contesta?ie la executare
(Sentinta civila nr. 836 din data de 04.06.2013 pronuntata de Judecatoria Beius)Pe rol pentru azi fiind judecarea cauzei civile formulata de catre contestatoarea S.C. D. SRL impotriva intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) si tertului poprit B. C. R. S.A., avand ca obiect contestatie la executare.
La apelul nominal facut in sedinta publica nu se prezinta nimeni.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, invederandu-se instantei faptul ca atat mersul dezbaterilor cat si concluziile partilor au fost consemnate in incheierea de sedinta din data de 28.05.2013, care face parte integranta din prezenta, iar in vederea deliberarii, s-a amanat pronuntarea cauzei la data de 04.06.2013, dupa care:
INSTANTA
Deliberand asupra cererii de fata,
In baza actelor de la dosar, constata urmatoarele:
1.1. Pozitia procesuala a contestatoarei:
Prin actiunea civila inregistrata la aceasta instanta in data de __, sub dosarul nr__/187/_.., contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., a formulat contestatie la executia prin poprire infiintata prin ordinul nr_/_. intocmit de A. pentru A. A. S., ordin pe care il considera netemeinic si nelegal, solicitand instantei ca prin hotararea ce va pronunta sa dispuna anularea ordinului nr_/_. si desfiintarea contului de poprire in care s-a blocat suma de 3961,69 lei, conform extrasului de cont anexat; suspendarea oricaror acte de executie silita.
In motivarea in fapt a cererii , contestatoarea arata ca in data de __. a constatat, examinand extrasele de cont bancar, ca s-a infiintat o poprire asupra contul sau din S. BCR B., fiindu-i blocata suma de 3961,69 lei, in baza Ordinului nr_./_. intocmit de A. pentru A. A. S. (AAAS).
Contestatoarea mentioneaza ca sediul firmei a fost schimbat de 12 ani din mun. T. in 05.04.2001, in judetul B..
Mai apoi, contestatoarea arata ca luand la cunostinta de informatiile furnizate de catre AAAS prin adresa nr_./_., a constatat urmatoare:
- AAAS a preluat creante bugetare restante la _., conform art.1 din OUG nr.51/1998.
- s-a intocmit Protocolul nr_../_. incheiat cu CNAS si CAS T., AAAS de preluarea creantei fiscale in suma de 3961,71 lei la cateva luni, nicidecum in 30 zile de la intrarea in vigoare a OUG nr.95/14.10.2003, cum specifica art.5 alin.1. Creanta fiscala detinuta de fosta AVAS, actuala AAAS a fost consolidata in valoare de 1207,91 USD, fara sa se precizeze modul in care s-a calculat si pe ce perioada a fost stabilita creanta ce contine contributia angajator, contributia asigurati si dobanzile si penalitatile aferente.
Dupa intocmirea Protocolului nr_./_. s-a declansat procedura de executare silita prin somatia colectiva pentru plata nr_./_. transmisa spre afisare la sediul C. A. S. T., care nicidecum nu a ajuns sa ii fie transmisa societatii contestatoare la Beius, unde are sediul de 4 ani.
De asemenea, arata ca in data de _.. a constatat pentru prima data infiintarea unei popririi pe contul sau in baza Ordinului nr_./_. si abia dupa ce a solicitat in scris la AAAS si BCR motivul popririi in contul sau la BCR Beius, a aflat toate aceste fapte.
Arata mai apoi faptul ca potrivit art.13 alin.3 din OUG nr.51/1998 cu modificarile si completarile ulterioare, notificarea debitorilor cedati se efectueaza de AVAS, in forma scrisa, in termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii, ceea ce nu s-a intamplat.
Conform art.13 alin.5 din OUG nr.51/1998, contestatoarea invoca prescriptia dreptului de a cere executarea silita a creantelor preluate, implinita la data de _...
In drept contestatoarea invoca prevederile OUG 51/1998 si OUG 95/2003.
In probatiune contestatoarea a depus la dosar in fotocopii urmatoarele inscrisuri: extras de cont din data de _., adresa nr_../__, adresa nr_../_.., certificat de inregistrare.
Cererea este legal timbrata cu suma de 204 lei reprezentand taxa judiciara de timbru - potrivit chitantei seria HEST nr_../_.. - fila 7 si cu suma de 3 lei timbru judiciar - fila 3.
1.2. Prin intampinarea depusa la data de _.., contestatoarea a solicitat suspendarea provizorie a executarii silite pana la solutionarea cererii de suspendare ce face obiectul dosarului nr_../187/_. si a anexat in fotocopii conforme cu originalul: adresa nr_./_. depusa la Judecatoria Beius la dosarul nr_../187/_., adresa nr_../_, declaratie de mentiuni, certificat de inmatriculare.
-/-
2.1. Pozitia procesuala a intimatei A. P. A. A. S. - A.A.A.S.:
Legal citata, la data de _.... a depus la dosar intampinare, prin care solicita respingerea contestatiei la executare, ca fiind netemeinica si nefondata.
In motivarea in fapt a intampinarii, in conformitate cu dispozitiile art.137 din Codul de procedura civila intimata invoca exceptia de necompetenta materiala si teritoriala a Judecatoriei Beius in solutionarea prezentei cauze, exceptii de procedura, care fac de prisos, in tot sau in parte, cercetarea in fond a pricinii, mentionand ca practic in cauza se contesta executarea silita demarata de intimata impotriva contestatoarei SC D. SRL, executare silita ce se desfasoara cu respectarea dispozitiilor OUG nr.51/1998.
In legatura cu instanta de judecata competenta sa judece contestatia la executare formulata de contestatoare, intimata arata ca aceasta este exclusiv Curtea de Apel Bucuresti.
Totodata, intimata solicita instantei sa verifice daca contestatia la executare a fost introdusa in termenul legal de 15 zile, prevazut de dispozitiile art.401 din C.pr.civ., iar in cazul in care se va constata ca prezenta contestatie a fost depusa dupa implinirea termenului de decadere stabilit de legiuitor, intimata solicita instantei sa respinga contestatia ca tardiv introdusa.
Pe fondul cauzei, in baza prevederilor OUG nr.95/2003 privind preluarea de catre AAAS a unor creante bugetare in vederea incasarii si virarii lor la Fondul Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, intimata AAAS arata ca a preluat urmatoarele creante fiscale ale SC . SRL, astfel:
- prin Protocolul nr_./_.. o creanta fiscala in valoare de 3.961,71 lei de la CAS Timis.
In temeiul prevederilor art.6 al.2 din OUG nr.95/2003 aprobata prin Legea nr.557/2003 ,,Titlurile de creanta aferente creantelor bugetare transferate constituie titluri executorii".
Conform art.3 din OUG nr.95/2003 CAS garanteaza valabilitatea, realitatea si actualitatea creantelor transferate, precum si legalitatea titlurilor de creanta si a titlurilor executorii aferente.
OUG nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, aprobat prin Legea nr.409/2001 modificata prin OUG nr.23/2004, stabileste cadrul pentru accelerarea procedurii de recuperare a creantelor cesionate, printr-un tratament juridic diferit justificat de natura speciala a creantelor preluate la datoria publica interna (in acelasi sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin: Decizia nr_../_. publicata in M.O. nr_../_., Decizia nr_./_. publicata in M.O. nr_./_. si Decizia nr_./_. publicata in M.O. nr..../_.).
