Obligare Comisie Nationala pentru Compensarea Imobilelor la emitere Titlu Despagubire. Dosar neaprobat in sensul art. 41 alin1,3 din legea nr. 165/2013. Inadmisibilitatea obligatiei .
(Decizie nr. 11772 din data de 18.09.2013 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)Prin sentinta nr. 115 din data de 15 februarie 2012 pronuntata de Curtea de Apel Craiova, in dosarul nr. 16/54/2012 a fost admisa, in parte, actiunea formulata de reclamanta S.E in contradictoriu cu paratele AUTORITATEA NATIONALA PENTRU RESTITUIREA PROPRIETATILOR si COMISIA CENTRALA PENTRU STABILIREA DESPAGUBIRILOR.
A fost obligata parata Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor sa emita reclamantei decizia reprezentand titlul de despagubire pentru bunurile imposibil de restituit, conform Dispozitiei Primarului comunei M..
A fost respinsa actiunea fata de ANRP.
Impotriva sentintei nr. 115 din data de 15 februarie 2012, pronuntata de Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, in dosarul nr. 16/54/2012, a declarat recurs Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, considerand sentinta nelegala si netemeinica.
I. In motivarea recursului, recurenta parata a sustinut ca instanta de fond in mod gresit a retinut faptul ca autoritatea parata a nesocotit termenul rezonabil reglementat de art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Procedura administrativa reglementata in Titlul VII din Legea nr. 247/2005 este derulata indata ce procedura prevazuta de Legea nr. 10/2001 se finalizeaza prin emiterea dispozitiei ori deciziei motivate, insa nu inainte de transmiterea acestora, insotite fiind de intreaga documentatie ce a constituit dosarul administrativ de la baza emiterii acestora, conform dispozitiilor art. 16 alin. 21 din Titlul VII.
Prin urmare, nu se poate imputa Comisiei Centrale faptul ca, in marea majoritate a dosarelor de despagubire acestea treneaza la entitatile investite cu solutionarea notificarilor.
A mentionat faptul ca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in materie de termen rezonabil stabileste anumite criterii, precum complexitatea cauzei, conduita reclamantului si cea a autoritatilor competente si importanta litigiului pentru reclamant, criterii ce sustin aprecierile sale conform carora considerentele retinute de instanta de fond privind nerespectarea termenului rezonabil de catre Comisia Centrala referitor la emiterea deciziei continand titlul de despagubire in favoarea reclamantului sunt neintemeiate.
II. Instanta de fond a obligat in mod netemeinic direct la emiterea deciziei.
A precizat ca a admite ca poate fi primita actiunea in obligare direct de emitere a deciziei cuprinzand cuantumul despagubirilor, cu trecerea peste etapele administrative, este nu numai nejudicioasa, dar poate conduce si la conjuncturi juridice anormale, si anume, se poate stabili o obligatie intr-un litigiu de contencios administrativ printr-un titlu executoriu in sensul art. 22 din Legea nr. 554/2004, obligatie ce ar trebui sa poata fi adusa la indeplinire de catre autoritatea contractanta in mod voluntar, in caz contrar devenind aplicabile dispozitiile art. 24 din Legea contenciosului administrativ.
Nu in ultimul rand a invederat faptul ca potrivit articolului unic din O.U.G. nr. 4/13.03.2012 s-a suspendat pe o perioada de 6 luni emiterea titlurilor de despagubire.
Considerand ca hotararea pronuntata de prima instanta este lipsita de temei legal, recurenta a solicitat admiterea recursului formulat, modificarea hotararii recurata in sensul respingerii ca neintemeiate a actiunii promovate de reclamanta.
Recursul a fost inregistrat pe rolul I.C.C.J. - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal la data de 09.04.2012 sub nr. 16/54/2012.
Prin incheierea din Camera de Consiliu nr. 1501 din data de 25 februarie 2013, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, in dosarul nr. 16/54/2012, in temeiul dispozitiilor art. XXIII alin. 2 si 4 din Legea nr. 2/2013 s-a scos cauza de pe rol si s-a trimis dosarul, pe cale administrativa, la Curtea de Apel Craiova, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, instanta devenita competenta sa il solutioneze.
