Contencios administrativ-fiscal. Cererea personalului incadrat la Ministerul Administratiei si Internelor, posesor al decoratiilor "Meritul militar" si "In serviciul armatei" de stabilire a impozitului diminuat si restituirea impozitului calculat sup...
(Sentinta civila nr. 49F din data de 21.01.2008 pronuntata de Tribunalul Ialomita)Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal la data de 30 noiembrie 2007, sub nr.3722/98/2007( nr. vechi 2543/30.11.2007), reclamantul H.C., cu domiciliul in municipiul Slobozia, judetul Ialomita, a chemat in judecata paratii MINISTERUL DE INTERNE SI REFORMA ADMINISTRATIVA, cu sediul in Bucuresti, str.Piata Revolutiei, nr.1A, sector 1, INSPECTORATUL JUDETEAN DE POLITIE IALOMITA, cu sediul in municipiul Slobozia, B-dul Matei Basarab, nr.13-15, judetul Ialomita si MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR, cu sediul in Bucuresti, str.Apollodor, nr.17, sector 5, solicitand obligarea acestora la plata sumelor banesti cuvenite si neachitate ca urmare a reducerii impozitului pe venitul din salariu cu 40%, pentru perioada 01 ianuarie 2000 - 25.11.2001 si 50% pentru perioada 26 noiembrie 2001 - 31 decembrie 2005, sume actualizate cu indicele de inflatie si dobanda aferenta, de la data nasterii drepturilor si pana la data efectuarii platii.
De asemenea, obligarea paratului Ministerului Economiei si Finantelor sa cuprinda in bugetul propriu sumele necesare platii drepturilor solicitate de reclamant si sa vireze catre paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa aceste fonduri .
In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca in calitate de politist a fost decorat cu diferite ordine militare, situatie in care ar fi trebuit sa beneficieze de o reducere a impozitului pe venitul din salariu de 30% , 40%, respectiv 50%, potrivit Legii nr.80/1995, privind Statutul cadrelor militare si Legii nr.360/2002 privind Statutul politistului .
Desi prevederile Legii nr.80/1995, in legatura cu reducerea impozitului pe venit din salariu al cadrelor militare au fost abrogate partial in baza art.86 alin.9 din O.G. nr.73/1999, privind impozitul pe venit, acest ultim act normativ prohibitiv a fost respins prin Legea nr.206/2002, astfel incat, considera reclamantul, dreptul de a beneficia de reducerea impozitului pe venit a fost si este in continuare suspendat fara temei legal .
De altfel, neacordarea acestui drept duce si la incalcarea dispozitiilor art.42 din Constitutia Romaniei, privind dreptul la norme de protectie sociala si art.53 din acelasi act normativ cu privire la restrangerea exercitarii unor drepturi ca si art.38 din Codul muncii, care prevede in mod imperativ ca drepturile persoanelor incadrate in munca nu pot face obiectul vreunei tranzactii, renuntari sau limitari .
De aceea, fiind un drept castigat derivat dintr-un raport de munca reducerea de impozit pe venit nu poate fi anulata prin actele normative mentionate mai sus.
In dovedirea cererii sale, reclamantul a solicitat proba cu inscrisuri .
In drept, reclamantul si-a intemeiat cererea sa pe dispozitiile art.41 din Constitutia Romaniei, Legea nr.80/1995, legea nr.360/2002 si Legea nr.573/2004 .
Cererea este legal scutita de taxa de timbru, potrivit art.117, raportat la art.15 lit.a din Legea nr.146/1997 si art. 285 din Legea nr.53/2003 .
Prin intampinare, paratul I.P.J. Ialomita a solicitat respingerea actiunii reclamantului, ca fiind neintemeiata, intrucat pe de o parte Codul fiscal nu exclude pe politisti de la plata impozitului pe salarii, iar pe de alta parte Legea nr. 360/2002, privind statutul politistului nu prevede ca politistul caruia i s-au conferit ordine si medalii sa beneficieze de reducere de impozit pe venit, iar daca ar fi prevazut aceasta n-ar fi avut aplicabilitate fata de dispozitiile art.298 pct.44 Cod fiscal .
La randul sau, paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa a formulat cerere de chemare in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor, solicitand ca in situatia in care este admisa actiunea reclamantului, chematul in garantie sa fie obligat sa vireze paratului sumele necesare acoperirii drepturilor acordate reclamantului .
In drept, paratul si-a intemeiat cererea sa de chemare in garantie pe dispozitiile art.60 - 63 Cod procedura civila .
Prin intampinare, acelasi parat a ridicat exceptia prescrierii dreptului la actiune al reclamantului pentru sumele pretinse pe perioada anterioara datei de 30 noiembrie 2004, avand in vedere dispozitiile art.1 alin.1 si art. 3 alin.1 din Decretul nr.167/1958, privitor la prescriptia extinctiva .
Pe fondul cauzei, a solicitat respingerea actiunii reclamantului, ca fiind neintemeiata avand in vedere ca abrogarea dispusa prin O.G. nr.73/1999 are caracter definitiv .
