InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Prahova

plata ajutorului financiar pentru achizitionarea de carti sau de programe educationale pe suport electronic

(Sentinta civila nr. 1036 din data de 10.04.2014 pronuntata de Tribunalul Prahova)

Domeniu | Dosare Tribunalul Prahova | Jurisprudenta Tribunalul Prahova


SENTINTA CIVILA NR. 1036
Data: 10.04.2014
Domeniu asociat: drepturi salariale
Titlu: plata ajutorului financiar pentru achizitionarea de carti sau de programe educationale pe suport electronic
Autor: Sectia I-a Civila
 
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova, Sectia I-a Civila, sub nr.9843/105/2013,  la data de 23.12.2013 reclamantul SINDICATUL SCOALA PRAHOVEI a chemat in judecata paratii INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI PRAHOVA, SCOALA GIMNAZIALA NR. 2 COMARNIC, LICEUL SIMION STOLNICU COMARNIC si MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE, solicitand instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta, sa dispuna obligarea acestora la plata ajutorului financiar pentru achizitionarea de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice in invatamantul preuniversitar pentru anul 2010, reprezentand 50 Euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii, in baza Legii nr. 315/2006, obligarea paratului Inspectoratul Scolar al judetului Prahova sa aloce catre unitatile de invatamant sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006, precum si obligarea paratului Ministerul Educatiei Nationale sa aloce Inspectoratului Scolar al judetului Prahova sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006.
In motivarea acesteia, reclamantul  invocat dispozitiile Legii nr. 315/2006 si  a aratat ca din prevederile legale invocate rezulta fara putinta de tagada ca o parte din personalul didactic, respectiv cadrele didactice titulare si suplinitoare calificate, beneficiaza de un ajutor financiar - echivalentul in lei a 100 euro - in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, acordat anual, la solicitarea persoanei indreptatite.
Astfel, reclamantul a sustinut ca pentru anul financiar 2010, cadrele didactice nu au primit nicio suma, desi Legea nr. 315/2006 a fost in vigoare pana la data de 3 iulie 2010, sens in care considera ca sunt indreptatiti sa beneficieze de 50 euro pentru jumatatea de an, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar.
In drept, a invocat dispozitiile art. 28 din Legea dialogului social nr. 62/2011, art. 268 alin. 1 lit. c) din Codul Muncii, republicat, art. 194,Noul Cod de procedura civila, Legii nr. 315/2006 si ale HG nr. 453/2007.
In probatiune, a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri.
La data de 04.02.2014 paratul INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI PRAHOVA a formulat intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a ISJ Prahova, iar, pe fondul cauzei, a solicitat  respingerea actiunii.
In motivarea acesteia, a invocat dispozitiile art. 1 din Legea nr. 315/2006, art. 2 din acelasi act normativ,  art. 1 alin. 1 din HG 453/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006, alin. 2 al aceluiasi articol, art. 2 alin. 1 din HG 453/2007, art. 3 alin. 1 din acelasi act normativ, art. 5 alin. 1 din HG 453/2007, alin. 2, art. 5(6) HG 453/2007, art. 5 (7) HG 453/2007,  art.5(2, 4 si 5) HG 453/2007, art. 1 alin. (2), art.14 alin(3) din Legea 500/2002.
Astfel, in conformitate cu dispozitiile legale mentionate, paratul a aratat ca plata ajutorului financiar se face de catre unitatea de invatamant la care cadrul didactic isi desfasoara activitatea, respectiv unde are incheiat contract de munca, pe baza de cerere formulata de beneficiar si inregistrata pana la data de 1 noiembrie pentru anul urmator la unitatea de invatamant la care beneficiarul exercita functia de baza.
Paratul  a mai sustinut ca si-a indeplinit obligatia de a solicita MECTS sumele necesare indeplinirii obligatiilor conform Legii nr. 315/2006.
Astfel, la nivelul judetului Prahova pentru anul 2009 au fost platite ajutoare financiare (130 lei/beneficiar) cadrelor didactice in baza Legii 315/2006 si adresei MECI nr. 5715/2009 in suma totala de 1256625 lei.
Insa, ajutorul financiar acordat cadrelor didactice nu a putut fi achitat la nivel integral de 100 euro /beneficiar datorita faptului ca MECI nu a avut posibilitatea sa cuprinda pe anul 2009 in Bugetul de Venituri si Cheltuieli la  art. 57.02.01 pentru sprijinul financiar conform Legii 315/2006 decat 33% din contravaloarea a 100 euro pentru fiecare beneficiar.
Astfel, dintr-un necesar de fonduri de circa 2275000 lei pentru judetul Prahova, MECI din lipsa de fonduri nu a alocat pentru acest sprijin decat suma de 1256625 lei, suma ce a fost repartizata in data de decembrie 2009.
Paratul  a precizat ca Ministerul Finantelor Publice are raspunderea elaborarii proiectului bugetului de stat numai pe baza proiectelor bugetelor ordonatorilor principali de credite, precum si a proiectelor de rectificare a acestor bugete, fiind indeplinita aceasta sarcina de intocmire a proiectului de buget din care reiese clar ca a fost solicitata alocarea sumelor necesare indeplinirii obligatiilor conform Legii 315/2006.
In ceea ce priveste pretentiile reclamantului pentru plata ajutorului financiar ce se acorda cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice pentru anul 2010, restrans la 50 de Euro, a invocat dispozitiile Legii 315/2006 in vigoare pana la data de 3 iulie 2010 cand a fost abrogata de Legea nr. 118/2010.
In probatiune, a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri.
In drept, a invocat dispozitiile art. 205 C.pr.civ.
La data de 11.02.2014, si paratul MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii.
