InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Cerere de acordare drepturi banesti de natura salariala. Prevederi legale modificate succesiv prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale . Legalitatea cererii

(Sentinta civila nr. 1378 din data de 10.04.2013 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

In baza  art.1 din Lege art.1 din Legea nr. 15/2008 aprobata cu modificari prin Legea  nr.221/2008 salariile personalului  din invatamant  se majoreaza in trepte.
Procedura de  majorare a fost  modificata succesiv prin mai multe  ordonante de urgenta, declarate neconstitutionale , astfel ca acestea nu sunt apricabile. Prin actiunea  inregistrata  sub nr. 545/87/2013, reclamantul  : Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Teleorman in numele si pentru pentru membrul sau de sindicat:R.M. , in contradictoriu cu paratul : CLUBUL COPIILOR ROSIORII DE VEDE  , a solicitat  ca prin hotararea ce se va pronunta  sa dispuna  obligarea paratului la calculul si plata diferentelor de drepturi  salariale neacordate , rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008 reprezentand  diferenta dintre drepturile salariale efective incasate  si cele cuvenite membrului  de sindicat  in conformitate cu  prevederile Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea O.G. nr. 15/2008 , pentru perioada : 14 septembrie 2009 - 31 decembrie 2009, actualizate  in functie de coeficientul de inflatie pana   la data efectiva a  platii
 In motivarea actiunii arata reclamantul :
         In anul 2008, salarizarea a fost reglementata printr-o succesiune de acte normative emise de Guvernul Romaniei cat si de Parlamentul Romaniei.
 In esenta, precizeaza reclamanta  ca  prin OG nr.15/2008, aprobata prin Legea nr.221/2008 s-a dispus ca incepand cu data de 1 octombrie 2008 valoarea coeficientului de multiplicare pentru salariile personalului didactic sa fie de 400 lei.
   Ulterior publicarii acestor acte normative a fost emisa OG nr.136/2008 pentru stabilirea unor masuri privind salarizarea personalului din invatamant in anul 2008 si in anexele de la acest act normativ, pe intreaga durata a anului 2009, s-a stabilit valoarea coeficientului de multiplicare la 299,933 lei.
Prin decizia nr.1221/12.11.2008 a Curtii Constitutionale a fost admisa exceptia de neconstitutionalitate si s-a constatat ca dispozitiile OUG nr.136/2008 sunt neconstitutionale.
 A mentionat ca urmare a sesizarii Curtii Constitutionale Guvernul a emis OUG nr.151/2008 pentru modificarea si completarea OG nr.15/2008 privind cresterile salariale ce vor fi acordate in anul 2008 personalului din invatamant.
A mai aratat ca prin noua ordonanta nr.1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar, este modificata din nou Legea nr.221/2008, mentinandu-se valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 la 299,933 in loc de 400 lei si in intervalul 01.01.-31.03. 2009, textul acestei ordonante fiind declarat de asemenea neconstitutional .
Pe aceste aspecte s-a pronuntat definitiv ICCJ  - Sectiile Unite , prin decizia nr. 3/04.04.2011 - in dosarul nr. 2/2011, admitandu-se recursurile in interesul legii - in sensul ca dispozitiile OG nr. 15/2008 astfel cum a fost modificata prin Legea nr.221/2008 , constituie temei legal pentru diferenta dintre drepturile salariale cuvenite functiilor  didactice si cele efectiv incasate , cu incepere de la 01.10,2008 si pana la 31.12.2009, decizie obligatorie  conf. art.330 C.p.c.
In drept si-a intemeiat cererea pe dispozitiile art.112 C.p.c.,  art.268 alin.1 lit.c din Codul muncii,  Legea nr. 62/2011,  Legea nr.221/2008 si Constitutia Romaniei.
        In dovedirea cererii formulate, reclamanta  a depus la dosarul cauzei inscrisuri.
         Legal citat in cauza , paratul nu a formulat intampinare si nici nu a propus probe in aparare
      Solutionand cauza, pe baza actelor si lucrarilor de la dosar, Tribunalul a constatat ca actiunea reclamantului este intemeiata.
