Contestarea raportului administratorului judiciar cuprinzand descrierea activitatii curente a debitorului in perioada de observatie si platile efectuate. Inadmisibilitate. Investirea instantei prin simpla solicitare de anulare a masurii de achitare a sume
(Decizie nr. 286 din data de 23.04.2015 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)In contextul in care administratorul judiciar nu a luat nici o masura, raportul cuprinzand doar descrierea activitatii curente desfasurate de catre debitoarea aflata in perioada de observatie si trimiterea gresita la dispozitiile art.121 si art.123 din Legea nr.85/2006 vizand distribuirea sumelor realizate in urma lichidarii, nu exista o masura care sa poata fi contestata conform art. 21 din Legea nr. 85/2006.
Platile efectuate de catre debitoarea in perioada de observatie pot fi contestate doar in temeiul dispozitiilor art.46 din Legea nr.85/2006.
Chiar daca debitorul nu a invocat, in drept, dispozitiile art.46 din Legea nr.85/2006, in rem instanta a fost investita cu acest capat de cerere, deoarece contestatoarea a solicitat anularea masurii de achitare a oricaror sume, cu exceptia celor efectuate catre furnizorii de utilitati, precum si repunerea partilor in situatia anterioara, ca efect al nulitatii.
Prin sentinta nr. 1833 din 4 decembrie 2014, pronuntata de judecatorul-sindic de la Tribunalul Dolj - Sectia a II-a Civila in dosarul nr. 9599/63/2014/a3, s-a respins contestatia formulata de contestatorul SCFDCI SRL impotriva raportului lunar intocmit de administratorul judiciar BCSPRL, desemnat sa administreze procedura insolventei debitoarei SCCSRL.
Pentru a hotari astfel, judecatorul sindic a retinut ca, potrivit dispozitiilor art. 21 din lege, administratorul judiciar va depune lunar un raport cuprinzand descrierea modului in care si-a indeplinit atributiile, precum si o justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente in averea debitorului. Raportul se depune la dosarul cauzei, iar un extras se publica in Buletinul procedurilor de insolventa. Masurile luate prin acest raport pot fi contestate de catre debitorul persoana fizica, administratorul special al debitorului persoana juridica, oricare dintre creditori, precum si orice alta persoana interesata, contestatia trebuind sa fie inregistrata in termen de 3 zile de la depunerea raportului.
In cauza, creditoarea SCFDCISRL a formulat o contestatie impotriva raportului lunar, prin care a solicitat anularea masurii de achitare a oricaror sume catre furnizori, salarii si altele (exceptie facand sumele achitate catre furnizorii de utilitati), pe cale de consecinta repunerea partilor in situatia anterioara, precum si obligarea administratorului judiciar de achitare a sumelor rezultate din valorificarea produselor in favoarea contestatoarei, ca reprezentand transformarea in bani a bunului afectat garantiei sale.
Potrivit art.49 din Legea nr. 85/2006, pe perioada de observatie, debitorul va putea sa continue desfasurarea activitatii curente si efectua plati catre creditorii cunoscuti, care se incadreaza in conditiile obisnuite de exercitare a activitatii curente, sub supravegherea administratorului judiciar, daca debitorul a facut cerere de reorganizare si nu i-a fost ridicat dreptul de administrare.
Activitatile curente sunt cele prevazute de art. 3.14 din lege, respectiv activitatile contractate, conform obiectului de activitate, efectuarea operatiunilor de incasare si plati aferente. In speta, debitoarea se afla in perioada de observatie si nu i s-a ridicat dreptul de administrare. Aceasta are ca obiect de activitate comercializarea de produse farmaceutice, fiind astfel necesara efectuarea de incasari si plati necesare activitatii curente.
