InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Cerere acordare drepturi de natura salariala. Atributii suplimentare functiei de baza. Spor pentru aplicarea legilor fondului funciar. Nelegalitatea cererii

(Sentinta civila nr. 2 din data de 12.01.2015 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

Prin cererea de chemare in judecata inregistrata la Tribunalul Teleorman  - Sectia Conflicte de Munca Asigurari Sociale si Contencios Administrativ Fiscal sub nr. _/87/2013 din 17.09.2014 reclamanta Institutia Prefectului Judetului Teleorman in contradictoriu cu paratii Primaria comunei Balaci prin Primar iar pentru opozabilitate cu paratii CI, TC, TV si LM a solicitat pronuntarea unei hotarari prin care sa se dispuna anularea Dispozitiei nr.55/30.06.2014 emisa de Primarul comunei Balaci, ca nelegala.. 
In motivare, reclamantul arata ca dispozitia a carei anulare o solicita este emisa cu incalcarea prevederilor Legii nr.263/2006, art.II alin.1 si OUG nr.136/2006 - art.II, art. III alin Ilit. B si alin 3. Prin aceste articole, legiuitorul a stabilit ca acordarea sporului de dificultate pentru implicarea in aplicarea legilor fondului funciar se face inlauntrul unor perioade determinate, respectiv inlauntrul perioadei cuprinsa intre 3 iulie 2006 - 3 iulie 2007 pentru persoanele prevazute la art.11 alin.1 din Legea nr.263/20.06.2006 iar pentru persoanele prevazute la art.1 din OUG nr.136/2006, inlauntrul perioadei cuprinsa intre 28.12.2006 - 28.12.2007.
Reclamantul sustine ca perioada reglementata de art.II alin.1 din Legea nr.263/2006 republicata cu modificari si completari este cuprinsa intre 03.07.2006 - 03.07.2007, ceea ce presupune ca aceasta perioada se instituie pe doi ani bugetari diferiti si tocmai datorita acestui aspect legiuitorul a dispus ca stabilirea salariatilor care beneficiaza de sporul de dificultate sa se faca anual intrucat la stabilirea acestui drept se au in vedere fondurile alocate pentru plata salariilor, acest aspect rezultand in mod clar din expresia "in limita fondurilor alocate pentru plata salariatilor:"
Cele doua prevederi legale care reglementeaza perioada inauntrul careia se acorda sporul de dificultate pentru implicarea in aplicarea prevederilor legilor fondului funciar sunt norme cu caracter temporar in sensul dispozitiilor art.55 alin.3 din legea nr.24/2000.
Prevederea din Legea nr.263/2006 conform careia "stabilirea salariatilor care beneficiaza de acest drept si cuantumul sporului ce se acorda se face anual de catre conducatorul institutiei sustine reclamantul ca nu este de natura sa fie interpretata in sensul ca sporul se acorda an de an pe durata existentei comisiei de aplicare a legilor fondului funciar ca fiind vorba de 2 ani bugetari diferiti (03.07.2006 - 03.07.2007), stabilirea salariatilor se face pentru  fiecare an in parte, dar cu respectarea  termenului de acordare a sporului.
In conditiile in care perioada reglementata de legiuitor pentru acordarea sporului de dificultate pentru implementarea in aplicarea legilor fondului funciar a expirat, nu mai exista temei legal pentru a emite in prezent un act administrativ similar celui a carui anulare se solicita.
Reclamantul si-a intemeiat cererea de chemare in judecata pe dispozitiile Legii nr.340/2004, Legea nr.554/2004; Legea nr.215/2001, Legea nr.263/2006, OUG nr.136/2006, Legea nr.24/2000, Legea nr.18/1991.
A fost anexata cererii de chemare in judecata in xerocopie Dispozitie nr. 55/30.06.2014 emisa de Primarul comunei Balaci, Ordin nr. 466/02.11.2012 emis de prefectul judetului Teleorman. 
