Acordarea tichetelor de masa personalului contractual in cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.
(Sentinta civila nr. 567 din data de 26.09.2008 pronuntata de Tribunalul Neamt)Acordarea tichetelor de masa personalului contractual in cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.
In conformitate cu dispozitiile art. 23 din Legea nr. 435/2006, incepand cu data intrarii in vigoare a acestuia act normativ (07.12.2006) personalul incadrat in unitatile sanitar veterinare publice finantate din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat beneficiaza lunar de 20 de tichete de masa.
Se apreciaza ca, refuzul platii tichetelor de masa nu are suport legal, prin acordarea acestor alocatii salariatilor din cadrul unitatilor sanitar veterinare asigurandu-li-se o protectie privind securitatea muncii, fiind lipsit de relevanta faptul ca in bugetele aprobate nu au fost prevazute sume cu aceasta destinatie, intrucat angajatorul avea obligatia de a solicita fondurile necesare in acest scop.
Sectia civila. SENTINTA CIVILA NR. 567/26.09.2008 (dosar nr. 5201/103/2007) Asupra conflictului de drepturi de fata; constata ca, prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 5201/103/2007 din 17 decembrie 2007, reclamanta FEDERATIA SINDICALA a VETERINARILOR din ROMANIA, cu sediul in Bucuresti, str. Dr. Nicolae Staicovici nr.14A, sector 5, in numele si pentru membrii sai de sindicat din cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, prin reprezentant legal, a chemat in judecata civila pe parata Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, cu sediul in Piatra Neamt, str. Tiparului nr.12, solicitand acordarea tichetelor de masa pentru anii 2004 - 2007 si actualizarea drepturilor banesti cuvenite in raport cu indicele de inflatie de la data platii efective.
In motivarea actiunii, reclamanta arata ca, membrii de sindicat reprezentati in speta de fata au calitatea de personal contractual in cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt si ca, pretentiile deduse judecatii sunt intemeiate pe dispozitiile art.1 din Legea nr.142/1998 si ale art.23 din Legea nr.435/2006.
In dovedirea sustinerilor reclamanta a inteles sa se prevaleze de proba cu inscrisuri ( f.16 - 31, 59, 62 -70, 76-84).
Reclamanta a solicitat judecarea cauzei si in lipsa.
Parata, Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, a formulat intampinare prin care a invocat exceptia necompetentei materiale a instantei si declinarea competentei de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Neamt - Sectia Comerciala si Contencios Administrativ, motivat de dispozitiile art.126 alin.3 din Constitutiei Romaniei si ale art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004.
Pe fondul cauzei, aceeasi parata a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand ca, in conformitate cu prevederile art.1 alin.2 din Legea nr.142/1998 si ale art.4 din Legea nr.435/2006, tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat pentru unitatile din sectorul bugetar ca, in prezent nu exista posibilitatea acordarii acestor tichete intrucat prin legile bugetare anuale nu au fost prevazute fonduri in acest scop si ca, in conformitate cu art.4 alin.4 din HG nr.130/2006, calitatea de ordonator principal de credite revine Autoritatii Nationale Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, Directiile Sanitar Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor judetene avand doar calitatea de ordonatori secundari de credite .
Ulterior, parata a renuntat la exceptia necompetentei materiale a instantei ( f.32 ).
In data de 04 martie 2008, reclamanta si-a completat actiunea in sensul ca a solicitat introducerea in cauza si a paratei Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cu sediul in Bucuresti, str. Negustori nr.1 bis, sector 2, in calitate de ordonator principal de credite, solicitand si obligarea acesteia la acordarea tichetelor de masa pentru anii 2004 - 2007, actualizarea drepturilor banesti cuvenite in raport cu indicele de inflatie de la data platii efective si virarea sumelor necesare acestor plati catre parata Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt .
Parata, Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, a formulat, de asemenea, intampinare prin care a solicitat, pe cale de exceptie, respingerea actiunii, ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva, motivat de faptul ca, nu are raport juridic de munca direct cu membrii de sindicat reprezentanti in instanta de sindicatul reclamant. Exceptia invocata a fost unita cu fondul cauzei. De asemenea, parata a invocat exceptia lipsei dovezii calitatii de reprezentant a Federatiei Sindicale a Veterinarilor din Romania, motivat de dispozitiile art.161 alin.1 din C.proc.civ si de faptul ca aceasta are un litigiu avand ca obiect legitimitatea organelor de conducere. Aceasta exceptie a fost respinsa, motivat, la termenul de judecata din 08 august 2008 ( f.71).