Instanta a mai constatat ca nu a fost investita cu o cerere in temeiul art. 46 din lege, pentru a analiza respectarea dispozitiilor art. 49 de catre debitoare (o depasire a sferei notiunii de activitate curenta nu este indicata de catre contestatoare) si ca nu se contesta nici o masura pe care administratorul judiciar ar fi luat-o prin raportul lunar.
In raportul sau administratorul judiciar prezinta doar masurile intreprinse de debitoare, sub supravegherea sa, de continuare a activitatii si platile efectuate in acest sens, rezultate din activitatea curenta. De asemenea, art. 121 si 123 nu sunt incidente, deoarece se refera la distribuirea sumelor in faliment.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel contestatoarea SCFDCISRL, care a invocat nelegalitatea hotararii atacate si a sustinut ca este titularul unei garantii asupra stocului de marfa si autorizatiei de functionare, precum si al unui privilegiu pentru incasarea pretului stabilit in contractul de vanzare-cumparare. In consecinta, se impunea anularea masurii de achitare a oricaror sume catre furnizori, salarii si alte asemenea, exceptie facand doar sumele achitate catre furnizorii de utilitati, iar pe cale de consecinta, se impunea repunerea partilor in situatia anterioara. Totodata, era necesara obligarea administratorului judiciar de a achita catre apelanta sumele rezultate din vanzarea bunurilor afectate garantiei sale. In mod gresit prima instanta a apreciat ca raportul administratorului judiciar nu poate fi contestat, deoarece reprezinta doar masurile intreprinse de catre debitoare. Or, administratorul judiciar BCSPRLC, a verificat si aprobat documentele de plata. De altfel, in raport, acesta a facut referire la dispozitiile art.121 alin. 1 si art.123 din Legea nr.85/2006, referitoare la ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunurilor grevate de garantii si, respectiv, a celorlalte bunuri ale debitorului supus procedurii. Ca urmare, administratorul judiciar s-a aflat in eroare cu privire la temeiul de drept al platilor efectuate. In cauza, isi gasesc aplicarea dispozitiile art.2323 din Noul Cod civil, conform carora ipoteca se stramuta asupra pretului sau altor bunuri rezultate din instrainarea bunului ipotecat.
La data de 12.03.2015, intimata debitoare SCCSRL, prin administratorul judiciar BNPC SPRL, a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat si a sustinut ca s-au reluat argumentele de la fond, fara a se formula critici ale hotararii. In cauza s-au criticat platile din activitatea curenta, fara a se invoca o eventuala nulitate conform art.46 si se formuleaza cereri ce nu pot forma obiectul unei contestatii la raport, conform art.21, cereri pe art.39 si de distribuire conform normelor de lichidare, in cauza nefiind intocmit nici macar tabelul definitiv. Platile curente sunt gresit contestate, deoarece s-au respectat prevederile art.3 pct.14, 3 pct.15, art.18, art.49 si art.64 alin. 6 din Legea nr.85/2006.
Din oficiu, Curtea a invocat si a pus in discutie existenta a doua capete de cerere: anularea masurii de achitare a oricaror sume catre furnizori ( exceptie facand furnizorii de utilitati) si obligarea administratorului judiciar de achitare a sumelor rezultate din valorificarea produselor in favoarea SCFDCISRL si nepronuntarea pe capatul de cerere referitor la nulitatea platilor.
Examinand actele si lucrarile cauzei, prin prisma criticilor si apararilor formulate de catre parti si avand in vedere si motivul de apel de ordine publica invocat din oficiu, potrivit prevederilor art.476 alin. si art.477 alin. 1 din Noul Cod de procedura civila, Curtea a retinut urmatoarele:
Art. 21 alin. 1 din Legea nr.85/2006 prevede obligatia administratorului judiciar de a depune lunar un raport referitor la modul in care si-a indeplinit obligatiile, precum si o justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente in averea debitorului.
Potrivit prevederilor art.21 alin. 2 din Legea nr.85/2006, debitorul persoana fizica, administratorul special al debitorului persoana juridica, oricare dintre creditori, precum si orice alta persoana interesata pot face contestatie impotriva masurilor luate de administratorul judiciar.
