Concesionare teren agricol prin licitatie publica cu strigare. Cerere pentru anularea procesului-verbal si a deciziei Comisiei de solutionare a contestatiilor. Lipsa dovezilor privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari.
(Decizie nr. 283 din data de 04.05.2010 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti) 1. Concesionare teren agricol prin licitatie publica cu strigare. Cerere pentru anularea procesului-verbal si a deciziei Comisiei de solutionare a contestatiilor. Lipsa dovezilor privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari.
Art. 2 si art.248 din Codul fiscal
Participantii la licitatiile publice pentru concesionarea unor terenuri agricole au obligatia sa indeplineasca toate cerintele stabilite prin caietul de sarcini intocmit cu acea ocazie. Prin "dovedirea achitarii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari, respectiv Administratia Finantelor Publice si Consiliile locale, judetene, municipale sau orasenesti" se intelege depunerea la dosarul de participare la licitatie a certificatelor de atestare fiscala emise de toate aceste autoritati, atat pentru sediul principal cat si pentru punctele de lucru. Existenta sau inexistenta obligatiilor de plata, pentru punctul de lucru, a taxelor si impozitelor locale (reglementate de art.2 lit.h) din Codul fiscal si enumerate de art.248 Cod fiscal) se dovedeste numai cu certificatul emis de Consiliile locale.
(Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V a Comerciala
decizia comerciala nr. 283/04.05.2010)
Deliberand asupra apelului de fata, constata urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal sub nr.6096/2/2007, reclamanta SC R SRL a chemat in judecata pe parata AGENTIA DOMENIILOR STATULUI pentru ca, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna anularea deciziei nr.18 si a deciziei nr.19 din 5.06.2006, respectiv anularea proceselor verbale nr. 18 si 19 ale Comisiei de solutionare a contestatiilor si, pe cale de consecinta, sa se constate nulitatea intregii proceduri de licitatie desfasurata la data de 11.06.2007.
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca s-a inscris la licitatia publica cu strigare organizata de A.D.S. pentru concesionarea terenului cu destinatie agricola care s-a aflat in exploatarea SC H SA GALATI. Prin procesul verbal de verificare a documentelor nr.33337/31.05.2007 parata a constatat ca indeplineste conditiile pentru admiterea la licitatia publica cu strigare ce urma a fi organizata la 11.06.2007. La acest proces verbal s-au formulat contestatii de catre alte trei societati comerciale participante, respectiv SC V SRL, SC N SRL GALATI si SC MC SRL, toti acesti contestatori solicitand inlaturarea societatii reclamante de la desfasurarea licitatie.
Contestatia formulata de SC V SRL a fost respinsa, insa contestatiile formulate de celelalte doua societati au fost admise prin deciziile nr.18 si nr.19 din 05.06.2007, Comisia de solutionare a contestatiilor retinand in procesele-verbale nr.18 si nr.19 din 05.06.2007 un singur motiv ca fiind intemeiat si anume "lipsa dovezilor privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari", respectiv lipsa certificatelor emise de creditorii bugetari de la punctele de lucru. Ca urmare, prin adresa nr.16436/07.06.2007 comunicata la data de 08.06.2007, parata i-a adus la cunostinta faptul ca au fost admise cele doua contestatii, cu consecinta excluderii sale de la licitatie.
Reclamanta a mai aratat ca hotararea comisiei de admitere a contestatiilor si de excludere a sa de la licitatie este nelegala deoarece societatea nu avea obligatii fiscale de plata catre organele fiscale din raza teritoriala unde se afla punctul de lucru, respectiv in Braila. Astfel, potrivit art.32 alin.7 din Legea nr.273/2006, obligatia inregistrarii fiscale la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla punctul de lucru subzista atunci cand numarul angajatilor de la punctul de lucru este de minim 5. Per a contrario, atunci cand numarul de angajati la punctul de lucru este sub 5, obligatia inregistrarii fiscale nu exista conform art.32 alin.7 din Legea nr.273/2006. Cum in speta societatea reclamanta avea la punctul de lucru din Braila doar 2 angajati, rezulta ca singurii creditori bugetari ai acesteia erau cei de la sediul principal, respectiv DGFP Galati-AFP Galati si Directia impozite, taxe si alte venituri locale Galati.
Temeiul de drept invocat de Comisia de solutionare a contestatiilor, respectiv art.34 din Codul de procedura fiscala este interpretat gresit deoarece acest text de lege face referire la cazul in care "contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la sedii secundare", or in speta societatea reclamanta nu avea obligatii de plata deoarece legea stabileste obligatiile de plata la sediul secundar numai cand exista minim 5 angajati.
Prin urmare, reclamanta si-a indeplinit obligatiile prevazute in caietul de sarcini prin depunerea dovezilor achitarii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari de la sediul principal, respectiv Galati.
Fata de motivele invocate, reclamanta a solicitat admiterea actiunii astfel cum a fost formulata.
In drept, reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art.8, art.10 si art.11 din Legea nr.554/2004 si dispozitiile art.32 din Legea nr.273/2006.
Prin sentinta civila nr.2895/15.11.2007 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti - Sectia Comerciala.
Pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI a Comerciala cauza a fost inregistrata sub nr. 44837/3/2007.
In sedinta publica din 18. 03. 2008 s-a formulat cerere de interventie de catre SC MC SRL Galati, aceasta solicitand respingerea actiunii reclamantei ca nefondata, cu motivarea ca in mod corect Comisia de solutionare a contestatiilor a admis contestatia sa si a exclus-o de la licitatie pe societatea reclamanta deoarece nu a depus toate documentele prevazute in caietul de sarcini .
In drept, intervenienta si-a intemeiat cererea pe dispozitiile articolelor 49 si urmatoarele Cod procedura civila , Legea nr. 268/2001, HG nr.626/2001 si Legea 554/2004.
La dosar intervenienta a depus copia contractului de concesiune nr. 11/21.06.2007 incheiata intre ea si parata ADS.
La data de 25.04.2008 reclamanta si-a precizat actiunea, aratand ca intelege sa se judece in contradictoriu si cu parata SC MC SRL Galati si ca solicita si anularea contractului de concesiune nr. 11/21.06.2007 incheiat intre cele doua parate.
