LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV - FISCAL. APLICAREA DISPOZITIILOR ART.256 ALIN.3 DIN LEGEA NR.571/2003 NU REPREZINTA O DUBLA IMPUNERE
(Sentinta civila nr. 1371F din data de 26.10.2009 pronuntata de Tribunalul Ialomita)Reclamantii C.C. si C.I. au chemat in judecata PRIMARIA MUNICIPIULUI FETESTI, solicitand anularea deciziei de impunere din 21 mai 2009, emisa de parata, prin care s-au stabilit in sarcina reclamantilor obligatii fiscale de plata in suma de 501,22 lei, reprezentand taxa pe terenul concesionat, calculata potrivit art.256 alin.3 din Codul fiscal .
In motivarea cererii lor, reclamantii au invocat, printre altele, faptul ca perceperea acestor taxe constituie o dubla impozitare in raport de cei care folosesc terenuri proprietatea persoanelor fizice sau juridice, unde taxa de concesionare se datoreaza de proprietar .
Tribunalul a respins cererea reclamantilor ca fiind neintemeiata, pentru considerentele de mai jos :
Din contractul de concesiune nr.8586/6 octombrie 1994 si a actului aditional nr.2/1164/9 aprilie 2003 rezulta ca reclamantii, in calitate de concesionari, folosesc suprafata de 370,6 m.p, suprafata ce face parte din domeniul privat al municipiului Fetesti .
Potrivit dispozitiilor art.256 alin.3 din Legea nr.571/2003, privind Codul fiscal, asa cum acestea au fost modificate prin Legea nr.494/2004, rezulta ca pentru terenurile proprietate publica sau privata ale unitatilor administrativ - teritoriale concesionate se stabileste o taxa pe teren care reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, in conditii similare impozitului pe teren.
Prin urmare, in raport de aceste dispozitii legale, potrivit art.17 alin.2 Cod procedura fiscala, reclamantii au calitate de contribuabili, fiind titularii unei obligatii fiscale, motiv pentru care, in conditiile art.22 si 83 Cod procedura fiscala, trebuia sa depuna o declaratie fiscala prin care sa declare bunurile supuse taxarii in vederea cuantificarii obligatiilor fiscale si sa achite in termenul legal taxele astfel calculate si, eventual, majorari de intarziere .
Cum reclamantii nu si-au respectat obligatiile de contribuabili mai sus aratate, parata, facand aplicarea art.83 pct.4 Cod procedura fiscala, a procedat la stabilirea din oficiu a impozitelor datorate atat pentru anul in curs cat si pentru trecut, stiut fiind ca dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, potrivit art.91 alin.1 Cod procedura fiscala .
Nu pot fi primite apararile formulate de reclamanti cu privire la existenta unei duble impuneri prin perceperea taxei pentru terenurile concesionate, intrucat, in raport de dispozitiile art.256 alin.3 Cod fiscal, reclamantii, in calitate de contribuabili, asa cum prevad dispozitiile art.17 din Codul de procedura civila, au obligatia sa plateasca taxa reglementata de Codul fiscal, potrivit art.22 din Codul de procedura fiscala .
Mai mult decat atat, in cauza nu se pune problema unei duble impuneri, intrucat suma achitata anual si de care fac vorbire reclamantii in cererea introductiva este o redeventa ce reprezinta contravaloarea folosirii terenului concesionat si care isi are izvorul in clauzele contractului de concesiune, spre deosebire de suma perceputa de parata si contestata in prezenta cauza de reclamanti, care reprezinta o taxa fiscala ce isi are izvorul in dispozitiile Codului fiscal .
De asemenea, in raport de dispozitiile cuprinse in Normele Metodologice reglementate de H.G. nr.44/2009, nu se poate retine ca exista o discriminare in ceea ce priveste perceperea acestei taxe pe terenul concesionat apartinand unor persoane fizice sau juridice private fata de perceperea aceleiasi taxe pentru terenurile din domeniul privat al primariei, pe motiv ca, pentru prima categorie de terenuri taxa se achita de proprietar, iar pentru cea de-a doua categorie de terenuri taxa se achita de concesionar .
Aceasta intrucat, chiar daca normele metodologice fac distinctia mai sus aratata, proprietarul privat are posibilitatea recuperarii taxei platite prin includerea acesteia in redeventa pe care o stabileste impreuna cu partenerul din contractul de concesiune .
