Scutire taxa de timbru si timbru judiciar pentru cereri formulate de A.V.A.S.
(Sentinta civila nr. 398 din data de 25.06.2008 pronuntata de Judecatoria Babadag)Dosar nr.591/179/2008
Tip speta : sentinta civila
Data spetei : s.c. nr.398/25.06.2008
Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Tulcea - Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Tulcea , in conformitate cu prevederile art.50 alin.2 din legea cadastrului si publicitatii imobiliare nr.7/1996 , republicata , coroborate cu dispozitiile art.72 din Ordinul Directorului general al Agentiei Nationale de cadastru si Publicitate Imobiliara pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si functionare a birourilor de cadastru si publicitate imobiliara nr.633/2006 , a inaintat instantei spre competenta solutionare plangerea nr.8240 din 27.05.2008 , formulata de petenta Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului - A.V.A.S Bucuresti impotriva incheierii de respingere nr.8240/2008 pronuntata in dosarul nr.8240/19.03.2008 prin care s-a respins cererea de reinnoire a inscriptiei ipotecare , in baza Contractului de garantie imobiliara nr.2355/23.09.1994 incheiat cu Banca Agricola SA , asupra imobilului constand in locuinta situata in comuna C. , jud.T. , proprietatea lui T.V.V. .
Cererea a fost inregistrata pe rolul instantei .
Prin incheierea nr.8240/2008 pronuntata in dosarul nr.8240/19.03.2008 s-a respins cererea de reinnoire a inscriptiei ipotecare, in baza contractului de garantie imobiliara nr.2355/23.09.1994 incheiat cu Banca Agricola S.A. , judetul Tulcea, asupra imobilului constand locuinta, situat in comuna Casimcea , judetul Tulcea, proprietatea numitului T.V.V. , pe motiv ca, in conformitate cu prevederile Ordinului nr.371/2007 art.1 alin.2 si art.2 alin.1 , "persoanele fizice si juridice care solicita prestarea serviciilor prevazute de prezentul ordin au obligatia de plata a tarifelor , cu exceptia situatiilor in care prin lege se prevede in mod expres exceptarea de la plata tarifelor" , considerandu-se astfel ca prin neplata tarifului specificat cererea nu intruneste conditiile legale, fiind respinsa conform art.49 din Legea nr.7/1996.
In motivarea plangerii s-a invederat ca, in calitate de creditor, a solicitat reinnoirea inscriptiei ipotecare avand in vedere dispozitiile art.1786 cod civil potrivit caruia : Inscriptiile conserva dreptul de privilegiu si de ipoteca in curs de 15 ani din ziua in care s-au facut inscriptiile , efectul lor incetand daca inscriptiile nu au fost reinnoite inaintea expirarii acestui termen".
A sustinut petenta ca solicitarea de reinnoire a ipotecii este un act pur conservator ce trebuie initiat de catre persoana interesata pentru a se pastra mai departe eficacitatea deplina a inscriptiei ipotecare, iar A.V.A.S. , in calitatea sa de creditor , doreste pastrarea garantiei imobiliare in conditiile in care creanta garantata nu a fost achitata si numai indeplinirea formalitatii de reinnoire a ipotecii poate preintampina perimarea inscriptiei ipotecare , care se produce automat prin trecerea termenului de 15 ani de la data luarii acesteia .
In cererea sa A.V.A.S. a facut referire la art.86 din O.U.G. nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului care prevede faptul ca " Cererile formulate de A.V.A.S. si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze sunt scutite de taxe de timbru , timbru judiciar , cautiuni si orice alte taxe ".
S-a sustinut ca , art.1 alin.2 din ordinul 371/2007 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agentia Nationala de cadastru si Publicitate Imobiliara si unitatile sale subordonate , in baza caruia a fost respinsa cererea AVAS , prevede ca :"persoanele fizice si juridice care solicita prestarea serviciilor prevazute de prezentul ordin au obligatia de plata a tarifelor , cu exceptia situatiilor in care prin lege se prevede in mod expres exceptarea de la plata tarifelor".
