Pretentii comerciale- executarea pretului contractului de vanzare cumparare comerciala
(Hotarare nr. 217 din data de 21.02.2008 pronuntata de Judecatoria Zarnesti)R O M A N I A
JUDECATORIA ZARNESTI
JUDETUL BRASOV
Dosar nr. 1290/338/2006
SENTINTA CIVILA NR.217
Sedinta publica din data de 21.02.2008
PRESEDINTE - ANA GARLONTA - JUDECATOR
GREFIER - MARIA BALAU
Pentru astazi fiind amanata pronuntarea in cauza civila de fata, care s-a dezbatut in fond in sedinta publica din data de 1.02.2008, cand partile prezente au pus concluzii conform celor consemnate in incheierea de sedinta din acea zi si care face parte integranta din prezenta hotarare, iar instanta din lipsa de timp pentru deliberare, a amanat pronuntarea succesiv pentru data de 8.02.2008, 15.02.2008 si 21.02.2008.
La apelul nominal facut la pronuntare se constata lipsa partilor.
Procedura legal indeplinita.
Instanta, in urma deliberarii a pronuntat hotararea de mai jos.
JUDECATORIA
Prin actiunea inregistrata sub nr. 1290/338/2006 la Judecatoria Zarnesti, reclamanta SC H. SRL a solicitat in contradictoriu cu parata SC T.L SRL ca instanta, prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna obligarea paratei la plata sumei de 12.018,78 lei Ron, cu titlu de plata datorata, cu cheltuieli de judecata.
In motivare reclamanta aratat ca in baza relatiilor comerciale a livrat paratei utilaje constand in aparatura profesionala de bucatarie pentru restaurant, in valoare de 9660 Euro plus TVA, partile stabilind de comun acord modalitatea de plata, respectiv 40 % din pret urmand a fi achitata in prima faza (ceea ce s-a si facut ) iar restul 60 % , in patru rate, fiecare in valoare de 6009.39 lei RON, insa parata a achitat numai doua rate pana in prezent .
Asa fiind, intrucat parata nu si-a indeplinit obligatia asumata , avand in vedere disp art 1294 CCIV, a promovat prezenta actiune, mentionand totodata ca termenul scadent este cu mult depasit fata de data emiterii facturilor, respectiv lunile noiembrie si decembrie 2005.
In drept a invocat disp.art .1294 si urm. CCIV .
La cerere a anexat- concilierea directa , copia confirmarii de primire.
Parata , legal citata, a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, cu cheltuieli de judecata.
In motivare a aratat ca reclamanta nu a indicat in functie de care data si curs valutar a calculat valoarea pretentiilor, nu a prezentat vreo dovada in acest sens (cursul euro din ziua de referinta si temeiul legal ) precum si modul de calcul al platii datorate , detaliat.
S-a invocat exceptia non adimpleti contractus, ceea ce implica simultaneitatea obligatiilor reciproce, buna credinta a celui ce o invoca si proportionalitatea cu gravitatea neexecutarii .Astfel, s-a aratat ca utilajele livrate de reclamanta nu corespundeau calitativ, fapt ce a necesitat numeroase reparatii si interventii , a dus si la inlocuirea utilajelor , fiind nevoita sa apeleze la alte societati distribuitoare pentru dotarea restaurantului corespunzator.
Totodata s-a mentionat ca nici o factura emisa de creditoare nu a fost insotita de un certificat de garantie, care sa cuprinda caracteristicile fiecarei aparaturi si modul de folosire, precizandu-se ca frigiderele sau defectat, fiind inlocuite cu altele pe cheltuiala sa , astfel ca marfa livrata de creditoare prezenta deci defecte calitative, ceea ce echivaleaza cu o nepredarea marfii, deci cu o neexecutare a obligatiei vanzatorului.