Pe fond, parata a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand, in esenta ca, dreptul instituit de art.1 alin.1 din legea nr.142/1998 este un drept sub conditie, respectiv prevederea sumelor necesare in bugetul fiecarui minister in parte, in lipsa alocarii fondurilor necesare in acest scop neputand fi obligata la acordarea tichetelor de masa.
In aparare, parata a depus la dosar copie de pe o hotarare judecatoreasca ( f.42- 44).
Procedura de citare a partilor procesuale a fost legal indeplinita.
Fata de exceptia invocata de parata Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, privind lipsa calitatii sale procesuale pasive , instanta constata ca este nefondata, urmand sa o respinga, ca atare, motivat de faptul ca, in conformitate cu dispozitiile art.4 alin.4 din HG nr.130/2006, aceasta institutie are calitatea de ordonator principal de credite, prin presedinte, coordonand tehnic si administrativ Directiile Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor judetene care au calitatea de ordonatori secundari de credite ( art.5 din OG nr.42/2004). Ori, potrivit prevederilor art.21 din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, ordonatorii principali de credite repartizeaza fondurile bugetare institutiilor publice ierarhic inferioare.
Pe fondul cauzei, analizand probatoriul administrat in dosar, instanta retine urmatoarea situatie de fapt si de drept :
Potrivit dispozitiilor art. 28 al Legii nr. 54/2003, organizatiile sindicale au dreptul de a intreprinde orice actiune prevazuta de lege, inclusiv de a formula actiune in justitie in numele membrilor lor, fara a avea nevoie de un mandat expres din partea celor in cauza.
In speta, reclamanta a formulat actiunea in numele si pentru membrii sai de sindicat ce au calitatea de personal contractual in cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt ( f.16).
In conformitate cu dispozitiile art.23 din Legea nr.435/2006 , " incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, personalul incadrat in unitatile sanitar-veterinare publice finantate din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat beneficiaza lunar de 20 de tichete de masa (_)".
Prin urmare, se apreciaza ca, incepand cu data de 07 decembrie 2006, dreptul pretins de catre reclamanta privind acordarea tichetelor de masa este prevazut de textul de lege invocat, in vigoare, iar refuzul paratelor de a-l plati nu are suport legal.
Astfel, se apreciaza ca, prin acordarea acestor alocatii, reclamantilor li se asigura o protectie privind securitatea muncii, fiind lipsit de relevanta faptul ca, in bugetele aprobate institutiilor parate nu au fost prevazute sume cu aceasta destinatie, acordarea lor fiind lasata la aprecierea angajatorului, intrucat acesta avea obligatia de a solicita alocarea si virarea fondurilor bugetare necesare in acest scop, obligatie pe care nu a executat-o.
In acest context, instanta apreciaza ca, acordarea tichetelor de masa in functie de vointa angajatorului reprezinta o restrangere a dreptului reclamantilor la protectie sociala nejustificata si nelegala.
Fata de considerentele ce preced, in temeiul textelor de lege invocate, instanta constata ca actiunea reclamantei, astfel cum a fost completata, este intemeiata, in parte, urmand sa o admita, ca atare si in consecinta va obliga paratii sa plateasca personalului contractual din cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, care face parte din sindicatul reclamant , contravaloarea tichetelor de masa cuvenite incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr.435/2006, la zi, respectiv pana in momentul punerii la dispozitia fiecarui salariat a tichetelor de masa la care este indreptatit si sa acorde in continuare tichetele de masa legal prevazute.
In considerarea principiului reparatiei integrale a prejudiciului, obligatia de plata cu acest titlu a drepturilor banesti cuvenite impune actualizarea sumelor aferente cu indicele de inflatie la plata platii efective.
Avand in vedere considerentele expuse si in motivarea respingerii exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, instanta a obligat-o la virarea in bugetul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt a fondurilor bugetare corespunzatoare platii drepturilor banesti astfel stabilite.
Actiunea reclamantei privind acordarea tichetelor de masa pentru perioada 2004 - 06 decembrie 2006, a fost respinsa motivat de faptul ca actul normativ in temeiul carora reclamantii sunt indreptatiti sa beneficieze de aceste alocatii a intrat in vigoare in data de 07 decembrie 2006.
