InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Evaziune fiscala. Primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca

(Decizie nr. 709 din data de 27.05.2014 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu Infractiuni | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova

Fapta inculpatei de a primi la munca o persoana fara incheierea unui contract individual de munca nu constituie infractiunea de evaziune fiscala prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, deoarece daca legiuitorul ar fi intentionat sa califice aceasta fapta ca si infractiune, nu ar fi conditionat ca numarul de persoane aflate in situatia respectiva sa fie mai mare de 5.

Prin sentinta penala nr.212 din 2 decembrie  2013, Tribunalul Mehedinti, in baza art. 11 pct. 2 lit. a rap. la art. 10 alin.1 lit. b C.p.p., a achitat pe inculpata B. V.C., pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala prevazuta de 9 alin.1 lit. a din legea 241/2005, cu aplicarea art. 41 alin.2 Cod penal.
In baza art.346 alin. 4 C.p.p,  a fost lasata nesolutionata actiunea civila exercitata de partea civila Statul Roman, reprezentat legal de ANAF prin Directia Regionala Generala a Finantelor Publice Craiova.
Cheltuielile judiciare au ramas in sarcina statului.
In fapt s-a retinut ca la data de 10.01.2012, organele de politie s-au sesizat din oficiu cu privire la savarsirea infractiunilor de evaziune fiscala, fapta prev. de  art. 6 si art. 9 alin.1 lit. a din Legea nr. 241/2005 savarsite de invinuita B. V.C. constand in aceea ca, in calitate de administrator la  S.C.“K. D.“S.R.L. Dr.Tr.-Severin, in perioada septembrie 2009 - august 2011, a ascuns sursa impozabila, respectiv a platit un salariu net de 600 lei/lunar numitei L. E., fara a calcula, declara si vira in termen impozitele si contributiile cu retinere la sursa.
  Instanta de fond a aratat ca Legea 53/2003 reglementeaza multiple forme de raspundere a angajatorului, intre care raspunderea contraventionala si raspunderea penala.
Astfel, potrivit art. 260 lin. 1 lit. e din legea 53/2003 constituie contraventie primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca.
Competenta de constatare si sanctionare a acestei contraventii revine inspectorilor de munca.
In situatia in care angajatorul primeste la munca mai mult de 5 persoane, fara a incheia in prealabil contracte de munca, se va antrena raspunderea penala a acestuia, fapta constituind infractiune potrivit art.  264 alin.3 din Legea 53/2003 (o astfel de fapta fiind sanctionata cu inchisoare de la unu la 2 ani sau cu amenda penala).
S-a apreciat ca prin neintocmirea contractului de munca inculpata a comis doar contraventia prevazuta de art. 260 lin. 1 lit. e din legea 53/2003.
Impotriva acestei sentinte au declarat apel Parchetul de pe  langa Tribunalul Mehedinti si partea civila Statul Roman prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Directia Regionala a Finantelor Publice  Craiova prin DGFP Mehedinti.
In motivare procurorul arata ca sunt realizate elementele constitutive ale infractiunii de evaziune fiscala prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, cu aplic.art.41 alin.2 Cod penal, din probe rezultand fara niciun dubiu ca neintocmirea  contractului  de munca a avut drept scop sustragerea de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
Astfel, aspectele ulterioare legate de nedeclararea contractului  la ITM, precum si de necalcularea, neretinerea, nedeclararea si nevirarea impozitelor  si  contributiilor  salariale are valoarea ascunderii bunului  sau sursei impozabile.
A invocat in sprijinul motivelor de apel s.p.nr.50 din 14 decembrie 2012 a tribunalului Covasna.
Partea civila Statul Roman prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Directia Regionala a Finantelor Publice  Craiova prin DGFP Mehedinti in motivare a aratat ca este nelegala solutia de achitare,  in conditiile in care neintocmirea formelor legale a avut drept  scop eludarea impozitelor si a contributiilor datorate din venit.
