Eroare privind valoarea estimata a contractului de achizitie publica. Temei al deciziei Autoritatii Contractante de anulare a procedurii potrivit art.209 alin.1 lit.c si d din OUG 34/2006.
(Decizie nr. 3033 din data de 20.03.2013 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)Prin decizia nr.695/C4/516 pronuntata de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor la data de 26.02.2013 in dosarul nr.516/2013 a fost admisa contestatia formulata de SC CEASIS IMPEX SRL, in contradictoriu cu UNIVERSITATEA CRAIOVA, s-a anulat raportul procedurii de atribuire si comunicarea privind rezultatul procedurii fiind obligata autoritatea contractanta la continuarea procedurii de atribuire
A apreciat ca din text rezulta ca eroarea trebuie sa fie anterioara momentului evaluarii, si, totodata, imposibil de corectat. Cum autoritatea contractanta nu a invocat si nu a probat erori anterioare demararii procedurii, un astfel de motiv pentru anularea procedurii nu a putu fi luat in considerare.
Impotriva deciziei pronuntata de Consiliul a formulat plangere petenta UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA.
In motivarea plangerii petenta a aratat ca sunt nelegale considerentele deciziei pronuntate de CNSC.
In esenta, criticile formulate de petenta Autoritate Contractanta vizeaza concluzia C.N.S.C referitoare la faptul ca eroarea privind valoarea estimata a contractului, prezentata drept temei al deciziei de anulare a procedurii, nu se incadreaza in situatia reglementata de prevederile art.209 alin.1 lit.c si d din OUG 34/2006.
Eroarea consta in faptul ca s-au comunicat initial preturi unitare pentru marfuri, eronat fara TVA, in timp ce in realitate aceste valori cuprindeau si TVA-ul aferent.
Prin Raportul Procedurii, Comisia a luat act de adresa sus mentionata , de erorile modului de calcul si de stabilire a valorii estimate a achizitiei si a dispus in consecinta anularea procedurii pentru loturile 1 si 2 in conformitate cu dispozitiile art.209 alin.1 lit c din OUG 34/2006.
Conform dispozitiilor art.209 alin.1 lit.c din OUG 34/2006, Autoritatea are obligatia de a anula procedura daca abateri grave de la prevederile legislative afecteaza procedura de atribuire.
Notiunea de "abateri grave" este explicata in sensul ca se refera in concret si la situatia in care, pe parcursul evaluarii, se constata erori instabilirea valorii estimative sau omisiuni, iar autoritatea contractanta se afla in imposibilitatea de a adopta masuri corective, fara ca acestea sa conduca la incalcarea principiilor prevazute de art.2 alin.l2 lit.a - f din OUG 34/2006.
Din Referatul privind necesarul de achizitie nr.905/13.11.2912 (fila 137 dosar) rezulta ca intr-adevar, s-a stabilit initial o valoare unitara fara TVA de 1773 lei, pentru azotatul de amoniu si 2562 lei pentru complxe 20-20-0.
La rubrica valoare totala s-au trecut valorile totale pentru fiecare categorie de marfuri, avandu-se in vedere un pret unitar cu TVA.
Eroarea a constat in faptul ca pretul unitar stabilit continea in realitate TVA, astfel ca valoarea totala estimata ar fi fost in realitate inferioara.
In fisa de date a achizitiei ,este adevarat ca s-a prevazut valoarea estimata fara TVA 1.068,290.00 RON, cum a retinut si CNSC, insa eroarea consta tocmai in faptul ca valoarea respectiva continea in realitate si TVA, astfel incat valoarea estimata fara TVA ar fi una inferioara sumei de 1.068,290.00 RON.
Ori, eronat CNSC in considerente nu a surprins cu exactitate problema de fapt supusa dezlegarii, ci s-a concentrat aproape exclusiv pe analiza ofertelor producatorilor din luna ianuarie 2013, ce reprezinta de fapt probe complementare in dovedirea unui pret informativ practicat pe piata ,care sa sutina in plus justetea Deciziei de anulare a procedurii .
In realitate, eroarea a fost anterioara si s-a produs prin Referatul initial de calcul.
In plus, fata de considerentele sus expuse, Curtea va analiza modul in care masura adoptata de Autoritatea Contractanta este de natura a asigura un just echilibru intre interesul general public si cel particular al ofertantului - intimat.
