InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Prahova

Recalculare pensie OUG 4 din 2005 admisibilitate imprescriptibilitate

(Sentinta civila nr. 2168 din data de 10.09.2013 pronuntata de Tribunalul Prahova)

Domeniu | Dosare Tribunalul Prahova | Jurisprudenta Tribunalul Prahova

R O M A N I A
TRIBUNALUL PRAHOVA - SECTIA I CIVILA

Dosar nr.   _/105/2013 SENTINTA CIVILA NR. 2168 T R I B U N A L U L Deliberand asupra cauzei de asigurari sociale de fata, constata:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova sub nr. _/105/2013, reclamantul NC a solicitat, in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Prahova, ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acesteia la emiterea unei decizii de recalculare a pensiei pentru limita de varsta si vechime integrala, in care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizat un stagiu complet de cotizare de 20 de ani, plata diferentelor dintre pensia cuvenita si pensia incasata, pe ultimii trei ani anteriori introducerii cererii de chemare in judecata, actualizarea diferentelor cuvenite cu indicele de inflatie, la data platii efective a sumelor datorate, precum si plata cheltuielilor de judecata ocazionate de solutionarea procesului.
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca este pensionar pentru limita de varsta si vechime integrala, drepturile initiale fiindu-i stabilite in temeiul Legii 3/1977 si al Legii 19/2000, prin Decizia nr. .../26.03.1998 privind acordarea pensiei pentru munca depusa si limita de varsta, incepand cu data de 01.03.1998. 
Reclamantul a mai mentionat ca, in raport de aceasta situatie, pensia sa a intrat in procesul de recalculare prevazut de HG 1550/2004, HG 733/2005 si se incadreaza in categoria pensiilor carora li se aplica recalcularea potrivit dispozitiilor OUG 4/2005.
A mai precizat reclamantul ca in mod eronat parata a utilizat un stagiu de cotizare de 30 ani, avand in vedere dispozitiile art. 14 alin. 3 din Legea 3/1977, vechimea sa fiind de 28 ani, 09 luni si 10 zile in grupa I de munca, mentiuni cuprinse in decizia sus amintita si in buletinele de calcul.
Reclamantul a mai sustinut ca prin Decizia nr. 40/2008 pronuntata de ICCJ intr-un recurs in interesul legii s-a statuat ca, in functie de vechimea efectiva desfasurata in conditii grele de munca, stagiul complet de cotizare utilizat la stabilirea punctajului mediu anual sa fie de 20 de ani pentru persoanele care au desfasurat activitate de minim 20 de ani in grupa I, iar nu de 30 de ani cum a calculat intimata, pentru conditii normale de munca.
Reclamantul a precizat ca in considerentele acestei decizii se arata ca "persoanele care au lucrat in grupele speciale de munca si s-au pensionat anterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 li se aplica acest act normativ, respectiv Legea 3/1977, pentru determinarea stagiului de cotizare si, in raport de acesta, a punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare".
De asemenea, s-a sustinut atunci cand ICCJ a decis ca se va aplica in cazul reevaluarii/recalcularii pensiilor un act normativ abrogat expres de Legea 19/2000, aceasta nu inseamna ca dreptul pensionarului a ultraactivat in timp, ci s-a aplicat dreptul existent la data pensionarii reclamantului, respectiv Legea 3/1977, iar dreptul la pensie nu se prescrie (art. 2 lit. "h" din Legea 263/2010).
Reclamantul a mai mentionat ca pensia de asigurari sociale deschisa in baza unui act normativ recunoaste tuturor asiguratilor principiul egalitatii (eliminarea tratamentului nediscriminatoriu intre persoanele aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege - art. 2 lit. "d" din Legea 263/2010) si principiul unicitatii (aceeasi norma de drept pentru toti participantii - art. 2 lit. "a" din acelasi act normativ), acestea coroborate cu motivarea Curtii Constitutionale din Decizia nr. 264/2007, in care s-a mentionat: "conditiile si criteriile de acordare a pensiei, inclusiv modul de calcul al cuantumului acesteia, inclusiv recalcularea, se stabilesc prin lege. Legiuitorul nu este, insa, in drept, ca prin aceste reglementari sa stabileasca un tratament juridic diferentiat pentru situatii egale".
A mai sustinut reclamantul ca insasi Legea 263/2010 prevede in art. 107 alin. 3 posibilitatea recalcularii pensiei prin adaugarea veniturilor si/sau stagiilor de cotizare prevazute de lege si nevalorificate la stabilirea acesteia, recunoscand, asadar, posibilitatea valorificarii stagiilor de cotizare realizate de asigurat, in conditiile achitarii CAS.
Prin urmare, a aratat reclamantul, stagiul complet de cotizare realizat sub imperiul oricarui act normativ abrogat si pentru care s-a platit CAS este recunoscut si de actuala reglementare privind sistemul unitar de pensii publice si, chiar daca procedura de recalculare a pensiilor prevazuta de dispozitiilor OUG 4/2005 si HG. 1550/2004 au fost abrogate, recalcularea in sine, privita ca un procedeu tehnic de modificare a drepturilor de pensie, a cuantumului acesteia, iar nu ca un drept de sine statator, a fost preluata si de actuala lege a pensiilor, la art. 107 alin. (3), astfel ca, raportandu-se si la dispozitiile alin. (1) ale aceluiasi text de lege, care prevede ca "daca ulterior stabilirii drepturilor de pensie, se constata diferente intre sumele stabilite si/sau platite si cele legal cuvenite, intimata opereaza din oficiu, sau la solicitarea pensionarului modificarile ce se impun, printr-o decizie de revizuire, iar in conformitate cu alin. (2) al aceluiasi articol, sumele rezultate in urma revizuirii se acorda in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data constatarii diferentelor".
Reclamantul a mai precizat ca prin actiunea dedusa judecatii nu se ataca o anumita decizie de pensionare, ci se contesta modalitatea de calcul si vizeaza modalitatea de stabilire a drepturilor de pensie la recalculare si plata diferentelor cuvenite si, desi este formulata ulterior abrogarii OUG 4/2005, in baza careia a operat recalcularea drepturilor de pensie si Legii 19/2000, ale carei prevederi au fost avute in vedere la determinarea punctajului mediu anual, norma aplicabila raportului substantial dintre partile litigiului este norma in vigoare la momentul la care se pretinde a fi existat dreptul dedus judecatii.
Este exprimarea principiului potrivit cu care faptele creatoare, modificatoare ori extinctive de situatii juridice sunt guvernate de legea in vigoare la data cand ele au avut loc, principiu exprimat in adagiul tempus regit actum. Operatiunea de recalculare poate fi declansata oricand, la cererea pensionarului, asa cum a statuat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 151/2010.