Ascunderea bunului sau a sursei impozabile s-a facut pe fondul unei forme continue a faptei in cadrul aceleiasi rezolutii infractionale, intrucat din evidenta organului de administrare fiscala a rezultat ca inculpata in anul 2013 figura cu contributii cu retinere la sursa declarate si neachitate in termen pentru perioada septembrie 2009-august 2011, savarsind  atat infractiunea prev.de art.6 din Legea nr.241/2005, cat si infractiunea prev.de art.9  alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005.
A solicitat admiterea actiunii civile si obligarea inculpatei la acoperirea prejudiciului.
Prin decizia penala nr. 709 din 27 mai 2014 a Curtii de Apel Craiova,au fost respinse,ca nefondate,apelurile,cheltuielile judiciare ramanand in sarcina statului.
In motivare,Curtea a aratat urmatoarele:
Potrivit art.9  alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, constituie infractiunea de evaziune fiscala ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
In  speta, s-a retinut ca inculpata in calitate de asociat si administrator unic al SC K. D. SRL Drobeta Turnu Severin, in luna septembrie 2009 a angajat-o, fara forme legale, pe L. E. care in  perioada septembrie 2009- august 201l a lucrat ca muncitor necalificat, desfasurand activitati ca bucatar, s-a ocupat de pregatirea produselor tip fast-food, pentru munca prestata primind un salariu net de 600 lei/luna.
Pentru aceste drepturi  salariale, inculpata nu a calculat, retinut si virat impozite si contributii cu retinere la sursa.
Potrivit art.260 alin.1 lit.e din Legea nr.53/2003 "constituie contraventie si se sanctioneaza astfel urmatoarele fapte: _primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art.16 alin.1, cu amenda de la 10.000 la 20.000  lei pentru fiecare persoana identificata_".
Prin urmare, fapta savarsita de inculpata nu constituie  infractiune, ci contraventia prevazuta de art.260 alin.1 lit.e din Legea nr.53/2003.
Sunt nefondate criticile formulate de parchet si partea civila, potrivit carora sunt realizate elementele constitutive ale infractiunii de evaziune fiscala prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, in conditiile in care o fapta calificata drept contraventie nu poate fi in acelasi timp  si  o infractiune.
Pentru a fi considerata infractiune, fapta, in privinta elementelor  constitutive, trebuie sa difere fata de fapta calificata de un text de lege ca si  contraventie.
In acest sens, sunt dispozitiile art.264 alin.4 din Legea nr.53/2003, potrivit carora "constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoarea de la 3 luni  la 2 ani sau cu amenda, primirea la  munca a mai mult de 5 persoane, indiferent  de cetatenia acestora, fara incheierea unui  contract individual de munca".
Se observa ca legiuitorul face diferenta intre numarul de persoane primite la munca fara incheierea unui  contract individual de munca, calificand ca si infractiune, primirea la munca a mai mult de 5 persoane.
Ori, in speta,  inculpata a primit  la  munca doar o singura persoana.
In acest context, nu se poate spune ca fapta inculpatei de a primi la munca o persoana fara incheierea unui contract individual de munca constituie infractiunea de evaziune fiscala prev.de art.9 alin.1 lit.a din Legea nr.241/2005, deoarece daca legiuitorul ar fi intentionat sa califice aceasta fapta ca si infractiune, nu ar fi conditionat numarul de persoane aflate in situatia respectiva.
In alta ordine de idei, legiuitorul a avut in vedere gravitatea faptei, urmarea produsa prin incalcarea valorii ocrotite de lege, facand diferenta intre faptele care constituie  contraventii  si faptele care constituie infractiuni.
Prin urmare, daca legiuitorul nu a considerat ca fapta inculpatei de a primi la munca o persoana fara incheierea unui  contract individual de munca nu constituie infractiune, potrivit Legii nr.53/2003 nu se poate spune ca aceeasi fapta ar  constitui infractiune, potrivit Legii nr.241/2005, in conditiile in care si in cazul contraventiei prevazuta de art.260 alin.1 lit.e din Legea nr.53/2003, nu se intocmeste contract de munca, nu se calculeaza, nu  se retin, nu se vireaza impozite si contributii potrivit salariului primit de persoana care nu are contract de munca.
