OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA
(Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)3.OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA.
Art. 37 din Legea 64/1995, art. IV. Din O.G. 38/2002;
Cap. III din Titlul VIII al Codul de procedura fiscala;
Pentru o societate comerciala aflata in procedura reorganizarii judiciare majorarile de intarziere si penalitatile reprezentand cheltuieli pentru debitori, asa cum rezulta din dispozitiile art. 37 - Legea 64/1995 coroborate cu art. IV al. 2 din O.G. 38/2002 nu pot fi adaugate creantelor nascute in sarcina acesteia anterior deschiderii procedurii de reorganizare judiciara.
Curtea de Apel Bacau, sectia comerciala si de contencios administrativ, Decizia 95/09.02.2007
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Neamt la nr. 3290 din 06 iunie 2006 S.C. U. SA ROMAN in contradictoriu cu D.G.F.P. Neamt a solicitat anularea deciziilor nr. 62 si 63 din 21 februarie 2006 emise de D.G.F.P. Neamt, admiterea contestatiei nr. 5243 si 5244 din 16 ianuarie 2006, anularea deciziilor de impunere nr. 1419 - 1438 din 13.12.2005 prin care s-a stabilit obligatii fiscale accesorii calculate pentru perioada 01.01.2004 - 13.12.2005 in suma de 254.144 lei.
Prin sentinta 32/CF/2006 Tribunalul Neamt a admis actiunea, a anulat deciziile nr. 62 si 63 din 21.02.2006, a admis contestatiile impotriva deciziilor de impunere nr. 1419 - 1438 pe care le-a anulat.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca prin sentinta civila nr. 197/F din 07.04.2007, pronuntata de Tribunalul Neamt - Sectia Comerciala in dosarul de faliment nr. 429/F/1996 s-au aplicat debitoarei S.C. U. SA dispozitiile prevazute de Legea 64/1995, iar la data de 04 iunie 1997, reclamanta se afla in procedura de reorganizare conform planurilor de reorganizare confirmate de judecatorul sindic.
Prin sentinta civila 2898 din 26.11.2003 pronuntata in dosarul de faliment s-a admis contestatia debitoarei S.C. U. SA si s-a dispus inregistrarea creditoarei D.G.F.P NEAMT in tabelul de creante cu suma de 9.029.357.794 lei, in considerentele sentintei retinandu-se ca debitoarea nu datoreaza majorari si penalitati de intarziere intrucat se afla in procedura prevazuta de Legea 64/1995.
La data de 13.12.2005 parata a emis un numar de 20 de decizii de impunere prin care a stabilit in sarcina reclamantei obligatii fiscale cu titlu de dobanzi si penalitati pentru perioada 01.01.2004 - 13.12.2005, in cuantum de 254.143 RON, respectiv 16.280 RON prin Deciziile 1419-1437 si 237.839 RON prin Decizia 1438/2001. Prin deciziile nr. 62 si 63 din 21.02.2006, parata a respins contestatiile formulate de reclamanta impotriva deciziilor de impunere.
S-a mai retinut ca in deciziile in care s-au respins contestatiei, parata nu a facut o aplicare a dispozitiilor legale in materie cu privire la obligatiile fiscale aferente societatilor aflate in procedura prevazuta de Legea 64/1995.
Astfel, in perioada 01.01.2004-13.12.2005 pentru care parata a calculat obligatiile fiscale accesorii, reclamanta fost beneficiara dispozitiilor legale prevazute de Legea 64/1995 (art. 37 si respectiv 45 dupa republicarea din 17 noiembrie 2004) potrivit carora nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor negarantate sau partilor din creantele negarantate de la data deschiderii procedurii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a creantelor cuprins in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus.
Fata de cele retinute si constatand faptul ca plata accesoriilor creantelor bugetare pentru debitorii aflati in procedura insolventei este supusa regulilor generale stabilite de Legea 64/1995 si cum exceptiile de la aceasta regula nu-si gasesc aplicabilitatea in cauza, instanta a constatat intemeiata actiunea promovata de reclamanta.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs D.G.F.P. Neamt criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate.
