InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Taxe judiciare de timbru.Actiuni ce au ca obiect venituri publice.

(Decizie nr. 338 din data de 09.02.2011 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Taxa de timbru | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Taxe judiciare de timbru.Actiuni ce au ca obiect venituri publice.Gresita anulare pentru netimbrare.Consecinte.

Conform art. 17 din Legea nr. 146/1997 si art. 26 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 246/1997 aprobate prin Ordinul Ministerului Justitiei nr. 760/1999, cererile si actiunile, precum si caile de atac formulate de institutii publice/de interes public, indiferent de calitatea procesuala a acestora, sunt scutite de taxa judiciara de timbru atunci cand au ca obiect veniturile publice. Alin. 3 al art. 26 din ultimul act normativ citat include in categoria "venituri publice" si veniturile bugetelor institutiilor publice/de interes public cu caracter autonom, provenite din sursele prevazute in legile de aprobare a bugetelor.
Penalitatile aplicate ca urmare a constatarii  depasirii concentratiilor maxime admise ale poluantilor din apele uzate evacuate intra in categoria veniturilor publice, fiind una dintre sursele de finantare a activitatii unei autoritati publice - Administratia Nationala "Apele Romane".
Pe de alta parte,in temeiul  art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale,Compania de Apa Arad SA are calitatea de institutie publica locala,fiind un serviciu public cu personalitate juridica din subordinea Consiliului Judetean Arad.
Plangerea formulata de petenta avand ca obiect penalitatile aplicate ca urmare  a depasirii concentratiilor maxime admise ale poluantilor din apele uzate vizeaza venituri publice, astfel ca este scutita de taxa judiciara de timbru, conform  art. 17 din Legea nr. 146/1997 si, in consecinta, si de timbrul judiciar, potrivit art. 1 alin. 2 din OG nr. 32/1995, anularea ca netimbrata a plangerii semnificand gresita aplicare a legii si totodata nesolutionarea fondului cauzei,cu consecinta trimiterii acesteia spre rejudecare.

(Tribunalul Arad,sectia civila,dosar nr. 1054/250/R/2010,decizia civila nr. 338/ 09 februarie 2011 ) Prin sentinta civila nr. 863/20.10.2010, pronuntata in dosarul nr. 1054/250/2010, Judecatoria Lipova a anulat ca netimbrata cererea reclamantei SC Compania de Apa Arad SA. Nu s-au acordat cheltuieli de judecata.
Pentru a  pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca poate fi scutita de la plata taxelor de timbru doar Directia Apelor Mures, care face parte din Administratia nationala Apele Romane, iar nu si petenta, care este o societate comerciala, nicidecum o autoritate publica. Penalitatile la care a fost obligata petenta sunt, din punct de vedere al intimatei, venituri publice. Pentru petenta, insa, este o simpla creanta. Avand in vedere dispozitiile art. 1 (1) din OUG nr. 107/2002, care desemneaza Apele romane ca institutie publica de interes national, coroborate cu dispozitiile art. 2 al. 1 lit. b din legea nr. 554/2004, instanta a apreciat ca intimata este o autoritate publica, asa incat procesul-verbal atacat in prezenta cauza este un act administrativ si nu un act civil. A invocat art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004. S-a retinut ca in cazul de fata a fost vorba de o competenta speciala stabilita prin art. 6 al. 7 din OUG nr. 107/2002 si art. 1 pct. 2 C. pr. civ. Obiectul dosarului l-a constituit o plangere impotriva unui act administrative emis de o autoritate publica si pentru care, potrivit art. 3 lit. m din Legea nr. 146/1997, se datoreaza o taxa judiciara de timbru de 4 lei. Petenta nu a fost scutita de plata acestei taxe si, neachitand-o, instanta a dispus, in baza art. 20 al. 3 din Legea nr. 146/1997, anularea cererii, ca netimbrata, ca exceptie de procedura, absoluta si peremptorie.
Impotriva acestei sentinte, a declarat recurs, in termen legal, recurenta SC Compania de Apa Arad SA, solicitand admiterea caii de atac, casarea sentintei recurate si trimiterea cauzei spre rejudecare Judecatoriei Lipova.
