InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Oradea

Contestatie la executare. Contestatie administrativ-fiscala. Sume datorate bugetului asigurarilor sociale de stat. Pensionar.

(Sentinta civila nr. 27 din data de 09.01.2006 pronuntata de Judecatoria Oradea)

Domeniu Contestatie la executare | Dosare Judecatoria Oradea | Jurisprudenta Judecatoria Oradea

Contestatorul D. Gh. a formulat in contradictoriu cu intimata C. J. A. S. Bihor contestatie la executare solicitand  anularea  titlului executoriu nr.3208/25.07.2005 si exonerarea sa de plata sumelor indicate, precum si suspendarea executarii silite pana la solutionarea contestatiei.
In motivare se arata ca prin instiintarea de plata nr.7711/19.05.2005 i s-a pus in vedere ca figureaza cu obligatii fata de bugetul asigurarilor sociale de sanatate cu suma 1518,18 RON. Executarea silita pornita impotriva sa este insa  nelegala intrucat potrivit art.3 alin.1 din Legea nr. 507/2002 persoana fizica ce desfasoara prin mijloace proprii activitati economice are dreptul, nu si obligatia de a  fi asigurat prin sistemul public al asigurarilor sociale de sanatate. Totodata, potrivit art.6 din OUG.150/2002, pensionarii sunt scutiti de la plata contributiei, modificarile survenite prin OUG.107/2005 neputand retroactiva.
Intrucat drepturile castigate in perioada de activitate sunt inalienabile, se impune admiterea contestatiei si suspendarea executarii.
In drept au fost invocate prevederile art.168,169 C.pr.fiscala coroborat cu art.403 alin.1 si 2 C.pr.civ.
Prin intampinarea depusa intimata a solicitat respingerea contestatiei aratand ca fiind o cale de atac ce are ca scop inlaturarea neregulilor ce s-ar putea ivi cu prilejul executarii silite in cadrul ei pot fi invocate doar vicii si neregularitati ale actelor de executare. Intrucat contestatorul avea posibilitatea sa recurga la contestatia impotriva actelor administrative ( instiintarea de plata ) in temeiul art.174si urm C.pr.fiscala, contestatia este nefondata.
Se mai arata ca in baza Protocolului 47346/21.07.2004 inregistrat la ea D. G. F. P. Bihor i-a transmis situatia veniturilor realizate de persoanele fizice autorizate din jud. Bihor printre care se afla si contestatorul care a realizat venituri din asemenea activitati in perioada 2001-2004.
Pe anii 2001-2002, temeiul obligarii la plata contributiei fata de bugetul asigurarilor sociale de sanatate este Legea nr. 145/1997 care a prevazut in art. 6, 51, 54 si 55  categoriile de persoane care sunt exceptate de la plata contributiei, persoane intre care nu se incadreaza contestatorul. Acesta avea obligatia de plata chiar daca era pensionar pentru veniturile realizate din profesii liberale.
Dispozitiile legale amintite au fost pastrate si prin OUG nr.150/2002 care a prevazut expres in art.51 alin.2 lit.b ca sunt supuse impunerii veniturile din activitatile desfasurate de persoane care exercita profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente. Intrucat nu s-a achitat voluntar obligatia stabilita in sarcina sa, impotriva contestatorului s-a declansat executarea silita, acesta datorand si plata penalitatilor de intarziere aferente. In plus, tinand seama ca nu se poate retine incalcarea dispozitiilor care reglementeaza executarea silita, se impune respingerea contestatiei.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr. 145/1997, OUG nr. 150/2002 si OG nr . 92/2003.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine in fapt ca impotriva contestatorului s-a pornit de catre intimata procedura de executare silita in vederea recuperarii sumei de 1519 RON reprezentand contributie de asigurari de sanatate, dobanzi si penalitati de intarziere, aferente pe perioada 2001-2004. Dupa cum reiese din  inscrisurile aflate la filele 22 si 23 la baza declansarii acesteia a stat titlul executoriu nr.3208/25.07.2005 emis de catre intimata, potrivit mentiunilor din cuprinsul sau, in baza art.51 alin.2-4 din OUG nr. 150/2002 si art.114, 115 si 120 din OG nr.92/2003 republicata.