In conformitate cu dispozitiile art. 23 din Legea nr. 435/2006, incepand cu data intrarii in vigoare a acestuia act normativ (07.12.2006) personalul incadrat in unitatile sanitar veterinare publice finantate din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat beneficiaza lunar de 20 de tichete de masa.
Se apreciaza ca, refuzul platii tichetelor de masa nu are suport legal, prin acordarea acestor alocatii salariatilor din cadrul unitatilor sanitar veterinare asigurandu-li-se o protectie privind securitatea muncii, fiind lipsit de relevanta faptul ca in bugetele aprobate nu au fost prevazute sume cu aceasta destinatie, intrucat angajatorul avea obligatia de a solicita fondurile necesare in acest scop.
Sectia civila. SENTINTA CIVILA NR. 567/26.09.2008 (dosar nr. 5201/103/2007) Asupra conflictului de drepturi de fata; constata ca, prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 5201/103/2007 din 17 decembrie 2007, reclamanta FEDERATIA SINDICALA a VETERINARILOR din ROMANIA, cu sediul in Bucuresti, str. Dr. Nicolae Staicovici nr.14A, sector 5, in numele si pentru membrii sai de sindicat din cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, prin reprezentant legal, a chemat in judecata civila pe parata Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, cu sediul in Piatra Neamt, str. Tiparului nr.12, solicitand acordarea tichetelor de masa pentru anii 2004 - 2007 si actualizarea drepturilor banesti cuvenite in raport cu indicele de inflatie de la data platii efective.
In motivarea actiunii, reclamanta arata ca, membrii de sindicat reprezentati in speta de fata au calitatea de personal contractual in cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt si ca, pretentiile deduse judecatii sunt intemeiate pe dispozitiile art.1 din Legea nr.142/1998 si ale art.23 din Legea nr.435/2006.
In dovedirea sustinerilor reclamanta a inteles sa se prevaleze de proba cu inscrisuri ( f.16 - 31, 59, 62 -70, 76-84).
Reclamanta a solicitat judecarea cauzei si in lipsa.
Parata, Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, a formulat intampinare prin care a invocat exceptia necompetentei materiale a instantei si declinarea competentei de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Neamt - Sectia Comerciala si Contencios Administrativ, motivat de dispozitiile art.126 alin.3 din Constitutiei Romaniei si ale art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004.
Pe fondul cauzei, aceeasi parata a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand ca, in conformitate cu prevederile art.1 alin.2 din Legea nr.142/1998 si ale art.4 din Legea nr.435/2006, tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat pentru unitatile din sectorul bugetar ca, in prezent nu exista posibilitatea acordarii acestor tichete intrucat prin legile bugetare anuale nu au fost prevazute fonduri in acest scop si ca, in conformitate cu art.4 alin.4 din HG nr.130/2006, calitatea de ordonator principal de credite revine Autoritatii Nationale Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, Directiile Sanitar Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor judetene avand doar calitatea de ordonatori secundari de credite .
Ulterior, parata a renuntat la exceptia necompetentei materiale a instantei ( f.32 ).
In data de 04 martie 2008, reclamanta si-a completat actiunea in sensul ca a solicitat introducerea in cauza si a paratei Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cu sediul in Bucuresti, str. Negustori nr.1 bis, sector 2, in calitate de ordonator principal de credite, solicitand si obligarea acesteia la acordarea tichetelor de masa pentru anii 2004 - 2007, actualizarea drepturilor banesti cuvenite in raport cu indicele de inflatie de la data platii efective si virarea sumelor necesare acestor plati catre parata Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt .
Parata, Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, a formulat, de asemenea, intampinare prin care a solicitat, pe cale de exceptie, respingerea actiunii, ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva, motivat de faptul ca, nu are raport juridic de munca direct cu membrii de sindicat reprezentanti in instanta de sindicatul reclamant. Exceptia invocata a fost unita cu fondul cauzei. De asemenea, parata a invocat exceptia lipsei dovezii calitatii de reprezentant a Federatiei Sindicale a Veterinarilor din Romania, motivat de dispozitiile art.161 alin.1 din C.proc.civ si de faptul ca aceasta are un litigiu avand ca obiect legitimitatea organelor de conducere. Aceasta exceptie a fost respinsa, motivat, la termenul de judecata din 08 august 2008 ( f.71).
