InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bihor

Operatiuni de vanzari - cumparari de bunuri imobile. TVA. Nelegalitatea deciziilor de impunere, emise pe numele fiecarui reclamant, prin care s-a stabilit in sarcina lor sume diferite de plata, in conditiile in care acestia sunt soti si au realizat ...

(Hotarare nr. 167/CA/2011 din data de 27.01.2011 pronuntata de Tribunalul Bihor)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Tribunalul Bihor | Jurisprudenta Tribunalul Bihor

Prin sentinta nr. 2743/CA/2011 pronuntata de Tribunalul Bihor, s-a admis in parte cererea formulata de reclamantii P. D. I. si P. D. F. si in consecinta s-a dispus anularea Deciziei de Impunere nr.71818/2010 emisa in baza Raportului de Inspectie Fiscala nr.71816/2010 si a Deciziei de Impunere nr.71815/11.02.2010 emisa in baza Raportului de Inspectie fiscala nr. 71813/11.02.2010, precum si a actelor administrative subsecvente acestora. Obliga parata in favoarea reclamantilor la plata sumei de 5004,3 lei reprezentand cheltuieli de judecata.

Pentru a hotari astfel , instanta a retinut ca :
In urma unui control inopinat efectuat de inspectori din cadrul autoritatii parate, s-a constatat ca reclamantii, persoane fizice, au depasit, fiecare, plafonul de 35.000 Euro la finele anului 2007 si ca au efectuat tranzactii cu caracter de continuitate astfel ca s-a procedat, de catre organele de inspectie fiscala , la inceperea unei inspectii fiscale partiale in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata.
Prin Raportul de inspectie fiscala nr. 71813 din 11.02.2010 incheiat la reclamanta P. D., organele de inspectie fiscala au constatat ca aceasta a efectuat in perioada 01.01.2005 -30.06.2009 operatiuni de vanzari - cumparari de bunuri imobile, fara a solicita organului fiscal inregistrarea ca platitoare de TVA la depasirea plafonului de aplicare a regimului special de scutire in luna ianuarie 2007 si nu a colectat si platit la bugetul de stat TVA-ul in suma de 85.690 lei aferent tranzactiilor in valoare totala de 536.693 lei, efectuate dupa data la care trebuia sa devina platitoare de TVA, respectiv pe perioada 01.03.2007-30.06.2009.
In baza acestui raport, s-a emis pe seama reclamantei Decizia de impunere nr. 71815 pentru suma de 85.690 lei TVA si 52.936 lei majorari de intarziere.
Prin Raportul de inspectie fiscala nr. 71816 din 11.02.2010 incheiat la reclamantul P. D., organele de inspectie fiscala au constatat ca acesta a efectuat in perioada 01.01.2005 -30.06.2009 operatiuni de vanzari - cumparari de bunuri imobile, fara a solicita organului fiscal inregistrarea ca platitor de TVA la depasirea plafonului de aplicare a regimului special de scutire in luna ianuarie 2007 si nu a colectat si platit la bugetul de stat TVA-ul in suma de 66.898 lei aferent tranzactiilor in valoare totala de 418.997 lei, efectuate dupa data la care trebuia sa devina platitor de TVA, respectiv pe perioada 01.04.2007- 30.06.2009.
In baza acestui raport, s-a emis pe seama reclamantului Decizia de impunere nr. 71818 pentru suma de 66.898 lei TVA si 34.238  lei majorari de intarziere.
Impotriva acestor acte administrativ fiscale, reclamantii au formulat contestatia expediata pe adresa paratei, cu confirmare de primire, inregistrata la acesta la data de  05.03.2010 (fila 18), la care nu primisera raspuns la data inregistrarii actiunii -09.04.2010, astfel ca cererea lor se incadreaza in conditiile de admisibilitate ale actiunilor in contencios administrativ, reglementate de dispozitiile art. 8 L.554/2004.
Din inscrisurile depuse in probatiune la dosarul cauzei, constand in contracte de vanzare cumparare autentificate si extrase de carte funciara, rezulta ca reclamantii, in calitate de soti, au vandut bunuri imobile comune astfel cum sunt acestea calificate in acceptiunea dispozitiilor art.30 C.fam., asupra carora dreptul de proprietate devalmasa era fie exclusiv, fie in coproprietate cu al altor persoane.
Devalmasia, care reprezinta o modalitate a dreptului de proprietate ce caracterizeaza comunitatea de bunuri a sotilor, presupune ca partea fiecarui sot asupra bunurilor comune nu se cunoaste, nefiind determinata, iar impartirea bunurilor comune ale sotilor nu se face potrivit unei cote predeterminate, aceasta fiind determinata doar cu ocazia sistarii starii de devalmasie.