In fapt, reclamantul a invederat instantei ca a fost pensionat la data de 26.03.1998, prin decizia de pensionare nr. ..., emisa in baza Legii 3/1977, lege in temeiul careia trebuie sa fie determinat stagiul complet de cotizare.
Reclamantul a mai sustinut ca Legea 3/1977 nu prevedea notiunea de "stagiu de cotizare", notiune ce a fost introdusa abia incepand cu Legea 19/2000, notiune de stagiu de cotizare preluata in cadrul art. 3 pct. 6 lit. "r" si art. 16 lit. "a" din Legea 263/2010.
In plus, in cadrul Legii 263/2010 se prevede, in art. 53, ca "Stagiul complet de cotizare este de 35 de ani, atat pentru femei, cat si pentru barbati, iar atingerea acestui stagiu se realizeaza prin cresterea stagiului complet de cotizare, conform esalonarii prevazute in Anexa nr. 5."
Totodata, art. 8 din Legea 3/1977 prevedea ca "personalul muncitor care are o vechime in munca de minimum 30 de ani barbatii si 25 de ani femeile au dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de varsta.. La implinirea varstei de 62 de ani barbatii si 57 de ani femeile."
Or, din coroborarea acestor dispozitii legale, rezulta ca notiunea de stagiu complet de cotizare prevazuta de Legea 263/2010, corespunde notiunii de vechime in munca prevazuta de Legea 3/1977. De asemenea, art. 8 din Legea 3/1977 reprezinta norma generala in materie de vechime in munca necesara pentru deschiderea dreptului la pensie, dispozitii speciale fiind prevazute in art. 14 din Legea 3/1977, care stabileau vechimea in munca pentru cei care isi desfasurau activitatea in grupe superioare de munca ( grupa I de munca si grupa II de munca).
Ca urmare, sustine reclamantul, fiind vorba de un stagiu complet de cotizare consacrat de o norma speciala (este vorba de art. 14 alin. 1 si 2 din Legea 3/1977), determinarea punctajului mediu anual trebuie sa se faca, in cazul reclamantului, pe baza un stagiu complet de cotizare de 20 ani.
Astfel, a precizat reclamantul, in cazul de fata, reclamantul a efectuat un stagiu complet de cotizare prevazut de art. 14 din Legea 3/1977, adica de 20 de ani, asa cum reiese din deciziile de pensionare si recalculare a pensiei, din buletinele de calcul precum si din copia carnetului de munca, anexate la prezenta actiune.