Prin incheierea de sedinta din 25.06.2008 tribunalul a calificat cererea de interventie formulata de SC MC SRL Galati ca fiind o cerere accesorie in interesul paratei ADS si a respins-o ca inadmisibila fata de precizarea formulata de reclamanta cu privire la cadrul procesual pasiv si obiectul actiunii.
In cauza reclamanta a solicitat proba cu inscrisuri si interogatoriu paratei ADS , iar parata A.D.S. a solicitat proba cu inscrisuri, instanta incuviintand pentru ambele parti proba cu inscrisuri si respingand proba cu interogatoriu formulata de reclamanta ca nefiind utila cauzei. Parata SC MC SRL nu a solicitat probe.
Partile au depus la dosar inscrisuri.
Prin sentinta comerciala nr. 5754/08.04.2009 tribunalul a respins actiunea formulata de reclamanta ca neintemeiata, retinand ca aceasta nu a facut dovada achitarii tuturor obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari, conform cerintelor din caietul de sarcini. Astfel, desi reclamanta nu avea mai mult de 5 salariati la punctul de lucru iar articolul 32 alin. 7 din Legea nr. 273/2006 privind inregistrarea fiscala pentru impozitul pe veniturile din salarii nu i se aplica, totusi aceasta nu a facut dovada achitarii celorlalte obligatii fiscale evidentiate de legea finantelor publice locale ( cum ar fi impozit pe teren sau cladiri, taxa asupra mijloacelor de transport, taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate).
Impotriva sentintei comerciale nr. 5754/08.04.2009 pronuntata de Sectia a VI-a Comerciala a Tribunalului Bucuresti a declarat apel, in termenul legal, reclamanta SC R SRL, acesta fiind inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti-Sectia a V- a Comerciala sub acelasi numar unic 44837/3/2007.
In motivarea apelului, legal timbrat, apelanta-reclamanta a aratat ca instanta de fond a incalcat formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de articolul 105 alin. 2 Cod procedura civila. Astfel, instanta a facut vorbire pentru prima data in motivarea hotararii de lipsa dovezilor privind "achitarea tuturor obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari", desi aceste dovezi nu au fost solicitate, iar legatura lor cu pricina dedusa judecatii nu putea fi prevazuta. Prin urmare, apelanta - reclamanta a fost privata de dreptul de a-si exprima punctul de vedere cu privire la aceasta problema, fapt ce constituie o incalcare a principiului contradictorialitatii si, implicit, a dreptului la aparare.
De asemenea, neobservarea formelor legale de catre instanta de fond se refera si la incalcarea dispozitiilor articolului 260 Cod procedura civila, atata timp cat motivul de repunere a cauzei pe rol: "presedintele completului de judecata se afla in concediu medical" nu se regaseste in dispozitiile acestui text de lege.
Apelanta-reclamanta a mai invocat in motivarea apelului ca hotararea atacata este lipsita de temei legal, fiind data cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii. Astfel, tribunalul si-a insusit punctul de vedere eronat al Comisiei de Solutionare a Contestatiilor in ceea ce priveste obligatia sa de a depune certificate emise si de creditorii bugetari de la punctul de lucru. Articolul 32 alin. 7 din Legea nr. 273/2006 prevede obligatia inregistrarii fiscale la organul fiscal in a carei raza teritoriala se afla punctul de lucru numai pentru situatia in care la punctul de lucru exista mai mult de 5 salariati. Or, cum societatea reclamanta nu are niciun punct de lucru cu mai mult de 5 salariati, rezulta ca singurii creditori bugetari sunt cei de a sediul principal al societatii, respectiv D.G.F.P. Galati si Directia Impozite, Taxe si alte venituri locale Galati. Acest lucru a fost confirmat si de DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE Galati prin adresa nr. 25381/24.07.2007, adresa ignorata de catre instanta de fond.
De asemenea, au fost interpretate gresit de catre Comisia de solutionare a contestatiilor si dispozitiile articolului 34 din Codul de procedura fiscala. Astfel, textul face referire la cazul in care "contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la sediile secundare", situatie diferita de cea din speta deoarece reclamanta nu avea mai mult de 5 salariati la punctul de lucru.
Hotararea a fost criticata si pentru ca instanta nu a tinut cont de probele administrate in cauza, respectiv inscrisurile din care rezulta ca nu existau datorii la bugetul de stat sau la bugetul local. De asemenea, apelanta reclamanta a mai invocat existenta in cuprinsul hotararii a unor motive straine de natura pricinii si contradictorii.
Ca urmare, apelanta-reclamanta a solicitat admiterea apelului si desfiintarea sentintei atacate.
In drept, apelanta-reclamanta a invocat dispozitiile articolului 282 si urmatoarele Cod procedura civila.
In cauza intimata-parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat si mentinerea sentintei atacate.
In sustinerea apelului apelanta-reclamanta a solicitat proba cu inscrisuri, Curtea incuviintand pentru aceasta proba astfel cum a fost formulata.
La dosarul cauzei a fost depus un set de inscrisuri.
Analizand apelul prin prisma criticilor invocate, a probelor administrate in cauza si a dispozitiilor legale aplicabile, Curtea a constatat ca apelul este neintemeiat pentru urmatoarele considerente:
Prin sentinta apelata tribunalul a respins ca neintemeiata actiunea formulata de apelanta - reclamanta, retinand in motivare ca aceasta "nu a facut dovada achitarii tuturor obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari". Sustinerea apelantei potrivit careia aceasta dovada nu i-a fost solicitata si nici nu putea prevedea legatura cu pricina supusa judecatii, fiind invocata abia in motivarea hotararii, astfel ca au fost incalcate formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de articolul 105 alin. 2 Cod procedura civila nu putea fi primita. Astfel, necesitatea dovedirii de catre apelanta a indeplinirii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari (inclusiv a indeplinirii obligatiilor fiscale constand in taxe si impozite locale) a fost invocata chiar prin intampinarea formulata in cauza de intimata-parata ADS (filele 10-15 dosar nr. 6096/2/2007 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal) si comunicata apelantei-reclamante in sedinta publica din 15.11.2007. De altfel, aceste obligatii fiscale erau mentionate expres si in caietul de sarcini, inlaturand sustinerea apelantei referitoare la imposibilitatea de a prevedea legatura lor cu prezenta cauza. Prin urmare, nu se putea retine incalcarea dreptului la aparare si nici al principiului contradictorialitatii.
