InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene.

(Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

    Inmatricularea  autovehiculelor fara  plata  taxei  de poluare  ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea  dreptului intern  cu  art. 110 din  Tratatul pentru  functionarea Uniunii  Europene.
    
    
     Art.110  din Tratatul  pentru  functionarea Uniunii Europene.
     O.U.G.  nr.50/2008 actualizata la 13.02.2010
    
    
     Incepand cu 13.02.2010, ca efect  al inlaturarii  prevederilor  discriminatorii  din  art. III al O.U.G. nr.218/2008, dreptul intern – O.U.G. nr.50/2008- care  conditioneaza inmatricularea autovehiculelor  in  parcul  national auto  de plata  taxei  de poluare -  a devenit  conform  dreptului comunitar -  art.110  din T.U.E. , nemaifiind pusa in evidenta intentia de protejare a  industriei interne in  detrimentul  produselor achizitionate  din alte state  membre U.E.
     
     Sectia de contencios administrativ si fiscal - Decizia nr. 1657/CA/21 septembrie 2010
     
     Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la Tribunalul H. sub dosar nr.2751/97/2010 reclamantul M.D.O.  a chemat in judecata parata INSTITUTIA PREFECTULUI JUDETULUI H. - SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR solicitand a se dispune obligarea paratei la inmatricularea autoturismului M.P.  cu nr. identificare X  fara  plata taxei de poluare prevazuta de O.U.G. nr.50/2008, apreciind ca legislatia interna mentionata care instituie obligatia de a achita taxa de poluare incalca prevederile art.90 alin.1 din TCE  .
     Prin sentinta civila nr.  1066/CA/14 07 2010  Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ si fiscal a admis cererea formulata de reclamant in contradictoriu cu parata Institutia Prefectului Judetului H. - Serviciul Public Comunitar Regim Permise De Conducere Si Inmatriculare A Vehiculelor si s-a dispus  obligarea paratei   la inmatricularea autoturismului  fara  plata taxei de poluare prevazute de O.U.G. nr. 50/2008.
      Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca reclamantul a achizitionat un autoturism din  Germania. S-a adresat paratei in cursul lunii februarie 2010  cu solicitarea de a proceda la inmatricularea autoturismului, dar parata a conditionat acest lucru de plata taxei de poluare prevazute de O.U.G. nr. 50/2008.
     Tribunalul a apreciat ca refuzul paratei de a inmatricula acest autoturism in absenta taxei de poluare  este nejustificat.
     Astfel, O.U.G. nr. 50/2008 stabileste, potrivit dispozitiilor art. 1, cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului, iar potrivit dispozitiilor art. 4, obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania.
     Analizand compatibilitatea  taxei instituita de  O.U.G. nr. 50/2008 in forma sa  modificata  cu dreptul comunitar, tribunalul a apreciat ca in speta sunt incalcate dispozitiile art. 90 din Tratatul de instituire a Comunitatilor Europene.
     Impotriva acestei hotarari a declarat recurs INSTITUTIA PREFECTULUI JUDETULUI H. - SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR – solicitand admiterea acestuia si respingerea actiunii reclamantului.
In motivarea recursului, intemeiat pe dispozitiile art. 299 - 316 C.pr.civ., paratul a aratat ca refuzul  de a inmatricula autoturismul in lipsa platii taxei de poluare este in concordanta cu dispozitiile Tratatului pentru instituirea Comunitatii Europene, respectiv art. 90, parag. 1, deoarece reclamantul s-a adresat paratei cu cerere de inmatriculare dupa termenul de 45 de zile prevazut de O.U.G. nr.117/2009,iar scutirea de taxa pentru o anumita categorie de autoturisme a fost reglementata doar pentru perioada 15.12.2008-31.12.2009 conform art.III din O.U.G. nr.218/2008 , termenul a fost prelungit cu 45 de zile de O.U.G. nr.117/2009 dupa aceasta data  nu mai exista dispozitii care ar putea fi calificate ca discriminatorii pentru ca ar proteja productia interna de autovehicule.
A mai aratat parata ca nu poate proceda la inmatricularea autoturismului in lipsa dovezii achitarii taxei de poluare, cu motivarea ca prima inmatriculare a vehiculelor in Romania se poate efectua doar daca sunt respectate dispozitiile art. 7 din OMAI 1501/2006, atat in sensul prezentarii documentelor cat si in sensul achitarii tuturor taxelor prevazute de legislatia in vigoare, inclusiv taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, stabilita de O.U.G. nr.50/2008.
     In drept se invoca prevederile art 304 pct 9 si 304 /1 C. pr. civ.
Recursul este  fondat.
