Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir...
(Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010 pronuntata de Curtea de Apel Bacau) 1. Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladire - spatiu comercial.
Calculul facut de creditoare reprezinta o reactualizare - formularea cererii peste termenul prevazut de Legea nr. 75/2006 si intocmirea tabelului consolidat al creditorilor.
Cod procedura civila; Legea nr. 75/2006; Legea nr. 571/2003; H.G. nr. 1553/2003; OG nr. 92/2003;
- art. 132(2) pct. 2 Cod procedura civila;
- art. 31 din Legea nr. 75/2006;
- art. 108 din Legea nr. 75/2006;
- art. 2 Cod fiscal -Legea nr. 571/2003;
- art. 1 alin. 6 din HG nr. 1553/2003;
Creditor inscris in tabelul creditorilor.
Formularea unei noi cereri prin care solicita un cuantum mai mare ca urmare a aplicarii unui calcul de impozitare a sumei de baza , constituie nu co majorare a catimii si co reevaluare.
Instanta nu va avea in vedere aceasta noua cerere atat timp cat s-a formulat in termenul prevazut de Legea nr. 85/2006 si nu a fost contestat tabelul definitiv consolidat al creditorilor si creantelor.
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala,
de contencios administrativ si fiscal
Decizia civila nr. 27 din 12.01.2010
Asupra recursului declarat de Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite, impotriva sentintei civile nr. 598/2009, pronuntata de T.N., se retin urmatoarele:
Prin sentinta civila nr. 598 din 9.06.2009, T.N. a respins ca nefondata cererea creditorului Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite.
S-a retinut de instanta de fond ca, creditorul Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite a formulat o cerere de actualizare a creantei, la care a fost atasat titlul executoriu nr.3514/E/l 4.05.2008.
Prin sentinta civila nr.731/F/l4.10.2008 a fost respinsa ca nefondata cererea de majorare a creantei, retinandu-se ca in fapt sumele solicitate de Consiliul Local reprezinta impozit pentru imobilul ce a apartinut debitorului si care a fost valorificat in cadrul procedurii si s-a dispus verificarea acestei creante de catre lichidatorul judiciar. Sub acest aspect sentinta tribunalului a devenit irevocabila prin decizia nr. 167/24.02.2009 a Curtii de Apel Bacau.
Pentru stabilirea sumei datorate cu titlu de impozit pentru imobilul valorificat in cursul procedurii instanta a dispus efectuarea unei expertize contabile, raportul intocmit de expert T.R. aflandu-se la filele 112-118 vol.7.
Expertul contabil a concluzionat ca valoarea impozitului pe cladiri datorat de debitor pana la data de 30.04.2008, data valorificarii imobilului, este de 13.428 lei, la care se adauga si majorari in cuantum de 286 lei.
Aceste concluzii au fost contestate de catre Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite. A aratat acesta ca in mod gresit au fost interpretate de catre expert dispozitiile legale incidente in cauza. Astfel, potrivit Legii 571/2003 impozitul datorat de debitor trebuia calculat prin aplicarea unei cote majorate deoarece cladirea in discutie nu a fost reevaluata in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta.
Instanta retine ca potrivit art.l alin.6 din H.G. 1553/2003 agentii economici care se afla in procedura de dizolvare sau de lichidare administrativa conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in procedura de lichidare judiciara conform Legii nr.64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile ulterioare, nu vor proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale prevazute la alin. 1.
Aceste dispozitii legale nu sunt in contradictie cu Codul fiscal, dimpotriva chiar normele de aplicare ale acestuia fac trimitere la dispozitiile privind reevaluarea imobilizarilor corporale.
In consecinta,de la momentul declansarii procedurii insolventei societatea debitoare nu mai avea obligatia de a proceda la reevaluarea activelor , astfel ca impozitul pe cladiri a fost calculat in mod gresit de catre Consiliul Local prin aplicarea unei cote de 10% si 12% din valoarea de inventar.
Impotriva hotararii pronuntate de Tribunalul Neamt a promovat recurs creditorul Consiliul local considerand-o nelegala pentru considerentele urmatoare: s-a aplicat gresit legea ignorandu-se prevederile Legii nr. 571/2003 si O.G. nr. 92/2003, cu precizarea ca nu se prevede de Codul fiscal, in mod expres, nivelul cotei ce trebuie aplicata asupra valorii de inventar; instanta s-a pronuntat doar pe baza expertizei contabile fara a fi coroborat si alte acte din dosar respectiv declaratia fiscala de impunere, suma la care ajunge expertul nefiind regasita nici in actele contabile ale societatii.
Analizand motivele de recurs, sentinta recurata, precum si actele dosarului, instanta - Curtea de Apel Bacau - a retinut:
Instanta de fond a retinut o corecta situatie de fapt si de asemenea a facut o corecta aplicare a prevederilor legale; astfel, recurenta face referire la OG nr. 92/2003 si Legea nr. 571/2003 -lege cadru in materie fiscala - fara a analiza si actul normativ cu aplicare speciala in cadrul societatii comerciale aflate in procedura reorganizarii judiciare sau faliment si care a fost retinut si de instanta - respectiv HG nr. 1553/2003.