Intrucat la licitatie s-a inscris un singur ofertant iar procedura va fi reluata cu o valoarea estimata a contractului inferioara, nu se contureaza nicio premisa de incalcare a principiilor enumerate de intimata. Ofertantul are libertatea de a participa la reluarea procedurii
Ideea ca s-ar crea un precedent periculos de natura a incuraja un comportament discretionar nu poate constitui o cauza concreta, legala care sa conduca la anularea Deciziei Autoritatii .
Legalitatea si temeinicia Deciziei Autoritatii se apreciaza in concret, raportat la circumstantele specifice spetei si nu in raport de necesitatea de a preveni un ipotetic comportament discretionar al Autoritatilor , in general.
S-a subliniat in considerentele mai sus expuse ca depunerea unor oferte valabile in luna ianuarie nu constituie cauza Deciziei de anulare, ci constituie argumente suplimentare in justificarea temeiniciei masurii.
Curtea observa din interpretarea disp. art. 209 ca Autoritatea are, pe langa obligatia de a anula procedura si cazurile si conditiile strict enumerate de alin.1 si dreptul a apela la o astfel de masura.
In situatiile in care Autoritatea are doar facultatea de a anula procedura, Curtea remarca ca ipotezele de fapt presupun o culpa din partea ofertantilor, culpa asupra careia, in virtutea dreptului de apreciere, Autoritatea poate decide in ce masura se impune anularea ori nu a procedurii. In paralel, in situatia reglementata de alin.2 al art. 209 se observa ca ipotezele vizeaza erori comise inclusiv din culpa Autoritatii Contractante.
In consecinta, dreptul de apreciere al Autoritatii asupra Deciziei de anulare este privit mai larg in situatiile prev. de alin .1 , in timp ce in cazurile alin 2 al art. 209 , Autoritatea are o obligatie legala de a anula procedura, dreptul sau de apreciere fiind privit in sens restrictiv. Ca atare nu poate fi vorba de exercitarea dreptului de apreciere cu exces de putere si discretionar, cat timp chiar legiuitorul impune o obligatie legala in sarcina Autoritatii in cazul producerii unor erori inclusiv din propria culpa a Autoritatii.
Scopul normei este tocmai acela de da posibilitatea corectarii erorilor in considerarea respectarii cu prevalenta a principiului eficientei utilizari a fondurilor publice fata de interesul particularilor.
De altfel, Autoritatea este singura raspunzatoare pentru estimarea valorii achizitiei si eficienta utilizarea a fondurilor publice in consecinta.
Plangerea a fost admisa.
A apreciat ca din text rezulta ca eroarea trebuie sa fie anterioara momentului evaluarii, si, totodata, imposibil de corectat. Cum autoritatea contractanta nu a invocat si nu a probat erori anterioare demararii procedurii, un astfel de motiv pentru anularea procedurii nu a putu fi luat in considerare.
Impotriva deciziei pronuntata de Consiliul a formulat plangere petenta UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA.
In motivarea plangerii petenta a aratat ca sunt nelegale considerentele deciziei pronuntate de CNSC.
In esenta, criticile formulate de petenta Autoritate Contractanta vizeaza concluzia C.N.S.C referitoare la faptul ca eroarea privind valoarea estimata a contractului, prezentata drept temei al deciziei de anulare a procedurii, nu se incadreaza in situatia reglementata de prevederile art.209 alin.1 lit.c si d din OUG 34/2006.
Eroarea consta in faptul ca s-au comunicat initial preturi unitare pentru marfuri, eronat fara TVA, in timp ce in realitate aceste valori cuprindeau si TVA-ul aferent.
Prin Raportul Procedurii, Comisia a luat act de adresa sus mentionata , de erorile modului de calcul si de stabilire a valorii estimate a achizitiei si a dispus in consecinta anularea procedurii pentru loturile 1 si 2 in conformitate cu dispozitiile art.209 alin.1 lit c din OUG 34/2006.
Conform dispozitiilor art.209 alin.1 lit.c din OUG 34/2006, Autoritatea are obligatia de a anula procedura daca abateri grave de la prevederile legislative afecteaza procedura de atribuire.
Notiunea de "abateri grave" este explicata in sensul ca se refera in concret si la situatia in care, pe parcursul evaluarii, se constata erori instabilirea valorii estimative sau omisiuni, iar autoritatea contractanta se afla in imposibilitatea de a adopta masuri corective, fara ca acestea sa conduca la incalcarea principiilor prevazute de art.2 alin.l2 lit.a - f din OUG 34/2006.
