Conflict negativ de competenta. Autoturism. Parcare interzisa. Contestare dispozitie de ridicare a autoturismului si restituirea sumei de 523, 6 lei. Instanta competenta.
(Sentinta civila nr. 2671 din data de 04.04.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)Conflict negativ de competenta.
Autoturism. Parcare interzisa. Contestare dispozitie de ridicare a autoturismului si restituirea sumei de 523, 6 lei. Instanta competenta.
- art. 97 alin. 1 lit. d si art. 64 din OUG nr. 195/2002.
Potrivit art. 97 alin. 1 lit. d din OUG nr. 195/2002 republicata "in cazurile expres prevazute in prezenta ordonanta, politistul rutier dispune si una din masurile tehnico - administrative:
d) ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar".
Deci, cu alte cuvinte, masura luata de autoritatea publica parata, in conditiile art. 64 din OUG nr. 195/2002, este o masura accesorie, denumita operatiune tehnico-administrativa potrivit dispozitiilor art. 97 alin. 1 lit. d din acelasi act normativ.
Cum, potrivit dispozitiilor art. 118 alin. 1 din Ordonanta mentionata "impotriva procesului - verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere in termen de 15 zile de la comunicare, la serviciul politiei rutiere in a carei raza de competenta a fost constatata fapta", nu exista nicio ratiune si nici temei legal pentru ca sanctiunea principala sa fie contestata la o instanta, iar masura accesorie a ridicarii autoturismului la o alta instanta.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII - A CONTENCIOS ADMINISTRAIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR. 2671/04.04.2011)
Asupra cauzei de fata,
La data de 03.03.2011 sub nr. 25791/3/2010 pe rolul acestei instante, a fost inregistrata, cauza avand ca obiect, solutionarea conflictului negativ de competenta ivit intre Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti si Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a de Contencios Administrativ si Fiscal.
Astfel, prin actiunea inregistrata pe rolul Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti,la data de 07.07.2009 sub nr. 11409/300/2009, reclamantul B.I, in contradictoriu cu parata Politia Comunitara Sector 2 Bucuresti a formulat contestatie impotriva dispozitiei de ridicare a autoturismului, inmatriculat cu nr...., in data de 29.05.2009, solicitand sa-i fie inapoiata suma de 523,6 lei reprezentand taxele de ridicare, transport si depozitare.
Prin sentinta civila nr. 9146/27.11.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti in dosarul nr. 11409/300/2009 a fost admisa exceptia necompetentei materiale si declinata competenta de solutionare in favoarea Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX a - contencios administrativ si fiscal.
In motivarea solutiei, judecatoria a retinut ca instantei de contencios ii revine competenta de solutionare a cererii, deoarece din considerentele actiunii rezulta ca reclamantul urmareste anularea unui act adminstrativ.
Pe rolul Tribunalului Bucuresti, sectia a IX -a - contencios administrativ si fiscal cauza a fost inregistrata la data de 26.05.2010 sub nr. 25791/3/2010.
La primul termen de judecata, tribunalul, luand act de cererea completatoare depusa de reclamant, prin care, a solicitat, in contradictoriu cu paratii SC S SA, Primaria Sectorului 2 Bucuresti si Brigada de Politie Rutiera si anularea procesului verbal seria CC nr. 003569294/29.05.2009 si restituirea sumei de 523,6 lei reprezentand plata pentru reintrarea in posesie a autoturismului, a pus in discutie exceptia necompetentei materiale fata de disp. art. 1 alin. 1 C.pr.civ. si art. 32 alin. 2 din OG nr. 2/2001, exceptie cu privire la care a retinut ca exceptia ridicata din oficiu este intemeiata intrucat obiectul litigiului este reprezentat de plangerea contraventionala formulata impotriva unui proces-verbal apreciat de catre reclamant ca nelegal si netemeinic, iar potrivit art. 31 din OG nr. 2/2001 competenta materiala de judecare a plangerilor contraventionale apartine judecatoriei, ci nu tribunalului.
A mai retinut tribunalul ca, potrivit art. 5 al. 2 din Legea nr. 554/2004 nu pot fi atacate in contenciosul administrativ actele administrative pentru modificarea sau desfiintarea carora se prevede, prin lege organica, o alta procedura judiciara.
De asemenea, prin art. 10 al. 1 din Legea nr. 554/2004 se stabileste competenta in judecarea litigiilor privind actele administrative in favoarea sectiilor de contencios administrativ competente, daca prin lege speciala nu se prevede altfel.