Conform protocolului anterior mentionat, se arata ca in baza de date a AAAS figureaza ca debitor preluat si SC D. SRL cu o creanta nominala de 3961,71 lei, consolidata ulterior la nivelul sumei de 1.207,91 USD, conform prevederilor OUG nr.95/2003 aprobata si modificata prin Legea nr.557/2003.
Creantele preluate reprezinta obligatii restante la FNUASS la data de _, precum si dobanzi si penalitati calculate pana la data de _.
Impotriva debitorilor preluati in baza protocoalelor mentionate, in conformitate cu prevederile art.3 din Legea nr.557/2003 de modificare si aprobare a OUG nr.95/2003, se arata ca s-a declansat procedura de executare silita, prin afisarea Somatiei Colective pentru plata la sediul CAS-urilor mentionate, precum si prin instiintarea de plata emisa de CAS respectiv.
Intrucat SC D. SRL nu efectuase nici o plata in contul AAAS s-a procedat la poprirea conturilor societatii, prin Ordinul Vicepresedintelui AVAS nr_./_..
Ulterior, la data de _.. prin Ordinul Vicepresedintelui AVAS nr_ s-a instituit noua poprire asupra conturilor debitoarei.
In ceea ce priveste sustinerile contestatoarei privitoare la faptul ca nu a primit nici o notificare a titlului executoriu asa cum prevede art.42 din OUG nr.51/1998, intimata solicita instantei sa observe ca potrivit dispozitiilor art.5 al.2 din OUG nr.95/2003 astfel cum a fost modificata de Legea nr.557/2003, obligatia de a notifica debitorul revine CNAS si nu AAAS.
,,CNAS va notifica debitorilor transferul creantelor bugetare, in termen de 10 zile de la data transferului, prin instiintare colectiva, publicata in M.O. al Romanei Partea a IV-a".
Dispozitiile OUG nr.95/2003 se completeaza cu cele ale OUG nr.51/1998, evident in masura in care primul act normativ nu instituie el insusi proceduri speciale.
Astfel, atata timp cat OUG nr.95/2003 prevede dispozitii speciale privind notificarea debitorului, nu pot fi aplicabile concomitent si dispozitiile prevazute de art.42 din OUG nr.51/1998 privind comunicarea titlului executoriu.
Aceasta interpretare este confirmata si de dispozitiile art.6 alin.21 din OUG nr.95/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, care arata ca: ,,Prin derogare de la prevederile art.58 din OUG nr.51/1998 republicata, executarea silita asupra tuturor bunurilor apartinand debitorilor va incepe prin somatie colectiva pentru plata in termen de 10 zile lucratoare de la data afisarii somatiei la casele de asigurari sociale de sanatate".
Faptul ca, societatea contestatoare nu a cunoscut dispozitiile legale nu o absolva de la respectarea acestora, practic, debitoarea nu face altceva decat sa-si invoce propria culpa.
Fata de exceptia prescriptiei dreptului de a solicita executarea silita, invocata de contestatoare, intimata precizeaza urmatoarele:
Avand in vedere natura creantei (creanta fiscala) pe care AAAS o detine asupra SC D. SRL, institutia nu are alta cale pentru recuperarea acesteia decat OUG nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului.
Devin astfel aplicabile dispozitiile art.13 alin.5 din OUG nr.51/1998 potrivit carora: ,,termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor preluate de AVAS constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupa caz, au fost investite cu formula executorie, este de 7 ani".
Acest termen incepe sa se calculeze de la data preluarii prin protocol a creantei respective, in speta de la data de _..
Aceleasi dispozitii speciale prevad si faptul ca executarea silita demarata de AAAS nu este conditionata de emiterea unei somatii - art.41 al.1 din OUG nr.51/1998 dispune: ,,Titlul executoriu se comunica debitorului si se pune in executare fara nici o formalitate". Totodata invedereaza faptul ca executarea silita declansata de AAAS se face fara incuviintarea instantei.
In consecinta, termenul legal de prescriptie (care este cel de 7 ani) s-ar fi implinit la data de _..., pana la acest termen intimata fiind in termen sa solicite executarea silita.
Precizeaza totodata faptul ca, in cazul acelor situatii care nu sunt prevazute in mod expres in cuprinsul OUG nr.51/1998 dispozitiile acesteia se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila.
Cursul prescriptiei a fost intrerupt de actele de executare efectuate de AAAS, acte necontestate de contestatoare.
Astfel, intimata arata ca in cauza de fata a operat intreruperea termenului de prescriptie la data de _.. cand s-a instituit poprirea asupra conturilor contestatoarei, incepand cu aceasta data curgand un nou termen de prescriptie.
Potrivit prevederilor art.17 din Decretul Lege nr.167/1958 coroborat cu dispozitiile art.4052 alin.2 C.pr.civ. ,,Intreruperea sterge prescriptia inceputa inainte de a se fi ivit imprejurarea care a intrerupt-o. Dupa intrerupere incepe sa curga o noua prescriptie".
Din considerentele aratate mai sus, intimata arata ca rezulta ca dreptul de a solicita executarea silita nu este prescris.
In consecinta, intimata apreciaza ca a executat silit contestatoarea in conformitate cu dispozitiile legale, in termenul legal de prescriptie si in limita creantelor sale preluate prin protocol de la CNAS. In masura in care contestatoarea apreciaza ca a platit aceste sume de doua ori, se poate indrepta impotriva CNAS, care a incasat aceste sume fara temei legal, dupa predarea creantele prin protocol, conform dispozitiile OUG nr.95/2003 si nu impotriva AAAS care s-a conformat tuturor dispozitiilor legale ce-i sunt aplicabile.
In drept intimata invoca dispozitiile OUG nr.51/1998, prevederile art.60, art.115 si urmatoarele C.pr.civ., precum si celelalte dispozitii legale la care a facut referire in cuprinsul prezentei intampinari.
-/-
3.1. Pozitia procesuala a tertului poprit B. C. R. S.A.:
Legal citat, la data de _.. a depus la dosar intampinare.
In motivarea in fapt a intampinarii, in calitate de tert poprit, arata ca asupra contului curent al debitorului urmarit SC D. SRL deschis la B. C. R. SA, a fost infiintata o poprire prin Ordinul nr_./_., inregistrat la banca sub nr_../_. de catre A. pentru A. A. S., in calitate de creditor urmaritor si organ de executare silita, pentru suma de _.. lei.
In baza prevederilor art.42 din OUG nr.51/1998 cu modificarile ulterioare, privind valorificarea unor active ale statului, banca a procedat imediat la infiintarea si executarea popririi. In consecinta, suma de __ lei, indisponibilizata prin poprirea infiintata, a fost virata in contul AAAS in data de _.., asa cum rezulta din extrasul contului de poprire simbol __..
Fata de situatia de fapt si de drept, solicita instantei sa observe ca in calitate sa de tert poprit, banca nu poate refuza infiintarea popririi. Din aceasta perspectiva, arata ca este de precizat faptul ca tertului poprit nu i se poate retine vreo culpa pentru ca a pus in executare o poprire infiintata in baza prevederilor legale susmentionate. De aceea, mai ales ca suma a si fost virata creditorului urmaritor AAAS, doar acesta ar putea fi obligat la restituire, in masura in care s-ar dovedi ca fondata contestatia la executare. Solicita a se avea in vedere ca nu exista nici un temei legal din care sa rezulte ca BCR SA, in calitate de tert poprit:
-- ar avea vreo calitate care sa-i poata conferi o putere de a cenzura poprirea, peste ceea ce a dispus organul de executare, singurul care are autoritate legala in materie;
-- ar fi indreptatita ori obligata sa decida din proprie initiativa daca titlurile in baza carora s-a infiintat poprirea sunt sau nu valabile, iar in baza lor pot sau nu sa fie urmarire sumele disponibile in contul contestatoarei;
-- ar avea vreo obligatie procedurala, alta decat aceea de a indisponibiliza sumele prevazute in adresa de infiintare a popririi si de a le vira imediat in contul indicat de organul de executare, asa cum rezulta din prevederile art.42 din OUG nr.51/1998.