Desi referirea la cele din urma prevederi nu are nici o legatura cu notiunea de "titlu executoriu" ( articolele amintite referindu-se la cu totul altceva ) instanta retine ca definirea si trasaturile acestuia in materia creantelor fiscale nu se poate face decat pornind de la prevederile art.136 C.pr.fiscala.
Potrivit acestui text legal executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis in conformitate cu dispozitiile acestui act normativ, titlul de creanta devenind titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta. Fiind o simpla forma procedurala, in lipsa careia executarea silita nu poate fi pornita, titlul executoriu nu poate fi confundat cu cel de creanta, chiar daca formularea aleasa de legiuitor poate crea o serie de ambiguitati.
Regimul lor juridic diferit determina posibilitatea exercitarii unui control diferit de catre instanta de judecata: pe calea contestatie la executare ( titlul executoriu ), respectiv pe calea contestatiei fiscale ( titlul de creanta fiscala ). Fiind vorba de o cale alternativa pusa la dispozitia partii interesate, aceasta nu ar avea in principiu posibilitatea ca in cadrul contestatiei la executare sa puna in discutie aspecte legate de fondul cauzei ( art.399 alin.3 in fine C.pr.civ. ).
Exercitarea caii de atac administrativ-jurisdictionale presupune insa ca partea interesata sa fi avut posibilitatea efectiva de a recurge la ea, in sensul ca organul fiscal sa-i fi comunicat titlul de creanta. Numai din acel moment incepe sa curga termenul prev. de art.176 alin.1 C.pr.fiscala, fiind incidente prevederile cuprinse in dispozitiile urmatoare.
In conditiile in care obligatia nu a fost insa respectata, persoana interesata nu are posibilitatea reala de a pune in discutie legalitatea si temeinicia titlului de creanta fiscala. Or, o asemenea masura  nu este compatibila cu principiul accesului liber la justitie garantat de art.6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului  astfel cum a fost el conturat in practica Curtii Europene a drepturilor omului ( e.g. cauza Bellet vs.Franta - hotararea din 4.12.1995 sau  Stubbins s.a vs. Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord - hotararea din 22.10.1996 ).
Din aceasta perspectiva  instanta retine ca intimata a comunicat contestatorului anterior declansarii executarii silite o instiintare de plata la data de 19.05.2005 ( fila 24 ) in care ia fost adus la cunostinta obligatiile pe care le-ar datora bugetul asigurarilor sociale de sanatate. Din cuprinsul acestora nu rezulta pe ce perioada sunt calculate contributia, dobanzile sau penalitatile, astfel incat ea nu individualizeaza creanta fiscala in sensul avut in vedere de art.108 alin.3 C.pr.fiscala. Tocmai de aceea, instanta considera ca exercitarea contestatiei fiscale impotriva sa nu era posibila, modul de indeplinire a obligatiei stabilite de lege lata in sarcina intimatei punand contestatorul in imposibilitatea de a pune in discutie legalitatea si temeinicia ei.
Mai mult, potrivit art.137 C.pr.fiscala instiintarea de plata constituie act premergator executarii silite ceea ce denota ca in opinia legiuitorului a fost depasita prima etapa ( cea a posibilitatii contestarii titlului de creanta ), fiind incidenta etapa executarii silite. Concluzia se impune cu atat mai mult cu cat dispozitia amintita este cuprinsa in Cap. VIII- "Stingerea creantelor fiscale prin executare silita". Pe cale de consecinta, instanta considera ca apararea formulata sub acest aspect de intimata nu poate fi primita.
In ceea ce priveste fondul cauzei, instanta retine ca  analiza motivelor invocate de catre contestator presupune o raportare la dispozitiile legale in materie prin prisma principiului neretroactivitatii legii civile. Determinarea obligatiei de plata a contributiei catre  bugetul asigurarilor sociale de sanatate de catre contestator impune luarea in considerare a faptului ca acesta a indeplinit pe perioada in discutie o dubla calitate : angajat propriu in sensul definit de art.3 alin.1 din Legea nr. 507/2002 si pensionar. Consecinta imediata este ca acesta a realizat venituri in baza acestor calitati venituri al caror regim juridic este reglementat diferit in legislatia privind asigurarile sociale de sanatate.