De altfel, potrivit articolului 129 alin. 4 Cod procedura civila judecatorul este in drept iar nu obligat sa puna in dezbaterea partilor orice imprejurare de fapt ori de drept, iar pe de alta parte acesta nu se substituie nici unei parti in propunerea si administrarea de probe.
Prin urmare, retinerea in motivarea hotararii apelate a tipului de obligatii fiscale cuprinse in categoria taxe si impozite locale nu reprezenta o incalcare a formelor de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de art.105 alin.2 Cod procedura civila.
In ceea ce priveste repunerea cauzei pe rol cu motivarea ca presedintele completului de judecata se afla in concediu medical, Curtea a constatat ca in mod corect s-a procedat la aplicarea articolului 260 alin. 2 Cod procedura civila, prin analogie, deoarece nu exista un text de lege special, iar imposibilitatea medicala a presedintelui completului de a participa la activitatea de judecata nu se putea prevedea ca si durata in timp. Ca urmare a repunerii cauzei pe rol, partile au fost legal citate pentru noul termen acordat si au putut pune din nou concluzii, astfel ca nu se putea retine nicio vatamare a lor. De altfel, cauza a fost solutionata dupa repunerea pe rol de acelasi judecator care a retinut-o prima data in pronuntare.
Cum pentru situatia repunerii cauzei pe rol din motive medicale in care se afla judecatorul legea nu prevede expres nulitatea, iar vatamarea partilor nu se putea retine pentru motivele aratate mai sus, Curtea a constatat ca nu erau aplicabile dispozitiile articolului 105 alin. 2 Cod procedura civila.
Fata de toate aceste considerente, primul motiv de apel a aparut ca fiind nefondat.
Referitor la cel de al doilea motiv de apel, Curtea a retinut urmatoarele:
Prin deciziile nr.18/05.06.2007 si nr. 19/05.06.2007 Comisia de Solutionare a contestatiilor din cadrul ADS a admis contestatiile formulate de SC N SRL GALATI si intimata parata SC MC SRL si a inlaturat-o pe reclamanta apelanta de la participarea la licitatia publica cu strigare organizata de A.D.S. la data de 11.06.2007 la Galati, pentru concesionarea terenului cu destinatie agricola care se afla in exploatarea SC H SA Galati. Aceste decizii aveau la baza procese-verbale nr. 18/05.06.2007 si nr. 19/05.06.2007 incheiate de Comisia de solutionare a contestatiilor. Ambele procese-verbale retineau ca in urma verificarilor efectuate pe RECOM ONLINE a rezultat ca apelanta-reclamanta figura si cu puncte de lucru, insa aceasta nu a depus dovada achitarii obligatiilor fiscale si catre creditorii bugetari de la punctele de lucru, astfel ca nu s-au respectat dispozitiile cuprinse in caietul de sarcini, dispozitii potrivit carora printre documentele expres solicitate sunt si dovezile privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala eliberate de titularii acestor creante.
Apelanta-reclamanta a recunoscut pe parcursul solutionarii cauzei, atat prin sustinerile facute cat si prin inscrisurile depuse la dosar ca, la momentul desfasurarii licitatiei si a solutionarii contestatiilor, avea un punct de lucru cu 2 angajati deschis in localitatea Braila.
Verificand caietul de sarcini ce a stat la baza organizarii licitatiei si aflat la file 64-84 din dosarul de fond, Curtea a constatat ca la punctul 6B lit. d din Sectiunea III - Documentele de participare - erau mentionate expres pentru participantii societati comerciale: " dovezile privind achitarea obligatiilor fiscale pentru toti creditorii bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala - in original - eliberate de titularii acestor creante bugetare, respectiv:
1. Administratia Finantelor Publice in a carei raza teritoriala ofertantul isi are sediul pentru obligatiile catre bugetul de stat si contributiile sociale,
2. Consiliile locale, judetene, municipale sau orasenesti pentru impozite si taxe locale."
Prin urmare, acest text din caietul de sarcini se referea la toti creditorii bugetari si, mai mult, pentru a nu exista interpretari eronate, enumera cele doua tipuri de creditori bugetari avuti in vedere: Administratia finantelor publice si Consiliile locale, judetene, municipale sau orasenesti.
Potrivit articolului 34 din Codul de procedura fiscala, in cazul in care contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la sediile secundare (punctul de lucru fiind asimilat sediului secundar conform articolului 43 alin. 3 din Legea nr. 31/1990 republicata), competenta teritoriala pentru administrarea acestora revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea.
Coroborand dispozitiile cuprinse in caietul de sarcini si cele prevazute in articolul 34 Cod de procedura fiscala, a rezultat fara putinta de tagada ca apelanta-reclamanta avea obligatia de a depune pe langa certificatele emise de creditorii bugetari de la sediul din Galati si certificatele de atestare fiscala emise de creditorii bugetari de la punctul de lucru din Braila, daca avea obligatii de plata, potrivit legii, la acest punct de lucru.
Ca urmare, pentru a verifica daca hotararea apelata era lipsita de temei legal ori a fost data cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii, Curtea urma a stabili daca apelanta-reclamanta avea, potrivit legii, obligatii de plata la punctul de lucru din Braila.
Astfel, articolul 1 alin. 1 din O.G. nr. 92/2003 stabileste ca prezentul cod de procedura fiscala reglementeaza drepturile si obligatiile partilor din raporturile juridice fiscale privind administrarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale, prevazute de Codul fiscal. Articolul 2 din codul fiscal enumera taxele si impozitele pe care le reglementeaza, printre acestea fiind si impozitul pe venit (lit. a) si impozitele si taxele locale (lit. h).