Ca atare, tertul poprit arata ca daca ar fi admisa contestatia la executare si s-ar constata ca titlu executoriu in baza caruia s-a infiintat poprirea este anulabil, ori si ca nu s-au intocmit in mod legal actele si comunicarile procedurale obligatorii, nu tertul poprit poate fi obligat la restituirea sumei, ci doar creditorul urmaritor la care a ajuns suma in cauza, respectiv A. pentru A. A. S..
Totodata, solicita sa se constate ca B. C. R. SA nu se gaseste nici in culpa procesuala fata de cererea contestatoarei si ca atare, in masura in care ar fi admisa contestatia la executare, solicita instantei sa retina ca banca nu poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata.
-/-
Urmare a solicitarii instantei, la data de _. intimata A.A.A.S. a depus la dosar inscrisurile filele 34-40.
In sedinta publica din data de _. instanta a respins exceptia de necompetenta materiala si teritoriala a Judecatoriei Beius in solutionarea cauzei, invocate de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS). La acelasi termen de judecata a unit cu fondul exceptia prescriptiei dreptul de a cerere executarea silita, invocata de catre contestatoare, precum si exceptia tardivitatii invocata de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS).
La termenul de judecata din _. instanta a disjuns din acest dosar capatul de cerere formulat de contestatoare prin intampinarea depusa la data de _., privind suspendarea provizorie a executarii silite pana la solutionarea cererii de suspendare ce face obiectul dosarului nr_./187/_..
-/-
Instanta a incuviintat in probatiune pentru contestatoare proba cu inscrisurile depuse la dosar.
-/-
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
I. Cu privire la exceptia prescriptiei dreptului intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) de a cere executarea silita, invocata de catre contestatoare, instanta o va respinge retinand urmatoarele aspecte:
Potrivit dispozitiilor art.13 alin.5 din OUG nr.51/1998: ,,termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor preluate de AVAS constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupa caz, au fost investite cu formula executorie, este de 7 ani"., iar avand in vedere natura creantei ce face obiectul cauzei (creanta fiscala) pe care intimata AAAS o detine asupra contestatoarei SC D. SRL, instanta retine aplicabile in cauza aceste prevederi.
Se retine mai apoi faptul ca, acest termen incepe sa se calculeze de la data preluarii prin protocol a creantei respective, in speta de la data de _..
Totodata, retine instanta faptul ca dispozitiile art.41 al.1 din OUG nr.51/1998 prevad faptul ca executarea silita demarata de AAAS nu este conditionata de emiterea unei somatii: ,,Titlul executoriu se comunica debitorului si se pune in executare fara nici o formalitate", iar executarea silita se face fara incuviintarea instantei.
In consecinta, termenul legal de prescriptie (care este cel de 7 ani) s-ar fi implinit la data de _.., pana la acest termen intimata fiind in termen sa solicite executarea silita.
In speta insa, instanta retine ca a fost intrerupt cursul prescriptiei de actele de executare efectuate de intimata AAAS, acte necontestate de societatea contestatoare.
Retine instanta si prevederile art.17 din Decretul Lege nr.167/1958 coroborat cu dispozitiile art.4052 alin.2 C.pr.civ. ,,Intreruperea sterge prescriptia inceputa inainte de a se fi ivit imprejurarea care a intrerupt-o. Dupa intrerupere incepe sa curga o noua prescriptie".
Astfel, in cauza a operat intreruperea termenului de prescriptie la data de _.. cand s-a instituit poprirea asupra conturilor contestatoarei, fiind emis inca odata un act de poprire - filele 39-40, act care a intrerupt cursul prescriptiei, astfel ca incepand cu aceasta data - _.., a inceput sa curga un alt termen de prescriptiei, urmatoarea poprire fiind in data de _.., rezultand astfel in final ca dreptul intimatei de a cere executarea silita nu este prescris.
In temeiul textelor de lege invocate si al considerentelor retinute mai sus, instanta va respinge exceptia prescriptiei dreptului intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) de a cere executarea silita, invocata de catre contestatoare.
II. Cu privire la exceptia tardivitatii contestatiei la executare invocata de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS), instanta o va respinge, retinand ca:
Prin intampinarea formulata si depusa la dosar de catre intimata la data de _.., aceasta a invocat exceptia tardivitatii contestatiei la executare.
Potrivit articolului 137 din Codul de Procedura Civila, instanta se va pronunta asupra exceptiei de procedura invocata de intimata, si anume exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare, exceptie pe care o va respinge, potrivit urmatoarelor considerente:
- potrivit articolului 401 aliniatul 1 din Codul de procedura civila: "Contestatia se poate face in termen de 15 zile de la data cand:
a). contestatorul a luat cunostinta de actul de executare pe care-l contesta sau de refuzul de a indeplini un act de executare;
b). cel interesat a primit, dupa caz, comunicarea ori instiintarea privind infiintarea popririi. Daca poprirea este infiintata asupra unor venituri periodice, termenul de contestatie pentru debitor incepe cel mai tarziu la data efectuarii primei retineri din aceste venituri de catre tertul poprit;
c). debitorul care contesta executarea insasi a primit somatia ori de la data cand a luat cunostinta de primul act de executare, in cazurile in care nu a primit somatia sau executarea se face fara somatie."
- din inscrisul filele 10-11, instanta retine ca intimata AAAS a transmis la data de _. societatii contestatoare D. SRL adresa nr_.., prin care i-a comunicat faptul ca in baza protocolului nr_./_. incheiat cu CNAS si CAS T., AAAS a preluat o creanta fiscala in suma totala de 3961, 71 lei, aferenta SC D. SRL. Creanta fiscala detinuta de AVAS a fost consolidata conform prevederilor legale in vigoare la valoarea de _.. USD, iar creanta preluata reprezinta contributie angajator, dobanda angajator, penalitati anagajtor, contributie asigurati, dobanda asigurati, penalizari asigurati, penalizari stopaj de sursa,
- din cercetarea inscrisurilor existente la dosarul pricinii, instanta retine faptul ca societatea contestatoare a solicitat tertului poprit eliberarea unui extras de cont, sens in care la data de _.. a fost eliberat extrasul de cont depus la fila 8 din dosar, iar raportat la acest inscris, instanta retine ca societatea contestatoare a luat cunostinta despre infiintarea popririi asupra contului sau la data de _..,
- contestatoarea a formulat contestatie la executare, inregistrata la Judecatoria Beius la data de _.. - fila 3 dosar, asa incat contestatia la executare este formulata in termenul de 15 zile prevazut de art.401 al.1 C.pr.civ., de la data la care a luat cunostinta despre infiintarea popririi asupra contului sau.
Facem trimitere aici la prevederile articolului 101 din Codul de Procedura Civila, potrivit caruia: "termenele se inteleg pe zile libere, neintrand in socoteala nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul."
In temeiul textelor de lege invocate, instanta va respinge exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare, invocata de intimata A. P. A. A. S. (AAAS).