Astfel, se arata ca instanta de fond in mod gresit a retinut faptul ca in perioada 01.01.2004 - 13.12.2005 pentru care s-au calculat accesoriile S.C. U. SA a fost beneficiara dispozitiilor legale prevazuta de Legea 64/1995 potrivit carora nici o dovada ori cheltuiala nu va fi adaugata creantelor negarantate (art. 37). recurenta apreciaza ca art. 37 nu se refera si la accesoriile calculate pentru neplata la termen a creantelor bugetare invocand in sprijinul acestui punct de vedere Ordinul 1365/2004 pentru aprobarea deciziei nr. 5/2001 a Comisiei Fiscale Centrale pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la TVA si de procedura fiscala, la pct. 5 din ANEXA nr. 1 la ordin prevazandu-se "dupa data deschiderii procedurii de reorganizare judiciara se datoreaza dobanzi si penalitati pana la data deschiderii procedurii de faliment, penalitati de intarziere si dobanzile, respectiv majorarile de intarziere, dupa caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobanzi sau cheltuieli in sensul art. 37 - Legea 64/1995.
Se mai arata ca O.G. 38/2002 de modificare si completare a Legii 64/1995 a completat art. 60 al. 7 care prevede ca "pentru neachitarea obligatiilor bugetare datorate atat inainte, cat si dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara debitorul datoreaza majorari de intarziere si penalitati conform legii speciale in materie, pana la data deschiderii acestora sau, dupa caz, pana la data intrarii in "faliment" facandu-se referire la dispozitiile art. 12-14 din O.G. 61/2002, art. 115 si 118 din O.G. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, texte care prevad ca se datoreaza dobanzi si penalitati pentru obligatiile fiscale pana la data deschiderii procedurii de faliment.
In sustinerea argumentelor expuse recurenta a facut trimitere la decizii ale Curtii de Apel Bacau si ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie prin care instantele au apreciat ca art. 37 nu se refera si la majorarile si penalitatile de intarziere datorate pentru neplata creantelor bugetare. Se mai invoca faptul imprejurarii ca judecatorul sindic nu a admis inscrierea in tabelul creditorilor a sumei totale cu care creditoarea D.G.F.P NEAMT a solicitat fie inscrisa, nu inseamna ca debitele in cauza au fost si anulate de judecatorul sindic, ca nu exista autoritate de lucru judecat, din considerentele si dispozitivul sentintei 2898/F/26.11.2003 nu rezulta sub nici o forma ca ar fi fost anulat titlul de creanta.
De altfel potrivit legilor speciale in domeniul obligatiilor fiscale orice act administrativ poate fi anulat doar de organul administrativ jurisdictional sau de instanta de contencios administrativ.
Prin intampinare, S.C. U. SA a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat, aratand ca prima instanta a stabilit exact situatia de fapt si a facut o justa aplicare a prevederilor legale.
Astfel se arata ca a S.C. U. se afla in procedura reorganizarii judiciare din anul 1996, fiind aplicabile prevederile Legii 64/1995 in forma avuta in vigoare inainte de modificarea prin O.G. 38/2002. Se sustine ca O.G. 92/2003 reprezinta dreptul comun in materie fiscala, insa avand in vedere ca S.C. U. SA se afla in procedura reorganizarii judiciare prevazuta de Legea 64/1995, tuturor participantilor la aceasta procedura le sunt aplicabile dispozitiile legii speciale.
Conform principiului "specialia generalibus derogant" si ca atunci cand legiuitorul a dorit sa excepteze creantele bugetare de la regula stabilita la art. 37 a prevazut exceptia la art. 60 al. 7 din Legea speciala 64/1995, dispozitii care se aplica insa numai in cazul procedurilor deschide dupa intrarea in vigoare a actului normativ modificator, asa cum prevede expres art. IV.
Un alt contraargument invocat de intimata - reclamanta este acela a prevederilor art. 37 din lege care utilizeaza termenul generic de "dobanda" se aplica nu numai in cazul dobanzilor conventionale cum sustine recurenta ci si in ceea ce priveste dobanda legala si dobanda prevazuta de legislatia fiscala.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate si in raport de dispozitiile art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, aceasta instanta apreciaza ca este nefondat pentru considerentele ce urmeaza a fi expuse :
Prin deciziile nr. 1419-1437/13.12.2005 referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor fiscale din anul precedent si curent emise de organul fiscal teritorial s-au stabilit accesorii pentru perioada 01.01.2004 - 13.12.2005 aferente contributiei de asigurari pentru somaj.
