Contestatie la executare
(Sentinta civila nr. 2995 din data de 25.11.2011 pronuntata de Judecatoria Brezoi)Contestatie la executare SENTINTA CIVILA nr.2995
Sedinta publica din 25 noiembrie 2011
INSTANTA,
Asupra cauzei de fata deliberand, constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul instantei la data de 01.03.2011, contestatoarea S.C."C.A." SRL a formulat contestatie la executare impotriva titlului executoriu nr. 70/08.02.2011 si a somatiei de executare nr. 71/08.02.2011 emise in dosarul de executare nr. 88/08.02.2011 de intimata P.orasului B., solicitand anularea acestora.
In motivare, contestatoarea a aratat ca detine in proprietate, in orasul B., un spatiu comercial cu activitate de alimentatie publica - bar pentru care, potrivit hotararilor P.orasului B. a achitat anual taxa de autorizare a acestei activitati.
Desi si-a indeplinit obligatiile asumate, la data de 15.02.2011 a primit somatia de executare si titlul executoriu aratate mai sus, prin care s-a stabilit o suma de plata in plus fata de obligatiile stabilite si asumate anterior.
Prin cererea precizatoare de la fila 34, contestatoarea a aratat ca intelege sa se judece in contradictoriu cu intimatul O. B., iar nu cu P. B..
In probatiune s-au atasat la dosar actele de executare a caror nulitate se solicita.
Intimatul O. B. a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea ca nefondata a contestatiei la executare.
In motivare, intimatul a aratat ca actele de executare au fost emise in vederea recuperarii debitelor fiscale datorate de contestatoare, reprezentand taxa anuala datorata pe anul 2009 pentru eliberarea si vizarea autorizatiei privind desfasurarea activitatilor de alimentatie publica, in baza HCL B. nr. 60/2008, a OG 92/2003 si a disp. art. 268 cod fiscal.
Se arata in continuare ca urmare a verificarii Curtii de Conturi a Romaniei, prin procesul verbal de constatare nr. 10749/20.10.2010 si decizia nr. 49/01.11.2010 s-a stabilit in sarcina contestatoarei obligatia fiscala de plata a sumei mentionate in titlul executoriu reprezentand taxa anuala restanta pentru eliberarea si vizarea autorizatiei privind desfasurarea activitatilor de alimentatie publica.
S-au atasat la dosar inscrisuri in copie: proces verbal de constatare din 20.10.2010, decizia Curtii de Conturi a Romaniei nr. 49/01.11.2010, Hotararea C.L.B. nr. 60/2008, dispozitia nr.932 a P. or. B.
Analizand actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin somatia nr. 71 din 08.02.2011 a fost inceputa procedura de executare silita a creantelor fiscale datorate bugetului local de catre contestatoare, in suma totala de 1881,52 lei, suma reprezentand, conform titlului executoriu nr. 70 din aceeasi data, taxa anuala pentru desfasurarea activitatilor specifice de alimentatie publica, aferenta anului 2009.
Respectiva taxa locala a fost stabilita prin H.C.L. B. nr. 60/2008, respectiv prin anexa 5 la aceasta hotarare (f.23), in functie de caracteristicile unitatii de alimentatie publica si de suprafata utila a acesteia.
Astfel cum rezulta din situatia depusa la dosar, fila 16, pentru anul 2009 contestatoarea a achitat taxa de 988 lei.
Urmare a auditului financiar efectuat de Curtea de Conturi a Romaniei la P.O.B. in perioada 02.09.2010 - 26.10.2010, s-a stabilit de catre auditorii financiari prin decizia nr.49/01.11.2010 ca nu au fost respectate dispozitiile legale privitoare la modul de calcul si incasare a taxei pentru eliberarea autorizatiei de desfasurare a activitatilor de alimentatie publica, hotarandu-se luarea masurilor pentru stabilirea si recuperarea sumelor neincasate. (pct.4 din decizie).