Astfel , apreciaza petenta , ca art.86 din O.U.G. 51/1998 isi gaseste aplicabilitatea in acest caz chiar in baza prevederilor art.1 alin.2 din Ordinul 371/2007 , care reglementeaza faptul ca exista exceptii de la obligatia de plata in cazul in care prin lege se prevede in mod expres exceptarea de la plata tarifelor , ori prin O.U.G. 51/1998 , ca lege speciala care guverneaza activitatea A.V.A.S. , derogatorie de la dreptul comun , se prevede in mod expres scutirea de la plata oricarui tip de taxe .
Dealtfel , s-a sustinut ca, art.86 din O.U.G. 51/1998 , a facut obiectul a numeroase exceptii de neconstitutionalitate in litigiile in care A.V.A.S. a fost parte , exceptii respinse de Curtea Constitutionala , iar prin aceste decizii se prevede faptul ca in legatura cu critica privind scutirea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului de plata taxelor , potrivit art.139 alin.1 din Constitutie , "Impozitele , taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege" , asadar este atributul exclusiv al legiuitorului sa prevada inclusiv scutirea institutiilor publice implicate in procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe , avand in vedere interesul general pe care-l reprezinta aceste institutii publice .
Astfel s-a apreciat ca in mod nelegal s-a dispus respingerea cererii, deoarece prin legea care guverneaza activitatea AVAS - OUG nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului - se prevede in mod expres prin art.86 faptul ca cererile formulate de AVAS si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze , sunt scutite de taxe de timbru , timbru judiciar , cautiuni si orice alte taxe .
Ca atare, s-a solicitat admiterea prezentei plangeri, cu consecinta obligarii O.C.P.I.Tulcea la notarea reinnoirii inscriptiei ipotecare .
Examinand plangerea prin prisma motivelor invocate, instanta apreciaza ca aceasta este fondata pentru urmatoarele considerente :
In mod gresit a fost solutionata cererea prin respingerea pentru neplata tarifului .
Astfel, potrivit art.86 din O.U.G. nr.51/1998, aprobata prin Legea nr.409/2001 "cererile formulate de A.V.A.S. si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze, sunt scutite de taxa de timbru, timbru judiciar, cautiuni sau orice alte taxe" .
Textul mai sus evocat se refera la toate categoriile de cereri formulate de A.V.A.S., nu numai la cele adresate in cadrul unei proceduri judiciare contencioase , el fiind incident in cauza si argumentat pe raportul dintre legea generala -Legea nr.7/1996 si legea speciala -O.U.G. nr.51/1998 .
Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara este organizata ca institutie publica, cu personalitate juridica, unica autoritate in domeniu aflata in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, prin reorganizarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie si preluarea activitatii privind publicitatea imobiliara de la Ministerul Justitiei .
Pornind de la acest aspect, este logica scutirea de taxe a institutiilor statului, inclusiv A.V.A.S., altfel am asista la o trecere formala a banului public dintr-un buzunar in altul, al aceleiasi entitati -Statul .
Astfel, apreciind intemeiata plangerea petitionarei, urmeaza a o admite si a dispune obligarea Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Tulcea la notarea reinnoirii inscriptiei ipotecare .
Tip speta : sentinta civila
Data spetei : s.c. nr.398/25.06.2008
Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Tulcea - Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Tulcea , in conformitate cu prevederile art.50 alin.2 din legea cadastrului si publicitatii imobiliare nr.7/1996 , republicata , coroborate cu dispozitiile art.72 din Ordinul Directorului general al Agentiei Nationale de cadastru si Publicitate Imobiliara pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si functionare a birourilor de cadastru si publicitate imobiliara nr.633/2006 , a inaintat instantei spre competenta solutionare plangerea nr.8240 din 27.05.2008 , formulata de petenta Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului - A.V.A.S Bucuresti impotriva incheierii de respingere nr.8240/2008 pronuntata in dosarul nr.8240/19.03.2008 prin care s-a respins cererea de reinnoire a inscriptiei ipotecare , in baza Contractului de garantie imobiliara nr.2355/23.09.1994 incheiat cu Banca Agricola SA , asupra imobilului constand in locuinta situata in comuna C. , jud.T. , proprietatea lui T.V.V. .
Cererea a fost inregistrata pe rolul instantei .