Intimata a contestat aceste decizii iar prin deciziile 62 si 63/2006 D.G.F.P. Neamt a respins contestatiile, invocandu-se in drept art. 114 - O.G. 92/2003, O.M.F. 1365/2004, art. 117 O.G. - 92/2003.
In speta dedusa judecatii problema ce urmeaza a fi dezlegata este stabilirea cadrului legal aplicabil intimatei - reclamante, avand in vedere succesiunea actelor normative care au adus modificari Legii 64/1995.
Se retine ca procedura prevazuta de Legea 64/1995 a fost deschisa prin sentinta 195/1997 a Tribunalului Neamt. Ulterior, la 01 august 2002 a intrat in vigoare O.G 38/2002 care, prin art. 4 a dispus ca in ceea ce priveste procedurile deschise pana la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, acestea continua sa fie administrate si lichidate, conform prevederilor legale in vigoare, anterior modificarilor aduse Legii 64/1995 prin aceste ordonante.
Fata de aceasta dispozitie a legii, reclamantei - intimate, ii sunt aplicabile dispozitiile legii 64/1995 in forma in care era in vigoare la data deschiderii procedurii, data la care nu exista o reglementare referitoare la adaugarea accesoriilor creantelor negarantate. Astfel, art. 37 - Legea 64/1995 prevede "nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor negarantate sau partilor negarantate din creantele garantate de la data deschiderii prevederii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a creantelor cuprinse in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus. Prin folosirea sintagmei "nici o dobanda sau cheltuiala" legiuitorul a inteles ca pentru acea perioada debitorul nu datora accesorii nici unui creditor, notiunea acestui text gasindu-se tocmai in scopul si spiritul legii 64/1995 care consacra o procedura de executare comuna si egalitara. Nefacandu-se nici o distinctie art. 37 urmeaza a fi interpretat in sensul ca include atat dobanzile propriu-zise cat si majorarile de intarziere, daunele moratorii, penalitati, deoarece toate reprezinta "cheltuieli pentru debitor".
De altfel o interpretare ca in cazul obligatiilor bugetare nu ar fi incidente dispozitiile art. 37 ar insemna crearea unei situatii favorabile creditorilor bugetari in raport de ceilalti creditori participanti la procedura, in conditiile in care legea nu distinge. Asa fiind, dispozitiile art. 37 reprezinta o norma generala care se aplica tuturor creditorilor definiti prin acest text de lege, iar atunci cand legiuitorul a apreciat ca se impune o exceptie de la regula a prevazut-o explicit. Astfel, prin al. 7 al. art. 60 din Legea 64/1995 asa cum a fost modificata prin OG 38/2002 se consacra expres ca pentru neachitarea obligatiilor bugetare debitorul datoreaza majorari de intarziere si penalitati pana la data intrarii in faliment.
Desi se invoca dispozitiile art. 60 al. 7 - O.G. 38/2002 aceasta dispozitie legala nu poate fi aplicata in speta fata de prevederile exprese ale art. IV - OG 38/ 2002 care prevad, in consacrarea principiului neretroactivitatii si procedurile deschise pana la data intrarii in vigoare a aceste ordonante - 02.08.2002 vor continua sa fie administrate conform prevederilor legale in vigoare anterior modificarilor.
Cat priveste invocarea dispozitiilor O.G. 92/2003 instanta apreciaza ca acestea reprezinta dreptul comun in materie fiscala, insa avand in vedere ca S.C. U. SA se afla in procedura prevazuta de Legea 64/1995 tuturor participantilor la aceasta procedura le sunt aplicabile dispozitiile legii speciale.
Tinand seama de caracterul special al reglementarii in materie a reorganizarii judiciare si falimentului continute de Legea 64/1995, instanta apreciaza ca in cadrul procedurii executarii colective ce face obiectul Legii 64/1995 sunt aplicabile dispozitiile in materie fiscala doar in masura in care completeaza reglementarea Legii 64/1995 nu si in situatia cand exista deja dispozitii legale.
De altfel, modificarile aduse Legii 64/1995 si legislatiei fiscale denota respectarea de catre legiuitor a principiului prioritatii legii speciale in raport cu norma generala.