In motivarea acesteia, paratul Ministerul Educatiei Nationale a invocat prevederile art.4 din Legea nr. 315/2006 si H.G nr. 453/2007, Legii nr. 500/2002 Ministerul Finantelor Publice, art. 2 din Legea nr. 315/2006, art. 5 alin.6 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 aprobate prin H.G. nr. 453/2007, art. 61 din Legea nr. 500/2002, potrivit carora regula, pentru ca ajutorul sa devina debit de plata este aceea a dovedirii anticipate, cu inscrisuri, a efectuarii cheltuielii pentru scopul prevazut, iar numai exceptie este consacrata posibilitatea avansarii sumei cu justificarea ulterioara a acestora, in conditiile legii.
Or, in prezenta cauza, reclamatul solicita plata ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice aferent anului 2010, in timp ce din dosarul cauzei nu rezulta ca membrii acestuia ar fi angajat cheltuieli personale pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic la nivelul anului 2010, desi modalitatea instituita de lege este decontarea acesteia, achitarea ulterioara.
In drept, a invocat dispozitiile Codului de Procedura Civila, Legea nr. 315/2006, H.G. nr.453/2007, Legea nr.500/2002.
In probatiune, a solicitat  incuviintarea probei cu inscrisuri.
La data de 10.03.2014, reclamantul  a formulat raspuns la intampinare prin care a solicitat, referitor la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de catre Inspectoratul Scolar Judetean Prahova, respingerea acesteia fata de faptul ca este evidenta obligatia de a aloca lunar catre unitatile scolare sumele necesare efectuarii platii ajutorului financiar, impunandu-se a fi admisa actiunea, asa cum a fost formulata.
La termenul de judecata din data de 10.04.2014, tribunalul a pus in discutia partilor exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Inspectoratul Scolar al jud. Prahova, invocata de acesta prin intampinare, pe care a unit-o cu fondul, in baza art.248 ain.3 Cod procedura civila, apreciind ca pentru judecarea sa este necesara administrarea acelorasi probe ca si pentru analiza in fond a cauzei.
In cauza, a fost incuviintata si administrata proba cu inscrisuri.
Analizand exceptia invocata de paratul Inspectoratul Scolar Judetean Prahova, tribunalul apreciaza ca partea indicata are, potrivit art.5 alin.2 din HG nr. 453/2007, obligatia de a solicita lunar, pana la data de 20 fiecarei luni, la Ministerul Educatiei Nationale - Directia generala buget finante, patrimoniu si investitii, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare, iar, potrivit al. 5 al aceluiasi articol, obligatia de a aloca unitatilor scolare sumele necesare efectuarii platii ajutoarelor, intr-un cont de disponibil deschis in afara bugetului local.
In aceste conditii, instanta considera ca paratul indicat are legitimare procesuala pasiva in cadrul prezentului proces, motiv pentru care, in baza art.248 alin.4 cu aplicarea art.32 alin.1 lit.b coroborat cu art.36 cod procedura civila, tribunalul va respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Inspectoratul Scolar Judetean Prahova, invocata prin intampinare.
Pe fondul cauzei, examinand actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Membrii reclamantului Sindicatul Scoala Prahovei, in numele carora a fost promovat demersul judiciar dedus spre solutionare, au calitatea de cadre didactice in cadrul paratilor Scoala Gimnaziala nr.2 Comarnic si Liceul Simion Stolnicu Comarnic, formuland, asa cum rezulta din copiile registrelor de evidenta aflate la filele 14-18 si 23-24 dosar, cereri la unitatile scolare angajatoare pentru acordarea ajutorului financiar ce reprezinta echivalentul in lei al sumei de 100 euro, aferent anului 2010, potrivit art.1 din legea nr.315/2006.
Cum acest act normativ a fost in vigoare pana la data de  03.07.2010, ca urmare a abrogarii dispuse prin Legea  nr.118/2010 privind unele masuri necesare restabilirii echilibrului bugetar, prin actiunea introductiva, reclamantul a pretins obligarea paratilor la plata ajutorului financiar in cuantum de 50 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii.
Conform art.1 si art.2 din Legea nr. 315/2006, se acorda un ajutor financiar cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice.
Acest ajutor financiar se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice, si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii.
In aplicarea acestor dispozitii legale, au fost emise norme metodologice aprobate prin Hotararea de Guvern nr.453/2007, care reglementeaza mecanismul de acordare a ajutorului financiar mai sus aratat.
In acest sens potrivit art. 1 din HG 453/2007, beneficiarii ajutorului financiar prevazut de Legea nr.315/2006 sunt cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate incadrate in invatamantul preuniversitar care sunt in activitate.
Potrivit art.2 din aceleasi norme, ajutorul financiar se acorda de unitatea de invatamant la care cadrul didactic isi desfasoara activitatea, iar conform art. 3 ajutorul se acorda anual, pe baza de cerere formulata de beneficiari si inregistrata pana la 1 noiembrie pentru anul urmator, la unitatea de invatamant la care beneficiarul exercita functia de baza, iar platile se efectueaza incepand cu luna ianuarie din anul urmator.
Obligatia de plata a ajutorului financiar revine unitatii scolare care trebuie sa solicite lunar, pana la data de 10 ale fiecarei luni la Inspectoratul scolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar, iar inspectorate scolare judetene, la randul lor, solicita lunar, pana la data de 20 a fiecarei luni, la Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare, asa cum prevede art. 5 din norme.
Totodata, in conformitate cu dispozitiile art.5 alin. (7) din HG nr. 453/2007, beneficiarii ajutorului financiar prevazut la art. 1 alin. (2) au obligatia de a prezenta documentele justificative, conform reglementarilor financiar-contabile in vigoare.