Prin propriul calcul prezentat in situatia de la fila 16, auditorii financiari au stabilit cuantumul taxei datorate de contestatoare pentru anul 2009 la nivelul sumei de 2148 lei, constand o diferenta neachitata de 1160 lei la care se adauga 559,12 si 162,40 lei penalitati de intarziere, totalizand suma de 1881,52 lei - suma ce face obiectul executarii silite.
Potrivit art. 110 din OG 92/2003 republicata, colectarea creantelor fiscale se face in temeiul unui titlu de creanta sau al unui titlu executoriu, dupa caz, iar potrivit alin.3 al aceluiasi articol, titlu de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii, respectiv decizia de impunere, declaratia fiscala, etc.
Totodata, potrivit art. 141 alin.1 din OG 92/2003 republicata, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu, iar potrivit alin.2, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede ca un inscris constituie titlu executoriu, niciun titlu executoriu nu se poate emite in absenta unui titlu de creanta in baza caruia se stabilesc, in conditiile legii, creante fiscale principale sau accesorii.
In speta, instanta retine lipsa unui titlu de creanta prin care organul fiscal competent sa fi stabilit in sarcina contestatoarei datoriile bugetare pentru care s-a pornit executarea silita.
Constatarile Curtii de Conturi nu pot fi asimilate unui asemenea titlu de creanta intrucat aceasta institutie are exclusiv atributii de audit financiar iar nu si de organ fiscal in sensul dispozitiilor codului fiscal si al codului de procedura fiscala.
Cu atat mai putin, decizia Curtii de Conturi nu poate fi asimiliata unui titlu executoriu, in lipsa unei dispozitii legale exprese in acest sens.
Asadar, in lipsa unei decizii de impunere sau a altui act administrativ fiscal opozabil contestatoarei, prin care sa i se fi stabilit in conditiile legii cuantumul si scadenta obligatiilor fiscale la bugetul local si care sa intruneasca astfel cerintele pentru a deveni titlu de creanta, intocmirea de catre intimata a titlului executoriu si demararea procedurii de executare silita contravine in speta dispozitiilor art. 141 alin.2 din OG 92/2003, executarea silita insasi fiind nelegala.
Pentru motivele aratate urmeaza a admite contestatia la executare formulata si a se dispune anularea formelor de executare contestate.
Se va lua act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata
Sedinta publica din 25 noiembrie 2011
INSTANTA,
Asupra cauzei de fata deliberand, constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul instantei la data de 01.03.2011, contestatoarea S.C."C.A." SRL a formulat contestatie la executare impotriva titlului executoriu nr. 70/08.02.2011 si a somatiei de executare nr. 71/08.02.2011 emise in dosarul de executare nr. 88/08.02.2011 de intimata P.orasului B., solicitand anularea acestora.
In motivare, contestatoarea a aratat ca detine in proprietate, in orasul B., un spatiu comercial cu activitate de alimentatie publica - bar pentru care, potrivit hotararilor P.orasului B. a achitat anual taxa de autorizare a acestei activitati.
Desi si-a indeplinit obligatiile asumate, la data de 15.02.2011 a primit somatia de executare si titlul executoriu aratate mai sus, prin care s-a stabilit o suma de plata in plus fata de obligatiile stabilite si asumate anterior.
Prin cererea precizatoare de la fila 34, contestatoarea a aratat ca intelege sa se judece in contradictoriu cu intimatul O. B., iar nu cu P. B..
In probatiune s-au atasat la dosar actele de executare a caror nulitate se solicita.
Intimatul O. B. a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea ca nefondata a contestatiei la executare.
In motivare, intimatul a aratat ca actele de executare au fost emise in vederea recuperarii debitelor fiscale datorate de contestatoare, reprezentand taxa anuala datorata pe anul 2009 pentru eliberarea si vizarea autorizatiei privind desfasurarea activitatilor de alimentatie publica, in baza HCL B. nr. 60/2008, a OG 92/2003 si a disp. art. 268 cod fiscal.
Se arata in continuare ca urmare a verificarii Curtii de Conturi a Romaniei, prin procesul verbal de constatare nr. 10749/20.10.2010 si decizia nr. 49/01.11.2010 s-a stabilit in sarcina contestatoarei obligatia fiscala de plata a sumei mentionate in titlul executoriu reprezentand taxa anuala restanta pentru eliberarea si vizarea autorizatiei privind desfasurarea activitatilor de alimentatie publica.