S-a mai aratat ca , la cererea sa, s-a efectuat reparatiile necesare de catre reclamanta, dar marfa nu a functionat conform destinatiei , utilajele nu au fost montate , pentru a se uza de ele, s-au distribuit motoare subdimensionale fata de cele solicitate, nu s-a asigurat serviceul utilajelor, astfel ca pretentiile reclamantei sunt nefondate.
De asemenea, s-a aratat ca in urma invitatiei la conciliere a emis o adresa creditoarei, prin care a invocat exceptia de neexecutare a contractului din partea acesteia, insotita de explicatiile necesare.
In drept a invocat disp.art.115-118 CPCIV.
Reclamanta a formulat nota de sedinta , la termenul de 1.06.2007, prin care a inteles sa raspunda la intampinarea formulata de parata. S-a mentionat ca si-a depasit obligatiile asumate in sensul ca a oferit si alte servicii. Astfel, a aratat ca apararea referitoare la utilajele necorespunzatoare calitativ nu poate fi retinuta atata timp cat parata a semnat si stampilat procesul verbal de punere in functiune a utilajelor noi sau nu a avut obiectiuni .Mai mult, parata ar fi avut obligatia sa expertizeze utilajele la momentul livrarii si nu dupa atati ani in care aceste utilaje au fost folosite la capacitate maxima,
De asemenea, s-a aratat ca parata a achitat atat prima transa de 40 % cat si doua din cele patru rate din restul de 60 % , astfel ca parata isi recunoaste debitul datorat , asa ca nu se poate retine existenta unor defecte ale marfii livrate , din moment ce a platit 70 % din datorie. Mai mult, daca ar fi fondate apararile paratei, atunci aceasta ar fi trebuit sa refuze marfa sau sa nu plateasca absolut nimic , nu sa o preia si sa o foloseasca.
La nota a anexat- copia observatiilor formulate de reprezentantul societatii reclamante, copia procesului verbal de punere in functiune utilaje noi, copie dupa fisele de reparatii datate 23.08.2005, 5.09.2005, 2007, copia facturii proforme, datata 2.08.2005, copii dupa facturile fiscale emise de reclamanta, copia extrasului de cont datat 25.08.2005, copia confirmarii de primire, copia extrasului de cont datat 19.09.2005.
In cauza s-a administrat proba cu inscrisuri, cu interogatoriul si proba testimoniala.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele :
In baza relatiilor comerciale incheiate intre parti, reclamanta a livrat paratei utilajele descrise in factura proforma incheiata la data de 2.08.2005, cu aviz de insotire a marfii, in cuprinsul careia s-a stabilit si modalitatea de plata a contravalorii marfii cat si termenul de garantie, de 18 luni, astfel ca s-au emis facturile fiscale in acest sens, facturi acceptate de catre parata , insa nu au fost achitate integral.
Debitoarea a reprosat creditoarei ca i-a furnizat produse necorespunzatoare din punct de vedere calitativ.
Din inscrisurile depuse la dosar (filele 29-47 dosar, filele 52-70 dosar ) a rezultat contrariul. Astfel, din cuprinsul procesului verbal de punere in functiune utilaje noi (fila 44 dosar) , semnat de reprezentantul societatii debitoare, instanta a constatat ca odata cu punerea in functiune a utilajelor s-a efectuat instruirea beneficiarului privind modul de exploatare a pieselor livrate si masurile de protectie a muncii si de PSI specifice acestor utilaje .Totodata nu s-au constatat probleme la punerea in functiune dar s-a precizat ca in perioada de garantie este interzisa interventia persoanelor neautorizate , in caz contrar utilajele ies din garantie si reparatiile nu mai cad in sarcina furnizorului, mentionandu-se , de asemenea, ca vanzatorul nu raspunde de proasta functionare a a retelelor de alimentare.
Ulterior s-au intocmit fise de reparatii (filele 45-47 dosar, filele 55-58 dosar), din care a reiesit , in ceea ce priveste camerele frigorifice si masina de spalat vase, ca din culpa debitoarei nu au functionat corespunzator, existand defectiuni la tabloul de alimentare cu energie electrica , fisele fiind semnate de reprezentantul debitoarei.