Din Referatul privind necesarul de achizitie nr.905/13.11.2912 (fila 137 dosar) rezulta ca intr-adevar, s-a stabilit initial o valoare unitara fara TVA de 1773 lei, pentru azotatul de amoniu si 2562 lei pentru complxe 20-20-0.
La rubrica valoare totala s-au trecut valorile totale pentru fiecare categorie de marfuri, avandu-se in vedere un pret unitar cu TVA.
Eroarea a constat in faptul ca pretul unitar stabilit continea in realitate TVA, astfel ca valoarea totala estimata ar fi fost in realitate inferioara.
In fisa de date a achizitiei ,este adevarat ca s-a prevazut valoarea estimata fara TVA 1.068,290.00 RON, cum a retinut si CNSC, insa eroarea consta tocmai in faptul ca valoarea respectiva continea in realitate si TVA, astfel incat valoarea estimata fara TVA ar fi una inferioara sumei de 1.068,290.00 RON.
Ori, eronat CNSC in considerente nu a surprins cu exactitate problema de fapt supusa dezlegarii, ci s-a concentrat aproape exclusiv pe analiza ofertelor producatorilor din luna ianuarie 2013, ce reprezinta de fapt probe complementare in dovedirea unui pret informativ practicat pe piata ,care sa sutina in plus justetea Deciziei de anulare a procedurii .
In realitate, eroarea a fost anterioara si s-a produs prin Referatul initial de calcul.
In plus, fata de considerentele sus expuse, Curtea va analiza modul in care masura adoptata de Autoritatea Contractanta este de natura a asigura un just echilibru intre interesul general public si cel particular al ofertantului - intimat.
Intrucat la licitatie s-a inscris un singur ofertant iar procedura va fi reluata cu o valoarea estimata a contractului inferioara, nu se contureaza nicio premisa de incalcare a principiilor enumerate de intimata. Ofertantul are libertatea de a participa la reluarea procedurii
Ideea ca s-ar crea un precedent periculos de natura a incuraja un comportament discretionar nu poate constitui o cauza concreta, legala care sa conduca la anularea Deciziei Autoritatii .
Legalitatea si temeinicia Deciziei Autoritatii se apreciaza in concret, raportat la circumstantele specifice spetei si nu in raport de necesitatea de a preveni un ipotetic comportament discretionar al Autoritatilor , in general.
S-a subliniat in considerentele mai sus expuse ca depunerea unor oferte valabile in luna ianuarie nu constituie cauza Deciziei de anulare, ci constituie argumente suplimentare in justificarea temeiniciei masurii.
Curtea observa din interpretarea disp. art. 209 ca Autoritatea are, pe langa obligatia de a anula procedura si cazurile si conditiile strict enumerate de alin.1 si dreptul a apela la o astfel de masura.
In situatiile in care Autoritatea are doar facultatea de a anula procedura, Curtea remarca ca ipotezele de fapt presupun o culpa din partea ofertantilor, culpa asupra careia, in virtutea dreptului de apreciere, Autoritatea poate decide in ce masura se impune anularea ori nu a procedurii. In paralel, in situatia reglementata de alin.2 al art. 209 se observa ca ipotezele vizeaza erori comise inclusiv din culpa Autoritatii Contractante.
In consecinta, dreptul de apreciere al Autoritatii asupra Deciziei de anulare este privit mai larg in situatiile prev. de alin .1 , in timp ce in cazurile alin 2 al art. 209 , Autoritatea are o obligatie legala de a anula procedura, dreptul sau de apreciere fiind privit in sens restrictiv. Ca atare nu poate fi vorba de exercitarea dreptului de apreciere cu exces de putere si discretionar, cat timp chiar legiuitorul impune o obligatie legala in sarcina Autoritatii in cazul producerii unor erori inclusiv din propria culpa a Autoritatii.
Scopul normei este tocmai acela de da posibilitatea corectarii erorilor in considerarea respectarii cu prevalenta a principiului eficientei utilizari a fondurilor publice fata de interesul particularilor.
De altfel, Autoritatea este singura raspunzatoare pentru estimarea valorii achizitiei si eficienta utilizarea a fondurilor publice in consecinta.
Plangerea a fost admisa.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete
Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca �daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. �art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016