Este nefondata critica partii civile, potrivit careia fapta inculpatei ar realiza elementele constitutive ale infractiunii prev.de art.6 din Legea nr.241/2005 in conditiile in care prin rechizitoriu s-a dispus scoaterea de sub urmarire penala a inculpatei pentru aceasta infractiune.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Infractiuni

Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Infractiuni - Decizie nr. 250 din data de 25.10.2016
Infractiuni - Decizie nr. 241 din data de 10.11.2016
TRAFIC DE DROGURI - Sentinta penala nr. 4 din data de 18.01.2017
infractiunea de schimbare, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei fondurilor obtinute din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta - Sentinta penala nr. 65 din data de 16.06.2015
consumul ilicit de droguri - Sentinta penala nr. 173 din data de 05.12.2014
Trafic de droguri - Sentinta penala nr. 158 din data de 22.10.2014
Infractiunile de incaierare ?i ultraj contra bunelor moravuri si tulburarea linistii publice, tentativa la omor calificat. Concursul real de infractiuni - Sentinta penala nr. 66 din data de 23.03.2011
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 261 din data de 22.04.2010
infractiuni privind circulatia pe drumurile publice - Sentinta penala nr. 66 din data de 04.06.2009
- Sentinta civila nr. 306 din data de 17.06.2009
- Sentinta penala nr. 68 din data de 10.06.2009
Recursul inculpatului, declarat pe latura civila, nu este intemeiat, deoarece inculpatul este cel care este obligat sa suporte prejudiciul creat partii civile APIA, prin fapta comisa. Raspunderea civila delictuala a inculpatului intervine pentru fapta pro - Decizie nr. 727/R din data de 23.09.2013
Infractiuni la legi speciale – Calitatea de subiect activ principal, pasiv principal si pasiv secundar la infractiunile prev. la art. 37 alin. 1 si art. 38 alin. 1 din Legea nr. 319/2006 – privind protectia muncii. - Decizie nr. 152 din data de 20.02.2013
Laboratoarele din cadrul Serviciilor Medico Legale Judetene care nu au infiintate, prin hotararea directiilor judetene de sanatate publica si cu avizul institutelor de medicina legala competente, laboratoare de specialitate cum ar fi cele prevazute in ar - Sentinta penala nr. 17/F din data de 20.02.2013
Intemeierea hotararii de condamnare si pe declaratiile date de martor in faza de urmarire penala, in situatia imposibilitatii audierii sale in prima instanta si in recurs, nu incalca dispozitiile art. 6 paragraf 3 lit. d din Conventia Europeana a Dreptur - Decizie nr. 134/R din data de 14.02.2013
Potrivit art.181 alin.2 Cod penal, la stabilirea in concret a gradului de pericol social se tine seama de modul si mijloacele de savarsire a faptei, de scopul urmarit, de imprejurarile in care fapta a fost comisa, de urmarea produsa sau care s-ar fi ... - Decizie nr. 1004/R din data de 02.12.2011
In verificarea dispozitiilor art. 64 alin. 2/2 Cod procedura penala, procedura stabilirii alcoolemiei inculpatului a fost una legala si cu respectarea dispozitiilor in materie. Potrivit art. 14 alin.3 din OMS nr. 376 din 10 aprilie 2006, in situati... - Decizie nr. 895/R din data de 03.11.2011
Legea sanctioneaza persoana depistata in trafic si care pare sub influenta alcoolului, de a se sustrage de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei. In lipsa unor motive temeinice, de natura a justifica refuzul recoltarii pr... - Decizie nr. 733/R din data de 29.09.2011
Trafic de persoane. Trafic de minori. Modalitati alternative de realizare a elementului material. Sedinta de judecata. Caracterul ei secret. Luarea masurii de siguranta a interzicerii exercitarii functiei in indeplinirea careia un inculpat a comis fa... - Decizie nr. 38/Ap din data de 01.03.2011