Functionar public – caz de incompatibilitate intre functia publica detinuta si cea de expert tehnic
(Decizie nr. 30/R din data de 02.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Brasov) 7. Functionar public – caz de incompatibilitate intre functia publica detinuta si cea de expert tehnic
Prin sentinta civila nr. 1151/2.11.2006 a Tribunalului Covasna , a fost respinsa actiunea in contencios administrativ formulata si ulterior precizata de reclamanta N. I. cu domiciliul in mun. Sf. Gheorghe , str. Viitorului , nr.12 , bl.3 , sc. A , ap.12 , jud. Covasna in contradictoriu cu parata D.G.F.P. Covasna cu sediul in mun. Sf. Gheorghe , str. Jozsef Bem , nr. 9, jud. Covasna pentru anularea dispozitiei nr. 71 din 17 mai 2006 emisa de institutia parata precum si pentru alte pretentii.
Pentru a pronunta aceasta sentinta , prima instanta a retinut ca declaratiile de interese ale reclamantei evidentiaza faptul ca in anul 2003-2004 aceasta a desfasurat activitatile remunerate ca expert tehnic judiciar, evaluari bunuri mobile in cadrul Tribunalului Covasna ( filele 176-177 dosar fond) iar in cea din anul 2005 a precizat ca este membru al asociatiilor profesionale a expertilor tehnici evaluatori si a expertilor contabili autorizati ( fila 175 dosar fond ).
Plecand de la aceste declaratii si cunoscand restrictiile impuse de Legea nr. 161/2003 , despre care a luat la cunostinta in data de 22.04.2006 ( fila 185 dosar fond ) , reclamanta trebuia sa informeze in scris despre activitatile concrete pe care le realizeaza in afara functiei de baza , ceea ce nu a infaptuit. Or , starea de incompatibilitate a persistat si reclamanta continua sa conteste ca se afla intr-o astfel de situatie.
Conform art. 84 alin. 5) lit. b din Legea nr. 188/1999 , republicata , constituie motiv de demitere din functie , situatia in care functionarul public incompatibil nu actioneaza pentru incetarea unor astfel de activitati in termen de 10 zile de la ivirea cazului si se dispune prin act administrativ al conducatorului autoritatii publice.
Incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati , conflicte de interese si interdictii stabilite pentru functionarii publici reprezinta abatere disciplinara in acceptiunea art. 65 alin82) lit. j din Legea nr. 188/1999 , republicata si se sanctioneaza in raport de prevederile aceleiasi legi cu eliberarea din functia ocupata.
Recursul este nefondat .
Analizand actele si lucrarile dosarului de fond , raportat la sentinta atacata si la motivele de recurs invocate de recurenta , precum si din prisma dispozitiilor art. 304/1 Cod procedura civila se constata ca , prima instanta a retinut corect situatia de fapt si de drept dedusa judecatii , pronuntand o sentinta legala si temeinica.
Sustinerile recurentei referitoare la neregularitatea sesizarii comisiei de disciplina nu pot fi retinut de curte ca fiind fondate , deoarece lipsa mentiunilor prevazute de art. 24 din H.G. nr. 1210/2003 precum si cele de la punctul 8.1 din O.M.F.P. nr. 1098/2004 , nu sunt prevazute sub sanctiunea nulitatii absolute. Cel mult , poate fi invocata nulitatea relativa a actului de sesizare , nulitate care este insa acoperita prin inceperea cercetarii abaterii disciplinare de catre comisia de disciplina conform dispozitiilor art. 27 alin.3 din H.G. nr. 1210/2003.
Nu pot fi retinute , de asemenea , nici sustinerile recurentei referitoare la tardivitatea emiterii dispozitiei nr. 71/17.05.2006 de catre intimata , deoarece , abaterea disciplinara prevazuta la art. 65 alin.2 lit. j din Legea nr. 188/1999 republicata , a fost savarsita de reclamanta in mod continuu chiar si dupa sesizarea comisiei de disciplina , neavand relevanta numarul si data lucrarilor de expertiza efectuate de reclamanta ci calitatea sa de expert tehnic judiciar .
Ca atare , decizia atacata de reclamanta a fost emisa in termenul legal prevazut de art. 65 alin.5 din Legea nr. 188/1999 republicata.
Cu privire la motivele de recurs formulate de reclamanta pe fondul cauzei se constata ca acestea nu sunt intemeiate , prima instanta retinand in mod corect starea de incompatibilitate intre functia publica detinuta de reclamanta si cea de expert tehnic.