In motivare, a sustinut ca hotararea instantei de fond cuprinde motive contradictorii (art. 304 pct. 7 CPC), ca, actul dedus judecatii a fost interpretat gresit (art. 304 pct. 8 CPC), ca aceasta sentinta a fost data cu aplicarea gresita a legii (art. 304 pct. 9 Cod procedura civila). Instanta de fond a retinut ca penalitatile ce constituie obiect al litigiului sunt venituri publice, si cu toate ca petenta a facut dovada ca face parte din categoria institutiilor publice, asa cum sunt definite ele prin Legea finantelor publice locale (art. 2 pct. 39), instanta nu s-a pronuntat asupra acestora si nu a tinut seama de prevederile art. 23 (l) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997. Or, litigiul are ca obiect penalitatile care sunt venituri publice si astfel, sunt aplicabile disp.art.23(l) lit. a din normele antementionate. Potrivit art. 1 (1) din OUG nr. 107/2002, actualizata, Administratia Nationala "Apele Romane" este institutie publica de interes national..." si ca Administratia Nationala "Apele Romane administreaza, utilizeaza fonduri publice in intelesul art. 1 (l si 2) si 2 pct. 27, 30, 42 ale Legii nr. 500/2002. Potrivit art. 2 pct. 39 al Legii nr. 273/2006, institutii publice locale sunt si serviciile publice din subordinea judetelor. Recurenta este un serviciu public cu personalitate juridica din subordinea Consiliului Judetean Arad, conform Hotararii Consiliului judetean Arad nr. 122/03.06.2005; Ordinului Presedintelui A.N.R.S.C nr. 306/26.05.2006 si Hotararii Consiliului judetean Arad nr. 86/30.06.2006. Prin urmare, recurenta considera ca a facut dovada ca cererea sa este scutita de la plata taxei judiciare de timbru, ca hotararea instantei de fond este netemeinica si nelegala.
Analizand recursul tribunalul a constatat ca acesta este intemeiat pentru urmatoarele considerente:
Conform art. 17 din Legea nr. 146/1997 si art. 26 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 246/1997 aprobate prin Ordinul Ministerului Justitiei nr. 760/1999, cererile si actiunile, precum si caile de atac formulate de institutii publice/de interes public, indiferent de calitatea procesuala a acestora, sunt scutite de taxa judiciara de timbru atunci cand au ca obiect veniturile publice. Alin. 3 al art. 26 din ultimul act normativ citat include in categoria "venituri publice" si veniturile bugetelor institutiilor publice/de interes public cu caracter autonom, provenite din sursele prevazute in legile de aprobare a bugetelor.
Pe de alta parte, art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale include printre institutii publice locale si institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora.
Or, procesul verbal de stabilire a penalitatilor ce face obiectul prezentului proces este un act administrativ, ce este insa exceptat de la controlul contenciosului administrativ in conditiile art. 5 alin. 2 din Legea nr. 554/2004 raportat la art. 6 alin. 7 din Anexa nr. 4 (ce cuprinde "Mecanismul economic specific domeniului gospodaririi durabile a resurselor de apa") la OUG nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane". Este un act intocmit de o autoritate publica, in exercitarea puterii de stat. Penalitatile sunt determinate de Anexa nr. 6 la OUG nr. 107/2002, fiind modificate prin hotarare de guvern (ultima fiind HG Nn. 803 din 31 iulie 2008 privind reactualizarea cuantumului contributiilor specifice de gospodarire a resurselor de apa, a tarifelor si a penalitatilor).
Astfel, potrivit art. 1 alin. 1 si 2 din OUG nr. 107/2002 si art. 61 din Legea nr. 107/1996 - Legea apelor, Administratiei Nationale "Apele Romane" este "institutie publica de interes national, cu personalitate juridica. Conform art. 2 alin. 2 din OUG nr. 107/2002 Administratia Nationala "Apele Romane" administreaza bunurile din domeniul public al statului, iar una dintre atributiile acesteia este de a aloca dreptul  "de utilizare a resurselor de apa de suprafata si subterane, in toate formele sale de utilizare, cu potentialele lor naturale, cu exceptia resurselor acvatice vii, pe baza de abonamente, conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si a serviciilor comune pe baza de contracte economice incheiate cu utilizatorii de apa si cu alti beneficiari" conform art. 3 alin. 1 lit. j din acelasi act normativ. Cheltuielile pentru functionarea Administratiei Nationale "Apele Romane" se asigura din venituri proprii rezultate din aplicarea mecanismului economic specific in domeniul gospodaririi cantitative si calitative a apelor prevazut in anexa nr. 3, ce include sistemul de contributii, plati, bonificatii, tarife si penalitati (art. 4 alin. 1 si 2).
La randul sau, Compania de Apa Arad SA este un serviciu public cu personalitate juridica din subordinea Consiliului Judetean Arad conform Hotararii Consiliului Judetean Arad nr. 122/03.06.2005, in sensul Legii nr. 51/2006 Legea serviciilor comunitare de utilitati publice, conform careia serviciile comunitare de utilitati publice, sunt definite ca totalitatea actiunilor si activitatilor reglementate prin care se asigura satisfacerea nevoilor de utilitate si interes public general ale colectivitatilor locale cu privire la alimentarea cu apa, canalizarea si epurarea apelor uzate, colectarea, canalizarea si evacuarea apelor pluviale (art. 1 alin. 2 lit. a - c) si alte servicii. Serviciile de utilitati publice sunt in responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale si se infiinteaza, se organizeaza si se gestioneaza potrivit hotararilor adoptate de autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale (art. 3 alin. 1), fiind furnizate/prestate prin intermediul unor operatori sau al unor operatori regionali ce pot avea statutul de servicii publice de interes local sau judetean, cu personalitate juridica, infiintate si organizate prin hotarari ale autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale (lit. c) sau de societati comerciale cu capital social privat (lit. e).
