InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Conflict negativ de competenta.

(Decizie nr. 4842 din data de 05.09.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Conflict negativ de competenta | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti


     Conflict negativ de competenta.

         Contestatie la executarea fiscala silita. Conflict negativ competenta .

- art.172 alin.3 si 4 si art.173 din Codul de procedura fiscala
- art.400 alin.1 si art.330 alin.4 din Codul de procedura civila

(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR.4842/05.09.2011)

     La data de  13.07.2011 sub nr.40628/3/2010 a fost inregistrata  pe rolul acestei instante cauza avand ca obiect  solutionarea conflictului  negativ de competenta ivit intre Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti si Tribunalul  Bucuresti  - Sectia a IX-a de Contencios Administrativ si Fiscal .
     Prin actiunea inregistrata pe rolul Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti la data de 06.01.2010 sub nr. 188/301/2010 reclamanta SC R. P. SRL, in contradictoriu cu parata ADMINISTRATIA FONDULUI PENTRU MEDIU a formulat contestatie impotriva Titlului executoriu nr.1640, solicitand suspendarea executarii silite pana la solutionarea prezentei contestatii, in conformitate cu dispozitiile art.403 alin.1 si 3 Cod procedura civila precum si anularea titului executoriu nr.1640, conform prevederilor art.403 alin.3, art.404 alin.1 Cod procedura civila si art.173 Cod procedura fiscala.
     Prin Sentinta civila nr.9128/13.07.2010 pronuntata de Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti in dosarul nr.188/301/2010 a fost admisa exceptia necompetentei materiale si declinata competenta de solutionare in favoarea Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal.
     S-a retinut de catre instanta, in motivarea solutiei, ca instantei de contencios ii revine competenta de solutionare a cererii deoarece sustinerile contestatoarei presupun un control de legalitate privind fondul titlului executoriu, control care nu se efectueaza pe calea contestatiei la executare, ci pe calea contestatiei impotriva actului administrativ-fiscal potrivit prevederilor art.172 alin.3 si urm. Cod procedura fiscala, decizia emisa in solutionarea contestatiei putand fi atacata la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
     A retinut prima instanta sesizata ca in materie fiscala, legea pune la dispozitia contestatorului o cale de atac prin intermediul careia poate sa valorifice apararile de fond impotriva titlului executoriu, si anume calea contestatiei impotriva actului administrativ-fiscal, reglementata de prevederile art.175s urm. Cod procedura fiscala. Prin urmare, actele administrativ-fiscale care constituie titluri executorii nu pot fi supuse controlului de legalitate pe fond in cadrul contestatiei la executare, ci numai in cadrul contestatiei prevazute de art.172 alin.3  si urm. Cod procedura fiscala. Orice sustinere care vizeaza fondul titlului executoriu poate fi valorificata numai pe calea contestatiei administrative, cale de atac ce nu a fost valorificata de catre  contestatoare, aceasta facand dovada ca a formulat contestatie pe cale administrativa, care nu i-a fost inca solutionata.
     Prin Decizia nr.XIV din 5.02.2007 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, s-a constatat ca posibilitatea contestarii titlului executoriu fiscal pe calea contestatiei la executare subzista numai in masura in care actul ce constituie titlu de creanta fiscala nu poate fi atacat pe calea contenciosului administrativ - fiscal.
     Fata de aceste dispozitii legale, instanta a retinut ca sustinerile contestatoarei presupun un control de legalitate privind fondul titlului executoriu, control care nu se efectueaza pe calea contestatiei la executare, ci pe calea contestatiei impotriva actului administrativ-fiscal potrivit prevederilor art.172 alin.3 si urm. Cod procedura fiscala, decizia emisa in solutionarea contestatiei putand fi atacata la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
     Avand in vedere ca s-a facut dovada contestarii actului administrativ-fiscal si intrucat ceea ce se contesta este decizia de impunere care sta la baza titlului executoriu, in baza art.2 pct.1 lit.d Cod procedura civila, instanta a admis exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Sector 3 si, in baza art.158 alin.1 Cod procedura civila, a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal.
     Pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX-a - Contencios Administrativ si Fiscal cauza a fost inregistrata la data de 25.08.2010 sub nr.40628/3/CA/2010.
     La  primul termen de judecata, Tribunalul a pus in discutie exceptia de necompetenta materiala a prezentei instante in solutionarea cererii de chemare in judecata in raport de obiectul cauzei, respectiv contestatie impotriva titlului executoriu; exceptie invocata de parata, prin intampinarea depusa la dosar.
     Tribunalul a constatat ca in raport de petitul cererii de chemare in judecata, temeiul de drept invocat,  precum si de dispozitiile legale aplicabile, exceptia de necompetenta materiala invocata de parata este intemeiata, avand in vedere ca potrivit art.172 alin.4 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003 rep. contestatia la executare impotriva oricarui act de executare  se introduce la instanta judecatoreasca competenta, iar in raport de dispozitiile art.399 si 400 Cod procedura civila si de decizia nr.XIV din 05.02.2007 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, s-a stabilit ca judecatoria in circumscriptia careia se face executarea este competenta sa judece contestatia, atat impotriva executarii silite insesi, a unui act sau masuri de executare, a refuzului organelor de executare fiscala de a  indeplini un act de executare in conditiile legii, cat si impotriva titlului executoriu in temeiul  caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de o instanta judecatoreasca sau de un alt organ jurisdictional, daca pentru contestarea lui nu exista o alta procedura prevazuta de lege.