Totodata, reclamantul a precizat ca art. 16 lit. "a" din Legea 263/2010 prevede ca pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 01.04.2001 (data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000) stagiul complet va fi cel prevazut de art. 14 din Legea 3/1977 (vechimea in munca necesara deschiderii drepturilor de pensie) ceea ce in cazul sau care a inregistrat o vechime in grupa I de munca 28 ani, 09 luni si 10 zile, stagiul complet de cotizare va fi cel prevazut de Legea 3/1977.
Conform art. 14 din Legea 3/1977, "persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 de ani in locuri in care, potrivit legii, se incadrau in grupa I de munca, sau cel putin 25 de ani in grupa a II a de munca, au dreptul la cerere, sa fie pensionate la implinirea varstei de:
• a) 52 de ani pentru grupa I si 57 de ani pentru grupa II, barbatii;
• b) 50 de ani pentru grupa I si 52 de ani pentru grupa II, femeile".

Reclamantul a mai precizat ca persoanele care au o vechime in munca prevazuta de lege si au lucrat efectiv 15 ani in locurile incadrate in grupa I de munca sau cel putin 20 de ani in grupa a II-a de munca au dreptul, la cerere, sa li se reduca varsta de pensionare prevazuta de art. 8 alin. 2, in mod proportional cu anii lucrati in grupele I sau II de munca, dar nu mai putin de 52 de ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, barbatii sau 50 pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile.
Desi aparent textul este concentrat pe reducerea varstei standard, se poate face abstractie de faptul ca, in mod real, dupa 20 de ani de activitate in grupa I de munca, sau 25 de ani in grupa II de munca asiguratii puteau iesi la pensie pentru limita de varsta daca indeplineau si conditia privitoare la varsta redusa si, prin urmare aceasta este vechimea in munca ceruta de Legea 3/1977 pentru a se putea solicita pensie pentru limita de varsta, ceea ce inseamna ca acesta era stagiul complet de cotizare, in concordanta cu terminologia folosita de Legea 263/2010.
Reclamantul a mai sustinut ca prin neluarea in considerare a unui stagiu de 20 de ani, parata i-a calculat si platit drepturi de pensie in cuantum mai mic decat cel cuvenit, provocand in patrimoniul sau un prejudiciu care se impune a fi recuperat si pe cale de consecinta, urmare a recalcularii eronate folosita de catre intimata, a solicitat sa fie obligata la acordarea diferentei dintre pensia cuvenita si pensia incasata pe ultimii 3 ani anteriori introducerii cererii de chemare in judecata, repararea prejudiciului urmand a se realiza in temeiul raspunderii civile contractuale.
De asemenea, pentru suma de bani reprezentand diferenta dintre pensia incasata si pensia cuvenita conform celor mentionate anterior, reclamantul a precizat ca se impune actualizarea cu indicele inflatiei comunicat de catre Institutul National de Statistica intrucat beneficiul nerealizat este datorat devalorizarii monetare survenite intre data cand aceste drepturi ar fi trebuit acordate si data platii efective.
In drept, s-au invocat dispozitiile din Legea 3/1977, Legea 19/2000, HG 1550/2004, OUG 4/2005, Legea 263/2010.
 In dovedirea actiunii, reclamantul a depus la dosarul cauzei, in copie, inscrisuri.