In ceea ce priveste impozitul pe venit, legea reglementeaza clar situatia creditorului bugetar, aceasta calitate revenind doar organului fiscal de la sediul principal, cu o singura exceptie si anume: "pentru sediile secundare cu mai mult de 5 angajati exista obligatia inregistrarii fiscale a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati (articolul 32 alin. 7 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale). Aceste criterii de stabilire a calitatii de creditor bugetar (sediul principal si numarul de angajati) puteau fi cunoscute de Comisia de solutionare a contestatiilor prin verificarea online efectuata. Cum apelanta-reclamanta avea la punctul de lucru doar 2 angajati, rezulta ca nu exista pentru aceasta obligatia depunerii certificatului de atestare fiscala emis de Administratia Finantelor Publice Braila (acest organ fiscal neavand calitatea de creditor bugetar al apelantei-reclamante).
Insa, in ceea ce priveste impozitele si taxele locale mentionate la articolul 2 lit. h din Codul fiscal, situatia este diferita. Astfel, pentru aceste categorii de impozite si taxe locale care sunt enumerate de articolul 248 din Codul fiscal apelanta reclamanta era singura in masura sa cunoasca daca avea sau nu obligatii de plata la punctul de lucru. Prin urmare, aceasta avea obligatia de a depune certificatul de atestare fiscala emis de Consiliul Local Braila din care sa rezulte ca nu figura cu nici o obligatie de plata dintre cele mentionate de articolul 248 Cod fiscal. Depunerea acestui certificat era singurul mijloc prin care Comisia de solutionare a contestatiilor putea verifica daca apelanta-reclamanta avea sau nu obligatii de plata catre creditorul bugetar Consiliul Local Braila.
Aceasta interpretare a fost intarita chiar de catre apelanta-reclamanta prin inscrisul depus in apel, respectiv adresa nr.9942/31.03.2010 emisa de Unitatea Administrativ Teritoriala a Municipiului Braila, Directia Finantelor Publice Locale (fila 39). Potrivit acestei adrese, apelanta-reclamanta a figurat in evidentele fiscale ale Directiei Impozite si Taxe Locale Braila cu taxa de firma, pentru punctul de lucru ce a fost desfiintat conform hotararii din 08.10.2007 (ulterior perioadei de organizare si desfasurare a licitatiei). Este adevarat ca apelanta depune la dosar si chitanta nr.1655260/30.01.2007 pentru a face dovada achitarii acestei taxe de firma (taxa ce reprezinta o obligatie fiscala conform art. 248 lit.e si art.270-271 cod fiscal), insa aceasta dovada a indeplinirii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari trebuia depusa la dosarul de prezentare pentru participarea la licitatie. Neindeplinirea culpabila a acestei obligatii prevazuta in caietul de sarcini nu poate fi acoperita prin depunerea dovezilor in fata instantei de judecata.
Vazand toate cele mentionate mai sus si tinand cont ca apelanta reclamanta nu a depus la dosarul de prezentare aceasta dovada, desi taxele si impozitele locale reglementate de articolul 248 Cod fiscal sunt obligatii de plata potrivit legii pe care punctul de lucru le putea avea, Curtea a constatat ca in mod corect instanta de fond a interpretat dispozitiile legale aplicabile in speta si a retinut ca apelanta reclamanta nu si-a indeplinit intocmai obligatia stabilita la punctul 6B lit. d din Sectiunea III a caietului de sarcini.
Referitor la adresa nr.25381/24.07.2007 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice Galati invocata de apelanta in motivarea apelului, Curtea a constatat ca aceasta adresa (ca de altfel toate celelalte inscrisuri emanate de la acelasi creditor bugetar si depuse la dosar de apelanta-reclamanta) privea doar impozitele care au o legatura cu activitatea economica desfasurata la punctul de lucru, nu si pe cele mentionate la litera h) din art.248 cod fiscal. Pentru acestea din urma calitatea de creditor bugetar revine doar Consiliului local. Asadar, acest inscris nu rezolva intreaga problema dedusa judecatii, iar instanta de fond nu l-a "ignorat intentionat".
Prin urmare, Curtea a respins ca nefondat si al doilea motiv de apel invocat in cauza.
In ceea ce priveste sustinerea apelantei reclamante potrivit careia instanta de fond nu a tinut cont de probele administrate in cauza, solutia fiind consecinta interpretarii eronate a inscrisurilor, Curtea a constatat ca aceasta sustinere este contradictorie si nefondata. Pe de o parte se invoca neluarea in considerare a probelor iar pe de alta parte se invoca o interpretare eronata a lor, fapt ce implica analiza acestora. In realitate, asa cum s-a aratat si mai sus, tribunalul a luat in considerare probele administrate si le-a analizat prin prisma prevederilor legale cuprinse in Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Legea nr. 273/2006 si a dispozitiilor cuprinse in caietul de sarcini ce a stat la baza organizarii licitatiei. Prin urmare, si acest motiv de apel este neintemeiat, Curtea urmand a-l inlatura .
Nici ultimul motiv de apel invocat nu este fondat, caci impozitele si taxele locale la care face referire judecatorul fondului sunt mentionate in articolul 248 cod fiscal precum si in anexa la Legea nr.273/2006, acte normative invocate atat de catre apelanta-reclamanta in motivarea actiunii cat si de catre intimata-parata ADS in intampinarea formulata in cauza si comunicata apelantei reclamante. De asemenea, caietul de sarcini prevedea obligatia participantilor - societati comerciale - de a depune dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari fara a se limita doar la obligatia achitarii impozitului pe venituri din salarii ( articolul 32 alin. 7 din lege), astfel ca motivarea judecatorului fondului referitoare la taxele si impozitele locale nu era nici straina de natura pricinii si nici contradictorie.
Sustinerea apelantei-reclamante referitoare la incalcarea dreptului sau de preemtiune nu a fost analizata de Curte, conform art.295 alin.1 Cod procedura civila, aceasta fiind facuta cu ocazia acordarii cuvantului pe apel si nefiind de ordine publica.
Fata de toate aceste considerente aratate mai sus, Curtea a constatat ca apelul formulat de apelanta-reclamanta SC R SRL impotriva sentintei comerciale nr.5754/08.04.2009 pronuntata de Sectia a VI-a Comerciala a Tribunalului Bucuresti este nefondat, motiv pentru care l-a respins in baza articolului 296 Cod procedura civila.