Asa fiind, pentru aceste considerente, tribunalul considera ca, fata de faptul ca reclamantii nu au depus declaratii fiscale reglementate de art.83 Cod procedura fiscala, parata corect a procedat la calcularea si perceperea din oficiu a taxei datorate .
In motivarea cererii lor, reclamantii au invocat, printre altele, faptul ca perceperea acestor taxe constituie o dubla impozitare in raport de cei care folosesc terenuri proprietatea persoanelor fizice sau juridice, unde taxa de concesionare se datoreaza de proprietar .
Tribunalul a respins cererea reclamantilor ca fiind neintemeiata, pentru considerentele de mai jos :
Din contractul de concesiune nr.8586/6 octombrie 1994 si a actului aditional nr.2/1164/9 aprilie 2003 rezulta ca reclamantii, in calitate de concesionari, folosesc suprafata de 370,6 m.p, suprafata ce face parte din domeniul privat al municipiului Fetesti .
Potrivit dispozitiilor art.256 alin.3 din Legea nr.571/2003, privind Codul fiscal, asa cum acestea au fost modificate prin Legea nr.494/2004, rezulta ca pentru terenurile proprietate publica sau privata ale unitatilor administrativ - teritoriale concesionate se stabileste o taxa pe teren care reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, in conditii similare impozitului pe teren.
Prin urmare, in raport de aceste dispozitii legale, potrivit art.17 alin.2 Cod procedura fiscala, reclamantii au calitate de contribuabili, fiind titularii unei obligatii fiscale, motiv pentru care, in conditiile art.22 si 83 Cod procedura fiscala, trebuia sa depuna o declaratie fiscala prin care sa declare bunurile supuse taxarii in vederea cuantificarii obligatiilor fiscale si sa achite in termenul legal taxele astfel calculate si, eventual, majorari de intarziere .
Cum reclamantii nu si-au respectat obligatiile de contribuabili mai sus aratate, parata, facand aplicarea art.83 pct.4 Cod procedura fiscala, a procedat la stabilirea din oficiu a impozitelor datorate atat pentru anul in curs cat si pentru trecut, stiut fiind ca dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, potrivit art.91 alin.1 Cod procedura fiscala .
Nu pot fi primite apararile formulate de reclamanti cu privire la existenta unei duble impuneri prin perceperea taxei pentru terenurile concesionate, intrucat, in raport de dispozitiile art.256 alin.3 Cod fiscal, reclamantii, in calitate de contribuabili, asa cum prevad dispozitiile art.17 din Codul de procedura civila, au obligatia sa plateasca taxa reglementata de Codul fiscal, potrivit art.22 din Codul de procedura fiscala .
Mai mult decat atat, in cauza nu se pune problema unei duble impuneri, intrucat suma achitata anual si de care fac vorbire reclamantii in cererea introductiva este o redeventa ce reprezinta contravaloarea folosirii terenului concesionat si care isi are izvorul in clauzele contractului de concesiune, spre deosebire de suma perceputa de parata si contestata in prezenta cauza de reclamanti, care reprezinta o taxa fiscala ce isi are izvorul in dispozitiile Codului fiscal .
De asemenea, in raport de dispozitiile cuprinse in Normele Metodologice reglementate de H.G. nr.44/2009, nu se poate retine ca exista o discriminare in ceea ce priveste perceperea acestei taxe pe terenul concesionat apartinand unor persoane fizice sau juridice private fata de perceperea aceleiasi taxe pentru terenurile din domeniul privat al primariei, pe motiv ca, pentru prima categorie de terenuri taxa se achita de proprietar, iar pentru cea de-a doua categorie de terenuri taxa se achita de concesionar .
Aceasta intrucat, chiar daca normele metodologice fac distinctia mai sus aratata, proprietarul privat are posibilitatea recuperarii taxei platite prin includerea acesteia in redeventa pe care o stabileste impreuna cu partenerul din contractul de concesiune .
Asa fiind, pentru aceste considerente, tribunalul considera ca, fata de faptul ca reclamantii nu au depus declaratii fiscale reglementate de art.83 Cod procedura fiscala, parata corect a procedat la calcularea si perceperea din oficiu a taxei datorate .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati �impozit pe spectacole�. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006