Parata Casa Judeteana de Pensii Prahova a formulat intampinare prin care a invocat exceptia tardivitatii introducerii actiunii, aratand ca decizia de pensionare poate fi contestata, la instanta competenta, in termen de 45 de zile de la comunicare.
De asemenea, parata a invocat si exceptia inadmisibilitatii actiunii, intrucat dispozitiile OUG 4/2005 si HG 1550/2004 au fost abrogate incepand cu data de 01.01.2011, odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010, reclamantul solicitand recalcularea drepturilor de pensie prin modificarea stagiului de cotizare si plata drepturilor de pensie pe ultimii 3 ani, in conformitate cu acte normative care la momentul introducerii actiunii nu mai sunt in vigoare.
In subsidiar, pe fondul cauzei, parata a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata, aratand ca, in ceea ce priveste stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual prin Decizia nr. .../08.01.2007, potrivit Normelor Metodologice date in aplicarea prevederilor HG 1550/2004 "Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunilor de evaluare".
S-a mai sustinut ca pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea 3/1977.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 8 din Legea3/1977 "Personalul muncitor care are o vechime in munca de minimum 30 ani barbatii si 25 ani femeile are dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de varsta, la implinirea varstei de 62 ani barbatii si 57 ani femeile". Intrucat contestatorul a fost inscris la pensie pentru munca depusa si limita de varsta, incepand cu data de 01.09.1998, in baza prevederilor Legii 3/1977, parata a considerat ca in mod corect si legal la recalcularea pensiei a fost valorificat un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.
Parata a mai precizat ca, in ceea ce priveste afirmatia contestatorului potrivit careia stagiul complet de cotizare utilizat la recalcularea pensiei ar trebui sa fie de 20 de ani, motivat de faptul ca a desfasurat activitate in grupa I de munca, potrivit dispozitiilor art. 14 din Legea 3/1977 "(1) Persoanelor care au lucrat efectiv cel putin 20 ani in locuri care, potrivit legii, se incadreaza in grupa I de munca, sau cel putin 25 ani in grupa II de munca, la stabilirea pensiei li se ia in calcul, pentru fiecare an lucrat in aceste grupe cate: a) un an si sase luni pentru grupa I de munca; b) un an si trei luni pentru grupa II de munca; (2) Pe aceasta baza persoanele care au lucrat in grupele I si II de munca au dreptul, la cerere, sa fie pensionate, la implinirea varstei de: a) 52 ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, barbatii; b) 50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile; (3) Persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de alin. (1) sunt pensionate, la cerere, si la 50 de ani, atat barbatii cat si femeile din grupa l de munca, si la 55 ani barbatii sau 50 de ani femeile, din grupa II de munca".
Prin urmare, mentioneaza parata, desfasurand activitatea in grupa I de 28 ani, 09 luni si 10 zile, reclamantul a primit un spor la vechimea realizata de 14 luni, asa cum prevad dispozitiile art. 14 alin. 1 din Legea  3/1977.
De asemenea, parata a precizat ca reclamantul a beneficiat de reducerea varstei de pensionare, acesta fiind inscris la pensie, la cerere, la varsta de 50 ani si 4 luni, conform dispozitiilor Legii  3/1977.
Parata a mai mentionat ca reclamantul se afla in eroare cu privire la drepturile de care a beneficiat in calitate de persoana incadrata in munca, desfasurand activitatea in grupa I de munca, confundand vechimea in munca cu facilitatile prevazute de dispozitiile art. 14 din Legea  3/1977. Mai mult, Legea 3/1977 nu prevedea acordarea pensiei pentru limita de varsta cu vechime integrala, pentru o vechime in munca mai mica de 30 de ani, in cazul barbatilor.
Potrivit anexei nr. 3 la Legea 19/2000, stagiul complet de cotizare pentru barbati, incepe de la 30 de ani si ajunge la 35 de ani, in termen de 13 ani de la data de 01.04.2001, data la care a intrat in vigoare Legea 19/2000, modificata si completata si, in concluzie, atata timp cat la recalcularea pensiei au fost respectate principiile Legii 19/2000, iar acest act normativ nu prevede un stagiu complet de cotizare mai mic de 30 ani pentru barbatii care si-au desfasurat activitatea in grupa I de munca, astfel ca, in opinia sa, in mod corect si legal stagiul complet de cotizare utilizat la recalcularea pensiei reclamantului este de 30 de ani.
Parata a mai mentionat ca un alt argument in sustinerea afirmatiilor sale este faptul ca incepand cu anul 2008, pensionarii care si-au desfasurat activitatea in grupele I si II de munca beneficiaza de un punctaj suplimentar (majorarea punctajului mediu anual), potrivit dispozitiilor, OUG 100/2008, OUG 219/2008 si Legea 218/2008, majorare care poate ajunge pana la 50% din punctajul mediu anual si in acest sens, precizeaza ca, contestatorul a beneficiat de majorarea punctajului mediu anual.
In combaterea actiunii si in dovedirea celor afirmate prin intampinare, parata a depus la dosar proba cu inscrisuri, continand si intreaga documentatie care a stat la baza emiterii deciziei de pensionare a reclamantului.
La data de 13.08.2013 reclamantul a depus la dosarul cauzei raspuns la intampinare, solicitand respingerea exceptiilor tardivitatii si inadmisibilitatii formularii actiunii, ca neintemeiate.