In art. 1 alin. 6 din HG nr. 1553/2003 se prevede expres ca nu se va proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale prevazute la alin. 1 - societatea comerciala indiferent de forma de proprietate, regie autonoma, societatile si corporatiile nationale, institutiile de cercetare si celelalte categorii de agenti economici, prevederi ce nu contravin Codului fiscal.
Desi sustine recurenta ca trebuia sa se aiba in vedere valoarea de inventar a bunului, asa cum s-a mentionat si de fostul administrator prin declaratia fiscala de impunere, suma mai mare decat ce retinuta de expert, nu constituie un motiv legal si justificat de critica a sentintei, atata timp cat recurenta nu a facut obiectiuni asupra cuantumului creantei de baza (valoare imobil) ci numai in ceea ce priveste reevaluarea acestuia.
Mai mult, prin decizia civila nr. 167 din 24.02.2009 Curtea de Apel Bacau a respins cererea de actualizare creanta, retinand ca aceasta este in cuantum de 19.260 (fila 63 dosar recurs).
In esenta, recurentul a solicitat o reactualizare a sumei (creanta), contestand din expertiza doar calculul facut cu 1%; de altfel, asa cum s-a mentionat suma a fost deja incasata.
Pe cale de consecinta, fata de cele susmentionate, in temeiul art. 312 Cod procedura civila, instanta a respins recursul ca nefondat.
Calculul facut de creditoare reprezinta o reactualizare - formularea cererii peste termenul prevazut de Legea nr. 75/2006 si intocmirea tabelului consolidat al creditorilor.
Cod procedura civila; Legea nr. 75/2006; Legea nr. 571/2003; H.G. nr. 1553/2003; OG nr. 92/2003;
- art. 132(2) pct. 2 Cod procedura civila;
- art. 31 din Legea nr. 75/2006;
- art. 108 din Legea nr. 75/2006;
- art. 2 Cod fiscal -Legea nr. 571/2003;
- art. 1 alin. 6 din HG nr. 1553/2003;
Creditor inscris in tabelul creditorilor.
Formularea unei noi cereri prin care solicita un cuantum mai mare ca urmare a aplicarii unui calcul de impozitare a sumei de baza , constituie nu co majorare a catimii si co reevaluare.
Instanta nu va avea in vedere aceasta noua cerere atat timp cat s-a formulat in termenul prevazut de Legea nr. 85/2006 si nu a fost contestat tabelul definitiv consolidat al creditorilor si creantelor.
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala,
de contencios administrativ si fiscal
Decizia civila nr. 27 din 12.01.2010
Asupra recursului declarat de Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite, impotriva sentintei civile nr. 598/2009, pronuntata de T.N., se retin urmatoarele:
Prin sentinta civila nr. 598 din 9.06.2009, T.N. a respins ca nefondata cererea creditorului Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite.
S-a retinut de instanta de fond ca, creditorul Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite a formulat o cerere de actualizare a creantei, la care a fost atasat titlul executoriu nr.3514/E/l 4.05.2008.
Prin sentinta civila nr.731/F/l4.10.2008 a fost respinsa ca nefondata cererea de majorare a creantei, retinandu-se ca in fapt sumele solicitate de Consiliul Local reprezinta impozit pentru imobilul ce a apartinut debitorului si care a fost valorificat in cadrul procedurii si s-a dispus verificarea acestei creante de catre lichidatorul judiciar. Sub acest aspect sentinta tribunalului a devenit irevocabila prin decizia nr. 167/24.02.2009 a Curtii de Apel Bacau.
Pentru stabilirea sumei datorate cu titlu de impozit pentru imobilul valorificat in cursul procedurii instanta a dispus efectuarea unei expertize contabile, raportul intocmit de expert T.R. aflandu-se la filele 112-118 vol.7.
Expertul contabil a concluzionat ca valoarea impozitului pe cladiri datorat de debitor pana la data de 30.04.2008, data valorificarii imobilului, este de 13.428 lei, la care se adauga si majorari in cuantum de 286 lei.
Aceste concluzii au fost contestate de catre Consiliul Local - Directia Taxe si Impozite. A aratat acesta ca in mod gresit au fost interpretate de catre expert dispozitiile legale incidente in cauza. Astfel, potrivit Legii 571/2003 impozitul datorat de debitor trebuia calculat prin aplicarea unei cote majorate deoarece cladirea in discutie nu a fost reevaluata in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta.
Instanta retine ca potrivit art.l alin.6 din H.G. 1553/2003 agentii economici care se afla in procedura de dizolvare sau de lichidare administrativa conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in procedura de lichidare judiciara conform Legii nr.64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile ulterioare, nu vor proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale prevazute la alin. 1.
Aceste dispozitii legale nu sunt in contradictie cu Codul fiscal, dimpotriva chiar normele de aplicare ale acestuia fac trimitere la dispozitiile privind reevaluarea imobilizarilor corporale.