La 15.10.2014 este primita la dosar intampinare formulata de parat Primarul comunei Balaci prin care solicita respingerea actiunii formulata de reclamant ca neintemeiata. Componenta comisiei comunale de fond funciar a fost actualizata in temeiul art. 12 din Legea nr. 18/1991 prin Ordin emis de prefect nr. 466/02.11.2012. Activitatea comisiei locale de fond funciar Balaci  nu a incetat iar dispozitiile art. II din Legea nr. 263/2006 si cele ale OUG 136/2006 nu sunt imperative in sensul de a limita perioada pentru care se acorda sporul de dificultate pentru membrii comisiei de fond funciar la o singura perioada calendaristica. Prin articolul III  din OUG 136/2006 se completeaza prevederile Legii nr. 236/2006 cu o categorie de persoane care ocupa functii de demnitate publica, alese sau numite in administratia publica centrala si locala. Nu a fost emis un ordin al prefectului privind incetarea activitatii comisiilor de fond funciar potrivit art. 116 alin. 5 cap X din Legea nr. 18/1991. Sporul solicitat de reclamanti are la baza legi in vigoare, Legea nr. 263/2006 si OUG nr. 136/2006. Paratul sustine ca dispozitia contestata in aceasta cauza este emisa de autoritatea competenta material si teritorial si in limitele acestei competente, continutul dispozitiei este conform cu legea in baza careia este emisa, corespunde scopului urmarit de lege si este emisa cu respectarea procedurii.
La nivelul comunei Balaci arata paratul, aplicarea legii fondului funciar nu s-a finalizat astfel ca activitatea comisiei nu a incetat.
Paratul a anexat cererii de chemare in judecata practica judiciara.
Instanta analizand actele si lucrarile dosarului si dispozitiile legale aplicabile in cauza de fata, constata si retine:
Prin Dispozitia nr. 55/30.06.2014 Primarul comunei Balaci stabileste acordarea unui spor lunar de dificultate in procent de 50% din indemnizatia lunara de incadrare primarului, viceprimarului comunei Balaci implicati in mod direct in aplicarea legilor fondului funciar, membri in comisia locala de fond funciar a comunei Balaci, comisie constituita in temeiul art. 12 din Legea nr. 18/1991  pentru activitatea desfasurata la comisia locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Balaci  incepand cu data prezentei dispozitii avand in vedere prevederile art. II alin 1 din Legea nr. 263/2006 (art. I alin 1).
Conform art. II alin. 1 din Legea nr. 263/2006 completata cu OUG 136/2006 paratii TV secretar comisie, LM, consilier juridic in cadrul institutiei prefectului, membrii in comisia locala de fond funciar a comunei Balaci constituita in baza art. 12 din Legea nr. 18/1991, beneficiaza de un spor de dificultate de 50% din salariul lunar de incadrare incepand cu data prezentei dispozitii.
Art. II alin. 1 din Legea nr. 263/2006  prevede ca salariatii institutiilor publice  implicati in mod direct  in aplicarea legilor fondului funciar , membrii in comisiile constituite in baza art. 12 din  Legea nr. 18/1991 republicata, cu modificari si completari beneficiaza de un spor lunar  de dificultate de pana la 50 % din salariul lunar de incadrare pe o perioada  de un an, de la data intrarii in vigoare a acestei legi. OUG nr.136/2006 stabileste la art.II ca sporul de dificultate prevazut la art.I se asigura din bugetele administratiei publice centrale sau locale la nivelul carora sunt alese sau numite persoanele respective si se acorda pe o perioada de un an, calculata cu incepere de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Din continutul dispozitiilor Legii nr.263/2006 pentru aplicarea OUG nr.209/2005 pentru modificarea si  completarea unor acte normative in domeniul proprietatii, rezulta ca acest spor de dificultate de pana 50% din salariul de incadrare se acorda pe o perioada de un an de la data intrarii in vigoare a legii  si numai in mod exceptional in perioada imediat urmatoare si nu sine die. Art. 7 din Legea nr. 284/2010 Anexa I prevede ca functionarii publici au dreptul la acordarea de indemnizatii stabilite pentru activitati suplimentare la care sunt desemnati sa participe in cadrul unor comisii organizate in conditiile legii (lit. a) iar aceste drepturi se acorda in conditiile si limitele prevazute in actele normative prin care sunt reglementate. Or, instanta constata ca activitatea comisiilor locale de fond funciar nu mai este reglementata din punct de vedere legal actualele reglementari ale Legii nr. 165/2013 nefiind retinute la emiterea dispozitiei contestata in aceasta cauza ce mentioneaza  acordarea sporurilor pe o perioada nelimitata in timp.
Pe de  alta parte dupa o perioada mai mare de 20 ani de la intrarea in vigoare a legii fondului funciar si avand in vedere  activitatea sporadica ce se desfasoara in prezent de catre comisiile de fond funciar acest spor de pana la jumatate din salariul de incadrare nu se mai justifica si nu incurajeaza procesul de finalizare a fondului funciar.
Stabilirea  salariatilor care beneficiaza de acest drept  si a cuantumului sporului ce se acorda, se face  anual de catre conducatorul institutiei implicata in aplicarea dispozitiilor legale  privind reconstituirea  dreptului de proprietate asupra proprietatii  funciare , in limita fondurilor  alocate  pentru plata salariilor .
