InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Pitesti

IMPOZITE SI TAXE. SCUTIRE ACORDATA FUNCTIONARILOR PUBLICI SAU PERSONALULUI CONTRACTUAL DIN CADRUL AUTORITATILOR ADMINISTRATIVE LOCALE. LIMITE.

(Decizie nr. 560/R-C din data de 30.05.2008 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Pitesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Pitesti

IMPOZITE SI TAXE. SCUTIRE ACORDATA
FUNCTIONARILOR PUBLICI SAU PERSONALULUI
CONTRACTUAL DIN CADRUL AUTORITATILOR
ADMINISTRATIVE LOCALE. LIMITE. - art. 36 alin. 4 lit. c) din Legea nr. 215/2001 a administratiei
publice locale,
- art. 16 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale,
- art. 284 Cod fiscal.
         
         
         Este adevarat ca potrivit art. 36 alin. 4 lit. c) din Legea nr.
215/2001, consiliile locale au atributia sa aprobe impozitele si taxele locale, numai
ca pronuntarea asupra acestora se face in conditiile legii, avand dreptul, potrivit art.16
din Legea nr. 273/2006, sa stabileasca nivelul acestor obligatii fiscale.
         In ceea ce priveste scutirile, ele sunt prevazute tot de lege si cerintele
recunoasterii acestor facilitati sunt expres prevazute de Codul fiscal (art. 284) si de
alte legi speciale.
         In nici unul din aceste acte normative nu s-a recunoscut in beneficiul
personalului contractual sau functionarilor publici din cadrul autoritatilor
administrative locale, dreptul de a beneficia toata viata de scutire de impozite pentru
ca au detinut la un moment dat o astfel de calitate.
         
         
         (Curtea de Apel Pitesti - s.c.c.a.f., decizia nr. 560/R-C/30 mai
2008          Prin sentinta civila nr. 133/CA/2008, Tribunalul Arges a
admis actiunea si a anulat hotararea nr.39 din 18 iulie 2007a C.L. B., 
retinand in esenta ca autoritatea deliberativa locala poate stabili si aproba
impozite si taxe locale dar numai in conditiile legii, ceea ce nu echivaleaza
cu dreptul de a acorda scutiri de aceste obligatii fiscale dincolo de cele
reglementate de actele normative aplicabile.
         Impotriva acestei hotarari a formulat recurs paratul invocand
dispozitiile art. 3041 din Codul de procedura civila, in sustinerea caruia a
aratat ca scutirea acordata priveste numai impozite si taxe aprobate de
consiliul local si nu cele prevazute de lege, asa cum rezulta din anexa
hotararii.
         Instanta nu a coroborat probele administrate si nu a retinut
expunerea de motive de la fila 20, in care s-a aratat ce taxe pot face
obiectul scutirii cu precizarea ca nu si cele stabilite in baza Codului fiscal
care urmeaza sa fie platite.
         Examinand criticile formulate, se constata ca ele sunt
nefondate pentru cele ce se vor arata mai jos.
         O prima observatie care se impune este aceea ca actul
administrativ pe care il adopta autoritatea deliberativa locala nu este
expunerea de motive, ci hotararea in cauza de la fila 4, in care s-a aratat
in mod expres fara nici o distinctie ca "se aproba scutirea de plata taxelor
locale a salariatilor primariei, a consilierilor locali, a primarului si
viceprimarului comunei B., judetul Arges" si ca "scutirea va fi cu drept
viager".
         Este lipsit de relevanta asadar, ce s-a scris in expunerea de
motive, de vreme ce nu numai ca s-a hotarat scutirea de toate taxele
locale pentru categorii de persoane pentru care legea nu recunoaste un
asemenea drept, dar mai mult, scutirea produce efecte pentru toata viata,
indiferent de mentinerea sau nu a calitatii avute in vedere la 18 iulie 2007.
         Este adevarat ca potrivit art. 36 alin. 4 lit. c) din Legea nr.
215/2001, consiliile locale au atributia sa aprobe impozitele si taxele
locale, numai ca pronuntarea asupra acestora se face "in conditiile legii".
Or, tot in conditiile legii, potrivit art. 16 din Legea nr. 273/2006 au
dreptul sa stabileasca nivelul acestor obligatii fiscale.
         In ceea ce priveste scutirile, ele sunt prevazute tot de lege si
cerintele recunoasterii acestor facilitati sunt expres prevazute de Codul
fiscal (art. 284) si de alte legi speciale.
         In nici unul din aceste acte normative nu s-a recunoscut in
beneficiul personalului contractual sau functionarilor publici din cadrul
autoritatilor administrative locale, dreptul de a beneficia toata viata de
scutire de impozite pentru ca au detinut la un moment dat o astfel de
calitate.
         Faptul ca poti stabili nivelul unor impozite locale sau chiar
initia astfel de taxe, nu da dreptul consiliului local sa adauge la categoriile
de cetateni care pot fi exclusi obligatiilor de plata. Legiuitorul a prevazut
in mod expres aceste categorii, iar autonomia locala nu echivaleaza cu un
comportament in afara legii.
         In concluzie, se apreciaza ca solutia pronuntata de Tribunalul
Arges este legala si temeinica, iar autoritatea deliberativa a comunei B.,
prin hotararea adoptata a incalcat dispozitii legale imperative, situatie fata
de care in mod corect a fost admisa actiunea in anulare formulata de
Institutia Prefectului.
         Pentru aceste considerente, urmeaza ca in baza art. 312 alin. 1
din Codul de procedura civila, sa fie respins recursul ca nefondat.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006