-/-
Referitor la cererea de suspendare a executarii si la contestatia la executare, instanta retine in fapt urmatoarele:
In fapt: impotriva contestatoarei - debitoare S.C. D. S.R.L. s-a pornit de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS) procedura de executare silita, ultimul act de executare constand in ordinul de poprire nr_./_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS) , pentru recuperarea creantei fiscale in valoare de 3961,71 lei.
Din cercetarea inscrisurilor emise de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), pentru infiintarea popririi prin ordinul nr_/_., instanta retine urmatoarele:
- in cuprinsul instiintarii de plata - fila 34, se stabileste cuantumul sumei datorate de catre contestatoare - respectiv suma de 39617,71 lei, ce reprezinta solduri restante la data de _.. si neincasate pana la data de _., solduri compuse din: contributie restanta la _., dobanzi calculate pana la _., penalitati de intarziere calculate pana la _.. si penalitati stopaj la sursa calculat pana la _.,
- din protocolul nr_./__ - filele 35-37, incheiat intre C. N. de A. de S., C. de A. de S. T. si A. pentru A. A. S., instanta retine ca obiectul protocolului il constituie preluarea de catre AVAB a creantelor bugetare restante la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate ale C. N. de A. de S, in vederea recuperarii acestora in conformitate cu prevederile OUG 51/1998 privind valorificarea unor active bancare. Prin acelasi protocol la pct.1.2. s-a stabilit ca se transfera la AVAB creantele restante existente in evidentele contabile ale CAS T. la data de ._., dobanzile si penalitatile calculate la acestea pana la data de _., actualizate cu incasarile pana la aceeasi data, pentru care creditorul detine titluri de creanta sau titluri executorii legal constituite,
- din anexa la protocolul nr_../_.. - fila 38, retine instanta faptul ca s-a preluat la nr. crt_. si creanta societatii contestatoare,
- din inscrisul - filele 39-40, retine instanta faptul ca pentru societatea contestatoare s-a emis somatia colectiva .../_, blocare conturi _./_. si ordin poprire _/_...
Impotriva actelor de executare - respectiv a popririi infiintata prin ordinul nr.5/30.01.2013 intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), in termenul legal prevazut de art.401, alin.1, lit.a) din Codul de procedura civila, contestatoarea a promovat prezenta contestatie la executare, inregistrata la instanta in data de _.., observand ca societatea contestatoare a luat cunostinta despre infiintarea popririi asupra contului sau la data de _.., potrivit extrasului de cont fila 8 din dosar.
III. In ceea ce priveste cererea de suspendare a executarii silite impotriva popririi infiintata prin ordinul nr_/_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), ca nefondata, retinand ca:
- Articolului 403 aliniatul 1 din Codul de Procedura Civila, reglementeaza procedura suspendarii executarii silite, aratand ca: "Pana la solutionarea contestatiei la executare sau a altei cereri privind executarea silita, instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o cautiune in cuantumul fixat de catre instanta, in afara de cazul in care legea dispune altfel."
Instanta socoteste cererea contestatoarei ca nefondata, potrivit considerentelor ce succed:
- articolul 403 din Codul de Procedura Civila, impune doua conditii pentru admisibilitatea cererii de suspendare, si anume:
1. dovada formularii unei contestatii la executare sau a altei cereri privind executarea silita, (cererea de suspendare fiind alaturata contestatiei la executare, asadar contestatia la executare face obiectul prezentului dosar - nr_./187/_..).
2. dovada achitarii cautiunii in cuantumul stabilit de instanta, in acest sens instanta potrivit prevederilor art.403 al.4 C.pr.civ. a dedus cautiunea de 10% din suma contestata, constatand ca in dosarul Judecatoriei Beius nr_./187/_. a fost achitata cu titlu de cautiune suma de 396,10 lei.
Admiterea unei asemenea cereri presupune, asadar pe langa plata unei cautiuni (ca si garantie a bunei-credinte din partea contestatoarei) si existenta unor imprejurari ce sa justifice, inlaturarea, cel putin temporara, a puterii executorii a titlului ce a stat la baza declansarii sale. Cererea de suspendare a executarii silite este strans legata de eventualele neregularitati comise pe parcursul celei de-a doua etape a procesului civil, si anume executarea, ori din inscrisurile depuse nu rezulta faptul ca executarea silita nu se desfasoara conform legii- OUG 51/1998.
Fata de cele ce preced, instanta va respinge cererea formulata de catre contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., ca nefondata.
IV. In ceea ce priveste contestatia la executare, instanta in urma examinarii probatoriul administrat in cauza, o apreciaza ca fiind nefondata, motiv pentru care o va respinge pe baza considerentelor ce succed:
Potrivit articolului 399 aliniatul 1 din Codul de Procedura Civila: "Impotriva executarii silite, precum si impotriva oricarui act de executare se poate face contestatie de catre cei interesati sau vatamati prin executare", iar aliniatul 2 prevede: "Nerespectarea dispozitiilor privitoare la executarea silita insasi sau la efectuarea oricarui act de executare, atrage sanctiunea anularii actului nelegal."
Din verificarea actelor emise de intimata (filele 34-40) instanta constata ca au fost dresate potrivit dispozitiilor legale privind executarea silita, neidentificandu-se nici un motiv de nelegalitate a urmaririi.
Va retine instanta urmatoarele prevederi legale:
- art.6 al.2 din OUG nr.95/2003 aprobata prin Legea nr.557/2003 , potrivit caruia ,,Titlurile de creanta aferente creantelor bugetare transferate constituie titluri executorii".
- art.3 din OUG nr.95/2003 CAS garanteaza valabilitatea, realitatea si actualitatea creantelor transferate, precum si legalitatea titlurilor de creanta si a titlurilor executorii aferente.
- art.5 al.2 din OUG nr.95/2003 astfel cum a fost modificat de Legea nr.557/2003, prevede ca obligatia de a notifica debitorul revine CNAS si nu AAAS.
- ,,CNAS va notifica debitorilor transferul creantelor bugetare, in termen de 10 zile de la data transferului, prin instiintare colectiva, publicata in M.O. al Romanei Partea a IV-a".
- art.6 alin.21 din OUG nr.95/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, arata ca: ,,Prin derogare de la prevederile art.58 din OUG nr.51/1998 republicata, executarea silita asupra tuturor bunurilor apartinand debitorilor va incepe prin somatie colectiva pentru plata in termen de 10 zile lucratoare de la data afisarii somatiei la casele de asigurari sociale de sanatate".
Pentru ansamblul acestor considerente, constand ca s-au respectat dispozitiile legale , instanta va respinge contestatia la executare formulata de catre contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., ca nefondata.
Cheltuieli de judecata nu au fost solicitate.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge exceptia prescriptiei dreptului intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) de a cere executarea silita, invocata de catre contestatoare.
Respinge exceptia tardivitatii, invocata de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS).
Respinge cererea de suspendare a executarii silite formulata de catre contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., impotriva popririi infiintata prin ordinul nr_./_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), ca nefondata.
Respinge contestatia la executare formulata de catre contestatoarea S.C. D.S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., impotriva popririi infiintata prin ordinul nr_/_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), ca nefondata.
Fara cheltuieli de judecata.
Definitiva.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, astazi 4 iunie 2013.
PRESEDINTE , GREFIER ,
C. D.M. - judecator D. S.
Red.C.M.
Tehnored.S.D., 5 ex.