Art. 2 si art.248 din Codul fiscal
Participantii la licitatiile publice pentru concesionarea unor terenuri agricole au obligatia sa indeplineasca toate cerintele stabilite prin caietul de sarcini intocmit cu acea ocazie. Prin "dovedirea achitarii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari, respectiv Administratia Finantelor Publice si Consiliile locale, judetene, municipale sau orasenesti" se intelege depunerea la dosarul de participare la licitatie a certificatelor de atestare fiscala emise de toate aceste autoritati, atat pentru sediul principal cat si pentru punctele de lucru. Existenta sau inexistenta obligatiilor de plata, pentru punctul de lucru, a taxelor si impozitelor locale (reglementate de art.2 lit.h) din Codul fiscal si enumerate de art.248 Cod fiscal) se dovedeste numai cu certificatul emis de Consiliile locale.
(Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V a Comerciala
decizia comerciala nr. 283/04.05.2010)
Deliberand asupra apelului de fata, constata urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal sub nr.6096/2/2007, reclamanta SC R SRL a chemat in judecata pe parata AGENTIA DOMENIILOR STATULUI pentru ca, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna anularea deciziei nr.18 si a deciziei nr.19 din 5.06.2006, respectiv anularea proceselor verbale nr. 18 si 19 ale Comisiei de solutionare a contestatiilor si, pe cale de consecinta, sa se constate nulitatea intregii proceduri de licitatie desfasurata la data de 11.06.2007.
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca s-a inscris la licitatia publica cu strigare organizata de A.D.S. pentru concesionarea terenului cu destinatie agricola care s-a aflat in exploatarea SC H SA GALATI. Prin procesul verbal de verificare a documentelor nr.33337/31.05.2007 parata a constatat ca indeplineste conditiile pentru admiterea la licitatia publica cu strigare ce urma a fi organizata la 11.06.2007. La acest proces verbal s-au formulat contestatii de catre alte trei societati comerciale participante, respectiv SC V SRL, SC N SRL GALATI si SC MC SRL, toti acesti contestatori solicitand inlaturarea societatii reclamante de la desfasurarea licitatie.
Contestatia formulata de SC V SRL a fost respinsa, insa contestatiile formulate de celelalte doua societati au fost admise prin deciziile nr.18 si nr.19 din 05.06.2007, Comisia de solutionare a contestatiilor retinand in procesele-verbale nr.18 si nr.19 din 05.06.2007 un singur motiv ca fiind intemeiat si anume "lipsa dovezilor privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari", respectiv lipsa certificatelor emise de creditorii bugetari de la punctele de lucru. Ca urmare, prin adresa nr.16436/07.06.2007 comunicata la data de 08.06.2007, parata i-a adus la cunostinta faptul ca au fost admise cele doua contestatii, cu consecinta excluderii sale de la licitatie.
Reclamanta a mai aratat ca hotararea comisiei de admitere a contestatiilor si de excludere a sa de la licitatie este nelegala deoarece societatea nu avea obligatii fiscale de plata catre organele fiscale din raza teritoriala unde se afla punctul de lucru, respectiv in Braila. Astfel, potrivit art.32 alin.7 din Legea nr.273/2006, obligatia inregistrarii fiscale la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla punctul de lucru subzista atunci cand numarul angajatilor de la punctul de lucru este de minim 5. Per a contrario, atunci cand numarul de angajati la punctul de lucru este sub 5, obligatia inregistrarii fiscale nu exista conform art.32 alin.7 din Legea nr.273/2006. Cum in speta societatea reclamanta avea la punctul de lucru din Braila doar 2 angajati, rezulta ca singurii creditori bugetari ai acesteia erau cei de la sediul principal, respectiv DGFP Galati-AFP Galati si Directia impozite, taxe si alte venituri locale Galati.
Temeiul de drept invocat de Comisia de solutionare a contestatiilor, respectiv art.34 din Codul de procedura fiscala este interpretat gresit deoarece acest text de lege face referire la cazul in care "contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la sedii secundare", or in speta societatea reclamanta nu avea obligatii de plata deoarece legea stabileste obligatiile de plata la sediul secundar numai cand exista minim 5 angajati.
Prin urmare, reclamanta si-a indeplinit obligatiile prevazute in caietul de sarcini prin depunerea dovezilor achitarii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari de la sediul principal, respectiv Galati.
Fata de motivele invocate, reclamanta a solicitat admiterea actiunii astfel cum a fost formulata.
In drept, reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art.8, art.10 si art.11 din Legea nr.554/2004 si dispozitiile art.32 din Legea nr.273/2006.
Prin sentinta civila nr.2895/15.11.2007 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti - Sectia Comerciala.
Pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI a Comerciala cauza a fost inregistrata sub nr. 44837/3/2007.
In sedinta publica din 18. 03. 2008 s-a formulat cerere de interventie de catre SC MC SRL Galati, aceasta solicitand respingerea actiunii reclamantei ca nefondata, cu motivarea ca in mod corect Comisia de solutionare a contestatiilor a admis contestatia sa si a exclus-o de la licitatie pe societatea reclamanta deoarece nu a depus toate documentele prevazute in caietul de sarcini .
In drept, intervenienta si-a intemeiat cererea pe dispozitiile articolelor 49 si urmatoarele Cod procedura civila , Legea nr. 268/2001, HG nr.626/2001 si Legea 554/2004.
La dosar intervenienta a depus copia contractului de concesiune nr. 11/21.06.2007 incheiata intre ea si parata ADS.
La data de 25.04.2008 reclamanta si-a precizat actiunea, aratand ca intelege sa se judece in contradictoriu si cu parata SC MC SRL Galati si ca solicita si anularea contractului de concesiune nr. 11/21.06.2007 incheiat intre cele doua parate.
Prin incheierea de sedinta din 25.06.2008 tribunalul a calificat cererea de interventie formulata de SC MC SRL Galati ca fiind o cerere accesorie in interesul paratei ADS si a respins-o ca inadmisibila fata de precizarea formulata de reclamanta cu privire la cadrul procesual pasiv si obiectul actiunii.
In cauza reclamanta a solicitat proba cu inscrisuri si interogatoriu paratei ADS , iar parata A.D.S. a solicitat proba cu inscrisuri, instanta incuviintand pentru ambele parti proba cu inscrisuri si respingand proba cu interogatoriu formulata de reclamanta ca nefiind utila cauzei. Parata SC MC SRL nu a solicitat probe.