Analizand actele si lucrarile dosarului, tribunalul constata urmatoarele:

Mai intai, in temeiul dispozitiilor art. 248 NCPC, analizand cu prioritate exceptii invocate de parata prin intampinare, se retine urmatoarele:
In ceea ce priveste exceptia tardivitatii formularii actiunii, invocata de parata prin intampinare, tribunalul constata ca prin cererea introductiva de instanta reclamantul a solicitat caprin hotararea ce se va pronunta sa fie obligata parata sa emita o decizie de recalculare/ revizuire a pensiei pentru limita de varsta si vechime integrala in care la stabilirea punctajului mediu anual sa fie utilizat un stagiu complet de cotizare de 20 de ani.
Asa cum a statuat si Curtea Constitutionala, prin decizia nr. 15/2010, operatiunea de recalculare poate fi declansata de pensionar oricand, astfel ca aceasta categorie de cauze nu este suspusa unui termen imperativ in care sa poata fi formulate.
Pe de alta parte, tribunalul apreciaza ca in cauza de fata nu ne Aflam in fata unei contestatii impotriva unei decizii de pensionare (fie ea si initiala, de recalculare ori de revizuire), astfel ca nu sunt aplicabile dispozitiile art. 87 din Legea nr.19/2000, prezenta actiune nefiind suspusa termenului de decadere de 45 de zile, cum pretinde parata.
Referitor la exceptia inadmisibilitatii actiunii, asa cum s-a aratat anterior, prezenta cauza are ca obiect solicitarea reclamantului de a obliga parata sa emita o noua decizie de pensie  recalculata, precum si plata diferentelor cuvenite, in temeiul unor dispozitii din Legea 3/1977, in prezent abrogata, dar in vigoare la momentul deschiderii pentru reclamant a dreptului sau la pensie.
Prin urmare, tribunalul constata ca si aceasta exceptie nu poate fi primita, sens in care va fi respinsa.

Pe fondul cauzei, tribunalul observa ca reclamantul NC a fost inscris la pensie pentru munca depusa si limita de varsta, cu vechime integrala prin Decizia nr. .../26.03.1998 emisa de Casa Judeteana de Pensii Prahova, incepand cu data de 01.03.1998, in conformitate cu dispozitiile Legii 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, in vigoare la aceea data.
Ulterior, reclamantul a beneficiat de recalcularea drepturilor de pensie, conform H.G. 1550/2004 si OUG /2005.