     In luna februarie 2010  reclamantul  a achizitionat  din Germania   un autoturism  inmatriculat pentru prima data in anul 2005, autoturism M1. Ulterior, la data de 26.05.2010, reclamantul recurent a adresat o cerere a Institutiei Prefectului Judetului H. – Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Autovehiculelor prin care a solicitat inmatricularea autoturismului fara achitarea taxei de poluare. Cererea i-a fost respinsa pe motiv ca inmatricularea nu poate avea loc fara plata taxei de poluare.
     Instanta de recurs, urmarind modificarile succesive ale O.U.G. nr.50/2008, constata faptul ca solicitarea de inmatriculare a autoturismului si refuzul autoritatii administrative de a inmatricula acel autoturism in absenta dovezii de achitare a taxei de poluare a avut loc dupa incetarea aplicarii art.III din O.U.G. 218/2008 prelungit cu 45 de zile prin OUG nr.117/2009.
     In consecinta, compatibilitatea O.U.G. nr.50/2008 cu prevederile comunitare incidente trebuie analizata prin raportare la forma de aplicare a O.U.G. nr.50/2008 dupa incetarea  exceptarii de la taxa prevazuta in art. III. Prin actul normativ enuntat, O.U.G. nr.218/2008, o anumita categorie de autoturisme noi au fost exceptate de la plata taxei de poluare. Astfel ,,autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusiv, se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilita potrivit prevederilor <LLNK 12008    50180 301   0 46>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008”. In  expunerea de motive a  O.U.G. nr.117/2009 se justifica adoptarea ordonantei   „pentru punerea de acord a Ordonantei de urgenta nr.218/2008 privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule cu prevederile art. 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, intrat in vigoare in decembrie 2009 (Tratatul de la Lisabona),    luand in considerare faptul ca neasigurarea concordantei cu reglementarea comunitara va aduce prejudicii importante in relatia Romaniei cu Uniunea Europeana,    pentru a asigura un timp rezonabil de 45 de zile pentru inmatricularea autovehiculelor care provin din statele membre ale Uniunii Europene intrate in Romania pana la 31 decembrie 2009.
     Prin articolul unic al O.U.G. nr.117/2009 se prelungeste termenul de aplicare a scutirii de taxa prev. de art. III din O.U.G. nr.218/2008 cu  45 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei respectiv de la publicarea in Monitorul Oficial -30 decembrie 2009,astfel incat discriminarea produselor provenite din alte state membre ale UE in raport cu cele similare produse in Romania pentru care opera scutirea de taxa  a persistat  doar  pana la 13.02.2010.Trebuie enuntat in acest context si faptul ca, incepand cu aceasta data  taxa de poluare este datorata la prima inmatriculare a autoturismelor in Romania, indiferent daca este vorba despre autoturisme noi sau second hand,astfel ca dispozitia considerata de jurisprudenta ca fiind contrara art.90 TCE preluat cu  acelasi continut in  art.110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene nu mai are aplicabilitate  nemaifiind pusa in evidenta  intentia de protejare a industriei interne in detrimentul produselor achizitionate din alte state membre. Astfel, in jurisprudenta referitoare la art. 90 din Tratatul CE care se aplica si actualelor prevederi, Curtea Europeana de Justitie a explicat care sunt conditiile in care se poate retine aplicarea acestui text: trebuie sa existe o discriminare intre produsele nationale si produsele importate, trebuie sa existe o similitudine sau un raport de concurenta intre produsele importate vizate de taxa si produsele interne favorizate, prelevarea fiscala nationala trebuie sa diminueze sau sa fie susceptibila sa diminueze, chiar si potential, consumul produselor importate, influentand astfel alegerea consumatorilor. In consecinta, atunci cand produsele interne si produsele importate se afla intr-un raport de concurenta, iar prin efectul unei norme fiscale nationale se creeaza o discriminare, astfel  incat consumatorii sunt descurajati sa aleaga produsele importate in vederea realizarii unui scop declarat de protejare a industriei  nationale si a locurilor de munca, art. 90 este aplicabil, iar norma fiscala nationala contrara art. 90 trebuie inlaturata de la aplicare. Se observa ca de la  13.02.2010, legislatia interna care reglementeaza taxa de poluare pentru prima inmatriculare a autovehiculelor in Romania este in concordanta cu prevederile art.110 din Tratatul  privind functionarea Uniunii Europene.
     Pentru toate aceste considerente, in baza art. 312 alin.2  C.pr.civ.,  raportat la art.304 pct.9 recursul declarat a fost admis, sentinta recurata a fost modificata  in sensul respingerii actiunii reclamantului impotriva paratei Institutia Prefectului Judetului H. -  Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor ca nefondata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017