Prin incheierea nr.8240/2008 pronuntata in dosarul nr.8240/19.03.2008 s-a respins cererea de reinnoire a inscriptiei ipotecare, in baza contractului de garantie imobiliara nr.2355/23.09.1994 incheiat cu Banca Agricola S.A. , judetul Tulcea, asupra imobilului constand locuinta, situat in comuna Casimcea , judetul Tulcea, proprietatea numitului T.V.V. , pe motiv ca, in conformitate cu prevederile Ordinului nr.371/2007 art.1 alin.2 si art.2 alin.1 , "persoanele fizice si juridice care solicita prestarea serviciilor prevazute de prezentul ordin au obligatia de plata a tarifelor , cu exceptia situatiilor in care prin lege se prevede in mod expres exceptarea de la plata tarifelor" , considerandu-se astfel ca prin neplata tarifului specificat cererea nu intruneste conditiile legale, fiind respinsa conform art.49 din Legea nr.7/1996.
In motivarea plangerii s-a invederat ca, in calitate de creditor, a solicitat reinnoirea inscriptiei ipotecare avand in vedere dispozitiile art.1786 cod civil potrivit caruia : Inscriptiile conserva dreptul de privilegiu si de ipoteca in curs de 15 ani din ziua in care s-au facut inscriptiile , efectul lor incetand daca inscriptiile nu au fost reinnoite inaintea expirarii acestui termen".
A sustinut petenta ca solicitarea de reinnoire a ipotecii este un act pur conservator ce trebuie initiat de catre persoana interesata pentru a se pastra mai departe eficacitatea deplina a inscriptiei ipotecare, iar A.V.A.S. , in calitatea sa de creditor , doreste pastrarea garantiei imobiliare in conditiile in care creanta garantata nu a fost achitata si numai indeplinirea formalitatii de reinnoire a ipotecii poate preintampina perimarea inscriptiei ipotecare , care se produce automat prin trecerea termenului de 15 ani de la data luarii acesteia .
In cererea sa A.V.A.S. a facut referire la art.86 din O.U.G. nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului care prevede faptul ca " Cererile formulate de A.V.A.S. si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze sunt scutite de taxe de timbru , timbru judiciar , cautiuni si orice alte taxe ".
S-a sustinut ca , art.1 alin.2 din ordinul 371/2007 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agentia Nationala de cadastru si Publicitate Imobiliara si unitatile sale subordonate , in baza caruia a fost respinsa cererea AVAS , prevede ca :"persoanele fizice si juridice care solicita prestarea serviciilor prevazute de prezentul ordin au obligatia de plata a tarifelor , cu exceptia situatiilor in care prin lege se prevede in mod expres exceptarea de la plata tarifelor".
Astfel , apreciaza petenta , ca art.86 din O.U.G. 51/1998 isi gaseste aplicabilitatea in acest caz chiar in baza prevederilor art.1 alin.2 din Ordinul 371/2007 , care reglementeaza faptul ca exista exceptii de la obligatia de plata in cazul in care prin lege se prevede in mod expres exceptarea de la plata tarifelor , ori prin O.U.G. 51/1998 , ca lege speciala care guverneaza activitatea A.V.A.S. , derogatorie de la dreptul comun , se prevede in mod expres scutirea de la plata oricarui tip de taxe .
Dealtfel , s-a sustinut ca, art.86 din O.U.G. 51/1998 , a facut obiectul a numeroase exceptii de neconstitutionalitate in litigiile in care A.V.A.S. a fost parte , exceptii respinse de Curtea Constitutionala , iar prin aceste decizii se prevede faptul ca in legatura cu critica privind scutirea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului de plata taxelor , potrivit art.139 alin.1 din Constitutie , "Impozitele , taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege" , asadar este atributul exclusiv al legiuitorului sa prevada inclusiv scutirea institutiilor publice implicate in procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe , avand in vedere interesul general pe care-l reprezinta aceste institutii publice .
Astfel s-a apreciat ca in mod nelegal s-a dispus respingerea cererii, deoarece prin legea care guverneaza activitatea AVAS - OUG nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului - se prevede in mod expres prin art.86 faptul ca cererile formulate de AVAS si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze , sunt scutite de taxe de timbru , timbru judiciar , cautiuni si orice alte taxe .
Ca atare, s-a solicitat admiterea prezentei plangeri, cu consecinta obligarii O.C.P.I.Tulcea la notarea reinnoirii inscriptiei ipotecare .
Examinand plangerea prin prisma motivelor invocate, instanta apreciaza ca aceasta este fondata pentru urmatoarele considerente :
In mod gresit a fost solutionata cererea prin respingerea pentru neplata tarifului .