Din aceasta perspectiva, emiterea de catre  inspectorii fiscali a doua decizii de impunere, pe numele fiecarui reclamant, prin care s-a stabilit in sarcina lor  sume diferite de plata, in conditiile in care acestia aveau acelasi statut si la data efectuarii tranzactiilor cat si la data emiterii actelor administrativ fiscale - acela de soti, este nelegala.
Practic, din cuprinsul rapoartelor de inspectie fiscala nu rezulta care este cota parte (matematica) pe care inspectorii fiscali au avut-o in vedere la stabilirea individuala a veniturilor obtinute de catre fiecare sot si, implicit a cotei de TVA aferenta acestor venituri.
In acest sens, instanta retine ca inspectorii  fiscali au inserat in Raportul de inspectie fiscala  doar mentiunea potrivit careia "din contractele de vanzare cumparare furnizate de catre notarii publici, s-a stabilit de catre organele de inspectie fiscala cota parte ce revine contribuabilului P. D. intrucat acesta a vandut terenuri impreuna cu P. D. , iar in unele cazuri si cu K. I. respectiv cu C. F.".
Urmarind acest rationament, din lecturarea contractelor de vanzare cumparare prin care s-au realizat tranzactiile imobiliare considerate de organele fiscale ca fiind operatiuni impozabile in sensul art. 126 C.fiscal, instanta retine ca in nici unul din aceste contracte nu este mentionata vreo cota de proprietate care revine reclamantei, respectiv reclamantului, ci doar calitatea de bun comun a obiectului vanzarii.
De altfel, parata vorbeste pentru prima data de cota de ˝ care s-ar fi avut in vedere la stabilirea datoriilor reclamantilor, abia in cuprinsul Deciziilor de solutionare a contestatiei, nr.63 si 64 din 12.04.2010, cu argumentul ca aceasta cota este prezumata de Codul familiei, ceea ce nu este exact.
Aceasta, in conditiile in care este cunoscut ca puterea discretionara conferita unei autoritati nu poate fi privita, intr-un stat de drept, ca si o putere absoluta si fara limite, caci exercitarea dreptului de solutionare a unei petitii prin incalcarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale categoriilor prevazute de constitutie sau de lege constituie exces de putere, conform dispozitiilor art.2 lit.m) din Legea nr.554/2004.
In jurisprudenta comunitara, cat si cea a Inaltei Curti de Casatie si Justitie se retine ca motivarea trebuie sa fie adecvata actului emis si trebuie sa prezinte de o maniera clara si univoca algoritmul urmat de institutia care a adoptat masura atacata, astfel incat sa li se permita persoanelor vizate sa stabileasca motivarea masurilor si de asemenea, sa permita instantelor competenta sa efectueze revizuirea actului.
Astfel cum a decis Curtea Europeana de Justitie, insuficienta motivarii sau nemotivarea atrage nulitatea sau nevalabilitatea actelor comunitare ( Cauza C-41/1969).
Apararile paratei in sensul ca instanta nu poate constata nulitatea actului administrativ fiscal nefiind incident nici unul din cazurile reglementate de dispozitiile art. 46 C.pr.cfiscala, sunt contrazise prin argumentele deja expuse, dar si prin faptul ca dispozitiile O.G.92/2003 se completeaza cu cele de drept comun, privind nulitatea actelor juridice.
Astfel, din perspectiva dispozitiilor art.105al.2  C.pr.civ., instanta retine ca prin emiterea actelor administrative in maniera amintita, s-a creat reclamantilor o vatamare, constand in faptul ca acestia nu au posibilitatea  de aprecia exactitatea creantelor stabilite, creante la care au fost calculate si majorari de intarziere, vatamare care nu ar putea fi inlaturata decat prin anularea actelor.
Fata de cele retinute, in temeiul art. 18 din L.554/2004 va admite in parte actiunea reclamantilor si pe cale de consecinta va dispune anularea Deciziei de Impunere nr.71818/2010 emisa in baza Raportului de Inspectie Fiscala nr.71816/2010 si a Deciziei de Impunere nr.71815/11.02.2010 emisa in baza Raportului de Inspectie fiscala nr. 71813/11.02.2010, precum si a actelor administrative subsecvente acestora.
Fiind in culpa procesuala, in temeiul art. 274 al.1 C.pr.civ., va obliga parata in favoarea reclamantilor la plata sumei de 5004,3 lei reprezentand cheltuieli de judecata, constand in taxa timbru, timbru judiciar si onorariu avocatial, redus proportional cu masura pretentiilor admise.

Definitiva si irevocabila prin respingerea recursului prin Decizia nr. 151/2012  a Curtii de Apel Oradea
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006