In sustinerea acestei interpretari se invoca si Decizia nr.55 din 4 iunie 2007, pronuntata de Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie cu ocazia solutionarii unui recurs in interesul legii si care este obligatorie pentru instante, potrivit art.329 alin.3 Cod procedura civila .
In sfarsit, chematul in garantie Ministerul Economiei si Finantelor, pe cale de exceptie, a invocat lipsa calitatii sale procesuale pasive si inadmisibilitatea cererii de chemare in garantie .
Referitor la prima exceptie, Ministerul Economiei si Finantelor a aratat ca nu poate avea calitate procesuala pasiva, intrucat este ordonator principal de credite pentru institutiile din subordinea sa neputand fi obligat la plata unor drepturi pentru salariatii altor institutii cu care nu se afla in raporturi juridice .
Cu privire la a doua exceptie, se invoca faptul ca in cauza nu sunt indeplinite conditiile art.60-63 Cod procedura civila, intrucat intre paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa si chematul in garantie Ministerul Economiei si Finantelor nu exista nici o obligatie de garantie, Guvernul fiind cel raspunzator de realizarea prevederilor bugetare si repartizarea ordonatorilor principali de credite de sume de la bugetul de stat conform destinatiilor bugetare stabilite in conformitate cu legea bugetara anuala.
Din actele si lucrarile dosarului tribunalul retine urmatoarele:
Mai intai, in conditiile art.137 alin.1 Cod procedura civila, cu privire la exceptiile ridicate, tribunalul stabileste urmatoarele:
Exceptia prescrierii dreptului reclamantului de a solicita sumele cuvenite ca urmare a reducerii impozitului pe salariu pentru perioada anterioara datei de 31.XI.2004 apare ca fondata.
Astfel, in conditiile dispozitiile art.117 din Legea 188/1999, rezulta ca prevederile privind legislatia functionarilor publici se completeaza cu reglementarile din legislatia muncii si cele din dreptul comun civil.
Asa fiind, rezulta ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art.73 lit. d din Legea nr.168/1999, potrivit cu care termenul pentru introducerea unor cereri de natura celor formulate de reclamant este de 3 ani si curge de la data producerii pagubei, respectiv data virarii impozitului pentru fiecare luna de salariu .
Prin urmare, rezulta ca in raport de data introducerii cererii - 30.XI.2007 dreptul reclamantului de a pretinde sume cuvenite anterior datei de 30.XI.2004 este prescris.
Intemeiata apare si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Economiei si Finantelor.
Astfel, chemarea in judecata de reclamant a Ministerului Economiei si Finantelor, in calitate de parat si solicitarea obligarii acestuia la plata drepturilor pretinse prin cererea introductiva, nu este justificata legal atata timp cat intre acestia nu exista raportul juridic dedus judecatii, raport nascut din calitatea reclamantului de politist si care se realizeaza intre acesta si ceilalti doi parati ai cauzei si care genereaza drepturi si obligatii reciproce numai pentru acestia .
Prin urmare, neexistand identitate intre persoana paratului Ministerul Economiei si Finantelor si cel obligat in raportul dedus judecatii, exceptia lipsei calitatii procesuale pasive urmeaza a fi admisa ca fondata, iar actiunea reclamantului indreptata impotriva Ministerului Economiei si Finantelor urmeaza a fi respinsa ca fiind indreptata impotriva unei persoane lipsita de calitate procesuala pasiva.
In acelasi timp insa exceptia inadmisibilitatii cererii de chemare in garantie, exceptie ridicata de Ministerul Economiei si Finantelor, urmeaza a fi respinsa ca nefondata.
Potrivit art.4 din Legea 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, angajarea cheltuielilor din bugetul aprobat Ministerului de Interne si Reforma Administrativa se face numai in limita creditelor bugetare aprobate si orice utilizare a creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate, determina atragerea raspunderii celor vinovati, in conditiile art.72 din acelasi act normativ.
Dispozitiile art.19 lit.g si art.28 lit. e din acelasi act normativ prevad ca proiectele legilor bugetare anuale se elaboreaza de catre Guvern, prin Ministerul Economiei si Finantelor, pe baza propunerilor de cheltuieli detailate ale ordonatorilor principali de credite. In aceste circumstante legale corect a fost formulata cererea de chemare in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor tinand seama si de faptul ca in conditiile in care cererea de deschidere de credite bugetare in vederea achitarii drepturilor pretinse de reclamant nu ar fi aprobata de chematul in garantie, paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa ar fi pus in situatia de a nu putea asigura fondurile necesare solicitate prin actiune (in acest sens decizia civila nr.2665/R din 29.09.2006 a Curtii de Apel Bucuresti Sectia a VII-a Civila).
Pe fondul cauzei, tribunalul retine urmatoarele:
Potrivit inscrisurilor aflate la dosarul cauzei rezulta ca reclamantul, in calitate de politist, a fost decorat cu diferite merite militare.