Prin urmare, tribunalul a apreciat ca nu este competent cu judecarea actiunii, astfel ca a admis exceptia necompetentei pusa in discutie din oficiu si a declinat competenta de solutionare a a acestuia in favoarea Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
A constatat ivit conflictul negativ de competenta si, in temeiul art. 21 si art. 22 alin. 3 C.pr.civ., a inaintat dosarul Curtii de Apel Bucuresti - sectia de contencios administrativ si fiscal, in vederea solutionarii acestuia.
In conformitate cu dispozitiile art. 22 alin. 5 C.pr.civ. Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal stabileste ca Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti este competenta cu solutionarea cauzei, avand in vedere urmatoarele considerente:
Este necontestat ca, prin actiunea initiala, reclamantul a solicitat in contradictoriu cu Primaria Sectorului 2 Bucuresti, anularea dispozitiei de ridicare a autoturismului inmatriculat cu nr. ........ in data de 29.05.2009, precum si restituirea taxelor aferente privind ridicarea, transportul si depozitarea si ca, ulterior, reclamantul a formulat o cerere completatoare, prin care a aratat ca intelege sa se judece in contradictoriu si cu D.S.P.M.B. - Brigada de Politie Rutiera a Sectorului 2 - Politia Comunitara Sector 2, solicitand si " anularea procesului - verbal de constatare seria CC nr. 003569294 din 29.05.2009 si restituirea sumei de 523.60 lei, reprezentand plata pentru reintrarea in posesia autoturismului".
Astfel fiind, Curtea constata ca instantele au fost investite cu 2 capete de cerere:
1) contestarea dispozitiei de ridicare a autoturismului si restituirea taxelor aferente sumei platite pentru restituirea acestuia;
2) anularea procesului - verbal de sanctionare contraventionala cu " avertisment" incheiat in data de 29.05.2009, in baza OUG nr. 195/2002, republicata.
Daca in ceea ce priveste capatul de cerere referitor la anularea procesului - verbal de sanctionare contraventionala, dispozitiile art. 118 alineat (1) din OUG nr. 195/2002, republicata, stabilesc in mod expres, in sarcina judecatoriei competenta de solutionare a cauzei, necomportand alte discutii, in ceea ce priveste competenta de solutionare a capatului de cerere referitor la anularea dispozitiei de ridicare a autoturismului, Curtea constata ca tot judecatoriei ii revine spre solutionare si acest capat al actiunii, avand in vedere urmatoarele argumente:
Astfel, potrivit art. 64 din OUG nr. 195/2002: " Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila.
Ridicarea si depozitarea vehiculului in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul, depozitarea autovehiculului stationat neregulamentar se suporta de detinatorul acestuia".
Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera in conditiile prevazute de alineat 1 se realizeaza, potrivit procedurii stabilite prin regulament.
Totodata, potrivit art. 97 alineat (1) litera d) din aceeasi ordonanta " in cazurile prevazute in prezenta ordonanta, politistul rutier dispune si una din masurile tehnico - administrative".
d) ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar".
Deci, cu alte cuvinte, masura luata de autoritatea publica parata, in conditiile art. 64 din OUG nr. 195/2002 este o masura accesorie, denumita operatiune tehnico - administrativa potrivit dispozitiilor art. 97 alineat 1 litera d din acelasi act normativ.
Cum, potrivit dispozitiilor art. 118 alineat 1 din Ordonanta mentionata "(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la serviciul politiei rutiere in a carui raza de competenta a fost constatata fapta " nu exista nicio ratiune si nici temei legal pentru ca sanctiunea principala sa fie contestata la o instanta, iar masura accesorie a ridicarii autoturismului la o alta instanta.
Astfel fiind, in conformitate cu dispozitiile art. 22 alineat 5 C.pr.civ. Curtea stabileste competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Autoturism. Parcare interzisa. Contestare dispozitie de ridicare a autoturismului si restituirea sumei de 523, 6 lei. Instanta competenta.
- art. 97 alin. 1 lit. d si art. 64 din OUG nr. 195/2002.
Potrivit art. 97 alin. 1 lit. d din OUG nr. 195/2002 republicata "in cazurile expres prevazute in prezenta ordonanta, politistul rutier dispune si una din masurile tehnico - administrative:
d) ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar".
Deci, cu alte cuvinte, masura luata de autoritatea publica parata, in conditiile art. 64 din OUG nr. 195/2002, este o masura accesorie, denumita operatiune tehnico-administrativa potrivit dispozitiilor art. 97 alin. 1 lit. d din acelasi act normativ.
