InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Cererea de restituire a taxei de poluare , lipsa plangerii prealabile. Inadmisibilitatea actiunii

(Sentinta civila nr. 403 din data de 14.03.2013 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

Potrivit prevederilor art. 7 alin.1)  din Legea nr. 554/2004, inainte de a se adresa instantei de  contecios administrativ , persoana care  considera vatamata intr-un drept  al sau  printr-un act  administrativ individual , trebuie sa solicite  autoritatii  publice emitente , intermen de 30 de zile  de la data comunicarii  actului, anularea, in tot sau in parte a  acestuia.

Prin actiunea inregistrata sub nr. 6038/87/2012, reclamantul D.G.I. a chemat in judecata pe parata A.F.P. VIDELE solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna anularea deciziei de calcul a taxei de poluare pentru autovehicule nr. 388/09.11.2009, precum si restituirea sumei de 1765 lei achitata cu titlu de taxa de poluare, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii reclamantul a aratat ca a achizitionat un autovehicul marca Opel, tip Astra, fabricat in anul 1993, iar pentru a-l inmatricula  in Romania a fost obligat sa plateasca taxa de poluare  in cuantum de 1765 lei, precum si faptul ca taxa achitata, ca urmare a efectului  direct al art. 90 paragraful 1 din Tratat, a fost incasata in mod nelegal.
De asemenea, reclamantul a aratat ca in cauza sunt aplicabile in mod direct prevederile din dreptul comunitar, care au prioritate fata de dreptul intern, asa cum rezulta din art. 148 din Constitutie, care stipuleaza in mod expres faptul ca reglementarile comunitare au prioritate fata de dispozitiile contrare din legislatia interna, data fiind si imprejurarea ca, prin Legea nr. 157/2005, de ratificare a Tratatului de aderare la U.E., Romania si-a sumat obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele comunitatii.
Intrucat, in Romania, stat comunitar, nu se percep taxe de poluare pentru autoturismele produse in Romania, dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele deja inmatriculate intr-un stat comunitar, reclamantul a sustinut ca exista o diferenta de tratament, ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine prevederilor Tratatului CE, incalcand principiul liberei circulatii a marfurilor.
In drept,  au fost invocate  dispozitiile art. 25, art. 28, art. 90 din Tratatul CE, art. 16, art. 148 din Constitutia Romaniei, art. 117 alin. 1 lit. d) din Codul de Procedura Fiscala, iar in  dovedire, reclamantul a depus la dosarul cauzei, in copie, decizia de calcul a taxei de poluare pentru autovehicule, chitanta de plata a taxei, inscrisuri privind achizitionarea autoturismului.
D.G.F.P. Teleorman, in numele paratei A.F.P. Videle, a formulat intampinare prin care a invocat exceptia inadmisibilitatii pe considerentul ca, in cauza, nu a fost indeplinita procedura prealabila, iar in ceea ce priveste fondul cauzei a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, sustinand ca reclamantul nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele in care se poate solicita restituirea taxei.
Examinand actele si lucrarile dosarului in raport de dispozitiile legale incidente, Tribunalul constata ca actiunea este inadmisibila.
Astfel, litigiul dedus judecatii, are ca obiect obligarea paratei A. F. P. Videle, la restituirea taxei de poluare achitata de reclamant pentru inmatricularea autoturismului marca Opel Astra, proprietatea sa.
Potrivit dispozitiile art. 1 si art. 8 din Legea nr. 554/2004, pot fi supuse controlului de legalitate actele administrative tipice, cat si actele administrative asimilate - refuzul nejustificat al unei autoritati publice de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim, ori, dupa caz, faptul de a nu raspunde solicitantului, in termen legal, conform art. 2 alin. 2 din lege, precum si contractele administrative.
Prin urmare, temeiul formularii unei actiuni in contencios administrativ, este reprezentat de existenta uni act administrativ vatamator - un act tipic sau un act asimilat, sub acest din urma aspect fiind avut in vedere refuzul autoritatii publice de a solutiona favorabil cererea persoanei fie nesolutionarea cererii in termenul prevazut de lege.
In cauza, se constata ca anterior sesizarii instantei de contencios administrativ reclamantul nu s-a adresat autoritatii parate cu o cerere prin care sa solicite paratei restituirea taxei achitata cu chitanta seria TS 6, nr. 3082065/09.11.2009.
Ori, atata timp cat persoana nu se adreseaza autoritatii in vederea solutionarii pe cale administrativa a pretentiilor sale, nu poate fi prezumata reaua credinta a celui ce i-ar reveni sarcina solutionarii cererii, astfel ca, in cauza, nu se poate vorbi nici despre un refuz nejustificat de solutionare a unei cereri si nici de refuzul de a raspunde solicitantului in termenul legal.
In consecinta, avand in vedere ca Legea nr. 554/2004 contine prevederea potrivit careia mai inainte de a se adresa instantei de judecata reclamantul trebuie sa se adreseze cu o cerere autoritatii publice, precum si faptul ca acest act normativ presupune, ca si situatie premisa, existenta unui act administrativ pretins vatamator care sa fie contestat in contencios, Tribunalul apreciaza intemeiata exceptia inadmisibilitatii invocata de D.G.F.P. Videle Teleorman, prin intampinarea formulata in numele paratei A.F.P. Videle, motiv pentru care se va respinge ca inadmisibila actiunea formulata de reclamantul D.G.I. in contradictoriu cu parata A.F.P. Videle.
De asemenea, se va respinge, ca nefondata, cererea de chemare in garantie a A.F.M., intrucat desi, potrivit art. 5 alin. 4 din OUG nr. 50/2008 taxa se plateste in numele A.F.M, aceasta se calculeaza si se incaseaza de catre autoritatea fiscala competenta, in cauza de catre A.F.P. Videle, situatie ce rezulta din chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii.
Ca atare, se apreciaza ca in prezenta actiune al carei obiect il reprezinta restituirea taxei pe emisii poluante, obligatia de restituire a taxei nu poate reveni decat autoritatii fiscale care a stabilit si incasat taxa, respectiv A.F.P. Videle.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016