Martorul propus in aparare de reclamanta (filele 140 dosar) , a declarat ca produsele au fost depozitate initial intr-o camera , intrucat spatiul unde trebuiau montate nu era finalizat , fiind inca in lucru, iar dupa o saptamana s-a trecut la montarea acestora si s-au probat , in prezenta administratorului societatii “de la acea vreme’, incheindu-se un proces verbal de punere in functiune, ocazie cu care martorul a mentionat ca “ stiu ca la acel moment nu era asigurat curentul la societate si era improvizat la un transformator, din care cauza atunci cand am facut proba s-au defectat aceste utilaje s-au ars doua piese de la camera frigorifica”. Cu aceeasi ocazie a facut si instructajul persoanelor ce foloseau si lucrau cu aceste utilaje precizand totodata ca certficatul de conformitate exista pe fiecare colet, fiind fabricate in strainatate, cat si instructiuni de folosire “iar la camere frigorifice s-au facut instructiuni speciale ce au fost lipite pe usile camerelor’, din dotarea acestor utilaje lipsind cablurile de alimentare.
Martorul a mai aratat ca a fost solicitat de 3-4 ori, la 2-3 saptamani, constatand mici defenctiuni la camerele frigorifice, dar din cauza angajatilor, “pentru ca lasau usa deschisa’,iar la fiecare control constata aceleasi defectiuni, mentionandu-se, de asemenea, ca procesul verbal a fost semnat de bucatar si admnistrator iar in ce priveste stampilarea acestuia, au existat probleme, fiind “trimis la supermaket sau in alta parte “.
Din declaratiile martorilor paratei (filele 142-143 dosar) nu s-a putut desprinde cu claritate starea de fapt, intrucat nu au fost martori oculari. Astfel, martorul R.A a aratat ca a ajutat la montarea unor utilaje livrate de reclamanta dar ca “nu am fost de fata cand s-au pus in functiune aceste utilaje”, ca nu stie daca au fost verificate dupa montare si nici daca s-au incheiat acte in acest sens, dar ca o saptamana dupa montare , dupa deschiderea restaurantului, utilajele au inceput sa se strice, fiind chemata echipa societatii creditoare , de mai multe ori , insa nu putea face fata , astfel s-a apelat la o alta firma. Aceeasi stare de fapt a conturat-o si martorul indirect N.A.
Specificul incheieirii contractelor comerciale, celeritatea raporturilor dintre comercianti sunt supuse regulii comerciale potrivit cu care”contractul este perfect, indata ce partea cealalata a intreprins executarea lui”, ceea ce s-a si intamplat in speta de fata.Mai mult, potrivit art 46 CCOM, factura face proba contractului pe care il constata, iar pentru a avea forta probanta fata de persoana ce nu a redactat-o, in speta parata, aceasta trebuie sa fie semnata sau acceptata de catre aceasta, fie expres, in scris ori verbal, fie tacit, prin fapte concludente.
Facturile au fost acceptate si insusite de parata prin semnatura (fila 30 dosar) cat si prin plata partiala a debitului (cu mentiunea ca atat parata cat si SC H. OF W. aveau acelasi reprezentant legal ).Mai mult, in situatia in care produsele livrate nu erau corespunzatoare calitativ, parata beneficiara trebuia sa incheie acte de constatare potrivit legii, care sa fie opozabile reclamantei si nu sa achite parte din debit , mai ales ca plata celei de a doua rate (fila 35 dosar) s-a facut ulterior incheierii fiselor de reparatii.
Ori, desi au existat cateva defectiuni, din motive de ordin tehnic neimputabile reclamantei (lipsa unui spatiu si a unei retele de tensiune adecvate, mai ales ca restaurantul nu era inca functionabil) totusi parata a apelat in perioada de garantie la o alta societate, dupa mai bine de 1 an de la ultima fisa de reparatie intocmita de reclamanta (fila 88 dosar), reparatii care vizau cu totul alte produse decat cele livrate de creditoare(fila 90dosar ).