Dispozitiile art. 94 din Legea nr. 161/2003 stabilesc cazurile de incompatibilitate ale functionarului public si , chiar daca printre acestea nu se prevede , in mod expres , interzicerea exercitarii functiei de expert , incompatibilitatea rezulta din coroborarea cu dispozitiile art. 96 alin.1 din aceeasi lege . Conform acestor prevederi legale , functionarii publici pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic , al cercetarii stiintifice si al creatiei literar – artistice. Rezulta din aceste dispozitii activitatile pe care le pot exercita functionarii publici in afara de functia publica detinuta precum si faptul ca nu pot sa obtina venituri din alte activitati independente decat din cele mai sus aratate.
Starea de incompatibilitate nu poate fi apreciata in functie de faptul producerii unor prejudicii institutiei publice ci este prevazuta de lege in scopul asigurarii transparentei in exercitarea functiilor si demnitatilor publice , pentru prevenirea si combaterea coruptiei.
Incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati constituie abatere disciplinara grava care , conform art. 84 alin.5 , lit. b din Legea nr. 188/1999 republicata si atrage destituirea din functia publica , cu atat mai mult cu cat reclamanta nu a actionat pentru incetarea acestui motiv. Fata de gravitatea abaterii disciplinare savarsita de reclamanta nu are relevanta ca aceasta nu a mai fost sanctionata sau ca a avut bune calificative la locul de munca.
S-a constatat in aceste conditii ca motivele de recurs invocate de reclamanta sunt nefondate , sentinta instantei de fond fiind legala si temeinica .
Fata de aceste considerente , curtea a respins recursul, nefiind indeplinite conditiile art. 304 Cod procedura civila, pentru casarea sau modificarea sentintei atacate.
Nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Decizia nr. 30/R din 02 februarie 2007
Prin sentinta civila nr. 1151/2.11.2006 a Tribunalului Covasna , a fost respinsa actiunea in contencios administrativ formulata si ulterior precizata de reclamanta N. I. cu domiciliul in mun. Sf. Gheorghe , str. Viitorului , nr.12 , bl.3 , sc. A , ap.12 , jud. Covasna in contradictoriu cu parata D.G.F.P. Covasna cu sediul in mun. Sf. Gheorghe , str. Jozsef Bem , nr. 9, jud. Covasna pentru anularea dispozitiei nr. 71 din 17 mai 2006 emisa de institutia parata precum si pentru alte pretentii.
Pentru a pronunta aceasta sentinta , prima instanta a retinut ca declaratiile de interese ale reclamantei evidentiaza faptul ca in anul 2003-2004 aceasta a desfasurat activitatile remunerate ca expert tehnic judiciar, evaluari bunuri mobile in cadrul Tribunalului Covasna ( filele 176-177 dosar fond) iar in cea din anul 2005 a precizat ca este membru al asociatiilor profesionale a expertilor tehnici evaluatori si a expertilor contabili autorizati ( fila 175 dosar fond ).
Plecand de la aceste declaratii si cunoscand restrictiile impuse de Legea nr. 161/2003 , despre care a luat la cunostinta in data de 22.04.2006 ( fila 185 dosar fond ) , reclamanta trebuia sa informeze in scris despre activitatile concrete pe care le realizeaza in afara functiei de baza , ceea ce nu a infaptuit. Or , starea de incompatibilitate a persistat si reclamanta continua sa conteste ca se afla intr-o astfel de situatie.
Conform art. 84 alin. 5) lit. b din Legea nr. 188/1999 , republicata , constituie motiv de demitere din functie , situatia in care functionarul public incompatibil nu actioneaza pentru incetarea unor astfel de activitati in termen de 10 zile de la ivirea cazului si se dispune prin act administrativ al conducatorului autoritatii publice.
Incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati , conflicte de interese si interdictii stabilite pentru functionarii publici reprezinta abatere disciplinara in acceptiunea art. 65 alin82) lit. j din Legea nr. 188/1999 , republicata si se sanctioneaza in raport de prevederile aceleiasi legi cu eliberarea din functia ocupata.
Recursul este nefondat .
Analizand actele si lucrarile dosarului de fond , raportat la sentinta atacata si la motivele de recurs invocate de recurenta , precum si din prisma dispozitiilor art. 304/1 Cod procedura civila se constata ca , prima instanta a retinut corect situatia de fapt si de drept dedusa judecatii , pronuntand o sentinta legala si temeinica.
Sustinerile recurentei referitoare la neregularitatea sesizarii comisiei de disciplina nu pot fi retinut de curte ca fiind fondate , deoarece lipsa mentiunilor prevazute de art. 24 din H.G. nr. 1210/2003 precum si cele de la punctul 8.1 din O.M.F.P. nr. 1098/2004 , nu sunt prevazute sub sanctiunea nulitatii absolute. Cel mult , poate fi invocata nulitatea relativa a actului de sesizare , nulitate care este insa acoperita prin inceperea cercetarii abaterii disciplinare de catre comisia de disciplina conform dispozitiilor art. 27 alin.3 din H.G. nr. 1210/2003.