I.C.C.J. a retinut ca, in raport cu obiectul litigiului, sub aspectul competentei de solutionare, cauza intra sub incidenta dispozitiilor art. 20 alin. 1 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, astfel cum a fost modificat prin art. X din Legea nr. 2/2013, coroborate cu dispozitiile art. 10 alin. 2 din Legea nr. 554/2004 si ale art. 3 pct. 3 din Codul de procedura civila din 1865, conform carora prezentul recurs se judeca de sectia de contencios administrativ si fiscal a curtii de apel.
Dosarul a fost reinregistrat pe rolul Curtii de Apel Craiova - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, la data de 14.03. 2013 sub nr. 16/64/2012*.
La data de 16.05.2013 intimatul S.A a formulat ,,Intampinare,, solicitand respingerea recursului si mentinerea sentintei ca fiind legala si temeinica.
In aparare a invederat ca dreptul prevazut de art.6 din CEDO, acela privind procesul echitabil, presupune derularea procedurilor contencioase, compuse atat din faza administrativa, cat si din cea jurisdictionala propriu-zisa, intr-un termen rezonabil. Ori acest termen rezonabil mentioneaza partea ca a fost de mult depasit in conditiile in care de la data formularii cererii de restituire au trecut mai mult de 10 ani iar de la data emiterii Dispozitiei 7 ani iar reclamanta inca nu a fost despagubita.
Considera ca obligatia de a emite decizia reprezentand titlul de despagubire, in termen rezonabil a subzistat in sarcina paratei inca de la data luarii in evidenta a dosarului nr.28833/CC, astfel incat intocmirea unei adrese de catre parata prin care solicita anumite completari nu este de natura sa justifice depasirea termenului rezonabil.
In plus, considera ca, autoritatile unui stat nu pot sa invoce chestiuni de organizare a aplicarii legii impotriva dreptului la un proces echitabil, pentru ca aceasta inseamna sa invoce propria culpa in incalcarea CEDO.
Prin incheierea de sedinta din data de 26 iunie 2013, Curtea, in conformitate cu dispozitiile prevazute de art. 4 si art. 18 alin. 3 din Legea nr. 165/2013, a dispus introducerea in cauza a Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor in calitate de recurenta parata, intrucat aceasta a preluat atributiile Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor conform Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv in perioada regimului comunist din Romania.
La data de 22.05.2013 recurenta parata Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor a depus la dosar note de sedinta prin care a solicitat introducerea in cauza a Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor si a invocat exceptia prematuritatii cererii de chemare in judecata, aratand ca dosarul de despagubiri urmeaza a fi analizat in conformitate cu procedura prevazuta de Legea nr. 165/2013.
A fost conceptat si citat legal noul organism ce a preluat atributiile fostei Comisii.
La data de 18.09. 2013, recurenta parata a depus note de sedinta prin care a solicitat a se constata ca cererea introductiva formulata de reclamanta este prematur introdusa, iar in subsidiar neintemeiata.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate, a dispozitiilor legale incidente si sub toate aspectele conform art. 304 ind 1 C pr. civila, cu observarea noului cadru legislativ in vigoare Curtea constata urmatoarele:
La data de 17 05 2013 a fost publicata in Monitorul Oficial legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania.
Potrivit art. 4 din acest act normativ- Dispozitiile prezentei legi se aplica cererilor formulate si depuse, in termen legal, la entitatile investite de lege, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cauzelor in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instantelor, precum si cauzelor aflate pe rolul Curtii Europene a Drepturilor Omului suspendate in temeiul Hotararii-pilot din 12 octombrie 2010, pronuntata in Cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei, la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
In consecinta, acest act normativ reglementeaza noul cadru legislativ prin prisma caruia vor fi analizate motivele de recurs si legalitatea obligatiei Comisiei Nationale la emiterea Titlului de despagubire astfel cum a fost solicitat de reclamant prin actiunea introductiva .
Potrivit Art. 41 alin. (1) din lege ,,Plata sumelor de bani reprezentand despagubiri in dosarele aprobate de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, precum si a sumelor stabilite prin hotarari judecatoresti, ramase definitive si irevocabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se face in termen de 5 ani, in transe anuale egale, incepand cu 1 ianuarie 2014. (2) Cuantumul unei transe nu poate fi mai mic de 5.000 lei.(3) Pentru indeplinirea obligatiilor stabilite la alin. (1), Comisia Nationala emite titluri de despagubire, prin aplicarea procedurii specifice Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor,,.