Prin art.10 din Legea 80/1995, privind statutul cadrelor militare s-a prevazut ca beneficiaza de o reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40 % si respectiv 50 % cadrele militare in activitate decorate cu Ordinul ,,Meritul Militar" clasele III, II si I.
Ulterior, prin art.86 din OG nr.73/1999, privind impozitul pe venit au fost abrogate prevederile art.10 din Legea 80/1995 referitoare la reducerea impozitului pe venit si dispozitiile OG nr.73/1999 au fost abrogate apoi prin O.G nr.7/2001 privind impozitul pe venit, intrata in vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
In urma abrogarii OG nr.73/1999 prin OG nr.7/2001, prima ordonanta a fost respinsa prin Legea 206/2002, iar la randul sau O.G nr.7/2001 a ramas in vigoare pana la abrogarea sa odata cu intrarea in vigoare a noului Cod fiscal la 1 ianuarie 2004.
Rezulta din examinarea reglementarilor ulterioare Legii nr.80/1995 ca in nici una din acestea nu a mai fost inclusa facilitatea reducerii de impozit pe venitul salarial prevazuta de art.10 din aceasta lege.
Potrivit art.62 din Legea nr.24/2000, privind normele de tehnica legislativa, prevederile cuprinse intr-un act normativ, contrare unei noi reglementari de acelasi nivel sau de nivel superior trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totala sau partiala. Abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are caracter definitiv.
Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se repuna in vigoare actul normativ initial, facand exceptie numai prevederile din Ordonantele Guvernului, care au prevazut norme de abrogare si au fost respinse prin lege de catre Parlament.
In speta, art.10 din Legea nr.80/1995 a fost abrogat de dispozitiile art.86 din O.G. nr.73/1999 iar aceasta din urma ordonanta a fost la randul sau abrogata de noul act normativ care reglementa acest tip de impozit respectiv O.G.nr.7/2001.
In aceste conditii, nu mai are nici o relevanta faptul ca la data de 24 aprilie 2002 prin Legea nr.206/2002 a fost respinsa O.G. nr.73/1999 intrucat aceasta ordonanta fusese deja abrogata expres si inlocuita de noua reglementare a impozitului pe venit cuprinsa in O.G. nr.7/2001, in acord cu prevederile art.62 alin.1 din Legea nr.24/2000 asa incat proiectul de lege a ramas fara obiect.
In acest sens s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr.55/2007 intr-un recurs in interesul legii, decizie obligatorie in conformitate cu prevederile art.329 alin.3 partea finala din Codul de procedura civila.
Prin decizia nr.55/2007, admitandu-se recursul in interesul legii, s-a stabilit ca, art.10 din Legea nr.80/1995 privind Statul Cadrelor Militare a fost abrogat cu caracter definitiv prin O.G. nr.73/1999 privind impozitul pe venit.
Nici legile speciale care reglementeaza Statutul Politistului, deoarece fac trimitere la art.10 din Legea nr.80/1995, abrogat, nu instituie facilitatile fiscale pretinse de reclamant.
In consecinta, aceasta fiind interpretarea legii, pe fond, actiunea reclamantului urmeaza a fi respinsa.
Nu se poate retine incalcarea dispozitiilor prevazute de Constitutie la art.41 alin.2 si art.53, in cauza drepturile invocate de reclamant nu fac parte din categoria masurilor de protectie, iar pe de alta parte facilitatile de impozitare reglementate de o lege au fost suprimate tot printr-o lege in acord cu prevederile Constitutiei .
De asemenea, in cauza nu-si gasesc aplicarea nici dispozitiile art.38 din Codul muncii, intrucat nu este vorba de o tranzactie in legatura cu renuntarea sau limitarea unor drepturi recunoscute reclamantului prin lege .
Respingandu-se pe fond actiunea principala, ca o consecinta, urmeaza a se respinge si cererea de chemare in garantie formulata de paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa, impotriva Ministerului Economiei si Finantelor .
Acestea fiind considerentele, tribunalul urmeaza a admite ca fondata exceptia prescrierii dreptului la actiune al reclamantului, privind plata drepturilor pretinse anterior datei de 30 noiembrie 2004 si va respinge actiunea acestuia, ca prescrisa pentru aceasta perioada .
Va admite ca fondata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Economiei si Finantelor si va respinge exceptia inadmisibilitatii cererii de chemare in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor de catre paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa .
Va respinge ca neintemeiata cererea formulata de reclamantul M.S., impotriva paratilor Inspectoratul Judetean de Politie al Judetului Ialomita si Ministerul de Interne si Reforma Administrativa si, fata de Ministerul Economiei si Finantelor, ca fiind indreptata impotriva unei persoane lipsite de calitate procesuala pasiva .
Va respinge ca neintemeiata cererea de chemare in garantie formulata de paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa, impotriva Ministerului Economiei si Finantelor .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati �impozit pe spectacole�. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006