Invocarea de catre recurenta a incidentei Ordinului 1365/2004 pentru aprobarea deciziei 5/22 iunie 2004 a comisiei fiscale controlate prevad modul de aplicare a dispozitiilor art. 117 al. O.G. 92/2003, art. 15 al. 2 - O.G. 61/2002 nu poate fi retinuta a temei al obligatiei la plata accesoriilor, pe de o parte ca acest ordin nu a fost publicat, iar pe de alta parte atat ordinul cat si dispozitiile invocate sunt ulterioare deschiderii procedurii S.C. U. asa incat aplicarea lor nu se poate face, deoarece ar duce la nerespectarea dispozitiilor art. IV din O.G. 38/2002 si a principiului constitutional al neretroactivitatii legii civile.
Interpretarea data de instanta de fond in sensul ca art. 37 din Legea 64/1995 se refera si la accesoriile privind neplata creantelor fiscale, este in scopul si spiritul legii, asa incat instanta in baza art. 312 al. 1 Cod procedura civila va respinge recursul ca nefondat.
Nota - Prin art. 156 al. 3 din Legea 85/2006, Legea 64/1995 cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alta dispozitie contrara (inclusiv art. IV din Ordonanta Guvernului 38/2002) se abroga.
Art. 37 din Legea 64/1995, art. IV. Din O.G. 38/2002;
Cap. III din Titlul VIII al Codul de procedura fiscala;
Pentru o societate comerciala aflata in procedura reorganizarii judiciare majorarile de intarziere si penalitatile reprezentand cheltuieli pentru debitori, asa cum rezulta din dispozitiile art. 37 - Legea 64/1995 coroborate cu art. IV al. 2 din O.G. 38/2002 nu pot fi adaugate creantelor nascute in sarcina acesteia anterior deschiderii procedurii de reorganizare judiciara.
Curtea de Apel Bacau, sectia comerciala si de contencios administrativ, Decizia 95/09.02.2007
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Neamt la nr. 3290 din 06 iunie 2006 S.C. U. SA ROMAN in contradictoriu cu D.G.F.P. Neamt a solicitat anularea deciziilor nr. 62 si 63 din 21 februarie 2006 emise de D.G.F.P. Neamt, admiterea contestatiei nr. 5243 si 5244 din 16 ianuarie 2006, anularea deciziilor de impunere nr. 1419 - 1438 din 13.12.2005 prin care s-a stabilit obligatii fiscale accesorii calculate pentru perioada 01.01.2004 - 13.12.2005 in suma de 254.144 lei.
Prin sentinta 32/CF/2006 Tribunalul Neamt a admis actiunea, a anulat deciziile nr. 62 si 63 din 21.02.2006, a admis contestatiile impotriva deciziilor de impunere nr. 1419 - 1438 pe care le-a anulat.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca prin sentinta civila nr. 197/F din 07.04.2007, pronuntata de Tribunalul Neamt - Sectia Comerciala in dosarul de faliment nr. 429/F/1996 s-au aplicat debitoarei S.C. U. SA dispozitiile prevazute de Legea 64/1995, iar la data de 04 iunie 1997, reclamanta se afla in procedura de reorganizare conform planurilor de reorganizare confirmate de judecatorul sindic.
Prin sentinta civila 2898 din 26.11.2003 pronuntata in dosarul de faliment s-a admis contestatia debitoarei S.C. U. SA si s-a dispus inregistrarea creditoarei D.G.F.P NEAMT in tabelul de creante cu suma de 9.029.357.794 lei, in considerentele sentintei retinandu-se ca debitoarea nu datoreaza majorari si penalitati de intarziere intrucat se afla in procedura prevazuta de Legea 64/1995.
La data de 13.12.2005 parata a emis un numar de 20 de decizii de impunere prin care a stabilit in sarcina reclamantei obligatii fiscale cu titlu de dobanzi si penalitati pentru perioada 01.01.2004 - 13.12.2005, in cuantum de 254.143 RON, respectiv 16.280 RON prin Deciziile 1419-1437 si 237.839 RON prin Decizia 1438/2001. Prin deciziile nr. 62 si 63 din 21.02.2006, parata a respins contestatiile formulate de reclamanta impotriva deciziilor de impunere.
S-a mai retinut ca in deciziile in care s-au respins contestatiei, parata nu a facut o aplicare a dispozitiilor legale in materie cu privire la obligatiile fiscale aferente societatilor aflate in procedura prevazuta de Legea 64/1995.