Din interpretarea dispozitiilor legale sus expuse rezulta ca si Comisia Nationala poate emite Titluri de despagubire in procedura veche specifica Comisiei Centrale constituita potrivit legii nr. 247/2005 , insa doar in ipotezele art. 41 alin.1 , adica doar pentru dosarele aprobate de CNSC .
In speta dosarul de despagubire intocmit pe numele reclamantei a fost inregistrat pe rolul fostei Comisii sub nr. X/CC/2006 , iar cu adresa nrX/CC/09 02 2012 Comisia s-a desesizat si a restituit dosarul Primariei Com . M . jud. Dolj in vederea completarii , astfel incat nu intra sub incidenta disp art. 41 alin.1 din legea nr. 165/2013 nereprezentand un ,, dosar aprobat,, ,in sensul legii. Practic dosarul nu a intrat in etapa evaluarii , fiind parcurse doar etapele initiale prev. de legea nr. 247/2005, referitoare la transmitere catre Secretariat si la analiza legalitatii sub aspectul posibilitatii de a fi restituit in natura.
In concluzie dosarul de despagubiri intocmit pentru reclamanta nu se incadreaza in ipoteza reglementata art. 41 alin1 si 3 din legea nr. 165/2013.
Prin urmare, procedura de acordare a masurilor compensatorii pentru imobilul imposibil de restituit in natura este cea reglementata art. 21 din legea in vigoare nr. 165/2013. De altfel, procedura prev. de art 21 din lege este aplicabila chiar si in ipotezele in care exista o hotarare judecatoreasca irevocabila de obligare la emiterea Titlului de despagubire .
Art. 21 din legea nr. 165/2013 statueaza ca ,, (1) In vederea acordarii de masuri compensatorii pentru imobilele care nu pot fi restituite in natura, entitatile investite de lege transmit Secretariatului Comisiei Nationale deciziile care contin propunerea de acordare de masuri compensatorii, intreaga documentatie care a stat la baza emiterii acestora si documentele care atesta situatia juridica a imobilului obiect al restituirii la momentul emiterii deciziei, inclusiv orice inscrisuri cu privire la constructii demolate. (2) Deciziile entitatilor investite de lege vor fi insotite de inscrisuri care atesta imposibilitatea atribuirii in compensare totala sau partiala a unor alte imobile/bunuri/servicii disponibile detinute de entitatea investita de lege.(3) Dispozitiile autoritatilor administratiei publice locale emise potrivit Legii nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se transmit Secretariatului Comisiei Nationale dupa exercitarea controlului de legalitate de catre prefect. Dispozitiile art. 11 alin. (1) si (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, raman aplicabile. (4) Comisiile judetene de fond funciar si Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucuresti pot propune Comisiei Nationale solutionarea cererilor de retrocedare prin acordare de masuri compensatorii potrivit prezentei legi numai dupa epuizarea suprafetelor de teren agricol afectate restituirii in natura, identificate la nivel local. (5) Secretariatul Comisiei Nationale, in baza documentelor transmise, procedeaza la verificarea dosarelor din punctul de vedere al existentei dreptului persoanei care se considera indreptatita la masuri reparatorii. Pentru clarificarea aspectelor din dosar, Secretariatul Comisiei Nationale poate solicita documente in completare entitatilor investite de lege, titularilor dosarelor si oricaror altor institutii care ar putea detine documente relevante. (6) Evaluarea imobilului ce face obiectul deciziei se face prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi de catre Secretariatul Comisiei Nationale si se exprima in puncte. Un punct are valoarea de un leu. (7) Numarul de puncte se stabileste dupa scaderea valorii actualizate a despagubirilor incasate pentru imobilul evaluat conform alin. (6). (8) Ulterior verificarii si evaluarii, la propunerea Secretariatului Comisiei Nationale, Comisia Nationala valideaza sau invalideaza decizia entitatii investite de lege si, dupa caz, aproba punctajul stabilit potrivit alin. (7). (9) In cazul validarii deciziei entitatii investite de lege, Comisia Nationala emite decizia de compensare prin puncte a imobilului preluat in mod abuziv.