           Pentru a pronunta aceasta solutie,  a avut in vedere urmatoarele considerente: 
            Persoana in numele si pentru care s-a formulat prezenta actiune, individualizata in tabelul anexa,  respectiv  :R.M., are calitatea de personal didactic,   in cadrul unitatii   de invatamant parate si este   salarizat potrivit prevederilor  O.G. nr. 15/2008  privind cresterile  salariale  ce  s-au acordat in anul 2008 personalului din invatamant, in forma initiala, pana la data de 1.10.2008 si  potrivit prevederilor OUG nr. 151/2008 de modificare a ordonantei mai sus aratate in perioada 1.10.2008 - 31.12.2008, dar si potrivit prevederilor OUG nr. 1/2009, nr. 31/2009 si 41/2009, prin care s-a modificat si completat OG nr. 15/2008, in perioada ianuarie - decembrie 2009.
Pe durata de aplicarea a OG nr. 15/2008,  prin Legea nr. 221/27.10.2008,  s-a majorat valoarea coeficientului de multiplicare , la 400,00 lei, pentru perioada 1.10.2008- 31.12.2008, cuantum care, reprezinta si valoarea de referinta pentru cresterile ulterioare intrarii in vigoare a acestui act normativ.
Membrului de sindicat in  numele si pentru care s-a formulat prezenta actiune nu i-a  fost calculate si acordate drepturile salariale potrivit prevederilor Legii nr. 221/2008, ci potrivit prevederilor OUG nr. 151/2008, prin care, modificandu-se prevederile OG nr. 15/2008, asa cum au fost aprobate si modificate prin Legea nr. 221/2008, s-a stabilit o valoarea a coeficientului de multiplicare  de 299, 933 lei.
Cadrul legal in privinta salarizarii personalului didactic si didactic auxiliar este reprezentat de Legea invatamantului nr. 84/1995, Legea nr. 128/1997 privind salarizarea personalului didactic si, incepand cu data de 1.01.2008, de OG nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si 2009 personalului din invatamant, acte normative in care este prevazut cuantumul salariilor de baza, al sporurilor si al indemnizatiilor de care beneficiaza aceste categorii profesionale.
Salarizarea cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar se realizeaza, potrivit art. 48 din Legea nr. 128/1997, care arata, in al.1, ca salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii, si  o parte variabila, constand in adaosuri, sporuri si alte drepturi salariale suplimentare.
Salariile de baza pentru personalul didactic si didactic auxiliar, se stabilesc pe baza urmatoarelor elemente: valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 si coeficientii de multiplicare prevazuti de anexele 1 si 2.
In Anexa 2 la Legea nr. 128/1997 sunt indicate valorile coeficientilor de multiplicare 1.000 pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar, defalcat pe trei perioade, respectiv: ianuarie- martie 2007, aprilie- septembrie 2007 si octombrie - decembrie 2007.
In anul 2008, prin art. 1 din OG nr. 15 /2008  privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant,   s-a stabilit faptul ca, salariile personalului din invatamantul preuniversitar, pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, si 3, se majoreaza  in trei etape , respectiv :1 ianuarie- 31.03.2008, 1 aprilie - 30 septembrie 2008, 1 octombrie- 31 decembrie 2008, prin majorarea valorii coeficientului de multiplicare 1.000.
Astfel, in perioada 1 ianuarie - 31.03.2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000  a fost   259, 593, in perioada aprilie - 30 septembrie 2008,  de 275,168, iar in perioada 1 octombrie- 31 decembrie 2008  de  291,678 lei.
Coeficientii de multiplicare pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar au fost stabiliti prin anexa 2 la aceasta  ordonanta, diferentiati pe functii didactice, grade didactice, vechime in invatamant si in raport de nivelul studiilor necesare pentru ocuparea functiei, iar pentru personalul didactic auxiliar, coeficientii de multiplicare au fost stabiliti prin anexa 3 pe functii de executie, grade si trepte profesionale si in raport de nivelul studiilor necesare pentru ocuparea functiei.
