bucura de o prezumtie relativa de adevar care insa, poate fi rasturnata prin administrarea de probe contrare.
Cercetand procesul verbal de constatare a contraventiei sub aspectul legalitatii intocmirii, si observand inscrisurile depuse la dosarul cauzei, instanta constata ca procesul verbal seria H nr.0346472/19.05.2011 intocmit de intimata cuprinde toate mentiunile prevazute de art. 17 din O.G. nr. 2/2001 sub sanctiunea nulitatii absolute.
In ceea ce priveste temeinicia;
In procesul-verbal, agentul constatator a retinut ca nu s-au emis bonuri fiscale pentru toate incasarile realizate in ziua de 19.05.2011, respectiv, pentru suma de 58 lei. Din declaratia martorei B. T., suma de 58 lei provine din avansul lasat pentru achizitionarea unei butelii in cuantum de 64 lei, care a fost lasata si completata ulterior cu diferenta de 6 lei achizitionand butelia in acea zi.
Instanta apreciaza ca declaratia data de martora B. T., nu este de natura sa rastoarne situatia de fapt retinuta prin procesul verbal, aceasta spune ca lasand suma de 58 lei pentru achitarea unei butelii de aragaz, dar nu cunoaste daca societatea a fost sanctionata si amendata de catre lucratorii garzii financiare .Cu toate acestea, in temeiul art. 34 din O.G. nr.2/2001 care constituie dreptul comun in materie contraventionala, care coroborat cu art 38 alin.3 din acelasi act normative, permite instantei sa aprecieze sanctiunea ce se impune a fi aplicata contraventientei, in situatia in care prezumtia relativa de adevar (valabilitatii) procesului-verbal nu a fost rasturnata, instanta considera ca sanctiunea avertismentului este totusi suficienta pentru a i se atrage atentia petentei asupra obligatiilor ce ii revin.
Opinia instantei are la baza, pe de o parte disp. art. 5 alin.5 din O.G. nr.2/2001 (potrivit carora sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite), art. 21 alin. 3 din acelasi act normativ, conform caruia la aplicarea sanctiunii trebuie sa se tina cont de �imprejurarile in care a fost savarsita fapta, modul si mijloacele de savarsire a acesteia, scopul urmarit, urmarea produsa si circumstantele personale ale contravenientului, prev. de art. 2 alin.3 prin care se prevede ca avertismentul se aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei respective, nu prevede in mod expres aceasta sanctiune.
Pe de alta parte instanta are in vedere cuantumul disproportionat al amenzii, suma ce nu a putut fi justificata de catre petenta reprezentand aproximativ a o suta treizecea parte din cuantumul amenzii aplicate, acest raport este o incalcare evidenta a dispozitiilor art. 1 din Protocolul 1 a CEDO.
In ceea ce priveste sanctiunea complementara a suspendarii activitatii timp de 3 luni, la aprecierea ei, instanta va avea in vedere prevederile art. 5 alin.6 din O.G. nr. 2/2001 conform carora sanctiunea complementara se aplica in functie de natura si gravitatea faptei si ale art. 34 alin.1 din acelasi act normativ, prin care se dispune ca in solutionarea plangerii contraventionale, instanta va hotara asupra sanctiunii aplicate, fara a se face diferentiere intre sanctiunile principale si cele complementare.
Daca s-ar considera altfel, s-ar ajunge la situatia in care instanta poate inlatura sau reduce o sanctiune principala, fara a putea insa sa dispuna asupra unei sanctiuni complementare, ceea ce nu corespunde scopului legii.
In situatia de fata suma de 58 lei pentru care nu a putut prezenta un document justificativ la momentul controlului, provine din avansul lasat de martora, in aceasta situatie procesul verbal este lipsit de temeinicie prezumtia fiind rasturnata.
In ceea ce priveste sanctiunea complementara a suspendarii activitatii timp de 3 luni, la aprecierea ei, instanta va avea in vedere potrivit art. 5 alin.6 din O.G. nr. 2/2001 conform carora sanctiunea complementara se aplica in functie de natura si gravitatea faptei, suspendarea activitatii timp de 3 luni este o masura excesiva, cu consecinte pecuniare foarte grave, fata de gradul de pericol social al faptei pentru care s-a incheiat procesul verbal suma de 58 lei fiind una chiar modica intr-un sat unde populatia este in general lipsita de resurse materiale.Sanctiunea complementara se aplica de agentul constatator in mod obligatoriu, dispozitiile legale fiind imperative, dar cu toate astea instanta de judecata are posibilitatea sa aprecieze asupra sanctiunilor aplicate, fie ele principale sau complementare, in functie de natura si gravitatea faptei.