In consecinta, observand cu precadere dispozitiile art. 21 alin.8 si 9 din lege ,obligarea noii Comisii Nationale direct la emiterea Titlului de despagubire ar echivala cu o omisiune a etapelor procedurale obligatorii prevazute expres de lege si o imposibilitate de executare .Cu alte cuvinte, in actualul context legislativ aplicabil in cauzele pendinte, cererea reclamantului -intimat apare lipsita de temei juridic.
Apararile intimatei reclamante referitoare la nelegala desesizare si restituire a dosarului nu pot fi cenzurate in actualul context legislativ in care, Secretariatului Comisiei Nationale ii revin astfel de atributii expres prevazute in art.21 din lege si art. 6 din Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale
Apararile formulate de intimata-reclamanta prin ,,Intampinare,, referitoare la nerespectarea termenului rezonabil - garantie a dreptului la un proces echitabil consacrat de art.6 din CEDO, trebuie apreciate si produc consecinte juridice ,doar in masura in care sunt analizate coroborat cu circumstantele concrete ale spetei dar si cu interventiile legislative care au operat pe parcursul procedurii .
Astfel, Curtea are in vedere OUG nr. 4/2012 aprobata cu modificari prin legea nr. 117/2012 care a dispus suspendarea procedurii de evaluare si emitere Titluri in perioada 15 03 2012 -15 05 2013, dar si Hotararea pilot din 12 octombrie 2010, pronuntata in Cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei, prin care au fost suspendate procesele declansate impotriva Romaniei la Curtea Europeana a Drepturilor Omului .
In aceasta hotarare , Curtea Europeana ia nota de sarcina foarte importanta pe care legislatia in materie de bunuri imobile nationalizate o impune bugetului de stat si referitor la care Guvernul recunoaste ca este dificil de suportat. Statul parat trebuie, asadar, sa garanteze prin masuri legale si administrative adecvate respectarea dreptului de proprietate al tuturor persoanelor aflate intr-o situatie similara celei a reclamantelor, tinand cont de principiile enuntate in jurisprudenta Curtii cu privire la aplicarea art. 1 din Protocolul nr. 1 (paragrafele 162—177 de mai sus). Aceste obiective ar putea fi atinse, de exemplu, prin modificarea mecanismului de restituire actual, cu privire la care Curtea a constatat anumite lipsuri, si prin implementarea urgenta a unor proceduri simplificate si eficiente, intemeiate pe masuri legislative si pe o practica judiciara si administrativa coerenta, care sa poata mentine un just echilibru intre diferitele interese in cauza .
Punerea in balanta a drepturilor in cauza si a castigurilor si pierderilor diferitelor persoane afectate de procesul de transformare a economiei si a sistemului juridic al statului constituie un exercitiu de o dificultate deosebita, presupunand interventia diverselor autoritati interne. Prin urmare, Curtea apreciaza ca statului parat trebuie sa i se lase o marja larga de apreciere pentru a alege masurile destinate sa garanteze respectarea drepturilor patrimoniale sau sa reglementeze raporturile de proprietate din tara si pentru punerea lor in aplicare .
In acelasi timp, Curtea apreciaza ca alte exemple de bune practici si de masuri de modificare legislativa, ce respecta principiile impuse de Conventie si de protocoalele sale, oferite de alte state semnatare ale Conventiei, ar putea constitui o sursa de inspiratie pentru guvernul parat (a se vedea in special cauzele Broniowski si Wolkenberg, mentionate mai sus). Astfel, refacerea totala a legislatiei, care sa conduca la reguli de procedura clare si simplificate, ar face sistemul de despagubire mai previzibil in aplicarea sa, spre deosebire de sistemul actual, ale carui prevederi sunt dispersate in mai multe legi, ordonante si hotarari. Plafonarea despagubirilor si esalonarea lor pe o perioada mai lunga ar putea sa reprezinte, de asemenea, masuri capabile sa pastreze un just echilibru intre interesele fostilor proprietari si interesul general.