Pe fond, parata a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand, in esenta ca, dreptul instituit de art.1 alin.1 din legea nr.142/1998 este un drept sub conditie, respectiv prevederea sumelor necesare in bugetul fiecarui minister in parte, in lipsa alocarii fondurilor necesare in acest scop neputand fi obligata la acordarea tichetelor de masa.
In aparare, parata a depus la dosar copie de pe o hotarare judecatoreasca ( f.42- 44).
Procedura de citare a partilor procesuale a fost legal indeplinita.
Fata de exceptia invocata de parata Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, privind lipsa calitatii sale procesuale pasive , instanta constata ca este nefondata, urmand sa o respinga, ca atare, motivat de faptul ca, in conformitate cu dispozitiile art.4 alin.4 din HG nr.130/2006, aceasta institutie are calitatea de ordonator principal de credite, prin presedinte, coordonand tehnic si administrativ Directiile Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor judetene care au calitatea de ordonatori secundari de credite ( art.5 din OG nr.42/2004). Ori, potrivit prevederilor art.21 din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, ordonatorii principali de credite repartizeaza fondurile bugetare institutiilor publice ierarhic inferioare.
Pe fondul cauzei, analizand probatoriul administrat in dosar, instanta retine urmatoarea situatie de fapt si de drept :
Potrivit dispozitiilor art. 28 al Legii nr. 54/2003, organizatiile sindicale au dreptul de a intreprinde orice actiune prevazuta de lege, inclusiv de a formula actiune in justitie in numele membrilor lor, fara a avea nevoie de un mandat expres din partea celor in cauza.
In speta, reclamanta a formulat actiunea in numele si pentru membrii sai de sindicat ce au calitatea de personal contractual in cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt ( f.16).
In conformitate cu dispozitiile art.23 din Legea nr.435/2006 , " incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, personalul incadrat in unitatile sanitar-veterinare publice finantate din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat beneficiaza lunar de 20 de tichete de masa (_)".
Prin urmare, se apreciaza ca, incepand cu data de 07 decembrie 2006, dreptul pretins de catre reclamanta privind acordarea tichetelor de masa este prevazut de textul de lege invocat, in vigoare, iar refuzul paratelor de a-l plati nu are suport legal.
Astfel, se apreciaza ca, prin acordarea acestor alocatii, reclamantilor li se asigura o protectie privind securitatea muncii, fiind lipsit de relevanta faptul ca, in bugetele aprobate institutiilor parate nu au fost prevazute sume cu aceasta destinatie, acordarea lor fiind lasata la aprecierea angajatorului, intrucat acesta avea obligatia de a solicita alocarea si virarea fondurilor bugetare necesare in acest scop, obligatie pe care nu a executat-o.
In acest context, instanta apreciaza ca, acordarea tichetelor de masa in functie de vointa angajatorului reprezinta o restrangere a dreptului reclamantilor la protectie sociala nejustificata si nelegala.
Fata de considerentele ce preced, in temeiul textelor de lege invocate, instanta constata ca actiunea reclamantei, astfel cum a fost completata, este intemeiata, in parte, urmand sa o admita, ca atare si in consecinta va obliga paratii sa plateasca personalului contractual din cadrul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt, care face parte din sindicatul reclamant , contravaloarea tichetelor de masa cuvenite incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr.435/2006, la zi, respectiv pana in momentul punerii la dispozitia fiecarui salariat a tichetelor de masa la care este indreptatit si sa acorde in continuare tichetele de masa legal prevazute.
In considerarea principiului reparatiei integrale a prejudiciului, obligatia de plata cu acest titlu a drepturilor banesti cuvenite impune actualizarea sumelor aferente cu indicele de inflatie la plata platii efective.
Avand in vedere considerentele expuse si in motivarea respingerii exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Autoritatea Nationala Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, instanta a obligat-o la virarea in bugetul Directiei Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a judetului Neamt a fondurilor bugetare corespunzatoare platii drepturilor banesti astfel stabilite.
Actiunea reclamantei privind acordarea tichetelor de masa pentru perioada 2004 - 06 decembrie 2006, a fost respinsa motivat de faptul ca actul normativ in temeiul carora reclamantii sunt indreptatiti sa beneficieze de aceste alocatii a intrat in vigoare in data de 07 decembrie 2006.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007