In baza principiului libertatii de vointa la incheierea facturii proforme, partile nu au stipulat alte clauze, cum ar fi clauza penala, in cazul livrarii unui produs necorespunzator calitativ ori cantitativ , iar in lipsa acestora, aceasta nu se aplica ope legis.
Totodata, in raspunsurile date la interogatoriu (fila 82 dosar)parata a recunoscut ca utilajele s-au montat impreuna cu reprezentantii societatii creditoare, si ca singurele sesizari facute au fost fisele de reparatii, care nefiind corespunzatoare, s-a apelat la o alta societate, chiar in perioada de garantie.
Ori in cazul in care executarea lucrarilor de reparatii era necorespunzatoare, parata putea refuza plata , invocand exceptia de neexecutare, intemeiata pe principiul reciprocitatii si interdependentei obligatiilor contractuale.
Fata de aceste considerente , instanta apreciaza ca in cauza nu s-a dovedit imposibilitatea executarii conventiei din culpa reclamantei, si-n consecinta, urmeaza a admite cererea si a obliga parata la plata debitului datorat in cunatum de 12.018,78 Ron.
In baza art 274 CPCIV, obliga parata la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 1510 lei.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E
Admite actiunea formulata de reclamanta SC H. SRL cu sediul in X impotriva paratei SC T.L SRL, cu sediul in Bran X si-n consecinta:
Obliga societatea parata la plata sumei de 12.018,78 lei, cu titlu de plata datorata.
Obliga parata la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 1510 lei.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 21.02.2008.
.
JUDECATOR, GREFIER
ANA GARLONTA MARIA BALAU
Red.AG/21.04.2008
Dact.MB/21.04.2008
4 ex.
S-au comunicat 2 ex.de pe prezenta hotarare: un ex. reclamanta SC H. SRL cu sediul in Bucuresti, str.D-na Ghica, nr.3, Sector 2 impotriva paratei SC T.L SRL, cu sediul in Bran, str.Principala, nr.387, jud Brasov, azi 21.04.2008.
JUDECATORIA ZARNESTI
JUDETUL BRASOV
Dosar nr. 1290/338/2006
SENTINTA CIVILA NR.217
Sedinta publica din data de 21.02.2008
PRESEDINTE - ANA GARLONTA - JUDECATOR
GREFIER - MARIA BALAU
Pentru astazi fiind amanata pronuntarea in cauza civila de fata, care s-a dezbatut in fond in sedinta publica din data de 1.02.2008, cand partile prezente au pus concluzii conform celor consemnate in incheierea de sedinta din acea zi si care face parte integranta din prezenta hotarare, iar instanta din lipsa de timp pentru deliberare, a amanat pronuntarea succesiv pentru data de 8.02.2008, 15.02.2008 si 21.02.2008.
La apelul nominal facut la pronuntare se constata lipsa partilor.
Procedura legal indeplinita.
Instanta, in urma deliberarii a pronuntat hotararea de mai jos.
JUDECATORIA
Prin actiunea inregistrata sub nr. 1290/338/2006 la Judecatoria Zarnesti, reclamanta SC H. SRL a solicitat in contradictoriu cu parata SC T.L SRL ca instanta, prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna obligarea paratei la plata sumei de 12.018,78 lei Ron, cu titlu de plata datorata, cu cheltuieli de judecata.
In motivare reclamanta aratat ca in baza relatiilor comerciale a livrat paratei utilaje constand in aparatura profesionala de bucatarie pentru restaurant, in valoare de 9660 Euro plus TVA, partile stabilind de comun acord modalitatea de plata, respectiv 40 % din pret urmand a fi achitata in prima faza (ceea ce s-a si facut ) iar restul 60 % , in patru rate, fiecare in valoare de 6009.39 lei RON, insa parata a achitat numai doua rate pana in prezent .