Astfel, in perioada 01.01.2004-13.12.2005 pentru care parata a calculat obligatiile fiscale accesorii, reclamanta fost beneficiara dispozitiilor legale prevazute de Legea 64/1995 (art. 37 si respectiv 45 dupa republicarea din 17 noiembrie 2004) potrivit carora nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor negarantate sau partilor din creantele negarantate de la data deschiderii procedurii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a creantelor cuprins in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus.
Fata de cele retinute si constatand faptul ca plata accesoriilor creantelor bugetare pentru debitorii aflati in procedura insolventei este supusa regulilor generale stabilite de Legea 64/1995 si cum exceptiile de la aceasta regula nu-si gasesc aplicabilitatea in cauza, instanta a constatat intemeiata actiunea promovata de reclamanta.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs D.G.F.P. Neamt criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate.
Astfel, se arata ca instanta de fond in mod gresit a retinut faptul ca in perioada 01.01.2004 - 13.12.2005 pentru care s-au calculat accesoriile S.C. U. SA a fost beneficiara dispozitiilor legale prevazuta de Legea 64/1995 potrivit carora nici o dovada ori cheltuiala nu va fi adaugata creantelor negarantate (art. 37). recurenta apreciaza ca art. 37 nu se refera si la accesoriile calculate pentru neplata la termen a creantelor bugetare invocand in sprijinul acestui punct de vedere Ordinul 1365/2004 pentru aprobarea deciziei nr. 5/2001 a Comisiei Fiscale Centrale pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la TVA si de procedura fiscala, la pct. 5 din ANEXA nr. 1 la ordin prevazandu-se "dupa data deschiderii procedurii de reorganizare judiciara se datoreaza dobanzi si penalitati pana la data deschiderii procedurii de faliment, penalitati de intarziere si dobanzile, respectiv majorarile de intarziere, dupa caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobanzi sau cheltuieli in sensul art. 37 - Legea 64/1995.
Se mai arata ca O.G. 38/2002 de modificare si completare a Legii 64/1995 a completat art. 60 al. 7 care prevede ca "pentru neachitarea obligatiilor bugetare datorate atat inainte, cat si dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara debitorul datoreaza majorari de intarziere si penalitati conform legii speciale in materie, pana la data deschiderii acestora sau, dupa caz, pana la data intrarii in "faliment" facandu-se referire la dispozitiile art. 12-14 din O.G. 61/2002, art. 115 si 118 din O.G. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, texte care prevad ca se datoreaza dobanzi si penalitati pentru obligatiile fiscale pana la data deschiderii procedurii de faliment.
In sustinerea argumentelor expuse recurenta a facut trimitere la decizii ale Curtii de Apel Bacau si ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie prin care instantele au apreciat ca art. 37 nu se refera si la majorarile si penalitatile de intarziere datorate pentru neplata creantelor bugetare. Se mai invoca faptul imprejurarii ca judecatorul sindic nu a admis inscrierea in tabelul creditorilor a sumei totale cu care creditoarea D.G.F.P NEAMT a solicitat fie inscrisa, nu inseamna ca debitele in cauza au fost si anulate de judecatorul sindic, ca nu exista autoritate de lucru judecat, din considerentele si dispozitivul sentintei 2898/F/26.11.2003 nu rezulta sub nici o forma ca ar fi fost anulat titlul de creanta.
De altfel potrivit legilor speciale in domeniul obligatiilor fiscale orice act administrativ poate fi anulat doar de organul administrativ jurisdictional sau de instanta de contencios administrativ.
Prin intampinare, S.C. U. SA a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat, aratand ca prima instanta a stabilit exact situatia de fapt si a facut o justa aplicare a prevederilor legale.
Astfel se arata ca a S.C. U. se afla in procedura reorganizarii judiciare din anul 1996, fiind aplicabile prevederile Legii 64/1995 in forma avuta in vigoare inainte de modificarea prin O.G. 38/2002. Se sustine ca O.G. 92/2003 reprezinta dreptul comun in materie fiscala, insa avand in vedere ca S.C. U. SA se afla in procedura reorganizarii judiciare prevazuta de Legea 64/1995, tuturor participantilor la aceasta procedura le sunt aplicabile dispozitiile legii speciale.