Astfel, potrivit art.86 din O.U.G. nr.51/1998, aprobata prin Legea nr.409/2001 "cererile formulate de A.V.A.S. si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze, sunt scutite de taxa de timbru, timbru judiciar, cautiuni sau orice alte taxe" .
Textul mai sus evocat se refera la toate categoriile de cereri formulate de A.V.A.S., nu numai la cele adresate in cadrul unei proceduri judiciare contencioase , el fiind incident in cauza si argumentat pe raportul dintre legea generala -Legea nr.7/1996 si legea speciala -O.U.G. nr.51/1998 .
Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara este organizata ca institutie publica, cu personalitate juridica, unica autoritate in domeniu aflata in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, prin reorganizarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie si preluarea activitatii privind publicitatea imobiliara de la Ministerul Justitiei .
Pornind de la acest aspect, este logica scutirea de taxe a institutiilor statului, inclusiv A.V.A.S., altfel am asista la o trecere formala a banului public dintr-un buzunar in altul, al aceleiasi entitati -Statul .
Astfel, apreciind intemeiata plangerea petitionarei, urmeaza a o admite si a dispune obligarea Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Tulcea la notarea reinnoirii inscriptiei ipotecare .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxa de timbru
SESIZARE CJUE - Sentinta comerciala nr. fn din data de 20.11.2014SESIZARE CJUE - Sentinta comerciala nr. 1497 din data de 03.05.2012
Concursul intre exceptia netimbrarii si exceptia necompetentei. Ordinea de solutionare. - Decizie nr. 315 din data de 09.09.2010
Timbraj. Cai de atac. Modificarea modalitatii de calcul al taxei de timbru datorate in timpul procesului. - Decizie nr. 26/R din data de 09.09.2010
Taxa de timbru. Ajutor social in temeiul Legii nr. 416/2001 - Decizie nr. 174 din data de 13.02.2008
Incidenta concomitenta in cauza a dispozitiilor art. 242 pct. 2 cod procedura civila - Decizie nr. 129 din data de 15.02.2006
Incheiere prin care s-a solutionat cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru - Decizie nr. 1963 din data de 26.09.2005
Cerere de scutire de plata taxei de timbru formulata de o societate comerciala. Facilitati pentru plata taxelor judiciare. - Sentinta civila nr. din data de 10.03.2009
Modalitatea de valorificare a dreptului de eliberare a cartilor de identitate - Decizie nr. 142 din data de 14.01.2015
Formularea unei cererii de ajutor public judiciar. Respingerea cererii de ajutor public judiciar. - Decizie nr. 1661 din data de 11.10.2013
Neindicarea valorii obiectului cererii de chemare in judecata. Anularea cererii ca insuficient timbrata. - Hotarare nr. 12 din data de 16.01.2013
Plata taxei judiciare de timbru - dovada. - Hotarare nr. 700 din data de 02.04.2013
Ordinea de solutionare a exceptiilor aprocesuale (de netimbrare ori de necompetenta). Caracterul imperativ al dispozitiilor privind taxele judiciare de timbru. - Decizie nr. 1799 din data de 13.12.2011
Actiune avand ca obiect anulare raport de evaluare a performantelor profesionale. Scutirea de plata taxei judiciare de timbru. - Decizie nr. 1078 din data de 16.05.2011
Plata taxele judiciare de timbru in cazul formularii unei cereri adresate instantelor de judecata de persoane cu domiciliul in strainatate. - Decizie nr. 1392 din data de 27.09.2011
Cerere de ajutor public judiciar. Exercitarea caii de atac a recursului cu privire la modul de solutionare al cererii de ajutor public judiciar. - Decizie nr. 7 din data de 11.01.2011
Taxa judiciara de timbru. Achitare in sistem on-line. - Decizie nr. 170 din data de 26.03.2010
Taxa de timbru. Institutie publica. Inaplicabilitatea prevederilor art.17 din Legea nr.146/1997 modificata. - Decizie nr. 55 din data de 03.02.2009
Detinere de produse accizabile in afara antrepozitului fiscal - Sentinta penala nr. 43 din data de 11.04.2011
Reexaminare a modului de stabilire a taxei de timbru - Sentinta civila nr. 5349 din data de 14.06.2012