In concluzie, criticile recurentei sub aspectul lipsei de temei de drept, ca urmare a modificarii cadrului legislativ incident, critici de ordine publica , sunt fondate , astfel incat, in temeiul disp. art. 312 alin.3 C pr. Civila, va admite recursul, va modifica in parte sentinta in sensul ca va respinge actiunea in contradictoriu cu paratul Comisia Nationala, mentinand celelalte dispozitii ale sentintei recurate.
A fost obligata parata Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor sa emita reclamantei decizia reprezentand titlul de despagubire pentru bunurile imposibil de restituit, conform Dispozitiei Primarului comunei M..
A fost respinsa actiunea fata de ANRP.
Impotriva sentintei nr. 115 din data de 15 februarie 2012, pronuntata de Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, in dosarul nr. 16/54/2012, a declarat recurs Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, considerand sentinta nelegala si netemeinica.
I. In motivarea recursului, recurenta parata a sustinut ca instanta de fond in mod gresit a retinut faptul ca autoritatea parata a nesocotit termenul rezonabil reglementat de art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Procedura administrativa reglementata in Titlul VII din Legea nr. 247/2005 este derulata indata ce procedura prevazuta de Legea nr. 10/2001 se finalizeaza prin emiterea dispozitiei ori deciziei motivate, insa nu inainte de transmiterea acestora, insotite fiind de intreaga documentatie ce a constituit dosarul administrativ de la baza emiterii acestora, conform dispozitiilor art. 16 alin. 21 din Titlul VII.
Prin urmare, nu se poate imputa Comisiei Centrale faptul ca, in marea majoritate a dosarelor de despagubire acestea treneaza la entitatile investite cu solutionarea notificarilor.
A mentionat faptul ca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in materie de termen rezonabil stabileste anumite criterii, precum complexitatea cauzei, conduita reclamantului si cea a autoritatilor competente si importanta litigiului pentru reclamant, criterii ce sustin aprecierile sale conform carora considerentele retinute de instanta de fond privind nerespectarea termenului rezonabil de catre Comisia Centrala referitor la emiterea deciziei continand titlul de despagubire in favoarea reclamantului sunt neintemeiate.
II. Instanta de fond a obligat in mod netemeinic direct la emiterea deciziei.
A precizat ca a admite ca poate fi primita actiunea in obligare direct de emitere a deciziei cuprinzand cuantumul despagubirilor, cu trecerea peste etapele administrative, este nu numai nejudicioasa, dar poate conduce si la conjuncturi juridice anormale, si anume, se poate stabili o obligatie intr-un litigiu de contencios administrativ printr-un titlu executoriu in sensul art. 22 din Legea nr. 554/2004, obligatie ce ar trebui sa poata fi adusa la indeplinire de catre autoritatea contractanta in mod voluntar, in caz contrar devenind aplicabile dispozitiile art. 24 din Legea contenciosului administrativ.
Nu in ultimul rand a invederat faptul ca potrivit articolului unic din O.U.G. nr. 4/13.03.2012 s-a suspendat pe o perioada de 6 luni emiterea titlurilor de despagubire.
Considerand ca hotararea pronuntata de prima instanta este lipsita de temei legal, recurenta a solicitat admiterea recursului formulat, modificarea hotararii recurata in sensul respingerii ca neintemeiate a actiunii promovate de reclamanta.
Recursul a fost inregistrat pe rolul I.C.C.J. - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal la data de 09.04.2012 sub nr. 16/54/2012.
Prin incheierea din Camera de Consiliu nr. 1501 din data de 25 februarie 2013, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, in dosarul nr. 16/54/2012, in temeiul dispozitiilor art. XXIII alin. 2 si 4 din Legea nr. 2/2013 s-a scos cauza de pe rol si s-a trimis dosarul, pe cale administrativa, la Curtea de Apel Craiova, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, instanta devenita competenta sa il solutioneze.
I.C.C.J. a retinut ca, in raport cu obiectul litigiului, sub aspectul competentei de solutionare, cauza intra sub incidenta dispozitiilor art. 20 alin. 1 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, astfel cum a fost modificat prin art. X din Legea nr. 2/2013, coroborate cu dispozitiile art. 10 alin. 2 din Legea nr. 554/2004 si ale art. 3 pct. 3 din Codul de procedura civila din 1865, conform carora prezentul recurs se judeca de sectia de contencios administrativ si fiscal a curtii de apel.