Conform principiului "specialia generalibus derogant" si ca atunci cand legiuitorul a dorit sa excepteze creantele bugetare de la regula stabilita la art. 37 a prevazut exceptia la art. 60 al. 7 din Legea speciala 64/1995, dispozitii care se aplica insa numai in cazul procedurilor deschide dupa intrarea in vigoare a actului normativ modificator, asa cum prevede expres art. IV.
Un alt contraargument invocat de intimata - reclamanta este acela a prevederilor art. 37 din lege care utilizeaza termenul generic de "dobanda" se aplica nu numai in cazul dobanzilor conventionale cum sustine recurenta ci si in ceea ce priveste dobanda legala si dobanda prevazuta de legislatia fiscala.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate si in raport de dispozitiile art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, aceasta instanta apreciaza ca este nefondat pentru considerentele ce urmeaza a fi expuse :
Prin deciziile nr. 1419-1437/13.12.2005 referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor fiscale din anul precedent si curent emise de organul fiscal teritorial s-au stabilit accesorii pentru perioada 01.01.2004 - 13.12.2005 aferente contributiei de asigurari pentru somaj.
Intimata a contestat aceste decizii iar prin deciziile 62 si 63/2006 D.G.F.P. Neamt a respins contestatiile, invocandu-se in drept art. 114 - O.G. 92/2003, O.M.F. 1365/2004, art. 117 O.G. - 92/2003.
In speta dedusa judecatii problema ce urmeaza a fi dezlegata este stabilirea cadrului legal aplicabil intimatei - reclamante, avand in vedere succesiunea actelor normative care au adus modificari Legii 64/1995.
Se retine ca procedura prevazuta de Legea 64/1995 a fost deschisa prin sentinta 195/1997 a Tribunalului Neamt. Ulterior, la 01 august 2002 a intrat in vigoare O.G 38/2002 care, prin art. 4 a dispus ca in ceea ce priveste procedurile deschise pana la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, acestea continua sa fie administrate si lichidate, conform prevederilor legale in vigoare, anterior modificarilor aduse Legii 64/1995 prin aceste ordonante.
Fata de aceasta dispozitie a legii, reclamantei - intimate, ii sunt aplicabile dispozitiile legii 64/1995 in forma in care era in vigoare la data deschiderii procedurii, data la care nu exista o reglementare referitoare la adaugarea accesoriilor creantelor negarantate. Astfel, art. 37 - Legea 64/1995 prevede "nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor negarantate sau partilor negarantate din creantele garantate de la data deschiderii prevederii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a creantelor cuprinse in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus. Prin folosirea sintagmei "nici o dobanda sau cheltuiala" legiuitorul a inteles ca pentru acea perioada debitorul nu datora accesorii nici unui creditor, notiunea acestui text gasindu-se tocmai in scopul si spiritul legii 64/1995 care consacra o procedura de executare comuna si egalitara. Nefacandu-se nici o distinctie art. 37 urmeaza a fi interpretat in sensul ca include atat dobanzile propriu-zise cat si majorarile de intarziere, daunele moratorii, penalitati, deoarece toate reprezinta "cheltuieli pentru debitor".
De altfel o interpretare ca in cazul obligatiilor bugetare nu ar fi incidente dispozitiile art. 37 ar insemna crearea unei situatii favorabile creditorilor bugetari in raport de ceilalti creditori participanti la procedura, in conditiile in care legea nu distinge. Asa fiind, dispozitiile art. 37 reprezinta o norma generala care se aplica tuturor creditorilor definiti prin acest text de lege, iar atunci cand legiuitorul a apreciat ca se impune o exceptie de la regula a prevazut-o explicit. Astfel, prin al. 7 al. art. 60 din Legea 64/1995 asa cum a fost modificata prin OG 38/2002 se consacra expres ca pentru neachitarea obligatiilor bugetare debitorul datoreaza majorari de intarziere si penalitati pana la data intrarii in faliment.
Desi se invoca dispozitiile art. 60 al. 7 - O.G. 38/2002 aceasta dispozitie legala nu poate fi aplicata in speta fata de prevederile exprese ale art. IV - OG 38/ 2002 care prevad, in consacrarea principiului neretroactivitatii si procedurile deschise pana la data intrarii in vigoare a aceste ordonante - 02.08.2002 vor continua sa fie administrate conform prevederilor legale in vigoare anterior modificarilor.