17 iunie 2013
La apelul nominal facut in sedinta publica nu se prezinta nimeni.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, invederandu-se instantei faptul ca atat mersul dezbaterilor cat si concluziile partilor au fost consemnate in incheierea de sedinta din data de 28.05.2013, care face parte integranta din prezenta, iar in vederea deliberarii, s-a amanat pronuntarea cauzei la data de 04.06.2013, dupa care:
INSTANTA
Deliberand asupra cererii de fata,
In baza actelor de la dosar, constata urmatoarele:
1.1. Pozitia procesuala a contestatoarei:
Prin actiunea civila inregistrata la aceasta instanta in data de __, sub dosarul nr__/187/_.., contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., a formulat contestatie la executia prin poprire infiintata prin ordinul nr_/_. intocmit de A. pentru A. A. S., ordin pe care il considera netemeinic si nelegal, solicitand instantei ca prin hotararea ce va pronunta sa dispuna anularea ordinului nr_/_. si desfiintarea contului de poprire in care s-a blocat suma de 3961,69 lei, conform extrasului de cont anexat; suspendarea oricaror acte de executie silita.
In motivarea in fapt a cererii , contestatoarea arata ca in data de __. a constatat, examinand extrasele de cont bancar, ca s-a infiintat o poprire asupra contul sau din S. BCR B., fiindu-i blocata suma de 3961,69 lei, in baza Ordinului nr_./_. intocmit de A. pentru A. A. S. (AAAS).
Contestatoarea mentioneaza ca sediul firmei a fost schimbat de 12 ani din mun. T. in 05.04.2001, in judetul B..
Mai apoi, contestatoarea arata ca luand la cunostinta de informatiile furnizate de catre AAAS prin adresa nr_./_., a constatat urmatoare:
- AAAS a preluat creante bugetare restante la _., conform art.1 din OUG nr.51/1998.
- s-a intocmit Protocolul nr_../_. incheiat cu CNAS si CAS T., AAAS de preluarea creantei fiscale in suma de 3961,71 lei la cateva luni, nicidecum in 30 zile de la intrarea in vigoare a OUG nr.95/14.10.2003, cum specifica art.5 alin.1. Creanta fiscala detinuta de fosta AVAS, actuala AAAS a fost consolidata in valoare de 1207,91 USD, fara sa se precizeze modul in care s-a calculat si pe ce perioada a fost stabilita creanta ce contine contributia angajator, contributia asigurati si dobanzile si penalitatile aferente.
Dupa intocmirea Protocolului nr_./_. s-a declansat procedura de executare silita prin somatia colectiva pentru plata nr_./_. transmisa spre afisare la sediul C. A. S. T., care nicidecum nu a ajuns sa ii fie transmisa societatii contestatoare la Beius, unde are sediul de 4 ani.
De asemenea, arata ca in data de _.. a constatat pentru prima data infiintarea unei popririi pe contul sau in baza Ordinului nr_./_. si abia dupa ce a solicitat in scris la AAAS si BCR motivul popririi in contul sau la BCR Beius, a aflat toate aceste fapte.
Arata mai apoi faptul ca potrivit art.13 alin.3 din OUG nr.51/1998 cu modificarile si completarile ulterioare, notificarea debitorilor cedati se efectueaza de AVAS, in forma scrisa, in termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii, ceea ce nu s-a intamplat.
Conform art.13 alin.5 din OUG nr.51/1998, contestatoarea invoca prescriptia dreptului de a cere executarea silita a creantelor preluate, implinita la data de _...
In drept contestatoarea invoca prevederile OUG 51/1998 si OUG 95/2003.
In probatiune contestatoarea a depus la dosar in fotocopii urmatoarele inscrisuri: extras de cont din data de _., adresa nr_../__, adresa nr_../_.., certificat de inregistrare.
Cererea este legal timbrata cu suma de 204 lei reprezentand taxa judiciara de timbru - potrivit chitantei seria HEST nr_../_.. - fila 7 si cu suma de 3 lei timbru judiciar - fila 3.
1.2. Prin intampinarea depusa la data de _.., contestatoarea a solicitat suspendarea provizorie a executarii silite pana la solutionarea cererii de suspendare ce face obiectul dosarului nr_../187/_. si a anexat in fotocopii conforme cu originalul: adresa nr_./_. depusa la Judecatoria Beius la dosarul nr_../187/_., adresa nr_../_, declaratie de mentiuni, certificat de inmatriculare.
-/-
2.1. Pozitia procesuala a intimatei A. P. A. A. S. - A.A.A.S.:
Legal citata, la data de _.... a depus la dosar intampinare, prin care solicita respingerea contestatiei la executare, ca fiind netemeinica si nefondata.
In motivarea in fapt a intampinarii, in conformitate cu dispozitiile art.137 din Codul de procedura civila intimata invoca exceptia de necompetenta materiala si teritoriala a Judecatoriei Beius in solutionarea prezentei cauze, exceptii de procedura, care fac de prisos, in tot sau in parte, cercetarea in fond a pricinii, mentionand ca practic in cauza se contesta executarea silita demarata de intimata impotriva contestatoarei SC D. SRL, executare silita ce se desfasoara cu respectarea dispozitiilor OUG nr.51/1998.
In legatura cu instanta de judecata competenta sa judece contestatia la executare formulata de contestatoare, intimata arata ca aceasta este exclusiv Curtea de Apel Bucuresti.
Totodata, intimata solicita instantei sa verifice daca contestatia la executare a fost introdusa in termenul legal de 15 zile, prevazut de dispozitiile art.401 din C.pr.civ., iar in cazul in care se va constata ca prezenta contestatie a fost depusa dupa implinirea termenului de decadere stabilit de legiuitor, intimata solicita instantei sa respinga contestatia ca tardiv introdusa.
Pe fondul cauzei, in baza prevederilor OUG nr.95/2003 privind preluarea de catre AAAS a unor creante bugetare in vederea incasarii si virarii lor la Fondul Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, intimata AAAS arata ca a preluat urmatoarele creante fiscale ale SC . SRL, astfel:
- prin Protocolul nr_./_.. o creanta fiscala in valoare de 3.961,71 lei de la CAS Timis.
In temeiul prevederilor art.6 al.2 din OUG nr.95/2003 aprobata prin Legea nr.557/2003 ,,Titlurile de creanta aferente creantelor bugetare transferate constituie titluri executorii".
Conform art.3 din OUG nr.95/2003 CAS garanteaza valabilitatea, realitatea si actualitatea creantelor transferate, precum si legalitatea titlurilor de creanta si a titlurilor executorii aferente.
OUG nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, aprobat prin Legea nr.409/2001 modificata prin OUG nr.23/2004, stabileste cadrul pentru accelerarea procedurii de recuperare a creantelor cesionate, printr-un tratament juridic diferit justificat de natura speciala a creantelor preluate la datoria publica interna (in acelasi sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin: Decizia nr_../_. publicata in M.O. nr_../_., Decizia nr_./_. publicata in M.O. nr_./_. si Decizia nr_./_. publicata in M.O. nr..../_.).
Conform protocolului anterior mentionat, se arata ca in baza de date a AAAS figureaza ca debitor preluat si SC D. SRL cu o creanta nominala de 3961,71 lei, consolidata ulterior la nivelul sumei de 1.207,91 USD, conform prevederilor OUG nr.95/2003 aprobata si modificata prin Legea nr.557/2003.
Creantele preluate reprezinta obligatii restante la FNUASS la data de _, precum si dobanzi si penalitati calculate pana la data de _.