Asa fiind, intrucat parata nu si-a indeplinit obligatia asumata , avand in vedere disp art 1294 CCIV, a promovat prezenta actiune, mentionand totodata ca termenul scadent este cu mult depasit fata de data emiterii facturilor, respectiv lunile noiembrie si decembrie 2005.
In drept a invocat disp.art .1294 si urm. CCIV .
La cerere a anexat- concilierea directa , copia confirmarii de primire.
Parata , legal citata, a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, cu cheltuieli de judecata.
In motivare a aratat ca reclamanta nu a indicat in functie de care data si curs valutar a calculat valoarea pretentiilor, nu a prezentat vreo dovada in acest sens (cursul euro din ziua de referinta si temeiul legal ) precum si modul de calcul al platii datorate , detaliat.
S-a invocat exceptia non adimpleti contractus, ceea ce implica simultaneitatea obligatiilor reciproce, buna credinta a celui ce o invoca si proportionalitatea cu gravitatea neexecutarii .Astfel, s-a aratat ca utilajele livrate de reclamanta nu corespundeau calitativ, fapt ce a necesitat numeroase reparatii si interventii , a dus si la inlocuirea utilajelor , fiind nevoita sa apeleze la alte societati distribuitoare pentru dotarea restaurantului corespunzator.
Totodata s-a mentionat ca nici o factura emisa de creditoare nu a fost insotita de un certificat de garantie, care sa cuprinda caracteristicile fiecarei aparaturi si modul de folosire, precizandu-se ca frigiderele sau defectat, fiind inlocuite cu altele pe cheltuiala sa , astfel ca marfa livrata de creditoare prezenta deci defecte calitative, ceea ce echivaleaza cu o nepredarea marfii, deci cu o neexecutare a obligatiei vanzatorului.
S-a mai aratat ca , la cererea sa, s-a efectuat reparatiile necesare de catre reclamanta, dar marfa nu a functionat conform destinatiei , utilajele nu au fost montate , pentru a se uza de ele, s-au distribuit motoare subdimensionale fata de cele solicitate, nu s-a asigurat serviceul utilajelor, astfel ca pretentiile reclamantei sunt nefondate.
De asemenea, s-a aratat ca in urma invitatiei la conciliere a emis o adresa creditoarei, prin care a invocat exceptia de neexecutare a contractului din partea acesteia, insotita de explicatiile necesare.
In drept a invocat disp.art.115-118 CPCIV.
Reclamanta a formulat nota de sedinta , la termenul de 1.06.2007, prin care a inteles sa raspunda la intampinarea formulata de parata. S-a mentionat ca si-a depasit obligatiile asumate in sensul ca a oferit si alte servicii. Astfel, a aratat ca apararea referitoare la utilajele necorespunzatoare calitativ nu poate fi retinuta atata timp cat parata a semnat si stampilat procesul verbal de punere in functiune a utilajelor noi sau nu a avut obiectiuni .Mai mult, parata ar fi avut obligatia sa expertizeze utilajele la momentul livrarii si nu dupa atati ani in care aceste utilaje au fost folosite la capacitate maxima,
De asemenea, s-a aratat ca parata a achitat atat prima transa de 40 % cat si doua din cele patru rate din restul de 60 % , astfel ca parata isi recunoaste debitul datorat , asa ca nu se poate retine existenta unor defecte ale marfii livrate , din moment ce a platit 70 % din datorie. Mai mult, daca ar fi fondate apararile paratei, atunci aceasta ar fi trebuit sa refuze marfa sau sa nu plateasca absolut nimic , nu sa o preia si sa o foloseasca.
La nota a anexat- copia observatiilor formulate de reprezentantul societatii reclamante, copia procesului verbal de punere in functiune utilaje noi, copie dupa fisele de reparatii datate 23.08.2005, 5.09.2005, 2007, copia facturii proforme, datata 2.08.2005, copii dupa facturile fiscale emise de reclamanta, copia extrasului de cont datat 25.08.2005, copia confirmarii de primire, copia extrasului de cont datat 19.09.2005.