Comisia constituita in baza  art. 12 din Legea nr. 18/1991 nu a fost  desfiintata prin ordin al prefectului si cu privire la activitatea desfasurata de aceasta in indeplinirea atributiilor  prevazute de H.G. nr. 890/2005 exista prezumtia ca  desfasoara activitate  permanent.
Totusi, legiuitorul impune ca anual cuantumul sporului de dificultate acordat membrilor comisiei sa fie stabilit in  functie de fondurile alocate pentru plata  salariilor, precum si de  nominalizarea salariatilor care beneficiaza de acest drept .
Aceste  conditii au fost impuse de legiuitor tocmai pentru a  determina  o analiza a  volumului  de activitate  a comisiei , anual , care sa justifice sau  nu prelungirea  pentru inca o perioada de un an a activitatii comisiei de fond  funciar cu atat mai mult cu cat acest spor este variabil. Dispozitia emisa de primar este act administrativ supus controlului de legalitate iar motivarea acestuia este obligatorie pentru a permite exercitarea acestui control, verificarea incadrarii in procentele prevazute de lege si fata de volumul de activitate a acestor comisii
Din Dispozitia depusa la dosar  rezulta ca  stabilirea membrilor comisiei si acordarea sporului de dificultate  lunar la salariul de baza si indemnizatia de conducere  se face  din oficiu  de la o  perioada la alta, in cauza de fata fiind emisa dispozitia cu acordarea acestor sporuri pe perioada nelimitata de timp mentionandu-se numai data de inceput a perioadei, data emiterii dispozitiei,, prin  mentionarea textelor de lege care  contin reglementari cu caracter  general privind infiintarea  comisiei  de fond funciar , fara o analiza  efectiva  a activitatii  desfasurata de  comisia de fond  funciar , o analiza comparativa privind incarcatura  activitatii  acesteia prin raportare la perioada  anterioara , prezentarea motivelor  care sa determine atat cuantificarea sporului de dificultate cat  si  numarul  membrilor comisiei de fond funciar, situatii care sa justifice incadrarea intr-un anumit procent a sporului acordat.
Mai mult, Dispozitia contestata in aceasta  cauza este emisa la data de 30 iunie 2014, data la care au intrat in vigoare dispozitiile Legii nr.165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire in natura  sau prin echivalent  a imobilelor  preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania- in vigoare din 17 mai 2013- care stabileste in sarcina comisiei locale de fond funciar constituita in baza Legii nr.18/1991 atributii in procesul de restabilire a masurilor reparatorii .
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a  prezentei legi la nivelul fiecarei unitati administrativ teritoriale se constituie prin ordin al prefectului comisia locala pentru inventarierea terenurilor competenta acesteia fiind  prevazuta de art.5 alin.2 din lege: un reprezentant al institutiei prefectului care are si calitatea de presedinte al comisiei, primarul localitatii, secretarul acesteia un specialist in masuratori  topografice si in identificarea tarlalelor si parcelelor din cadrul unitatii administrativ teritoriale, un reprezentant al oficiului teritorial de cadastru si publicitate imobiliara s.a.., termenul de  intocmire a situatiei terenurilor  agricole este de 180 de zile de la data constituirii comisiei iar art.7 stipuleaza ca pana la intocmirea situatiei centralizatoare la nivel local, se suspenda emiterea hotararilor de validare /inventariere de catre comisiile judetene de fond funciar, eliberarea titlurilor de proprietate, punerea in posesie  de catre comisiile locale de fond funciar si orice alte proceduri administrative in domeniul restituirii fondului funciar.
Aceste dispozitii, ale alin.1, nu sunt aplicabile in cazul hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile.
Prin urmare, dispozitia emisa de Primarul comunei Balaci la data de 30.06.2014 pentru acordarea sporului de dificultate membrilor comisiei locale de fond funciar incepand cu 30.06.2014, data la care Legea nr.165/2013 era in vigoare, este nelegala.
Ordinul emis de prefect nr. 466/02.11.2012 nu corespunde actualelor reglementari legale, nu are ca temei juridic prevederile Legii nr.165/2013
Fata de considerentele de fapt si de drept  mai sus expuse , actiunea formulata de reclamant conform art. 3 si art.18 din Legea nr. 554 /2004  este intemeiata  si urmeaza a fi admisa cu consecinta anularii Dispozitiei nr. 55/30.06.2014 emisa de Primarul comunei Balaci.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016