Nu pot fi retinute , de asemenea , nici sustinerile recurentei referitoare la tardivitatea emiterii dispozitiei nr. 71/17.05.2006 de catre intimata , deoarece , abaterea disciplinara prevazuta la art. 65 alin.2 lit. j din Legea nr. 188/1999 republicata , a fost savarsita de reclamanta in mod continuu chiar si dupa sesizarea comisiei de disciplina , neavand relevanta numarul si data lucrarilor de expertiza efectuate de reclamanta ci calitatea sa de expert tehnic judiciar .
Ca atare , decizia atacata de reclamanta a fost emisa in termenul legal prevazut de art. 65 alin.5 din Legea nr. 188/1999 republicata.
Cu privire la motivele de recurs formulate de reclamanta pe fondul cauzei se constata ca acestea nu sunt intemeiate , prima instanta retinand in mod corect starea de incompatibilitate intre functia publica detinuta de reclamanta si cea de expert tehnic.
Dispozitiile art. 94 din Legea nr. 161/2003 stabilesc cazurile de incompatibilitate ale functionarului public si , chiar daca printre acestea nu se prevede , in mod expres , interzicerea exercitarii functiei de expert , incompatibilitatea rezulta din coroborarea cu dispozitiile art. 96 alin.1 din aceeasi lege . Conform acestor prevederi legale , functionarii publici pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic , al cercetarii stiintifice si al creatiei literar – artistice. Rezulta din aceste dispozitii activitatile pe care le pot exercita functionarii publici in afara de functia publica detinuta precum si faptul ca nu pot sa obtina venituri din alte activitati independente decat din cele mai sus aratate.
Starea de incompatibilitate nu poate fi apreciata in functie de faptul producerii unor prejudicii institutiei publice ci este prevazuta de lege in scopul asigurarii transparentei in exercitarea functiilor si demnitatilor publice , pentru prevenirea si combaterea coruptiei.
Incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati constituie abatere disciplinara grava care , conform art. 84 alin.5 , lit. b din Legea nr. 188/1999 republicata si atrage destituirea din functia publica , cu atat mai mult cu cat reclamanta nu a actionat pentru incetarea acestui motiv. Fata de gravitatea abaterii disciplinare savarsita de reclamanta nu are relevanta ca aceasta nu a mai fost sanctionata sau ca a avut bune calificative la locul de munca.
S-a constatat in aceste conditii ca motivele de recurs invocate de reclamanta sunt nefondate , sentinta instantei de fond fiind legala si temeinica .
Fata de aceste considerente , curtea a respins recursul, nefiind indeplinite conditiile art. 304 Cod procedura civila, pentru casarea sau modificarea sentintei atacate.
Nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Decizia nr. 30/R din 02 februarie 2007
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Conflict negativ de competenta
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016
Cerere de restituire formulata in temeiul art. II (1) din Legea nr. 368/2013. Distinctie intre unitate detinatoare si unitate investita cu solutionarea notificarii. Stabilirea valorii imobilelor pentru care se solicita compensarea. - Decizie nr. 647/Ap din data de 03.05.2016
Pierderea calitatii de asociat urmare a executarii silite a partilor sociale. Nulitatea absoluta a hotararilor AGA adoptate dupa transmiterea partilor sociale catre o terta persoana. - Decizie nr. 433/R din data de 25.10.2016
Interpretarea art. 155 din Legea nr. 31/1990. Reprezentarea in instanta a societatii pentru recuperarea prejudiciului cauzat. Excludere din societate. - Hotarare nr. 882/Ap din data de 21.06.2016
Autoritate de lucru judecat in materie civila invocata in raport de sentinta penala. Nulitate absoluta pentru frauda la lege. - Decizie nr. 1873/Ap din data de 13.12.2016
Inadmisibiliatatea recursului pentru ipoteza retinuta de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia nr. 19/2016 RIL. Exceptarea de la calea de atac a recursului art. 483 alin. 2 Noul Cod de procedura civila. - Decizie nr. 455/R din data de 08.11.2016
Modalitatea in care instanta de fond a interpretat proba intitulata „social report” intocmita de Adoption Center of Illinois al Family Resource Center la cererea D.G.A.S.P.C. B. este corecta. - Decizie nr. 1013/Ap din data de 08.07.2016
Litigii cu profesionisti - necompetenta functionala a sectiei civile - art. 286 si art. 28716 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006 - Decizie nr. 984/Ap din data de 30.06.2016