Impotriva debitorilor preluati in baza protocoalelor mentionate, in conformitate cu prevederile art.3 din Legea nr.557/2003 de modificare si aprobare a OUG nr.95/2003, se arata ca s-a declansat procedura de executare silita, prin afisarea Somatiei Colective pentru plata la sediul CAS-urilor mentionate, precum si prin instiintarea de plata emisa de CAS respectiv.
Intrucat SC D. SRL nu efectuase nici o plata in contul AAAS s-a procedat la poprirea conturilor societatii, prin Ordinul Vicepresedintelui AVAS nr_./_..
Ulterior, la data de _.. prin Ordinul Vicepresedintelui AVAS nr_ s-a instituit noua poprire asupra conturilor debitoarei.
In ceea ce priveste sustinerile contestatoarei privitoare la faptul ca nu a primit nici o notificare a titlului executoriu asa cum prevede art.42 din OUG nr.51/1998, intimata solicita instantei sa observe ca potrivit dispozitiilor art.5 al.2 din OUG nr.95/2003 astfel cum a fost modificata de Legea nr.557/2003, obligatia de a notifica debitorul revine CNAS si nu AAAS.
,,CNAS va notifica debitorilor transferul creantelor bugetare, in termen de 10 zile de la data transferului, prin instiintare colectiva, publicata in M.O. al Romanei Partea a IV-a".
Dispozitiile OUG nr.95/2003 se completeaza cu cele ale OUG nr.51/1998, evident in masura in care primul act normativ nu instituie el insusi proceduri speciale.
Astfel, atata timp cat OUG nr.95/2003 prevede dispozitii speciale privind notificarea debitorului, nu pot fi aplicabile concomitent si dispozitiile prevazute de art.42 din OUG nr.51/1998 privind comunicarea titlului executoriu.
Aceasta interpretare este confirmata si de dispozitiile art.6 alin.21 din OUG nr.95/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, care arata ca: ,,Prin derogare de la prevederile art.58 din OUG nr.51/1998 republicata, executarea silita asupra tuturor bunurilor apartinand debitorilor va incepe prin somatie colectiva pentru plata in termen de 10 zile lucratoare de la data afisarii somatiei la casele de asigurari sociale de sanatate".
Faptul ca, societatea contestatoare nu a cunoscut dispozitiile legale nu o absolva de la respectarea acestora, practic, debitoarea nu face altceva decat sa-si invoce propria culpa.
Fata de exceptia prescriptiei dreptului de a solicita executarea silita, invocata de contestatoare, intimata precizeaza urmatoarele:
Avand in vedere natura creantei (creanta fiscala) pe care AAAS o detine asupra SC D. SRL, institutia nu are alta cale pentru recuperarea acesteia decat OUG nr.51/1998 privind valorificarea unor active ale statului.
Devin astfel aplicabile dispozitiile art.13 alin.5 din OUG nr.51/1998 potrivit carora: ,,termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor preluate de AVAS constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupa caz, au fost investite cu formula executorie, este de 7 ani".
Acest termen incepe sa se calculeze de la data preluarii prin protocol a creantei respective, in speta de la data de _..
Aceleasi dispozitii speciale prevad si faptul ca executarea silita demarata de AAAS nu este conditionata de emiterea unei somatii - art.41 al.1 din OUG nr.51/1998 dispune: ,,Titlul executoriu se comunica debitorului si se pune in executare fara nici o formalitate". Totodata invedereaza faptul ca executarea silita declansata de AAAS se face fara incuviintarea instantei.
In consecinta, termenul legal de prescriptie (care este cel de 7 ani) s-ar fi implinit la data de _..., pana la acest termen intimata fiind in termen sa solicite executarea silita.
Precizeaza totodata faptul ca, in cazul acelor situatii care nu sunt prevazute in mod expres in cuprinsul OUG nr.51/1998 dispozitiile acesteia se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila.
Cursul prescriptiei a fost intrerupt de actele de executare efectuate de AAAS, acte necontestate de contestatoare.
Astfel, intimata arata ca in cauza de fata a operat intreruperea termenului de prescriptie la data de _.. cand s-a instituit poprirea asupra conturilor contestatoarei, incepand cu aceasta data curgand un nou termen de prescriptie.
Potrivit prevederilor art.17 din Decretul Lege nr.167/1958 coroborat cu dispozitiile art.4052 alin.2 C.pr.civ. ,,Intreruperea sterge prescriptia inceputa inainte de a se fi ivit imprejurarea care a intrerupt-o. Dupa intrerupere incepe sa curga o noua prescriptie".
Din considerentele aratate mai sus, intimata arata ca rezulta ca dreptul de a solicita executarea silita nu este prescris.
In consecinta, intimata apreciaza ca a executat silit contestatoarea in conformitate cu dispozitiile legale, in termenul legal de prescriptie si in limita creantelor sale preluate prin protocol de la CNAS. In masura in care contestatoarea apreciaza ca a platit aceste sume de doua ori, se poate indrepta impotriva CNAS, care a incasat aceste sume fara temei legal, dupa predarea creantele prin protocol, conform dispozitiile OUG nr.95/2003 si nu impotriva AAAS care s-a conformat tuturor dispozitiilor legale ce-i sunt aplicabile.
In drept intimata invoca dispozitiile OUG nr.51/1998, prevederile art.60, art.115 si urmatoarele C.pr.civ., precum si celelalte dispozitii legale la care a facut referire in cuprinsul prezentei intampinari.
-/-
3.1. Pozitia procesuala a tertului poprit B. C. R. S.A.:
Legal citat, la data de _.. a depus la dosar intampinare.
In motivarea in fapt a intampinarii, in calitate de tert poprit, arata ca asupra contului curent al debitorului urmarit SC D. SRL deschis la B. C. R. SA, a fost infiintata o poprire prin Ordinul nr_./_., inregistrat la banca sub nr_../_. de catre A. pentru A. A. S., in calitate de creditor urmaritor si organ de executare silita, pentru suma de _.. lei.
In baza prevederilor art.42 din OUG nr.51/1998 cu modificarile ulterioare, privind valorificarea unor active ale statului, banca a procedat imediat la infiintarea si executarea popririi. In consecinta, suma de __ lei, indisponibilizata prin poprirea infiintata, a fost virata in contul AAAS in data de _.., asa cum rezulta din extrasul contului de poprire simbol __..
Fata de situatia de fapt si de drept, solicita instantei sa observe ca in calitate sa de tert poprit, banca nu poate refuza infiintarea popririi. Din aceasta perspectiva, arata ca este de precizat faptul ca tertului poprit nu i se poate retine vreo culpa pentru ca a pus in executare o poprire infiintata in baza prevederilor legale susmentionate. De aceea, mai ales ca suma a si fost virata creditorului urmaritor AAAS, doar acesta ar putea fi obligat la restituire, in masura in care s-ar dovedi ca fondata contestatia la executare. Solicita a se avea in vedere ca nu exista nici un temei legal din care sa rezulte ca BCR SA, in calitate de tert poprit:
-- ar avea vreo calitate care sa-i poata conferi o putere de a cenzura poprirea, peste ceea ce a dispus organul de executare, singurul care are autoritate legala in materie;
-- ar fi indreptatita ori obligata sa decida din proprie initiativa daca titlurile in baza carora s-a infiintat poprirea sunt sau nu valabile, iar in baza lor pot sau nu sa fie urmarire sumele disponibile in contul contestatoarei;
-- ar avea vreo obligatie procedurala, alta decat aceea de a indisponibiliza sumele prevazute in adresa de infiintare a popririi si de a le vira imediat in contul indicat de organul de executare, asa cum rezulta din prevederile art.42 din OUG nr.51/1998.