In cauza s-a administrat proba cu inscrisuri, cu interogatoriul si proba testimoniala.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele :
In baza relatiilor comerciale incheiate intre parti, reclamanta a livrat paratei utilajele descrise in factura proforma incheiata la data de 2.08.2005, cu aviz de insotire a marfii, in cuprinsul careia s-a stabilit si modalitatea de plata a contravalorii marfii cat si termenul de garantie, de 18 luni, astfel ca s-au emis facturile fiscale in acest sens, facturi acceptate de catre parata , insa nu au fost achitate integral.
Debitoarea a reprosat creditoarei ca i-a furnizat produse necorespunzatoare din punct de vedere calitativ.
Din inscrisurile depuse la dosar (filele 29-47 dosar, filele 52-70 dosar ) a rezultat contrariul. Astfel, din cuprinsul procesului verbal de punere in functiune utilaje noi (fila 44 dosar) , semnat de reprezentantul societatii debitoare, instanta a constatat ca odata cu punerea in functiune a utilajelor s-a efectuat instruirea beneficiarului privind modul de exploatare a pieselor livrate si masurile de protectie a muncii si de PSI specifice acestor utilaje .Totodata nu s-au constatat probleme la punerea in functiune dar s-a precizat ca in perioada de garantie este interzisa interventia persoanelor neautorizate , in caz contrar utilajele ies din garantie si reparatiile nu mai cad in sarcina furnizorului, mentionandu-se , de asemenea, ca vanzatorul nu raspunde de proasta functionare a a retelelor de alimentare.
Ulterior s-au intocmit fise de reparatii (filele 45-47 dosar, filele 55-58 dosar), din care a reiesit , in ceea ce priveste camerele frigorifice si masina de spalat vase, ca din culpa debitoarei nu au functionat corespunzator, existand defectiuni la tabloul de alimentare cu energie electrica , fisele fiind semnate de reprezentantul debitoarei.
Martorul propus in aparare de reclamanta (filele 140 dosar) , a declarat ca produsele au fost depozitate initial intr-o camera , intrucat spatiul unde trebuiau montate nu era finalizat , fiind inca in lucru, iar dupa o saptamana s-a trecut la montarea acestora si s-au probat , in prezenta administratorului societatii “de la acea vreme’, incheindu-se un proces verbal de punere in functiune, ocazie cu care martorul a mentionat ca “ stiu ca la acel moment nu era asigurat curentul la societate si era improvizat la un transformator, din care cauza atunci cand am facut proba s-au defectat aceste utilaje s-au ars doua piese de la camera frigorifica”. Cu aceeasi ocazie a facut si instructajul persoanelor ce foloseau si lucrau cu aceste utilaje precizand totodata ca certficatul de conformitate exista pe fiecare colet, fiind fabricate in strainatate, cat si instructiuni de folosire “iar la camere frigorifice s-au facut instructiuni speciale ce au fost lipite pe usile camerelor’, din dotarea acestor utilaje lipsind cablurile de alimentare.
Martorul a mai aratat ca a fost solicitat de 3-4 ori, la 2-3 saptamani, constatand mici defenctiuni la camerele frigorifice, dar din cauza angajatilor, “pentru ca lasau usa deschisa’,iar la fiecare control constata aceleasi defectiuni, mentionandu-se, de asemenea, ca procesul verbal a fost semnat de bucatar si admnistrator iar in ce priveste stampilarea acestuia, au existat probleme, fiind “trimis la supermaket sau in alta parte “.
Din declaratiile martorilor paratei (filele 142-143 dosar) nu s-a putut desprinde cu claritate starea de fapt, intrucat nu au fost martori oculari. Astfel, martorul R.A a aratat ca a ajutat la montarea unor utilaje livrate de reclamanta dar ca “nu am fost de fata cand s-au pus in functiune aceste utilaje”, ca nu stie daca au fost verificate dupa montare si nici daca s-au incheiat acte in acest sens, dar ca o saptamana dupa montare , dupa deschiderea restaurantului, utilajele au inceput sa se strice, fiind chemata echipa societatii creditoare , de mai multe ori , insa nu putea face fata , astfel s-a apelat la o alta firma. Aceeasi stare de fapt a conturat-o si martorul indirect N.A.
