Impozite si taxe
(Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Constata ca prin actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta SC T C SRL a solicitat in contradictoriu cu parata Institutia Prefectului- Judetului Sibiu - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acesteia sa inmatriculeze autoturismul marca Mercedes Benz , fara plata taxei de poluare prevazuta de OUG 50/2008.
In motivarea actiunii reclamanta a invocat faptul ca taxa de poluare la care a fost obligata - conform adresei nr.1457185/2010 (F6) - in baza Ordinului Ministrului Administratiei si Internelor nr.1501 dat in conformitate cu dispozitiile OUG 50/2008 reprezinta o noua discriminare fiscala intre bunurile importate si cele indigene deoarece aceasta este perceputa doar autoturismelor la prima lor inmatriculare in Romania, bunurile vandute sau reinmatriculate pe teritoriul tarii scapand de sub incidenta acestei norme legislative.
Ilegalitatea acestei taxe , se arata ca , rezulta din incalcarea art 90 paragraf I din Tratatul privind instituirea Conunitatii Economice Europene , conform carora „ niciun stat membru nu aplica direct sau indirect , produselor altor state membre , impozite interne de orice natura , mai mari decat cele care se aplica , direct sau indirect produselor nationale similare „.
Parata, legal citata, a depus intampinare in cauza,prin care ridica exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive , iar pe fond respingerea actiunii ca neintemeiata
Cu privire la exceptia ridicata se arata ca, taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la initiativa Ministerului Mediului , plata acesteia facandu-se la trezoreriile statului. Pe de alta parte , se arata ca Serviciul Public Regim Permise si Inmatriculari nu are personalitate juridica.
Analizand probatoriul administrat in cauza instanta a retinut urmatoarele:
Prin actiunea in contencios administrativ reclamanta a solicitat obligarea Institutiei Prefectului- Judetului Sibiu Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor sa inmatriculeze autoturismul marca Mercedes Benz , fara plata taxei de poluare prevazuta de OUG 50/2008.
Taxa de poluare , a fost introdusa prin Legea nr. 343/2006 de modificare si completare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Dispozitiile art. 214/1 – 214/3 din Legea nr. 571/2003 au fost ulterior abrogate, pe data intrarii in vigoare a OUG nr.50/2008, respectiv la data de 1 iulie 2008, dupa ce acest act normativ fusese publicat in M. Of. nr. 327/25.04.2008. Prin acest din urma act normativ s-a decis restituirea integrala a taxei speciale pentru autoturisme instituita prin Legea nr. 343/2006, legiuitorul roman insusindu-si notificarile Comisiei Europene referitoare la incompatibilitatea dintre reglementarea nationala si reglementarea comunitara, respectiv cu dispozitiile art. 90 paragraf 1 din tratatul C.E.
Concomitent si corelat cu adoptarea acesteia solutii legislative, prin OUG nr.50/2008 s-a introdus o noua taxa denumita taxa de poluare pentru autovehicule, constituita ca venit la bugetul Fondului pentru Mediu.
Analizand cauza prin prisma incompatibilitatii acestui sistem de taxare in raport cu art. 90 CE, Tribunalul a constatat ca argumentele invocate de reclamat nu sunt intemeiate.
Art.1 din OUG nr. 50/2008 prevede ca :”Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumita in continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului”.
Din interpretarea acestei dispozitii legale si in acord cu practica constanta a instantei de contencios constitutional se retine ca prin taxa de poluare legiuitorul a stabilit o taxa in functie de gradul prestabilit de poluare al vehiculului, exigibila la inmatricularea autovehiculului.
Art. 90 primul paragraf CE trebuie interpretat conform jurisprudentei CJCE , in sensul ca se opune unei taxe care trebuie achitata intr-un stat membru pentru obtinerea unui prim certificat de inmatriculare, care se aplica in practica primei inmatriculari a unui autovehicul de ocazie importat dintr-un alt stat membru, insa nu si achizitionarii, in statul de impozitare, a unui vehicul de ocazie in masura in care acestea este deja inmatriculat in acest stat.
Potrivit Curtii, art. 90 CE reprezinta in cadrul tratatului o completare a dispozitiilor privind eliminarea taxelor vamale si a taxelor cu efect echivalent. Aceasta dispozitie are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele membre, in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii, fata de produsele provenind din alte state membre
Un sistem de impozitare nu poate fi considerat comparabil cu art. 90 CE decat daca este organizat astfel incat sa excluda orice posibilitate ca produsele importate sa fie supuse unor impozite mai mari decat produsele nationale si, prin urmare sa nu produca in nici un caz efecte discriminatorii.