In concret, se retine ca reclamantul NC si-a desfasurat activitatea in grupa I de munca pe o perioada efectiva de 28 ani, 09 luni si 10 zile, iar prin beneficiul muncii in grupa I, s-a asimilat unei vechimi in munca de 45 ani, 02 luni si 18 zile, intregita la 45 ani, retinandu-se o perioada de contributie la pensia suplimentara de 29 ani si 05 luni, din care cu 3% -  11 ani si 08 luni.
Potrivit art. 2 alin. (3) din Normele Metodologice de evaluare a pensiilor in vederea recalcularii aprobate prin HG 1550/2004, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea 3/1977, iar potrivit art. 3 din acelasi act normativ, prin data deschiderii dreptului la pensie, se intelege data la care persoana in cauza a fost inscrisa la categoria de pensie de care beneficiaza.
In conformitate cu dispozitiile art. 8 din aceasta lege, persoana care avea o vechime in munca de minimum 30 ani barbatii si, respectiv, 25 ani femeile are dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de varsta, la implinirea varstei de 62 de ani barbatii si 57 ani femeile.
De asemenea, potrivit art. 14 din Legea 3/1977, persoanelor care au lucrat efectiv cel putin 20 ani in locuri care, potrivit legii, se incadreaza in grupa I de munca, sau cel putin 25 ani in grupa II de munca, la stabilirea pensiei li se ia in calcul, pentru fiecare an lucrat in aceste grupe cate: a) un an si sase luni pentru grupa I de munca; b) un an si trei luni pentru grupa II de munca. Pe aceasta baza persoanele care au lucrat in grupele I si II de munca au dreptul, la cerere, sa fie pensionate, la implinirea varstei de: a) 52 ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, barbatii; b) 50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile; (3) Persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de alin. (1) sunt pensionate, la cerere, si la 50 de ani, atat barbatii cat si femeile din grupa l de munca, si la 55 ani barbatii sau 50 de ani femeile, din grupa II de munca.
De altfel, si in Legea nr.19/2000 se prevede, in Anexa 3 ca, stagiul complet de cotizare pentru barbati incepe de la 30 de ani si ajunge la 35 de ani, in termen de 13 ani de la data de 01.04.2001, data intrarii in vigoare a legii.
Sustinerea reclamantului ca recalcularea pensiei sale a fost facuta cu luarea in considerare a unui stagiu de cotizare eronat de 30 de ani, in loc de 20 de ani nu poate fi retinuta, deoarece, asa cum s-a mentionat anterior, prin analizarea dispozitiilor din HG 1550/2004 si din Legea 3/1977, prin raportare la legislatia ulterioara, prezenta, (Legea 19/2000 si Legea 263/2010), intelesul sintagmei de "vechime integrala", utilizata de Legea 3/1977 a fost inlocuita in legislatia ulterioara cu notiunea de "stagiu complet de cotizare".
Din interpretarea coroborata a normelor legale mentionate mai sus, rezulta ca stagiul complet de cotizare era pentru barbati de 30 ani, iar pentru femei de 25 de ani, singurele facilitati oferite de Legea 3/1977 persoanelor care au lucrat in grupa I sau II de munca fiind acordarea sporului de grupa si posibilitatea pensionarii inainte de implinirea varstei standard de pensionare, dispozitiile art.14 din acest act normativ neavand semnificatia reducerii stagiului de cotizare, utilizat la recalcularea pensiei.
Astfel, dispozitiile art. 14 alin. 3 din Legea 3/1977 se refera la faptul ca persoanele care au lucrat efectiv in grupe superioare de munca (peste 20 ani in grupa I, respectiv 25 ani in grupa a II-a) li se valorifica munca prestata in aceste conditii, avand dreptul de a fi pensionate la cerere la varsta de 50 ani (femeile) sau 52 ani (barbatii), pentru grupa I de munca, respectiv 52 ani (femeile) sau 57 ani (barbatii) pentru grupa a II-a de munca.
Aceste reduceri acordate de lege se refera la reducerea varstei de pensionare acordate persoanelor ce au prestate activitatea in grupe superioare de munca, neavand nicio legatura cu vechimea integrala in munca, conform Legii 3/1977 (ori stagiul complet de cotizare, in legislatia curenta).

Reclamantul a invocat in dovedirea sustinerilor sale Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 40/22.09.2008, pronuntata intr-un recurs in interesul legii, insa in aceasta decizie se precizeaza in mod clar ca angajatilor ce au lucrat in conditii speciale de munca si s-au pensionat inainte de intrarea in vigoare a Legii 19/2000 li se aplica legea anterioara pentru determinarea stagiului de cotizare si in raport de acesta, punctajul mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare, stagiul complet de cotizare utilizat fiind cel reglementat de art. 14 din Legea 3/1977.
Astfel, locurile de munca in conditii speciale sunt expres si limitativ mentionate in cuprinsul art. 20 din Legea 3/1977, si anume minerit, activitatile cu expunere la radiatii, activitati artistice, iar pentru persoanele care au prestat activitate in aceste locuri de munca stagiul complet de cotizare este de 20 de ani.
Prin urmare, se observa faptul ca reclamantul nu si-a desfasurat activitatea in acele conditii speciale, astfel cum sunt mentionate in art. 20 din Legea 3/1977, cat si in Decizia nr. 40/2008 pronuntata de ICCJ, ci doar in grupa I de munca, potrivit mentiunilor din carnetul de munca, activitatea desfasurata de reclamant nefiind de natura celor mentionate prin lege.

Asadar, tribunalul concluzioneaza ca, desi reclamantul a prestat activitate in grupa I de munca peste 20 ani, acest fapt nu ii da dreptul la recalcularea pensiei cu luarea in considerare a unui stagiu complet de cotizare de 20 ani.

In aceste conditii, intrucat  parata a avut in vedere un stagiu corect de cotizare, atat la stabilirea pensiei reclamantului, cat si cu ocazia recalcularilor ulterioare, iar reclamantul nu a facut dovada ca se incadreaza in vreuna din ipotezele prevazute de art. 107 alin. 1 sau alin. 2 din Legea 263/2010, pentru a se putea dispune revizuirea pensiei, tribunalul urmeaza sa respinga actiunea ca neintemeiata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE Respinge exceptiile tardivitatii si inadmisibilitatii actiunii, invocate de parata.
Respinge in totalitate actiunea formulata de reclamantul NC, in contradictoriu cu parata CASA JUDETEANA DE PENSII PRAHOVA, ca neintemeiata.
Cu drept de apel in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi 10.09.2013.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016