Partile au depus la dosar inscrisuri.
Prin sentinta comerciala nr. 5754/08.04.2009 tribunalul a respins actiunea formulata de reclamanta ca neintemeiata, retinand ca aceasta nu a facut dovada achitarii tuturor obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari, conform cerintelor din caietul de sarcini. Astfel, desi reclamanta nu avea mai mult de 5 salariati la punctul de lucru iar articolul 32 alin. 7 din Legea nr. 273/2006 privind inregistrarea fiscala pentru impozitul pe veniturile din salarii nu i se aplica, totusi aceasta nu a facut dovada achitarii celorlalte obligatii fiscale evidentiate de legea finantelor publice locale ( cum ar fi impozit pe teren sau cladiri, taxa asupra mijloacelor de transport, taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate).
Impotriva sentintei comerciale nr. 5754/08.04.2009 pronuntata de Sectia a VI-a Comerciala a Tribunalului Bucuresti a declarat apel, in termenul legal, reclamanta SC R SRL, acesta fiind inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti-Sectia a V- a Comerciala sub acelasi numar unic 44837/3/2007.
In motivarea apelului, legal timbrat, apelanta-reclamanta a aratat ca instanta de fond a incalcat formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de articolul 105 alin. 2 Cod procedura civila. Astfel, instanta a facut vorbire pentru prima data in motivarea hotararii de lipsa dovezilor privind "achitarea tuturor obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari", desi aceste dovezi nu au fost solicitate, iar legatura lor cu pricina dedusa judecatii nu putea fi prevazuta. Prin urmare, apelanta - reclamanta a fost privata de dreptul de a-si exprima punctul de vedere cu privire la aceasta problema, fapt ce constituie o incalcare a principiului contradictorialitatii si, implicit, a dreptului la aparare.
De asemenea, neobservarea formelor legale de catre instanta de fond se refera si la incalcarea dispozitiilor articolului 260 Cod procedura civila, atata timp cat motivul de repunere a cauzei pe rol: "presedintele completului de judecata se afla in concediu medical" nu se regaseste in dispozitiile acestui text de lege.
Apelanta-reclamanta a mai invocat in motivarea apelului ca hotararea atacata este lipsita de temei legal, fiind data cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii. Astfel, tribunalul si-a insusit punctul de vedere eronat al Comisiei de Solutionare a Contestatiilor in ceea ce priveste obligatia sa de a depune certificate emise si de creditorii bugetari de la punctul de lucru. Articolul 32 alin. 7 din Legea nr. 273/2006 prevede obligatia inregistrarii fiscale la organul fiscal in a carei raza teritoriala se afla punctul de lucru numai pentru situatia in care la punctul de lucru exista mai mult de 5 salariati. Or, cum societatea reclamanta nu are niciun punct de lucru cu mai mult de 5 salariati, rezulta ca singurii creditori bugetari sunt cei de a sediul principal al societatii, respectiv D.G.F.P. Galati si Directia Impozite, Taxe si alte venituri locale Galati. Acest lucru a fost confirmat si de DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE Galati prin adresa nr. 25381/24.07.2007, adresa ignorata de catre instanta de fond.
De asemenea, au fost interpretate gresit de catre Comisia de solutionare a contestatiilor si dispozitiile articolului 34 din Codul de procedura fiscala. Astfel, textul face referire la cazul in care "contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la sediile secundare", situatie diferita de cea din speta deoarece reclamanta nu avea mai mult de 5 salariati la punctul de lucru.
Hotararea a fost criticata si pentru ca instanta nu a tinut cont de probele administrate in cauza, respectiv inscrisurile din care rezulta ca nu existau datorii la bugetul de stat sau la bugetul local. De asemenea, apelanta reclamanta a mai invocat existenta in cuprinsul hotararii a unor motive straine de natura pricinii si contradictorii.
Ca urmare, apelanta-reclamanta a solicitat admiterea apelului si desfiintarea sentintei atacate.
In drept, apelanta-reclamanta a invocat dispozitiile articolului 282 si urmatoarele Cod procedura civila.
In cauza intimata-parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat si mentinerea sentintei atacate.
In sustinerea apelului apelanta-reclamanta a solicitat proba cu inscrisuri, Curtea incuviintand pentru aceasta proba astfel cum a fost formulata.
La dosarul cauzei a fost depus un set de inscrisuri.
Analizand apelul prin prisma criticilor invocate, a probelor administrate in cauza si a dispozitiilor legale aplicabile, Curtea a constatat ca apelul este neintemeiat pentru urmatoarele considerente:
Prin sentinta apelata tribunalul a respins ca neintemeiata actiunea formulata de apelanta - reclamanta, retinand in motivare ca aceasta "nu a facut dovada achitarii tuturor obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari". Sustinerea apelantei potrivit careia aceasta dovada nu i-a fost solicitata si nici nu putea prevedea legatura cu pricina supusa judecatii, fiind invocata abia in motivarea hotararii, astfel ca au fost incalcate formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de articolul 105 alin. 2 Cod procedura civila nu putea fi primita. Astfel, necesitatea dovedirii de catre apelanta a indeplinirii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari (inclusiv a indeplinirii obligatiilor fiscale constand in taxe si impozite locale) a fost invocata chiar prin intampinarea formulata in cauza de intimata-parata ADS (filele 10-15 dosar nr. 6096/2/2007 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal) si comunicata apelantei-reclamante in sedinta publica din 15.11.2007. De altfel, aceste obligatii fiscale erau mentionate expres si in caietul de sarcini, inlaturand sustinerea apelantei referitoare la imposibilitatea de a prevedea legatura lor cu prezenta cauza. Prin urmare, nu se putea retine incalcarea dreptului la aparare si nici al principiului contradictorialitatii.
De altfel, potrivit articolului 129 alin. 4 Cod procedura civila judecatorul este in drept iar nu obligat sa puna in dezbaterea partilor orice imprejurare de fapt ori de drept, iar pe de alta parte acesta nu se substituie nici unei parti in propunerea si administrarea de probe.