Dosarul a fost reinregistrat pe rolul Curtii de Apel Craiova - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, la data de 14.03. 2013 sub nr. 16/64/2012*.
La data de 16.05.2013 intimatul S.A a formulat ,,Intampinare,, solicitand respingerea recursului si mentinerea sentintei ca fiind legala si temeinica.
In aparare a invederat ca dreptul prevazut de art.6 din CEDO, acela privind procesul echitabil, presupune derularea procedurilor contencioase, compuse atat din faza administrativa, cat si din cea jurisdictionala propriu-zisa, intr-un termen rezonabil. Ori acest termen rezonabil mentioneaza partea ca a fost de mult depasit in conditiile in care de la data formularii cererii de restituire au trecut mai mult de 10 ani iar de la data emiterii Dispozitiei 7 ani iar reclamanta inca nu a fost despagubita.
Considera ca obligatia de a emite decizia reprezentand titlul de despagubire, in termen rezonabil a subzistat in sarcina paratei inca de la data luarii in evidenta a dosarului nr.28833/CC, astfel incat intocmirea unei adrese de catre parata prin care solicita anumite completari nu este de natura sa justifice depasirea termenului rezonabil.
In plus, considera ca, autoritatile unui stat nu pot sa invoce chestiuni de organizare a aplicarii legii impotriva dreptului la un proces echitabil, pentru ca aceasta inseamna sa invoce propria culpa in incalcarea CEDO.
Prin incheierea de sedinta din data de 26 iunie 2013, Curtea, in conformitate cu dispozitiile prevazute de art. 4 si art. 18 alin. 3 din Legea nr. 165/2013, a dispus introducerea in cauza a Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor in calitate de recurenta parata, intrucat aceasta a preluat atributiile Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor conform Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv in perioada regimului comunist din Romania.
La data de 22.05.2013 recurenta parata Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor a depus la dosar note de sedinta prin care a solicitat introducerea in cauza a Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor si a invocat exceptia prematuritatii cererii de chemare in judecata, aratand ca dosarul de despagubiri urmeaza a fi analizat in conformitate cu procedura prevazuta de Legea nr. 165/2013.
A fost conceptat si citat legal noul organism ce a preluat atributiile fostei Comisii.
La data de 18.09. 2013, recurenta parata a depus note de sedinta prin care a solicitat a se constata ca cererea introductiva formulata de reclamanta este prematur introdusa, iar in subsidiar neintemeiata.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate, a dispozitiilor legale incidente si sub toate aspectele conform art. 304 ind 1 C pr. civila, cu observarea noului cadru legislativ in vigoare Curtea constata urmatoarele:
La data de 17 05 2013 a fost publicata in Monitorul Oficial legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania.
Potrivit art. 4 din acest act normativ- Dispozitiile prezentei legi se aplica cererilor formulate si depuse, in termen legal, la entitatile investite de lege, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cauzelor in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instantelor, precum si cauzelor aflate pe rolul Curtii Europene a Drepturilor Omului suspendate in temeiul Hotararii-pilot din 12 octombrie 2010, pronuntata in Cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei, la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
In consecinta, acest act normativ reglementeaza noul cadru legislativ prin prisma caruia vor fi analizate motivele de recurs si legalitatea obligatiei Comisiei Nationale la emiterea Titlului de despagubire astfel cum a fost solicitat de reclamant prin actiunea introductiva .
Potrivit Art. 41 alin. (1) din lege ,,Plata sumelor de bani reprezentand despagubiri in dosarele aprobate de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, precum si a sumelor stabilite prin hotarari judecatoresti, ramase definitive si irevocabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se face in termen de 5 ani, in transe anuale egale, incepand cu 1 ianuarie 2014. (2) Cuantumul unei transe nu poate fi mai mic de 5.000 lei.(3) Pentru indeplinirea obligatiilor stabilite la alin. (1), Comisia Nationala emite titluri de despagubire, prin aplicarea procedurii specifice Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor,,.