In consecinta,de la momentul declansarii procedurii insolventei societatea debitoare nu mai avea obligatia de a proceda la reevaluarea activelor , astfel ca impozitul pe cladiri a fost calculat in mod gresit de catre Consiliul Local prin aplicarea unei cote de 10% si 12% din valoarea de inventar.
Impotriva hotararii pronuntate de Tribunalul Neamt a promovat recurs creditorul Consiliul local considerand-o nelegala pentru considerentele urmatoare: s-a aplicat gresit legea ignorandu-se prevederile Legii nr. 571/2003 si O.G. nr. 92/2003, cu precizarea ca nu se prevede de Codul fiscal, in mod expres, nivelul cotei ce trebuie aplicata asupra valorii de inventar; instanta s-a pronuntat doar pe baza expertizei contabile fara a fi coroborat si alte acte din dosar respectiv declaratia fiscala de impunere, suma la care ajunge expertul nefiind regasita nici in actele contabile ale societatii.
Analizand motivele de recurs, sentinta recurata, precum si actele dosarului, instanta - Curtea de Apel Bacau - a retinut:
Instanta de fond a retinut o corecta situatie de fapt si de asemenea a facut o corecta aplicare a prevederilor legale; astfel, recurenta face referire la OG nr. 92/2003 si Legea nr. 571/2003 -lege cadru in materie fiscala - fara a analiza si actul normativ cu aplicare speciala in cadrul societatii comerciale aflate in procedura reorganizarii judiciare sau faliment si care a fost retinut si de instanta - respectiv HG nr. 1553/2003.
In art. 1 alin. 6 din HG nr. 1553/2003 se prevede expres ca nu se va proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale prevazute la alin. 1 - societatea comerciala indiferent de forma de proprietate, regie autonoma, societatile si corporatiile nationale, institutiile de cercetare si celelalte categorii de agenti economici, prevederi ce nu contravin Codului fiscal.
Desi sustine recurenta ca trebuia sa se aiba in vedere valoarea de inventar a bunului, asa cum s-a mentionat si de fostul administrator prin declaratia fiscala de impunere, suma mai mare decat ce retinuta de expert, nu constituie un motiv legal si justificat de critica a sentintei, atata timp cat recurenta nu a facut obiectiuni asupra cuantumului creantei de baza (valoare imobil) ci numai in ceea ce priveste reevaluarea acestuia.
Mai mult, prin decizia civila nr. 167 din 24.02.2009 Curtea de Apel Bacau a respins cererea de actualizare creanta, retinand ca aceasta este in cuantum de 19.260 (fila 63 dosar recurs).
In esenta, recurentul a solicitat o reactualizare a sumei (creanta), contestand din expertiza doar calculul facut cu 1%; de altfel, asa cum s-a mentionat suma a fost deja incasata.
Pe cale de consecinta, fata de cele susmentionate, in temeiul art. 312 Cod procedura civila, instanta a respins recursul ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Legea nr. 85/2006. Tranzactia incheiata de lichidatorul judiciar al societatii comerciale debitoare si creditoarea – societate comerciala, intr-un litigiu comercial. Cerere formulata de lichidatorul judiciar si creditor de confirmare a tranzactiei de... - Decizie nr. 127 din data de 01.02.2011
Contestatie la tabelul preliminar al creditorilor. Notificarea creditorilor neidentificati in lista prevazuta de art. 28 alin. 1 lit. c din legea nr. 85/2006 cu privire la deschiderea procedurii insolventei. Termenul limita pentru inregistrarea crean... - Decizie nr. 114 din data de 28.01.2011
Contestatia in anulare. Citarea recurentului – administrator statutar al societatii debitoare la adresa mentionata in registrul comertului. - Decizie nr. 194 din data de 08.02.2011
Dreptul familiei. Partaj de bunuri comune. Bun propriu. - Decizie nr. 522 din data de 29.03.2011
Calitatea procesuala pasiva a Consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale in raporturile juridice privind finantarea unitatilor de invatamant. - Decizie nr. 500 din data de 28.03.2011
Recurs - diferente drepturi salariate personal invatamant conform Legii 221/2008 cu modif. din octombrie 2008. - Decizie nr. 142 din data de 02.02.2011
Calea de atac impotriva hotararii/incheierii primei instante prin care pe parcursul urmaririi penale, in temeiul art. 5 alin. 3 din Legea nr. 76/2008, s-a admis cererea pentru autorizare prelevare de probe biologice fara consimtamantul suspectului fo... - Decizie nr. 130 din data de 11.02.2011
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale. Sustragerea sau distrugerea de inscrisuri. Abuzul in serviciu contra intereselor persoanelor. - Decizie nr. 11 din data de 27.01.2011
Infractiuni de coruptie. Darea de mita. Instigarea inculpatului de catre denuntator sa savarseasca fapta supusa judecatii. - Decizie nr. 19 din data de 15.02.2011
Cerere intemeiata pe Legea 64/1995 Neretroactivitatea Legii 85/2006 - Decizie nr. 725 din data de 24.10.2008