Prin urmare, retinerea in motivarea hotararii apelate a tipului de obligatii fiscale cuprinse in categoria taxe si impozite locale nu reprezenta o incalcare a formelor de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de art.105 alin.2 Cod procedura civila.
In ceea ce priveste repunerea cauzei pe rol cu motivarea ca presedintele completului de judecata se afla in concediu medical, Curtea a constatat ca in mod corect s-a procedat la aplicarea articolului 260 alin. 2 Cod procedura civila, prin analogie, deoarece nu exista un text de lege special, iar imposibilitatea medicala a presedintelui completului de a participa la activitatea de judecata nu se putea prevedea ca si durata in timp. Ca urmare a repunerii cauzei pe rol, partile au fost legal citate pentru noul termen acordat si au putut pune din nou concluzii, astfel ca nu se putea retine nicio vatamare a lor. De altfel, cauza a fost solutionata dupa repunerea pe rol de acelasi judecator care a retinut-o prima data in pronuntare.
Cum pentru situatia repunerii cauzei pe rol din motive medicale in care se afla judecatorul legea nu prevede expres nulitatea, iar vatamarea partilor nu se putea retine pentru motivele aratate mai sus, Curtea a constatat ca nu erau aplicabile dispozitiile articolului 105 alin. 2 Cod procedura civila.
Fata de toate aceste considerente, primul motiv de apel a aparut ca fiind nefondat.
Referitor la cel de al doilea motiv de apel, Curtea a retinut urmatoarele:
Prin deciziile nr.18/05.06.2007 si nr. 19/05.06.2007 Comisia de Solutionare a contestatiilor din cadrul ADS a admis contestatiile formulate de SC N SRL GALATI si intimata parata SC MC SRL si a inlaturat-o pe reclamanta apelanta de la participarea la licitatia publica cu strigare organizata de A.D.S. la data de 11.06.2007 la Galati, pentru concesionarea terenului cu destinatie agricola care se afla in exploatarea SC H SA Galati. Aceste decizii aveau la baza procese-verbale nr. 18/05.06.2007 si nr. 19/05.06.2007 incheiate de Comisia de solutionare a contestatiilor. Ambele procese-verbale retineau ca in urma verificarilor efectuate pe RECOM ONLINE a rezultat ca apelanta-reclamanta figura si cu puncte de lucru, insa aceasta nu a depus dovada achitarii obligatiilor fiscale si catre creditorii bugetari de la punctele de lucru, astfel ca nu s-au respectat dispozitiile cuprinse in caietul de sarcini, dispozitii potrivit carora printre documentele expres solicitate sunt si dovezile privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala eliberate de titularii acestor creante.
Apelanta-reclamanta a recunoscut pe parcursul solutionarii cauzei, atat prin sustinerile facute cat si prin inscrisurile depuse la dosar ca, la momentul desfasurarii licitatiei si a solutionarii contestatiilor, avea un punct de lucru cu 2 angajati deschis in localitatea Braila.
Verificand caietul de sarcini ce a stat la baza organizarii licitatiei si aflat la file 64-84 din dosarul de fond, Curtea a constatat ca la punctul 6B lit. d din Sectiunea III - Documentele de participare - erau mentionate expres pentru participantii societati comerciale: " dovezile privind achitarea obligatiilor fiscale pentru toti creditorii bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala - in original - eliberate de titularii acestor creante bugetare, respectiv:
1. Administratia Finantelor Publice in a carei raza teritoriala ofertantul isi are sediul pentru obligatiile catre bugetul de stat si contributiile sociale,
2. Consiliile locale, judetene, municipale sau orasenesti pentru impozite si taxe locale."
Prin urmare, acest text din caietul de sarcini se referea la toti creditorii bugetari si, mai mult, pentru a nu exista interpretari eronate, enumera cele doua tipuri de creditori bugetari avuti in vedere: Administratia finantelor publice si Consiliile locale, judetene, municipale sau orasenesti.
Potrivit articolului 34 din Codul de procedura fiscala, in cazul in care contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la sediile secundare (punctul de lucru fiind asimilat sediului secundar conform articolului 43 alin. 3 din Legea nr. 31/1990 republicata), competenta teritoriala pentru administrarea acestora revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea.
Coroborand dispozitiile cuprinse in caietul de sarcini si cele prevazute in articolul 34 Cod de procedura fiscala, a rezultat fara putinta de tagada ca apelanta-reclamanta avea obligatia de a depune pe langa certificatele emise de creditorii bugetari de la sediul din Galati si certificatele de atestare fiscala emise de creditorii bugetari de la punctul de lucru din Braila, daca avea obligatii de plata, potrivit legii, la acest punct de lucru.
Ca urmare, pentru a verifica daca hotararea apelata era lipsita de temei legal ori a fost data cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii, Curtea urma a stabili daca apelanta-reclamanta avea, potrivit legii, obligatii de plata la punctul de lucru din Braila.
Astfel, articolul 1 alin. 1 din O.G. nr. 92/2003 stabileste ca prezentul cod de procedura fiscala reglementeaza drepturile si obligatiile partilor din raporturile juridice fiscale privind administrarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale, prevazute de Codul fiscal. Articolul 2 din codul fiscal enumera taxele si impozitele pe care le reglementeaza, printre acestea fiind si impozitul pe venit (lit. a) si impozitele si taxele locale (lit. h).
In ceea ce priveste impozitul pe venit, legea reglementeaza clar situatia creditorului bugetar, aceasta calitate revenind doar organului fiscal de la sediul principal, cu o singura exceptie si anume: "pentru sediile secundare cu mai mult de 5 angajati exista obligatia inregistrarii fiscale a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati (articolul 32 alin. 7 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale). Aceste criterii de stabilire a calitatii de creditor bugetar (sediul principal si numarul de angajati) puteau fi cunoscute de Comisia de solutionare a contestatiilor prin verificarea online efectuata. Cum apelanta-reclamanta avea la punctul de lucru doar 2 angajati, rezulta ca nu exista pentru aceasta obligatia depunerii certificatului de atestare fiscala emis de Administratia Finantelor Publice Braila (acest organ fiscal neavand calitatea de creditor bugetar al apelantei-reclamante).