Din interpretarea dispozitiilor legale sus expuse rezulta ca si Comisia Nationala poate emite Titluri de despagubire in procedura veche specifica Comisiei Centrale constituita potrivit legii nr. 247/2005 , insa doar in ipotezele art. 41 alin.1 , adica doar pentru dosarele aprobate de CNSC .
In speta dosarul de despagubire intocmit pe numele reclamantei a fost inregistrat pe rolul fostei Comisii sub nr. X/CC/2006 , iar cu adresa nrX/CC/09 02 2012 Comisia s-a desesizat si a restituit dosarul Primariei Com . M . jud. Dolj in vederea completarii , astfel incat nu intra sub incidenta disp art. 41 alin.1 din legea nr. 165/2013 nereprezentand un ,, dosar aprobat,, ,in sensul legii. Practic dosarul nu a intrat in etapa evaluarii , fiind parcurse doar etapele initiale prev. de legea nr. 247/2005, referitoare la transmitere catre Secretariat si la analiza legalitatii sub aspectul posibilitatii de a fi restituit in natura.
In concluzie dosarul de despagubiri intocmit pentru reclamanta nu se incadreaza in ipoteza reglementata art. 41 alin1 si 3 din legea nr. 165/2013.
Prin urmare, procedura de acordare a masurilor compensatorii pentru imobilul imposibil de restituit in natura este cea reglementata art. 21 din legea in vigoare nr. 165/2013. De altfel, procedura prev. de art 21 din lege este aplicabila chiar si in ipotezele in care exista o hotarare judecatoreasca irevocabila de obligare la emiterea Titlului de despagubire .
Art. 21 din legea nr. 165/2013 statueaza ca ,, (1) In vederea acordarii de masuri compensatorii pentru imobilele care nu pot fi restituite in natura, entitatile investite de lege transmit Secretariatului Comisiei Nationale deciziile care contin propunerea de acordare de masuri compensatorii, intreaga documentatie care a stat la baza emiterii acestora si documentele care atesta situatia juridica a imobilului obiect al restituirii la momentul emiterii deciziei, inclusiv orice inscrisuri cu privire la constructii demolate. (2) Deciziile entitatilor investite de lege vor fi insotite de inscrisuri care atesta imposibilitatea atribuirii in compensare totala sau partiala a unor alte imobile/bunuri/servicii disponibile detinute de entitatea investita de lege.(3) Dispozitiile autoritatilor administratiei publice locale emise potrivit Legii nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se transmit Secretariatului Comisiei Nationale dupa exercitarea controlului de legalitate de catre prefect. Dispozitiile art. 11 alin. (1) si (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, raman aplicabile. (4) Comisiile judetene de fond funciar si Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucuresti pot propune Comisiei Nationale solutionarea cererilor de retrocedare prin acordare de masuri compensatorii potrivit prezentei legi numai dupa epuizarea suprafetelor de teren agricol afectate restituirii in natura, identificate la nivel local. (5) Secretariatul Comisiei Nationale, in baza documentelor transmise, procedeaza la verificarea dosarelor din punctul de vedere al existentei dreptului persoanei care se considera indreptatita la masuri reparatorii. Pentru clarificarea aspectelor din dosar, Secretariatul Comisiei Nationale poate solicita documente in completare entitatilor investite de lege, titularilor dosarelor si oricaror altor institutii care ar putea detine documente relevante. (6) Evaluarea imobilului ce face obiectul deciziei se face prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi de catre Secretariatul Comisiei Nationale si se exprima in puncte. Un punct are valoarea de un leu. (7) Numarul de puncte se stabileste dupa scaderea valorii actualizate a despagubirilor incasate pentru imobilul evaluat conform alin. (6). (8) Ulterior verificarii si evaluarii, la propunerea Secretariatului Comisiei Nationale, Comisia Nationala valideaza sau invalideaza decizia entitatii investite de lege si, dupa caz, aproba punctajul stabilit potrivit alin. (7). (9) In cazul validarii deciziei entitatii investite de lege, Comisia Nationala emite decizia de compensare prin puncte a imobilului preluat in mod abuziv.
In consecinta, observand cu precadere dispozitiile art. 21 alin.8 si 9 din lege ,obligarea noii Comisii Nationale direct la emiterea Titlului de despagubire ar echivala cu o omisiune a etapelor procedurale obligatorii prevazute expres de lege si o imposibilitate de executare .Cu alte cuvinte, in actualul context legislativ aplicabil in cauzele pendinte, cererea reclamantului -intimat apare lipsita de temei juridic.