Comun acestora ( indiferent ca raportarea se face la Legea nr. 145/1997 sau OUG nr. 150/2002 ) este ca  procentul stabilit de legiuitor se aplica asupra veniturilor salariale brute in cazul asiguratului care are calitatea de angajat, respectiv veniturilor obtinute din exercitarea unor activitati independente ( art.52 lit.a, respectiv art.51 lit.b ) . Din moment ce dispozitia amintita asimileaza persoana care desfasoara o activitate independenta cu un angajat ( concluzia fiind identica si sub regimul Decretului-lege nr. 54/1990- art.31 facand trimitere expresa la obligatia de plata ) este neindoielnic ca acesta are obligatia de a achita cota stabilita in sarcina sa catre bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
Faptul ca art.3 alin.2 din Legea nr. 507/2002 ( intrata in vigoare la data de  6.11.2002 ) face referire la dreptul de a fi asigurat  in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale nu poate duce la alta concluzia intrucat orice norma legala este supusa unei interpretari sistematice. In plus, este neindoielnic ca un drept nu poate fi conceput decat fara obligatia corelativa, astfel incat instanta considera ca motivele invocate sub acest aspect de catre contestator nu pot fi retinute.
Pe de alta parte insa, dupa cum reiese din examinarea dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 145/1997 si OUG nr. 150/2002 in conceptia legiuitorului scutirea de la plata contributiei a avut in vedere fie persoana posibilului contribuabil, fie baza supusa impunerii ( e.g. art.6 lit.d in fine din Legea nr. 145/1997 ). Cu alte cuvinte, scutirea a fost acordata fie datorita calitatii pe are o avea persoana respectiva, fie datorita titlului cu care obtinea respectivele sume.
Astfel, Legea nr. 145/1997 a prevazut expres categoria de persoane si venituri are nu aveau obligatia de a plati contributia la bugetul asigurarilor sociale de sanatate, intre acestea neregasidu-se si pensionarii. Singura referire  facuta in acest sens este cea din art.6 lit.d in care au fost combinate cele doua criterii din moment ce se face trimitere si la veniturile realizate din pensii. Cum insa contestatorul nu intruneste vreo calitate expres si limitativ dintre cele enumerate in teza I a acestui alineat instanta considera ca avea obligatia de a plati contributia la bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
Situatia e insa diferita in reglementarea cuprinsa in OUG nr. 150/2002, art.6 lit.e prevazand expres ca beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei, pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militarii, pensionarii IOVR si alte categorii de pensionari. Scutirea a fost acordata in temeiul acestei prevederi tinandu-se seama de persoana posibilului contribuabil si nu de veniturile realizate de acesta.
Concluzia se impune atat prin exprimarea folosita de catre legiuitor ( "si alte categorii de pensionari" - notiune ce acopera practic intreaga sfera a persoanelor care au o atare calitate ) , cat si prin modificarea adusa acestei dispozitii prin OUG nr. 107/2005. Astfel , art.6 alin.1 lit.e a fost reformulat in sensul ca a fost adaugat criteriului subiectiv si cel obiectiv din moment ce s-a prevazut expres ca scutirea vizeaza numai veniturile obtinute din pensii. Cum pana in acel moment calitatea de pensionar reprezenta o conditie necesara si suficienta pentru a beneficia de scutire la plata contributiei, instanta considera ca in mod gresit  s-a pornit executarea silita pentru recuperarea pretinsului debit pe perioada 2003-2004.
Fata de toate acestea, va admite in parte  contestatia formulata si va anula partial titlul executoriu nr.3208/2005 in sensul ca executarea sa continue numai pentru recuperarea contributiei de asigurari de sanatate, a dobanzilor si penalitatilor aferente pentru anii 2001-2002.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contestatie la executare

Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013