Astfel, in cauza problema care s-a puns in discutie este aceea daca taxa aplicata prin decizia contestata se aplica in acelasi mod atat autovehiculelor de ocazie importate (deci un autoturism de natura vehiculului care face obiectul deciziei), cat si celor cumparate din Romania, acest doua categorii de vehicule reprezentand produse similare in sensul art.90 primul paragraf CE.
In aceasta privinta este cert ca prin OUG nr. 50/2008 se instituie o taxa de poluare pentru autovehicule, fara distinctie intre cele importate sau cele cumparate in Romania.
Prin taxa de poluare legiuitorul a stabilit o taxa calculata in functie de gradul prestabilit de poluare al vehiculului, taxa exigibila la prima inmatriculare a autovehiculului.
De altfel este s-a retinut ca acest act normativ de rang egal legii urmare a respectarii exigentelor art. 115 alin.4 si alin.5 din Constitutie a fost adoptat in contextul in care Comisia Europeana deschisese procedura de infringement impotriva Romaniei, in temeiul art. 226 din Tratatul de instituire al Comunitatilor Europene.
Pentru a se evita o eventuala procedura in fata Curtii de Justitie a Comunitatii Europene, Guvernul a emis aceasta ordonanta de urgenta care in expunerea de motive are aceasta argumentare.
Curtea Constitutionala prin deciziile pronuntate analizand criticile aduse ordonantei a retinut ca prin acest act normativ a fost realizata :”obligatia pozitiva a statului roman de a asigura un cadru legislativ adecvat pentru exercitarea dreptului la un mediu sanatos”. S-a aratat ca „acest act normativ trateaza, in functie de anumite criterii autovehicule pentru poluarea care o produc sub aspect fiscal, o atare taxa este expresia la nivel legal a textului constitutional al art.35
Prin urmare, argumentele reclamantului privind necompatibilitatea taxei de poluare perceputa prin decizia de impunere 188672 din 05.05.2009 cu domeniul de aplicare al art. 90CE nu au fost justificate potrivit motivelor mai sus evocate.
Doar prin adoptarea OUG 218/2008 care a intrat in vigoare la data de 15.12.2008 , prin expunerea de motive , precizeaza ca scopul reglementarii este determinat de analiza gradului de adancire a crizei financiare si economice in luna octombrie , din care cauza a avut loc o scadere importanta a pietei auto si a productiei industriei furnizoare , de necesitatea luarii de masuri de sustinere a sectorului de automobile, precum si de preocuparea Guvernului in asigurarea pastrarii locurilor de munca in economia romaneasca , cu predilectie in industria constructoare de autoturisme si cea a serviciilor aferente se creaza o discriminare in sensul prev. art. 90 din Tratatul UE
La art. III din OUG 218/08 se prevede ca se excepteaza de la plata taxei de poluare stabilita potrivit OUG 50/08 , autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2000 cmc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4 , care se inmatriculeaza prima data Romania sau in alte state membre ale UE in perioada 15 .12.2008-31.12.2009.
Prin aceste modificari aduse prin OUG 210/08 si OUG 7/09 , taxa de poluare incalca prev . art. 90 din Tratatul CE .
Astfel , prin aceste norme modificatoare s-a creat o discriminare intre produsele interne si produsele importate , aceste produse aflandu-se intr-un raport de concurenta .
Reclamanta s-a adresat paratului pentru ca auto in cauza sa fie inmatriculat fara achitarea taxei de poluare la data de 15.03.2010 ,
Decizia de calcul a taxei de poluare s-a emis la data de 10.03.2010 de catre AFP Medias .
In lipsa dovezii de achitare a taxei de poluare s-a considerat ca solicitarea de inmatriculare a avut loc la data la care reclamantul. s-a adresat paratei cu cererea de inmatriculare.
Intrucat ,pentru autovehiculul achizitionat de reclamant. s-a solicitat inmatriculare in Romania in afara perioadei 15.12.2008 – 31.12.2009 plus perioada de 45 de zile , incepand cu data de 1. 01. 2010 , prin adoptarea OUG 117/ 30.12.2009,avand in vedere si cele mai sus retinute, taxa de poluare perceputa pentru acesta nu este discriminatorie fata de inmatricularea autovehiculelor prev. de art III din OUG 218/08, nefiind astfel incalcate prev. Tratatului CE
Cu privire la exceptia invocata , instanta a constatat ca aceasta este neintemeiata deoarece,inmatriculare efectiva este facuta de catre acest serviciu public din cadrul Institutiei Prefectului, ori chiar acest serviciu cenzureaza inmatricularea unui autoturism prin prisma taxei de poluare.
