InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Exigibilitatea TVA aferent ,,avansurilor primite de un operator de la Unitatea Administartiv Teritoriala , in cadrul derularii unui contract de investitii si modernizari. Data intocmirii procesului verbal de receptie a lucrarii .

(Decizie nr. 14029 din data de 16.10.2013 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova

 1.Prin sentinta nr. 2694 din 13 martie 2013 pronuntata de Tribunalul Mehedinti in dosarul nr.5586/101/2012 in contradictoriu cu intimata reclamanta SC X a fost admisa contestatia formulata de reclamanta in contradictoriu cu parata Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia de Solutionare a Contestatiilor.
S-a dispus desfiintarea Deciziei nr.229/29.05.2012 emisa de Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor din cadrul ANAF, a Deciziei de impunere nr.F-MC 43/15.02.2012 emisa de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul ANAF si a constatarilor din Raportul de inspectie fiscala nr.F-MC 40/15.0.2012 emis de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul ANAF, cu privire la suma de 122.021 lei, reprezentand TVA necolectat.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs parata ANAF - DIRECTIA DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivarea recursului parata a aratat ca hotararea instantei a fost data cu aplicarea gresita a legii, art.304 pct.9 c.p.c., in ceea ce priveste suma de 122.021 lei, reprezentand taxa pe valoare adaugata.
Invedereaza faptul ca, in mod corect organele de inspectie fiscala au apreciat ca suma de 630.443,67 lei incasata de SC X  de la Primaria Municipiului T.S  reprezinta avansuri pentru care societatea era obligata sa colecteze taxa pe valoarea adaugata la momentul incasarii, respectiv finantarii, in conditiile in care SC X in calitate de operator si gestionar al serviciului public de alimentare cu apa si canalizare s-a comportat ca un cumparator.- revanzator de servicii, respectiv a dedus taxa pe valoarea adaugata achitata prestatorilor pentru lucrarile de investitii in sistemele de alimentare cu apa si canalizare si de epurare efectuate de acestia. Avansurile mentionate reprezinta parti ale sumei subimprumutate Primariei Municip.T.S de catre Ministerul Economiei si Finantelor conform Acordului de imprumut subsidiar nr.333/25.07.2007, suma platita SC X in vederea achitarii partiale a facturilor emise de catre antreprenori.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate, a legislatiei aplicabile si sub toate aspectele, Curtea constata urmatoarele:
Prin Raportul de Inspectie Fiscala nr.F-MC40/15.02.2012 si Decizia de impunere nr.F-MC 43/15.02.2012 s-a dispus majorarea TVA colectata inregistrata in luna noiembrie 2010 cu suma de 122.001 lei aferenta unor avansuri in suma de 630.443,67 lei de la Primaria Municipiului Dr Tr Severin si diminuarea sumei negative a TVA aferenta lunii noiembrie 2010 cu aceeasi suma de 122.001 lei.
S-a respins de la rambursarea solicitata pentru decontul aferent lunii noiembrie 2010 din suma totala solicitata de 338.620 lei, suma de 122.001 lei, fiind stabilit un sold negativ a TVA de 216.599 lei.
Pentru a motiva aceasta solutie, organele fiscale au stabilit ca reclamanta era obligata ca in mod corelativ cu exercitarea dreptului de deducere al TVA - ului aferent facturilor emise de antreprenori, sa colecteze TVA-ul aferent avansurilor primite de la Primaria Dr Tr Severin pentru plata acestor facturi.
In speta, Curtea retine ca reclamanta a actionat ca un antreprenor, achitand facturi avand ca obiect achizitii bunuri/servicii din sumele ( avansurile) acordate de Unitatea Administrativ Teritoriala si a dedus TVA-ul aferent acestor facturi fiscale.
Ca atare, sunt aplicabile dispozitiile Deciziei fiscale nr.6/2011 a Comisiei Centrale Fiscale aprobata prin Ordinul MFP nr.2635/10.10.2011 in consens cu care, serviciile sau achizitiile de bunuri achitate de operatorul-    antreprenor catre terti- contractori sunt practic prestate direct in favoarea Unitatii Administrativ Teritoriale . In consecinta, faptul generator al TVA conform art.1341 alin.7 din Lg.571/2003 intervine cand lucrarea in integralitate,aferenta investitiei, este receptionata, predata prin proces verbal de receptie. Faptul generator de TVA intervine cand Unitatea Administrativ Teritoriala devine proprietar prin preluarea lucrarii in domeniul public.
Prin urmare, doar la data predarii investitiei catre Unitatea Administrativ Teritoriala conform unui proces verbal, are loc si emiterea facturii fiscale finale de catre Unitatea Administrativ Teritoriala catre operatorul de apa - reclamantul - pentru valoarea totala a investitiei cu consecinta fiscala a exercitarii dreptului de deducere TVA de catre Unitatea Administrativ Teritoriala corelativ cu obligatia colectarii TVA aferent facturii fiscale de catre operator.
Cu nerespectarea acestei proceduri, operatorul - reclamantul a dedus TVA aferent avansurilor inca din 2010 insa, Organele fiscale, in mod incorect, fara a sublinia nelegalitatea momentului in care s-a exercitat dreptul de deducere de catre operator, si fara a verifica pe deplin starea de fapt in sensul daca lucrarea este finalizata si predata la data controlului catre Unitatea Administrativ Teritoriala, a obligat nelegal la colectarea in mod corelativ, a TVA-ului aferent avansurilor.
In sustinerea rationamentului  sus  expus  sunt  si  dispozitiile  art.  44 alin.3 din  legea nr.  51/2006  potrivit  carora  daca finantarea este  asigurata  din alocatii  bugetare publice , bunurile  realizate  in cadrul programelor  de investitii apartin domeniului public iar transferul  acestora  in  proprietatea publica  are loc  la  data  finalizarii  investitiei . 
Este adevarat ca scopul impunerii colectarii TVA aferent avansurilor a fost acela al aplicarii principiului neutralitatii TVA, adica al echilibrarii  TVA ului dedus  cu  cel   colectat, insa nu poate fi admisa ideea corectarii unei erori printr-un procedeu la randul sau eronat, lipsit de temei legal.
Pentru aceste motive, nefiind identificate cauze de recurs de ordine publica, cu motivarea sus expusa, in temeiul art.312 alin.1 cod procedura civila, va respinge recursul ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016