Contestatia se formuleaza in termen de 3 zile de la depunerea raportului in care se consemneaza masurile atacate, obiectul contestatiei constituindu-l, prin urmare, masurile luate de catre administratorul judiciar, si nicidecum raportul intocmit de acesta.
In cauza, administratorul judiciar nu a luat nicio masura care sa poata fi atacata, acesta descriind doar activitatea curenta desfasurata de catre debitoarea aflata in perioada de observatie si facand o trimitere gresita la dispozitiile, inaplicabile in speta, ale art.121 si art.123 din Legea nr.85/2006, deoarece aceste texte vizeaza exclusiv distribuirea sumelor realizate in urma lichidarii bunurilor din averea debitorului ( distribuiri cu privire la care se intocmeste, potrivit prevederilor art.122 din Legea nr.85/2006, raport la fiecare trei luni calculate de la inceperea lichidarii, raport insotit de plan de distribuire catre creditori, iar potrivit prevederilor art.122 alin. 3, comitetul creditorilor sau orice creditor poate formula contestatie la acest raport si la plan in termen de 15 zile de la afisare).
Prin urmare, platile fiind efectuate de catre debitoarea SCCSRL in perioada de observatie, contestarea acestora nu poate avea loc decat in temeiul dispozitiilor art.46 din Legea nr.85/2006.
Contrar celor retinute in considerentele hotararii atacate, chiar daca SCFDCISRL nu a invocat, in drept, dispozitiile art.46 din Legea nr.85/2006, in rem instanta a fost investita cu acest capat de actiune, deoarece contestatoarea a solicitat anularea masurii de achitare a oricaror sume, cu exceptia celor efectuate catre furnizorii de utilitati, precum si repunerea partilor in situatia anterioara, ca efect al nulitatii, dar prima instanta nu s-a pronuntat asupra acestui petit.
In consecinta, potrivit dispozitiilor art.480 alin. 3 din Codul de procedura civila, intrucat s-a constatat ca in mod gresit prima instanta a solutionat procesul fara a intra in cercetarea fondului, s-a anulat hotararea atacata si s-a retinut cauza, Curtea de Apel urmand sa judece procesul, evocand fondul.
Platile efectuate de catre debitoarea in perioada de observatie pot fi contestate doar in temeiul dispozitiilor art.46 din Legea nr.85/2006.
Chiar daca debitorul nu a invocat, in drept, dispozitiile art.46 din Legea nr.85/2006, in rem instanta a fost investita cu acest capat de cerere, deoarece contestatoarea a solicitat anularea masurii de achitare a oricaror sume, cu exceptia celor efectuate catre furnizorii de utilitati, precum si repunerea partilor in situatia anterioara, ca efect al nulitatii.
Prin sentinta nr. 1833 din 4 decembrie 2014, pronuntata de judecatorul-sindic de la Tribunalul Dolj - Sectia a II-a Civila in dosarul nr. 9599/63/2014/a3, s-a respins contestatia formulata de contestatorul SCFDCI SRL impotriva raportului lunar intocmit de administratorul judiciar BCSPRL, desemnat sa administreze procedura insolventei debitoarei SCCSRL.
Pentru a hotari astfel, judecatorul sindic a retinut ca, potrivit dispozitiilor art. 21 din lege, administratorul judiciar va depune lunar un raport cuprinzand descrierea modului in care si-a indeplinit atributiile, precum si o justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente in averea debitorului. Raportul se depune la dosarul cauzei, iar un extras se publica in Buletinul procedurilor de insolventa. Masurile luate prin acest raport pot fi contestate de catre debitorul persoana fizica, administratorul special al debitorului persoana juridica, oricare dintre creditori, precum si orice alta persoana interesata, contestatia trebuind sa fie inregistrata in termen de 3 zile de la depunerea raportului.