Pentru cele de mai sus, instanta a constatat ca actiunea este neintemeiata si pe cale de consecinta a respins-o
In motivarea actiunii reclamanta a invocat faptul ca taxa de poluare la care a fost obligata - conform adresei nr.1457185/2010 (F6) - in baza Ordinului Ministrului Administratiei si Internelor nr.1501 dat in conformitate cu dispozitiile OUG 50/2008 reprezinta o noua discriminare fiscala intre bunurile importate si cele indigene deoarece aceasta este perceputa doar autoturismelor la prima lor inmatriculare in Romania, bunurile vandute sau reinmatriculate pe teritoriul tarii scapand de sub incidenta acestei norme legislative.
Ilegalitatea acestei taxe , se arata ca , rezulta din incalcarea art 90 paragraf I din Tratatul privind instituirea Conunitatii Economice Europene , conform carora „ niciun stat membru nu aplica direct sau indirect , produselor altor state membre , impozite interne de orice natura , mai mari decat cele care se aplica , direct sau indirect produselor nationale similare „.
Parata, legal citata, a depus intampinare in cauza,prin care ridica exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive , iar pe fond respingerea actiunii ca neintemeiata
Cu privire la exceptia ridicata se arata ca, taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la initiativa Ministerului Mediului , plata acesteia facandu-se la trezoreriile statului. Pe de alta parte , se arata ca Serviciul Public Regim Permise si Inmatriculari nu are personalitate juridica.
Analizand probatoriul administrat in cauza instanta a retinut urmatoarele:
Prin actiunea in contencios administrativ reclamanta a solicitat obligarea Institutiei Prefectului- Judetului Sibiu Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor sa inmatriculeze autoturismul marca Mercedes Benz , fara plata taxei de poluare prevazuta de OUG 50/2008.
Taxa de poluare , a fost introdusa prin Legea nr. 343/2006 de modificare si completare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Dispozitiile art. 214/1 – 214/3 din Legea nr. 571/2003 au fost ulterior abrogate, pe data intrarii in vigoare a OUG nr.50/2008, respectiv la data de 1 iulie 2008, dupa ce acest act normativ fusese publicat in M. Of. nr. 327/25.04.2008. Prin acest din urma act normativ s-a decis restituirea integrala a taxei speciale pentru autoturisme instituita prin Legea nr. 343/2006, legiuitorul roman insusindu-si notificarile Comisiei Europene referitoare la incompatibilitatea dintre reglementarea nationala si reglementarea comunitara, respectiv cu dispozitiile art. 90 paragraf 1 din tratatul C.E.
Concomitent si corelat cu adoptarea acesteia solutii legislative, prin OUG nr.50/2008 s-a introdus o noua taxa denumita taxa de poluare pentru autovehicule, constituita ca venit la bugetul Fondului pentru Mediu.
Analizand cauza prin prisma incompatibilitatii acestui sistem de taxare in raport cu art. 90 CE, Tribunalul a constatat ca argumentele invocate de reclamat nu sunt intemeiate.
Art.1 din OUG nr. 50/2008 prevede ca :”Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumita in continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului”.
Din interpretarea acestei dispozitii legale si in acord cu practica constanta a instantei de contencios constitutional se retine ca prin taxa de poluare legiuitorul a stabilit o taxa in functie de gradul prestabilit de poluare al vehiculului, exigibila la inmatricularea autovehiculului.
Art. 90 primul paragraf CE trebuie interpretat conform jurisprudentei CJCE , in sensul ca se opune unei taxe care trebuie achitata intr-un stat membru pentru obtinerea unui prim certificat de inmatriculare, care se aplica in practica primei inmatriculari a unui autovehicul de ocazie importat dintr-un alt stat membru, insa nu si achizitionarii, in statul de impozitare, a unui vehicul de ocazie in masura in care acestea este deja inmatriculat in acest stat.
Potrivit Curtii, art. 90 CE reprezinta in cadrul tratatului o completare a dispozitiilor privind eliminarea taxelor vamale si a taxelor cu efect echivalent. Aceasta dispozitie are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele membre, in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii, fata de produsele provenind din alte state membre
Un sistem de impozitare nu poate fi considerat comparabil cu art. 90 CE decat daca este organizat astfel incat sa excluda orice posibilitate ca produsele importate sa fie supuse unor impozite mai mari decat produsele nationale si, prin urmare sa nu produca in nici un caz efecte discriminatorii.
Astfel, in cauza problema care s-a puns in discutie este aceea daca taxa aplicata prin decizia contestata se aplica in acelasi mod atat autovehiculelor de ocazie importate (deci un autoturism de natura vehiculului care face obiectul deciziei), cat si celor cumparate din Romania, acest doua categorii de vehicule reprezentand produse similare in sensul art.90 primul paragraf CE.