Acesti coeficienti, care constituie cea de a doua variabila a salariului de baza, pe langa coeficientul de multiplicare 1,000, nu au fost modificati in anii 2008 si 2009.
Prin Legea nr. 221/2008, a fost aprobata cu modificari si completari OG nr. 15/2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, utilizat la stabilirea salariilor de baza ale personalului didactic si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar fiind majorat pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008 la valoarea de 400, 00 lei, spre deosebire de valoarea de 291, 678 lei, stabilita pentru aceeasi perioada prin ordonanta aprobata .
Totodata, prin acelasi art. 1 al.1 lit.c se statueaza faptul ca, pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3, valoarea de 400,00 lei a coeficientului de multiplicare reprezinta si valoarea de referinta a acestui coeficient pentru cresterile ulterioare.
Prin OUG nr. 136/2008 s-a hotarat modificarea OG 15/2008(aprobata cu modificari prin Legea 221/2008), in sensul micsorarii valorii coeficientului de multiplicare 1,000. Prin Decizia 1221/2008 a Curtii Constitutionale OUG 136/2008 a fost declarata neconstitutionala, fiind, ulterior respinsa prin Legea 57/2009.
Ulterior, prin OUG nr. 151/2008, s-au  modificat prevederile OG 15/2008, asa cum a fost aprobata si modificata prin Legea 221/2008, in sensul micsorarii valorii coeficientului de referinta pentru perioada 1 octombrie- 31 decembrie 2008  de la valoarea de 400,000 lei  la valoarea de 299,933 lei   si a reglementarii unei valori a coeficientului de multiplicare 1,000 pentru anul 2009 de  299,933 lei , coeficient ce  a fost avut in vedere la calcului salariului de baza.
Apoi,  prin OUG 1/2009 (publicata in Monitorul Oficial 60 din 30 ianuarie 2009), prin care se modifica si se completeaza OG nr. 15/2008, statueaza  ca, pentru perioada 1 ianuarie- 31 martie 2009 - prin trimitere la anexele 1,2 si 3 din OG 15/2008 asa cum a fost modificata prin OUG 151/2008,  valoarea coeficientului de multiplicare 1.000, ca si element de calcul al salariului de baza alaturi de coeficientii de multiplicare, este cea prevazuta  in anexele 1,2 si 3 ale OG 15/2008, aprobata prin Legea nr. 221/2008, asa cum a fost modificata prin OUG 151/2008, adica valoarea din acest ultim act normativ.
Ulterior, prin art. 2 si 3 din   OUG 31/2009 (publicata in Monitorul oficial 31 din 1 aprilie 2009), tot prin trimitere, in ceea ce priveste valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, la normele juridice din OG nr. 51/2008,  s-a stabilit ca pentru perioada 01.04.2009-31.04.2009 coeficientul de multiplicare 1,000 are tot valoarea de 299,933 lei.
In fine, tot in ceea ce priveste valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, prin prevederile art. 2 din OUG nr. 41/2009( publicata in Monitorul Oficial nr. 286 din 30.04.2009) s-au modificat si completat inca o data prevederile OG nr. 15/2008, tot prin trimitere, la prevederile OG nr. 15/2008, asa cum au fost modificate prin OUG nr. 151/2008, prin care s-a micsorat valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 de la 400 lei la 299,933 lei, stabilindu-se , asadar, ca valoarea coeficientului de multiplicare 1.000 este tot de 299,933 lei si in perioada 1.05.2009- 31.12.2009.
Prevederile articolului I punctul 2 si 3 din OUG 151/2008, adica tocmai prevederile legale prin care valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 era micsorata de la 400 ron,  valoare care trebuia sa fie si valoarea de referinta pentru cresterile ulterioare ale salariilor personalului din invatamant, cum fusese stabilita prin Legea nr. 221/2009, la 299, 933 lei, la care se face trimitere in normele de trimitere cuprinse in OUG nr. 1/2009, nr. 31/2009 si 41/2009, au fost declarate neconstitutionale prin Decizia 842 din 2 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial 464 din 06.07.2009.