Daca s-ar considera altfel, s-ar ajunge la situatia in care instanta poate inlatura sau reduce o sanctiune principala, fara a putea sa dispuna asupra unei sanctiuni complementare, ceea ce nu corespunde scopului legii si s-ar incalca principii fundamentale ale dreptului, in concret poti dispune mai mult, raportat la sanctiunea principala si nu poti dispune pentru mai putin - sanctiunea complementara, care se poate aplica numai pe langa o sanctiune principala.
Pentru aceste considerente,va admite in parte plangerea contraventionala, va dispune modificarea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472/19.05.2011, in sensul inlocuirii sanctiunii amenzii aplicate in cuantum de 8000 lei cu sanctiunea - avertismentului, va inlatura sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pentru 3 luni de zile si va mentine sanctiunea confiscarii sumei de 58 lei.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE :
Admite in parte plangerea contraventionala formulata de petenta S.C. C. S.R.L., cu sediul in com. C., com.C., jud. C., impotriva procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472 din 19.05.2011 incheiat de intimata G.F. C., cu sediul in mun.C., B-dul F. nr., jud. C..
In baza art. 34 din OG nr. 2/2001.
Dispune modificarea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria H nr. 0346472/19.05.2011, in sensul inlocuirii sanctiunii amenzii aplicate in cuantum de 8000 lei cu sanctiunea, avertismentului, inlatura sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pentru 3 luni de zile si mentine sanctiunea confiscarii sumei de 58 lei.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare .
Pronuntata in sedinta publica, azi, 21.07.2011.
PRESEDINTE, GREFIER,
S. F. G. C. Red.jud. S.F.- 28.07.2011
Dact.gref. G.C.-29.07.2011
Ex- 4-
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Plangeri prealabile
plangere impotriva procurorului - Hotarare nr. 3794 din data de 21.12.2017alte plangeri - Hotarare nr. 3792 din data de 13.12.2017
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale Competenta prim procurorului adjunct in solutionarea plangerii - Decizie nr. 141 din data de 19.04.2010
Plangere contra solutiei procurorului. Casare cu trimitere pentru nerespectarea dispozitiilor art.278/1 al.8 lit.b. Nemotivare. - Decizie nr. 298 din data de 18.12.2009
- Sentinta penala nr. 78 din data de 28.05.2008
abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, prev. de art.246 C.pen. ?i favorizarea infractorului prev. de art.264 C.pen - Sentinta penala nr. 1 din data de 21.03.2012
Plangerea petentului vizeaza un act al procurorului, efectuat in cursul urmaririi penale, care nu poate fi atacat decat in fata procurorului ierarhic superior, nu si in fata instantei de judecata. Legea nu permite atacarea in fata instantei de judecata, d - Hotarare nr. 558/R din data de 07.06.2013
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/F din data de 16.03.2011
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/R din data de 16.03.2011
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
Plangere contraventionala - Decizie nr. 188/R din data de 15.02.2013
Respins recurs plangere contaventionala OPC. - Decizie nr. 253/R din data de 18.02.2010
Recurs, infractiune urmaribila la plangerea prealabila a partii vatamate. - Decizie nr. 127 din data de 05.04.2012
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 332/S din data de 30.11.2011
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 337/S din data de 07.12.2011
Plangere prealabila, momentul in care incepe sa curga termenul prevazut de art. 284 alin. 1 Cod Procedura Penala. Cu opinie separata. - Sentinta penala nr. 577/R din data de 16.12.2011
Recurs plangere rezolutie procuror. Respins - Sentinta penala nr. 3 din data de 29.10.2009
Recurs plangere rezolutie procuror � respins - Sentinta penala nr. 1 din data de 29.10.2009
Plangere impotriva deciziei C.N.S.C. Inaplicabilitatea dispozitiilor O.U.G. nr.34/2006. Desfiintarea deciziei atacate si trimiterea contestatiei spre solutionare instantei competente. - Decizie nr. 2160 din data de 27.07.2011
Anularea din oficiu a procedurii de atribuire de catre C.N.S.C.Conditii. - Decizie nr. 1 din data de 05.01.2010