Timbraj. Cai de atac. Modificarea modalitatii de calcul al taxei de timbru datorate in timpul procesului.
(Decizie nr. 26/R din data de 09.09.2010 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Timbraj. Cai de atac. Modificarea modalitatii de calcul al taxei de timbru datorate in timpul procesului.
Potrivit art. 3 alin.1 lit.c din Legea nr. 146/1997 actiunile si cererile neevaluabile in bani se taxeaza astfel: cereri pentru:
- stabilirea calitatii de mostenitor - 50 lei/mostenitor
- stabilirea masei succesorale - 3% la valoarea masei succesorale; - cereri de raport - 3% la valoarea bunurilor a caror raportare se
solicita;
- cereri de reductiune a liberalitatilor - 3% la valoarea rezervei care
urmeaza a fi reintregita prin reductiunea liberalitatilor;
- cereri de partaj - 3% la valoarea masei partajabile, iar la art. 11 se prevede ca cererile pentru exercitarea apelului sau recursului impotriva hotararilor judecatoresti se taxeaza cu 50% din taxa datorata pentru cererea sau actiunea solutionata de prima instanta;
Sectia civila – Incheierea civila nr. 26/R/CC/09 septembrie 2010
Prin cererea de reexaminare inregistrata sub dosar nr. 1187/57/2010 petentii RM si RC au contestat modul de stabilire a taxei de timbru in suma de 8.445 lei calculata prin incheierea de sedinta din 3.09.2010. Se sustine ca instanta de recurs a stabilit gresit taxa de timbru in baza prevederilor art. 3 lit. c din Legea nr.146/1997 modificata prin Legea nr.276/2009, din doua motive: in primul rand, fiind o cale de atac, modul de calcul a taxei de timbru este supus dispozitiilor imperative ale art. 11(1)raportat la art. 3 lit. c din H.G. nr.146/1997, in sensul ca actiunea in partaj este neevaluabila in bani, partile nu isi contesta cota de proprietate, ceea ce se solicita este modificarea variantei de partaj, taxa de timbru trebuie stabilita la ? din taxa stabilita in fata instantei de fond si nu raportat la taxa de timbru care s-ar percepe in prezent, daca s-ar introduce o asemenea actiune. In al doilea rand, aplicarea taxei de timbru stabilita prin Legea nr.276/2009, promulgata la trei ani dupa introducerea actiunii, ar insemna retroactivitatea legii, imprejurarea prohibita inclusiv de Constitutie. Se mai sustina ca nu este o norma procedurala, care sa fie de imediata aplicare.
Analizand cererea petentilor, prin prisma motivelor invocate raportat la legea taxei de timbru, Curtea a retinut urmatoarele:
Potrivit art.78 din Constitutia Romaniei, legea intra in vigoare la trei zile dupa publicarea ei in Monitorul Oficial sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.
Legea nr.76/2009 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 482/13.07.2009 si, nefiind stabilit alt termen pentru intrarea ei in vigoare, se aplica termenul general, prevazut de Constitutie, de trei zile de la aceasta data. Art. 3 lit. c din Legea nr.146/1997 este modificat prin aceasta lege in sensul ca taxa datorata pentru cererile de partaj este de 3% din valoarea masei partajabile, si, separat de aceasta taxa, daca partile contesta bunurile de impartit, valoarea acestora ori marimea drepturilor coproprietarilor taxa de timbru se datoreaza de titularul cererii la valoarea contestata.
Fata de aceste prevederi legale s-a constatat ca actiunile de partaj sunt actiuni evaluabile in bani si taxa se calculeaza la valoarea masei partajabile.
Art. 11 din Legea nr.146/1997 stabileste ca taxarea cererilor pentru exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti se face la 50% din …taxa datorata, in cazul cererilor si actiunilor evaluabile in bani. Este evident ca actiunea de partaj este una evaluabila in bani, deci suma datorata pentru judecarea recursului se calculeaza la 50 % din valoarea masei de impartit. Aplicarea acestei modalitati de calcul direct in recurs nu inseamna o retroactivare a legii, ci aplicarea ei imediata in calea de atac. Retroactivarea ar fi insemnat sa fie calculata taxa de timbru potrivit prevederilor legii modificate si sa fie obligata partea a plati si pentru instanta de fond o taxa de timbru majorata.