Din interpretarea coroborata a textelor legale enuntate anterior, se desprinde concluzia ca acordarea ajutorului financiar reglementat prin  Legea nr.315/2006 implica indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
? calitatea de cadru didactic titular si/sau suplinitor calificat din invatamantul preuniversitar;
? formularea  cererii de acordare a ajutorului financiar pana la data de 1 noiembrie pentru anul urmator;
? depunerea documentelor justificative.
Din probele administrate la propunerea reclamantului rezulta ca membrii de sindicat in numele carora s-a promovat actiunea introductiva au depus cereri de acordare a ajutorului financiar pentru anul 2010, cereri care nu au fost insotite de documente financiar-contabile justificative si, in plus, pentru cvasimajoritatea beneficiarilor, nu s-a respectat termenul maxim legal de 1 noiembrie 2009 pentru anul 2010.
Fata de considerentele aratate, in baza art.266 din Codul muncii, cu aplicarea art.1 si art.2 din legea nr.315/2006 coroborate cu art.2 si art.5 alin.7 din HG nr.453/2007, tribunalul va respinge actiunea reclamantului, ca fiind neintemeiata.
In baza art.453 cod procedura civila, cum partea care pierde procesul poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata numai la cererea partii adverse, tribunalul va lua act ca nu s-au solicitat asemenea cheltuieli de catre intimati.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016