In aceasta privinta este cert ca prin OUG nr. 50/2008 se instituie o taxa de poluare pentru autovehicule, fara distinctie intre cele importate sau cele cumparate in Romania.
Prin taxa de poluare legiuitorul a stabilit o taxa calculata in functie de gradul prestabilit de poluare al vehiculului, taxa exigibila la prima inmatriculare a autovehiculului.
De altfel este s-a retinut ca acest act normativ de rang egal legii urmare a respectarii exigentelor art. 115 alin.4 si alin.5 din Constitutie a fost adoptat in contextul in care Comisia Europeana deschisese procedura de infringement impotriva Romaniei, in temeiul art. 226 din Tratatul de instituire al Comunitatilor Europene.
Pentru a se evita o eventuala procedura in fata Curtii de Justitie a Comunitatii Europene, Guvernul a emis aceasta ordonanta de urgenta care in expunerea de motive are aceasta argumentare.
Curtea Constitutionala prin deciziile pronuntate analizand criticile aduse ordonantei a retinut ca prin acest act normativ a fost realizata :”obligatia pozitiva a statului roman de a asigura un cadru legislativ adecvat pentru exercitarea dreptului la un mediu sanatos”. S-a aratat ca „acest act normativ trateaza, in functie de anumite criterii autovehicule pentru poluarea care o produc sub aspect fiscal, o atare taxa este expresia la nivel legal a textului constitutional al art.35
Prin urmare, argumentele reclamantului privind necompatibilitatea taxei de poluare perceputa prin decizia de impunere 188672 din 05.05.2009 cu domeniul de aplicare al art. 90CE nu au fost justificate potrivit motivelor mai sus evocate.
Doar prin adoptarea OUG 218/2008 care a intrat in vigoare la data de 15.12.2008 , prin expunerea de motive , precizeaza ca scopul reglementarii este determinat de analiza gradului de adancire a crizei financiare si economice in luna octombrie , din care cauza a avut loc o scadere importanta a pietei auto si a productiei industriei furnizoare , de necesitatea luarii de masuri de sustinere a sectorului de automobile, precum si de preocuparea Guvernului in asigurarea pastrarii locurilor de munca in economia romaneasca , cu predilectie in industria constructoare de autoturisme si cea a serviciilor aferente se creaza o discriminare in sensul prev. art. 90 din Tratatul UE
La art. III din OUG 218/08 se prevede ca se excepteaza de la plata taxei de poluare stabilita potrivit OUG 50/08 , autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2000 cmc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4 , care se inmatriculeaza prima data Romania sau in alte state membre ale UE in perioada 15 .12.2008-31.12.2009.
Prin aceste modificari aduse prin OUG 210/08 si OUG 7/09 , taxa de poluare incalca prev . art. 90 din Tratatul CE .
Astfel , prin aceste norme modificatoare s-a creat o discriminare intre produsele interne si produsele importate , aceste produse aflandu-se intr-un raport de concurenta .
Reclamanta s-a adresat paratului pentru ca auto in cauza sa fie inmatriculat fara achitarea taxei de poluare la data de 15.03.2010 ,
Decizia de calcul a taxei de poluare s-a emis la data de 10.03.2010 de catre AFP Medias .
In lipsa dovezii de achitare a taxei de poluare s-a considerat ca solicitarea de inmatriculare a avut loc la data la care reclamantul. s-a adresat paratei cu cererea de inmatriculare.
Intrucat ,pentru autovehiculul achizitionat de reclamant. s-a solicitat inmatriculare in Romania in afara perioadei 15.12.2008 – 31.12.2009 plus perioada de 45 de zile , incepand cu data de 1. 01. 2010 , prin adoptarea OUG 117/ 30.12.2009,avand in vedere si cele mai sus retinute, taxa de poluare perceputa pentru acesta nu este discriminatorie fata de inmatricularea autovehiculelor prev. de art III din OUG 218/08, nefiind astfel incalcate prev. Tratatului CE
Cu privire la exceptia invocata , instanta a constatat ca aceasta este neintemeiata deoarece,inmatriculare efectiva este facuta de catre acest serviciu public din cadrul Institutiei Prefectului, ori chiar acest serviciu cenzureaza inmatricularea unui autoturism prin prisma taxei de poluare.
Pentru cele de mai sus, instanta a constatat ca actiunea este neintemeiata si pe cale de consecinta a respins-o
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017
TRAFIC DE DROGURI - Sentinta penala nr. 4 din data de 18.01.2017