Specificul incheieirii contractelor comerciale, celeritatea raporturilor dintre comercianti sunt supuse regulii comerciale potrivit cu care”contractul este perfect, indata ce partea cealalata a intreprins executarea lui”, ceea ce s-a si intamplat in speta de fata.Mai mult, potrivit art 46 CCOM, factura face proba contractului pe care il constata, iar pentru a avea forta probanta fata de persoana ce nu a redactat-o, in speta parata, aceasta trebuie sa fie semnata sau acceptata de catre aceasta, fie expres, in scris ori verbal, fie tacit, prin fapte concludente.
Facturile au fost acceptate si insusite de parata prin semnatura (fila 30 dosar) cat si prin plata partiala a debitului (cu mentiunea ca atat parata cat si SC H. OF W. aveau acelasi reprezentant legal ).Mai mult, in situatia in care produsele livrate nu erau corespunzatoare calitativ, parata beneficiara trebuia sa incheie acte de constatare potrivit legii, care sa fie opozabile reclamantei si nu sa achite parte din debit , mai ales ca plata celei de a doua rate (fila 35 dosar) s-a facut ulterior incheierii fiselor de reparatii.
Ori, desi au existat cateva defectiuni, din motive de ordin tehnic neimputabile reclamantei (lipsa unui spatiu si a unei retele de tensiune adecvate, mai ales ca restaurantul nu era inca functionabil) totusi parata a apelat in perioada de garantie la o alta societate, dupa mai bine de 1 an de la ultima fisa de reparatie intocmita de reclamanta (fila 88 dosar), reparatii care vizau cu totul alte produse decat cele livrate de creditoare(fila 90dosar ).
In baza principiului libertatii de vointa la incheierea facturii proforme, partile nu au stipulat alte clauze, cum ar fi clauza penala, in cazul livrarii unui produs necorespunzator calitativ ori cantitativ , iar in lipsa acestora, aceasta nu se aplica ope legis.
Totodata, in raspunsurile date la interogatoriu (fila 82 dosar)parata a recunoscut ca utilajele s-au montat impreuna cu reprezentantii societatii creditoare, si ca singurele sesizari facute au fost fisele de reparatii, care nefiind corespunzatoare, s-a apelat la o alta societate, chiar in perioada de garantie.
Ori in cazul in care executarea lucrarilor de reparatii era necorespunzatoare, parata putea refuza plata , invocand exceptia de neexecutare, intemeiata pe principiul reciprocitatii si interdependentei obligatiilor contractuale.
Fata de aceste considerente , instanta apreciaza ca in cauza nu s-a dovedit imposibilitatea executarii conventiei din culpa reclamantei, si-n consecinta, urmeaza a admite cererea si a obliga parata la plata debitului datorat in cunatum de 12.018,78 Ron.
In baza art 274 CPCIV, obliga parata la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 1510 lei.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E
Admite actiunea formulata de reclamanta SC H. SRL cu sediul in X impotriva paratei SC T.L SRL, cu sediul in Bran X si-n consecinta:
Obliga societatea parata la plata sumei de 12.018,78 lei, cu titlu de plata datorata.
Obliga parata la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 1510 lei.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 21.02.2008.
.
JUDECATOR, GREFIER
ANA GARLONTA MARIA BALAU
Red.AG/21.04.2008
Dact.MB/21.04.2008
4 ex.
S-au comunicat 2 ex.de pe prezenta hotarare: un ex. reclamanta SC H. SRL cu sediul in Bucuresti, str.D-na Ghica, nr.3, Sector 2 impotriva paratei SC T.L SRL, cu sediul in Bran, str.Principala, nr.387, jud Brasov, azi 21.04.2008.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007