Pentru aceste considerente de fapt si de drept, tribunalul a constatat ca penalitatile ce fac obiectul procesului verbal seria AR nr. 813/21.05.2010 de constatare a depasirii concentratiilor maxime admise ale poluantilor din apele uzate evacuate intra in categoria veniturilor publice, astfel ca plangerea formulata de petenta, in baza art. 6 alin. 7 din Anexa nr. 3 a OUG nr. 107/2002 este scutita de taxa judiciara de timbru, conform  art. 17 din Legea nr. 146/1997 si, in consecinta, si de timbrul judiciar, potrivit art. 1 alin. 2 din OG nr. 32/1995, asa incat exceptia netimbrarii plangerii nu este intemeiata, urmand a fi respinsa.
Astfel, vazand ca sentinta civila nr. 863/20.10.2010 a fost pronuntata de Judecatoria Lipova cu aplicarea gresita a legii, tribunalul in baza art. 312 alin. 2 si 5 raportat la art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila, a admis recursul si a casat  hotararea judecatoreasca de mai sus, trimitand cauza spre continuarea judecatii Judecatoriei Arad, in conditiile in care prima instanta nu  a analizat fondul litigiului.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Taxa de timbru

SESIZARE CJUE - Sentinta comerciala nr. fn din data de 20.11.2014
SESIZARE CJUE - Sentinta comerciala nr. 1497 din data de 03.05.2012
Concursul intre exceptia netimbrarii si exceptia necompetentei. Ordinea de solutionare. - Decizie nr. 315 din data de 09.09.2010
Timbraj. Cai de atac. Modificarea modalitatii de calcul al taxei de timbru datorate in timpul procesului. - Decizie nr. 26/R din data de 09.09.2010
Taxa de timbru. Ajutor social in temeiul Legii nr. 416/2001 - Decizie nr. 174 din data de 13.02.2008
Incidenta concomitenta in cauza a dispozitiilor art. 242 pct. 2 cod procedura civila - Decizie nr. 129 din data de 15.02.2006
Incheiere prin care s-a solutionat cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru - Decizie nr. 1963 din data de 26.09.2005
Cerere de scutire de plata taxei de timbru formulata de o societate comerciala. Facilitati pentru plata taxelor judiciare. - Sentinta civila nr. din data de 10.03.2009
Modalitatea de valorificare a dreptului de eliberare a cartilor de identitate - Decizie nr. 142 din data de 14.01.2015
Formularea unei cererii de ajutor public judiciar. Respingerea cererii de ajutor public judiciar. - Decizie nr. 1661 din data de 11.10.2013
Neindicarea valorii obiectului cererii de chemare in judecata. Anularea cererii ca insuficient timbrata. - Hotarare nr. 12 din data de 16.01.2013
Plata taxei judiciare de timbru - dovada. - Hotarare nr. 700 din data de 02.04.2013
Ordinea de solutionare a exceptiilor aprocesuale (de netimbrare ori de necompetenta). Caracterul imperativ al dispozitiilor privind taxele judiciare de timbru. - Decizie nr. 1799 din data de 13.12.2011
Actiune avand ca obiect anulare raport de evaluare a performantelor profesionale. Scutirea de plata taxei judiciare de timbru. - Decizie nr. 1078 din data de 16.05.2011
Plata taxele judiciare de timbru in cazul formularii unei cereri adresate instantelor de judecata de persoane cu domiciliul in strainatate. - Decizie nr. 1392 din data de 27.09.2011
Cerere de ajutor public judiciar. Exercitarea caii de atac a recursului cu privire la modul de solutionare al cererii de ajutor public judiciar. - Decizie nr. 7 din data de 11.01.2011
Taxa judiciara de timbru. Achitare in sistem on-line. - Decizie nr. 170 din data de 26.03.2010
Taxa de timbru. Institutie publica. Inaplicabilitatea prevederilor art.17 din Legea nr.146/1997 modificata. - Decizie nr. 55 din data de 03.02.2009
Detinere de produse accizabile in afara antrepozitului fiscal - Sentinta penala nr. 43 din data de 11.04.2011
Reexaminare a modului de stabilire a taxei de timbru - Sentinta civila nr. 5349 din data de 14.06.2012