Avand in vedere aceste considerente de fapt si de drept, Curtea a respins ca nefondata cererea de reexaminare formulata de petentii RM si RC.
Potrivit art. 3 alin.1 lit.c din Legea nr. 146/1997 actiunile si cererile neevaluabile in bani se taxeaza astfel: cereri pentru:
- stabilirea calitatii de mostenitor - 50 lei/mostenitor
- stabilirea masei succesorale - 3% la valoarea masei succesorale; - cereri de raport - 3% la valoarea bunurilor a caror raportare se
solicita;
- cereri de reductiune a liberalitatilor - 3% la valoarea rezervei care
urmeaza a fi reintregita prin reductiunea liberalitatilor;
- cereri de partaj - 3% la valoarea masei partajabile, iar la art. 11 se prevede ca cererile pentru exercitarea apelului sau recursului impotriva hotararilor judecatoresti se taxeaza cu 50% din taxa datorata pentru cererea sau actiunea solutionata de prima instanta;
Sectia civila – Incheierea civila nr. 26/R/CC/09 septembrie 2010
Prin cererea de reexaminare inregistrata sub dosar nr. 1187/57/2010 petentii RM si RC au contestat modul de stabilire a taxei de timbru in suma de 8.445 lei calculata prin incheierea de sedinta din 3.09.2010. Se sustine ca instanta de recurs a stabilit gresit taxa de timbru in baza prevederilor art. 3 lit. c din Legea nr.146/1997 modificata prin Legea nr.276/2009, din doua motive: in primul rand, fiind o cale de atac, modul de calcul a taxei de timbru este supus dispozitiilor imperative ale art. 11(1)raportat la art. 3 lit. c din H.G. nr.146/1997, in sensul ca actiunea in partaj este neevaluabila in bani, partile nu isi contesta cota de proprietate, ceea ce se solicita este modificarea variantei de partaj, taxa de timbru trebuie stabilita la ? din taxa stabilita in fata instantei de fond si nu raportat la taxa de timbru care s-ar percepe in prezent, daca s-ar introduce o asemenea actiune. In al doilea rand, aplicarea taxei de timbru stabilita prin Legea nr.276/2009, promulgata la trei ani dupa introducerea actiunii, ar insemna retroactivitatea legii, imprejurarea prohibita inclusiv de Constitutie. Se mai sustina ca nu este o norma procedurala, care sa fie de imediata aplicare.
Analizand cererea petentilor, prin prisma motivelor invocate raportat la legea taxei de timbru, Curtea a retinut urmatoarele:
Potrivit art.78 din Constitutia Romaniei, legea intra in vigoare la trei zile dupa publicarea ei in Monitorul Oficial sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.
Legea nr.76/2009 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 482/13.07.2009 si, nefiind stabilit alt termen pentru intrarea ei in vigoare, se aplica termenul general, prevazut de Constitutie, de trei zile de la aceasta data. Art. 3 lit. c din Legea nr.146/1997 este modificat prin aceasta lege in sensul ca taxa datorata pentru cererile de partaj este de 3% din valoarea masei partajabile, si, separat de aceasta taxa, daca partile contesta bunurile de impartit, valoarea acestora ori marimea drepturilor coproprietarilor taxa de timbru se datoreaza de titularul cererii la valoarea contestata.
Fata de aceste prevederi legale s-a constatat ca actiunile de partaj sunt actiuni evaluabile in bani si taxa se calculeaza la valoarea masei partajabile.
Art. 11 din Legea nr.146/1997 stabileste ca taxarea cererilor pentru exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti se face la 50% din …taxa datorata, in cazul cererilor si actiunilor evaluabile in bani. Este evident ca actiunea de partaj este una evaluabila in bani, deci suma datorata pentru judecarea recursului se calculeaza la 50 % din valoarea masei de impartit. Aplicarea acestei modalitati de calcul direct in recurs nu inseamna o retroactivare a legii, ci aplicarea ei imediata in calea de atac. Retroactivarea ar fi insemnat sa fie calculata taxa de timbru potrivit prevederilor legii modificate si sa fie obligata partea a plati si pentru instanta de fond o taxa de timbru majorata.
Avand in vedere aceste considerente de fapt si de drept, Curtea a respins ca nefondata cererea de reexaminare formulata de petentii RM si RC.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxa de timbru
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017