Cum, potrivit dispozitiilor art. 118 alin. 1 din Ordonanta mentionata "impotriva procesului - verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere in termen de 15 zile de la comunicare, la serviciul politiei rutiere in a carei raza de competenta a fost constatata fapta", nu exista nicio ratiune si nici temei legal pentru ca sanctiunea principala sa fie contestata la o instanta, iar masura accesorie a ridicarii autoturismului la o alta instanta.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII - A CONTENCIOS ADMINISTRAIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR. 2671/04.04.2011)
Asupra cauzei de fata,
La data de 03.03.2011 sub nr. 25791/3/2010 pe rolul acestei instante, a fost inregistrata, cauza avand ca obiect, solutionarea conflictului negativ de competenta ivit intre Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti si Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a de Contencios Administrativ si Fiscal.
Astfel, prin actiunea inregistrata pe rolul Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti,la data de 07.07.2009 sub nr. 11409/300/2009, reclamantul B.I, in contradictoriu cu parata Politia Comunitara Sector 2 Bucuresti a formulat contestatie impotriva dispozitiei de ridicare a autoturismului, inmatriculat cu nr...., in data de 29.05.2009, solicitand sa-i fie inapoiata suma de 523,6 lei reprezentand taxele de ridicare, transport si depozitare.
Prin sentinta civila nr. 9146/27.11.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti in dosarul nr. 11409/300/2009 a fost admisa exceptia necompetentei materiale si declinata competenta de solutionare in favoarea Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX a - contencios administrativ si fiscal.
In motivarea solutiei, judecatoria a retinut ca instantei de contencios ii revine competenta de solutionare a cererii, deoarece din considerentele actiunii rezulta ca reclamantul urmareste anularea unui act adminstrativ.
Pe rolul Tribunalului Bucuresti, sectia a IX -a - contencios administrativ si fiscal cauza a fost inregistrata la data de 26.05.2010 sub nr. 25791/3/2010.
La primul termen de judecata, tribunalul, luand act de cererea completatoare depusa de reclamant, prin care, a solicitat, in contradictoriu cu paratii SC S SA, Primaria Sectorului 2 Bucuresti si Brigada de Politie Rutiera si anularea procesului verbal seria CC nr. 003569294/29.05.2009 si restituirea sumei de 523,6 lei reprezentand plata pentru reintrarea in posesie a autoturismului, a pus in discutie exceptia necompetentei materiale fata de disp. art. 1 alin. 1 C.pr.civ. si art. 32 alin. 2 din OG nr. 2/2001, exceptie cu privire la care a retinut ca exceptia ridicata din oficiu este intemeiata intrucat obiectul litigiului este reprezentat de plangerea contraventionala formulata impotriva unui proces-verbal apreciat de catre reclamant ca nelegal si netemeinic, iar potrivit art. 31 din OG nr. 2/2001 competenta materiala de judecare a plangerilor contraventionale apartine judecatoriei, ci nu tribunalului.
A mai retinut tribunalul ca, potrivit art. 5 al. 2 din Legea nr. 554/2004 nu pot fi atacate in contenciosul administrativ actele administrative pentru modificarea sau desfiintarea carora se prevede, prin lege organica, o alta procedura judiciara.
De asemenea, prin art. 10 al. 1 din Legea nr. 554/2004 se stabileste competenta in judecarea litigiilor privind actele administrative in favoarea sectiilor de contencios administrativ competente, daca prin lege speciala nu se prevede altfel.
Prin urmare, tribunalul a apreciat ca nu este competent cu judecarea actiunii, astfel ca a admis exceptia necompetentei pusa in discutie din oficiu si a declinat competenta de solutionare a a acestuia in favoarea Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
A constatat ivit conflictul negativ de competenta si, in temeiul art. 21 si art. 22 alin. 3 C.pr.civ., a inaintat dosarul Curtii de Apel Bucuresti - sectia de contencios administrativ si fiscal, in vederea solutionarii acestuia.
In conformitate cu dispozitiile art. 22 alin. 5 C.pr.civ. Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal stabileste ca Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti este competenta cu solutionarea cauzei, avand in vedere urmatoarele considerente:
Este necontestat ca, prin actiunea initiala, reclamantul a solicitat in contradictoriu cu Primaria Sectorului 2 Bucuresti, anularea dispozitiei de ridicare a autoturismului inmatriculat cu nr. ........ in data de 29.05.2009, precum si restituirea taxelor aferente privind ridicarea, transportul si depozitarea si ca, ulterior, reclamantul a formulat o cerere completatoare, prin care a aratat ca intelege sa se judece in contradictoriu si cu D.S.P.M.B. - Brigada de Politie Rutiera a Sectorului 2 - Politia Comunitara Sector 2, solicitand si " anularea procesului - verbal de constatare seria CC nr. 003569294 din 29.05.2009 si restituirea sumei de 523.60 lei, reprezentand plata pentru reintrarea in posesia autoturismului".