In cauza, creditoarea SCFDCISRL a formulat o contestatie impotriva raportului lunar, prin care a solicitat anularea masurii de achitare a oricaror sume catre furnizori, salarii si altele (exceptie facand sumele achitate catre furnizorii de utilitati), pe cale de consecinta repunerea partilor in situatia anterioara, precum si obligarea administratorului judiciar de achitare a sumelor rezultate din valorificarea produselor in favoarea contestatoarei, ca reprezentand transformarea in bani a bunului afectat garantiei sale.
Potrivit art.49 din Legea nr. 85/2006, pe perioada de observatie, debitorul va putea sa continue desfasurarea activitatii curente si efectua plati catre creditorii cunoscuti, care se incadreaza in conditiile obisnuite de exercitare a activitatii curente, sub supravegherea administratorului judiciar, daca debitorul a facut cerere de reorganizare si nu i-a fost ridicat dreptul de administrare.
Activitatile curente sunt cele prevazute de art. 3.14 din lege, respectiv activitatile contractate, conform obiectului de activitate, efectuarea operatiunilor de incasare si plati aferente. In speta, debitoarea se afla in perioada de observatie si nu i s-a ridicat dreptul de administrare. Aceasta are ca obiect de activitate comercializarea de produse farmaceutice, fiind astfel necesara efectuarea de incasari si plati necesare activitatii curente.
Instanta a mai constatat ca nu a fost investita cu o cerere in temeiul art. 46 din lege, pentru a analiza respectarea dispozitiilor art. 49 de catre debitoare (o depasire a sferei notiunii de activitate curenta nu este indicata de catre contestatoare) si ca nu se contesta nici o masura pe care administratorul judiciar ar fi luat-o prin raportul lunar.
In raportul sau administratorul judiciar prezinta doar masurile intreprinse de debitoare, sub supravegherea sa, de continuare a activitatii si platile efectuate in acest sens, rezultate din activitatea curenta. De asemenea, art. 121 si 123 nu sunt incidente, deoarece se refera la distribuirea sumelor in faliment.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel contestatoarea SCFDCISRL, care a invocat nelegalitatea hotararii atacate si a sustinut ca este titularul unei garantii asupra stocului de marfa si autorizatiei de functionare, precum si al unui privilegiu pentru incasarea pretului stabilit in contractul de vanzare-cumparare. In consecinta, se impunea anularea masurii de achitare a oricaror sume catre furnizori, salarii si alte asemenea, exceptie facand doar sumele achitate catre furnizorii de utilitati, iar pe cale de consecinta, se impunea repunerea partilor in situatia anterioara. Totodata, era necesara obligarea administratorului judiciar de a achita catre apelanta sumele rezultate din vanzarea bunurilor afectate garantiei sale. In mod gresit prima instanta a apreciat ca raportul administratorului judiciar nu poate fi contestat, deoarece reprezinta doar masurile intreprinse de catre debitoare. Or, administratorul judiciar BCSPRLC, a verificat si aprobat documentele de plata. De altfel, in raport, acesta a facut referire la dispozitiile art.121 alin. 1 si art.123 din Legea nr.85/2006, referitoare la ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunurilor grevate de garantii si, respectiv, a celorlalte bunuri ale debitorului supus procedurii. Ca urmare, administratorul judiciar s-a aflat in eroare cu privire la temeiul de drept al platilor efectuate. In cauza, isi gasesc aplicarea dispozitiile art.2323 din Noul Cod civil, conform carora ipoteca se stramuta asupra pretului sau altor bunuri rezultate din instrainarea bunului ipotecat.