Totodata, prin decizia nr. 989/30.06.2009, publicata in Monitorul Oficial nr. 531/31.07.2009, au fost declarate neconstitutionale si prevederile art. 2 si 3 din OUG nr. 1/2009.
In atare situatie, ca urmare a constatarii prin decizii succesive de catre Curtea Constitutionala a neconstitutionalitatii modificarilor aduse de Guvern OG nr. 15/2008,  , Tribunalul considera ca in prezent OG nr. 15/2008 trebuie aplicata de parati  asa cum a fost modificata  prin Legea nr. 221/2008.
Procedandu-se astfel, se da satisfactie dispozitiilor art.1 din Protocolul nr. 1 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului care prevede ca ,, Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa , decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international,,.
In practica CEDO s-a statuat ca notiunea de ,, bunuri,, in sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie , cuprinde atat ,, bunurile actuale,, cat si valori patrimoniale inclusiv , in anumite coditii bine stabilite , creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza suficienta in dreptul intern si in virtutea carora reclamantul poate pretinde cel putin o ,, speranta legitima,, in exercitarea efectiva a dreptului sau ( a se vedea Draon impotriva Frantei  ( MC) , nr.1.513/03, &65, CEDO, 2005-IX).
Ori . reclamantul fiind beneficiarul dispozitiilor OG nr. 15/2008 , asa cum a fost aprobata prin Legea nr. 221/2008 poate  pretinde cel putin o,, speranta legitima,, cu privire la realizarea drepturilor lor referitoare la cresterile salariale .
De altfel , aceasta ,, speranta legitima,,  isi gaseste justificarea si in desele modificari legislative prin interventia Guvernului, care prin ordonante succesive a cautat sa contracareze masurile legislative dispuse de Parlament cu privire la cresterile salariale ale personalului din invatamant( in acest sens a se vedea hotararea impotriva Romaniei , Strain si altii, nr. 57.001/06, &56 , CEDO 2005-VII, 21 iulie 2005).
In speta,  nu s-a dovedit  ingerinta in dreptul reclamantului  cu privire la respectarea drepturilor salariale s-a facut cu respectarea limitarilor reglementate de art. 1 din Protocolul aditional la Conventie.
Astfel, potrivit art. 1 din Protocol , privarea de un bun se poate face daca aceasta este prevazuta de lege, adica de normele interne aplicabile si daca este impusa de o cauza de utilitate pubilca.
Pentru ca o ingerinta sa fie ,, legala ,, aceasta trebuie , pe de o parte sa fie prevazuta de lege, asigurandu-se astfel principiul suprematiei legii, principiu fundamental intr-o societate democratica, iar pe de alta parte sa pastreze un just echilibru intre cerintele interesului general al comunitatii si imperativele apararii dreptului la respecatrea bunurilor reclamantului .
Ori, in cauza se constata ca insasi Curtea Constitutionala a considerat ca normele emise de Guvern si care sa constituie o ingerinta in dreptul la un salariu marit al reclamantului, incalca legea si ca aceste norme nu fac altceva decat sa contracareze unele masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptate de Parlament.
Cat priveste prejudiciul suferit de reclamant si care trebuie acoperit de catre parati, in practica CEDO, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 41 din Conventie , aceasta a stabilit ca reparatia trebuie sa fie echitabila si sa acopere daunele materiale suferite ca urmare a ingerintei produse ( vezi cauza Tarik impotriva Romaniei- hotararea  din  7 din februarie 2008 ).
       Din aceste considerente, se va admite actiunea formulata, urmand a se obliga  parata la calculul si plata catre membrul de sindicat ce are calitatea de reclamant, a diferentelor drepturilor salariale neacordate , rezultate din neaplicarea Legii nr 221/2008, pentru perioada 14.09.2009 - 31 decembrie 2009, actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data platii efective.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016