Astfel fiind, Curtea constata ca instantele au fost investite cu 2 capete de cerere:
1) contestarea dispozitiei de ridicare a autoturismului si restituirea taxelor aferente sumei platite pentru restituirea acestuia;
2) anularea procesului - verbal de sanctionare contraventionala cu " avertisment" incheiat in data de 29.05.2009, in baza OUG nr. 195/2002, republicata.
Daca in ceea ce priveste capatul de cerere referitor la anularea procesului - verbal de sanctionare contraventionala, dispozitiile art. 118 alineat (1) din OUG nr. 195/2002, republicata, stabilesc in mod expres, in sarcina judecatoriei competenta de solutionare a cauzei, necomportand alte discutii, in ceea ce priveste competenta de solutionare a capatului de cerere referitor la anularea dispozitiei de ridicare a autoturismului, Curtea constata ca tot judecatoriei ii revine spre solutionare si acest capat al actiunii, avand in vedere urmatoarele argumente:
Astfel, potrivit art. 64 din OUG nr. 195/2002: " Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila.
Ridicarea si depozitarea vehiculului in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul, depozitarea autovehiculului stationat neregulamentar se suporta de detinatorul acestuia".
Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera in conditiile prevazute de alineat 1 se realizeaza, potrivit procedurii stabilite prin regulament.
Totodata, potrivit art. 97 alineat (1) litera d) din aceeasi ordonanta " in cazurile prevazute in prezenta ordonanta, politistul rutier dispune si una din masurile tehnico - administrative".
d) ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar".
Deci, cu alte cuvinte, masura luata de autoritatea publica parata, in conditiile art. 64 din OUG nr. 195/2002 este o masura accesorie, denumita operatiune tehnico - administrativa potrivit dispozitiilor art. 97 alineat 1 litera d din acelasi act normativ.
Cum, potrivit dispozitiilor art. 118 alineat 1 din Ordonanta mentionata "(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la serviciul politiei rutiere in a carui raza de competenta a fost constatata fapta " nu exista nicio ratiune si nici temei legal pentru ca sanctiunea principala sa fie contestata la o instanta, iar masura accesorie a ridicarii autoturismului la o alta instanta.
Astfel fiind, in conformitate cu dispozitiile art. 22 alineat 5 C.pr.civ. Curtea stabileste competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Conflict negativ de competenta
Competenta dupa materie. Obligarea angajatorului de a elibera adeverinta conditii de munca. Conflict negativ de competenta - Sentinta civila nr. 2/S din data de 28.01.2014Prorogarea legala de competenta in cazul judecarii cererii reconventionale. Conflict negativ de competenta. - Sentinta civila nr. 12/F din data de 13.03.2014
Functionar public – caz de incompatibilitate intre functia publica detinuta si cea de expert tehnic - Decizie nr. 30/R din data de 02.02.2007
Conflict negativ de competenta intre Judecatorie si Tribunal. Distinctie intre art. 1103 si art. 650 Cod procedura civila, raportate la dispozitiile Regulamentului CE 805/2004. - Sentinta civila nr. 112 din data de 17.11.2015
Conflict negativ de competenta intre organele de urmarire penala, sesizat de instanta de apel. Solutii. - Decizie nr. 126 din data de 10.02.2010
Conflict negativ de competenta. Natura comerciala a raportului juridic nascut intre parti din tragerea biletelor la ordin si din contractul de imprumut cu clauza garantiei imobiliare. - Decizie nr. 10 din data de 21.05.2008
Conflict negativ de competenta. Competenta materiala a instantei de solutionare a unei plangeri formulate impotriva dispozitiei de netrimitere in judecata cuprinsa in rechizitoriu intemeiata pe dispozitiile art.278/1 cpp. - Sentinta penala nr. 125 din data de 18.09.2008
CONFLICTE DE COMPETENTA. INEXISTENTA CONFLICTULUI INTRE SECTIILE ACELEIASI INSTANTE. - Hotarare nr. 6 din data de 28.09.2009
CONFLICT NEGATIV DE COMPETENTA. COMPETENTA MATERIALA A INSTANTEI DE SOLUTIONARE A UNEI PLANGERI FORMULATE IMPOTRIVA DISPOZITIEI DE NETRIMITERE IN JUDECATA CUPRINSA IN RECHIZITORIU INTEMEIATA PE DISPOZITIILE art.278/1 Cpp. - Decizie nr. 125 din data de 18.09.2008
Conflict de competenta - Sentinta civila nr. 8682 din data de 23.07.2009
Declinarea competentei de solutionare a unui conflict negativ de competenta - Sentinta penala nr. 394 din data de 11.06.2012
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017