La data de 12.03.2015, intimata debitoare SCCSRL, prin administratorul judiciar BNPC SPRL, a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat si a sustinut ca s-au reluat argumentele de la fond, fara a se formula critici ale hotararii. In cauza s-au criticat platile din activitatea curenta, fara a se invoca o eventuala nulitate conform art.46 si se formuleaza cereri ce nu pot forma obiectul unei contestatii la raport, conform art.21, cereri pe art.39 si de distribuire conform normelor de lichidare, in cauza nefiind intocmit nici macar tabelul definitiv. Platile curente sunt gresit contestate, deoarece s-au respectat prevederile art.3 pct.14, 3 pct.15, art.18, art.49 si art.64 alin. 6 din Legea nr.85/2006.
Din oficiu, Curtea a invocat si a pus in discutie existenta a doua capete de cerere: anularea masurii de achitare a oricaror sume catre furnizori ( exceptie facand furnizorii de utilitati) si obligarea administratorului judiciar de achitare a sumelor rezultate din valorificarea produselor in favoarea SCFDCISRL si nepronuntarea pe capatul de cerere referitor la nulitatea platilor.
Examinand actele si lucrarile cauzei, prin prisma criticilor si apararilor formulate de catre parti si avand in vedere si motivul de apel de ordine publica invocat din oficiu, potrivit prevederilor art.476 alin. si art.477 alin. 1 din Noul Cod de procedura civila, Curtea a retinut urmatoarele:
Art. 21 alin. 1 din Legea nr.85/2006 prevede obligatia administratorului judiciar de a depune lunar un raport referitor la modul in care si-a indeplinit obligatiile, precum si o justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente in averea debitorului.
Potrivit prevederilor art.21 alin. 2 din Legea nr.85/2006, debitorul persoana fizica, administratorul special al debitorului persoana juridica, oricare dintre creditori, precum si orice alta persoana interesata pot face contestatie impotriva masurilor luate de administratorul judiciar.
Contestatia se formuleaza in termen de 3 zile de la depunerea raportului in care se consemneaza masurile atacate, obiectul contestatiei constituindu-l, prin urmare, masurile luate de catre administratorul judiciar, si nicidecum raportul intocmit de acesta.
In cauza, administratorul judiciar nu a luat nicio masura care sa poata fi atacata, acesta descriind doar activitatea curenta desfasurata de catre debitoarea aflata in perioada de observatie si facand o trimitere gresita la dispozitiile, inaplicabile in speta, ale art.121 si art.123 din Legea nr.85/2006, deoarece aceste texte vizeaza exclusiv distribuirea sumelor realizate in urma lichidarii bunurilor din averea debitorului ( distribuiri cu privire la care se intocmeste, potrivit prevederilor art.122 din Legea nr.85/2006, raport la fiecare trei luni calculate de la inceperea lichidarii, raport insotit de plan de distribuire catre creditori, iar potrivit prevederilor art.122 alin. 3, comitetul creditorilor sau orice creditor poate formula contestatie la acest raport si la plan in termen de 15 zile de la afisare).
Prin urmare, platile fiind efectuate de catre debitoarea SCCSRL in perioada de observatie, contestarea acestora nu poate avea loc decat in temeiul dispozitiilor art.46 din Legea nr.85/2006.
Contrar celor retinute in considerentele hotararii atacate, chiar daca SCFDCISRL nu a invocat, in drept, dispozitiile art.46 din Legea nr.85/2006, in rem instanta a fost investita cu acest capat de actiune, deoarece contestatoarea a solicitat anularea masurii de achitare a oricaror sume, cu exceptia celor efectuate catre furnizorii de utilitati, precum si repunerea partilor in situatia anterioara, ca efect al nulitatii, dar prima instanta nu s-a pronuntat asupra acestui petit.
In consecinta, potrivit dispozitiilor art.480 alin. 3 din Codul de procedura civila, intrucat s-a constatat ca in mod gresit prima instanta a solutionat procesul fara a intra in cercetarea fondului, s-a anulat hotararea atacata si s-a retinut cauza, Curtea de Apel urmand sa judece procesul, evocand fondul.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete
Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016