Ca atare, tertul poprit arata ca daca ar fi admisa contestatia la executare si s-ar constata ca titlu executoriu in baza caruia s-a infiintat poprirea este anulabil, ori si ca nu s-au intocmit in mod legal actele si comunicarile procedurale obligatorii, nu tertul poprit poate fi obligat la restituirea sumei, ci doar creditorul urmaritor la care a ajuns suma in cauza, respectiv A. pentru A. A. S..
Totodata, solicita sa se constate ca B. C. R. SA nu se gaseste nici in culpa procesuala fata de cererea contestatoarei si ca atare, in masura in care ar fi admisa contestatia la executare, solicita instantei sa retina ca banca nu poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata.
-/-
Urmare a solicitarii instantei, la data de _. intimata A.A.A.S. a depus la dosar inscrisurile filele 34-40.
In sedinta publica din data de _. instanta a respins exceptia de necompetenta materiala si teritoriala a Judecatoriei Beius in solutionarea cauzei, invocate de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS). La acelasi termen de judecata a unit cu fondul exceptia prescriptiei dreptul de a cerere executarea silita, invocata de catre contestatoare, precum si exceptia tardivitatii invocata de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS).
La termenul de judecata din _. instanta a disjuns din acest dosar capatul de cerere formulat de contestatoare prin intampinarea depusa la data de _., privind suspendarea provizorie a executarii silite pana la solutionarea cererii de suspendare ce face obiectul dosarului nr_./187/_..
-/-
Instanta a incuviintat in probatiune pentru contestatoare proba cu inscrisurile depuse la dosar.
-/-
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
I. Cu privire la exceptia prescriptiei dreptului intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) de a cere executarea silita, invocata de catre contestatoare, instanta o va respinge retinand urmatoarele aspecte:
Potrivit dispozitiilor art.13 alin.5 din OUG nr.51/1998: ,,termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor preluate de AVAS constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupa caz, au fost investite cu formula executorie, este de 7 ani"., iar avand in vedere natura creantei ce face obiectul cauzei (creanta fiscala) pe care intimata AAAS o detine asupra contestatoarei SC D. SRL, instanta retine aplicabile in cauza aceste prevederi.
Se retine mai apoi faptul ca, acest termen incepe sa se calculeze de la data preluarii prin protocol a creantei respective, in speta de la data de _..
Totodata, retine instanta faptul ca dispozitiile art.41 al.1 din OUG nr.51/1998 prevad faptul ca executarea silita demarata de AAAS nu este conditionata de emiterea unei somatii: ,,Titlul executoriu se comunica debitorului si se pune in executare fara nici o formalitate", iar executarea silita se face fara incuviintarea instantei.
In consecinta, termenul legal de prescriptie (care este cel de 7 ani) s-ar fi implinit la data de _.., pana la acest termen intimata fiind in termen sa solicite executarea silita.
In speta insa, instanta retine ca a fost intrerupt cursul prescriptiei de actele de executare efectuate de intimata AAAS, acte necontestate de societatea contestatoare.
Retine instanta si prevederile art.17 din Decretul Lege nr.167/1958 coroborat cu dispozitiile art.4052 alin.2 C.pr.civ. ,,Intreruperea sterge prescriptia inceputa inainte de a se fi ivit imprejurarea care a intrerupt-o. Dupa intrerupere incepe sa curga o noua prescriptie".
Astfel, in cauza a operat intreruperea termenului de prescriptie la data de _.. cand s-a instituit poprirea asupra conturilor contestatoarei, fiind emis inca odata un act de poprire - filele 39-40, act care a intrerupt cursul prescriptiei, astfel ca incepand cu aceasta data - _.., a inceput sa curga un alt termen de prescriptiei, urmatoarea poprire fiind in data de _.., rezultand astfel in final ca dreptul intimatei de a cere executarea silita nu este prescris.
In temeiul textelor de lege invocate si al considerentelor retinute mai sus, instanta va respinge exceptia prescriptiei dreptului intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) de a cere executarea silita, invocata de catre contestatoare.
II. Cu privire la exceptia tardivitatii contestatiei la executare invocata de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS), instanta o va respinge, retinand ca:
Prin intampinarea formulata si depusa la dosar de catre intimata la data de _.., aceasta a invocat exceptia tardivitatii contestatiei la executare.
Potrivit articolului 137 din Codul de Procedura Civila, instanta se va pronunta asupra exceptiei de procedura invocata de intimata, si anume exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare, exceptie pe care o va respinge, potrivit urmatoarelor considerente:
- potrivit articolului 401 aliniatul 1 din Codul de procedura civila: "Contestatia se poate face in termen de 15 zile de la data cand:
a). contestatorul a luat cunostinta de actul de executare pe care-l contesta sau de refuzul de a indeplini un act de executare;
b). cel interesat a primit, dupa caz, comunicarea ori instiintarea privind infiintarea popririi. Daca poprirea este infiintata asupra unor venituri periodice, termenul de contestatie pentru debitor incepe cel mai tarziu la data efectuarii primei retineri din aceste venituri de catre tertul poprit;
c). debitorul care contesta executarea insasi a primit somatia ori de la data cand a luat cunostinta de primul act de executare, in cazurile in care nu a primit somatia sau executarea se face fara somatie."
- din inscrisul filele 10-11, instanta retine ca intimata AAAS a transmis la data de _. societatii contestatoare D. SRL adresa nr_.., prin care i-a comunicat faptul ca in baza protocolului nr_./_. incheiat cu CNAS si CAS T., AAAS a preluat o creanta fiscala in suma totala de 3961, 71 lei, aferenta SC D. SRL. Creanta fiscala detinuta de AVAS a fost consolidata conform prevederilor legale in vigoare la valoarea de _.. USD, iar creanta preluata reprezinta contributie angajator, dobanda angajator, penalitati anagajtor, contributie asigurati, dobanda asigurati, penalizari asigurati, penalizari stopaj de sursa,
- din cercetarea inscrisurilor existente la dosarul pricinii, instanta retine faptul ca societatea contestatoare a solicitat tertului poprit eliberarea unui extras de cont, sens in care la data de _.. a fost eliberat extrasul de cont depus la fila 8 din dosar, iar raportat la acest inscris, instanta retine ca societatea contestatoare a luat cunostinta despre infiintarea popririi asupra contului sau la data de _..,
- contestatoarea a formulat contestatie la executare, inregistrata la Judecatoria Beius la data de _.. - fila 3 dosar, asa incat contestatia la executare este formulata in termenul de 15 zile prevazut de art.401 al.1 C.pr.civ., de la data la care a luat cunostinta despre infiintarea popririi asupra contului sau.
Facem trimitere aici la prevederile articolului 101 din Codul de Procedura Civila, potrivit caruia: "termenele se inteleg pe zile libere, neintrand in socoteala nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul."
In temeiul textelor de lege invocate, instanta va respinge exceptia tardivitatii formularii contestatiei la executare, invocata de intimata A. P. A. A. S. (AAAS).
-/-
Referitor la cererea de suspendare a executarii si la contestatia la executare, instanta retine in fapt urmatoarele:
In fapt: impotriva contestatoarei - debitoare S.C. D. S.R.L. s-a pornit de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS) procedura de executare silita, ultimul act de executare constand in ordinul de poprire nr_./_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS) , pentru recuperarea creantei fiscale in valoare de 3961,71 lei.