Apararile intimatei reclamante referitoare la nelegala desesizare si restituire a dosarului nu pot fi cenzurate in actualul context legislativ in care, Secretariatului Comisiei Nationale ii revin astfel de atributii expres prevazute in art.21 din lege si art. 6 din Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale
Apararile formulate de intimata-reclamanta prin ,,Intampinare,, referitoare la nerespectarea termenului rezonabil - garantie a dreptului la un proces echitabil consacrat de art.6 din CEDO, trebuie apreciate si produc consecinte juridice ,doar in masura in care sunt analizate coroborat cu circumstantele concrete ale spetei dar si cu interventiile legislative care au operat pe parcursul procedurii .
Astfel, Curtea are in vedere OUG nr. 4/2012 aprobata cu modificari prin legea nr. 117/2012 care a dispus suspendarea procedurii de evaluare si emitere Titluri in perioada 15 03 2012 -15 05 2013, dar si Hotararea pilot din 12 octombrie 2010, pronuntata in Cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei, prin care au fost suspendate procesele declansate impotriva Romaniei la Curtea Europeana a Drepturilor Omului .
In aceasta hotarare , Curtea Europeana ia nota de sarcina foarte importanta pe care legislatia in materie de bunuri imobile nationalizate o impune bugetului de stat si referitor la care Guvernul recunoaste ca este dificil de suportat. Statul parat trebuie, asadar, sa garanteze prin masuri legale si administrative adecvate respectarea dreptului de proprietate al tuturor persoanelor aflate intr-o situatie similara celei a reclamantelor, tinand cont de principiile enuntate in jurisprudenta Curtii cu privire la aplicarea art. 1 din Protocolul nr. 1 (paragrafele 162—177 de mai sus). Aceste obiective ar putea fi atinse, de exemplu, prin modificarea mecanismului de restituire actual, cu privire la care Curtea a constatat anumite lipsuri, si prin implementarea urgenta a unor proceduri simplificate si eficiente, intemeiate pe masuri legislative si pe o practica judiciara si administrativa coerenta, care sa poata mentine un just echilibru intre diferitele interese in cauza .
Punerea in balanta a drepturilor in cauza si a castigurilor si pierderilor diferitelor persoane afectate de procesul de transformare a economiei si a sistemului juridic al statului constituie un exercitiu de o dificultate deosebita, presupunand interventia diverselor autoritati interne. Prin urmare, Curtea apreciaza ca statului parat trebuie sa i se lase o marja larga de apreciere pentru a alege masurile destinate sa garanteze respectarea drepturilor patrimoniale sau sa reglementeze raporturile de proprietate din tara si pentru punerea lor in aplicare .
In acelasi timp, Curtea apreciaza ca alte exemple de bune practici si de masuri de modificare legislativa, ce respecta principiile impuse de Conventie si de protocoalele sale, oferite de alte state semnatare ale Conventiei, ar putea constitui o sursa de inspiratie pentru guvernul parat (a se vedea in special cauzele Broniowski si Wolkenberg, mentionate mai sus). Astfel, refacerea totala a legislatiei, care sa conduca la reguli de procedura clare si simplificate, ar face sistemul de despagubire mai previzibil in aplicarea sa, spre deosebire de sistemul actual, ale carui prevederi sunt dispersate in mai multe legi, ordonante si hotarari. Plafonarea despagubirilor si esalonarea lor pe o perioada mai lunga ar putea sa reprezinte, de asemenea, masuri capabile sa pastreze un just echilibru intre interesele fostilor proprietari si interesul general.
In concluzie, criticile recurentei sub aspectul lipsei de temei de drept, ca urmare a modificarii cadrului legislativ incident, critici de ordine publica , sunt fondate , astfel incat, in temeiul disp. art. 312 alin.3 C pr. Civila, va admite recursul, va modifica in parte sentinta in sensul ca va respinge actiunea in contradictoriu cu paratul Comisia Nationala, mentinand celelalte dispozitii ale sentintei recurate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete
Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016