Insa, in ceea ce priveste impozitele si taxele locale mentionate la articolul 2 lit. h din Codul fiscal, situatia este diferita. Astfel, pentru aceste categorii de impozite si taxe locale care sunt enumerate de articolul 248 din Codul fiscal apelanta reclamanta era singura in masura sa cunoasca daca avea sau nu obligatii de plata la punctul de lucru. Prin urmare, aceasta avea obligatia de a depune certificatul de atestare fiscala emis de Consiliul Local Braila din care sa rezulte ca nu figura cu nici o obligatie de plata dintre cele mentionate de articolul 248 Cod fiscal. Depunerea acestui certificat era singurul mijloc prin care Comisia de solutionare a contestatiilor putea verifica daca apelanta-reclamanta avea sau nu obligatii de plata catre creditorul bugetar Consiliul Local Braila.
Aceasta interpretare a fost intarita chiar de catre apelanta-reclamanta prin inscrisul depus in apel, respectiv adresa nr.9942/31.03.2010 emisa de Unitatea Administrativ Teritoriala a Municipiului Braila, Directia Finantelor Publice Locale (fila 39). Potrivit acestei adrese, apelanta-reclamanta a figurat in evidentele fiscale ale Directiei Impozite si Taxe Locale Braila cu taxa de firma, pentru punctul de lucru ce a fost desfiintat conform hotararii din 08.10.2007 (ulterior perioadei de organizare si desfasurare a licitatiei). Este adevarat ca apelanta depune la dosar si chitanta nr.1655260/30.01.2007 pentru a face dovada achitarii acestei taxe de firma (taxa ce reprezinta o obligatie fiscala conform art. 248 lit.e si art.270-271 cod fiscal), insa aceasta dovada a indeplinirii obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari trebuia depusa la dosarul de prezentare pentru participarea la licitatie. Neindeplinirea culpabila a acestei obligatii prevazuta in caietul de sarcini nu poate fi acoperita prin depunerea dovezilor in fata instantei de judecata.
Vazand toate cele mentionate mai sus si tinand cont ca apelanta reclamanta nu a depus la dosarul de prezentare aceasta dovada, desi taxele si impozitele locale reglementate de articolul 248 Cod fiscal sunt obligatii de plata potrivit legii pe care punctul de lucru le putea avea, Curtea a constatat ca in mod corect instanta de fond a interpretat dispozitiile legale aplicabile in speta si a retinut ca apelanta reclamanta nu si-a indeplinit intocmai obligatia stabilita la punctul 6B lit. d din Sectiunea III a caietului de sarcini.
Referitor la adresa nr.25381/24.07.2007 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice Galati invocata de apelanta in motivarea apelului, Curtea a constatat ca aceasta adresa (ca de altfel toate celelalte inscrisuri emanate de la acelasi creditor bugetar si depuse la dosar de apelanta-reclamanta) privea doar impozitele care au o legatura cu activitatea economica desfasurata la punctul de lucru, nu si pe cele mentionate la litera h) din art.248 cod fiscal. Pentru acestea din urma calitatea de creditor bugetar revine doar Consiliului local. Asadar, acest inscris nu rezolva intreaga problema dedusa judecatii, iar instanta de fond nu l-a "ignorat intentionat".
Prin urmare, Curtea a respins ca nefondat si al doilea motiv de apel invocat in cauza.
In ceea ce priveste sustinerea apelantei reclamante potrivit careia instanta de fond nu a tinut cont de probele administrate in cauza, solutia fiind consecinta interpretarii eronate a inscrisurilor, Curtea a constatat ca aceasta sustinere este contradictorie si nefondata. Pe de o parte se invoca neluarea in considerare a probelor iar pe de alta parte se invoca o interpretare eronata a lor, fapt ce implica analiza acestora. In realitate, asa cum s-a aratat si mai sus, tribunalul a luat in considerare probele administrate si le-a analizat prin prisma prevederilor legale cuprinse in Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Legea nr. 273/2006 si a dispozitiilor cuprinse in caietul de sarcini ce a stat la baza organizarii licitatiei. Prin urmare, si acest motiv de apel este neintemeiat, Curtea urmand a-l inlatura .
Nici ultimul motiv de apel invocat nu este fondat, caci impozitele si taxele locale la care face referire judecatorul fondului sunt mentionate in articolul 248 cod fiscal precum si in anexa la Legea nr.273/2006, acte normative invocate atat de catre apelanta-reclamanta in motivarea actiunii cat si de catre intimata-parata ADS in intampinarea formulata in cauza si comunicata apelantei reclamante. De asemenea, caietul de sarcini prevedea obligatia participantilor - societati comerciale - de a depune dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari fara a se limita doar la obligatia achitarii impozitului pe venituri din salarii ( articolul 32 alin. 7 din lege), astfel ca motivarea judecatorului fondului referitoare la taxele si impozitele locale nu era nici straina de natura pricinii si nici contradictorie.
Sustinerea apelantei-reclamante referitoare la incalcarea dreptului sau de preemtiune nu a fost analizata de Curte, conform art.295 alin.1 Cod procedura civila, aceasta fiind facuta cu ocazia acordarii cuvantului pe apel si nefiind de ordine publica.
Fata de toate aceste considerente aratate mai sus, Curtea a constatat ca apelul formulat de apelanta-reclamanta SC R SRL impotriva sentintei comerciale nr.5754/08.04.2009 pronuntata de Sectia a VI-a Comerciala a Tribunalului Bucuresti este nefondat, motiv pentru care l-a respins in baza articolului 296 Cod procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Concesionari, concesiuni
Recurs competenta redeventa - Sentinta civila nr. 3117 din data de 25.01.2010Drept de concesiune. Radiere din cartea funciara. Inadmisibilitatea cererii de radiere pe baza unui act administrativ. - Decizie nr. 8/Rcc din data de 08.07.2008
taxa de concesiune. Stipulatie pentru altul - Hotarare nr. 115 din data de 12.01.2010
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante la 16.11.2006 sub nr. 21932/301/2006, reclamantul MUNICIPIUL BUCURESTI a chemat in judecata pe paratul POPA NICOLAE, solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna obligare... - Sentinta civila nr. 10467 din data de 18.12.2006
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017