     S-a mai sustinut de catre tribunal si ca dreptul comun in cazul contestatiei executarii silite care se realizeaza de catre organele administrativ fiscale in baza unui titlu executoriu fiscal, este reprezentat de dreptul civil material si procesual si nu  de normele de drept public cuprinse in Legea nr.554/2004 ori de Titlul IX din Codul de procedura fiscala, acestea fiind incidente numai pentru solutionarea actiunii in anularea sau modificarea obligatiei fiscale ce constituie titlul de creanta fiscala. Or, in situatia contestatie la executare care vizeaza titlu executoriu fiscal, ce nu emana de la un organ de jurisdictie si daca legea nu prevede in acest scop o alta cale de atac, competenta sa judece este judecatoria in circumscriptia careia se face executarea. De asemenea, tribunalul  a mentionat si ca atunci cand  titlul de creanta fiscala devine titlu executoriu si este pus in executare, contestatia la executare va putea avea ca obiect numai aspectele formale ale executarii inclusiv titlul executoriu fara insa a se putea antama fondul acestuia care reprezinta de altfel fondul titlului de creanta fiscala si care putea fi analizat numai in procedura fiscala reglementata de codul de procedura fiscala si de Legea nr.554/2004.
     In aceste conditii, tribunalul a apreciat ca in speta, fiind vorba de o contestatie la executare impotriva unui titlu executoriu, desi judecatoria a invocat existenta unei alte proceduri de contestare a titlului executoriu emis in cauza pentru a-si declina competenta, in realitate s-a facut o interpretare gresita a legii si a cererii de chemare in judecata, intrucat Judecatoria Sectorului 3, ca instanta de executare, trebuie sa solutioneze contestatia la executare formulata, in limitele investirii sale, procedura invocata putand fi folosita de reclamanta doar impotriva titlului de creanta fiscala si doar in conformitate cu dispozitiile art.205-207 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003,  fie la organul fiscal emitent, fie direct la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta, cu respectarea dispozitiilor Legii nr.554/2004.
     In acest context, in baza art.158 alin.3 Cod procedura civila, tribunalul a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti, care, in speta, in opinia sa, este instanta de executare, constatand totodata, conform art.20 pct.2 Cod procedura civila conflictul negativ de competenta si inaintand cauza pentru solutionarea  acestuia, Curtii de Apel Bucuresti, in baza art.22 alin.2 Cod procedura civila.
     Astfel fiind, la data de 13.07.2011 pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal a fost inregistrata prezenta cauza, avand ca obiect  solutionarea conflictului negativ ivit intre cele doua instante.
Examinand conflictul ivit, Curtea va stabili competenta de solutionare a cauzei in prima instanta, in favoarea Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti, pentru urmatoarele considerente:
In cauza este necontestat ca obiectul dosarului de fata il reprezinta contestatia formulata de  societatea comerciala reclamanta impotriva  Titlului Executoriu nr.1640  emis de parata ADMINISTRATIA FONDULUI PENTRU MEDIU, contestatie intemeiata pe dispozitiile art.173 din Codul de procedura fiscala si respectiv 403, 404 Cod procedura civila.
Prin urmare, obiectul dosarului nu il reprezinta contestatia impotriva  unui titlu de creanta emis de un organ fiscal al statului care sa atraga incidenta  dispozitiilor art.205 - 207 Cod procedura fiscala.
Or, potrivit dispozitiilor art.172 alin.3 si 4 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003, republicata, privind Codul de procedura fiscala "(3) Contestatia la executare silita poate fi facuta si impotriva titlului executoriu in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de o instanta judecatoreasca sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui nu exista o alta procedura prevazuta de lege.
    (4) Contestatia se introduce la instanta judecatoreasca competenta si se judeca in procedura de urgenta."
Totodata, potrivit art.400 alin.1 Cod procedura civila "contestatia la executare se introduce la instanta de executare".
In raport de prevederile legale mai sus citate, dar mai ales de dezlegarea data acestora de Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr.XIV din 05.02.2007 pronuntata intr-un recurs in interesul legii si in raport de dispozitiile art.330 alin.4 Cod procedura civila, Curtea retine ca,  judecatoria in circumscriptia careia se face executarea este competenta sa judece contestatia atat impotriva executarii silite insesi a unui act sau unor masuri de executare, a refuzului organelor de executare fiscala de a indeplini  un act de executare in conditiile legii, cat si impotriva titlului executoriu in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este  o hotarare data de o instanta judecatoreasca, iar in lege, fireste nu se prevede o procedura speciala de contestare.
Astfel fiind, pentru considerentele mai sus expuse, in conformitate cu dispozitiile art.22 alin.5 Cod procedura civila, Curtea va stabilit competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.