Cat priveste invocarea dispozitiilor O.G. 92/2003 instanta apreciaza ca acestea reprezinta dreptul comun in materie fiscala, insa avand in vedere ca S.C. U. SA se afla in procedura prevazuta de Legea 64/1995 tuturor participantilor la aceasta procedura le sunt aplicabile dispozitiile legii speciale.
Tinand seama de caracterul special al reglementarii in materie a reorganizarii judiciare si falimentului continute de Legea 64/1995, instanta apreciaza ca in cadrul procedurii executarii colective ce face obiectul Legii 64/1995 sunt aplicabile dispozitiile in materie fiscala doar in masura in care completeaza reglementarea Legii 64/1995 nu si in situatia cand exista deja dispozitii legale.
De altfel, modificarile aduse Legii 64/1995 si legislatiei fiscale denota respectarea de catre legiuitor a principiului prioritatii legii speciale in raport cu norma generala.
Invocarea de catre recurenta a incidentei Ordinului 1365/2004 pentru aprobarea deciziei 5/22 iunie 2004 a comisiei fiscale controlate prevad modul de aplicare a dispozitiilor art. 117 al. O.G. 92/2003, art. 15 al. 2 - O.G. 61/2002 nu poate fi retinuta a temei al obligatiei la plata accesoriilor, pe de o parte ca acest ordin nu a fost publicat, iar pe de alta parte atat ordinul cat si dispozitiile invocate sunt ulterioare deschiderii procedurii S.C. U. asa incat aplicarea lor nu se poate face, deoarece ar duce la nerespectarea dispozitiilor art. IV din O.G. 38/2002 si a principiului constitutional al neretroactivitatii legii civile.
Interpretarea data de instanta de fond in sensul ca art. 37 din Legea 64/1995 se refera si la accesoriile privind neplata creantelor fiscale, este in scopul si spiritul legii, asa incat instanta in baza art. 312 al. 1 Cod procedura civila va respinge recursul ca nefondat.
Nota - Prin art. 156 al. 3 din Legea 85/2006, Legea 64/1995 cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alta dispozitie contrara (inclusiv art. IV din Ordonanta Guvernului 38/2002) se abroga.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Legea nr. 85/2006. Tranzactia incheiata de lichidatorul judiciar al societatii comerciale debitoare si creditoarea – societate comerciala, intr-un litigiu comercial. Cerere formulata de lichidatorul judiciar si creditor de confirmare a tranzactiei de... - Decizie nr. 127 din data de 01.02.2011
Contestatie la tabelul preliminar al creditorilor. Notificarea creditorilor neidentificati in lista prevazuta de art. 28 alin. 1 lit. c din legea nr. 85/2006 cu privire la deschiderea procedurii insolventei. Termenul limita pentru inregistrarea crean... - Decizie nr. 114 din data de 28.01.2011
Contestatia in anulare. Citarea recurentului – administrator statutar al societatii debitoare la adresa mentionata in registrul comertului. - Decizie nr. 194 din data de 08.02.2011
Dreptul familiei. Partaj de bunuri comune. Bun propriu. - Decizie nr. 522 din data de 29.03.2011
Calitatea procesuala pasiva a Consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale in raporturile juridice privind finantarea unitatilor de invatamant. - Decizie nr. 500 din data de 28.03.2011
Recurs - diferente drepturi salariate personal invatamant conform Legii 221/2008 cu modif. din octombrie 2008. - Decizie nr. 142 din data de 02.02.2011
Calea de atac impotriva hotararii/incheierii primei instante prin care pe parcursul urmaririi penale, in temeiul art. 5 alin. 3 din Legea nr. 76/2008, s-a admis cererea pentru autorizare prelevare de probe biologice fara consimtamantul suspectului fo... - Decizie nr. 130 din data de 11.02.2011
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale. Sustragerea sau distrugerea de inscrisuri. Abuzul in serviciu contra intereselor persoanelor. - Decizie nr. 11 din data de 27.01.2011
Infractiuni de coruptie. Darea de mita. Instigarea inculpatului de catre denuntator sa savarseasca fapta supusa judecatii. - Decizie nr. 19 din data de 15.02.2011
Cerere intemeiata pe Legea 64/1995 Neretroactivitatea Legii 85/2006 - Decizie nr. 725 din data de 24.10.2008