S-au atasat la dosar inscrisuri in copie: proces verbal de constatare din 20.10.2010, decizia Curtii de Conturi a Romaniei nr. 49/01.11.2010, Hotararea C.L.B. nr. 60/2008, dispozitia nr.932 a P. or. B.
Analizand actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin somatia nr. 71 din 08.02.2011 a fost inceputa procedura de executare silita a creantelor fiscale datorate bugetului local de catre contestatoare, in suma totala de 1881,52 lei, suma reprezentand, conform titlului executoriu nr. 70 din aceeasi data, taxa anuala pentru desfasurarea activitatilor specifice de alimentatie publica, aferenta anului 2009.
Respectiva taxa locala a fost stabilita prin H.C.L. B. nr. 60/2008, respectiv prin anexa 5 la aceasta hotarare (f.23), in functie de caracteristicile unitatii de alimentatie publica si de suprafata utila a acesteia.
Astfel cum rezulta din situatia depusa la dosar, fila 16, pentru anul 2009 contestatoarea a achitat taxa de 988 lei.
Urmare a auditului financiar efectuat de Curtea de Conturi a Romaniei la P.O.B. in perioada 02.09.2010 - 26.10.2010, s-a stabilit de catre auditorii financiari prin decizia nr.49/01.11.2010 ca nu au fost respectate dispozitiile legale privitoare la modul de calcul si incasare a taxei pentru eliberarea autorizatiei de desfasurare a activitatilor de alimentatie publica, hotarandu-se luarea masurilor pentru stabilirea si recuperarea sumelor neincasate. (pct.4 din decizie).
Prin propriul calcul prezentat in situatia de la fila 16, auditorii financiari au stabilit cuantumul taxei datorate de contestatoare pentru anul 2009 la nivelul sumei de 2148 lei, constand o diferenta neachitata de 1160 lei la care se adauga 559,12 si 162,40 lei penalitati de intarziere, totalizand suma de 1881,52 lei - suma ce face obiectul executarii silite.
Potrivit art. 110 din OG 92/2003 republicata, colectarea creantelor fiscale se face in temeiul unui titlu de creanta sau al unui titlu executoriu, dupa caz, iar potrivit alin.3 al aceluiasi articol, titlu de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii, respectiv decizia de impunere, declaratia fiscala, etc.
Totodata, potrivit art. 141 alin.1 din OG 92/2003 republicata, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu, iar potrivit alin.2, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede ca un inscris constituie titlu executoriu, niciun titlu executoriu nu se poate emite in absenta unui titlu de creanta in baza caruia se stabilesc, in conditiile legii, creante fiscale principale sau accesorii.
In speta, instanta retine lipsa unui titlu de creanta prin care organul fiscal competent sa fi stabilit in sarcina contestatoarei datoriile bugetare pentru care s-a pornit executarea silita.
Constatarile Curtii de Conturi nu pot fi asimilate unui asemenea titlu de creanta intrucat aceasta institutie are exclusiv atributii de audit financiar iar nu si de organ fiscal in sensul dispozitiilor codului fiscal si al codului de procedura fiscala.
Cu atat mai putin, decizia Curtii de Conturi nu poate fi asimiliata unui titlu executoriu, in lipsa unei dispozitii legale exprese in acest sens.
Asadar, in lipsa unei decizii de impunere sau a altui act administrativ fiscal opozabil contestatoarei, prin care sa i se fi stabilit in conditiile legii cuantumul si scadenta obligatiilor fiscale la bugetul local si care sa intruneasca astfel cerintele pentru a deveni titlu de creanta, intocmirea de catre intimata a titlului executoriu si demararea procedurii de executare silita contravine in speta dispozitiilor art. 141 alin.2 din OG 92/2003, executarea silita insasi fiind nelegala.
Pentru motivele aratate urmeaza a admite contestatia la executare formulata si a se dispune anularea formelor de executare contestate.
Se va lua act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contestatie la executare
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013