InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Iasi

Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care ngajeaza persoane pe baza de contract individual de munca ori in baza unui statut special prevazut de lege, precum si persoanele fizice...

(Sentinta comerciala nr. 43/CA din data de 26.01.2010 pronuntata de Tribunalul Iasi)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Tribunalul Iasi | Jurisprudenta Tribunalul Iasi

Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice
 sau fizice care angajeaza persoane pe baza de contract  individual de munca ori in baza unui
statut special prevazut de lege, precum si persoanele fizice, dupa caz.
                                               
Prin sentinta nr 43/a/ca/ din 26.01.2010 Tribunalul Iasi a respins cererea reclamantei N.E. in contradictoriu cu Casa de Asigurari de Sanatate Iasi
Prin cererea inregistrata, reclamanta N E a chemat in judecata pe parata Casa de Asigurari de Sanatate Iasi si a solicitat anularea deciziei de impunere nr. 8985 din 20.07.2009 si a Deciziei nr. 400 din 18.08.2009 prin care i-a fost respinsa contestatia. De asemenea, reclamanta a solicitat  si suspendarea executarii actelor administrative mai sus mentionate pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei.
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca in baza Deciziei nr. 400/18.08.2009 emisa de Casa de Asigurari de Sanatate Iasi i-a fost respinsa contestatia impotriva deciziei  de impunere pentru persoanele fizice autorizate  sa desfasoare activitati independente, inregistrata sub nr. 8985 din 20 iulie 2009 prin care i s-a impus sa plateasca  contributii de asigurari sociale in suma de 12350 lei. S-a facut precizarea ca baza de impunere ar fi fost comunicata de Agentia Nationala de administrare fiscala in baza unui protocol cu nr. 95896/30.06.2007. Stabilirea unei astfel de sume in sarcina reclamantei este total  nejustificata. Reclamanta arata ca nu a fost niciodata somata, nu a fost spitalizata, nu a avut contract cu firma AF T  , iar aceasta firma  si-a incheiat activitatea. Reclamanta mai arata ca a predat autorizatia si i s-a facut raport  la administratia financiara in a carei raza administrativ teritoriala locuieste. Reclamanta este administratorul firmei SC "x" SRL, situatie in care a platit contributia catre Casa de Asigurari de Sanatate Iasi.
      Parata a formulat intampinare si a solicita respingerea actiunii.
Reclamanta nu a respectat   dispozitiile actelor normative in vigoare. Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane pe baza de contract  individual de munca ori in baza unui statut special prevazut de lege, precum si persoanele fizice, dupa caz.
Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii sunt obligate sa depuna lunar la casele de asigurari de sanatate alese in mod liber de  asigurati declaratii nominale privind obligatiile ce le revin fata de rond si dovada platii contributiilor.
Prevederile alin.1 si 2 se aplica si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.
In cazul neachitarii la termen, potrivit legii a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de Agentia Nationala de Administrate Fiscala, denumita in continuare ANAF, CNAS prin casele de  asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului de fonduri si a majorarilor de intarziere in conditiile OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Avand in vedere faptul ca reclamanta nu a inteles sa respecte  prevederile legale privind plata contributiei de asigurari de sanatate, parata utilizat baza de impunere comunicata de  A.F.P. Iasi in baza protocolului  incheiat intre Casa de Asigurari de Sanatate Iasi si Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Decizia de impunere nr. 8985 din 20.07.2009 si a Decizia nr. 400 din 18.08.2009 au fost emise corect cu respectarea tuturor dispozitiilor legale.
Cat priveste cererea reclamantei de suspendare a executarii actelor administrate ale Casei de Asigurari de Sanatate Iasi, solicita respingerea acestei solicitari avand in vedere faptul ca prin neplata de catre reclamanta a contributiei de asigurari sociale de sanatate a fost creat un prejudiciu la Fondul National  Unic de Asigurari de Sanatate.
Ca urmare, avand in vedere dispozitiile imperative ale legii asigurarilor  de sanatate care prevede ca asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei care asigura acordarea unui pachet de servicii de baza, ca asigurarile de sanatate in Romania sunt obligatorii si functioneaza pe baza principiului solidaritatii, reclamanta avea obligatia  platii contributiei de asigurari de sanatate.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin Decizia de impunere nr. 8985 din 20.07.2009  emisa de Casa de Asigurari de Sanatate Iasi a fost stabilita in sarcina reclamantei  N E suma de 12.350 lei, reprezentand contributia la asigurari de sanatate si accesoriile aferente calculate pana la data de 15.07.2009. Baza de impunere a fost comunicata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in baza protocolului nr 95896 din 30.10.2007 incheiat cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
Prin Decizia nr. 400 din 18.08.2009 Directorul General al Casei de Asigurari de Sanatate Iasi a respins contestatia formulata de catre reclamanta N E.
Analizand deciziile contestate, instanta constata ca acestea sunt legale.
Din  adeverinta nr. 7959 din 1.01.2010 emisa de Primaria comunei M  rezulta ca Primaria comunei M nu a incheiat nici un protocol cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, astfel incat nu a retinut contributia de la AF ,, x" din comuna M.  Din anul 2006 aceasta societate a fost desfiintata.
Din decizia de impunere instanta retine ca reclamanta datora suma de 2395 lei,  contributie la asigurarile sociale la finalul anului 2004, majorari de intarziere in cuantum de  3149 lei si penalitati in cuantum de 22 lei. La finalul anului 2005, reclamanta datora suma de 3106 lei contributia la asigurarile sociale, majorari de intarziere de 3035 lei si suma de 44 lei penalitati de intarziere.
Incepand cu anul 2006, in sarcina reclamantei nu s-a mai stabilit contributia la asigurari de sanatate, intrucat AF ,, x" din comuna M, a fost desfiintata.
Intre Casa de Asigurari de Sanatate Iasi si Agentia Nationala de Administrare Fiscala  a fost stabilit Protocolul nr 95896 din 30.10.2007 privind furnizarea datelor referitoare la asiguratii din categoriile de persoane care realizeaza venituri din profesii libere, din drepturi de proprietate intelectuala, din dividende, dobanzi si din cedarea folosintei bunurilor, din agricultura si sivicultura precum si date privind plata contributiilor datorate de angajator si angajat, catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
Potrivit Legii nr 145/1997 asigurarile de sanatate sunt obligatorii( art 1 al 2). Calitatea de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza o data cu pierderea dreptului de domiciliu sau de resedinta in Romania.
In calitate de persoana care a exercitat o profesie liberala, reclamanta  a avut calitatea contribuabil si de asigurat conform Legii nr 145/1997 si OUG nr 150/2002 si, datora  contributia la asigurarile de sanatate, conform art 51 al 2 lit b din OUG nr 150/2002.
Cuantumul contributiei la fondul de sanatate este stabilit prin Ordinul nr 221/2005 al CNAS care a aprobat Normele metodologice privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
Potrivit art 7, persoanele care exercita profesii libere sau sunt autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia sub forma unei cote de 6,5 % din venitul net obtinut din activitati independente, determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, cu exceptiile prev de art 49 si art 50 din Legea nr 571/2003.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006