Din cercetarea inscrisurilor emise de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), pentru infiintarea popririi prin ordinul nr_/_., instanta retine urmatoarele:
- in cuprinsul instiintarii de plata - fila 34, se stabileste cuantumul sumei datorate de catre contestatoare - respectiv suma de 39617,71 lei, ce reprezinta solduri restante la data de _.. si neincasate pana la data de _., solduri compuse din: contributie restanta la _., dobanzi calculate pana la _., penalitati de intarziere calculate pana la _.. si penalitati stopaj la sursa calculat pana la _.,
- din protocolul nr_./__ - filele 35-37, incheiat intre C. N. de A. de S., C. de A. de S. T. si A. pentru A. A. S., instanta retine ca obiectul protocolului il constituie preluarea de catre AVAB a creantelor bugetare restante la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate ale C. N. de A. de S, in vederea recuperarii acestora in conformitate cu prevederile OUG 51/1998 privind valorificarea unor active bancare. Prin acelasi protocol la pct.1.2. s-a stabilit ca se transfera la AVAB creantele restante existente in evidentele contabile ale CAS T. la data de ._., dobanzile si penalitatile calculate la acestea pana la data de _., actualizate cu incasarile pana la aceeasi data, pentru care creditorul detine titluri de creanta sau titluri executorii legal constituite,
- din anexa la protocolul nr_../_.. - fila 38, retine instanta faptul ca s-a preluat la nr. crt_. si creanta societatii contestatoare,
- din inscrisul - filele 39-40, retine instanta faptul ca pentru societatea contestatoare s-a emis somatia colectiva .../_, blocare conturi _./_. si ordin poprire _/_...
Impotriva actelor de executare - respectiv a popririi infiintata prin ordinul nr.5/30.01.2013 intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), in termenul legal prevazut de art.401, alin.1, lit.a) din Codul de procedura civila, contestatoarea a promovat prezenta contestatie la executare, inregistrata la instanta in data de _.., observand ca societatea contestatoare a luat cunostinta despre infiintarea popririi asupra contului sau la data de _.., potrivit extrasului de cont fila 8 din dosar.
III. In ceea ce priveste cererea de suspendare a executarii silite impotriva popririi infiintata prin ordinul nr_/_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), ca nefondata, retinand ca:
- Articolului 403 aliniatul 1 din Codul de Procedura Civila, reglementeaza procedura suspendarii executarii silite, aratand ca: "Pana la solutionarea contestatiei la executare sau a altei cereri privind executarea silita, instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o cautiune in cuantumul fixat de catre instanta, in afara de cazul in care legea dispune altfel."
Instanta socoteste cererea contestatoarei ca nefondata, potrivit considerentelor ce succed:
- articolul 403 din Codul de Procedura Civila, impune doua conditii pentru admisibilitatea cererii de suspendare, si anume:
1. dovada formularii unei contestatii la executare sau a altei cereri privind executarea silita, (cererea de suspendare fiind alaturata contestatiei la executare, asadar contestatia la executare face obiectul prezentului dosar - nr_./187/_..).
2. dovada achitarii cautiunii in cuantumul stabilit de instanta, in acest sens instanta potrivit prevederilor art.403 al.4 C.pr.civ. a dedus cautiunea de 10% din suma contestata, constatand ca in dosarul Judecatoriei Beius nr_./187/_. a fost achitata cu titlu de cautiune suma de 396,10 lei.
Admiterea unei asemenea cereri presupune, asadar pe langa plata unei cautiuni (ca si garantie a bunei-credinte din partea contestatoarei) si existenta unor imprejurari ce sa justifice, inlaturarea, cel putin temporara, a puterii executorii a titlului ce a stat la baza declansarii sale. Cererea de suspendare a executarii silite este strans legata de eventualele neregularitati comise pe parcursul celei de-a doua etape a procesului civil, si anume executarea, ori din inscrisurile depuse nu rezulta faptul ca executarea silita nu se desfasoara conform legii- OUG 51/1998.
Fata de cele ce preced, instanta va respinge cererea formulata de catre contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., ca nefondata.
IV. In ceea ce priveste contestatia la executare, instanta in urma examinarii probatoriul administrat in cauza, o apreciaza ca fiind nefondata, motiv pentru care o va respinge pe baza considerentelor ce succed:
Potrivit articolului 399 aliniatul 1 din Codul de Procedura Civila: "Impotriva executarii silite, precum si impotriva oricarui act de executare se poate face contestatie de catre cei interesati sau vatamati prin executare", iar aliniatul 2 prevede: "Nerespectarea dispozitiilor privitoare la executarea silita insasi sau la efectuarea oricarui act de executare, atrage sanctiunea anularii actului nelegal."
Din verificarea actelor emise de intimata (filele 34-40) instanta constata ca au fost dresate potrivit dispozitiilor legale privind executarea silita, neidentificandu-se nici un motiv de nelegalitate a urmaririi.
Va retine instanta urmatoarele prevederi legale:
- art.6 al.2 din OUG nr.95/2003 aprobata prin Legea nr.557/2003 , potrivit caruia ,,Titlurile de creanta aferente creantelor bugetare transferate constituie titluri executorii".
- art.3 din OUG nr.95/2003 CAS garanteaza valabilitatea, realitatea si actualitatea creantelor transferate, precum si legalitatea titlurilor de creanta si a titlurilor executorii aferente.
- art.5 al.2 din OUG nr.95/2003 astfel cum a fost modificat de Legea nr.557/2003, prevede ca obligatia de a notifica debitorul revine CNAS si nu AAAS.
- ,,CNAS va notifica debitorilor transferul creantelor bugetare, in termen de 10 zile de la data transferului, prin instiintare colectiva, publicata in M.O. al Romanei Partea a IV-a".
- art.6 alin.21 din OUG nr.95/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, arata ca: ,,Prin derogare de la prevederile art.58 din OUG nr.51/1998 republicata, executarea silita asupra tuturor bunurilor apartinand debitorilor va incepe prin somatie colectiva pentru plata in termen de 10 zile lucratoare de la data afisarii somatiei la casele de asigurari sociale de sanatate".
Pentru ansamblul acestor considerente, constand ca s-au respectat dispozitiile legale , instanta va respinge contestatia la executare formulata de catre contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., ca nefondata.
Cheltuieli de judecata nu au fost solicitate.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge exceptia prescriptiei dreptului intimatei A. P. A. A. S. (AAAS) de a cere executarea silita, invocata de catre contestatoare.
Respinge exceptia tardivitatii, invocata de catre intimata A. P. A. A. S. (AAAS).
Respinge cererea de suspendare a executarii silite formulata de catre contestatoarea S.C. D. S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., impotriva popririi infiintata prin ordinul nr_./_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), ca nefondata.
Respinge contestatia la executare formulata de catre contestatoarea S.C. D.S.R.L. in contradictoriu cu intimata A. P. A. A. S. (AAAS) si tertul poprit B. C. R. S.A., impotriva popririi infiintata prin ordinul nr_/_. intocmit de intimata A. P. A. A. S. (AAAS), ca nefondata.
Fara cheltuieli de judecata.
Definitiva.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, astazi 4 iunie 2013.
PRESEDINTE , GREFIER ,
C. D.M. - judecator D. S.
Red.C.M.
Tehnored.S.D., 5 ex.
17 iunie 2013
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contestatie la executare
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013