1


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Conflict negativ de competenta

Competenta dupa materie. Obligarea angajatorului de a elibera adeverinta conditii de munca. Conflict negativ de competenta - Sentinta civila nr. 2/S din data de 28.01.2014
Prorogarea legala de competenta in cazul judecarii cererii reconventionale. Conflict negativ de competenta. - Sentinta civila nr. 12/F din data de 13.03.2014
Functionar public – caz de incompatibilitate intre functia publica detinuta si cea de expert tehnic - Decizie nr. 30/R din data de 02.02.2007
Conflict negativ de competenta intre Judecatorie si Tribunal. Distinctie intre art. 1103 si art. 650 Cod procedura civila, raportate la dispozitiile Regulamentului CE 805/2004. - Sentinta civila nr. 112 din data de 17.11.2015
Conflict negativ de competenta intre organele de urmarire penala, sesizat de instanta de apel. Solutii. - Decizie nr. 126 din data de 10.02.2010
Conflict negativ de competenta. Natura comerciala a raportului juridic nascut intre parti din tragerea biletelor la ordin si din contractul de imprumut cu clauza garantiei imobiliare. - Decizie nr. 10 din data de 21.05.2008
Conflict negativ de competenta. Competenta materiala a instantei de solutionare a unei plangeri formulate impotriva dispozitiei de netrimitere in judecata cuprinsa in rechizitoriu intemeiata pe dispozitiile art.278/1 cpp. - Sentinta penala nr. 125 din data de 18.09.2008
CONFLICTE DE COMPETENTA. INEXISTENTA CONFLICTULUI INTRE SECTIILE ACELEIASI INSTANTE. - Hotarare nr. 6 din data de 28.09.2009
CONFLICT NEGATIV DE COMPETENTA. COMPETENTA MATERIALA A INSTANTEI DE SOLUTIONARE A UNEI PLANGERI FORMULATE IMPOTRIVA DISPOZITIEI DE NETRIMITERE IN JUDECATA CUPRINSA IN RECHIZITORIU INTEMEIATA PE DISPOZITIILE art.278/1 Cpp. - Decizie nr. 125 din data de 18.09.2008
Conflict de competenta - Sentinta civila nr. 8682 din data de 23.07.2009
Declinarea competentei de solutionare a unui conflict negativ de competenta - Sentinta penala nr. 394 din data de 11.06.2012
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017